Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
Núm. 8811
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat per la qual s’aprova la convocatòria d’ajudes per a la rehabilitació d’edificis i habitatges inclosos dins l’Àrea de Regeneració i Renovació Urbana de Maó, en el marc del Pla Estatal de Foment del Lloguer d’Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016 (Referència: ARRU MAÓ. Codi BDNS: 313459)
El 10 d’abril de 2013 es va publicar en el BOE núm. 86 el Reial decret 233/2013, de 5 d’abril, pel qual es regula el Pla Estatal de Foment del Lloguer d’Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016. L’article 3 d’aquest Reial decret estableix que, per al finançament de les actuacions previstes en el programa de foment de la regeneració i renovació urbanes és necessària la formalització d’acords específics entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la participació dels ajuntaments en el terme municipal dels quals s’hagi d’actuar. Aquests acords han de tenir lloc dins el marc de les comissions bilaterals de seguiment del Pla.
El 6 de novembre de 2014 el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar un conveni de col·laboració per a l’execució del Pla Estatal de Foment del Lloguer d’Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016. L’objecte del Conveni és establir les pautes de col·laboració i els compromisos mutus de les parts, amb la finalitat de garantir l’execució del Pla esmentat al territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears mitjançant l’acció coordinada de les dues administracions.
Per donar compliment al que disposen les normes anteriors, el 30 de desembre de 2014 es va signar l’Acord de la Comissió Bilateral relatiu a l’Àrea de Regeneració i Renovació Urbana de Maó entre el Ministeri de Foment, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’Ajuntament de Maó.
La Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria d’habitatge, d’acord amb l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer. L’article 2.9.e del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, que depèn de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, exerceix les seves competències en l’àmbit material de foment de la rehabilitació d’immobles, habitatges de protecció oficial, supressió de barreres arquitectòniques i control de la qualitat de l’edificació, entre d’altres.
L’article 9 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions disposa que, amb caràcter previ a l’atorgament de subvencions, han d’aprovar-se les bases reguladores de la concessió. En aquest sentit, el dia 10 de febrer de 2015 es va publicar en el BOIB núm. 20 l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de gener de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per concedir, entre d’altres, ajudes per a la rehabilitació d’edificis i habitatges inclosos dins les àrees de regeneració i renovació urbanes. Aquesta ordre ha estat modificada per l’Ordre del conseller de Territori, Energia, i Mobilitat de 26 d’abril de 2016, publicada en el BOIB núm. 54 de 30 d’abril de 2016.
Aquestes bases reguladores preveuen que les convocatòries que es dictin a l’empara d’aquestes bases s’han d’aprovar amb una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’habitatge i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per tot això, de conformitat amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i l’article 8 de l’Ordre de bases esmentada, dict la següent
RESOLUCIÓ
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
Objecte d’aquesta Resolució
1. L’objecte d’aquesta Resolució és aprovar i regular la convocatòria de 2016 d’ajudes per a la rehabilitació d’edificis i habitatges inclosos dins l’Àrea de Regeneració i Renovació Urbana de Maó, en el marc del Pla Estatal de Foment del Lloguer d’Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.
2. Aquestes ajudes tenen per objecte el finançament de l’execució d’actuacions, noves o en curs, incloses dins l’Àrea de Regeneració i Renovació Urbana de Maó, que figura delimitada en els plànols que s’adjunten a l’annex 3 d’aquesta Resolució.
Article 2
Actuacions subvencionables
1. Les actuacions subvencionables consisteixen en l’execució d’obres de rehabilitació, de treballs de manteniment, d’intervencions en instal·lacions fixes i equipament propi, tant en elements comuns d’edificis d’habitatges com en zones privatives d’habitatges, a fi d’adequar-los a la normativa vigent.
2. Quan es tracta d’intervencions a zones comunes d’edificis d’habitatges, per poder obtenir aquestes ajudes es requereix que l’edifici disposi de l’informe d’avaluació d’edificis corresponent, amb el contingut que estableix l’annex II del Reial decret 233/2013, emplenat i subscrit pel tècnic competent.
A aquest efecte, si la inspecció tècnica d’edificis o un altre instrument de naturalesa anàloga aporta la mateixa informació que l’informe requereix, sempre que estigui actualitzada, és suficient que es presenti aquell informe. En cas que la informació aportada reculli parcialment la indicada a l’annex II, es pot incorporar directament a l’informe, i la resta l’ha d’emplenar un tècnic competent.
És requisit necessari que l’Informe d’avaluació d’edificis estigui inscrit en el Registre d’Informes d’Avaluació d’Edificis de les Illes Balears.
3. Les actuacions subvencionables han d’estar iniciades a partir del 30 de desembre de 2014, data en què es va adoptar l’Acord de la Comissió Bilateral relatiu a l’Àrea de Regeneració i Renovació Urbana de Maó.
Article 3
Normativa aplicable
La sol·licitud, tramitació i resolució de les ajudes que preveu aquesta Resolució es regeixen per:
— La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
— El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.
— El Reial decret 233/2013, de 5 d’abril, pel qual es regula el Pla Estatal de Foment del Lloguer d’Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.
— El Conveni de col·laboració entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’execució d’aquest Pla estatal de 6 de novembre de 2014.
— L’Acord de la Comissió Bilateral de 30 de desembre de 2014 relatiu a l’Àrea de Regeneració i Renovació Urbana de Maó.
— L’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de gener de 2015, publicada en el BOIB núm. 20, de 10 de febrer de 2015, modificada per l’Ordre del conseller de Territori, Energia, i Mobilitat de 26 d’abril de 2016, publicada en el BOIB núm. 54, de 30 d’abril de 2016, per les quals s’estableixen les bases reguladores per concedir, entre d’altres, subvencions per a la rehabilitació d’edificis i habitatges inclosos dins les àrees de regeneració i renovació urbanes.
— Per les disposicions que es dictin en desplegament d’aquesta normativa i per aquesta resolució.
Article 4
Crèdit pressupostari
1. Les ajudes regulades en aquesta Resolució s’han d’abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia que s’indica a continuació:
Partida pressupostària Import Anualitat
25501/431B01/78000/00 (FF15030) 494.999,66 € 2016
2. La concessió de les ajudes regulades en aquesta Resolució queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries i a qualsevol altra limitació que s’estableixi en el Reial decret 233/2013, de 5 abril, i en el conveni subscrit amb el Ministeri de Foment per a l’aplicació del Pla Estatal de Foment del Lloguer d’Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016 i l’Acord de la comissió Bilateral signat a l’efecte.
3. Així mateix, la concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució està limitada pel crèdit pressupostari que s’hi inclou. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l’article 57.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. La modificació esmentada, llevat que s’estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s’ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Article 5
Determinació de la quantia de la subvenció
La quantia de l’ajuda serà el 35% del cost subvencionable de l’actuació, i no podrà superar l’import d’ajuda unitària establert en 11.000 € per cada habitatge objecte de rehabilitació.
Article 6
Compatibilitat i incompatibilitat amb altres subvencions
1. No poden obtenir finançament per a les actuacions que són objecte d’aquesta Resolució els qui s’hagin beneficiat, dins l’Àrea de Regeneració i Renovació Urbana de Maó, de les ajudes a la rehabilitació edificatòria, en el marc del mateix Pla estatal de 2013-2016.
2. Llevat del supòsit d’incompatibilitat previst en l’apartat anterior, la concessió de les subvencions regulades en aquestes bases és compatible amb l’obtenció de subvencions o ajudes que, per a la mateixa finalitat, atorguin altres entitats públiques o privades, sempre que la quantia total de les subvencions o ajudes no superi, de forma aïllada o conjuntament, el cost de l’actuació.
3. En els casos en què, a conseqüència que altres entitats públiques o privades hi atorguin subvencions o ajudes, es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l’actuació subvencionada, s’ha de reintegrar l’import total de l’excés fins al límit de la subvenció atorgada per aquesta Administració autonòmica.
Article 7
Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta Resolució els propietaris únics, els copropietaris conjuntament, les comunitats de propietaris i les agrupacions de comunitats de propietaris que, segons cada cas, siguin propietaris dels edificis d’habitatges o dels habitatges que hagin de ser objecte de la inversió.
Si l’execució de l’actuació correspon a diferents beneficiaris, l’ajuda es distribuir en proporció al cost assumit per cada un d’ells.
2. Els beneficiaris eventuals de les ajudes que regula aquesta Resolució han de complir els requisits següents:
a) Quan es tracti de persones físiques, que siguin residents a les Illes Balears i que tenguin la nacionalitat espanyola o la d’algun dels estats membres de la Unió Europea, l’Espai Econòmic Europeu o Suïssa; o, en el cas d’estrangers no comunitaris, la residència legal a Espanya. Quan es tracti de persones jurídiques, que acreditin o declarin expressament en la seva sol·licitud que es troben constituïdes degudament, segons la normativa que els resulti d’aplicació.
b) Que es trobin al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
3. No pot ser beneficiari o beneficiària d’aquestes ajudes:
a) Qui incorri en alguna de les circumstàncies previstes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Qui hagi estat subjecte d’una revocació d’alguna de les ajudes per causes imputables al sol·licitant.
c) No podran ser objecte de finançament els qui s’hagin beneficiat, dins l’àmbit d’actuació, de les ajudes del programa de rehabilitació edificatòria, en el marc del mateix Pla estatal 2013-2016.
Capítol II
Competència i procediment
Article 8
Règim de concurrència competitiva
El procediment de concessió d’aquestes subvencions es tramita en règim de concurrència competitiva mitjançant convocatòria pública, de manera que la selecció dels beneficiaris es fa a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, amb la finalitat d’establir un ordre de prelació entre elles, d’acord amb els criteris de valoració establerts a l’article 16 d’aquesta Resolució.
Article 9
Entitat col·laboradora
1. Les funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió de les ajudes regulades en aquesta Resolució s’han de dur a terme mitjançant la col·laboració de l’Ajuntament de Maó que, a aquest efecte, té la condició d’entitat col·laboradora de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
2. En concret, correspon a l’Ajuntament de Maó les funcions de revisió de pressuposts, projectes e informes tècnics aportats pels sol·licitants, càlcul de la subvenció i de les taxes administratives, i la inspecció final de les obres i la revisió de la documentació justificativa; així com també les altres funcions derivades de la instrucció o gestió de les ajudes regulades en aquesta Resolució que se li encomanin.
3. Aquesta col·laboració no implica el lliurament de fons de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat a l’Ajuntament de Maó, ni tampoc comporta la cessió de la titularitat de la competència de la Conselleria a aquest Ajuntament, de manera que l’òrgan competent de la Conselleria ha de proposar i dictar els actes administratius, d’acord amb l’informe de la Comissió Avaluadora.
4. És competència de la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge fer les propostes de resolucions provisionals i definitives de concessió, així com les propostes d’abonament al conseller de Territori, Energia i Mobilitat, que és el competent per resoldre.
Article 10
Sol·licituds i lloc de presentació
1. Les sol·licituds d’ajudes que regula aquesta Resolució s’han de presentar de manera presencial en les oficines de l’Ajuntament de Maó, o en qualssevol dels llocs que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Amb la sol·licitud d’ajuda s’han d’adjuntar els documents que s’indiquen a l’annex 1 d’aquesta Resolució.
2. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableixen aquesta Resolució, la normativa aplicable, el Conveni de col·laboració i l’Acord de la Comissió Bilateral que s’esmenten a l’article 3 d’aquesta Resolució.
Article 11
Termini de presentació
1. El termini de presentació de sol·licituds és de quaranta-cinc dies naturals, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Per a les sol·licituds que es presenten fora de termini s’ha de dictar una resolució d’inadmissió i notificar-la a la persona interessada, d’acord amb el que disposa l’article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Article 12
Instrucció del procediment
1. La Direcció General d’Arquitectura i Habitatge és l’òrgan instructor del procediment de concessió de les ajudes que preveu aquesta Resolució, mitjançant la col·laboració de l’Ajuntament de Maó, quant a les funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió d’aquestes ajudes, d’acord amb l’article 9 d’aquesta Resolució.
2. Correspon a l’Ajuntament de Maó dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució. A aquest efecte, sense perjudici del que disposa l’article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l’Ajuntament de Maó pot:
a) Requerir la persona interessada perquè aporti la documentació complementària que permeti acreditar el compliment dels requisits, d’acord amb l’article 13 d’aquesta resolució.
b) Dur a terme les visites d’inspecció a l’edifici o habitatge on es facin les obres per comprovar que es compleixen els requisits.
3. Una vegada transcorregut el termini per presentar les sol·licituds, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, els serveis competents de l’Ajuntament de Maó han de valorar les sol·licituds presentades d’acord amb els criteris i el procediment establert, i han d’emetre un informe sobre les qüestions que es deriven de les bases reguladores i de la convocatòria, on s’ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s’han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit o arxivar per desistiment.
4. Aquest informe dels serveis competents de l’Ajuntament de Maó, amb l’expedient complet, s’ha de traslladar a la Comissió Avaluadora, a l’efecte de que aquesta emeti el seu informe i proposi l’import de l’ajuda a concedir a cada beneficiari. Aquest informe ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge.
Article 13
Esmena de la sol·licitud
1. Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, l’Ajuntament de Maó ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, i se li ha d’indicar que en el cas que no ho faci s’entén que desisteix de la sol·licitud i s’ha de dictar la resolució corresponent d’acord amb l’article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
2. L’Ajuntament de Maó ha de notificar a la persona interessada en suport paper aquest requeriment d’esmena i els altres actes de tràmit.
Article 14
Protecció de dades
La sol·licitud d’ajuda implica que la persona interessada autoritza l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’Ajuntament de Maó per al tractament de les dades de caràcter personal per a la gestió de les ajudes, de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i les normes que la despleguen.
Article 15
Pressupost protegible
1. El pressupost protegible, a l’efecte del càlcul de la subvenció, està compost pel pressupost del cost de l’actuació subvencionable, que pot incloure els honoraris dels professionals, el cost de la redacció dels projectes, els informes tècnics i els certificats necessaris, les despeses derivades de la tramitació administrativa i altres despeses generals similars, sempre que estiguin justificades degudament. En canvi, el pressupost protegible no inclou tributs, imposts o taxes que, en tot cas, s’han de fer constar de manera separada.
2. El pressupost de les obres redactat per l’empresa constructora s’ha de presentar desglossat degudament per a cada concepte, amb amidaments i preus unitaris.
3. El cost subvencionable de l’actuació no pot superar els costs mitjans de mercat que corresponguin i, a aquest efecte, es consideren costs mitjans de mercat els preus establerts pel Col·legi Oficial d’Arquitectes de les Illes Balears multiplicats per dos.
4. Quan l’import del cost subvencionable de l’actuació superi la quantia de 50.000,00 €, la persona interessada ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a la contractació de l’obra, en la forma i amb els requisits establerts a l’article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i ha d’aportar una memòria justificativa sobre l’oferta elegida.
Article 16
Criteris de valoració
1. La comparació de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d’establir un ordre de prelació, s’ha de fer d’acord amb els criteris de valoració que s’indiquen a continuació.
2. En la concessió de les ajudes tenen prioritat les actuacions que inclouen un nombre més elevat de tipus d’actuacions subvencionables respecte de les que n’inclouen un nombre inferior, i també són prioritàries les actuacions que es duen a terme en edificis o habitatges que tenen més antiguitat respecte de les que s’executen en edificis o habitatges més moderns, d’acord amb la ponderació o puntuació següent:
a) Segons el nombre i tipus d’actuacions sol·licitades:
— Sol·licituds per fer únicament actuacions de conservació: 1 punt.
— Sol·licituds per fer únicament actuacions de millora de la qualitat i la sostenibilitat:1 punt.
— Sol·licituds per fer únicament actuacions d’accessibilitat: 1 punt.
— Sol·licituds per fer actuacions de conservació, millora de la qualitat i la sostenibilitat, i accessibilitat: 3 punts addicionals.
— Sol·licituds per fer actuacions de conservació i millora de la qualitat i la sostenibilitat: 1 punt addicional.
— Sol·licituds per fer actuacions de conservació i accessibilitat: 1 punt addicional.
— Sol·licituds per fer actuacions de millora de la qualitat i la sostenibilitat, i accessibilitat: 1 punt addicional.
b) Segons l’antiguitat de l’edifici o habitatge:
— Els edificis o habitatges construïts fins a l’any 1939: 1 punt.
— Els edificis o habitatges construïts entre 1940 i 1949: 0,8 punts.
— Els edificis o habitatges construïts entre 1950 i 1959: 0,6 punts.
— Els edificis o habitatges construïts entre 1960 i 1969: 0,4 punts.
— Els edificis o habitatges construïts entre 1970 i 1980: 0,2 punts.
c) Els edificis de més de 4 plantes sense ascensor: 1 punt.
3. En cas d’empat, s’ha de resoldre per ordre d’entrada de la sol·licitud, sempre que tengui la documentació completa.
Article 17
Comissió Avaluadora
1. Es crea la Comissió Avaluadora de les ajudes que regula aquesta Resolució, presidida pel batle o batlessa de l’Ajuntament de Maó o persona en qui delegui, el secretari o secretària i tres vocals com a mínim; el batle o batlessa ha de designar el secretari o secretària i dos vocals, d’entre el personal de l’Ajuntament amb funcions tècniques i jurídiques, i la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge ha de designar un o una vocal amb funcions tècniques.
2. La Comissió Avaluadora ha d’avaluar l’informe emès pels serveis tècnics i ha d’emetre un informe general amb la finalitat d’establir l’ordre de prelació entre totes les sol·licituds presentades i proposar l’import de l’ajuda a concedir a cada beneficiari. Aquest informe s’ha de trametre a la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge.
El termini per trametre aquest informe general acaba el dia 30 de setembre de 2016.
En cas que el crèdit consignat en aquesta convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol·licituds que compleixen els requisits, no és necessari establir un ordre de prelació.
Article 18
Taxa per obtenir la proposta de resolució provisional de concessió
1. Una vegada que la Comissió Avaluadora ha emès l’informe, els serveis tècnics de l’Ajuntament de Maó han de calcular el valor de la taxa per obtenir la proposta de resolució provisional de concessió d’aquelles sol·licituds que són objecte de subvenció.
La quantia de la taxa es calcula en funció del pressupost protegible i equival a un 0,07% del cost de les obres protegides, d’acord amb el que estableix la Llei 11/1998, de 14 de desembre, de règim específic de taxes de les Illes Balears.
2. El pagament de la taxa s’ha de dur a terme en el termini improrrogable de deu dies des de la notificació en suport paper; en cas que no es faci en el termini indicat, s’entén que es desisteix de la sol·licitud i s’ha de dictar la resolució corresponent d’acord amb l’article 42.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
Article 19
Proposta de resolució provisional de concessió
Una vegada que s’ha comprovat que s’ha abonat la taxa, i d’acord amb l’informe emès per la Comissió Avaluadora, el director general d’Arquitectura i Habitatge ha de dictar la proposta de resolució provisional de concessió, que l’Ajuntament de Maó ha de notificar, en suport paper, a la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de deu dies, pugui presentar les al·legacions que consideri oportunes.
Article 20
Resolució de concessió
1. Una vegada que s’ha exhaurit el termini per presentar al·legacions i, si escau, que s’han examinat les al·legacions presentades, el director general d’Arquitectura i Habitatge ha de dictar una proposta de resolució definitiva de concessió, que s’ha d’elevar al conseller de Territori, Energia i Mobilitat perquè en dicti la resolució que pertoqui.
2. El conseller de Territori, Energia i Mobilitat ha de dictar i notificar la resolució de concessió, en suport paper a la persona beneficiària, en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data en què acaba el termini per presentar sol·licituds que especifica aquesta Resolució.
El venciment d’aquest termini màxim sense que s’hagi notificat una resolució expressa legitima la persona interessada que hagi presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.
3. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, ambdós comptadors des de l’endemà de la publicació de la resolució.
Article 21
Obligacions dels beneficiaris
1. Sense perjudici de les obligacions establertes amb caràcter general a l’article 14 de la Llei general de subvencions, els sol·licitants han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
b) Justificar, dins el termini establert i en la forma que pertoqui, el compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.
c) Destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat.
d) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida.
e) Comunicar la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s’exigeixen per concedir la subvenció.
2. En cas que es produeixi alguna modificació, els beneficiaris ho han de comunicar a la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge en el termini màxim de deu dies hàbils comptadors a partir de l’endemà de la modificació. No comunicar qualsevol modificació comporta l’inici d’un procediment de reintegrament de les quanties que s’han cobrat indegudament.
Article 22
Termini d’execució de les obres
El termini màxim per executar l’obra acaba el 30 de juny de 2017.
Article 23
Justificació de la subvenció
1. El beneficiari, una vegada que s’han acabat les obres, ha de justificar el compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i l’aplicació dels fons percebuts, pel que fa a la despesa realitzada i al seu pagament.
2. La justificació de la subvenció s’ha d’acreditar amb la documentació que s’estableix a l’annex 2 d’aquesta Resolució i, a aquest efecte, el beneficiari ha de presentar, de manera presencial, la sol·licitud d’abonament juntament amb aquesta documentació, davant l’Ajuntament de Maó, als efectes de la seva revisió i de la visita d’inspecció establerts a l’article 24.
El termini màxim per justificar la subvenció acaba el dia 10 de juliol de 2017.
Article 24
Visita d’inspecció
1. Una vegada que s’ha presentat la documentació que s’estableix a l’article 23, els serveis competents de l’Ajuntament de Maó han de fer la visita d’inspecció i emetre l’informe tècnic corresponent, que s’ha de trametre a la Direcció General d’Arquitectura, i que ha de servir de base per dictar la resolució d’abonament, on s’ha de fer constar la quantia de la subvenció.
El termini per trametre aquest informe tècnic acaba dia 15 de setembre de 2017.
2. El dia i l’hora de la visita d’inspecció s’ha de notificar en suport paper a la persona interessada. A la notificació ha de constar l’advertiment que si no és possible dur a terme la visita d’inspecció per causes imputables a la persona interessada, llevat de supòsits excepcionals acreditats degudament, s’entén que desisteix de la sol·licitud i s’ha de dictar la resolució corresponent d’acord amb l’article 42.1 de la Llei 30/1992.
Article 25
Proposta i resolució de pagament
1. Una vegada que s’ha emès l’informe d’inspecció i s’ha revisat la documentació justificativa aportada pel beneficiari, el director general d’Arquitectura i Habitatge ha de dictar la proposta de resolució d’abonament, que s’ha d’elevar al conseller de Territori, Energia i Mobilitat perquè dicti la resolució que pertoqui.
