Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 9602
Ple - Instrucció per a la contractació socialment responsable i mediambientalment sostenible al Consell Insular de Menorca
Versió PDF
Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 18 de juliol de 2016, adoptà, entre d'altres, l'acord següent:
Primer. Aprovar les Instruccions per a la contractació socialment responsable i sostenible del Consell Insular de Menorca que es transcriuen a continuació en annex.
Segon. Publicar aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sense perjudici que la seva efectivitat es regeixi pel que estableixen les mateixes instruccions.
Maó, 10 d'agost de 2016
La secretària interina
Rosa Salord Olèo
Annex
Instruccions per a la contractació socialment responsable i sostenible del Consell Insular de Menorca
Capítol I
Àmbits d’aplicació
Article 1. Objecte
La present instrucció té per objecte la incorporació de criteris socials i ambientals en la contractació pública del Consell Insular de Menorca, amb ple respecte dels principis d'eficàcia i eficiència que regeixen l'execució de la despesa pública i dels principis generals de la contractació pública.
Article 2. Àmbit subjectiu d'aplicació
1. La instrucció està dirigida a tots els òrgans de contractació del Consell Insular de Menorca. Queden fora de l'àmbit d'aplicació de la instrucció els contractes adjudicats mitjançant l'adhesió a sistemes externs de contractació centralitzada diferent a la insular.
2. Tots els òrgans de contractació han de complir el que disposa la present instrucció en el moment d'elaborar els plecs de clàusules administratives particulars dels contractes.
Article 3. Àmbit objectiu d'aplicació
La present instrucció és d'aplicació als contractes del Consell Insular de Menorca, independentment del seu procediment d'adjudicació.
Als contractes menors, únicament s'hi aplicarà el que fa referència a la reserva de contractes, sens perjudici que en els casos en què sigui possible s'incorporin condicions especials d'execució.
Article 4. Incorporació als plecs
1. L’anunci de licitació, i també els plecs de clàusules administratives particulars o documentació preparatòria equivalent, han d’assenyalar que la contractació de què es tracti està sotmesa al compliment dels criteris i les condicions de caràcter social i ambiental que s’hagin determinat d’acord amb la present instrucció.
2. Els òrgans de contractació han d’incorporar en els plecs de clàusules administratives particulars i, en el seu cas, en els plecs de prescripcions tècniques, els criteris socials i ambientals previstos en la present instrucció, i poden adaptar o ampliar el seu contingut a les característiques del contracte, fins i tot incrementant els percentatges o els barems establerts per a les millores socials i les condicions especials d'execució quan l’objecte contractual ho permeti.
3. Amb caràcter excepcional, els òrgans de contractació poden considerar que les característiques del contracte, l’objecte o l’oferta de mercat no resulten apropiades per a la incorporació d’alguna o algunes de les clàusules contingudes en la present instrucció ―siguin criteris d’adjudicació o condicions d’execució―, o que és procedent minorar part del seu contingut o dels percentatges establerts. En aquests casos, l’òrgan de contractació ha d'emetre un informe motivat, que s’ha d'incorporar a l’expedient.
Capítol II
Contractes reservats i declaració de la reserva
Article 5. Disposicions generals
1. El Consell Insular de Menorca ha de reservar la participació en els procediments d’adjudicació de determinats contractes públics o lots d’aquests contractes als centres especials d’ocupació, a les empreses d’inserció que compleixin els requisits establerts en la Llei 44/2007, o a programes d’ocupació protegida quan almenys el 30 % dels seus empleats siguin treballadors amb discapacitat o en risc d’exclusió social.
2. D’acord amb la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell de 26 de febrer de 2014 sobre contractació pública, es pot reservar el dret de participació en procediments d’adjudicació de contractes públics de serveis socials, culturals i de salut a les organitzacions que compleixin els requisits que estableix l'article 77.
3. La qualificació com a contracte reservat ha d’esmentar-se en l’anunci de licitació i constar en l’expedient administratiu, així com esmentar-se en l’objecte i el títol del contracte.
Article 6. Entitats beneficiàries de la reserva
1. Hi poden participar, sense cap límit d’objecte contractual, ni quantia ni procediment les entitats qualificades i registrades com a centres especials d’ocupació i empreses d’inserció o programes d’ocupació protegida.
Les prestacions objecte dels contractes estaran compreses dins les finalitats, l’objecte o l’àmbit d’activitat dels centres especials d’ocupació o de les empreses d’inserció o dels programes d’ocupació protegida.
2. Els contractes públics de serveis socials i els enumerats en l’annex XIV de la Directiva 2014/24 UE poden adjudicar-se a les entitats descrites en l’article 5.2 de la present instrucció exclusivament en contractes per import inferior a 750.000 euros.
Article 7. Declaració de la reserva
1. Els òrgans de contractació han de determinar els contractes que qualifica com a reservats.
2. Es fixa un percentatge mínim de l’1 % de reserva del dret a participar en els procediments d’adjudicació de determinats contractes o de determinats lots d’aquests contractes als centres especials d’ocupació, a les empreses d’inserció i als programes d’ocupació protegida.
Aquest percentatge es quantificarà, es distribuirà i s’assignarà a cada òrgan de contractació. En el cas que resulti més aclaridor, el percentatge podrà substituir-se per una quantitat concreta. A l'hora de calcular aquest percentatge es prendrà com a referència el valor estimat anual destinat a noves contractacions que corresponguin a prestacions adequades a les activitats dels centres especials d'ocupació, les empreses d'inserció i els programes d'ocupació protegida.
Capítol III
Criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental
Article 8. Disposicions generals
1. Els criteris de caràcter social i ambiental són d’inclusió obligatòria en tots els procediments de contractació, amb excepció dels contractes menors. Així, l’òrgan de contractació ha de determinar el criteri o criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental més idonis per a cada contracte entre els assenyalats en els articles 10 i 11.
Segons el que s’ha exposat, els plecs de clàusules administratives particulars han d'incorporar, als efectes de valorar les proposicions i determinar la millor oferta d’acord amb paràmetres qualitat-preu, criteris d’adjudicació vinculats amb la finalitat del contracte que valorin aspectes de caràcter social i ambiental.
2. De forma excepcional, els òrgans de contractació poden considerar que les característiques del contracte, l’objecte del contracte o l’oferta de mercat existent no resulten apropiats per a la incorporació d’alguna o algunes de les clàusules en els termes establerts, o bé que és procedent minorar part del seu contingut o ponderar-los. En aquests casos s’ha d’emetre un informe motivat, que s’ha d’incorporar a l’expedient.
Article 9. Selecció i ponderació dels criteris socials i ambientals
1. L’òrgan de contractació ha de seleccionar el criteri o criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental que consideri més adequats, o altres de semblants, entre els assenyalats en els articles 10 i 11 per tal d'incorporar-los als plecs de clàusules administratives particulars.
2. La puntuació i la ponderació dels criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental s’ha d’adaptar a l’objecte, al contingut i a les característiques del contracte, al sector d’activitat, a la finalitat perseguida i a l’oferta existent en el mercat.
3. Al conjunt dels criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental s’ha d'assignar una ponderació entre el 10 % i el 20 % del total del barem, i l’òrgan de contractació n’ha de determinar el percentatge concret, sens perjudici que es pugui incrementar d’acord amb el que s’ha assenyalat en l’apartat 4.2 de la present instrucció.
4. A aquests efectes, tant els criteris socials com els criteris ambientals han de tenir per separat una ponderació mínima del 5 % i màxima del 15 % sobre el total de barem, i ambdues són d’inclusió obligatòria en els plecs.
Article 10. Criteris de caràcter social
L’òrgan de contractació ha de seleccionar el criteri o els criteris socials entre els establerts en el present article per incorporar-los als plecs de clàusules administratives i ha de determinar la ponderació d’acord amb les característiques i la idoneïtat del contracte.
