Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 10050
Aprovació de la modificació dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials
Versió PDF
El Ple del Consell de Mallorca en sessió de dia 8 d'octubre de 2015 aprovà inicialment la modificació dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per actualitzar-los i adaptar-los a la nova estructura del Consell de Mallorca.
L'expedient ha estat sotmès a informació pública per un termini de trenta dies per tal que totes les persones que hi estiguessin interessades poguessin examinar l'expedient i formular les al·legacions que considerassin pertinents mitjançant la inserció del corresponent anunci al BOIB núm. 151, de dia 15 d'octubre de 2015.
Durant aquest termini no s'ha presentat cap al·legació, per la qual cosa i d'acord amb el que va acordar el Ple, l'acord s'eleva definitiu i s’ordena que es publiqui íntegrament el text al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 5 de setembre de 2016
El secretari general
Jeroni M. Mas Rigo
ESTATUTS DE L’INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
L’article 39 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears preveia la possibilitat que els consells insulars assumissin, entre d’altres, la funció executiva i la gestió de l’assistència social, dels serveis socials, i de la protecció i tutela de menors a les Illes Balears. En exercici d’aquestes previsions i d’acord amb el principi de màxima proximitat als ciutadans en la prestació dels serveis socials s’anaren transferint als consells insulars, i especialment al Consell de Mallorca, diferents blocs competencials.
Així, l’aprovació de les Lleis 12/1993, de 20 de desembre, d’atribució de competències en matèria de serveis socials i assistència social; i 8/1997, de 18 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, fou una primera passa en la potenciació d’aquest model descentralitzat en la gestió dels serveis socials a l’illa de Mallorca.
Posteriorment, l’aprovació la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, de transferència de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, va suposar una segona passa, molt més important que la primera, en el camí d’aquesta gestió autònoma dels interessos propis de cada illa i en la satisfacció de les demandes de serveis socials primordials en el territori de l’illa de Mallorca.
L'Estatut d'Autonomia aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix a l'article 70.4 i 70.8 les competències pròpies dels consells insulars en matèria de serveis socials i menors.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, completa el marc competencial dels consells insulars en aquesta matèria.
El repte que suposa per al Consell de Mallorca la gestió de totes aquestes competències es vol afrontar amb tots els instruments que estan a l’abast de les administracions públiques en el moment actual, per tal d'aconseguir prestar uns serveis socials de màxima qualitat amb fórmules de gestió àgils i eficaces.
Aquest repte requereix, com ja s’ha dit, posar damunt la taula la necessitat d’habilitar instruments que permetin desenvolupar la tasca proposada amb garanties. Aquesta gestió passa per poder gaudir de l’autonomia suficient, que no independència, de l’organització administrativa centralitzada. Aquesta necessitat pren major envergadura ja que els serveis, el personal, els mitjans i els equipaments de serveis socials transferits ja s'estaven gestionant al Govern de les Illes Balears a través de la fórmula d’una organització autònoma.
La fórmula que dóna resposta a les necessitats esmentades és la d’entitat pública de caràcter institucional i, més concretament, la d’organisme autònom. Una gestió de l’atenció social àgil i eficaç permetrà encaixar la gestió dels serveis actuals del Consell de Mallorca i aquells que puguin ser transferits, sense crear compartiments estancs, i es podrà disposar d’una certa identitat pròpia, que li permetrà relacionar-se adequadament amb altres institucions.
Així, es crea, d’acord amb el que estableix l’article 85 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i els articles 159 i 161 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local; i en el marc d’allò que disposen els articles 6.1 i 8.1 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, l’Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom amb personalitat jurídica pròpia, creat pel Consell de Mallorca per a l’exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors.
En consonància amb les idees precedents, l’estructura organitzativa establerta en aquests estatuts dóna prioritat a esquemes de gestió que consolida un organigrama jeràrquic i departamentalitzat, i que articula un Consell Rector que ha de garantir l’efectivitat del principi de coordinació, i facilita el debat i la participació social a través del consell assessor.
CAPÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Naturalesa i adscripció orgànica.
1. L’Institut Mallorquí d'Afers Socials és un organisme autònom local creat pel Consell de Mallorca, i del qual depèn, per a l’assoliment de les finalitats determinades en aquests Estatuts, d’acord amb allò que estableixen els articles 85 i 85 bis de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i els articles 159 i 161 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local; i en el marc d’allò que preveuen els articles 6.1 i 8.1 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.
2. La Presidència del Consell de Mallorca determinarà, mitjançant el Decret d'organització, el departament del Consell de Mallorca al qual s'ha d'adscriure l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
Article 2. Objecte i funcions
1. Constitueix l’objecte fonamental de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials l’exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors.
Així mateix, exercirà les competències que la Presidència del Consell de Mallorca, a través del Decret d'organització, o el Ple atribueixin al departament del Consell de Mallorca al qual quedi adscrit l'IMAS, sense necessitat de reformar aquests Estatuts.
2. D’acord amb això, l'Institut Mallorquí d'Afers Socials té les funcions següents:
a) Planificar, ordenar i gestionar les actuacions en matèria de serveis socials i menors que són pròpies del Consell de Mallorca d’acord amb les normatives aprovades i aplicables.
b) Dur a terme un desenvolupament comunitari i integració.
c) Desenvolupar polítiques de protecció i atenció a persones dependents.
d) Dur a terme polítiques de protecció i atenció a les persones menors
e) Dur a terme polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
f) Desplegar una oferta general i específica de programes, serveis i recursos orientada a la cobertura de les necessitats socials.
g) Detectar les noves necessitats i proposar els recursos necessaris per tal de poder abordar-les.
h) Coordinar les actuacions que en matèria de serveis socials i menors li corresponen.
i) Representar el Consell de Mallorca en els espais de coordinació interinstitucional d’àmbit insular, autonòmic i estatal, en matèria de serveis socials i menors.
j) Elevar propostes al Consell de Mallorca per millorar les situacions detectades, així com els informes i els estudis que les complementin.
k) Donar suport tècnic als municipis de Mallorca d’acord amb l’objecte de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
l) Impulsar i coordinar totes aquelles iniciatives, investigacions i estudis de caràcter social que puguin incidir favorablement en el benestar de la població i en la correcció de les desigualtats socials.
m) Millorar la gestió dels programes, centres i serveis socials i de menors per tal de poder donar una atenció de qualitat, àgil i eficaç.
n) Impulsar, promoure i realitzar investigacions i estudis per tal d’augmentar la qualitat de vida i el benestar de la població.
o) Impulsar el voluntariat social.
p) Desenvolupar els complements de la seguretat social no contributiva.
q) Dur a terme polítiques de conciliació de la vida laboral i familiar.
r) Registrar, autoritzar, acreditar, avaluar la qualitat i inspeccionar les entitats i/ o els serveis, públics o privats, de serveis socials d'àmbit insular o local.
s) Crear i gestionar la secció insular del Registre Unificat de Serveis Socials.
t) Totes aquelles funcions complementàries a les anteriors que siguin competència del Consell de Mallorca.
3. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials exercirà qualsevol altra competència que li encomani el Consell directament, mitjançant delegació o comanda, o, indirectament, a través de conveni amb altres ens territorials o institucionals amb finalitats coincidents.
Article 3. Personalitat i capacitat
L'Institut Mallorquí d'Afers Socials té personalitat jurídica pròpia i un patrimoni adscrit, així com la capacitat d’obrar necessària per complir els seus fins. Per tant, sense perjudici de les funcions de tutela que aquests Estatuts reserven al Consell de Mallorca, pot:
a) Gestionar i administrar els béns de domini públic i patrimonials que se li adscriguin o que adquireixi, sense perjudici de la titularitat del Consell de Mallorca. Adquirir, arrendar i alienar béns i drets.
b) Obtenir subvencions i ajudes.
c) Contractar obres, serveis i subministraments, i gestionar serveis públics, sense perjudici d’allò que correspongui a l’òrgan competent del Consell de Mallorca.
d) Desenvolupar la política general establerta pel Consell de Mallorca en matèria de Funció Pública així com coordinar, controlar i executar les competències que li corresponen pel que fa al personal de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials.
e) Exercir la potestat d’autoorganització i establir la pròpia organització interna.
f) Dictar actes administratius dins l’àmbit de les competències atribuïdes.
g) Assumir obligacions.
h) Concertar operacions de crèdit, sense perjudici de l’aprovació del Consell de Mallorca.
i) Prestar garanties i avals amb l’aprovació de l’òrgan competent del Consell de Mallorca.
j) Comparèixer en judici i realitzar tota mena d’actes i negocis jurídics, congruents amb la finalitat de l’entitat.
k) Fixar els preus públics i recaptar les quantitats que s’escaiguin per a la prestació dels serveis atribuïts a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
l) Establir acords i convenis de tot tipus amb entitats públiques i privades en relació amb l’objecte de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
m) Atorgar subvencions, premis, beques i altres ajuts sempre en relació amb les competències de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
n) Dur a terme el control administratiu d’entitats, serveis i centres dependents de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
o) Realitzar totes les actuacions que estiguin directament o indirectament relacionades amb les finalitats de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials i que es derivin de l’aplicació de la normativa vigent.
Article 4. Règim jurídic
L'Institut Mallorquí d'Afers Socials desenvoluparà la gestió dels serveis i de les activitats que li són confiades de conformitat amb aquests Estatuts i les disposicions estatals i autonòmiques que siguin d'aplicació.
L'Institut Mallorquí d'Afers Socials es regeix per aquests Estatuts, pels reglaments i ordenances que es dictin de desenvolupament i pels acords dels òrgans de govern vàlidament adoptats. En les qüestions no previstes expressament, s’aplicaran la Llei de bases de règim local i els seus reglaments; la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local; i la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, així com pel que sigui d’aplicació de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per la modernització del govern local.
La contractació administrativa de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials es regirà pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, o normativa que la substitueixi, i normes concordants.
El patrimoni de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials es regirà pel Reial decret 1372/86, de 13 de juny, pel que s’aprova el Reglament de béns de les entitats locals, i per la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques i per les altres normes concordants.
Tot això respecte dels preceptes que siguin d’aplicació plena i bàsica.
Article 5. Seu
1. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials té la seu a la ciutat de Palma. Mentre la Presidència no determini una altra cosa, el domicili social està al carrer del General Riera, núm. 67, d’aquesta ciutat.
2. Si la Presidència ho autoritza, poden crear-se delegacions territorials a qualsevol municipi de Mallorca.
CAPÍTOL II
ORGANITZACIÓ
Article 6. Òrgans de l’entitat
L'Institut Mallorquí d'Afers Socials adopta l’estructura bàsica següent:
a) Òrgans de govern: la Presidència, la Vicepresidència i el Consell Rector.
b) Òrgans de gestió: la Gerència, les direccions executives i la resta d’òrgans subordinats als anteriors.
c) Òrgan de consulta i participació: el Consell Assessor.
Article 7. Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials
1. La Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials recau en el conseller o consellera titular del departament al qual quedi adscrit.
2. Correspon a la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials:
a) Assumir la representació institucional de l’entitat amb caràcter general, i dirigir i coordinar els òrgans i els serveis de l’entitat. Crear òrgans desconcentrats de gestió, com també els que hagin d’exercir funcions d’assessorament, d’estudi i de participació.
b) Aprovar els reglaments de règim intern, els catàlegs de serveis i els programes d’actuació.
c) Convocar i presidir les sessions del Consell Rector, i executar i fer complir els acords que adopti aquest òrgan.
d) Proposar al Ple del Consell de Mallorca la reforma d’aquests estatuts.
e) Autoritzar l’exercici d’accions judicials i administratives.
f) Autoritzar els convenis de col·laboració amb altres organismes i entitats públiques, i donar-ne compte al Ple del Consell de Mallorca.
g) Proposar al Ple del Consell de Mallorca l’aprovació de les bases reguladores de les ajudes i subvencions públiques. Aprovar i resoldre els procediments d’ajudes i subvencions.
h) Exercir la potestat sancionadora.
i) Dictar les instruccions, circulars i ordres de servei en matèria de personal.
j) Aprovar l’oferta pública d’ocupació.
k) Elaborar la relació de llocs de feina del personal i proposar-ne l’aprovació al Ple del Consell de Mallorca.
l) Convocar i resoldre els procediments de selecció, establir-ne les bases, els programes i el contingut de les proves i nomenar els membres dels òrgans de selecció
m) Nomenar el personal funcionari de carrera; nomenar el personal funcionari interí; disposar el cessament del personal funcionari; formalitzar els contractes de treball del personal laboral fix i temporal i acordar l’extinció dels contractes de treball d’aquest personal.
n) Formalitzar els contractes del personal d’alta direcció i acordar-ne l’extinció.
o) Convocar i resoldre els procediments ordinaris de provisió de llocs de feina, establir-ne les bases i nomenar els membres dels òrgans de valoració.
p) Resoldre les comissions de serveis voluntàries, forçoses i per cooperació internacional, les atribucions temporals de funcions, els trasllats per motius de salut, per causa de violència, els canvis d’adscripció de lloc de feina i les permutes, així com autoritzar les les comissions de serveis del personal de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials a altres administracions públiques.
q) Concedir els permisos, les llicències, les reduccions de jornada i vacances del personal.
r) Resoldre l’adquisició i el canvi de grau personal, les situacions administratives i el reingrés al servei actiu. Reconèixer els triennis del personal. Resoldre les sol·licituds de reconeixement de compatibilitat del personal.
s) Resoldre els expedients de concessió d’incentius al rendiment, complements de productivitat, gratificacions per serveis extraordinaris i els complements de torns, nits i festius.
t) Resoldre els procediments disciplinaris incoats al personal funcionari per faltes lleus, greus o molt greus, excepte que impliquin separació del servei, i exercir la facultat disciplinària en relació al personal laboral.
u) Aprovar el projecte de pressuposts anuals i proposar-ne l’aprovació al Ple del Consell de Mallorca. Planificar l’actuació de l’entitat.
v) Aprovar les modificacions de pressupost que no siguin competència del Ple.
w) Aprovar l’adquisició i l'alienació de béns i drets.
x) Autoritzar i disposar despeses i reconèixer obligacions d'acord amb el que disposin les bases d'execució del pressupost i retre comptes d'acord amb aquests Estatuts. Gestionar i reconèixer els ingressos propis.
y) Fixar els preus públics dels serveis de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials establerts pel Consell de Mallorca, llevat dels que no cobreixen el cost del servei.
z) Aprovar els projectes d’obres i serveis així com la contractació de tota classe d’obres, serveis, subministraments i altres prestacions. Dirigir, impulsar i inspeccionar les obres i els serveis que ha de dur a terme l’entitat.
3. La Presidència exerceix totes aquelles competències no atribuïdes expressament per aquests estatuts a cap altre òrgan de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, d’acord amb la normativa vigent.
Article 8. La Vicepresidència
1. El vicepresident o la vicepresidenta supleix el president o la presidenta i assumeix les seves atribucions en els casos de vacant, absència o malaltia. A més, tindrà les funcions i competències que li delegui la Presidència.
2. El vicepresident o vicepresidenta serà nomenat per la Presidència del Consell de Mallorca, a proposta de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
Article 9. El Consell Rector
1. El Consell Rector és l’òrgan col·legiat de caràcter executiu al qual, d’acord amb les directrius de la Presidència, correspon la coordinació dels serveis de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials. Està format pel president o presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, que en deté la presidència, pel vicepresident o vicepresidenta, pel director o directora gerent, pels directors executius o directores executives i pels coordinadors o coordinadores d'àrea.
2. Són funcions del Consell Rector:
a) Adoptar les mesures de coordinació administrativa dels serveis de l’entitat.
b) Donar assistència i assessorament a la Presidència en les qüestions que aquesta li plantegi, i particularment en relació als projectes que tenen per objecte les matèries següents:
1. Pressuposts anuals.
2. Plans generals d’actuació.
3. Organització i reglaments de règim intern.
4. Relació de llocs de treball, plantilla de personal, convenis col·lectius i acords del personal funcionari.
5. Memòries anuals d’activitats.
6. Reforma dels estatuts.
c) Exercir qualsevol altra competència que determinin aquests Estatuts o que li delegui el president o presidenta.
3. El Consell Rector és convocat pel president o presidenta, que en fixa l’ordre del dia i en dirigeix els debats. També pot autoritzar l’assistència a les sessions, amb veu però sense vot, de l’interventor o interventora i del personal tècnic i assessor que consideri oportú.
Article 10. La Gerència
1. El o la gerent és el titular del màxim òrgan de direcció de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, nomenat per la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials. El nomenament ha de recaure en un funcionari o funcionària de carrera o laboral de qualsevol administració pública o en un o una professional del sector privat, titulat/da superior en ambdós casos, i amb més de cinc anys d’exercici professional en el segon. En cas que tengui la condició de personal laboral, estarà sotmès/a a la relació laboral de caràcter especial d'alta direcció.
2. El director o directora gerent tendrà la consideració de personal directiu i queda equiparat a tots els efectes al càrrec de secretari tècnic.
3. Són funcions del director o directora gerent:
a) Representar tècnicament i administrativament l'Institut Mallorquí d'Afers Socials quan la Presidència o Vicepresidència no assumeixin aquesta representació; i relacionar-se en funció del seu càrrec amb altres institucions públiques i privades.
b) Executar i fer complir les resolucions de la Presidència i els acords del Consell Rector.
c) Dirigir i inspeccionar les obres, servei i dependències de l’Entitat, així com dirigir tot el seu personal, d’acord amb les directrius de la Presidència.
d) Proposar a la Presidència la contractació del personal laboral temporal.
e) Adscriure i traslladar el personal als diversos llocs de treball de l’entitat.
f) Redactar i proposar a la Presidència la plantilla del personal, la relació de llocs de treball i les retribucions.
g) Vetllar per la millora dels mètodes de treball i per la introducció de les innovacions tecnològiques adequades.
h) Aprovar l’expedient i contractar obres, serveis i subministraments que requereixin un contracte menor.
i) Presidir les meses de contractació.
j) Autoritzar i disposar despeses i reconèixer obligacions d'acord amb les bases del pressupost.
k) Ordenar els pagaments que tinguin consignació expressa i responguin a obligacions degudament contretes per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
l) Preparar la Memòria i els Pressupostos de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials així com la liquidació i la rendició de comptes.
m) Contractar tota classe d’obres, serveis, subministraments, i serveis, prèvia delegació de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
n) Realitzar l’inventari general dels béns de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, i mantenir-lo en estat permanent d’actualització i remetre’l a l'òrgan que correspongui del Consell de Mallorca.
o) Exercir qualsevol altra competència per delegació de la Presidència, excepte les definides en els apartats a), b), j), l), o), n) i x) de l'article 7.
Article 11. Les direccions executives
1. La Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials determina el nombre i l’àmbit de competències de les direccions executives i nomena lliurement els directors executius i les directores executives d’acord amb criteris de qualificació tècnica i d’experiència.
2. Els directors executius i les directores executives, que queden assimilats a tots els efectes al càrrec de director insular, dirigeixen les àrees de gestió que es determinin, les quals s’estructuren en una o més unitats, al capdavant de cada una de les quals hi haurà un coordinador o coordinadora d’àrea.
3. Atribucions:
a) Dirigir i gestionar els serveis de la seva àrea i exercir-ne la prefectura.
b) Vigilar i fiscalitzar les dependències al seu càrrec.
c) Proposar a la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials que resolgui els assumptes de la seva competència, la tramitació dels quals correspongui a l'àrea.
d) Establir el règim interior dels serveis que depenguin de l'àrea.
e) Representar la seva àrea, per delegació de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
f) Exercir altres atribucions que els assenyalin les lleis i els reglaments.
Article 12. Les coordinacions d'àrea
1. La Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials determina el nombre i l’àmbit de competències dels coordinadors o coordinadores d'àrea, i els/les nomena lliurement d’acord amb criteris de qualificació tècnica i d’experiència.
2. Als coordinadors i coordinadores d'àrea correspon la gestió, sota la direcció de la direcció executiva respectiva, de les diverses unitats funcionalment homogènies que conformen la àrea.
3. Els coordinadors i les coordinadores d'àrea tenen les atribucions que els assigni el director executiu o directora executiva corresponent.
Article 13. El Consell Assessor de Serveis Socials
1. El Consell Assessor de Serveis Socials és l'òrgan de consulta i participació sectorial de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials. Està presidit pel president o presidenta o pel vicepresident o vicepresidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, o per la persona en la qual deleguin, i integrat pels vocals següents:
- El director o la directora gerent de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials o el director executiu o directora executiva que designi la Presidència.
- Una persona en representació de cada partit polític amb representació en el Consell de Mallorca.
- Quatre persones designades per la Presidència d’entre membres del Ple del Consell, personal tècnic de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials i/o persones de competència reconeguda en el camp dels serveis socials.
- Quatre persones en representació de les entitats més representatives de l’àmbit dels serveis socials amb major implantació a l’illa de Mallorca.
- Una persona en representació de cadascuna de les entitats representatives dels interessos locals.
