Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT D'ANDRATX

Núm. 9887
Notificació Decret núm. 1427/2016-Expd. responsabilitat patrimonial núm. 05/2015

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

- REFª. EXPEDIENT DE RESPONSABILITAT PATRIMONIAL, NÚM. 05/2015 – INSTAT PER LA SRA. MARGARITA CERDA CARMONA.

Havent-se intentat per aquest Ajuntament d'ANDRATX – Unitat de Secretaria, per tres vegades consecutives, la notificació del present Decret de la Batlia Presidència, núm. 1427/2016, de 15 de juny, a la Sra. Margarita CERDA CARMONA, en el domicili que aqueixa va facilitar en l'atestat que va instruir la Policia Local d'aquest Ajuntament, i no havent sigut possible portar-la a efecte; aquesta es fa públic mitjançant el present Anunci pel seu coneixement:

NOTIFICACIÓ DEL DECRET DE LA BATLIA PRESIDÈNCIA, NÚM. 1427/2016, DE 15 DE JUNY.

Per el Sr. Batle President d’aquesta Corporació Municipal, entre d’altres, ha adoptat el Decret, núm. 1427/2016, de 15 de juny, que literalment diu així:

«DESESTIMACIÓ DE LA PRETENSIÓ DE RESPONSABILITAT PATRIMONIAL INICIADA PER DENUNCIA DE LA SRA. MARGARITA CERDA CARMONA.

Aquesta Batlia, examinades les actuacions que obren en l'expedient de responsabilitat patrimonial incoat amb motiu de la denuncia de data 11 de maig de 2015, presentada per la Sra. MARGARITA CERDA CARMONA, actuant en el seu propi nom i representació, i en la qual afirmava haver patit una caiguda al Carrer Pare Pasqual, per l'existència d'un clot en terra, havent perdut l'equilibri i caigut en terra; i vista la Proposta de Resolució de l'Instructor de l'Expedient, de data 15 de juny de 2016; i de conformitat amb el que disposen els articles 21.1 s) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, (LBRL), articles 42.1, 43.4b), 84 i 142.2 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, (LRJ-PAC), article 13 del RD 429/1993, de 26 de març, i disposicions concordants, ha adoptat la següent RESOLUCIÓ:

ANTECEDENTS DE FET:

1.- En data 11 de maig de 2015, la Sra. MARGARITA CERDA CARMONA, actuant en el seu propi nom i representació, presentava denuncia davant la Policia local d'Andratx, afirmant haver patit una caiguda al Carrer Pare Pasqual, per l'existència d'un clot en terra, havent perdut l'equilibri i caigut en terra. A la referida denuncia no s’adjuntava Informe d'Urgències que determinés possibles lesions.

2.- Consta en l'expedient administratiu Informe del Tècnic del Departament Municipal de Vies i Obres, de 13 de gener de 2016, en el qual s'afirma que en la data de l'accident s'estaven duguen a terme obres d'asfaltat als Carrers Sevilla i Pare Pasqual, adjudicades a l'Empresa Constructora VÍAS Y OBRES PÚBLICAS, SA, (VOPSA), tot i que en aquest carrer existeixen voravies pel trànsit de vianants. Que no havent-se descrit la ubicació exacte del clot que hauria causat la caiguda, si va ser a la voravia o al paviment asfaltat, i no havent-se aportat cap fotografia del seu estat, no es pot emetre informe concloent al respecte.

3.- En data 29 de febrer de 2016 s'obria un període de prova de 10 dies a l’objecte de que la interessada, si ho considerava oportú, proposés altres mitjans de prova per acreditar, en el seu cas, la causa de les lesions patides i l’abast de les mateixes. En cas de no proposar prova en aquests 10 dies, s’atorgava un termini de 10 dies a la interessada per a poder veure l’expedient, formular al·legacions i, en el seu cas, aportar documents; sense que la mateixa ho hagi cregut oportú ni proposar prova ni formular al·legacions.

RAONAMENTS JURÍDICS:

Atenent a l’article 139 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, (LRJ-PAC), per a que hi concorri la Responsabilitat Patrimonial de l’Administració es requereixen els següents requisits:

1.- Un fet imputable a l’Administració, essent suficient, per tant, acreditar que un dany antijurídic s’ha produït en el desenvolupament d’una activitat la titularitat de la qual correspon a un ens públic.

2.- Un dany antijurídic produït, en quant detriment patrimonial injustificat, o el que es el mateix, que el que ho ha sofert no tingui el deure jurídic de suportar-ho. El perjudici patrimonial ha de ser real, avaluable econòmicament, efectiu i individualitzat en relació a una persona o grup de persones.

3.- Relació de causalitat directa i eficaç entre el fet que s’imputa a l’Administració i el dany produït, ja que la lesió ha de ser conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics.

4.- Absència de força major, com a causa estranya a l’organització i distinta del cas fortuït, supòsit aquest que sí imposa l’obligació d’indemnitzar.

En aquest punt, convé dur a col·lació la Sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, núm. 1254/2005, de 21 d’octubre de 2005, (Sala Contenciosa-Administrativa), quan assenyala:

(...) la responsabilidad patrimonial de la Administración, ha sido configurada en nuestro sistema legal y jurisprudencial, como de naturaleza objetiva, de modo que cualquier circunstancia dañosa derivada del funcionamiento de los servicios públicos, debe ser en principio indemnizada, porque (...) de otro modo se produciría un sacrificio individual a favor de una actividad de interés público que debe ser soportada por la comunidad. No obstante, (...) no es acorde con el referido principio de responsabilidad patrimonial objetiva su generalización más allá del principio de causalidad, (...) de manera que para que exista aquélla, es imprescindible la existencia de nexo causal entre la actuación de la Administración y el resultado lesivo o dañoso producido, (...)”.

De la transcripció literal d’un fragment de la citada Sentència podem extraure, en primer lloc, la necessitat de comprovar si ha sigut degudament provat el nexe causal entre les lesions presumptament produïdes i la prestació d’un servei de titularitat pública i, en segon lloc, s’ha de determinar si va ser la prestació del servei la causa primera de la lesió patida. I, així, en el present supòsit, no ha quedat degudament acreditada ni la causa de les lesions ni les mateixes lesions, raó per la qual s’estima que no existeix prova suficient que confirmi que la Sra. MARGARITA CERDA CARMONA, hagués patit una caiguda al Carrer Pare Pasqual, per l'existència d'un clot en terra.

En mèrits de tot el que s’acaba d’exposar, PROCEDEIX:

DESESTIMAR el reconeixement de Responsabilitat directa d’aquesta Corporació Local en els fets presumptament produïts en data 11 de maig de 2015.

La present Resolució haurà de ser degudament notificada a la interessada, a la Mercantil VÍAS Y OBRES PÚBLICAS, SA, (VOPSA), i a la Mercantil Asseguradora d’aquest Consistori MAPFRE EMPRESAS, i comunicada als Departaments Municipals d'Intervenció i Tresoreria.»

Es fa pública la present Notificació del Decret de la Batlia Presidència, núm. 1427/2016, de 15 de juny, a la Sra. MARGARITA CERDA CARMONA, pel seu coneixement i demés efectes procedents, amb el ben entès que contra la present Resolució podrà interposar:

a) En el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà de la publicació de la present notificació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan. Transcorregut un mes des de la presentació del recurs sense que s’hagi resolt expressament i sense que s’hagi notificat, s’entendrà desestimat, i es podrà interposar recurs contenciós administratiu, en el termini de sis mesos comptadors a partir de l’endemà de la desestimació presumpta.

b) En el termini de dos mesos comptadors a partir de l’endemà de la publicació de la present notificació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, llevat que s’hagués interposat recurs potestatiu de reposició, cas en què s’haurà d’esperar a la seva resolució.

Tot això sense perjudici que pugui interposar qualsevol altre recurs que s’estimi procedent en dret.

Andratx, 25 d'agost de 2016.

EL BATLE PRESIDENT.
JAUME PORSELL ALEMANY.