Es consideren criteris d’adjudicació de caràcter social, entre altres, els següents:
1. Creació d’ocupació per a persones amb dificultats d’accés al mercat laboral: es valorarà fins a un 10 % sobre el total del barem el fet que els licitadors es comprometin a tenir, en la plantilla que executarà el contracte, almenys un 20 % de persones amb especials dificultats d’accés al mercat laboral, o en situació o risc d’exclusió social.
La puntuació s’atorgarà a les empreses que superin el percentatge i poden establir-se escales de puntuació quan se superi el mínim establert.
2. Subcontractació amb centres especials d’ocupació, empreses d’inserció i programes d’ocupació protegida: es valorarà fins a un 10 % sobre el total del barem el fet que els licitadors es comprometin a subcontractar un percentatge de l’import del contracte mitjançant empreses d’inserció, centres especials d’ocupació o programes d’ocupació protegida.
La puntuació s’atorgarà a les empreses mitjançant escales proporcionals al percentatge de subcontractació assumit pels licitadors.
3. Igualtat d’oportunitats entre dones i homes: es valorarà fins a un 10 % sobre el total del barem la integració de la perspectiva de gènere en l’oferta presentada pel licitador.
La puntuació es pot desglossar en un o diversos dels apartats següents:
1. En els sectors amb menor índex d’ocupació femenina, es valorarà el compromís del licitador de contractar per a l’execució del contracte un nombre de dones superior en almenys deu punts al percentatge mitjà recollit per gènere i branca d’activitat en la darrera enquesta de població activa de l’Institut Nacional d’Estadística per al sector corresponent.
La puntuació s’atorgarà a les empreses que superin aquest percentatge i poden establir-se escales de puntuació quan se superi el mínim establert.
2. Es valorarà el compromís dels licitadors de dissenyar i aplicar en l’execució del contracte mesures de conciliació o un pla d’igualtat específic que detalli les polítiques d’igualtat de l’empresa en relació amb l’execució del contracte quant a l’accés a l’ocupació, la classificació professional, la qualitat i l’estabilitat laborals, la durada i l’ordenació de la jornada laboral o altres.
S’atorgarà aquesta puntuació per l’assumpció del compromís, sempre que el pla d’igualtat o les mesures de conciliació hagin estat elaborades per personal amb formació especialitzada en igualtat, o bé que hi hagi participat la plantilla de l’empresa o hagi estat objecte de consulta amb la representació legal de les treballadores i els treballadors. A més és necessari que s’hi especifiquin les mesures que es volen implementar, el calendari de realització, els indicadors d’avaluació i el pressupost del pla o de les mesures de conciliació.
3. Es valorarà que la justificació final de la realització de la prestació objecte del contracte inclogui una memòria sobre l’impacte de gènere de la contractació, amb els indicadors i les dades desagregats per sexe de les persones usuàries o beneficiàries i del personal prestador del servei que possibilitin avaluar l’eficàcia de les mesures d’igualtat aplicades. La memòria d’impacte de gènere l'ha de realitzar personal tècnic amb formació específica en matèria d’igualtat.
4. Qualitat social i de desenvolupament local de la proposta: en els contractes de caràcter social, assistencial o d’atenció a les persones, es poden valorar fins a un 10 % sobre el total del barem les propostes tècniques dels licitadors que incorporin per a l’execució del contracte criteris de qualitat social i de desenvolupament local.
Per això, l’òrgan de contractació pot optar per incloure un o algun dels subcriteris següents en els plecs de clàusules administratives particulars, de manera que els licitadors puguin plantejar el conjunt de la seva proposta amb criteris de qualitat social i de desenvolupament local aplicada a l’execució del contracte:
1. L’aplicació de metodologies i mecanismes de participació, coordinació i decisió en el disseny, l’execució i l’avaluació del contracte de les persones o agents implicats, les persones professionals de l’àmbit de què es tracti, les persones usuàries o beneficiàries del servei, les persones voluntàries que actuen en aquest àmbit o les entitats públiques o privades l’actuació de les quals estigui directament relacionada amb l’activitat o el servei contractat.
2. La participació en xarxes de treball i la subscripció d’acords de col·laboració amb el teixit associatiu local en accions d’interès social i comunitari directament relacionades amb l’objecte del contracte i que incideixin en la seva prestació, durant el seu període d’execució
3. La participació de voluntariat en activitats relacionades amb l’execució del contracte, concretant el nombre de persones voluntàries, la descripció de les tasques a realitzar i el volum de dedicació, sempre que no substitueixin llocs de treball.
4. L’adaptació del contingut del contracte al territori i la identitat local i sociocultural.
5. L’aportació dels resultats formals de l’execució del contracte: publicacions, estudis o comunicacions que l’entitat adjudicatària es compromet a realitzar durant l’execució del contracte o en finalitzar-lo en relació amb el seu desenvolupament, prestació i conclusions.
6. La realització d’activitats d’informació i de sensibilització social relatives a l’activitat o servei que constitueix l’objecte principal del contracte.
7. La participació o l’aportació econòmica en projectes d’interès social i solidari que contribueixin a una millor realització de l’activitat o a una prestació més adequada del servei contractat.
8. La contribució al desenvolupament local i a la cohesió social en relació amb l’objecte del contracte.
9. L’accessibilitat del servei per a persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial.
10. La disposició d’oficina i personal per a l’atenció al públic o a les persones usuàries o beneficiàries de la prestació a contractar en el mateix lloc de prestació del contracte o del servei.
11. L’adaptació del contingut del projecte a grups determinats especialment desfavorits o amb major necessitat de protecció social, com ara persones immigrants, majors, menors d’edat o minories ètniques.
Article 11. Criteris de caràcter ambiental
L’òrgan de contractació ha de seleccionar el criteri o els criteris ambientals entre els establerts en el present article per incorporar-los als plecs de clàusules administratives i n'ha de determinar la ponderació d’acord amb les característiques i la idoneïtat del contracte.
Els criteris ambientals poden referir-se tant a obres com a serveis i subministraments i pot valorar-se tant el producte que s'ha d'utilitzar com el procés d’elaboració o d’execució del contracte, fins i tot el cicle de vida complet.
Es consideren criteris d’adjudicació de caràcter ambiental, entre altres, els següents:
1. La minimització del consum de recursos naturals com a matèries primeres, combustibles i aigua.
2. La mínima generació de residus perillosos i no perillosos, així com la seva reutilització o reciclabilitat.
3. L’eficiència energètica i utilització de fonts d’energia renovables.
4. Compliment d’algunes etiquetes ecològiques, norma UNE 150301 d’ecodisseny i altres distintius de qualitat del producte o servei, sense perjudici d’altres formes d’acreditació dels rendiments o les exigències funcionals que es defineixen en aquestes etiquetes.
5. La utilització de productes ecològics, frescos i/o de temporada en l’elaboració de menús dels serveis de menjador o d'àpats, així com productes amb denominació d’origen protegida o amb indicacions geogràfiques protegides, o altres productes de característiques tècniques iguals.
6. La presentació de plans ambientals del servei objecte del contracte.
7. La reducció d’emissions de gasos amb efecte d'hivernacle (GEH), com ara CO2, HFC, PFC i SF6.
8. La reducció d’emissions contaminants, com ara les partícules (PM10, PM 2,5), els dissolvents (COV) i òxids de nitrogen.
9. La minimització d’abocament a l’aigua de les substàncies prioritzades per la Directiva 2000/60/CE, de 23 d’octubre, per la qual s’estableix un marc comunitari d’actuació en l’àmbit de la política d’aigües.
10. L’eliminació o la reducció de la utilització de productes o substàncies perilloses carcinogèniques, mutagèniques o tòxiques per a la reproducció (CMR) i especialment les substàncies amb risc R 50/53.
