Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 9161
Acord del Consell de Govern de 5 d’agost de 2016 pel qual s’aprova definitivament el projecte “Actualització del projecte constructiu d’electrificació del tram Enllaç-Manacor”, es declara l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació necessària i s’atorga l’autorització prèvia a Serveis Ferroviaris de Mallorca per iniciar l’expedient de despesa corresponent a la licitació de les obres per a l’execució

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM, en endavant) és una entitat pública empresarial integrant del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat. Té com a finalitat institucional, d’acord amb els seus Estatuts, aprovats pel Decret 44/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig), que en regeixen l’actuació, la gestió i l’explotació del transport públic ferroviari que es presta a Mallorca dins del marc competencial del Govern.

SFM es regeix, a més de fer-ho pels seus Estatuts, per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, i per la resta de disposicions que li siguin aplicables. Se sotmet als principis de legalitat, servei i interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s’ha d’ajustar al principi d’instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.

D’acord amb la política de mobilitat del Govern i les inversions previstes en matèria ferroviària en desenvolupament del que estableix el Pla Director Sectorial de Transports (PDSTIB), s’ha previst continuar amb l’electrificació integral de tota la xarxa ferroviària d’SFM que constitueix la Xarxa Ferroviària d’Interès General de les Illes Balears (XFIGIB), de conformitat amb el que estableix l’article 18 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.

Això redundarà en una millora important de la qualitat del servei públic prestat, al mateix temps que s’evitarà el transbordament que s’ha de fer a l’estació d’Enllaç (fins on arriba actualment la xarxa electrificada), la qual cosa permetrà, a més, optimitzar els recursos i el material mòbil dels quals es disposa en compliment dels principis esmentats anteriorment, que inspiren l’actuació d’aquesta entitat pública empresarial i les previsions del PDSTIB.

Aquest nou impuls culminarà l’electrificació del branc Enllaç-Manacor, que es va iniciar l’any 2010 i que es va paralitzar l’any 2011 per raons de caire pressupostari.

Per assolir aquest objectiu, mitjançant la Resolució del director general de Transports de 3 de juny de 2016 es va acordar aprovar inicialment el projecte “Actualització del projecte constructiu d’electrificació del tram Enllaç-Manacor”, que es va publicar en el BOIB núm. 73, d’11 de juny 2016, així com en diversos mitjans de premsa de gran difusió, en compliment del que disposa en aquest sentit la legislació d’expropiació forçosa.

Contra aquest acord tan sols s’ha presentat una al·legació. De conformitat amb l’informe tècnic de 28 de juliol de 2016, s’ha proposat desestimar-la, i ha estat ratificat per la Resolució de la secretària general de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat de 29 de juliol de 2016, signada per suplència del director general de Mobilitat i Transports en virtut de la Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 18 d’abril de 2016 per la qual es delega l’exercici de determinades competències en els òrgans directius de la Conselleria i de suplència dels seus òrgans directius de la Conselleria (BOIB núm. 50, de 21 d’abril de 2016).

Pel que fa a la tramitació ambiental, la Comissió de Medi Ambient ha ratificat la vigència de la declaració d’impacte ambiental atorgada per acord del Ple d’aquesta Comissió l’any 2011 (BOIB núm. 43, de 24 de març de 2011), que es mantindrà vigent fins al dia 12 de desembre de 2019, de conformitat amb el contingut de l’informe tècnic amb data 1 de juliol de 2016.

Amb relació a l’àmbit pressupostari, el 22 de juliol de 2016, la Direcció General de Pressuposts va informar favorablement sobre la tramitació de la despesa pluriennal.

Finalment, cal afegir que aquest projecte ha de ser cofinançat amb càrrec al programa operatiu del fons FEDER corresponent, una vegada acomplerts els tràmits pertinents.

Com es desprèn dels antecedents, una vegada que s’ha tramitat el projecte d’obres i s’ha evacuat el període d’informació pública corresponent a l’efecte del que es disposa en la normativa sectorial ferroviària (Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, d’aplicació pel que fa a la tramitació dels projectes per aplicació supletòria de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, anterior disposició final novena), així com en la legislació d’expropiació forçosa (article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa i concordants del seu Reglament, de 26 d’abril de 1957), la secretària general de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat va dictar la Resolució de 29 de juliol de 2016 —signada per suplència del director general de Mobilitat i Transports, en virtut de la Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 18 d’abril de 2016 per la qual es delega l’exercici de determinades competències en els òrgans directius de la Conselleria i de suplència dels seus òrgans directius de la Conselleria (BOIB núm. 50, de 21 d’abril de 2016)— per la qual es ratifica la proposta tècnica de desestimació de l’única al·legació presentada i s’eleva el projecte al Consell de Govern perquè l’aprovi definitivament.

L’aprovació del projecte, tal com estableix per a la Xarxa Ferroviària d’Interès General de les Illes Balears l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, comporta la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació a l’efecte de l’expropiació forçosa dels terrenys pels quals hagi de circular la línia o fer-se l’ampliació o la millora, d’acord amb el que prevegi la legislació d’expropiació forçosa.

Als efectes expropiatoris, l’òrgan competent per declarar l’ocupació urgent és, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern. La competència que atorga l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa al Consell de Ministres es va transferir mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i es preveu aquesta competència executiva en l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

Pel que fa a la despesa, el pressupost d’execució del projecte d’obres corresponent és de 39.514.098,41 € (trenta-nou milions cinc-cents catorze mil noranta-vuit euros amb quaranta-un cèntims, IVA inclòs).

La despesa indicada s’ha d’imputar a les anualitats pressupostàries següents:

Anualitat

Despesa prevista, IVA exclòs

Despesa prevista, IVA inclòs (21%)

2017

7.621.975,68

9.222.590,57

2018

7.621.975,68

9.222.590,57

2019

5.803.020,90

7.021.655,29

2020

5.803.020,90

7.021.655,29

2021

5.806.286,52

7.025.606,69

Total

32.656.279,68

39.514.098,41

La Direcció General de Pressuposts ha emès un informe favorable amb relació a la despesa pluriennal.

L’actuació, acomplerts els tràmits pertinents, ha de ser cofinançada (50 %) amb càrrec al programa operatiu corresponent del fons FEDER.

D’acord amb el que estableix l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la iniciació de qualsevol expedient de despesa tramitat per part de les entitats que integren el sector públic empresarial i fundacional, del qual es puguin derivar obligacions econòmiques per a l’entitat superiors a 500.000 € (com succeeix en aquest supòsit), requereix l’autorització del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d’adscripció.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, en la sessió del dia 5 d’agost de 2016 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Aprovar definitivament el projecte ‘Actualització del projecte constructiu d’electrificació del tram Enllaç-Manacor’, redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), i desestimar l’única al·legació presentada durant el període d’informació pública, de conformitat amb l’informe tècnic de 28 de juliol de 2016, ratificat per la Resolució de la secretària general de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat de 29 de juliol de 2016, signada per suplència del director general de Mobilitat i Transports en virtut de la Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 18 d’abril de 2016, per la qual es delega l’exercici de determinades competències en els òrgans directius de la Conselleria i de suplència dels seus òrgans directius de la Conselleria (BOIB núm. 50, de 21 d’abril de 2016).

Aquesta aprovació comporta, d’acord amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa aplicable, la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació, als efectes de l’expropiació forçosa dels terrenys afectats per aquest projecte, així com també dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a ampliacions previsibles o modificacions del projecte.

Segon. Declarar, de conformitat amb el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del seu Reglament, l’ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l’expropiació a la qual dóna lloc aquest projecte, així com dels terrenys i béns que puguin resultar indispensables per a ampliacions previsibles del projecte de què es tracta; declaració que, com s’ha indicat en el punt anterior, ve implícita amb l’aprovació de conformitat amb el que es disposa en l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa aplicable.

En compliment del que disposa l’article 56.1 del Reglament de la Llei d’expropiació forçosa, aquest procediment excepcional és motivat, a més de per la previsió legal que estableix la Llei de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i la Llei del sector ferroviari i el seu Reglament, per la necessitat de millorar la qualitat del servei, que s’aconsegueix mitjançant l’electrificació del tram Enllaç-Manacor.

Aquesta actuació permetrà assolir una reducció dels temps de recorregut i una fiabilitat més gran de les unitats elèctriques, juntament amb una millora del confort, a més d’una reducció important de la contaminació acústica i atmosfèrica, així com més eficiència energètica. A més, la urgència del procediment es justifica també perquè l’actuació implica millorar substancialment la xarxa ferroviària, amb l’increment dels paràmetres de seguretat en el tram afectat.

Cal destacar, finalment, que l’electrificació futura d’aquest tram és la continuació de l’electrificació del tram Palma-Enllaç (ja electrificat), que no ha estat possible completar fins ara per problemes de caire pressupostari. Per tant, és necessari que s’executi l’actuació al més aviat possible per aconseguir l’electrificació de tota la línia (des de la capçalera a la destinació), evitar els transbordaments que ara s’han de fer a l’estació d’Enllaç i assolir els objectius anteriorment assenyalats.

En aquest sentit, cal portar a col·lació el Pla Director Sectorial del Transport de les Illes Balears, aprovat pel Parlament de les Illes Balears, que estableix l’electrificació de la xarxa com a actuació prioritària per dur a terme atès que:

[...] permetrà la circulació de material mòbil modern d’altes prestacions, alhora que reduirà i optimitzarà el consum de energia. El material comptarà amb un major poder d’acceleració la qual cosa, amb una via segura i en òptimes condicions, pot representar millores significatives de la velocitat comercial.

Tercer. Facultar l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiària de l’expropiació, per dur a terme els tràmits pertinents per a l’adquisició dels terrenys afectats, així com per contractar l’execució del projecte d’obres aprovat en el punt primer d’aquest Acord.

Quart. Atorgar a Serveis Ferroviaris de Mallorca, als efectes indicats en el punt anterior, l’autorització prèvia per a l’inici de l’expedient de despesa corresponent a la licitació i adjudicació del contracte d’obres per a l’execució del projecte aprovat per un import d’execució material de 39.514.098,41 € (trenta-nou milions cinc-cents catorze mil noranta-vuit euros amb quaranta-un cèntims, IVA inclòs); tot això, d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cinquè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Sisè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l’expropiació i trametre una còpia dels informes emesos referents a les seves al·legacions.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar, davant el Consell de Govern, un recurs potestatiu de reposició, en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà de la seva notificació o publicació, si escau, d’acord amb el que disposen els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el TSJB en el termini de dos mesos comptadors a partir de la data de notificació o publicació d’aquest Acord, de conformitat amb allò que disposa l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.”

Palma, 5 d’agost de 2016

La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra