Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE FERRERIES

Núm. 9976
Aprovació definitiva del Reglament d'organització i funcionament de la mesa general de negociació del personal laboral i funcionari de l'Ajuntament de Ferreries

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el BOIB núm. 92 de data 21.07.2016, es va publicar l'acord de Ple de l'Ajuntament de Ferreries de data 26 de maig de 2016, de l'aprovació inicial del Reglament d'organització i funcionament de la mesa general de negociació del personal laboral i funcionari de l'Ajuntament.

Un cop finalitzat el termini d'exposició pública sense que s'hagin presentat reclamacions, l'esmentat acord ha resultat elevat a definitiu i es transcriu el text íntegre del Reglament, en el qual s'inclouen les recomanacions de l'informe emès per a l'Institut Balear de la Dona sobre l'impacte de gènere:

 

Reglament d'organització i funcionament de les meses negociadores de l'Ajuntament de Ferreries

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Amb l'aprovació del recent Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (EBEP), es dóna la regulació a la negociació col·lectiva en l'àmbit de les administracions públiques prevista en el capítol IV del títol III tant per al personal funcionari com per al personal Laboral, i ateses les previsions del RDL 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, en la seva redacció donada pel recent Reial decret llei 7/2011, de 10 de juny, de mesures urgents per a la reforma de la negociació col·lectiva, que regula les normes de negociació col·lectiva aplicables en exclusiva al personal laboral.

Així, a la previsió d'una mesa general de negociació del personal funcionari es preveu, respecte del personal laboral, a més del sotmetiment a la legislació laboral, l'aplicació dels preceptes de l'EBEP que ho determinin. En aquest sentit, resulta nova la previsió expressa d'una mesa general conjunta de personal funcionari i personal laboral per a la negociació de les matèries i condicions de treball comunes de tot el personal, ja sigui en règim de funcionari o en contractació laboral. La seva constitució i posada en funcionament ha de suposar la superació de negociacions parcials amb cada un dels dos col·lectius que formen el personal de l'Ajuntament amb resultats i acords sovint diferents per a unes mateixes matèries i condicions de treball. L'avanç que aquesta Mesa pot representar en la reducció de desigualtats i la simplificació de la negociació col·lectiva, evitant duplicitats actuals, resulta significatiu.

Es pretenen recollir en el present reglament l'estructura de la negociació col·lectiva en el si de les relacions laborals amb els empleats públics de la corporació de forma global atenent per tant la normativa vigent, i mantenint però les competències i especificitats negociadores que corresponen a cada col·lectiu, amb l'objectiu de dotar la voluntat de consens i de diàleg entre l'Administració municipal i la representació del personal municipal dels instruments necessaris i l'àmbit adequat on expressar-se.

Així, es constitueixen la Mesa General de Negociació del Personal Funcionari i la Mesa General de Negociació del Personal Laboral, amb les competències de negociació de les condicions del seu àmbit específic, que s'hauran de coordinar, si es el cas, amb la Mesa General de Negociació Conjunta del Personal Funcionari i Laboral per a les matèries comunes.

 

Capítol preliminar

Article 1

Objecte

És objecte del present reglament la regulació de l'estructura de la negociació col·lectiva a l'Ajuntament de Ferreries amb el personal funcionari i laboral en els termes previstos a l'Estatut bàsic de l’empleat públic (EBEP), així com a l'Estatut dels treballadors.

Article 2

Àmbit d'aplicació

El present reglament té caràcter municipal i serà d'aplicació a les meses de negociació de l'Ajuntament de Ferreries.

 

Capítol I
Mesa General de Negociació del Personal Funcionari

Article 3

Naturalesa de la Mesa

La Mesa General de Negociació del Personal Funcionari és l'òrgan previst a l'article 34 del text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic per a la negociació col·lectiva amb el personal funcionari de l'Ajuntament de Ferreries.

Article 4

Composició de la Mesa

La Mesa General de Negociació del Personal Funcionari tindrà la següent composició:

  • Per part de l'Ajuntament: tres membres de la corporació, el batle o batlessa i dos regidors/es, formaran part de la Mesa, i seran determinats pel Ple de l'Ajuntament, en atenció als resultats electorals.
  • Per les organitzacions sindicals: els tres delegats/ades del personal funcionari de l’Ajuntament de Ferreries.
  • Un funcionari/ària municipal, que exercirà de secretari o secretària.
  • Les parts podran assistir amb els següents assessors, que assistiran amb veu i sense vot:

a) Un/a per cada organització sindical representada.

b) En nombre equivalent per part de l'Administració.

  

Article 5

Competències de la Mesa

La Mesa General de Negociació del Personal Funcionari tindrà les següents competències:

  • La aplicació de l’increment de les retribucions del personal al servei de les administracions públiques que estableixi la Llei de pressupostos generals de l’Estat i de les comunitats autònomes.
  • La determinació i aplicació de les retribucions complementàries dels funcionaris.
  • Els criteris generals dels plans i fons per a la formació i la promoció interna del personal funcionari.
  • Les propostes sobre drets sindicals i de participació.
  • Els criteris generals d’acció social.
  • Els criteris generals sobre ofertes d'ocupació pública.
  • Les que s’estableixin en la normativa de prevenció de riscos laborals.
  • Les normes que fixin els criteris generals en matèria d'accés, carrera, provisió, sistemes de classificació de llocs de treball i plans i instruments de planificació de recursos humans, que afectin únicament personal funcionari.
  • Les referides a calendari laboral, horaris, jornades, vacances, permisos, mobilitat funcional i geogràfica, així com els criteris generals sobre la planificació estratègica dels recursos humans en aquells aspectes que afectin condicions de treball únicament del personal funcionari.

 

Capítol II
Mesa General de Negociació del Personal Laboral

Article 6

Naturalesa de la Mesa

La Mesa General de Negociació del Personal Laboral és l'òrgan encarregat de la negociació col·lectiva del personal laboral de l'Ajuntament de Ferreries en els termes de l'Estatut dels treballadors i la resta de la legislació laboral aplicable.

Article 7

Composició de la Mesa

La Mesa General de Negociació del Personal Laboral tindrà la següent composició:

  • Per part de l'Ajuntament: un persona de la corporació formarà part de la Mesa, i serà determinada pel Ple de l'Ajuntament, en atenció als resultats electorals.
  • Per les organitzacions sindicals: el delegat o delegada del personal laboral de l’Ajuntament de Ferreries.
  • Un funcionari/ària municipal, que exercirà de secretari o secretària.
  • Les parts podran assistir amb els següents assessors, que assistiran amb veu i sense vot:

a) Un/a per cada organització sindical representada.

b) En nombre equivalent per part de l'Administració.

 

Article 8

Competències de la Mesa

La Mesa General de Negociació del Personal Laboral tindrà les següents competències:

  • L’aplicació de l’increment de les retribucions del personal al servei de les administracions públiques que estableixi la Llei de pressupostos generals de l’Estat i de les comunitats autònomes.
  • La determinació i aplicació de les retribucions del personal laboral.
  • Els criteris generals dels plans i fons per a la formació i la promoció interna del personal Laboral.
  • Les propostes sobre drets sindicals i de participació.
  • Els criteris generals d’acció social.
  • Les que s’estableixin en la normativa de prevenció de riscos laborals.
  • Les normes que fixin els criteris generals en matèria d'accés, carrera, provisió, sistemes de classificació de llocs de treball, i plans i instruments de planificació de recursos humans, que afectin únicament personal laboral.
  • Les referides a calendari laboral, horaris, jornades, vacances, permisos, mobilitat funcional i geogràfica, així com els criteris generals sobre la planificació estratègica dels recursos humans en aquells aspectes que afectin condicions de treball únicament del personal laboral.

  

Capítol III
Mesa General de Negociació del Personal Funcionari i Laboral

Article 9

Naturalesa de la Mesa

La Mesa General de Negociació del Personal Funcionari i Laboral és l'òrgan previst a l'article 36 del text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic per a la negociació col·lectiva de totes aquelles matèries i condicions de treball comunes a tot el personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Ferreries.

Article 10

Composició de la Mesa

  • Per part de l'Ajuntament: quatre persones integrants de la corporació, el batle o batlessa i tres regidors/es formaran part de la Mesa, i seran determinats pel Ple de l'Ajuntament, en atenció als resultats electorals.
  • Per les organitzacions sindicals: els tres delegats/ades del personal funcionari i el delegat o delegada del personal laboral de l’Ajuntament de Ferreries.
  • Un funcionari/ària municipal, que exercirà de secretari o secretària.
  • Les parts podran assistir amb els següents assessors, que assistiran amb veu i sense vot:

a) Un/a per cada organització sindical representada.

b) En nombre equivalent per part de l'Administració.

 

Article 11

Competències de la Mesa

La Mesa General de Negociació del Personal Funcionari i Laboral tindrà les següents competències:

  • L’aplicació de l’increment de les retribucions del personal al servei de les administracions públiques que estableixi la Llei de pressupostos generals de l’Estat i de les comunitats autònomes.
  • Els criteris generals dels plans i fons per a la formació i la promoció interna del personal funcionari i laboral.
  • Les propostes sobre drets sindicals i de participació.
  • Els plans de previsió social complementària.
  • Els criteris generals d’acció social.
  • Les que s’estableixin en la normativa de prevenció de riscos laborals.
  • Els criteris generals sobre ofertes d'ocupació pública.
  • Les normes que fixin els criteris generals en matèria d'accés, carrera, provisió, sistemes de classificació de llocs de treball, i plans i instruments de planificació de recursos humans, que afectin conjuntament el personal funcionari i el personal Laboral
  • Les referides a calendari laboral, horaris, jornades, vacances, permisos, mobilitat funcional i geogràfica, així com els criteris generals sobre la planificació estratègica dels recursos humans, en aquells aspectes que afectin condicions de treball del personal funcionari i laboral.

 

Capítol IV
Funcionament de les meses

Article 12

Presidència

Exercirà la presidència de les meses de negociació l'alcalde o alcaldessa o regidor o regidora en qui delegui.

Les funcions de la presidència són les següents:

  • Representar formalment l’Ajuntament.
  • Presidir la Mesa, ordenar i moderar els debats atorgant l’ús de la paraula a qui ho hagi sol·licitat i, si és el cas, marcar el temps d’intervenció i donar per finalitzada la discussió. Quan el moderador o moderadora consideri que un tema s’ha debatut suficientment donarà per finalitzada la discussió.
  • Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries.
  • Vetllar per l’acompliment de les disposicions establertes en aquest reglament.

Article 13

Secretaria

Assistirà a les meses de negociació un secretari o secretària nomenat d’entre els funcionaris municipals.

Les funcions del secretari o secretària seran:

  • Redactar i tramitar les convocatòries.
  • Assistir a les sessions de la Mesa, recollir-ne per escrit el desenvolupament

i redactar l’acta corresponent.

  • Custodiar la documentació de la Mesa, que estarà a disposició del seus membres des de la convocatòria.
  • Rebre tot tipus de notificacions, recollir les excuses d’absència o qualsevol altre escrit del qual n’hagi de tenir coneixement la Mesa.
  • Dur a terme les funcions de tràmit i de suport tècnic necessari per al funcionament de la Mesa.

Article 14

Convocatòria

  • Correspon a la presidència de la Mesa convocar totes les reunions de la Mesa.
  • A la convocatòria s’ha d’acompanyar l’ordre del dia que inclogui tots els assumptes que s’han de tractar i l’esborrany de l’acta de la reunió anterior.
  • La convocatòria, l’ordre del dia i els esborranys de les actes es consideraran notificats fefaentment quan la notificació es realitzi a la persona titular de la Mesa i a la suplent. Per donar més agilitat a les notificacions el secretari o secretària podrà avançar-les per correu electrònic i/o per contacte telefònic amb el o la representant designat per cada sindicat.
  • Cada convocatòria expressarà el dia i l’hora de la reunió a celebrar en primera i/o en segona convocatòria, com també el lloc de celebració i la documentació necessària.
  • Les reunions ordinàries i les extraordinàries s’han de convocar amb una antelació mínima de deu dies hàbils.
  • En cas d’urgència justificada i reconeguda per ambdues parts es podran convocar reunions extraordinàries sense tenir en compte el termini expressat en el número anterior.

Article 15

Sessions

En la sessió de constitució, les meses negociadores establiran el seu respectiu calendari de reunions ordinàries previstes, que, a falta que s’acordi el contrari, seran reunions ordinàries mensuals. Totes les altres sessions tindran caràcter extraordinari.

Article 16

Ordre del dia

El president o presidenta fixarà l’ordre del dia de cada sessió ordinària, on figurarà necessàriament:

  • Lectura i aprovació, si cal, de l’acta de la sessió anterior, incorporant-hi, si es dóna el cas, les rectificacions oportunes.
  • Assumptes que quedaren pendents a les sessions anteriors.
  • Assumptes que s’hagin de debatre per acord adoptat entre l’Ajuntament i la majoria absoluta dels representants sindicals en finalitzar la sessió ordinària anterior.
  • Assumptes proposats per l’Ajuntament mateix.
  • Assumptes proposats per les distintes representacions sindicals. En aquest cas, les peticions s’hauran de presentar al Registre General de l'Ajuntament amb una antelació mínima de cinc dies hàbils a la data de la convocatòria de la sessió concretant la proposta que es presenta.
  • Precs i preguntes.

Com a regla general no es podran tractar assumptes no inclosos en l’ordre del dia, tret que hi hagi acord unànime d’inclusió d’un determinat tema. En aquest cas, el o la proponent haurà de justificar i fonamentar la urgència que aconselli l’estudi o la deliberació immediata de l’assumpte.

Al torn de Precs i preguntes no es podrà adoptar cap acord, a excepció feta que hi siguin presents tots els membres de la Mesa i s’acordi expressament per unanimitat.

Article 17

Acta de la sessió

De cada reunió de la Mesa s’ha d’aixecar una acta, la qual ha d’incloure com a mínim:

  • Identificació de la sessió com a ordinària o extraordinària, en primera o segona convocatòria.
  • Lloc, data i duració de la sessió.
  • Identificació dels assistents en representació de l'Ajuntament, del secretari o secretària, dels representants de les organitzacions sindicals i dels assessors amb indicació de l’entitat que representen.
  • Ordre del dia de la sessió.
  • Assumptes que han constituït objecte d’estudi o debat i punts principals de les deliberacions.
  • Contingut dels acords adoptats i resultat de les votacions, si fos el cas.
  • Breu resum explicatiu dels vots contraris i de les causes que els justifiquen.
  • Els representants de l’Ajuntament o de qualsevol organització sindical podran sol·licitar que quedi constància a l’acta de la seva opinió, i així ho farà el secretari o secretària.

Article 18

Comissions de treball

Es podran constituir comissions de treball, a instàncies de la Mesa negociadora. Aquestes comissions tindran per objecte tractar temes concrets i puntuals, i la seva composició s'acordarà a la mateixa Mesa de la qual depenguin, que en cap cas tindrà per cada part un nombre de membres superior al previst per la respectiva Mesa negociadora. Una vegada aconseguides les oportunes conclusions les elevaran a la Mesa negociadora.

Article 19

Constitució

Per constituir vàlidament les meses serà necessària la majoria de la representació de cada part.

Les variacions en la representativitat de les organitzacions sindicals, a efectes de modificació de la composició de les meses de negociació, seran acreditades per les organitzacions sindicals interessades mitjançant el corresponent certificat de l'Oficina Pública de Registre competent, cada dos anys a partir de la data inicial de constitució de les citades meses.

En tot cas, correspondrà la revisió de la composició com a resultat de noves eleccions locals i als òrgans de representació del personal de l'Ajuntament de Ferreries.

Article 20

Quòrum

Serà vàlida la reunió de la Mesa de Negociació si compta amb la presència de la representació de l'Ajuntament amb capacitat de decisió i amb l'assistència de la majoria dels representants de la part social.

Article 21

Acords, consens, votacions i vots particulars

a) Formació de la voluntat de cada una de les dues parts:

  • La voluntat de la representació de l'Administració i de la representació del personal , es formarà per majoria dels seus representants amb dret a vot. A tal efecte, es podran acordar els mecanismes de votació ponderada que es considerin oportuns.

b) Acords i consens:

  • Els acords es prendran per consens entre la voluntat de la representació de l'Administració i la de la representació del personal.
  • En cas que no sigui possible el consens entre l'Administració, d'una part, i la representació del personal, de l'altra, a sol·licitud de l'Ajuntament o de qualsevol de les organitzacions sindicals amb presència a la Mesa es podran sotmetre les propostes a la seva aprovació entre l'Ajuntament i cada una de les organitzacions sindicals. En aquest cas, el president o presidenta expressarà de forma clara i precisa els termes de l’assumpte o assumptes que se sotmeten a votació.

c) Vots particulars

  • Els vots particulars contraris a l’acord adoptat i els motius que el justifiquen s’han de fer constar de manera resumida a l’acta, amb el compromís per part de qui l’emet de fer arribar per escrit a la secretaria de la Mesa l’explicació del vot negatiu, per incorporar-lo a l’acta, en el termini màxim de cinc dies hàbils.

Article 22

Validesa i eficàcia jurídica dels acords

La validesa i eficàcia jurídica dels acords adoptats per les meses negociadores queden condicionats a la seva aprovació definitiva per l'òrgan corresponent de l'Ajuntament.

L’Ajuntament de Ferreries tindrà la obligació d’aprovar degudament tots els acords adoptats per les meses negociadores i de notificar-ho expressament a totes les parts.

El present reglament entrarà en vigor l’endemà de la data de la seva signatura i serà publicat en el BOIB.

Una vegada llegit per totes les parts, se signa en prova de conformitat i compliment.”

 

Ferreries, 31 d'agost de 2016

El batle
Josep Carreres Coll