Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 9819
Resolució de l'autoritat de gestió del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears per la qual es convoca la selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu en els territoris de Menorca i d'Eivissa i Formentera, per al període de programació 2014-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell, defineix l'Estratègia de desenvolupament local participatiu com un conjunt coherent d'operacions la finalitat del qual és satisfer objectius i necessitats locals, que contribueixin a la realització de l'estratègia de la Unió per a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador, dissenyat i posat en pràctica per un Grup d'acció local.

El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), complementant les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, establertes a la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell regula en els seus articles 42 a 44 tot allò referent a la metodologia LEADER, a través de la qual el FEADER aplicarà les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu.

En data de 26 de febrer de 2015, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, que en el seu article 2 assenyala que seran objecte d'ajuda la preparació d'Estratègies de desenvolupament local i la implementació de les accions que s'hi inclouen, com també els projectes de cooperació i les despeses de funcionament i animació de les Estratègies de desenvolupament local.

El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat per Decisió d'execució de la Comissió Europea C (2015) 8146, de 18 de novembre de 2015, incorpora la mesura 19, relativa a les ajudes LEADER, a la qual s'estableixen els requisits de les organitzacions que poden ser seleccionades com a Grup d'acció local i beneficiàries de l'ajuda prevista per a la preparació de les Estratègies de desenvolupament local, com també el procediment i calendari per tal d'aprovar-les.

Segons el que preveu la mesura 19, una vegada aprovat el PDR serà el moment per tal de seleccionar les Estratègies de desenvolupament local LEADER, d'acord amb l'article 33 del Reglament UE 1303/2013 sobre disposicions comunes dels Fons EIE i les normes establertes en el propi programa, establint que la convocatòria inicial haurà d'haver acabat abans del 31 de desembre de 2016, sense perjudici que es pugui repetir la convocatòria en cas de no cobrir tots els territoris prevists, cas en el qual tot el procés restarà finalitzat abans del 31 de desembre de 2017. Així mateix, el programa també estableix els principis que hauran d'informar la convocatòria de selecció d'estratègies, com també els criteris a aplicar per a la seva selecció.

Per Resolució del president del FOGAIBA de 22 de desembre de 2015, s'aprova la convocatòria per a la selecció dels Grups d'acció local que gestionaran les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu LEADER, per al període de programació de desenvolupament rural 2014-2020. En virtut d'aquesta convocatòria s'ha procedit a la selecció de dos Grups que pertanyen als territoris de Menorca i d'Eivissa i Formentera, i no se n'ha seleccionat cap per al territori de Mallorca. Per això, procedeix convocar la selecció d'Estratègies en relació als territoris en el quals existeix el Grup seleccionat, sense perjudici de la possibilitat de realització de posteriors convocatòries en el termini establert en el PDR.

En aquesta mesura esmentada del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, s'estableix que correspondrà la convocatòria per a la selecció d'Estratègies a l'autoritat de gestió del PDR.

El PDR atribueix als Grups esmentats funcions que tenen la seva correspondència en el concepte d'entitat col·laboradora, en els termes prevists en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, amb unes particularitats de requisits i capacitat de gestió previstes en els reglaments i regulades a l'Ordre esmentada del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

Com que el procediment de selecció de Grups esmentat és el procediment selectiu previst a l'article 27.2 del Text refós esmentat, procedeix, un cop seleccionada l'Estratègia i consolidada la seva condició de Grup d'acció local, l'establiment de les condicions i requisits per a l'obtenció de la seva condició d'entitat col·laboradora, com també l'establiment del seu règim de col·laboració.

Per altra part, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), en el seu article 2 a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de maig, de constitució, organització i funcionament de l'organisme pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) es va constituir en organisme pagador de les ajudes derivades del FEAGA i del FEADER a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

L'article 10 del Decret 65/2007, de 25 de maig, a la seva redacció donada pel Decret 1/2016, de 8 de gener, que el modifica, designa com a autoritat de gestió que estableix la normativa comunitària en matèria de programes de desenvolupament rural en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'adjunt a la Gerència del FOGAIBA.

De la mateixa manera, el Marc Nacional de Desenvolupament Rural d'Espanya, aprovat per la Comissió Europea, estableix a la mesura M19, que l'autoritat de gestió haurà de definir el volum de despesa assignat per a cada un dels territoris per a l'aplicació de les ajudes previstes a la mesura 19.2 mitjançant Resolució amb data 22 de juliol de2016, d'aquesta autoritat de gestió, i com es realitza la distribució citada.

Per tot això, en virtut de les competències que m'han estat conferides, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer. Objecte i àmbit territorial

1. S'aprova la convocatòria de la selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu en els territoris de Menorca i d'Eivissa i Formentera, per al període de programació 2014-2020.

2. L'àmbit territorial per a l'aplicació de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu (d'ara endavant EDLP), el constituiran les zones rurals establertes com a tal en el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears aprovat per la Comissió Europea, previstes a l'annex II de la present Resolució, amb els límits de població i densitat i condicions que s'hi preveuen.

3. Les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu hauran de perseguir els següents objectius:

a) Creació d'ocupació, ateses les necessitats dels sectors tradicionals agrícola, ramader, forestal, com també el suport a PIMEs en altres activitats en suport a la diversificació de l'economia rural, afavorint la formació, la innovació i l'emprenedoria.

b) Utilització eficient dels recursos naturals i el manteniment, la conservació i la recuperació del patrimoni cultural, històric, arquitectònic i mediambiental i la seva valorització i explotació sostenibles.

c) Millora dels serveis públics i la qualitat de vida, que ajudi a pal·liar el dèficit d'oportunitats respecte al medi ambient urbà, amb especial atenció a la població més desafavorida o en risc d'exclusió.

d) Dinamització i incentivació de la innovació en el sector agrari del seu respectiu àmbit territorial, incidint també en una diversificació econòmica de caràcter integrat que garanteixi la sostenibilitat de l'activitat mitjançant l'ús adequat dels recursos naturals i que millori el nivell i la qualitat de vida dels habitants del medi rural, amb especial atenció als agricultors.

e) La governança i l'animació social, com també el foment de la competitivitat, el creixement econòmic i la creació d'ocupació amb especial atenció als joves i les dones i mitjançant el suport a PIMEs, l'emprenedoria i la innovació. Tot això en un context d'ocupació sostenible del territori, en el qual la defensa contra el canvi climàtic i del medi ambient hi han de ser sempre presents.

f) Han d'intentar introduir nous enfocaments i idees per als territoris amb l'objectiu que afavoreixin les empreses i processos innovadors, incidint en la innovació de manera especial amb l'aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i donant suport al desenvolupament d'empreses i serveis del sector de les TIC.

Segon. Requisits generals de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu

Totes les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu que siguin seleccionades segons aquesta Resolució hauran de reunir, com a mínim, els següents requisits generals:

1. Ha de ser un conjunt coherent la finalitat del qual sigui satisfer objectius i necessitats locals que contribueixin a la realització de l'estratègia de la Unió per a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador, dissenyat i posat en pràctica per un Grup d'acció local (d'ara endavant, Grup), que hagi estat seleccionat com a tal, en virtut del que preveu la Resolució del president del FOGAIBA de 22 de desembre de 2015, per la qual s'aprova la convocatòria per a la selecció dels Grups d'Acció Local que gestionaran les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu LEADER per al període de Programació de Desenvolupament Rural 2014-2020.

2. S'haurà d'ajustar, de manera prioritària, als àmbits de programació relacionats a l'annex III, especialment s'hauran de promoure principalment actuacions per a fomentar la innovació i la base de coneixements a les zones rurals, per tal de facilitar la reestructuració d'explotacions amb problemes, i per a fomentar una major integració dels productors a la cadena de distribució. La introducció d'actuacions relatives a altres àrees focals distintes de les de l'annex III s'haurà de justificar correctament.

3. S'haurà de dissenyar tenint en compte els tres objectius transversals de medi ambient, mitigació del canvi climàtic i innovació.

4. Haurà de ser coherent amb les necessitats territorials i les dificultats estructurals identificades en el territori, tot això en coherència amb el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, basada en els recursos del territori i quantificada per objectius i prioritats. L'EDLP ha de comprendre les actuacions i inversions previstes en el període de programació fins al 2020.

5. Haurà de ser complementària amb les intervencions d'altres programes i mesures que s'apliquin en el mateix territori.

6. Haurà de vetllar per la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, com també per la prevenció de situacions de risc d'exclusió social.

7. Haurà de comptar amb la participació d'interlocutors socials i econòmics, entre els quals s'hi han d'incloure necessàriament aquells que tenguin legalment la condició de més representatius en l'àmbit autonòmic i suficient implantació en l'àmbit d'actuació del Grup. Per això, una vegada s'hagi elaborat, s'haurà de sotmetre a un període d'exposició pública de, com a mínim, vint dies, prèvia la presentació per a la seva selecció, per tal que es puguin presentar observacions.

8. Haurà de preveure, en el seu cas, els projectes de cooperació que es pretenen desenvolupar durant el seu període de vigència amb una indicació de la temàtica principal i el pressupost estimat, basat en l'import assignat a cada territori i, en el seu cas, a l'import de les aportacions públiques o privades addicionals que es prevegin.

9. S'haurà d'ajustar al contingut i l'estructura que figura a l'annex IV.

Tercer. Sol·licituds

1. Les entitats que hagin estat seleccionades com a Grup d'acció local en el marc del que preveu la citada Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 22 de desembre de 2015, hauran de presentar les sol·licituds de selecció d'estratègies, d'acord amb el model de l'annex I que figura a la plana web http://www.caib.es, adreçades a l'autoritat de gestió del PDR de les Illes Balears, adjuntant la següent documentació:

- Proposta Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu.

- Resum de l'EDLP en el qual s'han de reflectir clarament extractats tots els apartats continguts a les EDLP.

- Documentació justificativa de l'exposició pública de l'Estratègia prevista a l'apartat segon de la present Resolució.

- Documentació acreditativa del compliment dels requisits prevists en el punt 10.1 e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per a ser qualificada com a entitat col·laboradora, en el cas de no atorgar autorització per a la seva comprovació d'ofici o que no sigui possible realitzar-la.

- Documentació de variació de dades: en el cas d'existir variació en les dades o documents aportats per al procediment de selecció de Grups, s'haurà d'aportar la documentació corresponent a l'esmentada variació.

2. Les sol·licituds s'han de presentar en els registres del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o a qualsevol dels llocs prevists a l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques o del procediment administratiu comú.

3. El termini de presentació de les sol·licituds serà de tres mesos a comptar des del dia següent de la publicació de la present Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Aquest termini es podrà ampliar pel temps i de la manera prevista a l'article 49 de la citada Llei 30/1992, de 26 de novembre. En el cas que aquesta ampliació sigui a petició de les persones interessades, ha d'estar degudament motivada i justificada i s'ha de presentar amb deu dies d'antelació, al manco, de l'acabament del termini inicial.