11. La incorporació i la innocuïtat de materials reciclats al producte final.
12. El caràcter biodegradable del producte final.
Capítol IV
Condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental
Article 12. Disposicions generals
1. En els plecs de clàusules administratives particulars dels contractes que hagi de licitar el Consell Insular de Menorca s’han d'incorporar les condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental establertes en el present capítol.
2. De conformitat amb la legislació vigent, aquestes condicions es configuren com a obligacions ineludibles per al contractista en la fase d’execució del contracte.
Els licitadors han de presentar un document d’adhesió i compromís amb les condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental que s’estableixin.
3. En l’anunci de licitació, i també en el plec i en el contracte, s’ha de fer constar la incorporació de condicions d’execució de caràcter social i ambiental.
4. De forma excepcional, els òrgans de contractació poden considerar que les característiques del contracte o l’oferta de mercat existent no resulten apropiades per incorporar alguna o algunes de les condicions d’execució de caràcter social o ambiental, o bé que és procedent minorar part del seu contingut. En aquests casos s’ha d’emetre un informe motivat, que s’ha d’incorporar a l’expedient.
Article 13. Condicions especials d’execució de caràcter social
Els plecs de clàusules administratives particulars han d'incorporar les condicions especials d’execució de caràcter social següents:
1. Discapacitat
Les empreses que disposin de 50 o més persones treballadores en el total de la seva plantilla han d’acreditar que està composta almenys per un 2 % de persones amb discapacitat igual o superior al 33 %. Complementàriament o subsidiàriament es pot acreditar mitjançant el compliment de les mesures alternatives previstes en la legislació vigent.
2. Igualtat entre dones i homes
- Les empreses amb més de 250 treballadors han d’acreditar el disseny i l’aplicació efectiva del pla d’igualtat previst en la Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
- El contractista ha d’establir mesures que garanteixin la igualtat en l’accés a l’ocupació, la classificació personal, la promoció, la permanència, la formació, les retribucions, la qualitat i l’estabilitat laboral, la durada i l’ordenació de la jornada, així com aquelles que afavoreixin la conciliació de la vida personal, familiar i laboral de les persones treballadores adscrites a l’execució del contracte, de conformitat amb el que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
- En tota la documentació, la publicitat, la imatge o el material que es generi amb motiu de l’execució del contracte, l’empresa o entitat adjudicatària ha de fer un ús no sexista del llenguatge, evitar qualsevol imatge discriminatòria de les dones o estereotips sexistes i fomentar una imatge amb valors d’igualtat, presència equilibrada, diversitat, coresponsabilitat i pluralitat de rols i identitats de gènere.
3. Inserció laboral de persones amb dificultats d’accés al mercat laboral
- El contractista ha d’adscriure i contractar per a l’execució del contracte almenys un 10 % de persones amb dificultats d’accés al mercat laboral, sens perjudici del que preveu el punt 3 de l'article 4 d'aquestes instruccions.
- Si hi hagués el deure de subrogar el personal o altres circumstàncies que en el moment d’iniciar-se l’execució del contracte impedissin complir el percentatge assenyalat, l’empresa s’ha de comprometre a contractar aquest perfil de persones en totes les noves contractacions, baixes i substitucions que necessiti o es produeixin fins a assolir el percentatge esmentat.
- Complementàriament o subsidiàriament el contractista pot acreditar-ne el compliment mitjançant el compromís de subcontractació amb una empresa d’inserció, un centre especial d’ocupació o un programa la finalitat del qual sigui la promoció de l’ocupació protegida, amb idèntic percentatge.
4. Drets laborals i compliment de convenis col·lectius
- El contractista ha de complir al llarg de tota l’execució contractual totes les disposicions legals, reglamentàries i convencionals en vigor en matèria laboral, de seguretat social i de seguretat i salut en el treball que siguin aplicables a les persones treballadores vinculades a l’execució del contracte.
- El contractista ha d'aplicar a la plantilla que executarà el contracte les condicions de treball establertes pel darrer conveni col·lectiu sectorial i del territori vigent en què s’enquadra i desenvolupa la prestació contractual, sens perjudici de millores sobre el que s’hi disposa.
