Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 8918
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB, de 28 de juliol de 2016, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a 2016 per presentar projectes mixts d’ocupació i formació amb dues línies d’ajuts, una per a persones desocupades de 30 anys o més finançada amb fons de Conferència Sectorial i l’altra, per a persones joves menors de 30 anys inscrits al Sistema Nacional de Garantia Juvenil cofinançada pel Fons Social Europeu, a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil pel període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre (BOE núm. 291, de 5 de desembre), es varen traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències en matèria de gestió del treball, de l’ocupació i de la formació, que varen ser assumides per mitjà del Decret 136/2001, de 14 de desembre, (BOIB núm. 136, de 27 de desembre), d’assumpció i distribució de les competències transferides de l’Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de gestió del treball, de l’ocupació i de la formació.

2. L’article 2.2 del Decret 37/2015, de 22 de maig, d’aprovació dels Estatuts del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), estableix com a actuacions del SOIB, entre d’altres, exercir les funcions necessàries per gestionar les polítiques actives d’ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d’orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l’ocupació, que tenen per objecte possibilitar l’accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d’altri; l’adaptació de la formació i requalificació per a l’ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l’esperit empresarial, l’economia social i a millorar les condicions dels treballadors. 

3. La consellera d’Educació, Cultura i Universitats va dictar l’Ordre de 10 d’octubre de 2013 (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre) per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears. 

4. El Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació (BOE núm. 87, d’11 d’abril), regula en l’article 28 els programes públics d’ocupació-formació i estableix que aquests programes s’han de regir per la normativa específica en allò que no prevegi aquest Reial decret.

5. La Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat de treball, regula el contracte de formació i aprenentatge, que és d’aplicació en les contractacions que es facin en el marc dels programes mixtos d’ocupació i formació objecte d’aquesta convocatòria.

6. Mitjançant el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.

7. La Llei 30/2015, de 9 de setembre, regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació.

8. Un dels col·lectius al qual van dirigides les mesures que estableix aquesta Llei són els joves majors de 16 anys i menors de 30 anys. Es tracta d’un rang de edat que es troba en l’àmbit d’aplicació específic de la Garantia Juvenil, mesura impulsada per la Comissió Europea per pal·liar el greu problema de desocupació juvenil que afecta tots els estats membres, especialment a Espanya.

9. Amb el Reial decret 751/2014, de 5 de setembre, es va aprovar l’Estratègia Espanyola d’Activació de l’Ocupació 2014-2016 que es configura com un marc normatiu per  coordinar i executar les polítiques actives d’ocupació en el conjunt de l’Estat i recull com a objectiu estratègic o prioritari «la millora de l’ocupabilitat dels joves i complir amb allò que preveu la Garantia Juvenil»,  i inclou, com un dels objectius estructurals, dins l’eix 2 Formació, «promoure la formació en alternança».

10. Entre les mesures i accions que regula l’article 106 per assolir els objectius del Sistema Nacional de Garantia Juvenil que estableix la Llei 18/2014, de 15 d’octubre, d’aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l’eficiència, es troben els programes mixts d’ocupació-formació.

11. Les accions dirigides als joves inscrits al Sistema Nacional de Garantia Juvenil previstes en aquesta convocatòria poden estar cofinançades, en un percentatge d’un màxim del 85 %, pel Fons Social Europeu en el marc del  programa Operatiu d’Ocupació Juvenil (2014-2020), Eix 5 «Integració sostenible en el mercat de treball de les persones joves que no es troben ocupades ni participen en els sistemes d’educació ni formació, en particular en el context de la Garantia juvenil», objectiu específic 8.2.2 «Reforçar l’ocupabilitat i les competències professionals de persones joves no ocupades i no integrades en els sistemes d’educació o formació», i fins un màxim del 100 % per la Iniciativa d’Ocupació Juvenil. Per aquest motiu, són aplicables els reglaments d’aquests Fons: el Reglament (UE) 1303/2013 i el Reglament (UE) 1304/2013, del Parlament Europeu i del Consell de la Unió Europea. 

12. Pel que fa al col·lectiu de persones de 30 anys o més, l’ experiència de convocatòries anteriors ha demostrat que els programes públics d‘ocupació-formació són un recurs que els permet adquirir les competències professionals necessàries per a la inserció laboral, ja que s’estructuren amb ensenyaments específics de formació i pràctica professional en un context real de feina.    

13. Quant al finançament de les accions dirigides al col·lectiu de persones desocupades de 30 anys o més, prové de la distribució de fons en matèria laboral dels pressuposts generals de l’Estat per a la seva gestió per les comunitats autònomes.

14. El Consell de Govern de 13 de juny de 2014 va aprovar el Pla d’Ocupació 2014-2017 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

15. El Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el catàleg de simplificació documental.

16. A més, la Llei orgànica d’igualtat 3/2007, de 22 de març, en els títols II, IV i V estableix el marc d’actuació en relació amb els programes d’ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria.

17. En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d’aplicació general.

Per tot això, atès l’informe previ de la Direcció General de Pressuposts i Finançament de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a l’any 2016 per presentar projectes mixtos d’ocupació i formació, amb dues línies d’ajuts: una,  per a joves desocupats majors de 16 anys i menors de 30 inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil que pot estar cofinançada fins a un màxim del 85% pel Fons Social Europeu, a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i fins a un màxim del 100% per la Iniciativa d’Ocupació Juvenil; i una altra,  per a persones desocupades de 30 anys o més, finançada amb fons de Conferència Sectorial.

2.  Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i a més per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears. Així mateix, s’han de subjectar al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, i la seva normativa de desplegament, i a la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació.

3. Aquesta  convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici 2016 aprovat per l’ Acord de Consell de Govern de 12 de febrer de 2016 , modificat per l’ Acord de Consell de Govern d’ 1 de juliol de 2016 (BOIB núm. 84, de 2 de juliol), en compliment del que disposa l’article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions.

4. Per elaborar aquesta convocatòria s’han tingut en compte les àrees prioritàries que estableix la disposició transitòria segona de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, i l’Ordre TAS 718/2008, de 7 de març, modificada per l’Ordre ESS/1726/2012, de 2 d’agost, i les accions formatives de caràcter prioritari dirigides al model productiu nou, d’acord amb el que estableix l’article 22, apartats 2 i 3, del Reial decret 395/2007, després de les reformes introduïdes en aquesta norma per la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat de treball.   

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 116 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (BOE núm. 285, de 27 de novembre), modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener (BOE núm. 12, de 14 de gener).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, 28 de juliol de 2016

El conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears
Iago Negueruela Vázquez

 

ANNEX 1
Convocatòria

1. Objecte i àmbit d’aplicació

1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar, en règim de concurrència competitiva, la convocatòria de subvencions per a l’ any 2016 per presentar projectes mixtos d’ocupació i formació, amb dues línies d’ajuts: una, per a persones joves desocupades majors de 16 anys i menors de 30 inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i una altra, per a persones desocupades de 30 anys o més, finançada amb fons de Conferència Sectorial.

2. Els programes mixts d’ocupació i formació son programes de formació dual, en la modalitat de formació en alternança, en els quals es combina formació teòrica i experiència pràctica al llarg del programa i en el marc del contracte de formació i aprenentatge. 

3. L’objecte dels programes que es desenvolupen en el marc d’aquesta convocatòria és millorar les aptituds i les competències professionals de les persones que hi participen alhora que es duen a terme projectes d’interès general o social.

4. L’àmbit d’aplicació d’aquesta convocatòria és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

5. Totes les accions subvencionades en el marc d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i a més per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el  Servei d’Ocupació de les Illes Balears. Així mateix, s’han de subjectar al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, i la seva normativa de desplegament, i a la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la que es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació.

6. S’ha informat al Consell de Formació Professional de les Illes Balears i al Consell de Direcció del SOIB, tal com estableix l’article 11.1 segon paràgraf de la Llei 30/2015.

2. Crèdit assignat

1. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de deu milions d’euros (10.000.000,00 €) amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent i sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:

a) Ajuts a persones joves inscrites al Sistema Nacional de Garantia Juvenil: el crèdit assignat inicialment a aquesta mesura és de tres milions d’euros (3.000.000 €)  amb la distribució següent:

  • Any 2016: 1.800.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D03, capítol 4, fons finalista 19114 de l’exercici 2016.
  • Any 2018: 1.200.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D03, capítol 4, fons finalista 19114, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

b) Ajuts a persones desocupades de 30 anys o més: el crèdit assignat inicialment a aquesta mesura és de set milions d’euros (7.000.000 €) amb la distribució següent:

  • Any 2016: 4.200.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, fons finalista 16020
  • Any 2018: 2.800.000 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, fons finalista 16020 sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Les partides del pressuposts de despeses corresponents a cada una de les anualitats que s’han d’imputar al fons 16020 s’han de finançar mitjançant els fons del Ministeri d’ Ocupació i Seguretat Social que cada any es  distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d’ Ocupació i Assumptes Laborals de cadascun dels exercicis als quals  afecti.  En cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi d’ aquest finançament, s’ha  d’imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del SOIB corresponents a l’exercici del qual es tracti. 

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria sense obrir un nou termini de presentació de sol·licituds, sempre que l’ampliació de crèdit s’aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.

3. En aplicació de l’article 17.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB, les sol·licituds es resolen en règim de concurrència competitiva, d’acord amb els criteris que estableix l’apartat 11 d’aquesta convocatòria. En el supòsit d’empat aquest s’ha de resoldre a favor del projecte al qual el pes de l’atur del col·lectiu diana al seu territori sigui superior,  i cas de persistir l’empat s’ha d’aplicar el criteri d’ordre rigorós d’entrada de les sol·licituds fins a cobrir la disponibilitat pressupostària.

3. Distribució del crèdit disponible  

1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria s’ha de distribuir de manera percentual per illes, d’acord amb les dades mitjanes referida a cada col·lectiu respecte del total de persones demandants d’ocupació, de l’any 2015, proporcionades per l’Observatori del Treball de les IB (OTIB), de la manera següent: 

a) Persones joves majors de 16 anys i menors de 30  inscrites al Sistema Nacional de Garantia Juvenil: 

Illa

Aturats menors de 30 anys

Total

Homes

% Homes

Dones

% Dones

% sobre total

 Mallorca

11.220

5.419

48,3%

5.801

51,7%

79,484%

 Menorca

1.097

504

45,9%

593

54,1%

7,771%

 Eivissa

1.717

808

47,1%

909

52,9%

12,164%

 Formentera

82

34

41,5%

48

58,5%

0,581%

Total Illes Balears

14.116

6.765

47,9%

7.351

52,1%

100,000%

b) Persones desocupades de 30 anys o més : 

Illa

Aturats de 30 anys o més

Total

Homes

% Homes

Dones

% Dones

%  sobre total 

Mallorca

42.705

20.076

47,0%

22.629

53,0%

81,10%

Menorca

3.997

1.820

45,5%

2.177

54,5%

7,80%

Eivissa

6.028

3.046

50,5%

2.982

49,5%

10,69%

Formentera

270

156

57,8%

114

42,3%

0,41%

Total Illes Balears

53.000

25.098

47,4%

27.902

52,6%

100,0%

2. En cas d’haver-hi sol·licituds s’ha d’assignar crèdit suficient per poder garantir, per a cada línia, l’aprovació d’un projecte a l’illa de Formentera i 2 projectes a cada una de les illes de Menorca i d’ Eivissa. Per tant, part del crèdit de l’illa de Mallorca  s’ha de destinar a garantir aquests mínims.

3. Si l’import de les sol·licituds presentades per a cada línia és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es podrà redistribuir entre les altres de la manera següent: el romanent de Formentera passa a Eivissa i a la inversa, atesa la proximitat i amb l’objecte de cobrir les necessitats del territori. La resta de romanent s’aplica per ordre de puntuació dels projectes, segons els criteris de concessió establerts a l’apartat 11 d’aquesta convocatòria.

4. Beneficiaris

1. Poden presentar projectes mixts d’ocupació i formació en el marc d’aquesta Resolució les entitats sense ànim de lucre que s’esmenten a continuació i que han de ser competents per executar-ne les obres o els serveis, a més de disposar de la capacitat tècnica i de gestió suficients:

a) Òrgans, organismes autònoms i altres ens de l’Administració general de l’Estat i de la Comunitat Autònoma

b) Entitats locals i els seus organismes autònoms, i entitats amb competència en matèria de promoció d’ocupació, dependents o assimilades, la titularitat de les quals sigui íntegrament de les entitats locals

c) Consorcis

d) Associacions, fundacions i d’altres entitats sense ànim de lucre

Les entitats sol·licitants han d’estar acreditades i/o inscrites (el mateix dia de la publicació d’aquesta convocatòria)  en el Registre Estatal d’Entitats de Formació en cadascuna de les especialitats que sol·licitin incloses en el Catàleg d’Especialitats Formatives d’acord amb el que estableix l’article 15 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de formació professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral.

Totes les especialitats formatives s’han d’impartir en les aules acreditades i/o inscrites per a l’especialitat corresponent, requisit indispensable per desenvolupar la formació.

L’objecte d’aquestes accions ha de ser executat directament pels beneficiaris sense que es puguin subcontractar amb tercers.

2. No poden ser beneficiàries de subvencions les entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, els articles 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003 i l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.

5. Requisits dels projectes

Els projectes presentats en el marc d’aquesta Resolució han de complir els requisits generals següents i, si escau, els específics:

A. REQUISITS GENERALS

1. Itinerari individualitzat

Els projectes mixts d’ocupació i formació són programes públics de formació dual que tenen per finalitat millorar la qualificació i les possibilitats d’ocupació de les persones que hi participen, per la qual cosa els projectes indispensablement han de preveure l’itinerari individualitzat de cada alumne/a treballador/a.

2. Formació obligatòria del Catàleg d’Especialitats Formatives

a) Certificats de professionalitat

Com a mínim, els projectes han de programar la formació d’un certificat de professionalitat complet. A més d’aquesta formació, poden programar altres certificats de professionalitat, complets o parcials, de la mateixa o d’altres famílies professionals, sempre que se’n justifiqui la complementarietat i la coherència amb el projecte.

S’han de valorar les programacions que facilitin el que estableix l’article 44.1 de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, de millora de la qualitat educativa, relativa al reconeixement en termes de formació professional bàsica.

Els continguts de tota la formació que es programin han de tenir una coherència i estar directament relacionats amb les ocupacions objecte del projecte i de l’obra d’interès general o social que s’ha de desenvolupar.

Els alumnes treballadors dels programes mixts d’ocupació i formació estan exempts de fer el mòdul de pràctiques professionals corresponents als certificats que s’imparteixin en el programa, d’acord amb el punt 3 de l’article 1 del Reial decret 189/2013, de 15 de març, pel qual es modifica el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat. A l’efecte de la programació, les hores corresponents a aquests mòduls s’han d’incorporar al treball efectiu.

Els docents que imparteixen aquesta formació han de reunir els requisits de competència docent que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat. 

El Catàleg d’Especialitats Formatives es troba a disposició de les persones interessades en el web: <http://www.caib.es/microsites/ctreball/Soib/cercadorFitxer.html>

b) Formació complementària (informació i orientació professional)

Els alumnes treballadors han de participar en accions d’orientació, assessorament, informació professional i formació empresarial, mitjançant la programació del mòdul (FCOO01), recollit en el catàleg. Per impartir el mòdul esmentat, l’entitat ha de disposar d’un centre inscrit. 

Els docents que imparteixen aquesta formació complementària han de reunir els requisits de competència docent que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat. 

En cas de no tenir centre inscrit, l’orientació professional també es pot treballar de manera individualitzada sempre que es documenti que es du a terme.

3. Formació no obligatòria prevista en el Catàleg d’Especialitats Formatives

Es troba a disposició de les persones interessades en el web: <http://www.caib.es/microsites/ctreball/Soib/cercadorFitxer.html>

Tots els continguts de la formació que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d’ocupació i formació. Per impartir aquesta formació, l’entitat ha de disposar d’un centre inscrit.

El personal docent que imparteixen aquesta formació han de reunir els requisits de competència docent que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març de 2013) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.

Dins el marc d’aquesta formació no es pot programar el «FCOS01 Prevenció de Riscs Laborals» ni el FCOS02 Bàsic de Prevenció de Riscs Laborals ja que els articles 18 i 19 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, determinen que l’empresari ha de formar i informar els treballadors dels riscs inherents al seu lloc de feina, i els continguts dels mòduls formatius dels certificats de professionalitat preveuen els aspectes relacionats amb els riscs i la seguretat de la qualificació professional del certificat.

4. Carnets professionals

Es poden programar accions formatives adreçades a obtenir algun carnet o certificació professional autoritzada per l’administració competent, sempre que sigui un requisit de l’ocupació, l’ofici o el lloc de treball previst.

Les entitats han de formalitzar acords amb els òrgans competents per facilitar que els alumnes obtinguin alguns d’aquests carnets professionals.

a) Direcció General d’Agricultura i Ramaderia

Els alumnes que hagin aconseguit l’acreditació de qualsevol dels certificats de professionalitat següents poden obtenir el carnet d’usuari professional fitosanitari nivell bàsic, prèvia sol·licitud a la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia:

— AGAJ0109 Gestió i manteniment de arbres i palmeres ornamentals (RD 682/2011, modificat pel RD 627/2013)

— AGAO0108 Activitats auxiliars en vivers, jardins i centres de jardineria (RD 1375/2008)

— AGAR0309 Activitats auxiliars en conservació i millora de forests (RD 682/2011)

— AGAU0108 Agricultura ecològica (RD 1965/2008, modificat pel RD 682/2011)

— AGAX0208 Activitats auxiliars en agricultura (RD 1375/2008, modificat pel RD 682/2011)

— AGAU0111 Maneig i manteniment de maquinària agrària (RD 1784/2011)

— AGAU0208 Gestió de la producció agrícola (RD 1211/2011)

— SEAG0311 Gestió de serveis per al control d’organismes nocius (RD 624/2013)

Els alumnes que hagin aconseguit l’acreditació de qualsevol dels certificats de professionalitat següents poden obtenir el carnet d’usuari professional fitosanitari nivell qualificat, prèvia sol·licitud a la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia:

— AGAC0108 Cultius herbacis (RD 1375/2008, modificat pel RD 682/2011)

— AGAF0108 Fructicultura (RD 1375/2008)

— AGAH0108 Horticultura i floricultura (RD 1375/2008, modificat pel  RD 682/2011)

— AGAO0208 Instal·lació i manteniment de jardins i zones verdes (RD 1375/2008)

— AGAO0308M Jardineria i restauració del paisatge (RD 1375/2008, modificat pel RD 682/2011)

— AGAR0109 Gestió de repoblacions forestals i de tractaments silvícoles (RD 682/2011, modificat pel RD 627/2013)

— AGAR0208 Repoblacions forestals i tractaments silvícoles (RD 682/2011)

— AGAU0112 Producció i recol·lecció de bolets i tòfones. (RD 627/2013) 

— AGAU0210 Producció de llavors i plantes en viver (RD 1519/2011)

— SEAG0110 Serveis per al control de plagues (RD 1536/2011, modificat pel RD 624/2013)

— SEAG0311 Gestió de serveis per al control d’organismes nocius (RD 624/2013)

b) Direcció General de Pesca i Medi Marí

Els alumnes que hagin duit a terme la unitat de competència «UC0010_1: Contribuir a les operacions de coberta en una embarcació pesquera» inclosa en els certificats de professionalitat «MAPN0210 Activitats en pesca de palangre arrossegament i encerclament i en transport marítim», «MAPN0110 Activitats en pesca amb arts d’emmallament i marisqueig en transport marítim», «MAPN0211 Operacions de coordinació en coberta i parc de pesca» i «MAPN0710 observació de l’activitat i control de les captures d’un buc pesquer» i tinguin el certificat de Formació Bàsica, obtindran el títol de Mariner Pescador expedit per la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat «MAPN0410 Operacions en transport marítim» o «MAPN0111 Pesca de litoral» i compleixin els requisits que estableix la normativa vigent podran obtenir el títol de Patró Local de Pesca expedit per la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

c) Direcció General de Política Industrial

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat «ENAS0110: Muntatge, posada en servei, manteniment, inspecció i revisió d’instal·lacions receptores i aparells de gas» poden obtenir el certificat de qualificació individual (CQI) «Gas categoria B» prèvia sol·licitud a la Direcció General de Política Industrial.

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat «ELEE0109: Muntatge i manteniment d’instal·lacions elèctriques de baixa tensió» poden obtenir el certificat de qualificació individual (CQI) «Instal·lador de baixa tensió (bàsic i especialista)» prèvia sol·licitud a la Direcció General de Política Industrial.

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat «IMAR 0309: Planificació, gestió i realització del manteniment i supervisió del muntatge d’instal·lacions frigorífiques» o el certificat de professionalitat «IMAR0108: Muntatge i manteniment d’instal·lacions frigorífiques» poden obtenir el certificat de qualificació individual (CQI) «Frigoristes» prèvia sol·licitud a  la Direcció General de Política Industrial.

Els alumnes que hagin obtingut el certificat de professionalitat «IMAQ0210: Desenvolupament de projectes d’instal·lacions de manutenció, elevació i transport» o el certificat de professionalitat «IMAQ0110 Instal·lació i manteniment d’ascensors i d’altres equips fixos d’elevació i transport» poden obtenir l’acreditació de conservador d’ascensors, prèvia sol·licitud a  la Direcció General de Política Industrial.

d) Direcció General d’Emergències i Interior

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat «AFDP0209: Socorrisme en espais aquàtics naturals» poden obtenir el carnet de socorrista prèvia sol·licitud a la Direcció General d’Emergències.

e) Direcció General de Salut Pública i Participació

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat «AFDP0109: Socorrisme en instal·lacions aquàtiques» poden obtenir el carnet de socorrista prèvia sol·licitud a la Direcció General de Salut Pública i Participació.

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat «SEAG0110: Serveis per al control de plagues» estaran acreditats per desenvolupar l’activitat com a aplicador de biocides tipus 2, 3, 4, 14, 18 i 19 (excepte els tipus 2 utilitzats en el control de legionel·la, clau 100 del Registre Oficial de Biocides).

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat «SEAG0311: Gestió de serveis per al control d’organismes nocius» estaran acreditats en la capacitació per exercir la responsabilitat tècnica per a les empreses dedicades a tractaments amb biocides dels tipus 2, 3, 4, 11, 14, 18 i 19.

Els alumnes que hagin aconseguit el certificat de professionalitat «SEAG0212: Manteniment higiènic sanitari d’instal·lacions susceptibles de proliferació de microorganismes nocius i la seva disseminació per aerosolització» estaran acreditats per dur a terme l’activitat de servei de prevenció de riscos de legionel·la  com a aplicador de biocides tipus 2 (utilitzats en el control de legionel·la, clau 100 del registre Oficial de Biocides) i tipus 11.

Durant les activitats de control dels establiments i serveis de control de plagues, els treballadors poden acreditar-ne la capacitació mitjançant la presentació del certificat de professionalitat.

f) Fundació Laboral de la Construcció

La Fundació Laboral de la Construcció reconeix als alumnes la formació en matèria de prevenció de riscos laborals necessària per obtenir la targeta professional de la construcció (TPC), d’acord amb el que especifiquen els reials decrets que regulen els certificat de professionalitat de la família professional d’Edificació i obra civil en el qual, amb caràcter general, es detalla: “La superació amb avaluació positiva de la formació en matèria de prevenció de riscos laborals que estableix aquest Reial decret garanteix el nivell de coneixements necessaris per obtenir la targeta professional de la construcció, d’acord amb el que preveu la Llei 32/2006, de 18 d’octubre, reguladora de la subcontractació en el sector de la construcció, i el Reial decret 1109/2007, de 24 d’agost, que la desenvolupa, com en el Conveni col·lectiu general del sector de la construcció vigent.”

Així mateix, en el cas dels certificats de professionalitat que incloguin el mòdul formatiu MF1360_2 (transversal), s’ha de reconèixer la formació necessària per exercir les funcions de Nivell Bàsic de Prevenció de Riscs Laborals en construcció, sempre que se superi amb avaluació positiva la formació del mòdul formatiu citat abans.

g) Unitat Central de Seguretat Privada de la Direcció General de la Policia del Ministeri de l’Interior

Els alumnes que hagin aconseguit els certificats de professionalitat «SEAD0112: Vigilància, seguretat privada i protecció de persones» i «SEAD0212: Vigilància, seguretat privada i protecció d'explosius» regulats pel Reial decret 548/2014, de vigilant de seguretat i escolta privat se’ls ha de reconèixer la formació i han de rebre l’habilitació i  la targeta professional (TIP) corresponent.

5. Treball efectiu

El Programa Públic d’Ocupació i Formació ha de permetre al treballador/a compatibilitzar la formació amb la pràctica professional en el lloc de feina. El treball efectiu ha de suposar un mínim del 50 % i un màxim del 75 % de la jornada laboral per la qual s’han contractat els alumnes-treballadors, i en aquest percentatge s’han de computar les hores que pertoquen al mòdul de pràctiques del certificat de professionalitat que s’imparteixi. Pel que fa a les desviacions d’aquest percentatge s’han de justificar en el projecte i ser aprovades pel SOIB i sempre respectar el màxim del 75 % de la jornada laboral com a treball efectiu.

B. REQUISITS ESPECÍFICS

1. Els projectes s’han d’adreçar a activitats d’interès general o  social.

2. Els projectes han de tenir 10 alumnes. Excepcionalment i en el cas que no s’hi puguin derivar alumnes per manca de demandants inscrits que compleixin els requisits de selecció que estableix la convocatòria, es poden autoritzar projectes per un nombre inferior d’alumnes.

3. La durada dels projectes és:

a) Línia de persones joves de Garantia Juvenil:  12 mesos. La data d’inici dels projectes és l’1 de novembre de 2016 i la data de finalització el 31 d’ octubre de 2017. A l’efecte d’imputació de despeses del personal directiu, docent i de suport i altres costs de l’operació, s’ha d’ajustar a allò que estableix l’apartat 14.2.

b) Línia de persones de 30 anys o més: 10 mesos. La data d’inici del projecte és l’1 de març de 2017 i la data de finalització el 31 de desembre de 2017. A l’efecte d’imputació de despeses del personal directiu, docent i de suport i altres cost de l’operació, s’ha d’ajustar a allò que estableix l’apartat 14.2.

4. La durada de les accions formatives s’ha d’ajustar al que estableix el Catàleg d’Especialitats Formatives per a l’especialitat formativa en concret.

6. Procediment de selecció i contractació

1. Selecció dels alumnes-treballadors

a) A fi i efecte de dur a terme la selecció, s’ha de constituir un grup mixt de treball, en què hi ha d’haver un representant de l’entitat i un altre del SOIB. Les entitats beneficiàries han de comunicar al Servei d’Orientació i Intermediació del SOIB les persones que els han de representar. Aquest grup ha de definir els criteris que s’han d’establir a l’oferta d’ocupació per a alumnes treballadors.

b) El personal del SOIB que formi part del grup mixt ha de certificar (mitjançant una acta) que els alumnes seleccionats reuneixen els requisits per participar en la formació de tots els certificats de professionalitat que s’imparteixin en el programa mixt d’ocupació i formació.

c) L’entitat ha de tramitar l’oferta d’ocupació i ha d’usar el model que es troba al web <www.soib.es>. Les ofertes d’ocupació han de tenir caràcter genèric, sense especificar-hi cap element que pugui donar lloc a cap tipus de discriminació, excepte pel que fa als criteris de selecció i preferència que estableix l’apartat 7 de la convocatòria.

d) Presentada l’oferta, l’oficina del SOIB ha de preseleccionar els treballadors desocupats per obtenir els candidats possibles per cobrir l’oferta. El SOIB ha de preseleccionar, sempre que sigui possible, un nombre d’homes i dones que optin a cobrir l’oferta d’ocupació, suficients perquè el procés de selecció i contractació pugui acabar amb un nombre d’homes i dones contractats que respecti la representació equilibrada d’ambdós sexes (60-40 %). En cas de no ser possible ha de quedar motivat en l’acta del procés de selecció.

e) Es considera com a criteri prioritari de selecció la condició de víctima de violència de gènere, i se li ha d’atorgar prioritat especial, tal com estableix l’article 6 del Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el programa d’inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere.

f) El grup mixt ha de seleccionar les persones desocupades que compleixin els requisits que estableix l’apartat 7 de la convocatòria. A més, ha d’establir la llista de reserva que permeti fer les substitucions necessàries. En les seleccions, s’ha de fer una valoració conjunta de les puntuacions que han obtingut els candidats a l’entrevista. La selecció sempre ha de ser a favor del candidat o la candidata que obtingui més puntuació o que compleixi el criteri prioritari de selecció indicat abans. Excepcionalment, les entitats poden presentar, juntament amb la sol·licitud de subvenció, la sol·licitud de contractació directa (annex 5) d’usuaris que compleixen amb els requisits establerts d’aquesta convocatòria i, una vegada validats, els serveis socials corresponents han d’emetre un informe social individualitzat que acrediti la situació d’exempció i les circumstàncies que en justifiquin la inclusió en el programa. El grup mixt pot informar favorablement la contractació directa d’un màxim de dos candidats per projecte.

2. Selecció del personal directiu, docent i de suport

a) La selecció del personal directiu, docent i personal de suport s’ha de fer pel procediment d’oferta d’ocupació que tramita el SOIB, o el de convocatòria pública. En tot cas, s’ha de comunicar el procediment elegit per l’entitat al grup mixt de treball constituït per a la selecció dels alumnes.

b) En el cas que s’usi el procediment de selecció d’oferta d’ocupació, el grup mixt de treball ha de seleccionar els docents que compleixin els requisits establerts a l’apartat 7.b de la convocatòria. A més, s’ha d’establir la llista de reserva que permeti fer les substitucions necessàries. En les seleccions, s’ha de fer una valoració conjunta de les puntuacions que han obtingut els candidats a l’entrevista. La selecció sempre ha de ser a favor del candidat o la candidata que obtingui més puntuació. El resultat de la selecció s’ha de certificar mitjançant acta.

c) Si s’usa el procediment de convocatòria pública, l’entitat ha de comunicar al SOIB el candidat o la candidata seleccionat/da i la llista de reserva que permeti fer les substitucions necessàries. A aquests efectes el servei d’Orientació i Intermediació del SOIB, ha de validar el compliment dels requisits de l’apartat 7.b.

3. Formalització i registre de contractes

Per poder contractar els alumnes treballadors és condició indispensable que en el moment de la contractació, la persona demandant estigui inscrita en el SOIB com a desocupada. Pel que fa al col·lectiu de joves de Garantia Juvenil, a més, han d’estat donats d’alta a la plataforma del Sistema Nacional de Garantia Juvenil i complir-ne els requisits establerts per ser persona beneficiària del sistema.

Els contractes dels alumnes-treballadors s’han de formalitzar obligatòriament per escrit  en el model oficial del SEPE (Modalitat: «Contrato de trabajo para la formación y el aprendizaje») a disposició dels beneficiaris en el web <http://www.soib.es/> i en el web del SEPE. Han de tenir una durada de dotze mesos per als joves de Garantia Juvenil i deu per als de 30 anys o més (excepte pel que fa a les possibles substitucions) i a jornada completa. Les situacions d’incapacitat temporal, risc durant l’embaràs, maternitat, adopció o acolliment, risc durant la lactància i paternitat no interrompen el còmput de la duració del contracte.

Pel que fa a la contractació del personal directiu, docent i de suport, l’entitat pot fer servir la modalitat de contractació que consideri més adient.

El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l’aplicació «contrat@» del SEPE. Aquells que no es registrin per via telemàtica s’han de registrar a les oficines de referència del SOIB. 

A més s’ha d’indicar que el contracte s’ha formalitzat a l’empara d’aquesta convocatòria de subvencions i ha de dur identificat el nombre d’expedient —que ha de ser el mateix que figura a la resolució de concessió— i sempre s’han de registrar lligats al nombre d’oferta que proporciona l’oficina del SOIB que en fa la selecció. Pel que fa als contractes formalitzats amb persones joves del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, a més s’ha de fer constar al contracte el cofinançament per part del Fons Social Europeu a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil pel període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil. 

4. Substitucions

En cas de baixa definitiva d’un alumne/a-treballador/a  aquest pot ser substituït per un altre/a de la llista de reserva i cas que no hi hagi reserves, s’ha de dur a terme un altre procés selectiu, sempre que en el moment d’incloure’l en el projecte compleixi amb els requisits que estableix l’apartat 7 d’aquesta convocatòria i que la formació que pugui rebre el temps que resti fins a la finalització del projecte sigui certificable.

Pel que fa al personal directiu, docent i de suport, cas que sigui necessària la substitució, la persona ha de ser substituïda al més aviat possible per una altra de la llista de reserva i, si no hi ha reserves, s’ha de dur a terme un altre procés selectiu.

7. Requisits i criteris de selecció 

Els candidats han de complir els requisits mínims següents:

a) Requisits per als alumnes –treballadors:

 Comuns:

— Estar inscrit en el SOIB com a persona desocupada amb la targeta de demandant d’ocupació en situació d’alta, fet que s’ha de verificar en el moment de fer la selecció i  just abans de ser contractat.

— Complir amb els requisits (generals i específics per als participants en programes públics d’ocupació) establerts a la normativa reguladora del contracte de formació i aprenentatge, per poder ser contractats, fet que s’ha d’acreditar mitjançant declaració responsable dels candidats o les candidates i s’ha de verificar per les oficines del SOIB només d’aquells que hagin estat seleccionats, abans de contractar-los.

— Per seleccionar els alumnes-treballadors s’han de tenir en compte els criteris d’accés exigits per a cada nivell del certificat de professionalitat que s’imparteix, tal com estableix l’article 20 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març).

 Específics per als alumnes-treballadors participants en els projectes de la línia de  persones joves de Garantia Juvenil:

  • Estar inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i complir amb els seus requisits, fet que s’ha de verificar en el moment de fer la selecció i se n’ha de mantenir el compliment abans de ser contractats.

b) Requisits per al personal directiu, docent i de suport (pedagògic i/o administratiu):

  •  Estar inscrit en les oficines del SOIB.
  •  Els docents que han d’impartir alguna de la formació vinculada al projecte han d’acreditar complir els requisits  necessaris per impartir en concret els certificats de professionalitat o la formació complementària programats en el projecte subvencionat, en els termes que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.

8. Avaluació i acreditació de la formació

L’avaluació de la formació per a l’ocupació que s’executi en virtut d’aquesta convocatòria s’ha de dur a terme d’acord amb el que estableix l’article 14 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març).

1. Avaluació i acreditació dels certificats de professionalitat

La formació adreçada a obtenir els certificats de professionalitat s’ha d’acreditar d’acord amb el que disposen la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i la formació professional; l’article 11.1 del Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació, i el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat (BOE núm. 27, de 31 de gener), modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març).

L’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat dels ensenyaments de formació professional per a l’ocupació dirigida a obtenir els certificats de professionalitat s’ha de dur a terme per mòduls professionals i, si escau, per unitats formatives. Es prenen com a referència els objectius expressats en resultats d’aprenentatge i els criteris d’avaluació de cadascun dels mòduls o unitats formatives. La qualificació és numèrica, entre un i deu. Es consideren positives les puntuacions iguals o superiors a cinc punts, en termes d’apte/a o no apte/a.

En acabar la impartició de la formació del certificat de professionalitat, el SOIB ha d’expedir, prèvia sol·licitud de la persona interessada, el certificat de professionalitat i/o les acreditacions parcials acumulables corresponents. Les entitats han d’informar els alumnes del procediment per obtenir el certificat de professionalitat oficial.

2. Avaluació i acreditació de la formació dels apartats 5.A.2 i 5.A.3

L’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat dels ensenyaments de formació professional per a l’ocupació es du a terme de forma global i la qualificació és numèrica, entre un i deu. Es consideren positives les puntuacions iguals o superiors a cinc punts, en termes d’apte/a o no apte/a.

Per a la formació complementària en llengües, la prova d’avaluació final s’estructura en quatre parts: comprensió oral, comprensió escrita, expressió oral i expressió escrita. Cada part es qualifica d’1 a 10 i és necessari un mínim de 5 punts de cadascuna per obtenir la qualificació d’apte/a.

En acabar aquesta formació, el SOIB ha de lliurar a cada participant la certificació/el diploma.

9. Termini i model de presentació de les sol·licituds 

1. S’ha de presentar una sol·licitud per projecte i s’ha de formalitzar amb el model que s’adjunta com a annex 2 d’aquesta Resolució i que es troben a disposició de les persones interessades a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es>.

2. Les entitats que vulguin presentar més d’un projecte obligatòriament han de participar en les dues línies d’ajuts objecte d’aquesta convocatòria.

3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General del SOIB o per qualsevol de les formes que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener, i pel Reial decret llei 8/2011, d’1 de juliol, de mesures de suport als deutors hipotecaris, de control de la despesa pública i cancel·lació de deutes amb empreses i autònoms contrets per les entitats locals, de foment de l’activitat empresarial i impuls de la rehabilitació i de simplificació administrativa.

4. En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s’ha de fer amb sobre obert, perquè el funcionari o la funcionària la dati i la segelli abans certificar-la, segons el que estableix l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE 313, de 31 de desembre).

5. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu del SOIB,  s’ha d’enviar per fax el full amb el segell d’entrada dins termini al SOIB, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. Així mateix, si s’envia per correu certificat, també s’ha de trametre al fax núm.: 971 784939 el full de la sol·licitud amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini.

6. D’acord amb l’article 71 de la Llei 30/1992, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta Resolució, s’ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni l’error o presenti els documents necessaris, amb la indicació que, si no ho fa, s’ha de considerar que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 42 d’aquesta mateixa Llei.

7. Quan la persona sol·licitant inclogui el número de fax en la sol·licitud, s’entén que l’aporta perquè li notifiquin per aquest mitjà els actes de tràmit, la qual cosa es pot fer d’acord amb l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre. Es poden dur a terme les notificacions que es derivin d’aquest procediment per via telemàtica sempre que la persona interessada aporti amb la sol·licitud l’adreça de correu electrònic i consenti expressament a usar aquest mitjà. A aquest efecte hi ha la bústia registre.xol@soib.caib.es.

8. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. 

10. Documentació

Juntament amb la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:

a) El projecte d’acord amb el model que es troba a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es/>.

b) La documentació identificativa de la personalitat dels que sol·liciten la subvenció i acreditativa de poder suficient per actuar en representació de l’entitat promotora.

c) Certificat del Secretari/Interventor de l’entitat o òrgan corresponent, que acrediti que l’obra o servei del projecte presentat és d’interès general i social.

d)  Certificat del Secretari/Interventor de l’entitat o òrgan corresponent, que acrediti els costs dels salaris totals que han de percebre les persones que s’han de contractar, d’acord amb el model annex 4 .

e) D’acord amb l’article 6 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE núm. 150, de 23 de juny), i amb l’article 2 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desenvolupa parcialment la Llei 11/2007 d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE núm. 278, de 18 de novembre), la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que l’entitat que sol·licita la subvenció està al corrent de les seves obligacions, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació que acrediti que està al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

f) Conformement amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat, la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació que acrediti que està al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

g) Per tal que el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui comprovar que les entitats participants disposen de personalitat jurídica i no tenen finalitat lucrativa, és necessari fer constar en l’annex 6 el número de registre, la secció, el grup i la data d’inscripció de l’entitat en el Registre d’Entitats Jurídiques de la Conselleria de Presidència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En el cas de no disposar d’aquestes dades, s’ha d’aportar la còpia compulsada de l’escriptura pública de constitució i dels Estatuts en què consti que les entitats sol·licitants disposen de personalitat jurídica i de manca de finalitat lucrativa. Se n’exceptuen les administracions o les entitats públiques.

h) D’acord amb el model (annex 3), la declaració responsable de:

— No estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB,  l’article 13.2 i 3. de la Llei 38/2003, general de subvencions, i l’article 27 de la Llei per a la dona; i de no tenir causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció.

— Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada.

— No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals i d’igualtat.

— Haver fet el Pla de Prevenció de Riscs Laborals, l’avaluació de riscs i la planificació de l’activitat preventiva de l’entitat, d’acord amb el que determina la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

— El tipus de servei de prevenció que ha constituït l’entitat.

— Comprometre’s a contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que en l’execució del projecte es puguin causar a terceres persones. El SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat al respecte.

— La titularitat del compte bancari per rebre l’ ingrés de la subvenció.

— Disposar o haver sol·licitat els permisos o les llicències en els casos en què l’execució de l’obra o servei que s’ha de dur a terme els exigeixi.

— Quan l’objecte de l’actuació on s’ha de dur a terme l’obra o el servei d’interès general o social sigui de titularitat pública, la declaració responsable d’aquesta titularitat i de la seva disponibilitat per dur a terme el projecte. Si és de titularitat privada, però l’entitat sol·licitant de l’ajut és el titular, la declaració responsable d’aquesta titularitat i de la seva disponibilitat per dur endavant el projecte, i la seva afectació a un ús públic o social. En cas que la titularitat sigui aliena al sol·licitant de l’ajut, aquest ha d’acreditar l’autorització dels titulars per dur a terme el projecte així com el seu ús públic o social.

— Complir les obligacions establertes a l’article 14 de l’Ordre de bases i les que estableix aquesta convocatòria.

D’acord amb el que estableix l’article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l’article 71 bis de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, l’Administració pot requerir al sol·licitant de l’ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes en la seva declaració responsable. 

D’acord amb l’article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació si ja es troba en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, la persona sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en què es troba la documentació i ha de fer servir el model que figura com a annex 6 «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l’Administració».

11.  Criteris de valoració i concessió

1. CRITERIS DE VALORACIÓ

a) L’adequació del projecte o de l’activitat que s’ha de desenvolupar a les finalitats, els objectius i les prioritats marcats en la convocatòria, així com a les necessitats del territori (de 0 a 40 punts)

1. Les perspectives d’ocupació del col·lectiu participant  (de 0 a 30 punts).

1.1      Acords amb empreses i entitats privades: (de 0 a 25 punts).

— Presenta acords amb empreses privades del sector per contractar alumnes (15 punts).

— Presenta acords amb empreses privades del sector que mostren interès en l’execució del projecte (10 punts).

1.2  Descripció d’actuacions concretes per aconseguir la inserció laboral posterior (0 a 5 punts)

— Anomena i descriu breument aquestes actuacions (2,5 punts).

— Descriu de manera detallada i es consideren apropiades (5 punts)

2. Si el percentatge del col·lectiu objecte del projecte presentat del municipi o municipis de l’àmbit a què dóna cobertura el projecte és superior a la mitjana de la comunitat autònoma per al mateix col·lectiu, s’ha de valorar amb 1 punt per cada punt percentual que superi la mitjana, fins a un màxim de 10 punts.

b) Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica (de 0 a 20 punts)

1. Priorització de la formació establerta com a àrees prioritàries (10 punts).

— Formació transversal (idiomes, tecnologies de la informació i les comunicacions, Internet, competències generals, gestió empresarial, emprenedoria) (2 punts).

— Formació sectorial en sectors emergents ( 8 punts):

  • Informàtica i comunicacions
  • Activitats físiques i esportives
  • Energia i aigua
  • Indústria
  • Fabricació mecànica
  • Hoteleria i turisme
  • Imatge i so
  • Instal·lació i manteniment
  • Sanitat
  • Seguretat i medi ambient
  • Transport mecànic de vehicles
  • Comerç i màrqueting
  • Agroalimentària

2. Projectes que facilitin en major mesura el que estableix l’article 44.1 de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, de millora de la qualitat educativa, relativa al reconeixement en termes de formació professional bàsica (5 punts).

3. Adaptacions metodològiques relacionades amb el col·lectiu ( 0 a 5 punts).

— Anomena i descriu breument aquestes actuacions (1 punt).

— Descriu de manera detallada i es consideren apropiades (5 punts)

c) La capacitat tècnica o l’experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l’activitat (de 0 a 30 punts)

1. Experiència acreditada de l’entitat, en el marc dels programes mixts de formació i ocupació dins els darrers cinc anys (10 punts).

2. Experiència acreditada de l’entitat en polítiques actives d’ocupació en els darrers cinc anys (10 punts).

3. Experiència acreditada de l’entitat en la impartició d’un o tots els certificats de professionalitat que s’han d’impartir en els darrers 5 anys (10 punts).

d)  Quan el SOIB determini l’existència d’una situació de desigualtat d’oportunitats entre homes i dones en l’àmbit de l’actuació de l’activitat subvencionada, s’ha de valorar la incorporació de l’ impacte de gènere del projecte (de 0 a 10 punts)

1. Analitza la situació i aporta la informació del projecte disgregada per sexe (de 0 a 2 punts).

2. Preveu una actuació de consecució efectiva de la igualtat que preveu l’article 35 de la Llei orgànica 3/2007 de mesures per a la igualtat efectiva entre homes i dones (3 punts).

3. Preveu més d’una actuació de consecució efectiva de la igualtat que preveu l’article 35 de la Llei orgànica 3/2007 de mesures per a la igualtat efectiva entre homes i dones (8  punts).

Han de ser objecte de concessió de subvenció els projectes que, com a mínim, s’hagin valorat amb 30 punts.

2.  CONCESSIÓ

Amb l’objecte de garantir la màxima cobertura territorial, si una entitat presenta més d’un projecte a la mateixa línia, només se li ha d’aprovar el de més puntuació en una primera ronda d’adjudicació. En cas que després de la primera ronda hi hagi crèdit disponible, s’ha de fer una segona ronda d’adjudicació seguint el criteri exposat, i així successivament a fins exhaurir el crèdit.

12. Procediment

1. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s’ha d’iniciar sempre d’ofici i de la manera següent:

a) L’òrgan competent per instruir el procediment és el director del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució.

b) Una vegada revisades les sol·licituds que s’hagin presentat i un cop fetes les esmenes pertinents, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora, formada pels membres que s’indiquen a continuació:

— Presidència:

Titular: la cap del Servei de Seguiment Tècnic d’Orientació i Foment de l’Ocupació del SOIB que en cas d’absència, vacant o malaltia serà substituïda per la  cap del Departament de Formació i Ocupació.

— Secretaria:

Titular: la cap del Servei de Gestió Administrativa i Econòmica de Foment de l’Ocupació del SOIB.

Suplent: la cap de la Secció IX del Servei de Gestió Administrativa i Econòmica de Foment de l’Ocupació del SOIB.

La secretària actua amb veu, però sense vot.

— Vocalies:

Vocals primer/a, segon/a i tercer/a: tres tècnics o tècniques del SOIB. En cas d’absència, vacant o malaltia aquests vocals es poden substituir per altres tècnics o tècniques del SOIB.

Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d’acord amb els criteris que estableix l’apartat 11 d’aquesta Resolució, pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de concessió o de denegació de la subvenció.

c) El director del SOIB, amb vista de l’expedient i de l’informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, que s’ha de notificar als interessats i se’ls ha de concedir un termini de deu dies pel tràmit d’audiència per poder al·legar i presentar els documents i justificacions.

d) En qualsevol cas, l’òrgan instructor en la proposta provisional pot indicar la reformulació de la sol·licitud sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de l’entitat sol·licitant, la qual s’entén atorgada si la proposta que formula l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, dins el tràmit d’audiència. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per l’entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.

e) Sense perjudici del que preveu l’apartat anterior, quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe que emet la Comissió Avaluadora sigui inferior a l’import sol·licitat, prèviament a la proposta de resolució definitiva, s’ha d’instar l’entitat beneficiària perquè, en el tràmit d’audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per ajustar-la a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament.

La modificació de la sol·licitud ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció i els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.

Si transcorre el termini sense que el beneficiari en reformuli la sol·licitud, aquesta s’ha d’entendre tàcitament acceptada per l’ import susceptible d’atorgament.

f) Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els que hagi formulat l’entitat beneficiària. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada té el caràcter de definitiva.

g) Una vegada la Comissió Avaluadora ha informat de manera favorable la sol·licitud, l’entitat beneficiària pot, a compte i risc seu, iniciar el procediment de selecció, sense perjudici que la concessió quedi supeditada a la tramitació de l’expedient de la despesa corresponent. En cap cas els contractes es poden formalitzar amb caràcter previ a l’aprovació de la resolució de concessió.

h) Tenint en compte l’informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions del sol·licitant en el tràmit d’audiència i la reformulació de la sol·licitud, si escau, l’òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, motivada degudament.

2. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de tres mesos. Aquestes resolucions s’han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.

 

13. Despeses subvencionables i import màxim de la subvenció 

L’import màxim de la subvenció, que en cap cas pot superar la quantitat sol·licitada, és el que determina cada resolució aprovatòria d’atorgament de les subvencions corresponents, i es destina exclusivament a sufragar les despeses següents i fins a les quanties màximes que es fixen a continuació:

1. Costs del personal directiu, docent i de suport

S’han de subvencionar els costs salarials totals, incloses les quotes a càrrec de l’ocupador a la Seguretat Social per a tots els conceptes, que es deriven de la contractació del personal directiu, docent (inclòs el personal de suport pedagògic) i de suport (personal administratiu), que hagi estat seleccionat i contractat específicament per executar el projecte, que s’han de determinar d’acord amb els salaris que ha de percebre el treballador o la treballadora (d’acord amb el conveni col·lectiu, la taula salarial o l’acord que sigui legalment aplicable), corresponents a la seva categoria professional, d’acord amb els imports que constin en el certificat del secretari o interventor de l’entitat o òrgan corresponent; i fins a les quanties màximes que es fixen més avall.

Les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat són subvencionables. Pel que fa a la línia de persones joves de Garantia Juvenil aquestes despeses són subvencionables però no certificables a l’FSE.

No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no ha de suposar en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.

La quantia màxima que s’ha de subvencionar per a aquest concepte es fixa en:

a) Línia de persones joves de Garantia Juvenil:  86.400 €

b) Línia de persones de 30 anys o més: 72.000 €

L’import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador o la treballadora que, en tot cas, no pot ser superior al cost de l’activitat ni a la quantitat sol·licitada.

2. Costs dels contractes dels alumnes-treballadors

S’han de subvencionar els costs salarials totals derivats de la contractació dels alumnes-treballadors que hagin estat seleccionats i contractats específicament per executar el projecte mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge, incloses les quotes a càrrec de l’ocupador a la Seguretat Social (excloses les contingències per atur d’acord amb l’apartat 2 de la disposició addicional primera del Reial decret 1529/2012), que es determinen d’acord amb els salaris que ha de percebre el treballador o la treballadora (d’acord amb conveni col·lectiu, taula salarial o acord que sigui legalment aplicable i que en cap cas pot ser inferior a l’SMI en proporció al temps de treball efectiu), d’acord amb els imports que constin en el certificat del secretari o interventor de l’entitat o òrgan corresponent; i fins a les quanties màximes que es fixen més avall.

Les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat seran subvencionables. Pel que fa a la línia de persones joves de garantia juvenil aquestes despeses seran subvencionables però no certificables a l’ FSE.

No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no suposarà en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.

En qualsevol cas, l’ import màxim de la subvenció per aquest concepte es fixa en:

a) Línia de persones joves de Garantia Juvenil:  120.000 €

b) Línia de persones de 30 anys o més: 100.000 €

L’import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador o la treballadora que, en tot cas, no pot ser superior al cost de l’activitat ni a la quantitat sol·licitada.

3. Altres costs de l’operació

a) Línia de persones joves de Garantia Juvenil:

Es poden subvencionar per aquest concepte la resta de despeses subvencionables de l’operació, a preu fet, que s’ha de calcular a un tipus fix màxim del 24 % dels costs  directes del personal directiu, docent i de suport definits al concepte 1 anterior, d’acord amb el que estableix l’article 14.2 del Reglament (UE) 1304/2013, de 17 de  desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’FSE; en relació al que estableix l’article 67, apartat 1, lletra d) i apartat 5.d del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.

La quantia màxima que es pot subvencionar per a aquest concepte és de 20.736 €.

b) Línia de persones desocupades de 30 anys o més:

En aquest concepte, la resta de despeses de formació i funcionament es poden subvencionar, tals com:

— Mitjans didàctics

— Material escolar

— Material de consum per a les pràctiques formatives

— Material d’oficina

— Equipaments dels alumnes i del personal docent i de suport

— Dietes i altres despeses de viatge del personal directiu, docent i de suport que siguin necessàries per dur a terme el projecte

— Despeses generals: aigua, llum, telèfon, neteja, combustible, etc.

— Despeses de manteniment d’instal·lacions, maquinària i equipaments

— Lloguers d’instal·lacions, maquinària i equipament

— Eines i estris necessaris per dur a terme el projecte

— Altres despeses de formació i funcionament necessàries per dur a terme el projecte i justificades

 La quantia màxima que es pot subvencionar per aquest concepte és de 17.200 €.

14.  Termini d’execució de les accions

1. La durada dels projectes serà la següent:

a) Línia de persones joves de Garantia Juvenil: 12 mesos. Els contractes dels alumnes-treballadors objecte de subvenció han de tenir una durada de 12 mesos a jornada completa i la data d’inici del projecte és l’1 de novembre de 2016 i la data de finalització el 31 d’ octubre de 2017. Aquest ha de ser el període d’elegibilitat pel que fa a les despeses subvencionables per al concepte 2 «Cost alumnes-treballadors del projecte».

b) Línia de persones de 30 anys o més: 10 mesos. Els contractes dels alumnes-treballadors objecte de subvenció han de tenir una durada de 10 mesos a jornada completa i la data d’inici del projecte és l’1 de març de 2017 i la data de finalització el 31 de desembre de 2017. Aquest ha de ser el període d’elegibilitat pel que fa a les despeses subvencionables per al concepte 2 «Cost alumnes-treballadors del projecte».

2. El personal directiu, docent i de suport, per poder preparar i tancar el projecte, pot iniciar l’activitat fins a quinze dies abans i acabar-la fins a quinze dies després. Aquests dies addicionals es consideren dins el període d’elegibilitat per a les despeses que s’han d’imputar per al concepte 1 «Cost personal directiu, docent i de suport» i per al concepte 3 «Altres costs de l’operació», però no suposen en cap cas un increment de la quantia de la subvenció concedida.

15. Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions dels beneficiaris de les subvencions, a més de les que estableix l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, l’article 14 de la Llei 38/2003,  l’article 14 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació que gestiona el Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i l’article 16 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral:

a) Dur a terme l’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Contractar els alumnes treballadors participants i formar-los en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa.

c) Justificar l’execució de l’activitat i el seu cost, tal com disposa l’apartat 16 d’aquesta convocatòria, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l’ajut.

d) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació tècniques i econòmiques del SOIB i de la Inspecció de Treball i Seguretat Social; a les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de la CAIB, en relació amb les subvencions concedides, i a les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes, dels òrgans competents del Fons Social Europeu (si escau) o d’altres òrgans de control.

e) Comunicar al SOIB la sol·licitud o l’obtenció d’ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o d’ens públics o privats, nacionals o internacionals. Aquesta comunicació s’ha de fer en el termini de tres dies hàbils, comptadors des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en qualsevol cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.

f) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, fet que s’acredita abans de dictar la proposta de resolució de concessió mitjançant un certificat que presenta l’UGE del SOIB a sol·licitud de la Comissió Avaluadora.

g) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o de l’FSE (pel que fa als projectes de la línia de persones joves del Programa de  Garantia Juvenil). Pels projectes cofinançats per l’FSE, s’han de conservar fins a l’any 2027, com a mínim, és a dir, tres anys des del moment en què la Comissió Europea tanqui definitivament el programa operatiu, d’acord amb l’article 140.1 del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell.

h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Pel que fa als projectes de la línia de joves de Garantia Juvenil cofinançats per l’FSE, d’acord amb el que disposa l’article 6 de la Llei general de subvencions, el termini de prescripció del reintegrament és el que estableix l’article 3 del Reglament (CE, Euratom) núm. 2988/1985, del Consell, de 18 de desembre, relatiu a la protecció dels interessos financers de les comunitats europees, que estableix que per als programes pluriennals, el termini de prescripció ha d’abastar, en tot cas, fins al tancament definitiu del programa, d’acord amb el que preveuen els articles 140 i 141 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i el darrer exercici comptable estarà comprès entre l’1 de juliol de 2023 i el 30 de juny de 2024.

i) Comunicar al SOIB, en el termini màxim de 15 dies naturals, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

j) Identificar convenientment, a l’efecte de difusió pública, les activitats, les obres i els serveis que es duguin a terme sobre la base d’aquesta Resolució, d’acord amb el que assenyala l’apartat disset d’aquesta Resolució

k) Les entitats beneficiàries d’aquestes subvencions estan obligades a dur un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada en relació amb totes les transaccions relacionades amb aquestes operacions que permeti identificar-les clarament (per a la línia de joves de Garantia Juvenil, això s’ha d’entendre en els termes que assenyala l’article 125.4.b del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell), i sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.

l) Complir la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.

m) Contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys que en l’execució del projecte es puguin causar a terceres persones.

n) Presentar tota la documentació amb els models que estableix el SOIB en el web <http://www.soib.es/>. L’entitat beneficiària i el SOIB han de gestionar conjuntament els programes  en els termes que estableix el Protocol de gestió dels projectes de les entitats col·laboradores dels programes mixts d’ocupació i formació. El protocol de gestió té caràcter d’obligatori. 

16.  Forma de pagament i justificació

1. Pagament

D’acord amb el que estableix el segon paràgraf de l’article 7.6 del Reial decret llei 4/2015, de 22 de març, per a la reforma urgent del sistema de formació professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral, la proposta de pagament s’ha de tramitar de la manera següent:

a) Un 60 % en concepte de bestreta, que s’ha de tramitar una vegada l’entitat hagi acreditat l’inici de l’activitat. S’entén que aquesta ha començat quan es presenta l’oferta genèrica a la qual fa referència l’apartat 6 de la convocatòria abans de començar el projecte i que, en tot cas, s’ha de presentar en el SOIB abans que finalitzi l’any 2016.

b) El percentatge restant en l’exercici 2018, una vegada el projecte hagi acabat i l’entitat beneficiària hagi presentat tota la documentació justificativa, i el SOIB l’hagi revisat.

D’acord amb l’article 17.2 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013 (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre) que estableix les bases reguladores d’aquesta convocatòria de subvencions, i en relació amb l’article 37.1.b del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, per resolució de data 4 de juliol de 2016 ha concedit l’autorització per pagar-ne per anticipat la subvenció.

S’eximeix les entitats beneficiàries de presentar garantia.

2. Justificació 

1. Es considera despesa subvencionable aquella que de manera indubtable respongui a la naturalesa de l’activitat subvencionada, resulti estrictament necessària i es dugui a terme en el termini establert en la convocatòria i no superi el valor de mercat. A aquest efecte, es considera una despesa acomplerta aquella que hagi estat efectivament pagada abans d’acabar el termini de la justificació.

2. A l’acabament de l’activitat subvencionada, les entitats beneficiàries han de presentar el compte justificatiu i han d’aportar els justificants de despesa, d’acord amb els models a disposició dels beneficiaris en el web del SOIB, en els terminis i amb el contingut que s’indica a continuació:

a) Una memòria pedagògica ajustada al guió de memòria recollit a <www.soib.es> per acreditar davant el SOIB el fet d’haver executat l’activitat en els termes que estableix aquesta Resolució, així com el compliment dels requisits i les condicions que varen determinar la concessió de la subvenció. El termini per presentar-la és d’un mes des que acaba l’activitat.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de l’activitat feta, que ha d’incloure una relació classificada de les despeses en què s’hagi incorregut d’acord amb l’estructura de costs establerta a l’apartat 13 d’aquesta convocatòria, i ha d’indicar el creditor, el document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament, i també s’han d’aportar els justificants de la despesa i els del pagament efectiu; una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada amb indicació de l’import i procedència. El termini per presentar-la és de tres mesos des de la finalització de l’activitat.

3. Les despeses dels costs salarials (conceptes 1 i 2) s’han de justificar amb la còpia compulsada de les nòmines i dels butlletins de cotització TC-1 i TC-2. 

Pel que fa a les despeses del concepte «3: altres costs de l’operació» s’han de justificar mitjançant factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil. Pel que fa a la línia de joves de Garantia Juvenil, l’entitat ha de presentar una declaració responsable on consti que ha destinat l’import imputat a aquest concepte a la finalitat i a l’objecte del projecte subvencionat, sense necessitat de relacionar les despeses ni aportar cap documentació justificativa.

4. D’acord amb l’article 19 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, els justificants originals de les despeses s’han de marcar amb una estampilla que indiqui la subvenció per a la justificació de la qual es presenta el document; el percentatge o la quantitat que s’imputa a la subvenció; el finançament o cofinançament, si escau, del Fons Social Europeu o d’altres organismes, si així ho requereix la normativa aplicable; la data i la signatura de la persona beneficiària. Si la subvenció és percebuda per una administració pública, la Secretaria, la Intervenció o l’òrgan equivalent és el responsable de verificar el segellat correcte dels justificants i dels criteris d’imputació.

5. La justificació del pagament efectiu de les despeses s’ha de fer mitjançant la còpia compulsada del pagament de les nòmines, de l’ingrés de les cotitzacions a la SS i dels ingressos a compte de l’IRPF. Els extractes bancaris o altres documents equivalents que permetin seguir una pista d’auditoria adequada es consideren documentació justificativa per acreditar-ne el pagament. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient:

a) En el cas que es tracti de transferències, l’ordre de transferència i l’extracte bancari en el qual es carregui el pagament.

b) En el cas que es tracti de pagaments agrupats, l’extracte bancari, així com el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.

c) En el cas que es tracti de xecs, s’ha d’incloure l’extracte bancari en el qual es carregui el pagament.

d) No es poden considerar elegibles els pagaments de salaris en efectiu o en espècie.

El termini per esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies. 

6. Per tal de poder complir amb la senda financera establerta a les mesures de seguiment del Programa Operatiu FSE 20142-2020 de les Illes Balears, i únicament pel que fa a la línia de joves de Garantia Juvenil, s’ha de presentar una justificació parcial de les despeses generades fins al 31 de març de 2017. El termini de justificació és d’un mes i mig i acaba com a màxim el 15 de maig de 2017. El contingut és l’indicat al punt 2.b (memòria econòmica). Dins del termini de 3 mesos des de l’acabament de l’activitat subvencionada, l’entitat ha de presentar el compte justificatiu de les despeses generades des de l’1 d’abril de 2017 a la finalització del projecte, juntament amb la memòria pedagògica, tal com s’estableix al punt 2 anterior.

17. Difusió pública de les actuacions

1. Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, ha d’estar, com a mínim, en català i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge no sexista.

2. Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n’ha d’assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què s’ha de fer la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni. S’ha de lliurar una còpia de tota la documentació de difusió i el material que s’hagi elaborat durant el curs o que s’hagi facilitat a l’alumnat.

3. Per a la línia de joves de Garantia Juvenil, a més, a tota la publicitat o difusió que es faci a qualsevol mitjà, hi haurà de constar el cofinançament de l’FSE. També s’ha d’acompanyar fotografies, retalls de diaris, i/o evidències en suport electrònic, sobre la publicitat o informació relatius a l’activitat objecte de subvenció, en què consti expressament el cofinançament de l’FSE. A més, la persona beneficiària està sotmesa a les normes sobre informació i comunicació sobre l’ajut de l’FSE reflectides en l’annex 12 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell. També s’hi ha de fer constar la participació del SOIB i el cofinançament del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) i del Fons Social Europeu (FSE) mitjançant la incorporació d’elements identificatius d’aquests organismes d’acord amb el que s’estableix l’annex «Logotips», que és a disposició de les entitats al lloc web <http://www.soib.es>. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB, el SEPE i el FSE. L’acceptació del finançament per part del beneficiari dels ajuts implica acceptar-ne la inclusió en la llista d’operacions publicada de conformitat amb l’article 115.2 del Reglament (CE) núm. 1303/2013 i ha de facilitar eines d’informació i comunicació, amb la inclusió de plantilles en format electrònic, per ajudar als beneficiaris a complir les obligacions establertes en l’apartat 2.2 de l’Annex 12 del Reglament (CE) 1303/2013.

18. Revocació i/o reintegrament

1. L’incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l’entitat, d’acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 30 de l’ordre de bases (Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013). La quantia que finalment s’ha de reintegrar, s’ha de fixar d’acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l’incompliment d’acord amb els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions, l’article 37 de la Llei 38/2003, i l’article 30 de les bases reguladores abans esmentades.

2. En aplicació d’aquest criteri de proporcionalitat i els criteris de graduació a què fa referència l’article 17.3.n de la Llei 38/2003 esmentada, quan el compliment s’aproximi de manera significativa al compliment total i se n’acrediti per a aquest una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat que s’ha de reintegrar estarà determinada per l’aplicació dels criteris de graduació marcats a les bases reguladores.

3. En tots els casos de reintegrament indicats abans, a més de la devolució, total o parcial de les quantitats percebudes, procedeix la exigència de l’interès de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s’acordi la procedència del reintegrament o la data d’ingrés en el cas de reintegrament voluntari, d’acord amb el que disposen els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 37 de la Llei 38/2003.

4. L’incompliment parcial de les obligacions i condicions imposades a les entitats beneficiàries ha de donar lloc a la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció o al reintegrament parcial de la subvenció concedida.

5. Pel que fa a la línia de persones joves de Garantia Juvenil, atès el finançament de la subvenció per l’FSE, d’acord amb l’article 6 de la Llei general de subvencions, el termini de prescripció del reintegrament és el que estableix l’article 3 del Reglament (CE, Euratom) núm. 2988/1985, del Consell, de 18 de desembre de 1995, relatiu a la protecció dels interessos financers de les comunitats europees, que estableix que per als programes pluriennals, el termini de prescripció abasta en qualsevol cas fins al tancament definitiu del programa, d’acord amb el que preveuen els articles 140 i 141 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, que marca que el darrer exercici comptable està comprès entre l’1 de juliol de 2023 i el 30 de juny de 2024.

19. Règim sancionador

El règim d’infraccions i sancions aplicable en l’àmbit de la formació professional per a l’ocupació és el que regula el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l’ordre social, que aprova el Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d’agost.

En tot el que no es preveu en el règim d’infraccions i sancions establert en el paràgraf anterior, ens hem d’ajustar al que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.

20. Compatibilitat amb altres subvencions

L’import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d’una quantitat que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques, o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que desenvolupa el beneficiari.