- Una persona en representació de cadascuna de les organitzacions sindicals més representatives a nivell de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Són funcions bàsiques del Consell Assessor:
a) Conèixer i examinar, a sol·licitud de la Presidència, els projectes, els plans i els programes de competència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
b) Elevar propostes o suggeriments a la Presidència o al Consell Rector en relació a la millora del serveis, quan així li ho requereixin aquests òrgans.
c) Qualsevol altra que, en connexió amb les anteriors, li encomani la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
3. El Consell Assessor s'ha de reunir, com a mínim, una vegada a l’any, i quan ho acordi la Presidència, per pròpia iniciativa o per sol·licitud d’un mínim de cinc membres.
Article 14. De la Secretaria i de la Intervenció
1. Actuarà de secretari o secretària de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials el secretari o secretària general del Consell de Mallorca, que podrà delegar en un funcionari o funcionària del grup A1 del propi Institut Mallorquí d'Afers Socials.
2. La Intervenció de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials serà exercida per l'interventor o la interventora general del Consell de Mallorca, o per un interventor delegat o interventora delegada.
CAPÍTOL III
EL PERSONAL
Article 15. Del règim jurídic del personal
1. El personal al servei de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials pot esser personal funcionari i personal laboral.
El personal depèn orgànicament de la Presidència i funcionalment del personal directiu responsable últim de la unitat administrativa a què està adscrit el lloc de feina que ocupa.
2. El personal es regeix pel règim jurídic de fonts aplicables a les entitats locals en matèria de funció pública.
3. Les relacions de llocs de feina son l’instrument tècnic mitjançant el qual l’Institut Mallorquí d’Afers Socials ordena els seus recursos humans per a la prestació eficaç del servei públic i estableix els requisits per a l’ocupació de cada lloc de feina.
El Ple del Consell aprova la relació de llocs de feina del personal al servei de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials.
La Presidència determina les funcions dels llocs de feina adscrits a l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, les quals s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
La plantilla de personal és l’instrument de coordinació entre l’ordenació de la funció pública i les estructures pressupostàries i conté la relació de places corresponents a cadascun dels grups i escales, subescales, classes i especialitats funcionarials i a cadascun dels grups i nivells de classificació de personal laboral, que s’emparen en la dotació pressupostària dels llocs de feina. L’aprova el Ple a proposta de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials.
L’Institut Mallorquí d’Afers Socials selecciona el personal al seu servei d’acord amb els principis constitucionals d’igualtat, mèrit i capacitat, mitjançant convocatòria pública i amb criteris d’objectivitat.
4. L’administració de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials ha d’establir els mecanismes que garanteixin i facilitin l’accés del personal funcionari i del personal laboral fix a altres escales, subescales, especialitats o categories professionals mitjançant la promoció interna.
Es garanteix el dret a la mobilitat del personal, d’acord amb el sistemes d’ocupació de llocs de feina que regula la normativa vigent en la matèria.
Així mateix, es facilita i garanteix la formació i el perfeccionament del personal, com a instrument essencial per a la millora de la prestació del serveis públics.
L’administració de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials protegeix el personal al seu servei en l’exercici de les funcions que té encomanades i facilita l’efectivitat del drets que té reconeguts aquest personal amb especial atenció als que faciliten la conciliació de la vida familiar i laboral.
5. El personal provinent del Consell de Mallorca que passi a formar part de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials podrà participar en els concursos de trasllats que convoqui el Consell de Mallorca en igualtat de condicions que la resta del personal del mateix cos o categoria, perquè així pugui mantenir en cada moment el dret permanent d'opció. A aquests efectes, l'antiguitat a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials es considerarà com a pròpia del Consell.
6. El personal traspassat per la comunitat autònoma de les Illes Balears, a més del dret permanent d'opció recollit a l'apartat anterior, mantindrà el dret d'opció establert a la disposició addicional tercera de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre.
7. Els dos col·lectius assenyalats als dos punts anteriors mantindran tots el drets econòmics i socials que tenen a l’Administració d’origen, fins i tant no s’acordin, prèvia l’oportuna negociació, les modificacions que es considerin adients.
8. Quan sigui escaient, i d’acord amb la legislació aplicable i la relació d’ocupació existent en cada cas, correspon a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials la determinació del marc laboral i de les condicions de treball del personal vinculat a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, prèvia la corresponent negociació amb els representants del personal.