5. Compliment de criteris ètics
El contractista ha d'aportar o fabricar tots els seus productes o subministraments i executar les seves obres o serveis respectant els drets laborals bàsics al llarg de tota la cadena de producció i amb estricte compliment de les convencions fonamentals de l’Organització Internacional de Treball, de conformitat amb la Directiva 2014/24/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer, sobre contractació pública.
6. Comerç just
El contractista, en els contractes susceptibles d’incorporar en la seva prestació productes de comerç just, ha d'incloure en la prestació del servei o en el contingut del subministrament productes de comerç just. L’òrgan de contractació ha de fixar la quantia o el percentatge d’acord amb les característiques i el contingut del contracte:
Sobre la totalitat o part de determinats productes (cafè, te, infusions, cacau, sucre, arròs, mel, sucs, fruita fresca, espècies, vi, cotó, flors, fruits secs, productes tèxtils, pilotes o altres).
Sobre un import determinat o un percentatge de productes de comerç just respecte de l’import del contracte.
7. Transparència i justícia fiscal
El contractista ha d'executar el contracte amb criteris d’equitat i transparència fiscal, per la qual cosa els ingressos o els beneficis procedents del present contracte públic han de ser íntegrament declarats i liquidats de conformitat amb la legislació fiscal vigent, sense que en cap cas puguin utilitzar-se domicilis fiscals inclosos en algun territori o país que, d’acord amb la normativa tributària legal o reglamentària de l’Estat espanyol, tenguin el caràcter de paradisos fiscals, bé sigui de forma directa o mitjançant empreses filials o integrants d’un mateix grup societari.
Article 14. Condicions especials d’execució de caràcter ambiental
1. Els plecs de clàusules administratives particulars, i, en el seu cas, els plecs de prescripcions tècniques, han d'incorporar les condicions especials d’execució de caràcter ambiental adaptades a les característiques, els imports i els objectes contractuals.
2. Les obligacions de caràcter ambiental han de tenir entre altres els objectius següents:
1. L’estalvi, l’eficiència i les energies renovables
2. La reducció d’envasats i embalatges
3. La reutilització i el reciclatge dels productes utilitzats, i el correcte tractament de residus amb la participació de gestors autoritzats
4. La recollida selectiva de residus
5. L’elaboració de plans de treball que contenguin aspectes de gestió i control ambiental, o de mesurament de l’impacte ambiental
6. La utilització de mitjans de transport i/o maquinària a usar en l’execució del contracte amb la menor afectació al medi ambient
7. L’ús d’especificacions de productes que garanteixin la nul·la incidència sobre el medi ambient
8. La formació en matèria mediambiental del personal empleat per l’empresa adjudicatària durant l’execució del contracte
3. Les prescripcions tècniques en matèria ambiental adquireixen caràcter de condicions especials d’execució del contracte i han d’establir-se de manera preceptiva per als contractes següents:
1. Paper per a còpies i paper gràfic
2. Productes i serveis de neteja
3. Equips TIC oficines
4. Construcció
5. Transport
6. Mobiliari
7. Electricitat
8. Serveis d’alimentació i d'àpats
9. Productes tèxtils
10. Productes i serveis de jardineria
11. Finestres, portes de vidre i claraboies
12. Plafons de paret
13. Aïllament tèrmic
14. Rajoles rígides per al terra
15. CHP (cogeneració)
16. Construcció de carreteres i senyals de trànsit
17. Enllumenat públic semafòric
18. Il·luminació interior
19. Infraestructures d’aigües residuals
20. Vàters i urinaris de descàrrega
21. Aixetes sanitàries
22. Equips d’impressió d’imatges (fotocopiadores, escàners, etc.)
23. Equips elèctrics i electrònics usats en el sector de la salut
Altres disposicions de caràcter social i ambiental
Article 15. Accés de les petites i mitjanes empreses a la contractació pública
L'òrgan de contractació, amb l’objectiu de facilitar l’accés de les petites i mitjanes empreses a la contractació pública, pot adoptar algunes de les mesures següents:
1. Divisió del contracte en lots, quan siguin susceptibles d’utilització o d’aprofitament separat i constitueixin unitat funcional, sempre que aquesta operació sigui proporcional al seu objecte.
2. Limitació del nombre de lots als quals pugui presentar-se un mateix licitador.
3. Reducció de les exigències de participació relatives a la solvència econòmica i financera, tècnica i professional.
4. Reducció de la càrrega de les garanties i eliminació de la garantia provisional per prendre part en les licitacions.
5. Alleugeriment de la càrrega administrativa a presentar pels licitadors o substitució de la documentació sobre A per una declaració responsable.
Article 16. Puntuació mínima exigida a les propostes tècniques, ambientals i socials
L’òrgan de contractació pot assenyalar, en els criteris d’adjudicació social i ambiental, un llindar de puntuació mínima necessari per continuar en el procés licitatori.
Article 17. Ofertes amb valors anormals o desproporcionats
1. L’òrgan de contractació pot indicar en el plec de clàusules administratives particulars els paràmetres objectius en funció dels quals s’apreciarà, si escau, que la proposició pot incórrer en valors anormals o desproporcionats.
2. Es considera un paràmetre objectiu per apreciar que la proposició no pot ser complida com a conseqüència de la inclusió de valors anormals o desproporcionats la indicació d’un preu inferior als costos salarials mínims per categoria professional, segons el conveni laboral aplicable.
Capítol VI
Control i verificació
Article 18. Efectes de l’incompliment de les clàusules socials i ambientals
Els plecs de clàusules administratives han d’assenyalar expressament que els criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental i les condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental es consideren obligacions contractuals de caràcter essencial, i l’òrgan de contractació, en cas d’incompliment i en funció de la gravetat, pot optar per:
- Resoldre el contracte per incompliment culpable, fet que comporta inhabilitació per licitar durant el termini de dos anys en qualsevol procediment públic de licitació.
- Continuar l’execució del contracte amb la imposició d’una penalitat, que l’òrgan de contractació haurà d’estimar, en funció de la seva gravetat i conseqüències, entre el 3 % i el 10 % del preu del contracte.
Article 19. Seguiment del contracte
1. L’òrgan de contractació ha de designar el responsable del contracte per supervisar-ne l’execució. Ha de verificar la seva correcta prestació pel que fa als criteris d’adjudicació de caràcter social i ambiental i les condicions d’execució socials i ambientals assumides pel contractista de conformitat amb el que disposi el contracte.
2. La persona o entitat responsable del contracte ha d'informar l’òrgan de contractació sobre els possibles incompliments de les obligacions previstes en la present instrucció i, si escau, proposar l’inici del procediment d’imposició de penalitats o de resolució del contracte.
3. El Consell Insular de Menorca ha d'establir els sistemes per al còmput dels resultats de les clàusules socials i ambientals, amb l’objectiu d’avaluar l’eficàcia i l’impacte de la seva contractació pública socialment i ambientalment responsable.
4. El Consell Insular de Menorca pot crear un òrgan d’assessorament i de seguiment del grau de compliment de la present instrucció, i de la incorporació de les clàusules que s’hi preveuen i del mesurament objectiu del seu impacte.
Disposició transitòria
La present instrucció no és d’aplicació als contractes adjudicats amb anterioritat a la seva entrada en vigor, ni als expedients de contractació iniciats abans de la seva entrada en vigor. S'entén, a aquests efectes, que els expedients de contractació han estat iniciats si s’hagués publicat la corresponent convocatòria del procediment d’adjudicació del contracte.
En el cas de procediments negociats, per determinar el moment d’inici cal tenir en compte la data d’aprovació dels plecs.
Disposició final única. Entrada en vigor
Els òrgans afectats per aquesta instrucció han d'adoptar les mesures necessàries perquè les directrius que conté siguin efectives a partir de l'1 de gener de 2017.