2. El conseller de Territori, Energia i Mobilitat ha de dictar i notificar la resolució de pagament en el termini màxim de tres mesos, comptadors des de la data d’entrada de la documentació que justifica la realització de les obres. La sol·licitud s’ha d’entendre desestimada per silenci administratiu si transcorre aquest termini sense que se n’hagi notificat la resolució expressa.
3. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, ambdós comptadors des de l’endemà que es notifiqui la resolució.
Article 26
Abonament de la subvenció
1. La subvenció s’ha d’abonar en pagament únic, una vegada que s’ha justificat l’execució de l’activitat subvencionada, d’acord amb l’establert en els articles 22 i 23 d’aquesta Resolució, amb els requisits exigits en la normativa aplicable que s’esmenta en l’article 3 d’aquesta convocatòria, i amb les condicions i prescripcions establertes en la resolució de concessió de la subvenció.
2. Quan l’execució de l’actuació correspon a diversos beneficiaris, l’ajuda s’ha de distribuir en proporció al cost assumit per cada un.
Article 27
Publicitat de les subvencions
Durant el primer trimestre de cada any natural s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears un extracte de totes les subvencions que es concedeixen en aquesta convocatòria, amb la identificació expressa de la convocatòria, el crèdit pressupostari, les persones beneficiàries i l’import de les subvencions que s’han concedit. No obstant això, no cal publicar les subvencions de quantia individualitzada inferior a 3.000,00 euros.
Article 28
Revocació i reintegrament
L’incompliment de les obligacions establertes en aquesta Resolució o de les establertes en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, dóna lloc a la revocació de l’ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes pel beneficiari.
Article 29
Règim d’infraccions i sancions
Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i donen lloc a l’aplicació del règim de sancions que preveu el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.
Article 30
Impugnació
Contra aquesta Resolució es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, ambdós comptadors des de l’endemà que es notifiqui la Resolució.
Palma, 28 de juliol de 2016
El conseller de Territori, Energia i Mobilitat
Marc Pons i Pons
ANNEX 1
Documentació necessària per sol·licitar l’ajuda
1. Document d’identitat del sol·licitant (DNI, NIE, NIF…).
2. En cas que faci la sol·licitud un representant, una fotocòpia compulsada de l’escriptura pública d’atorgament de poders, l’acta de la comunitat de propietaris on consti la representació, o qualsevol altre mitjà que permeti deixar constància fidedigna de la representació.
3. Documentació acreditativa de la titularitat de l’habitatge, en el cas d’obres de rehabilitació de l’habitatge.
4. Autorització expressa del propietari o propietaris de l’habitatge, en cas que s’hagi acordat entre el propietari i el llogater que aquest darrer faci les obres de rehabilitació i sol·liciti la subvenció.
5. Documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, o una autorització expressa perquè l’òrgan instructor pugui obtenir aquesta informació.
6. Acord de la comunitat de propietaris quan es tracta d’edificis de tipologia residencial col·lectiva; en aquest acord ha de constar la informació següent:
— La relació de les persones propietàries dels habitatges.
— El nomenament de la persona representant de la comunitat.
— L’aprovació de la realització de les obres i de sol·licitud de la subvenció amb indicació de l’import de les obres i de l’empresa que es contracta.
— Una memòria que justifiqui la contractació de l’empresa seleccionada, en cas d’obres d’import superior a 50.000 €.
7. Declaració responsable del/s propietari/s o llogater on consti:
— Que totes les dades que figuren en la sol·licitud i en la documentació són certes.
— Que no incorren en cap de les circumstàncies previstes a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
— Que no han estat objecte de revocació de cap de les ajudes que es preveuen en aquest o en anteriors plans estatals o autonòmics d’habitatge per causes imputables al sol·licitant.
— Que no han estat beneficiaris d’ajudes del Programa de Rehabilitació Edificatòria, regulat en el Reial decret 233/2013, de 5 d’abril.
— Que no /sí han sol·licitat o rebut altra ajuda pública per a la mateixa finalitat. En cas afirmatiu, s’ha d’indicar l’entitat de concessió __________________ i l’import concedit_____________ €.
— Que han de destinar l’import íntegre de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat.
— Que s’han de sotmetre a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents i que han d’aportar tota la informació que se’ls requereixi.
— Que han de comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s’exigeixen per concedir la subvenció.
— Que han de justificar, dins del termini establert i en la forma que correspongui, el compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.
— Que es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableixen l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de gener de 2015 i la convocatòria, modificada per l’Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 26 d’abril de 2016, les quals coneixen i accepten íntegrament.
— Que saben que, en cas de falsedat en les dades o en la documentació aportada, o d’ocultació d’informació, de les quals es pugui deduir intenció d’engany en benefici propi o aliè, poden ser exclosos d’aquest procediment i objecte de sanció. Així mateix, si escau, els fets s’han de posar en coneixement del Ministeri Fiscal per si poden ser constitutius d’il·lícit penal.
8. Informe d’avaluació d’edificis, amb el contingut que estableix l’annex 2 del Reial decret 233/2013, emplenat i subscrit per un tècnic competent, quan es tracta d’obres de rehabilitació d’edificis de tipologia residencial col·lectiva. Aquest informe ha d’estar inscrit en el Registre d’Informes d’Avaluació d’Edificis de les Illes Balears.
9. Projecte de l’actuació que s’ha de dur a terme, quan es tracta d’edificis de tipologia residencial col·lectiva o, en cas que el projecte no sigui necessari, memòria subscrita per un tècnic competent que justifiqui l’adequació de l’actuació al Codi tècnic de l’edificació i a la resta de normativa d’aplicació fins on sigui viable urbanísticament, tècnicament o econòmicament. En les actuacions que s’han de dur a terme en habitatges individuals ha de presentar-se el projecte tècnic quan sigui necessari.
10. Pressupost de les obres de l’empresa constructora, desglossat per cada concepte, amb descripció de cada partida d’obra, amidaments i preus unitaris. En cas que el pressupost sigui superior a 50.000,00 €, la documentació acreditativa d’haver sol·licitat tres ofertes, d’acord amb el que estableix l’article 15 d’aquesta Resolució. Aquest pressupost ha d’anar signat pel sol·licitant i pel constructor quan es tracta d’obres de rehabilitació d’un habitatge.
11. Llicència o autorització municipal necessària per executar l’obra, en el cas d’obres començades.
12. En cas d’obres començades en el moment de la sol·licitud, certificat d’inici de les obres amb data posterior a 30 de desembre de 2014 signat per un tècnic competent, quan es tracta d’obres subjectes a llicència d’obra major o de rehabilitació d’edificis de tipologia residencial col·lectiva. En obres començades en habitatges individuals no subjectes a llicència d’obra major, aquest certificat ha d’anar signat per la persona interessada.
13. Fotografies de l’estat anterior a les obres.
ANNEX 2
Documentació necessària per justificar la subvenció i sol·licitar-ne l’abonament
— Certificat final d’obra, signat per un tècnic competent amb data anterior a 1 de juliol de 2017, quan es tracta d’obres subjectes a llicència d’obra major o de rehabilitació d’edificis de tipologia residencial col·lectiva. En obres no subjectes a llicència d’obra major realitzades en habitatges individuals aquest certificat ha d’anar signat per la persona interessada.
— Informe d’avaluació d’edificis amb resultat favorable, si escau, on consti el resultat final de les actuacions, que ha d’estar inscrit en el Registre d’Informes d’Avaluació d’Edificis de les Illes Balears.
— Factures de les obres i, si n’hi ha, dels tècnics que hi intervenen i d’altres despeses, d’acord amb el que disposa l’article 15 de la Resolució de convocatòria de subvencions.
— Fotografies de l’estat final de l’edifici.
— Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries.