Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 8787
Pla econòmic financer als efectes del compliment de la regla de la Despesa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En compliment d'allò establert a l'article 26 del RD 1463/2007, de 2 de novembre, pel que s'aprova el Reglament de Desenvolupament de la Llei 18/2001, de 12 de desembre, d'Estabilitat Pressupostaria, es fa pública l'aprovació d'un Pla Econòmic Financer pel Ple d'aquesta Corporació en sessió de data 21.07.16, el qual estarà a disposició dels interessats a la seu de l'Ajuntament.

PLA ECONÒMIC – FINANCER

ALS EFECTES DEL COMPLIMENT DE LA REGLA DE LA DESPESA

INDEX

1. Introducció                                                                                                       3

2. Contingut i tramitació                                                                                      4

3. Situació actual                                                                                                  5

4. Causes de l'incompliment de la Regla de la Despesa                                     12

5. Mesures a adoptar per a corregir la situació                                                   13

6. Conclusió                                                                                                        14

1. INTRODUCCIÓ

L'elaboració, aprovació i execució dels Pressupostos, i demés actuacions que afectin a les despeses o ingressos de les entitats locals, es sotmetran als principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, coherents amb la normativa europea i de conformitat amb allò que s'estableix als articles 3, 4, 11, 12 i 13 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (LOEPSF).

S'entendrà per Estabilitat Pressupostària de les Administracions Públiques, la situació d'equilibri o superàvit estructural. D'acord amb l'article 11.3 i 11.4 de la LOEPSF, les corporacions locals no podran presentar dèficit estructural, definit com a dèficit ajustat de cicle, net de mesures excepcionals i temporals.

Igualment, s'haurà de complir el principi de Sostenibilitat Financera, entès com la capacitat per a finançar compromisos de despesa presents i futurs dintre dels límits de dèficit, deute públic i morositat del deute comercial d'acord amb allò que s'estableix en aquesta Llei, la normativa de morositat i la normativa europea.

Finalment, s'avaluarà el compliment de la Regla de la Despesa, als efectes que la variació de la despesa computable no superi la taxa de referència del creixement del producte interior brut, publicada pel Ministeri d'Economia i Competitivitat.

Mitjançant Resolució de l'Àrea d'Organització i Seguretat Ciutadana número 000910 de data 28 d'abril de 2016, s'aprova la liquidació del pressupost municipal de 2015, on es posa de manifest l'incompliment de la Regla de la Despesa.

Aquest fet implica la necessària formulació d'un Pla Econòmic-Financer que permeti, a l'any en curs i el següent, el compliment de la regla de la despesa, de conformitat amb el que disposa als articles 21 i 23 de la LOEPSF.

2. CONTINGUT I TRAMITACIÓ

D'acord amb l'article 21 de la LOEPSF, el Pla Econòmic-Financer contindrà, com a mínim, la següent informació:

a) Les causes de l'incompliment de la regla de la despesa

b) Les previsions tendencials d'ingressos i despeses, baix el supòsit que no es produeixen canvis en les polítiques fiscals i de despeses.

c) La descripció, quantificació i el calendari d'aplicació de les mesures incloses en el pla, assenyalant les aplicacions pressupostàries o registres extra pressupostaris on es comptabilitzaran.

d) Les previsions de les variables econòmiques i pressupostàries de les quals parteix el pla, així com els supòsits sobre els quals es basen aquestes previsions, d'acord amb allò previst en l'informe a que es fa referència a l'apartat 5 de l'article 15.

e) Una anàlisi de la sensibilitat considerant escenaris econòmics alternatius.

La posada en marxa del Pla no podrà excedir de tres mesos des de la constatació de l'incompliment.

A més, es remetrà per al seu coneixement a la Comissió Nacional de l'Administració Local, i se li donarà la mateixa publicitat que l'establerta per les lleis per als pressupostos de l'entitat.

Finalment, el MINHAP donarà publicitat als plans econòmic-financers, i a l'adopció efectiva de les mesures aprovades amb un seguiment de l'impacte efectivament observat de les mateixes.