9. El personal de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials tindrà el seus propis òrgans de representació, que constituiran les corresponents meses negociadores, a l’objecte de tractar els temes que s’hagin de sotmetre a negociació o consulta, d’acord amb el que preveu la Llei 9/1987, de 12 de juny, modificada per la Llei 7/1990, de 19 de juliol, i la resta de normativa que sigui d’aplicació.
CAPÍTOL IV
RÈGIM ECONÒMIC
Article 16. Patrimoni
El patrimoni de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials està integrat per:
a) Els béns i drets que l’entitat adquireixi per qualsevol títol jurídic.
b) Els béns necessaris per a l’exercici de les seves funcions que li siguin adscrits pel Consell de Mallorca.
Article 17. Recursos econòmics
Per al compliment de les seves finalitats, l'Institut Mallorquí d'Afers Socials comptarà amb els recursos econòmics següents:
a) Les aportacions inicials que el Consell de Mallorca atribueixi a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
b) Les aportacions que el Consell de Mallorca consigni anualment en els seus pressupostos per garantir una prestació efectiva dels serveis establerts en els plans d'actuació de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, aprovats pel Consell de Mallorca.
c) Les subvencions i aportacions de la Unió Europea, de l’Estat, de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d'altres entitats públiques, o de particulars, que li siguin transferides directament o a través del Consell de Mallorca per a fins propis de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
d) Els ingressos que obtingui per la prestació dels serveis a què es refereix l’article 2 d’aquests Estatuts.
e) Les bestretes, préstecs i crèdits que obtingui.
f) Les herències, llegats i donacions que siguin rebuts per l'IMAS o pel Consell de Mallorca per a fins propis de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
g) Tots els altres que puguin ser-li atribuïts de conformitat amb la normativa legal aplicable.
Article 18. Tresoreria
Les funcions encomanades a la Tresoreria de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials seran assumides pel tresorer o tresorera del Consell de Mallorca, que podrà delegar en un funcionari, i que són:
a) Recaptar els drets i pagar les obligacions relacionades amb els comptes restringits de pagaments a justificar o bestretes de caixa fixa.
b) Servir al principi d’unitat de caixa.
c) Les altres que se’n deriven del seu càrrec, relacionades amb les anteriors, i les altres que la legislació vigent li atribueixi.
Article 19. Potestats
1. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials podrà concertar els serveis financers de la seva Tresoreria amb entitats de crèdit i estalvi, mitjançant l’obertura de comptes restringits de recaptació i de pagaments.
2. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials podrà disposar de caixes fixes per als fons de les operacions diàries, subjectes a les limitacions que estableixin la legislació i les bases d'execució del pressupost.
3. El règim pressupostari, econòmic i financer, de comptabilitat, d'intervenció, de control financer i d'eficàcia, es faran d'acord al que disposen la legislació sobre les hisendes locals; el capítol III, Títol X, de la llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local; i pel Títol XI de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local o normativa que resulti d'aplicació.
4. El control i la fiscalització de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, amb la seva triple accepció de funció interventora, funció de control financer i de control d'eficàcia, serà exercida per l'interventor o interventora general del Consell de Mallorca o per un interventor delegat o interventora delegada.
Article 20. Règim de comptabilitat
L'Institut Mallorquí d'Afers Socials queda sotmès al règim de comptabilitat pública, sota el control de la Intervenció General del Consell de Mallorca.
Article 21. Memòries econòmiques
1. A l’acabament de l’exercici pressupostari, l'Institut Mallorquí d'Afers Socials formarà i elaborarà els estats i comptes anuals, els quals comprendran totes les operacions pressupostàries, independents i auxiliars, patrimonials i de Tresoreria, dutes a terme durant l’exercici.
2. La Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials rendirà aquest Compte General, configurat en la forma i amb els requisits determinats per la normativa d’hisendes locals, al Consell de Mallorca abans del 15 de maig de cada any.
Article 22. Elaboració del pressupost
L'Institut Mallorquí d'Afers Socials elaborarà per a cada exercici econòmic un pressupost que s’integrarà en el Pressupost general del Consell de Mallorca. En el pressupost esmentat hi constarà la documentació preceptiva segons la normativa local vigent.
Article 23. Aprovació del pressupost
1. El director o la directora gerent elabora l’Avantprojecte de pressupost l’eleva a la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials abans de la primera desena de setembre, juntament amb la Memòria explicativa, les certificacions dels conceptes i l’import dels deutes exigibles, com també els ingressos percebuts en l’exercici anterior i en els sis primers mesos de l’any en curs. Així mateix s'aportarà la plantilla de personal.
2. La Presidència aprova el Projecte de pressupost i l’eleva al Consell de Mallorca perquè l'integri en el Pressupost general i l’aprovi abans del 15 de setembre de cada any.
Article 24. Liquidació del pressupost
1. El pressupost de cada exercici es liquidarà, quant a la recaptació de drets i al pagament d’obligacions, el 31 de desembre de l’any natural corresponent.
2. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials confeccionarà la liquidació del seu pressupost abans del 15 de febrer de l’exercici següent. Aquesta liquidació, amb l'informe de la Intervenció i amb una proposta de la Presidència, es remetrà al Consell de Mallorca abans del primer de març perquè l'aprovi.
Article 25. Gestió del pressupost
La gestió del pressupost de despeses es realitzarà en els fases establertes per la normativa d’hisendes locals. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials realitzarà de forma descentralitzada totes les fases d'execució pressupostària.
Article 26. Facultats que se reserva el Consell de Mallorca
1. El Consell de Mallorca, a través del Ple, es reserva les facultats de tutela següents:
a) L'aprovació del pressupost de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de la plantilla i de la relació de llocs de treball.
b) La concessió de crèdits extraordinaris, l’ampliació dels existents mitjançant suplement i transferències de crèdits entre diferents grups de funció, llevat quan afecti als crèdits de personal.
c) Aprovar els estats i comptes que formen el Compte General, que inclou el balanç, el compte de resultats, la liquidació del pressupost, i el patrimoni de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
d) La modificació d'aquests Estatuts.
e) L'aprovació de l’establiment de preus públics i taxes quan no correspongui a la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
f) Aprovar les despeses plurianuals, llevat de les que corresponen a expedients de contractació o de concessions administratives amb una durada igual o inferior a quatre anys.
g) Autoritzar la concertació d'operacions de crèdit a llarg termini.
2. A l'efecte de facilitar l’exercici de les funcions de control i fiscalització que corresponen al Ple, el titular de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials compareixerà davant el Ple, a petició pròpia, a requeriment de la Presidència del Consell de Mallorca o d’un dels grups polítics amb representació al Consell de Mallorca, d’acord amb el que estableix el capítol III del títol III del Reglament orgànic del Consell, per tal d’informar sobre l’actuació de l’entitat.
Article 27. Dels actes de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials
1. Contra els actes dictats per la Presidència i pel Consell Rector de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 114 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
2. Contra els actes dictats per qualsevol altre òrgan de l’entitat es pot interposar recurs d’alçada davant la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials en els terminis i amb els efectes de l’article 114 de la Llei de règim jurídic de les Administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Excepcionalment, respecte dels actes de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials que, per normativa sectorial aplicable, hagin de posar fi a la via administrativa, se seguirà el règim de recursos aplicable d’acord amb la normativa que els reguli.
Article 28. Modificació
La modificació dels Estatuts haurà d’ajustar-se als mateixos tràmits seguits per aprovar-los.
Article 29. Duració i extinció
La duració de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials serà indefinida. Per acord del Consell de Mallorca, l'Institut Mallorquí d'Afers Socials podrà ser extingit en qualsevol moment.
Article 30. Efectes de l’extinció
1. En extingir-se l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, el Consell de Mallorca el succeirà universalment i el seu patrimoni, amb tots els increments i aportacions que figurin en l’actiu, revertirà al Consell de Mallorca.
2. En cas de dissolució de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, el Consell de Mallorca se subrogarà en tots els drets i obligacions del personal que en aquell moment integri la plantilla de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA
1. Els expedients de despesa i els corresponents a subvencions amb partida nominativa, i que facin referència a les competències en matèria d‘igualtat seran gestionats per l'IMAS fins que s’aprovi la modificació d’estructura pressupostària corresponent.
2. Correspon a l'IMAS el reconeixement dels drets i la recaptació dels ingressos prevists en el seu pressupost en matèria d'igualtat fins que entri en vigor la modificació d'aquests Estatuts i s’aprovi la corresponent modificació de l’estructura pressupostària.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior en el que contradiguin o s'oposin a aquests estatuts.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquests estatuts entraran en vigor l’endemà d’haver-se publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears.