Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 9627
Publicació del Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d’Eivissa i. l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia per a la gestió dels Programes de Serveis Socials Comunitaris Bàsics per a l’any 2016
Versió PDF
De conformitat amb allò previst a l’art. 8 de la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, de 26 de novembre, a continuació es fa públic el següent Conveni núm. 19/16:
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d’Eivissa i l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia per a la gestió dels Programes de Serveis Socials Comunitaris Bàsics per a l’any 2016.
Eivissa, 20 de juny de 2016
D’una banda, el Sr. Vicent Torres Guasch, president del Consell Insular d’Eivissa, de conformitat amb l’article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, i l’article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d’Eivissa.
I d’altra, el Sr. Josep Marí Ribas, alcalde de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, actuant en nom i representació d’aquesta institució, de conformitat amb el que disposa l’article 21.1b de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local
Ambdues parts es reconeixen mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest conveni i
EXPOSEN
I. L’article 9.2 de la Constitució Espanyola preveu que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l’individu i dels grups en que s’integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.
També estableix als seus articles 41, 139 i 149.1.1, que els poders públics mantindran un règim públic de Seguretat Social per a tots que garanteixi l’assistència i prestacions socials suficients davant situacions de necessitat; així com que tots els espanyols tenen els mateixos drets i obligacions en qualsevol part del territori de l’Estat i, que l'Estat té competència exclusiva sobre la regulació de les condicions bàsiques que garanteixin la igualtat de tots els espanyols en l’exercici dels drets i en el compliment dels drets constitucionals.
II. El nostre Estatut d’Autonomia (segons redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que el va reformar) estableix en l’art. 12 els principis rectors de l’activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d’altres, la cohesió social i el dret a la protecció social. Així mateix, en el seu article 16.4 disposa que les administracions públiques, en el marc de les seves competències respectives, han de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears i dels grups i col·lectius en què s’integren siguin objecte d’una aplicació real i efectiva.
III. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials a les Illes Balears, té com a finalitat principal aconseguir el major benestar social possible al territori de les Illes Balears, de forma progressiva i en tots els seus aspectes, mitjançant un sistema d’acció social integrat per serveis socials i mesures d’assistència social que afavoreixin el desenvolupament ple de la persona dins la societat per superar i prevenir les causes determinants de la seua marginació i promoure’n la plena integració social.
IV. La Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local (després de la reforma operada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local) estableix a l’art. 25.1 que el municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l’àmbit de les seues competències, pot promoure activitats i prestar els serveis públics que contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal en els termes que preveu aquest article, i a l’art. 25.2 preveu que exerceix, en tot cas, com a competències pròpies, en els termes de la legislació de l’Estat i de les comunitats autònomes, en les matèries següents: lletra e) Avaluació i informació de situacions de necessitat social i l’atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social. D’altra banda, l’article 36 atribueix als consells insulars l’assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis.
V. L’esmentada Llei 4/2009, d’11 de juny, al seu art. 38.1.a) preveu que seran de competència dels municipis, entre altres, crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d’acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmic i balear. Així com l’art. 12 preveu que els serveis socials comunitaris són el primer nivell del sistema públic de serveis socials.
VI. El Consell Insular d’Eivissa va assumir competències en matèria de serveis socials, assistència social i seguretat social en virtut de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, i de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, en els termes i amb l’abast que s’estableixen en aquestes lleis.
VII. La Llei 8/2000, de 27 d’octubre de consells insulars, contempla al seu article 46 que els consells insulars podran subscriure convenis o acords de cooperació amb la resta d’administracions públiques, en els quals s’estableixin lliurement els instruments de col·laboració necessaris per a l’assoliment de finalitats comunes d’interès públic i, d’una manera especial, amb els municipis de la mateixa illa per tal de garantir l’accés de la població al conjunt dels serveis municipals i la major eficàcia de la seua prestació.
VIII. Des de fa anys, el Consell Insular d’Eivissa i el Govern de el Illes Baleares a través de la conselleria competent en matèria de Benestar Social, venen signant convenis de col·laboració per la per a la gestió del Pla de Prestacions Bàsiques de Serveis Socials de corporacions locals (PPB).
El Pla Concertat de Prestacions Bàsiques de Serveis Socials de Corporacions Locals, va sorgir l’any 1988 a iniciativa del Ministeri de Treball i Seguretat Social, amb l’objecte d’articular la cooperació econòmica i tècnica entre administracions i amb la finalitat d’aconseguir la col·laboració de l’Estat i les Comunitats Autònomes per finançar conjuntament una xarxa d’atenció de serveis socials municipals que permetés garantir les prestacions bàsiques als ciutadans en situació de necessitat, i ajudar així a les Entitats locals en el compliment de les obligacions que, d’acord amb la Llei reguladora de les bases de règim local, han de dur a terme en relació amb la prestació de serveis socials.
Les prestacions bàsiques de serveis socials comprenen totes aquelles ajudes, fonamentalment de caràcter públic, que s’instrumentalitzen per garantir uns mínims socialment reconeguts per a tots els ciutadans (informació i orientació, ajuda a domicili, allotjament alternatiu, prevenció i inserció social…).
IX. Aquest any 2016, el Govern de les Illes Balears tenint en compte la conjuntura econòmica actual, que afecta de ple els serveis socials comunitaris bàsics, ha incorporat al conveni de col·laboració que es venia signat anualment per la gestió del Pla de Prestacions Bàsiques de Serveis Socials de corporacions locals, dos programes més, el Programa d’Integració de Persones Immigrants i el Programa de Suport a la Família, establint per a cada un d’ells un finançament concret.
X. El Consell Insular d’Eivissa vol continuar amb aquesta cooperació amb l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia per tal de garantir les prestacions que s’ofereixen des dels serveis socials comunitaris i aconseguir una major proximitat d’aquests serveis socials bàsics als ciutadans en el seu propi municipi.
I per tot l’exposat, ambdues parts atorguen el present conveni amb subjecció a les següents,
CLÀUSULES
PRIMERA - Objecte
Aquest conveni té per objecte establir les línies de col·laboració entre el Consell Insular d’Eivissa i l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia per al finançament dels programes corresponents als serveis socials comunitaris bàsics d’aquest municipi per a l’any 2016, segons els acords de la conferència sectorial de Serveis Socials de les Illes Balears de 16 de novembre de 2015. Així es pretén contribuir a mantenir i desenvolupar la xarxa de serveis socials comunitaris bàsics, gestionada per les corporacions locals de l’illa d’Eivissa, així com donar-los suport en el desenvolupament de les competències que els atribueixen tant la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, com la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i la resta de normativa aplicable.
SEGONA- Objectius i continguts dels Programes de Serveis Socials Comunitaris Bàsics
2.1. El Programa de Prestacions Bàsiques pretén cofinançar projectes que persegueixin els objectius següents:
a) Proporcionar a la ciutadania serveis socials adequats que permetin donar cobertura a les seves necessitats bàsiques.
b) Dotar de suport econòmic i assistència tècnica les corporacions locals per al desenvolupament de les seves competències.
c) Consolidar i ampliar la xarxa bàsica de serveis socials municipals, per desenvolupar les prestacions de serveis socials comunitaris bàsics, entre les quals s’inclou l’ajuda a domicili i la teleassistència, previstes en el catàleg de serveis de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.
2.2. El finançament del Programa d’Integració de Persones Immigrants té com a objectiu fomentar l’acollida i la integració de persones immigrants nacionals de països no comunitaris en l’àmbit de les entitats locals. A través dels serveis de mediació intercultural es fa l’acolliment i la integració social de les persones immigrants.
Les actuacions bàsiques d’aquest programa van destinades a dotar les persones immigrants de les habilitats i els coneixements necessaris per integrar-se i desenvolupar-se en la societat balear.
2.3. L’objectiu general del Programa de Suport a la Família i la Infància és el finançament de projecte per afrontar la situació de les famílies que es troben en situació de privació material greu o de risc de pobresa amb fills a càrrec. Així, es pretén finançar projectes d’intervenció social i prestacions econòmiques o en espècie que millorin la seva situació social i laboral.
Els objectius més específics del projecte són:
a) Cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació i higiene personal.
b) Donar cobertura a situacions puntuals de talls de subministraments (aigua, llum, etc.).
c) Donar cobertura a situacions puntuals de pagament de lloguer d’habitatge.
d) Prestar suport social i acompanyament social a las famílies afectades.