4. Si la sol·licitud té qualque defecte, no adjunta tota la documentació esmentada o no compta amb el contingut de la totalitat d'extrems prevists en aquesta convocatòria, es requerirà la persona peticionària per tal que esmeni el defecte o aporti la documentació en un termini de deu dies, amb l'advertiment que si, transcorregut aquest termini, no ho ha fet, s'entendrà com a desistida la seva petició i, prèvia resolució, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

5. En el cas que qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l'expedient presenti esmenes o ratllades, serà considerat com a no presentat i es procedirà, en aquest cas, com indica l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Quart. Comitè de selecció de les EDLP

1. Es crea, amb l'objectiu de procedir a la selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu, un Comitè integrat pels següents membres:

a) El president: l'autoritat de gestió del PDR o persona en qui delegui.

b) Vocals:

- el director gerent del FOGAIBA o persona en qui delegui.

- el director general d'Agricultura i Ramaderia de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o persona en qui delegui.

- el cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA o persona en qui delegui.

- un representant de cada Consell Insular, el territori del qual es vegi afectat.

- un representant de la Federació d'entitat locals de les Illes Balears.

- un representant per cada organització professional agrària que tengui representació en més d'un territori de les Illes Balears on es puguin aplicar les EDLP previstes en el PDR.

- un representant de l'entitat associativa de cooperatives agràries més representativa de les Illes Balears.

c) el secretari: que serà un tècnic de l'autoritat de gestió del PDR de les Illes Balears, designat per ell mateix, però sense vot.

Podrà acudir a les sessions del Comitè, amb veu però sense vot, un representant de la Xarxa Balear per al Desenvolupament Rural.

De la mateixa manera, el Comitè podrà requerir la presència de tècnics en la matèria per al seu assessorament, amb veu però sense vot.

2. Per tal que el Comitè s'entengui vàlidament constituït, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, de qui els substitueixi i de la meitat, al menys, dels seus membres.

3. Els acords s'hauran d'adoptar per majoria simple, i en cas d'empat, tendrà vot de qualitat el president.

4. Per tal d'assegurar la imparcialitat en la presa de decisions, en el cas que es plantegi a algun dels membres un conflicte d'interessos en alguna de les qüestions a debatre o decidir, aquest abandonarà la sala de reunions fins que acabi la presa de decisions esmentada.

Cinquè. Procediment de selecció de les EDLP

1. La instrucció del procediment de selecció de les Estratègies i la citada selecció es durà a terme per part del Comitè previst a l'apartat quart de la present Resolució, corresponent la seva aprovació a l'autoritat de gestió del PDR, de conformitat amb el que disposa l'article 33.4 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

2. Una vegada rebudes les sol·licituds, el Comitè analitzarà les propostes presentades i podrà requerir dels Grups tota la informació complementària que consideri necessària, que s'haurà de remetre per part seva en un termini màxim de deu dies.

3. El Comitè podrà realitzar les observacions que consideri necessari com també sol·licitar als Grups la presentació pública del resum de l'estratègia, en un màxim de quinze dies des del seu emplaçament. Els Grups podran adoptar les seves estratègies als suggeriments rebuts, amb especial atenció a la seva incidència en la coherència del conjunt d'estratègies presentades amb el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears. En cas de modificacions, les EDLP s'hauran de remetre novament al Comitè en el termini màxim de quinze dies des de la presentació pública del resum.

4. En el termini màxim de dos mesos a comptar des de la recepció del document d'EDLP definitiu, el Comitè haurà d'emetre un informe/proposta en el qual es concreti el resultat de l'avaluació de les sol·licituds, amb aplicació dels criteris prevists a l'apartat sisè i es formuli proposta d'aprovació d'estratègies. Per a la selecció es tendrà en compte la idoneïtat de l'estratègia per al territori al qual va adreçat, no la comparació amb altres estratègies per a altres territoris, i es seleccionaran un màxim de dues EDLP, una per a cada zona rural definida a l'apartat primer de la present Resolució.

5. L'esmentada proposta de selecció, que tendrà caràcter vinculant, s'haurà de remetre, en el termini màxim de deu dies des de la seva emissió, a l'autoritat de gestió del PDR de les Illes Balears, que procedirà a la seva aprovació o denegació.

6. El termini per resoldre el procediment per part de l'autoritat de gestió del PDR, com també per notificar la corresponent resolució, serà d'un mes a comptar des del dia següent a l'elevació de la proposta del Comitè de selecció.

7. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d'un mes a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que s'estableix a l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

8. L'aprovació final de l'EDLP presentada per un Grup, li permetrà subscriure un conveni de col·laboració amb l'autoritat de gestió i el vicepresident del FOGAIBA que li conferirà la condició de Grup d'acció local 2014-2020, en què es fixaran les condicions per al seu funcionament com a entitat col·laboradora per a l'aplicació de les ajudes previstes a la mesura 19.2, prèvia designació com a tal del vicepresident del FOGAIBA, un cop comprovat el compliment dels requisits prevists a l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. De conformitat amb el que preveu la Disposició addicional segona de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, a aquestes entitats no els seran d'aplicació els requisits de solvència i eficàcia prevists en els seus articles 18 i 19.

9. D'acord amb el que disposa l'article 10.1 e) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les entitats es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com també en els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de designació.

10. L'acreditació del compliment d'aquest requisit es realitzarà mitjançant la presentació de les certificacions previstes a l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a la comprovació d'ofici del compliment del requisit esmentat, cas en el qual no serà necessària la presentació dels certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents als quals es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

Sisè. Criteris de selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu

Les Estratègies de desenvolupament local seran valorades d'acord amb un barem de 0 a 100 punts i serà necessari obtenir un mínim de 50 punts per tal de ser aprovada. Es tendran en compte els següents aspectes:

a. Valoració de l'experiència de l'organització candidata, èxits obtinguts i capacitat tècnica. Fins a 11 punts.

b. Implicació dels socis en l'elaboració de l'estratègia. Fins a 10 punts.

c. Grau de participació ciutadana aconseguida en l'elaboració de l'estratègia. Fins a 11 punts.

d. Previsió de procediments transparents de selecció de projectes i solució de conflictes d'interessos. Fins a 11 punts.

e. Claredat en la definició dels objectius, viabilitat de l'estratègia i la seva coherència amb les necessitats detectades. Fins a 11 punts.

f. Grau de definició dels projectes i beneficiaris, tractament dels sectors econòmics i quantificació de les actuacions subvencionables. Fins a 11 punts.

g. Integració o coordinació dels fons financers comunitaris i nacionals en l'estratègia. Fins a 11 punts.

h. Repercussió de l'estratègia en ocupació, igualtat i integració social del territori. Fins a 11 punts.

i. Valoració de propostes innovadores en el territori afectat. Fins a 10 punts. Fins a 12 punts.

Setè. Convenis de col·laboració per a la implantació de les Estratègies

1. En els convenis de col·laboració es fixaran les condicions per al seu funcionament com a entitat col·laboradora per a l'aplicació de les ajudes previstes a la mesura 19.2.

2. Els convenis esmentats hauran de contenir, com a mínim, els següents extrems, tenint en compte el que disposa el PDR 2014-2020, la present Resolució, com també a la resta:

a) Delimitació de l'objecte de col·laboració i de les obligacions de l'entitat col·laboradora.

b) Identificació de la normativa reguladora específica de les subvencions que hagi de gestionar l'entitat col·laboradora.

c) Termini de durada del conveni.

 

Vuitè. Finançament per a l'aplicació de les EDPL

1. De conformitat amb el repartiment efectuat mitjançant Resolució de l'autoritat de gestió del PDR de 22 de juliol de2016, per a l'aplicació de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu, prevista a la mesura 19.2, s'assigna el crèdit següent, per a cada un dels territoris prevists cobrir mitjançant la present convocatòria:

1. - Menorca: 1.536.322,30€

2. - Eivissa i Formentera: 1.536.322,30€

2. També serà possible que el Grups financin les seves EDLP amb càrrec a altres aportacions públiques o privades. En aquest cas, el Grup haurà de comunicar a l'autoritat de gestió del Programa la font de finançament i els imports prevists per anualitat i mesura.

3. En cas de retard en l'execució del programa comarcal i en el cronograma de pagaments, en ordre a un millor compliment del programa regional i a una major eficiència de les seves dotacions finançadores, es podrà ajustar la contribució financera posada a disposició del Grup a l'evolució real del programa comarcal, reassignant les dotacions procedents d'aquests ajustaments, en el marc del programa regional, a aquells Grups en els quals el seu grau de desenvolupament inversor superi les dotacions anuals assignades inicialment.

4. S'establirà una reserva de rendiment d'un 5% del pressupost assignat a cada Grup, aquesta reserva estarà condicionada a l'abast d'un determinat percentatge d'objectius. En cas de no arribar al nivell mínim establert, aquest percentatge es detraurà del pressupost del Grup o Grups que no hagin complert i es repartirà, proporcionalment al nivell aconseguit, entre els Grups que hagin assolit els objectius.

Aquesta reserva de rendiment també es detraurà en casos de deficiències importants en la gestió, detectades en els controls duits a terme pels òrgans de control autonòmics, nacionals o europeus.

5. En el supòsit que durant el període d'execució de les EDLP a les zones rurals previstes en el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aquest es doti amb fons addicionals, aquests es podran distribuir entre els Grups d'acció local.

6. En cas que el grau de compliment dels programes comarcals pugui suposar un risc d'alliberament automàtic de compromisos del FEADER («regla n+3»), conforme l'article 38 del Reglament (UE) núm. 1306/2013, es podran reassignar els fons disponibles entre Grups, i fins i tot assignar-los a altres actuacions del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

7. Qualsevol variació de l'assignació inicial establerta per a cada estratègia, requerirà resolució prèvia de l'autoritat de gestió.

Novè. Beneficiaris de les ajudes de la mesura 19.2

1. Amb caràcter general, podran ser beneficiaris de l'Ajuda per a la realització d'operacions conforme a l'EDLP (mesura 19.2), les persones físiques o jurídiques que executin les accions incloses a les EDLP aprovades per a cada Grup, d'acord amb el que preveu la present Resolució.

2. En qualsevol cas, i amb excepció dels peticionaris per a l'execució de projectes no productius, aquests hauran de ser microempreses o petites empreses en els termes prevists a la Recomanació de la Comissió de 6 de maig de 2003 sobre definició de microempreses, petites i mitjanes empreses (2003/361/CE).

De la mateixa manera, hauran de complir els requisits prevists a la citada Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, com també a la resta de normativa d'aplicació, que es recollirà en el corresponent Manual de procediment de l'ajuda.

3. Els Grups podran ser beneficiaris d'activitats formatives i de promoció territorial emmarcables en aquesta mesura.

Desè. Tipologia dels projectes auxiliables de la mesura 19.2

1. Els projectes auxiliables podran ser:

- En funció de la seva naturalesa:

- Productius: projectes l'objectiu dels quals és la producció de béns o serveis privats destinats a la venda o els que puguin ser comercialitzats o que augmentin el valor de les propietats de titularitat privada.

- No productius: activitats o inversions que siguin d'interès públic o no constitueixin una activitat econòmica per si mateixa o de manera coadjuvant. Es tractarà en qualsevol cas de projectes que consisteixen en despeses o inversions en béns -serveis públics o que no poden ser objecte de venda i aquells prestats per entitats públiques en l'exercici de les seves funcions pròpies.

- En funció del beneficiari:

- Promotors públics: projectes executats per persones de dret públic. S'inclouen com a persones de dret públic a tals efectes, les societats o associacions de dret privat formades majoritàriament per persones de dret públic o que disposen de la majoria de drets de vot o de la capacitat efectiva de decisió.

- Promotors privats: projectes executats per persones de dret privat. Es consideraran promotors privats les persones de dret públic de base associativa privada com les comunitats de regants o els consells reguladors de les indicacions de qualitat.

- Projectes propis dels Grups:

- Formació: projectes de capacitació per a l'ocupació, adreçats a la població activa del territori, a fi d'augmentar l'ocupabilitat, tant per compte propi com per compte d'altri, en les activitats existents i futures, com també altres projectes de capacitació, de tipus social, mediambiental o altres.

- Promoció territorial: actuacions desenvolupades en col·laboració amb els actors locals, adreçades a millorar les condicions generals econòmiques, socials, culturals i mediambientals, com també difondre les possibilitats turístiques i característiques naturals o històriques, etc que també afavoreixin el desenvolupament integral del territori.

- En funció de la seva inclusió inicial en l'estratègia:

- Programats: són projectes determinats i definits dins la pròpia estratègia que poden ser executats per promotors públics o privats. Els projectes programats privats seran seleccionats en lliure concurrència.

- No programats: projectes definits en l'estratègia per l'objectiu que es persegueix, les activitats a realitzar, el tipus de promotors o la localització de les inversions, que puguin ser aprovats per un òrgan decisori del Grup. A més, l'estratègia pot contemplar projectes no programats que puguin consistir en projectes productius singulars i innovadors de lliure iniciativa proposats per promotors públics o privats. Els projectes programats privats seran seleccionats en lliure concurrència.

2. Els projectes que rebin les ajudes previstes a la mesura 19.2 no podran rebre cap altra ajuda que sigui cofinançada per la Unió Europea. L'abast i el control d'aquesta incompatibilitat s'establirà en el manual de procediments que el FOGAIBA aportarà per a la gestió de l'EDLP.

Onzè. Principis relatius a l'establiment de criteris de selecció de les operacions de la mesura 19.2

1. Els Grups d'acció local establiran a les seves pròpies estratègies els criteris de selecció dels projectes a finançar. En qualsevol cas, i com a criteri general, les operacions hauran de seguir les prioritats i necessitats identificades a l'EDLP i el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

2. Entre els criteris de selecció dels projectes a establir pels Grups d'acció local, s'hi han d'incloure els relacionats a la taula 19.4 que consta en el PDR.

Dotzè. Procediment de concessió de les ajudes de la mesura 19.2

1. En el procediment de concessió dels expedients d'ajuda d'aquesta mesura s'hi observaran, com a mínim, els següents tràmits:

a) Convocatòria de subvencions. Els Grups prepararan i publicaran convocatòries de subvencions o un procediment continu de presentació de projectes, prèvia aprovació per part de l'autoritat de gestió, de conformitat amb el que preveu l'article 3.8 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, conforme a les condicions i requisits que s'hi estableixen, i a la resta de normativa d'aplicació, amb especial observança de compliment del que disposa en matèria d'ajudes d'estat i comunicacions a la Base de Dades Nacional de Subvencions, i en els procediments que s'hi estableixen.

En tot cas, amb caràcter previ a l'aprovació de l'autoritat de gestió del projecte de convocatòria presentat pel Grup, per part del FOGAIBA, si les disponibilitats pressupostàries ho permeten i dins l'import assignat en tot territori, procedirà a emetre la corresponent retenció de crèdits a favor d'aquesta convocatòria. En el cas que aquesta, per les circumstàncies descrites, no pugui ser emesa, l'autoritat de gestió procedirà a denegar la possibilitat de realitzar aquesta convocatòria.

b) Recepció de sol·licituds d'ajuda. Els Grups rebran les sol·licituds, que hauran d'anar adreçades al FOGAIBA i es presentaran de la manera que estableixen les corresponents convocatòries, sempre que els mitjans utilitzats garanteixin la transparència del procediment i el compliment de les normes en matèria de protecció de dades de caràcter personal i de seguretat dels sistemes d'informació.

c) Esmena. En aplicació del que preveu l'article 13.2 de la citada Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, el Grup procedirà a l'examen de les sol·licituds presentades i instarà, si s'escau, la seva esmena.

d) Visita prèvia. Els Grups realitzaran les visites prèvies de no-inici de les inversions en els termes en què s'estableixin en el manual de procediment que proporcionarà el FOGAIBA.

e) Dictamen d'elegibilitat. Correspon al Grup i consisteix en comprovar l'adequació del projecte amb l'estratègia; es garantirà la coherència amb l'EDLP en seleccionar les operacions, ordenant-les per prioritats segons la seva contribució a la consecució dels objectius i les metes d'aquesta estratègia.

f) Informe de viabilitat. Correspon al Grup i consisteix en determinar la viabilitat econòmica del projecte.

g) Informe de subvencionabilitat. Els projectes seran sotmesos a un informe de subvencionabilitat del Servei d'Ajudes de Desenvolupament Rural del FOGAIBA en el qual es verificaran, en particular, el compliment de la normativa comunitària, nacional i de la comunitat autònoma aplicables i es realitzaran els controls administratius pertinents. Aquest informe serà remès en el termini màxim d'un mes des de la recepció de la sol·licitud d'informe de subvencionabilitat emesa pel Grup. En cas de resultar necessària informació complementària, se suspendrà el còmput del termini fins a la seva recepció.

h) Selecció dels projectes. La Comissió avaluadora que a tals efectes determinin els Grups a la seva convocatòria, de conformitat amb el que preveu l'article 26.2 de l'Ordre citada de 19 de febrer de 2015, realitzarà la valoració i selecció dels projectes amb informes positius d'elegibilitat i subvencionabilitat, tenint en consideració l'estratègia del propi Grup, la disponibilitat pressupostària i l'oportunitat del projecte.

La selecció dels projectes a finançar en el marc de l'EDLP es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades en els períodes de sol·licitud que estableixi el Grup. L'única excepció a tal norma seran els projectes programats aprovats a la pròpia EDLP de caràcter no productiu, el promotor de la qual sigui una entitat pública amb competències en la matèria i les del propi Grup.

i) Informe del Grup. L'òrgan competent del Grup remetrà a la unitat administrativa competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, instructor del procediment, sense perjudici de la fase d'instrucció prèvia que correspon al Grup, un informe sobre la proposta de resolució d'aprovació o denegació de cada projecte presentat, tenint en compte la declaració d'elegibilitat com també els resultats de la Comissió avaluadora i les actuacions administratives realitzades.

j) Informe – proposta. La unitat administrativa competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, una vegada realitzats els controls i verificacions corresponents emetrà un informe de resolució de les peticions presentades que elevarà al cap de Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, a l'objecte que aquest formuli la corresponent proposta de resolució del procediment.

k) Resolució del procediment. La resolució del procediment de concessió d'aquestes ajudes correspondrà al vicepresident del FOGAIBA i serà notificada al beneficiari en els terminis que estableixi la normativa d'aplicació. Contra aquesta resolució pot interposar-se recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d'un mes, a comptar des del dia següent de la notificació de la resolució, d'acord amb el que s'estableix a l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

2. El termini per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense haver-se notificat la resolució expressa, s'entendrà com a desestimada la sol·licitud.

3. La tramitació de concessió d'ajudes per a accions en què en sigui beneficiari un Grup seguirà la tramitació establerta en els apartats anteriors en la mesura en què sigui compatible amb la singularitat de tals casos.

4. En el cas de projectes programats a l'EDLP aprovada, se seguirà la tramitació establerta en els apartats anteriors en la mesura que sigui compatible amb la singularitat de tals casos.

5. En qualsevol cas, el manual de procediment que aprovi l'òrgan gestor del FOGAIBA, arbitrarà els procediments per a tramitar pròrrogues, modificacions, subrogacions, desistiments, renúncies i qualssevol altres qüestions necessàries per a la correcta implementació de les EDLP, que s'han de contemplar a les corresponents convocatòries.

Tretzè. Justificació i pagament de les ajudes previstes en la mesura 19.2

1. Efectuades les inversions o realitzades les despeses de l'activitat corresponent, el beneficiari presentarà sol·licitud de pagament adreçada al FOGAIBA adjuntant la justificació i la documentació que s'estableixi a les corresponents convocatòries. Les sol·licituds s'han de presentar de la manera establerta, sempre que els mitjans utilitzats garanteixin la transparència del procediment i el compliment de les normes en matèria de protecció de dades de caràcter personal i de seguretat dels sistemes d'informació.

2. Rebudes les sol·licituds, el corresponent Grup haurà de verificar in situ la inversió realitzada i comprovarà la procedència de la despesa realitzada. Aquesta activitat de verificació s'efectuarà en els termes que s'estableixin en els convenis als quals fa referència l'apartat setè d'aquesta Resolució i en el pla de control de l'ajuda elaborat pel Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, i s'haurà de garantir en tot cas l'aplicació dels sistemes adequats per al control i supervisió de les subvencions.

3. Un cop verificada la inversió i la despesa realitzada, el president del Grup, el seu òrgan executiu o la persona que hagin designat expedirà una proposta de certificació en què hi consti l'import que s'hagi d'abonar al beneficiari, com també les possibles incidències.

4. La certificació del Grup es remetrà al Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, que prèvia execució dels controls administratius i de qualitat com també sobre el terreny procedirà a l'emissió de l'informe – proposta de pagament de l'ajuda corresponent.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

Catorzè. Obligacions del Grup

Quan s'hagin seleccionat les EDLP, seran obligacions dels Grups, a més de les previstes a la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 22 de desembre de 2015, per la qual s'aprova la convocatòria per a la selecció dels Grups d'acció local que gestionaran les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu LEADER, per al període de programació de desenvolupament rural 2014-2020 publicada en el BOIB núm. 186 de 24 de desembre de 2015, les següents:

a) Signar un conveni de col·laboració amb l'autoritat de gestió del PDR 2014-2020 i l'organisme pagador per a la gestió de l'estratègia, conforme al contingut de l'apartat novè de la present Resolució.

b) Executar l'estratègia aprovada de conformitat amb el que preveu la present Resolució i la resta de normativa d'aplicació, informar i assessorar la població rural del seu contingut i abast, incentivar-ne la participació activa, com també fomentar l'execució de projectes d'inversió que generin ocupació, directament o indirecta, en el medi rural.

c) En el cas de variacions de la normativa d'aplicació o modificacions del PDR que afectin l'aplicació d'estratègies, un cop rebuda la comunicació de l'autoritat de gestió, el Grup quedarà obligat a adaptar els procediments de gestió a les citades modificacions, com també a les recomanacions derivades de les diferents actuacions de control i/o avaluació.

d) Aplicar els manuals de procediment que aprovi el FOGAIBA, per a la gestió de l'EDLP.

e) Subministrar a l'autoritat de gestió i als avaluadors la informació necessària per al seguiment i l'avaluació de l'estratègia.

f) Assistir a les reunions i accions de formació que l'organisme pagador i l'autoritat de gestió duguin a terme en aspectes relacionats amb la gestió del Programa de Desenvolupament Rural especialment en relació a la gestió de projectes, moderació de costos, criteris de selecció, seguiment i avaluació, indicadors, publicitat, etc.

g) Col·laborar amb l'autoritat de gestió, l'organisme pagador, l'organisme de certificació del Programa i les unitats de control designades pel Govern d'Espanya i la Comissió en les verificacions i control que es desenvolupin a la seva estratègia, com també en els conseqüents procediments de reintegrament, sancions i correccions imposats.

h) Complir la resta d'obligacions previstes a l'article 28 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. L'incompliment de les obligacions establertes en el present apartat podrà comportar l'assumpció per part de l'organisme pagador de la gestió íntegra de l'estratègia, i fins i tot la revocació de la seva condició de Grup d'acció local, sense perjudici de la resta d'actuacions que es puguin derivar en cas que aquest incompliment pugui afectar les ajudes que per la seva condició de Grup li siguin concedides.

Quinzè. Règim jurídic.

Per al que preveu la present convocatòria, serà d'aplicació:

- Reglament (UE) núm. 1303/2003 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) pel qual es deroga el Reglament (CE) nº 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, quant al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, quant al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Marc Nacional de Desenvolupament Rural d'Espanya aprovat per la Comissió Europea.

- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, que es va publicar en el BOIB núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Setzè. Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades a la present Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, quant al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat que es compleixi allò que estableix el Títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.

Dissetè. Eficàcia

L'efectivitat de la present Resolució queda condicionada a l'aprovació de la modificació del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 en els termes que s'hi preveuen.

Divuitè. Publicació

La present Resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 26 d’agost de 2016

La Autoritat de gestió del PDR
Llorenç Mas Parera

 

ANNEX II
ZONES RURALS

POBLACIÓ I SUPERFÍCIES COBERTES
ZONA RURAL DE MENORCA

Illa

Municipi

Població (2014)

Superfície (ha)

Menorca

07002 Alaior

9.162,00

10.969,66

Menorca

07015 Ciutadella de Menorca

29.282,00

18.599,08

Menorca

07023 Ferreries

4.630,00

6.603,59

Menorca

07032 Maó (1)

1.386,00

11.733,35

Menorca

07037 Mercadal (Es)

5.176,00

13.690,38

Menorca

07052 Sant Lluís

7.472,00

3.466,90

Menorca

07064 Castell (Es)

7.661,00

1.159,58

Menorca

07902 Migjorn Gran (Es)

1.470,00

3.249,49

Total

Zona LEADER

66.239,00

69.472,03

ZONA RURAL D’EIVISSA- FORMENTERA

Illa

Municipi

Població (2014)

Superfície (ha)

Formentera

07024 Formentera

11.545,00

8.249,79

Eivissa

07026 Eivissa (1)

249

1.119,09

Eivissa

07046 Sant Antoni de Portmany

23.359,00

12.654,65

Eivissa

07048 Sant Josep de sa Talaia

25.362,00

15.891,09

Eivissa

07050 Sant Joan de Labritja

5.668,00

12.160,57

Eivissa

07054 Santa Eulària del Riu

36.189,00

15.351,01

Total

Zona LEADER

102.372,00

65.426,20

(1): No s’inclou la població del casc urbà d’Eivissa ni de Maó ja que no és zona elegible.

 

  

ANNEX III
ÀMBITS DE  PROGRAMACIÓ PRIORITARIS PER A LES EDLP

P1 Fomentar la transferència de coneixements i la innovació en el sector agrícola, silvícola i a les zones rurals.

FA 1.A: Fomentar la innovació i la base de coneixements a les zones rurals.

Foment dels processos de desenvolupament de productes conjunts o entre les empreses locals i els centres d’investigació.

FA 1.C: Fomentar l’aprenentatge permanent i la formació professional en el sector agrícola i en el sector silvícola.

Foment dels processos d’assessorament i acompanyament dels productors.

P2. Millorar la competitivitat de tots els tipus d’agricultura i la viabilitat de les explotacions.

FA 2.A: Facilitar la reestructuració d’explotacions amb problemes.

Assistència als agricultors i processadores en el creixement de les seves empreses a través de projectos innovadors que millorin la competitivitat global per a convertir les matèries primeres agrícoles en productes alimentaris de qualitat.

P3. Fomentar l’organització de la cadena de distribució d’aliments i la gestió de riscs en el sector agrícola.

FA 3.A: Major integració de productes en la cadena de distribució.

Suport a les cadenes curtes de comercialització a nivell local, i a l’adopció d’estratègies de màrqueting comunes per a la comercialització de productes locals.

P4. Restaurar, preservar i millorar els ecosistemes dependents de l’agricultura i la silvicultura.

FA 4.A: Restaurar i preservar la biodiversitat, incloses les zones Natura 2000 i els sistemes agraris d’alt valor natural i els paisatges europeus.

Suport a enfocaments ambientalment sostenibles per al turisme, la restauració de biòtops tradicionals, etc.

FA 4.B: Millorar la gestió de l’aigua.

Suport a actuacions d’estalvi d’aigua o millora de la seva qualitat.

P5. Promoure l’eficiència en els recursos i alentar el pas a una economia hipocarbònica i capaç d’adaptar-se al canvi climàtic en el sector agrícola, alimentari i silvícola.

FA 5.C: Facilitar el subministrament i l’ús de fonts d’energia renovables, subproductes, deixalles, residus i altra matèria primera no alimentària per impulsar la bioeconomia.

Suport a iniciatives locals per a la generació d’energies renovables o sistemes d’estalvi d’energia i aprofitament de subproductes i deixalles.

P6: Fomentar la inclusió social, la reducció de la pobresa i el desenvolupament econòmic a les zones rurals.

FA 6.A: Facilitar la diversificació, la creació i el desenvolupament de noves PIMEs, com també la creació d’ocupació.

Suport al desenvolupament de nínxols comercials a l’àrea rural, creació de negocis cooperatius, start-ups.

FA 6.B: Promoure el desenvolupament local a les zones rurals.

Suport a les iniciatives de millora de la governança de les comunitats locals amb vistes a la millora de la qualitat de vida a les zones rurals.

 

ANNEX IV
ESTRUCTURA I CONTINGUT DE LES EDLP

1. Títol de l’Estratègia de desenvolupament local i Grup d’acció local responsable.

Títol a través de l’Estratègia de desenvolupament local i dades bàsiques del Grup d’acció local responsable de l’Estratègia.

2. Mecanismes i organització de la participació ciutadana

a. Mecanismes i organització de la participació ciutadana aplicats al procés de disseny de l’Estratègia de desenvolupament local en cada una de les seves principals fases, inclosos els resultats i el grau de participació aconseguida.

b. Mecanismes i organització de la participació ciutadana prevists per al seguiment i l’avaluació de l’Estratègia de desenvolupament local.

3. Descripció general de la zona Leader

Descripció de la zona des del punt de vista geogràfic, administratiu, socioeconòmic i mediambiental.

4. Diagnòstic i anàlisi DAFO organizat en àrees temàtiques que inclogui:

a. Anàlisi de caràcter quantitatiu a través d’indicadors que inclogui, en la mesura del que sigui possible, les dades relatives als indicadors comuns de context relatius a la zona en qüestió.

b. Anàlisi qualitativa mitjançant mecanismes de participació ciutadana.

c. Matrius DAFO temàtiques.

5. Detecció de necessitats i aspectes innovadors

a. Necessitats detectades a la zona, com també priorització justificada.

b. Identificació de sectors o aspectes considerats innovadors per al desenvolupament del territori.

6. Descripció de l’Estratègia de desenvolupament local participatiu

a. Descripció de la manera com l’Estratègia de desenvolupament local participatiu abordarà els objetius transversals (innovació, medi ambient i canvi climàtic).

b. Descripció de la lògica d’intervenció amb indicació dels objectius temàtics i els àmbits de programació seleccionats per a l’EDLP.

c. Quantificació a través d’indicadors de resultat que en la mesura del que sigui possible s’adaptin al sistema d’indicadors previst per al PDR.

7. Actuacions a desenvolupar en el marc de l’Estratègia de desenvolupament local

a. Descripció dels projectes programats inclosos a l’EDLP que seran seleccionats mitjançant concurrència competitiva excepte quan es tracti d’un projecte dirigit a una administració pública determinada. Els projectes hauran d’incloure, com a mínim, una descripció detallada, objetius quantificats, costs elegibles, nivell d’ajuda, pressupost previst i una estimació temporal del seu desenvolupament.

b. Descripció dels projectes propis del Grup d’acció local, destinats a la formació d’agents i a la promoció territorial. Els projectes hauran d’incloure una descripció detallada, objetius quantificats, costs elegibles, pressupost previst i una estimació temporal del seu desenvolupament.

c. Descripció dels projectes de cooperació interterritorial i transnacional amb indicació de la temàtica principal i el pressupost estimat.

d. Descripció de les actuacions subvencionables (no programades) incloent pressupost, nivell d’ajuda i beneficiaris admissibles.

En tots els casos, s’haurà de descriure en quin àmbit de programació estan emmarcats aquests projectes.

8. Quadre resum de la lògica d’intervenció en el qual es mostri la relació entre la matriu DAFO amb les necessitats seleccionades, els objetius definits i els projectes/actuacions prevists.

9. Pla de finançament indicatiu

Haurà d’incloure una previsió desglossada per anualitats de l’assignació a cada objetiu, àmbit de programació i projecte inclòs en l’Estratègia de desenvolupament local participatiu.

En cas de comptar amb la contribució de fons distints dels provinents del PDR s’haurà d’indicar.

10. Marc de rendiment

Descripció del marc de rendiment amb indicació de la reserva de rendiment, els indicadors proposats, les fites previstes i la seva justificació, que en la mesura del possible s’hauran d’adaptar a l’esquema previst pel PDR.

11. Pla d’indicadors

Quadres estructurats que recullin per àmbit de programació els objetius quantificats juntament amb els resultats esperats i el total de despesa previst.

12. Informació sobre complementarietat amb altres fons

Descripció dels mitjans per garantir la complementarietat i la coherència amb:

- Les accions previstes en el PDR de les Illes Balears 2014-2020

- Les accions previstes en els programes operatius de FEDER i FSE

- La complementarietat amb altres fons o iniciatives europeus (LIFE, INTERREG, etc.)

13. Descripció dels mecanismes de seguiment i avaluació de l’Estratègia de desenvolupament local participatiu

a. L’Estratègia haurà d’incloure un sistema d’indicadors d’objetius (target) comuns, horitzontals i, en el seu cas, específics que permetin el seu seguiment i avaluació.

b. L’Estratègia haurà de preveure la presentació d’un informe anual de seguiment amb l’estructura i la informació que s’estableixi per part de l’autoritat de gestió.

14. Descripció dels mitjans i mecanismes per a la implementació de l’Estratègia de desenvolupament local participatiu

a. Mitjans humans i materials:

- Descripció i justificació del personal tècnic i administratiu

- Distribució de tasques

- Equipament adscrit

- Proposta de finançament anualitzada

b. Procediments de gestió

Aquest apartat ha de definir els principals aspectes relatius als mecanismes propis de cada EDLP, per a l’animació, relacions amb els promotors, sol·licituds d’ajuda, baremació i selecció de projectes, presa de decisions, control, seguiment i avaluació, com també altres que puguin considerar-se pel Grup d’acció local.

Els procediments respondran als següents principis: publicitat, transparència, concurrència, objetivitat, eficàcia, eficiència, igualtat i no-discriminació.

També haurà d’incloure un sistema que garanteixi l’absència de conflictes d’interès amb el personal tècnic del grup i el personal que participi en la presa de decisions relacionades amb la selecció de projectes susceptibles de ser subvencionats.