3. SITUACIÓ ACTUAL

3.1. La liquidació del pressupost municipal de 2015 ofereix les següents magnituds:

3.1.1. Liquidació Pressupost Ajuntament

ROMANENT DE TRESORERIA PER A DESPESES GENERALS

4.819.042,95 €

RESULTAT PRESSUPOSTARI AJUSTAT

1.494.652,10 €

3.1.2. Liquidació Pressupost Patronat Municipal d'Escoles Infantils

ROMANENT DE TRESORERIA PER A DESPESES GENERALS

170.878,87 €

RESULTAT PRESSUPOSTARI AJUSTAT

3.122,84 €

3.1.3. Liquidació Pressupost Patronat Municipal de l'Hospital

ROMANENT DE TRESORERIA PER A DESPESES GENERALS

1.140.140,01 €

RESULTAT PRESSUPOSTARI AJUSTAT

2.597,86 €

3.2. En relació a l'anàlisi de l'ESTABILITAT PRESSUPOSTÀRIA, els informes d'intervenció que acompanyen les liquidacions dels pressupostos de l'Ajuntament i dels Patronats reflecteixen les següents dades:

LIQUIDACIÓ AJUNTAMENT 2015

DRN

ORN

Capítol I

15.396.770,65 €

10.184.680,25 €

Capítol II

567.309,35 €

9.420.903,81 €

Capítol III

8.822.507,22 €

348.129,44 €

Capítol IV

6.722.884,31 €

4.285.258,89 €

Capítol V

618.255,98 €

0,00 €

Capítol VI

0,00 €

2.394.769,15 €

Capítol VII

1.210.659,51 €

822.770,65 €

TOTAL

33.338.387,02 €

27.456.512,19 €

La diferència entre els drets reconeguts nets i obligacions reconegudes netes pels capítols I a VII del pressupost és de 5.881.874,83 €, si bé hi ha que tenir en compte els següents ajustaments:

AJUSTAMENTS REALITZATS

Nº Ajustament

Descripció

Import ajustaments SEC

1

Criteri de caixa en els capítols I, II i III d'ingressos

-223.006,51 €

2

Retencions a la Participació dels Tributs de l'Estat

946.474,06 €

3

Despeses pendents d'aplicar al pressupost

-465.315,26 €

TOTAL

258.152,29 €

I, per tant, 5.881.874,83 € + 258.152,29 € > 0

LIQUIDACIÓ PMEI 2015

DRN

ORN

Capítol I

0,00 €

395.395,07 €

Capítol II

0,00 €

416.824,05 €

Capítol III

173.294,98 €

0,00 €

Capítol IV

651.459,00 €

9.433,96 €

Capítol V

21,94 €

0,00 €

Capítol VI

0,00 €

33.335,53 €

Capítol VII

0,00 €

0,00 €

TOTAL

824.775,92 €

854.988,61 €

La diferència entre els drets reconeguts nets i les obligacions reconegudes netes pels capítols I a VII del pressupost és de -30.212,69 € que, al no haver-hi variació una volta aplicats els ajustament, serà l'import que posarà de manifest la capacitat/necessitat de finançament.

I, per tant, -30.212,69 € + 0,00 € < 0

LIQUIDACIÓ PMH 2015

DRN

ORN

Capítol I

0,00 €

1.974.634,63 €

Capítol II

0,00 €

568.895,66 €

Capítol III

769.695,84 €

0,00 €

Capítol IV

1.694.967,92 €

10.532.00 €

Capítol V

90.048,53 €

0,00 €

Capítol VI

0,00 €

18.190,15 €

Capítol VII

0,00 €

0,00 €

TOTAL

2.554.712,29 €

2.572.252,44 €

La diferència entre els drets reconeguts nets i obligacions reconegudes netes pels capítols I a VII del pressupost és de -17.540,15 €, si bé hi ha que tenir en compte els següents ajustaments:

AJUSTAMENTS REALITZATS

Nº Ajustament

Descripció

Import ajustaments SEC

1

Criteri de caixa en els capítols I, II i III d'ingressos

3.355,97 €

TOTAL

3.355,97 €

I, per tant, -17.540,15 € + 3.355,97 € < 0

Les dades en relació al pressupost consolidat serien les següents:

LIQUIDACIÓ 2015 Consolidat

CAPÍTOLS

INGRESSOS

DESPESES

DRETS

RECONEGUTS

OBLIGACIONS RECONEGUDES

Capítol I

15.396.770,65 €

12.554.709,95 €

Capítol II

567.309,35 €

10.406.623,52 €

Capítol III

9.765.498,04 €

348.129,44 €

Capítol IV

6.788.687,83 €

2.024.601,45 €

Capítol V

708.326,45 €

0,00€

SUBTOTAL ORDINARI

33.226.592,32 €

25.334.064,36 €

Capítol VI

0,00€

2.446.294,83 €

Capítol VII

1.210.659,51 €

822.770,65 €

SUBTOTAL INVERSIONS

1.210.659,51 €

3.269.065,48 €

SUBTOTAL NO FINANCERS

34.437.251,83 €

28.603.129,84 €

CAPACITAT DE FINANÇAMENT

5.834.121,99 €

AJUSTAMENTS CONSOLIDATS REALITZATS

Nº Ajustament

Descripció

Import ajustaments SEC

1

Criteri de caixa en els capítols I, II i III d'ingressos

-219.650,54 €

2

Retencions a la Participació dels Tributs de l'Estat

946.474,06 €

3

Despeses pendents d'aplicar al pressupost

-465.315,26 €

TOTAL

261.508,26 €

I, per tant, 5.834.121,99 € + 261.508,26 € > 0

D'aquesta manera, d'acord amb l'informe d'Intervenció de la liquidació del Pressupost 2015 en termes consolidats, COMPLEIX el principi d'estabilitat pressupostària d'acord amb la definició contemplada al Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals.

3.3. En relació al principi de SOSTENIBILITAT FINANCERA, d'acord amb l'article 4 de la LOEPSF i segons les dades que es desprenen de l'informe d'intervenció en relació a la liquidació del pressupost de l'exercici 2015, s'utilitzen com a indicadors del compliment d'aquest principi:

ESTALVI NET AJUNTAMENT

5.594.114,05 €

ESTALVI NET PMEI

3.122,84 €

ESTALVI NET PMH

650,00 €

RATIO LEGAL D'ENDEUTAMENT CONSOLIDAT

34,31%

Un Estalvi Net positiu indica que els ingressos corrents han sigut suficients per a fer front a les despeses corrents i a les amortitzacions de capital dels préstecs concertats. Per altra part, l'Ajuntament es troba per sota del coeficient del 75% de la Ràtio Legal d'Endeutament, que privaria de la possibilitat d'apel·lar al crèdit per a finançar operacions de capital.

D'acord amb tot l'anterior, COMPLEIX amb el principi de Sostenibilitat Financera.

3.4. Finalment, respecte a l'anàlisi de la REGLA DE LA DESPESA, l'informe de la Intervenció posa de manifest el seu incompliment, d'acord amb els següents càlculs:

3.4.1. AJUNTAMENT DE CIUTADELLA DE MENORCA

En referència a la regla de despesa i en funció del disposat a la LO 2/2012 d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera:

LIQUIDACIÓ AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

CAPÍTOLS

OBLIGACIONS RECONEGUDES

LIQUIDACIÓ 2015

OBLIGACIONS RECONEGUDES

LIQUIDACIÓ 2014

Capítol I

10.184.680,25 €

10.439.918,33 €

Capítol II

9.420.903,81 €

9.655.424,41 €

Capítol III

0,00

0,00 €

Capítol IV

4.285.258,89 €

3.281.279,26 €

Capítol VI

2.394.769,15 €

2.315.991,04 €

Capítol VII

822.770,65 €

711.379,81 €

TOTAL

27.108.382,75 €

26.403.992,85 €

2015

2014

Liquidació capítols I, II, IV a VII

27.108.382,75 €

26.403.992,85 €

Ajustaments SEC

Despeses realitzades a l'exercici pendents d'aplicar al pressupost

481.158,80 €

-873.163,29 €

Per operacions internes a altres entitats de la corporació local

-2.280.623,40 €

-2.355.600,00 €

Despeses finançades amb fons finalistes de la UE o altres Adm.

-948.307,72 €

-977.597,24 €

TOTAL

24.360.610,43 €

22.197.632,32 €

Límit despesa computable de l'exercici (1,3%)

22.486.201,54 €

-1.874.408,89 €

Es constata l'incompliment de la Regla de la Despesa.

3.4.2. PATRONAT MUNICIPAL D'ESCOLES INFANTILS

LIQUIDACIÓ PMEI

CAPÍTOLS

OBLIGACIONS RECONEGUDES

LIQUIDACIÓ 2015

OBLIGACIONS RECONEGUDES

LIQUIDACIÓ 2014

Capítol I

395.395,07 €

387.072,78 €

Capítol II

416.824,05 €

415.118,37 €

Capítol III

0,00 €

0,00 €

Capítol IV

9.433,96 €

8.650,09 €

Capítol VI

33.335,53 €

29.174,17 €

Capítol VII

0,00 €

0,00 €

TOTAL

854.988,61 €

840.015,41 €

2015

2014

Liquidació capítols I, II, IV a VII

854.988,61 €

840.015,41 €

Ajustaments SEC

Despeses finançades amb fons finalistes de la UE o altres Adm.

-70.859,00 €

-64.808,58 €

TOTAL

784.129,61 €

775.206,83 €

Límit despesa computable de l'exercici (1,3%)

785.284,52 €

1.154,91 €

3.4.3. PATRONAT MUNICIPAL DE L'HOSPITAL

LIQUIDACIÓ PMH

CAPÍTOLS

OBLIGACIONS RECONEGUDES

LIQUIDACIÓ 2015

OBLIGACIONS RECONEGUDES

LIQUIDACIÓ 2014

Capítol I

1.974.634,63 €

1.937.670,28 €

Capítol II

568.895,66 €

577.532,63 €

Capítol III

0,00 €

0,00 €

Capítol IV

10.532,00 €

12.051,00 €

Capítol VI

18.190,10 €

39.861,99 €

Capítol VII

0,00 €

0,00 €

TOTAL

2.572.252,39 €

2.567.115,90 €

2015

2014

Liquidació capítols I, II, IV a VII

2.572.252,39 €

2.567.115,90 €

Ajustaments SEC

Despeses finançades amb fons finalistes de la UE o altres Adm.

-721.326,77 €

-736.550,09 €

TOTAL

1.850.925,62 €

1.830.565,81 €

Límit despesa computable de l'exercici (1,3%)

1.854.363,17 €

3.437,55 €

3.4.4. AJUNTAMENT DE CIUTADELLA DE MENORCA (Consolidat)

LIQUIDACIÓ AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

CAPÍTOLS

OBLIGACIONS RECONEGUDES

LIQUIDACIÓ 2015

OBLIGACIONS RECONEGUDES

LIQUIDACIÓ 2014

Capítol I

12.554.709,95 €

12.764.661,39 €

Capítol II

10.406.623,52 €

10.648.075,41 €

Capítol III

0,00

0,00 €

Capítol IV

4.305.224,85 €

3.301.980,35 €

Capítol VI

2.446.294,83 €

2.385.027,20 €

Capítol VII

822.770,65 €

711.379,81 €

TOTAL

30.535.623,80 €

29.811.124,16 €

2015

2014

Liquidació capítols I, II, IV a VII

30.535.623,80 €

29.811.124,16 €

Ajustaments SEC

Despeses realitzades a l'exercici pendents d'aplicar al pressupost

481.158,80 €

-873.163,29 €

Per operacions internes a altres entitats de la corporació local

-2.280.623,40 €

-2.355.600,00 €

Despeses finançades amb fons finalistes de la UE o altres Adm.

-1.740.493,49 €

-1.778.955,91 €

TOTAL

26.995.665,71 €

24.803.404,96 €

Límit despesa computable de l'exercici (1,3%)

25.125.849,22 €

-1.869.816,49 €

En termes consolidats, de la liquidació del pressupost de 2015 es desprèn que s'incompleix el principi de la Regla de la Despesa.

4. CAUSES DE L'INCOMPLIMENT DE LA REGLA DE LA DESPESA

L'article 21 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (LOEPSF) estableix que, en cas d'incompliment de l'objectiu d'estabilitat pressupostària, de l'objectiu de deute públic o de la regla de la despesa, l'Administració incomplidora formularà un pla econòmic – financer que permeti durant l'any en curs i el següent el compliment dels objectius o de la regla de la despesa, amb el contingut i abast previstos en aquest article.

Mitjançant Resolucions d'Alcaldia 2509 i 2510 de 2015, aprovades en data 23 de desembre de 2015, s'aprovaren expedients de modificació de crèdit núm. 15 i 16 per incorporació de romanents de crèdit d'incorporació obligatòria i d'incorporació voluntària, respectivament.

Els expedients de modificació de crèdit per incorporació de romanents de crèdit suposen, per a l'exercici en el qual s'incorporen (exercici 2015), un increment de la despesa computable a efectes de la Regla de la Despesa, sense perjudici que els mateixos es financin amb l'estalvi derivat de la liquidació de l'exercici anterior, és a dir, amb el Romanent Líquid de Tresoreria, ja sigui per a Despeses Generals o per a Despeses amb Finançament Afectat.

L'article 12 de la LOEPSF, assenyala que la variació de la despesa computable de les Corporacions Locals no podrà superar la taxa de referència del creixement del PIB a mitjà termini de l'economia espanyola (1,3% per a l'exercici 2015).

L'incompliment de la Regla de la Despesa derivat dels càlculs efectuats com a conseqüència de la Liquidació del Pressupost de 2015, és provocat, d'acord amb l'informe d'intervenció de data 27 d'abril de 2016, pel reconeixement dintre de l'exercici analitzat, d'obligacions reconegudes per un valor total de 2.403.076,68 €, com a conseqüència de la incorporació de romanents d'exercicis anteriors.

5. MESURES A ADOPTAR PER A CORREGIR LA SITUACIÓ

Una volta analitzada la situació de la Corporació a 31 de desembre de 2015, d'acord amb la resposta de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat (IGAE) a una consulta formulada pel Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers de l'Administració Local (COSITAL), en data 17 de maig de 2013:

(...)

El remanente de tesorería, aun cuando se configura contablemente como un activo financiero, su naturaleza se identificaría con el ahorro que genera una entidad local en un ejercicio como consecuencia del desfase entre la ejecución de unos ingresos presupuestarios y las obligaciones reconocidas a las que están afectados de forma tal que ese ahorro habrá de ser utilizado como fuente de financiación de las obligaciones de ejercicios posteriores a aquel en el que se obtuvo.

En consecuencia, no cabe admitir que la utilización del remanente de tesorería afectado por una entidad local sea determinante de una situación de déficit estructural, es más, habría de identificarse con una situación de superávit presupuestario en el momento de la liquidación del presupuesto.

Sentada la naturaleza del remanente de tesorería afectado cabe entender que sus efectos sobre la situación económico financiera de una entidad local en nada coinciden con los derivados de otros recursos financieros que exigen un reembolso de las cantidades recibidas y por ello parece lógico que el tipo de medidas a implementar en el plan económico financiero deban acomodarse a la situación descrita.

La primera consideración sobre las medidas a aprobar parte de la imposibilidad de admitirse, como medida del plan para corregir el incumplimiento del objetivo de estabilidad presupuestaria, la no utilización del remanente de tesorería de carácter afectado por la ya citada obligación legal de su utilización.

Sobre la base de lo expuesto, cabe afirmar que la recuperación de los objetivos de estabilidad presupuestaria y, en su caso, de la regla de gasto, incumplidos por la utilización del remanente de tesorería afectado se lograría con la simple aprobación del presupuesto del ejercicio siguiente en situación de equilibrio presupuestario y dentro del límite de variación del gasto computable, sin necesidad de medida estructural alguna dada la naturaleza del remanente de tesorería afectado en el ámbito de la Administración Local.

En este contexto, la entidad local deberá elaborar y aprobar un plan económico financiero que se podrá limitar a exponer el origen del desequilibrio en término de contabilidad nacional y a recoger aquella medida.

D'acord amb l'informe d'Intervenció de data 27 d'abril de 2016 emès com a conseqüència de la liquidació del pressupost de 2015, la recuperació dels objectius d'estabilitat pressupostària derivats de l'incompliment de la regla de la despesa de l'exercici analitzat, provocats per la utilització del romanent de tresoreria han quedat assolits amb l'aprovació del pressupost de l'exercici 2016 en situació d'equilibri pressupostari i dintre del límit de variació de la despesa computable, sense necessitat de mesura estructural de cap mena donada la naturalesa del romanent de tresoreria afectat en l'àmbit de l'Administració Local.

En aquest sentit, cal dir que l'informe d'estabilitat pressupostària del pressupost de 2016 emès en data 13 de novembre de 2015 i, concretament en relació al compliment de la regla de la despesa, conclou que compleix amb la mateixa.

És per això, que dintre d'aquest context, que s'elabora per a la seva posterior aprovació, aquest Pla Econòmic Financer que es limita a exposar l'origen del desequilibri i a recollir aquesta mesura.

6. CONCLUSIÓ

De l'anàlisi de la situació econòmica de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca derivada de la liquidació del pressupost de 2015, i en base a l'informe d'intervenció de data 27 d'abril de 2016, es pot afirmar que, en general, les magnituds pressupostàries són clarament positives.

D'aquesta manera, es disposa d'un Romanent de tresoreria per a despeses generals positiu i d'un estalvi net positiu, la ratio del capital viu a 31 de desembre de 2015 es troba per sota del límit que marca la normativa vigent (75%) i, a més, es compleix amb el principi d'estabilitat pressupostària en termes consolidats.

En quant a l'incompliment de la Regla de la Despesa, el que motiva l'elaboració i aprovació del present pla econòmic – financer, i tal com s'ha detallat anteriorment, és conseqüència directa de l'expedient de modificació de crèdits per incorporació de romanents de crèdit.

És per això que, aquest pla econòmic – financer presenta com a única mesura de correcció l'aprovació del pressupost municipal per a l'exercici 2016 complint amb els principis d'estabilitat pressupostària i regla de la despesa, la qual cosa ja ha tingut lloc, tal i com s'ha expressat anteriorment.

 

Ciutadella de Menorca, 27 de juliol de 2016

 

L’Alcaldessa,

Joana Gomila LLuch