2.4. Els continguts dels programes per a 2016 consten de les prestacions que es descriuen en el “Document de definició i continguts dels programes de serveis socials comunitaris bàsics” que obra a la pàgina web de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
http://www.caib.es/govern/sac/fitxa.do?codi=2562712&coduo=2390652&lang=ca
2.4.1. Programa de Prestacions Bàsiques
a) Programa d’Informació, Orientació i Derivació (equip mínim de professionals).
b) Programa d’Atenció a Domicili municipal, suport a la unitat de convivència i menjar a domicili.
c) Programa d’Ajudes Econòmiques.
d) Programa d’Allotjament Alternatiu i Menjadors Socials.
e) Programa de Prevenció i Inserció Social.
f) Programa del Sistema Informatiu.
g) Programa de Voluntariat i Cooperació Social.
2.4.2. Programa d’Integració de Persones Immigrants
Desenvolupament del servei de mediació intercultural mitjançant les actuacions següents:
a) Formació per a la integració.
b) Emissió dels informes d’arrelament social dels immigrants i dels informes d’adequació dels seus habitatges.
c) Atenció social dels immigrants, amb assessorament i derivació als recursos normalitzats corresponents.
d) Suport a l’educació.
e) Millora de les competències dels immigrants.
f) Promoció de la salut.
g) Foment de la convivènciaintercultural.
h) Evitació de la discriminació.
i) Promoció de la igualtat d’homes i dones.
Programa de Suport a la Família i la Infància
a) Projectes dirigits a pal·liar i millorar la situació de vulnerabilitat social de les famílies.
b) Projectes de suport a la conciliació familiar i laboral per afamílies en processos d’inserció sociolaboral ambfills a càrrec.
c) Serveis d’intervenció i suport familiar.
TERCERA – Gestió dels Programes de Serveis Socials Comunitaris Bàsics
3.1. La distribució del crèdit total per a la l’illa d’Eivissa per aquest programa (exceptuant 42.500 euros aportats pel CIE destinats al CAM), s’ha distribuït entre els ajuntaments segons les següents variables socio demogràfiques:
- El 90 % del crèdit s’ha d’assignar en consideració a la totalitat de la població de cada municipi.
- El 10 % restant s’ha d’assignar segons el pes específic de dos grups de població: els infants (de 0-14 anys) i la gent gran (de 65 anys i més).
A efectes de càlcul s’han tengut en compte les dades oficials de població a 1 de gener de 2015
Als efectes de cobertura i finançament, s’han de tenir en compte, orientativament,els criteris següents:
- La ràtio bàsica de cobertura de professionals es fixa en un treballador social i un educador social per cada 7.500 habitants. La despesa salarial mitjana per a un treballador social o educador social s’ha establert en 35.000 € anuals.
- El cost de la teleassistència s’estableix en 13,50 €/mes, dels quals s’ha d’imputar un màxim del 33% amb càrrec a aquest conveni.
- El servei d’ajuda a domicili ordinari s’estableix, com a màxim, en una hora diària, amb un cost de 16 €/hora.
- Les ajudes econòmiques d’urgència social s’han d’aplicar d’acord amb la definició que en fa el “Document de definició i continguts dels programes de serveis socials comunitaris bàsics a través del Pla Concertat de Prestacions Bàsiques”, aprovat per la Conferència Sectorial de 16 de novembre de 2015.
En qualsevol cas, la justificació final de la despesa efectuada s’ha de fer sobre els costs reals.
3.1.2. La distribució de la despesa s’ha d’aplicar orientativament d’acord amb els percentatges següents:
- Programa d’Informació, Orientació i Derivació, i Programa de Prevenció i Inserció Social: com a mínim, el 36% dels fons. La justificació de les activitats d’aquests programes s’ha de fer amb la imputació dels salaris del personal.
- Servei d’ajuda a domicili i teleassistència: com a mínim, el 7 % dels fons.
- Ajudes econòmiques d’urgència social: com a mínim, el 5% dels fons.
- Programa d’Allotjament Alternatiu i Menjadors Socials: com a mínim, el 3% dels fons.
- Sistema Informatiu de Serveis Socials: com a mínim,el 0,62 % dels fons.
3.1.3. La gestió del Programa de Prestacions Bàsiques de Serveis Socials correspon a les corporacions locals, a excepció de l’actuació relativa al Sistema Informatiu de Serveis Socials.
3.2. El Consell Insular d’Eivissa distribuirà i transferirà a l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia l’import del Programa d’Integració de Persones Immigrants que correspongui a cada municipi, d’acord amb les variables següents:
a) Total de població immigrant no comunitària en l’àmbit municipal.
b) Equip mínim de professionals en l’àmbit municipal per al desenvolupament dels programes en matèria d’integració de població immigrada.
c) Manteniment dels programes desenvolupats en els darrers quatre anys per distints ajuntaments i entitats locals mitjançant projectes subvencionats per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a través de convocatòries de subvencions.
La quantia d’aquest programa, és la que figura en el Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics, aprovat per acord del Consell de Govern del dia 4 de desembre de 2015 i que consta a la pàg. 17 de l’esmentat document ubicat a la pàg. web de la conselleria on figuren els models disponibles dels diferents documents a presentar:
http://www.caib.es/govern/sac/fitxa.do?codi=2562712&coduo=2390652&lang=ca
3.2.1. Als efectes de cobertura i finançament, s’han de tenir en compte els criteris següents:
A partir de la ràtio de serveis definida a continuació s’assigna un cost teòric i es calcula el servei mínim per a cada ajuntament. Per determinar el finançament que el Govern de les Illes Balears ha d’aportar a cada ajuntament, s’han establert tres tipologies de professionals:
- 1 tècnic de grau mitjà per una població de 7.500 persones immigrants no comunitàries. S’estima un cost de 35.000,00 € per tècnic.
- 0,5 tècnic d’FP II per una població de 7.500 persones immigrants no comunitàries. S’estima un cost de 15.000,00 € per professional.
- 0,25 auxiliar administratiu per una població de 7.500 persones immigrants no comunitàries. S’estima un cost de 5.000,00 € per professional.
3.3 .El Consell Insular d’Eivissa distribuirà i transferirà a l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia l’import del Programa de Suport a la Família i la Infància, d’acord amb les variables següents:
3.3.1. Als efectes de cobertura i finançament, s’ha de tenir en compte el criteri següent:
- Es distribueix el crèdit a partir del càlcul del percentatge de població de menys de 16 anys sobre el total de població.
La quantia d’aquest programa, es la que figura en el Pla de Finançament dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics, aprovat per acord del Consell de Govern del dia 4 de desembre de 2015 i que consta a la pàg. 17 de l’esmentat document ubicat a la pàg. web de la conselleria on figuren els models disponibles dels diferents documents a presentar:
http://www.caib.es/govern/sac/fitxa.do?codi=2562712&coduo=2390652&lang=ca
3.3.2. La distribució de la despesa s’ha d’aplicar íntegrament d’acord amb els criteris següents:
- Les prestacions econòmiques o en espècie que es proporcionin directament a les famílies. Les despeses en prestacions econòmiques no es poden destinar al pagament d’imposts, taxes, quotes, etc., de les administracions públiques o entitats privades.
- Els serveis proporcionats (diagnòstic de la necessitat, derivació i prestació de serveis). Aquestes despeses, que poden ser de personal i despeses corrents de gestió, no poden superar el 50 % del total de la subvenció del Ministeri.
QUARTA – Finançament i aportacions econòmiques
El Consell Insular d’Eivissa aportarà a l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia la quantitat de 303.515,04 € per fer front a les activitats derivades d’aquest conveni, distribuïts en els següents programes:
4.1 Programa de Prestacions Bàsiques ...............................................................230.901,11 €
Aquesta aportació prové 167.437,31 € de la CAIB i 63.463,80 € del Consell Insular d’Eivissa
4.2 Programa d’Integració de Persones Immigrants...............................................51.492,90 €
Aquesta aportació prové de la CAIB
4.3 Programa de Suport a la Família i la Infància ..................................................21.121,03 €
Aquesta aportació prové 2.407,95 € de la CAIB i 18.713,08 € del Ministeri
CINQUENA – Pagament i Justificació
L’aportació del CIE (303.515,04 €) es transferirà a l’Ajuntament en dos pagaments:
El primer pagament, corresponent al 50 % de la quantia atorgada per al Programa de Prestacions Bàsiques, a partir de la signatura del conveni i una vegada el Consell Insular d’Eivissa doni el vist i conforme a la documentació presentada per l’Ajuntament en relació als documents de presentació dels diferents projectes segons el model disponible a la web de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, i el certificat de retenció de crèdit per part de l’Ajuntament.
Les actuacions corresponents a aquest primer pagament es justificaran mitjançant certificació de la Secretaria General de l’Ajuntament on consti un balanç detallat de les despeses corresponent al dit programa originades de l’1 de gener fins al 30 de juny de 2016.
El segon pagament, per l’import restant del Programa de Prestacions Bàsiques més el 100% dels altres programes, una vegada justificat el primer pagament corresponent a les activitats del PPB realitzades des de l’1 de gener fins al 30 de juny, justificació que com a molt tard es farà el 15 d’octubre de 2016.
Si una vegada revisada la documentació justificativa del període comprès entre l’1 de gener al 30 de juny de 2016 corresponent al programa del PPB es comprova que les despeses justificades per l’Ajuntament han estat inferiors a la quantitat avançada pel Consell Insular, es procedirà a compensar l’import d’aquesta diferència amb la quantitat pendent d’abonar amb el segon pagament per aquest programa.
En el supòsit que la quantitat justificada en el segon pagament fos inferior a la quantitat avançada, l’ajuntament haurà de retornar la quantia no justificada al Consell Insular d’Eivissa.
Per a la justificació final, l’Ajuntament haurà de presentar com a molt tard el dia 10 de febrer de 2017, la següent documentació:
- Memòria econòmica. Ha de contenir el balanç final detallat d’ingressos i despeses del cost total dels programes corresponents de l’any 2016, i hi han de quedar reflectides les diferents fonts de finançament (subvencions d’administracions públiques i d’altres entitats) i les partides de despeses dels imports totals de la transferència. S’hi ha d’adjuntar un certificat de la Secretaria General de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia on s’acrediti que la quantitat concedida s’ha aplicat correctament a la finalitat prevista, amb expressió detallada de la despesa.
- La fitxa d’avaluació dels diferents programes, així com tota la documentació corresponent, com a màxim el 10 de febrer de 2017, disponible a la web de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. S’ha de presentar en paper i, també en format electrònic.
- La fitxa adjunta com a annex 1, de recollida d’informació dels serveis socials comunitaris bàsics, com a màxim el 10 de febrer de 2017. Aquesta fitxa també s’ha de presentar en format electrònic, disponible a la web de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
SISENA - Obligacions de l’Ajuntament
a) Informar expressament al Consell Insular d’Eivissa de totes les dades corresponents a la gestió dels programes objecte del conveni en els terminis que s’indiquin.
b) Justificar al Consell Insular d’Eivissa utilització dels fons relatius als programes objecte del conveni, d’acord amb les dades establertes al conveni.
c) Trametre al Consell Insular d’Eivissa tota la documentació relativa a la presentació dels projectes municipals que s’han d’executar, segons els models disponibles a la web de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
d) Complimentar el sistema d’informació d’usuaris dels serveis socials (SIUSS) així com aportar les dades que se sol·licitin per part d’aquest CIE, CAIB i Ministeri competent en matèria de Serveis Socials.
SETENA - De La denúncia del Conveni
Aquest conveni es resol, amb l’audiència prèvia de les parts, per l’acord mutu, per l’incompliment de qualsevol dels punts que s’hi estableixen o per impossibilita sobrevinguda.
En cas d’incompliment per part de l’Ajuntament, aquest ha de reintegrar els diners que li hagin estat pagats i dels quals no hagi efectuat la despesa, d’acord amb el que disposa aquest conveni.
VUITENA – Vigència del Conveni
Aquest conveni és vigent des de l’1 de gener de 2016, data d’inici de les accions, fins al 10 de febrer de 2017.
L’àmbit temporal en què s’han de dur a terme les actuacions que empara aquest conveni s’estén des de l’1 de gener de 2016 fins al 31 de desembre de 2016 per a totes les actuacions
I, en prova de conformitat, ambdues parts signen aquest conveni, per duplicat exemplar i a un sol efecte, en el lloc i la data indicats a l’encapçalament.
El president del CIE, Vicent Torres Guasch
L’alcalde de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, Josep Marí Ribas CIE es reduirà en la mateixa proporció.
Eivissa, 17 d’agost de 2016
El secretari tècnic d’Economia i Hisenda, Indústria i Comerç, en substitució del secretari tècnic de Transparència,
Bon Govern, TIC, Benestar Social, Sanitat i Participació Ciutadana
(DP núm. 959, de 16/08/2016)
Sergio Sorá Pascual