Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU

Núm. 8703
Aprovació definitiva de l'Ordenança sobre convivencia ciutadana i reguladora de l'ús, ocupació i neteja de la via pública del municipi de Santa Eulària des Riu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant acord del Ple de data 29 d'abril de 2016 es va aprovar definitivament l'Ordenança sobre convivència ciutadana i reguladora de l'ús, ocupació i neteja de la via pública del municipi de Santa Eulària des Riu, el text complet del qual es publica a l'efecte de l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora dels basis del règim local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears:

ORDENANÇA MUNICIPAL SOBRE CONVIVÈNCIA CIUTADANA I REGULADORA DE L'ÚS, OCUPACIÓ I NETEJA DE LA VIA PÚBLICA DEL MUNICIPI DE SANTA EULÀRIA DES RIU

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La neteja, el benestar i l’ornament públic d'una ciutat són valors de la comunitat que mereixen una adequada protecció a través d'un instrument normatiu específic.

En una societat moderna, la defensa d'una convivència ciutadana en llibertat i tolerància ha d'articular-se sobre la prevenció i la convicció social, reservant a la repressió de les conductes inadequades un valor merament residual.

Són els propis ciutadans, les entitats representatives, les associacions de veïns, els grups socials, els centres escolars, etc., els que, amb un criteri responsable, poden fer realitat el que una ciutat sigui neta, alegre, sana, còmoda.

L'Ajuntament ha realitzat en els últims anys un important esforç per millorar la qualitat de vida dels residents i visitants del municipi de Santa Eulària des Riu.

Actuacions com la creació de zones per als vianants, la reordenació de trànsits de pas pel centre de la ciutat, l'execució de parcs i places, l'eliminació de barreres arquitectòniques, l'esforç permanent per eliminar les pintades, la renovació de mobiliari urbà, la neteja viària, la recollida selectiva de residus urbans, etc., han de contribuir a inculcar hàbits de bon comportament cívic.

L'Ajuntament de Santa Eulària des Riu sempre ha realitzat grans esforços a mantenir un municipi net i tranquil, s'ha apostat per un servei de recollida de residus i neteja viària i de platges de qualitat, i és un referent a la illa d'Eivissa. Malgrat això, patim els problemes ocasionats per pintades, grafits i cartelleria, excrements d'animals domèstics, abocaments de porqueries en terra, publicitats incontrolades, remors estridents produïdes per motos i activitats vàries que superen els nivells màxims de contaminació acústica, mobiliari urbà i jocs infantils deteriorats per actes vandàlics, mal ús dels contenidors d'escombraries, abocaments il·legals, etc.

Per això, l'Ajuntament de Santa Eulària, en el seu afany per millorar la imatge del municipi i la convivència ciutadana, pretén establir mitjançant la present ordenança les bases per a una utilització racional i ordenada dels espais públics urbans i fomentar un esperit cívic que s'ha d'inculcar des de nens de manera que tots ens preocupem de practicar-ho, per fer que el nostre municipi sigui cada dia més net i de més agradable convivència.

La present ordenança té per objecte entre d’altres qüestions, l'ordenació dels diferents usos que poden fer-se de l'espai públic, a fi d'aconseguir una protecció més alta del seu ús comú, que no és un altre que el que correspon per igual i de forma indistinta a totes les persones, i que es realitza conforme a la pròpia naturalesa dels béns, intentant aconseguir la més perfecta harmonització i concurrència de tots els usos possibles.

Per aconseguir aquesta ordenació, es fa necessari una activitat municipal potenciadora dels valors cívics, que fomenti l'educació i la sensibilització ciutadana, eradicant conductes incíviques o nocives. Aquest ús comú de l'espai públic, com a espai de convivència i realització ciutadana en el qual l'ús i el gaudi col·lectiu estigui assegurat en condicions de tranquil·litat, seguretat, accessibilitat, requereix de l'establiment de determinacions relatives a usos que no són del gust de la ciutadania pels perniciosos efectes que tenen per a l'ús comú.

Igualment al costat d'aquest ús comú de l'espai públic, existeixen altres usos, especials i privatius, que representen afeccions a aquest, i que poden arribar a representar un risc per a la qualitat de l'ús comú, la preferència del qual ha de prevaler en les consideracions municipals i que requereixen de la intervenció d’aquests per part de l'Ajuntament.

La present ordenança adopta, com a regla general, el règim d'autorització per a l'accés a una activitat de serveis o per al seu exercici, fonamentat bàsicament en l'existència de raons imperioses d'interès general, com són l'ordre i la seguretat pública, i per considerar que aquest règim no és discriminatori i que resulta proporcionat, considerant-lo com a l'instrument més adequat per garantir la consecució de l'objectiu que es persegueix en la present ordenança i per entendre que no existeixen altres mesures menys restrictives que permetin obtenir el mateix resultat.

L'abast de la present normativa ha de limitar-se a establir el règim jurídic bàsic de cada utilització, en particular el relatiu a la determinació del règim d'obtenció de les respectives autoritzacions ja que el contingut pròpiament jurídic de cada autorització es concretarà condicionat al fet que se subjecti cada tipus d'autorització, per raó de les múltiples circumstàncies de tot ordre que han de ser considerades en cada moment, mitjançant la ponderació dels interessos privats i públics concurrents a cada moment.

Igualment, sota la premissa fonamental de la limitació i l’escassetat de l'espai públic, en alguns casos, es limita el nombre d'autoritzacions que poden ser atorgades. Quan això tingui lloc, s'assegura el compliment dels principis de publicitat, objectivitat, imparcialitat, transparència i concurrència competitiva, tant a la base de la convocatòria com en l'autorització individual corresponent. Igualment, els requisits que s'estableixin no podran ser contraris a la regulació comunitària i es complirà amb el criteri de ser necessaris, proporcionats i no discriminatoris, clars i inequívocs, objectius, transparents i accessibles, i es faran públics amb antelació.

TÍTOL PRELIMINAR

CAPÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1 Objecte

La present ordenança té per objecte la regulació del comportament cívic a la via pública, així com de la neteja i ocupació d’aquesta, en relació amb els diversos usos que s’hi efectuen:

• - Ús normal de la via pública.

• - Ús especial de la via pública.

• - Ús privatiu de la via pública.

• - Ús com a suport de serveis públics.

• - Ús necessari per a la realització d'obres públiques i privades.

Les disposicions que s’hi contemplen són complementàries de l'Ordenança sobre normes de seguretat per a obres i edificacions quant a la seva zona exterior i el seu entorn, a l'Ordenança municipal reguladora de l'estètica exterior dels establiments comercials i oferta turística bàsica i de l'ús de terrasses i zones privades o públiques amb activitat empresarial visibles des de la via pública al municipi de Santa Eulària, de l'Ordenança municipal sobre tinença i protecció d'animals, de l'Ordenança municipal de residus i neteja viària de l'Ajuntament de Santa Eulària i de l'Ordenança municipal de trànsit, circulació i seguretat vial.

Article 2 Àmbit d'aplicació

La present ordenança és aplicable en tot el terme municipal de Santa Eulària des Riu.

Article 3 Principis generals sobre la utilització de la via pública

1. Les vies públiques, els espais públics, les instal·lacions i el mobiliari urbà que hi estan situats, són destinats a l'ús general i al gaudi dels ciutadans, segons la naturalesa dels béns i d'acord amb els principis de llibertat individual i respecte a les altres persones.

2. Les activitats que es desenvolupen a la via pública no poden limitar el dret dels altres a l'ús general, excepte en el cas que es disposi de llicència, autorització o concessió per a l'ús comú especial o l'ús privatiu.

3. Correspon a l'Alcaldia-Presidència o regidoria delegada harmonitzar els usos i activitats que es desenvolupin a la via pública d'acord amb l'interès públic. A aquest efecte, es prohibiran o restringiran temporalment aquelles activitats de les quals es derivin inconvenients o incompatibilitats amb la destinació última dels espais públics.

4. Els usos comuns de caràcter general tindran preferència sobre altres tipus d'usos, si bé es procurarà harmonitzar i fer possible aquests últims quan siguin indispensables per al manteniment dels interessos privats i no comportin grans perjudicis a l'interès públic.

Article 4 Definicions

A l'efecte de la present ordenança s'entendrà per: 

1. Via pública: A l'efecte de la present ordenança, es consideren via pública els carrers, places, vies de circulació, els passejos, avingudes, voreres, bulevards, parcs i zones enjardinades, túnels viaris i altres béns d'ús públic o privat destinats a l'ús comú general dels ciutadans. Així mateix, les previsions d'aquesta norma seran aplicable en zones de propietat municipal no urbanitzades i altres espais públics gestionats per l'Ajuntament.

2. Mobiliari urbà: S'inclouen en aquesta denominació els arbres, bancs, papereres, jocs, fonts, fanals, senyalitzacions, contenidors de residus, estàtues, escultures, jardineres, quioscs, marquesines i altres elements col·locats per l'Ajuntament i els seus serveis a les vies públiques.

3. Residus: S'entén per residu qualsevol substància, matèria o producte inclòs en alguna de les categories de l'annex de la Llei de residus 10/1998, de 21 d'abril, i de la qual el seu posseïdor es desprèn o té la intenció o l'obligació de desprendre's.

Els residus domèstics, els de comerços, d'oficines i serveis, així com aquells altres residus que per la seva naturalesa o composició puguin assimilar-se als residus domèstics, tindran la consideració de residus urbans.    

4. Instruments perillosos: A l'efecte de la present Ordenança, tindran la consideració de perillosos tots els instruments tallants, contundents i aquells que per la seva naturalesa i característiques siguin susceptibles de causar dany a la integritat física dels ciutadans, inclusivament aquells objectes propis dels àmbits professionals o esportius que es portin en circumstàncies especials i temporals que no corresponguin amb la utilització pels quals foren concebuts. A títol merament enunciatiu se citen els següents: martells, maces, bats de beisbol, objectes emprats en arts marcials o en esports de contacte físic, cadenes, barres de metall, piolets, etc.

5. Mendicitat: A l'efecte d'aquesta ordenança, es considera mendicitat demanar almoina a la via pública.

6. Fulls volants: Tot tipus de propaganda impresa no inclosa entre els cartells: fullets, adhesius, tríptics, etc.

7. Establiment: L'accés a una activitat econòmica no assalariada i el seu exercici, així com la constitució i gestió d'empreses i especialment de societats, en les condicions fixades en la legislació, per una durada indeterminada, en particular per mitjà d'una infraestructura estable.

8. Obres: S'entendran per tals les obres d'enderrocament, d'urbanització, de construcció, rehabilitació, reforma, moviment de terres, rases, canalitzacions i qualssevol altres anàlogues.

9. Cartells: S'inclouen en aquesta denominació tota classe de propaganda en suport apte per a la seva col·locació en immobles públics o privats, arbrat o mobiliari públic: pasquins, cartells, pancartes, banderoles, etc.

10. Pintades: S'entendran per tals les inscripcions manuals o de qualsevol tipus realitzades a la via pública, sobre paviments i tota classe de murs o parets dels edificis, o sobre qualsevol dels elements estructurals o del mobiliari urbà. Aquí s'inclouen els actes de ratllat de vidres al mobiliari i a les vies públiques en general.

11. Autorització i/o llicència: Qualsevol acte exprés o tàcit de l'autoritat competent que s'exigeixi, amb caràcter previ, per a l'accés a una activitat de serveis o al seu exercici.

12. Comunicació prèvia: Document mitjançant el qual les persones interessades posen en coneixement de l'administració pública les seves dades identificatives i altres requisits exigibles per a l'exercici d'un dret o l'inici d'una activitat. La comunicació prèvia produirà els efectes que es determinin en cada cas per la legislació corresponent i permetrà, amb caràcter general, el reconeixement o exercici d'un dret o bé l'inici d'una activitat, des del dia de la seva presentació, sens perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tinguin atribuïdes les administracions públiques. 

13. Raó imperiosa d'interès general: Raó definida i interpretada en la jurisprudència del Tribunal de Justícia de les Comunitats Europees, limitades les següents: L'ordre públic, la seguretat pública, la protecció civil, la salut pública, la preservació de l'equilibri financer del règim de seguretat social, la protecció dels drets, la seguretat i la salut dels consumidors, dels destinataris de serveis i dels treballadors, les exigències de la bona fe en les transaccions comercials, la lluita contra el frau, la protecció del medi ambient i de l'entorn urbà, la sanitat animal, la propietat intel·lectual i industrial, la conservació del patrimoni històric i artístic nacional i els objectius de la política social i cultural.

Article 5 Fiances

1. En les llicències municipals d'obres i en els règims d'autorització prevists en aquesta ordenança podrà imposar-se la constitució d'una fiança per respondre de les obligacions referents a la reposició, neteja i l’ornat públic.

CAPÍTOL II

DENOMINACIÓ I RETOLACIÓ DE LES VIES PÚBLIQUES

Article 6 Retolació i adorn de les vies públiques 

1. La retolació de les vies públiques té caràcter de servei públic, i podrà efectuar-se mitjançant una placa, pal o similar, que es fixarà en un lloc ben visible, com a mínim a l'entrada i a la sortida de cada via pública. A les places serà a l'edifici més preeminent i als seus principals accessos.

2. Aquesta retolació de les vies públiques haurà de dur-se a terme a les façanes dels immobles privats, els propietaris dels quals facilitaran les actuacions necessàries per a la seva col·locació.

D'igual manera, els propietaris dels immobles contribuiran a facilitar la col·locació a les façanes dels ancoratges necessaris per a la instal·lació dels senyals de circulació, senyalització municipal i adorns nadalencs, per evitar els pals.

TÍTOL I

COMPORTAMENT CÍVIC A LA VIA PÚBLICA

CAPÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 7 Normes de comportament general en la via pública

1. Els ciutadans tenen dret a utilitzar lliurement la via i els espais públics de la ciutat, i han de ser respectats en la seva llibertat. Aquest dret, que ha de ser exercit amb civisme, està limitat per les disposicions sobre l'ús dels béns públics i pel deure de respectar altres persones i els béns privats.

Constituirà infracció alterar la seguretat col·lectiva o originar desordres a les vies públiques, espais o establiments públics, quan això no constitueixi infracció penal.

2. Ningú pot, amb el seu comportament a la via pública, menysprear els drets de les altres persones, ni la seva llibertat d'acció, ni ofendre les conviccions ni les pautes de convivència generalment admeses, i no permetran les actituds exhibicionistes.

3. No està permès provocar immissions sonores que pertorbin el descans dels veïns, ni participar en xivarris nocturns, o sortir sorollosament dels locals d'esbarjo nocturns.

4. Pel que fa a les remors provocades per vehicles de motor, especialment ciclomotors i motocicletes, regirà el que disposa la normativa municipal sobre remors i vibracions aprovada per aquest Ajuntament, incloses les infraccions i possibles sancions en aquesta matèria.

5. Pel que fa al dipòsit i el tractament de residus urbans, regirà el que es disposa en l'Ordenança reguladora de la gestió de residus urbans, incloses les infraccions i possibles sancions en aquesta matèria.

6. Tot ciutadà s'abstindrà de realitzar a la via pública pràctiques abusives o discriminatòries, o que comportin violència física o moral, i s’hauran de vestir de manera decorosa a les zones urbanes sense que s’hi pugui transitar només en vestit de bany o bikini i hi està prohibida la pràctica de nudisme. 

Article 8 De la solidaritat en la via pública 

1. L'Ajuntament estimularà el comportament solidari dels ciutadans a la via pública amb la finalitat de prestar ajuda a les persones que la necessitin per transitar o orientar-se, que hagin patit accidents o es trobin en circumstàncies de risc. Es fomentarà també el costum de cedir la preferència en el pas o en l'ús del mobiliari urbà a les persones que més ho necessitin, així com d’altres actituds de solidaritat i educació.

2. Totes les persones que trobin nens o persones discapacitades extraviades o persones en situació d'evident estat d'anomalia física o psíquica han de posar-ho en coneixement dels agents de l'autoritat, els quals es faran càrrec de la seva protecció i restitució als responsables de la seva tutela.

Article 9 Ús dels béns públics 

Els béns públics han de ser utilitzats d'acord amb la seva naturalesa, fent-ne u bon ús i respectant sempre el dret que la resta de ciutadans posseeixen també per al seu gaudi.

Article 10 Comportament dels agents de l'autoritat i els serveis municipals 

1. Els agents de l'autoritat i els membres dels serveis municipals tractaran en tot moment amb correcció i cortesia els ciutadans, als quals auxiliaran i protegiran. En les seves intervencions proporcionaran la informació apropiada sobre les causes i finalitats de les seves actuacions.

2. Els agents de l'autoritat podran donar als ciutadans les ordres i instruccions oportunes a fi de garantir el compliment de les determinacions contingudes en la present ordenança.

Constituirà infracció desobeir els mandats de l'autoritat o dels seus agents, dictats en directa aplicació del disposat en la present ordenança o una altra legislació vigent, quan no constitueixi infracció penal.

3. En els casos de gravetat i després d'actuar conforme a l'apartat 1r., en què sigui necessari utilitzar el mandat d'autoritat sobre les persones, es duran a terme els actes de força estrictament indispensables, amb ple respecte a la dignitat de les persones afectades.

4. Els titulars de locals, establiments o habitatges turístics facilitaran als serveis d'inspecció municipals l'accés a aquests per a la realització de les inspeccions o controls reglamentaris, establerts conforme al que es disposa en la present ordenança o altres normatives de competència municipal i resta de legislació aplicable. 

CAPITULO II

DEL COMPORTAMENT CÍVIC

Article 11 Protecció del mobiliari urbà i dels espais públics 

1. És obligació de tots els ciutadans fer un bon ús del mobiliari urbà existent a la ciutat, que ha de ser respectat i utilitzat de tal forma que no sofreixi deterioració que impedeixi la seva normal conservació i ús.

2. Queden prohibides les accions que embrutin, produeixin danys o siguin susceptibles de produir-los en el mobiliari urbà i espais públics i, en concret, els següents actes:

• a) L'ús de bancs de forma contrària a la seva natural utilització, i no hauran de ser trepitjats, ni arrencats del lloc en què estiguin col·locats, ni trencats, ni tacats i, en general, tot allò que perjudiqui el seu ús o deteriori la seva conservació.

• b) Queda prohibida la utilització dels aparells de jocs de forma indeguda que els puguin danyar o destruir, així com la utilització dels aparells de jocs infantils per part dels adults o per menors d'edat superior a la indicada en el joc. Cada joc contindrà una placa que indiqui l'edat adequada d'ús del joc.

• c) Queda prohibit llançar escombraries, fems, burilles, pipes, xiclets o papers fora de les papereres a tal fi establertes.

• d) Queda prohibit bolcar o arrencar les papereres, així com altres actes que deteriorin el seu aspecte i integritat. 

• e) Queda prohibit llançar instruments o objectes perillosos en les papereres i contenidors destinats als residus urbans.

A aquests efectes, es consideraran instruments o objectes perillosos tots aquells susceptibles de generar danys a les persones, tals com elements tallants, animals i restes d'animals, xeringues i útils per al consum de substàncies estupefaents, materials utilitzats en l'atenció sanitària que puguin ser susceptibles de contagiar o propagar malalties, així com tot tipus de drogues tòxiques, estupefaents i productes químics, radioactius, pirotècnics, explosius o incendiaris. 

• f) Queda prohibida tota manipulació en canonades, aixetes i altres elements de les fonts públiques que no siguin pròpies del seu funcionament normal.

En les fonts decoratives es prohibeix embrutar-les, utilitzar-ne l'aigua per netejar, banyar-se o introduir-se a les seves aigües, així com llançar qualsevol tipus de detergent, colorant o producte químic.

• g) Queda prohibida qualsevol acció o manipulació que perjudiqui els arbres, plantes, fanals, estàtues, senyals i altres elements decoratius existents a la ciutat, així com qualsevol acte que els deteriori.

• h) Queda prohibit fer foc i activitats pirotècniques sense la preceptiva autorització municipal i la de les administracions competents. Les fogueres de la Nit de Sant Joan i similars requeriran autorització municipal mitjançant acte comunicat.

• i) Queda prohibit permetre que els animals beguin directament de les fonts situades a la via pública i destinades al consum humà.

• j) Queda prohibit abocar o llançar a les fonts i estanys o a la via pública qualsevol substància que generi males olors i molèsties en general.

Article 12 Prohibicions especifiques

1. Es prohibeix la pràctica a la via pública d'activitats esportives o lúdiques en les quals s'utilitzin objectes o instruments que poden causar danys a les persones, desperfectes als béns o façanes, o molèsties a la ciutadania, excepte als llocs i a les zones autoritzades a tal efecte i en els horaris autoritzats. A les places s'indicaran les zones en les quals pugui practicar-se el joc, sempre que això sigui possible.

2. Queda prohibida la utilització a la via pública de petards o bengales i qualsevol instrument o artilugi que projecti qualsevol tipus d'objecte, tals com arcs, sarbatanes, tiragomes i pistoles llançaboles, així com el llançament d'objectes que puguin causar danys a la via pública o façanes d'edificis i locals.

3. Queda prohibit el llançament d'objectes a la via pública o calçada que pugui causar perjudici a la circulació dels vehicles o als usuaris d’aquestes. 

4. Queda prohibida la circulació en motocicletes i ciclomotors per les places per als vianants i voreres, segons estableix l'Ordenança de circulació de vehicles i vianants.

5. Queda prohibida la col·locació de jardineres, tests, etc. que sobresurtin de les façanes i que no estiguin degudament suportades pels propis elements de l'edifici.

6. Tots els ciutadans estan obligats a respectar el descans dels veïns i a evitar la producció de sorolls domèstics que alterin la normal convivència.

• a) No és permès qualsevol tipus de soroll que es pugui evitar a l'interior de les cases, especialment en el període de temps comprès des de les 22 hores fins a les 8 hores, produït per reparacions materials o mecàniques de caràcter domèstic, canvi de mobles, aparells electrodomèstics o altres causes.

• b) Els veïns procuraran, des de les 22 hores de la nit fins a les 7 hores del matí, no deixar als patis, terrasses, galeries, balconades o altres espais oberts o tancats, animals que amb els seus sons, crits o cants destorbin el descans dels veïns.

A qualsevol hora hauran de ser retirats pels seus propietaris o encarregats quan, de manera evident, ocasionin molèsties als altres ocupants de l'edifici o dels edificis veïns.

Article 13 Parcs i jardins públics

1. És obligació dels ciutadans respectar els parcs i jardins públics de la ciutat.

2. Per a la bona conservació i manteniment de les diferents espècies vegetals de parcs, jardins, jardineres i arbres plantats a la via pública, queden prohibits els següents actes:

• a) La sostracció de plantes.

• b) Danyar la gespa i plantacions o acampar.

• c) Talar, podar o trencar arbres o plantes.

• d) Gravar o pintar les seves escorces, clavar puntes, lligar-hi escales, eines, suports de bastiments i col·locar cartells.

• e) Apilar, fins i tot de forma transitòria, materials d'obra sobre qualsevol dels arbres o abocar-hi qualsevol classe de productes tòxics.

• f) Llançar a les zones verdes escombraries, residus, pedres, grava o qualsevol altre producte que puguin danyar-les o atemptar a la seva estètica i bon ús.

• g) Deixar excrements sobre la gespa i jardins.

• h) Encendre focs o fogueres als parcs i jardins.

• i) Circular amb motos o ciclomotors. Les bicicletes podran fer-ho únicament en espais habilitats a tal efecte. 

• j) Estacionar vehicles.

3. Queda igualment prohibit romandre a l'interior dels parcs amb horari regulat, més enllà de l'horari de tancament.

Article 14 Consum de drogues, armes i instruments perillosos 

1. El consum de drogues, així com portar i utilitzar armes i instruments perillosos, s'ajustarà a les normes contingudes en la legislació vigent sobre la matèria.

2. La Policia Local procedirà al decomís immediat de les drogues, substàncies estupefaents, psicotròpiques i de les armes i instruments perillosos, conforme a l'establert en la legislació vigent sobre la matèria. 

3. Referent al consum de tabac, regirà el que es disposa en la legislació vigent sobre la matèria.

Article 15. Begudes alcohòliques

1. Amb caràcter general es prohibeix el consum de begudes alcohòliques a la via pública i als espais d'accés públic, excepte en les terrasses d'establiments, durant els dies de fira, festes patronals o esdeveniments especials comptant, en tot cas, amb la corresponent llicència o autorització municipal i de conformitat amb aquesta. 

3. Queda expressament prohibida la realització dels denominats botellots o similars als espais públics.

2. Està prohibida la venda o subministrament de begudes als establiments d'hostaleria per ser consumits a l'exterior (via pública).

3. Es prohibeix el subministrament, venda i consum de begudes alcohòliques a menors de 18 anys, tant als llocs d'expedició, com als de consum.

Seran també responsables del subministrament de begudes alcohòliques a menors, aquelles terceres persones que sent majors d'edat i que amb la finalitat d'eludir el control dels responsables dels establiments dels comerços, adquireixin personalment les begudes alcohòliques i posteriorment les facilitin a menors.

4. Per raons de seguretat, en aquells espectacles multitudinaris com a concerts o altres esdeveniments similars en els quals es dispensin begudes alcohòliques, aquestes se serviran en gots de plàstic, i no es permetrà en cap cas envasos de cristall, vidre així com llaunes o similars.

Article 16 Mendicitat 

1. Es prohibeix l'exercici de la mendicitat pels menors d'edat dins del terme municipal, i regirà el que disposi la legislació vigent en matèria de protecció de menors.

2. Queda prohibida la petició de diners o almoina exercida de forma coactiva, intimidatòria o molesta de paraula o obra. Així mateix queda prohibit l'oferiment d'objectes o serveis a canvi de diners efectuats amb maneres coactives, intimidatòries o molestes. Tot això sens perjudici que la Policia Local doni compte de tals actuacions al jutjat competent.

3. Els agents de l'autoritat informaran les persones que ho necessitin de l'existència dels serveis socials, municipals o d'altres entitats, a fi que puguin sol·licitar el socors i ajuda necessaris.

4. Els serveis municipals de Benestar Social atendran les persones que, vista la seva situació, no disposin de refugi per pernoctar, especialment durant l'època hivernal.

Article 17 Utilització de l'espai públic per a l'oferiment i demanda de serveis sexuals 

Es prohibeix la prostitució a les vies i els espais públics.

TÍTOL II

NETEJA DE LA VIA PÚBLICA

CAPÍTOL I

NETEJA DE LA VIA PÚBLICA PEL SEU ÚS NORMAL

SECCIÓ I

De la neteja de la via pública com a conseqüència de l'ús comú general dels ciutadans

Article 18 Obligació municipal

Els serveis municipals tenen la responsabilitat de mantenir els espais públics de la ciutat en condicions de neteja i salubritat. A aquest efecte, l'Ajuntament prestarà el servei públic corresponent amb la intensitat necessària, i exercirà les facultats de vigilància i policia que li corresponen.

Article 19 Obligacions i col·laboracions dels ciutadans

1. Tot ciutadà està obligat a mantenir neta la ciutat en general i els seus espais públics en particular.

2. Els serveis municipals i els agents de la Policia Local han de vetllar en tot moment pel compliment de les obligacions dels ciutadans en matèria de neteja, requerint la reparació immediata de l'afecció causada, sens perjudici de cursar la denúncia que correspongui.

Article 20 Prohibicions específiques 

1. Es prohibeix realitzar qualsevol operació que pugui embrutar la via pública, com, per exemple:

• - Rentar, netejar o reparar vehicles a la via pública o en qualsevol lloc des del qual els residus puguin abocar a via o llit públic.

• - Defecar, orinar i escopir a la via pública.

• - Abocar qualsevol tipus de residu des de balconades, terrasses o finestres a la via pública, espais privats o comunitaris. 

2. En cas de llançar full volants, els serveis municipals corresponents procediran a netejar l'espai urbà afectat per aquesta distribució, imputant als responsables el cost dels serveis extraordinaris prestats, sens perjudici de les sancions corresponents.

3. El reg de testos o plantes en façanes, només podrà realitzar-se entre les 22:00 i les 8:00 hores. Aquestes operacions es realitzaran de manera que no causin dany ni molèsties, i s’han de col·locar aquests elements o similars protegits de tal manera que s'impedeixi la seva caiguda a la via pública en qualsevol cas.

Pel que fa a altres prohibicions relatives a la manipulació i dipòsit a la via pública de deixalles o residus, així com a l'abandonament d'animals morts, regirà el que determina l'Ordenança reguladora de la gestió dels residus urbans.

Referent a l'estesa de roba, seca o mullada, no es pot col·locar roba estesa en balconades, terrasses o terrats de tal manera que pugui ser vista des del carrer. En el cas d'edificis que no puguin disposar d'estenedors que no siguin vists des del carrer, quedarà en suspès aquesta prohibició, i haurà de procurar-se igualment que tinguin el menor impacte possible, fins que l'Ajuntament no autoritzi un règim específic per a aquests edificis. 

Article 21 Dipòsit de residus 

1. Els residus hauran de dipositar-se de la següent manera:

Les escombraries (en bossa tancada), el paper-cartó, els envasos i el vidre, cadascun dins del seu contenidor respectiu i sense embrutar els voltants, ni causar vessaments. Els mobles i estris al costat de contenidor, sense recolzar-los-hi i únicament podran dipositar-se el dia que l'Ajuntament o si escau l’empresa concessionària tingui prevista i anunciada la seva recollida, de conformitat amb l'establert en l'Ordenança de residus i neteja viària de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu. 

El paper-cartó dels comerços plegat i lligat, al costat del contenidor corresponent.

2. Queda prohibit rebuscar i extreure residus dipositats a les borses d'escombraries i als contenidors instal·lats a la via pública, inclosos els destinats a recollida de deixalles d'obres.

Article 22 Ús de les papereres 

1. Els residus sòlids de petit volum, tals com burilles apagades, peles, xiclets, papers, borses, embolcalls i similars, han de dipositar-se a les papereres o cendrers, excepte si es tracta de materials reciclables; en aquest cas s'utilitzaran els contenidors de recollida selectiva instal·lats a la via pública.

No han de ser dipositades bosses d'escombraries a les papereres, únicament als contenidors instal·lats a aquest efecte.

2. Es prohibeix deixar en les papereres residus sòlids encesos i qualsevol altra matèria encesa.

SECCIÓ II

De la neteja en relació amb activitats comercials i industrials

Article 23 Neteja de la zona propera

Quan una activitat comercial o industrial generi brutícia freqüent a les seves proximitats, o a l'espai autoritzat en cas de terrasses, el titular de l'establiment haurà de mantenir neta la part de via pública afectada, sens perjudici de les mesures correctores i altres obligacions derivades del règim aplicable per a l'exercici de l'activitat.

Article 24 Establiments 

La neteja d'aparadors, establiments, portals, punts de venda i similars, es farà amb precaució per no embrutar la via pública, i es realitzarà en un horari que no causi molèsties als vianants.

Les deixalles derivades d'aquesta neteja mai no han de ser abocades sobre la via pública ni a la xarxa de pluvials. 

Article 25 Tendals i persianes 

Hauran de mantenir-se en bon estat de conservació i neteja els tendals i les persianes dels locals de planta baixa i es reposaran quan ho requereixi el seu aspecte extern.

Article 26 Rètols, plaques i altres distintius 

Qualsevol rètol, placa i distintiu cap a la via pública està subjecte a comunicació prèvia tret que es col·loqui de manera que ocupi el vol de l'espai públic, impliqui un ús intensiu de la via pública o afecti el patrimoni historicoartístic; en aquest cas estarà subjecte a llicència o autorització municipal. 

Hauran de mantenir-se nets i hauran de reposar-se els deteriorats.

Respecte a senyals direccionals (deixant al marge els de trànsit, monuments o llocs d'interès, serveis municipals, etc.), es podran col·locar els corresponents a serveis de caràcter públic o d'utilitat pública prèvia llicència o autorització municipal i en la quantitat i criteris que s’hi indiquin. Tot això sens perjudici de la regulació específica que pugui establir-se mitjançant la corresponent ordenança municipal. 

Article 27 Pancartes, cartells, banderoles i adhesius 

Es prohibeix la seva instal·lació a la via pública sobre elements estructurals, calçades, voreres, mobiliari urbà, murs i parets, sense la prèvia llicència o autorització municipal i sens perjudici de la necessitat de comptar amb el consentiment del propietari.

Article 28 Vessament

Els vehicles que transportin gènere a granel, o qualsevol matèria sense envasar, han d'anar carregats i equipats de manera que s'impedeixin vessaments sobre la via pública.

Article 29 Càrrega i descàrrega

1. En cas d'operacions de càrrega i descàrrega de qualsevol vehicle, la neteja de les voreres i calçades que haguessin estat embrutades es realitzarà immediatament després de concloure aquestes tasques.

2. Estan obligats a realitzar aquestes neteges (arts. 28 i 29), els amos dels vehicles i, subsidiàriament, els titulars dels establiments o finques en què hagi estat efectuada la càrrega o descàrrega.

Com a normal general, en el cas que els titulars no ho fessin, els serveis municipals procediran a efectuar la neteja que correspongui, repercutint els costos als responsables..

SECCIÓ III

De la neteja en relació amb la conducció o tinença d'animals

Article 30 Tractament cap als animals. Excrements

1. Els ciutadans hauran d'atendre convenientment els animals domèstics i, en particular, queda prohibit el seu abandonament.

2. Es prohibeix que qualsevol animal dipositi les seves dejeccions en parcs, passejos, jardins o qualsevol altre lloc de la via pública. Les persones que els condueixin impediran que hi evacuïn els seus excrements.

3. En cas de no haver pogut evitar que els excrements es dipositin a la via pública, el propietari de l'animal o la persona que el condueixi haurà de recollir-los immediatament o diluir-los en el cas de ser líquids. De l'incompliment serà responsable la persona que el condueixi i subsidiàriament el propietari. Si no aparegués cap dels dos, serà retirat l'animal pel servei municipal corresponent i s’imposarà la sanció corresponent al seu propietari.

Article 31 Conducció d'animals

1. Els animals no podran envair els jardins i parterres, i podran circular, degudament controlats, pels parcs on expressament s'autoritzi.

2. Es complirà en tot moment amb l'Ordenança municipal per a la protecció i tinença d'animals en vigor.

CAPÍTOL II

DE LA NETEJA COM A CONSEQÜÈNCIA DE L'ÚS COMÚ ESPECIAL, DEL PRIVATIU I DELS ACTES PÚBLICS

Article 32 Neteja de la zona afectada per l'ús especial o privatiu 

1. La brutícia de la via pública ocasionada com a conseqüència de l'ús comú especial i del privatiu, serà responsabilitat de les persones físiques o jurídiques autoritzades o concessionàries de tals usos. L'Ajuntament podrà exigir-los la col·locació de recipients homologats per al dipòsit i la retenció dels residus que generin, i els correspon igualment netejar els recipients.

2. Respecte a la neteja de terrasses, s'estarà al que determini l'ordenança municipal específica, i hauran de ser realitzades, en tot cas, pels seus titulars en el termini d'una hora comptada a partir de la de tancament de l'establiment, amb independència del manteniment permanent al llarg del dia, en les degudes condicions de neteja i higiene, mitjançant tasques d'escombratge i neteja periòdiques.

Article 33 Celebració d'actes públics 

1. Els organitzadors privats d'un acte en espais de propietat pública seran responsables de la brutícia derivada de la seva celebració i de les destrosses que es poguessin cometre.

2. A l'efecte de neteja de la ciutat, els organitzadors estan obligats a informar l'Ajuntament del lloc, recorregut i horari dels actes públics. L'Ajuntament podrà exigir-los la constitució d'una fiança en funció dels previsibles treballs extraordinaris de neteja que poguessin ocasionar. Si es troba l'espai públic afectat en perfectes condicions de neteja, la fiança els serà retornada. En cas contrari, se’n deduirà l'import dels treballs extraordinaris a realitzar.

3. En els actes públics on es reuneixi un elevat nombre d'assistents i en els quals s'instal·lin bars, o similars, on tingui lloc consum d'aliments i/o begudes, els congregats disposaran de banys oberts al públic, en el nombre i condicions que s'indiquin en la preceptiva autorització. En defecte d'això, l'organització instal·larà evacuatorios portàtils homologats, en la quantitat i ubicació indicada pels serveis tècnics municipals.

4. Així mateix, quan s'instal·lin en la via pública aquest tipus d'establiments provisionals, serà necessari, a més del compliment de les mesures higienicosanitàries d'aplicació, disposar de presa d'aigua i d'evacuació a la xarxa de sanejament anàlegs, així com adoptar les mesures oportunes perquè els residus es dipositin als contenidors habituals selectivament per a ulterior reciclatge, o en els expressament instal·lats per a l'acte.

Article 34 Festes amb animals

Quan la celebració d'actes o festes inclogui la utilització d'animals, l'organitzador haurà d'eliminar la brutícia que provoquin, tan aviat acabi l'acte i els animals siguin retirats.

Article 35 Acampada

1. No es podrà acampar, instal·lar tendes de campanya o vehicles a aquest efecte excepte en llocs habilitats per a això, i regirà en tot cas el que es disposa en la legislació vigent i normativa municipal reguladora de l'acampada. L'incompliment de la present norma suposarà una infracció greu.

CAPÍTOL III

DE LA NETEJA DE LA VIA PÚBLICA EN RELACIÓ AMB L'EXECUCIÓ D'OBRES

Article 36 Adopció de mesures

1. Totes les activitats i obres imposen al seu titular, sens perjudici del que es derivi dels actes definits en els diferents règims autorizatorios corresponents, l'obligació d'adoptar mesures per evitar que s'embruti la via pública, així com la de netejar amb la freqüència adequada la part afectada d’aquesta, i retirar els materials residuals resultants.

2. L'Ajuntament podrà requerir al responsable perquè efectuï les accions de neteja corresponents així com la reparació dels danys causats en voreres, carrers i zones públiques afectades específicament.

3. Quan es tracti d'edificis en construcció, rehabilitació, reforma o enderrocament, serà el promotor de l'obra el responsable de la neteja de via pública que es vegi afectada per les obres.

Article 37 Protecció de l'obra 

1. Per prevenir la brutícia, les persones que executin treballs o obres que afectin o puguin afectar la via pública hauran de procedir a la protecció d'aquesta mitjançant la col·locació d'elements adequats al seu voltant, de manera que s'impedeixi l'expansió i abocament de terres i materials sobrants d'obra fora de la zona autoritzada o perímetre delimitador de l'obra.

2. Es prohibeix dipositar a la via pública no acotada pel perímetre de l'obra, terres, sorres, graves i altres materials, així com elements mecànics de contenció, excavació i altres auxiliars de construcció, excepte llicència o autorització municipal expressa, i hauran de mantenir aquest espai sempre net.

3. Al final de cada jornada laboral, les zones de treball, rases, canalitzacions, etc., realitzades en la via pública, hauran de quedar suficientment netes, protegides i adequadament senyalitzades en previsió d'accidents, incloent elements d'abalisament nocturn.

Article 38 Plataforma de neteja

1. Al recinte de l'obra haurà de disposar-se d'una plataforma apta per netejar, abans que surtin a la via pública, les rodes i altres elements dels vehicles que puguin embrutar la calçada.

2. L'incompliment d'aquesta prevenció portarà aparellada, a més de l'oportuna sanció, la prohibició per part de la Policia Local d'accés a la via pública d'aquests vehicles de l'obra.

Article 39 Formigoneres 

1. Queda prohibit el transport de formigó amb vehicle formigonera sense portar tancada la boca de descàrrega mitjançant un dispositiu que impedeixi l'abocament de formigó a la via pública.

2. Es prohibeix netejar les formigoneres a la via pública i en qualsevol altre lloc no adequat per a això, fora del recinte de l'obra

3. De l'incompliment dels dos apartats anteriors seran responsables el propietari del vehicle i el seu conductor, i responsable subsidiari el promotor de l'obra o titular de l'activitat a la qual donin servei, quedant obligats a la neteja del formigó que s'aboqui, i de la via pública afectada, sens perjudici de les sancions que corresponguin o de la responsabilitat que es pogués derivar en cas de danys o lesions a béns o persones. 

Article 40 Transport de terres i enderrocs

1. Els vehicles en què s'efectuï el transport de terres i enderrocs reuniran les degudes condicions per evitar l'abocament del seu contingut sobre la via pública.

2. En cas d'accident, bolcada o altres circumstàncies que originin el despreniment o vessament de la càrrega a la via pública i pugui generar riscos per a la seguretat vial, els respectius conductors hauran de notificar el fet amb la màxima urgència a la Policia Local, al mateix temps que iniciarà la tasca de recollida i dipòsit fora de la zona de risc, a l'espera de l'ajuda que els serveis de neteja puguin oferir-li. En qualsevol cas, el cost imputable d'aquestes incidències serà a càrrec dels propietaris o conductors dels vehicles.

3. Els transportistes de terres i enderrocs estan obligats a procedir a la neteja immediata del tram de via afectada, en el cas que la via pública s'embrutés a conseqüència de les operacions de càrrega, descàrrega i transport.

4. També queden obligats a retirar a qualsevol moment, i sempre que siguin requerits per l'autoritat municipal, les terres i els enderrocs abocats en llocs no autoritzats, sens perjudici de les sancions que corresponguin.

Article 41 Contenidors d'obra 

En tot el relacionat amb els contenidors d'obra, regirà el que regula l'Ordenança Reguladora de la gestió dels residus urbans

TÍTOL III

NETEJA EXTERIOR DELS IMMOBLES

CAPÍTOL I

DE LA NETEJA EXTERIOR D'EDIFICIS PÚBLICS I PRIVATS I DEL RESPECTE Al PAISATGE URBÀ

Article 42 Neteja i manteniment d'elements i parts exteriors dels immobles

1. Els propietaris d'immobles i els titulars d'establiments estan obligats a mantenir-los en les degudes condicions de neteja pública. Hauran de procedir a la neteja, renovació o estucat -segons resulti més d'acord amb la naturalesa de façanes, rètols, parets mitgeres, entrades, escales d'accés, jardins i, en general, de tots els elements arquitectònics i materials incorporats a l'immoble que siguin visibles des de la via pública- quan sigui perceptible el seu estat de brutícia o ho prescrigui l'Ajuntament previ informe dels serveis municipals.

2. Els reixats, baranes de balconades, ancoratges de tendals i altres elements metàl·lics es mantindran lliures d'òxid i hauran de ser pintats i reparats, i ho podrà ordenar l'Ajuntament previ informe dels serveis municipals.

3. En el supòsit d'edificis inacabats hauran d'instal·lar lones d’embelliment seguint les instruccions que fixin els serveis tècnics municipals.

Article 43 Publicitat

1. La publicitat exterior, en qualsevol suport i qualssevol que siguin les seves característiques o finalitats, únicament podrà instal·lar-se en els llocs especialment habilitats a aquest fi i complint la normativa específica aplicable.

2. Queda prohibit, en tal sentit, excepte autorització municipal expressa, col·locar qualsevol tipus d'anunci en façana d'edificis públics o privats, porxos, marquesines, mobiliari urbà, arbrat, murs, túnels, passos subterranis i, en general, fora dels llocs especialment habilitats. D'igual manera, es prohibeix posar als llocs esmentats qualsevol classe d'adhesiu, cartell, pasquí, pancarta o banderola de caràcter polític o d'altra índole, tot això amb les excepcions previstes en l'article 44.1 de la present ordenança.

Article 44 Cartells i banderoles

1. La col·locació de cartells i banderoles a la via pública, podrà autoritzar-se expressament per l'Ajuntament en els supòsits següents:

• a) Quan se celebrin a la ciutat esdeveniments culturals, artístics o esportius de gran relleu.

• b) Quan contribueixin a realçar la celebració de concerts, actes o exposicions d'interès per a la ciutat.

• c) En campanyes electorals, als espais degudament autoritzats conforme a la legislació electoral.

De manera excepcional, podrà autoritzar-se la col·locació de cartells i banderoles en la via pública en supòsits diferents als assenyalats.

2. L'Ajuntament regularà en cada cas les condicions en què podran utilitzar-se els espais que a tal fi es destinin i els tràmits necessaris per obtenir la corresponent llicència o autorització, i podrà exigir la corresponent fiança com a garantia. No obstant això, mai no podrà utilitzar-se l'arbrat per subjectar o penjar els cartells o banderoles.

3. La sol·licitud de llicència o autorització a la qual es refereix aquest article haurà d'incloure, com a mínim, les precisions següents:

• a) Contingut i dimensions dels cartells o banderoles, indicant el % d'ocupació de superfície per publicitat.

• b) Llocs on es col·locaran.

• c) Temps que romandran instal·lats.

• d) Compromís de retirar-los i reparar els danys que poguessin ocasionar.

4. Els cartells i banderoles s'atindran a les especificacions de la sol·licitud i de la llicència o autorització.

5. Els cartells i les banderoles es llevaran tan aviat transcorri el termini concedit. De no fer-ho així el promotor, seran retirats pels serveis municipals, imputant-se al responsable els costos, sens perjudici de les sancions al fet que fossin procedents.

Idèntiques conseqüències tindrà la seva col·locació no autoritzada i quan no s'ajustin al permès.

Article 45 Edificis singulars

1. Als edificis catalogats, historicoartístics i altres que siguin emblemàtics, no s'admetrà cap classe de publicitat, ni es podran exhibir cartells, banderoles o rètols, excepte els que informin de les seves característiques, facin referència a les activitats que a l'edifici es desenvolupin o es refereixin a les seves obres de reforma o rehabilitació.

Article 46 Pintades, grafit i cartelleria

1. Queden prohibides les pintades, tant a la via pública com en façanes d'edificis públics o particulars, mobiliari urbà, arbrat, estàtues, monuments i, en general, sobre qualsevol element del paisatge de la ciutat.

2. Estan igualment prohibits els grafits i les ratllades en els àmbits assenyalats en l'apartat anterior.

3. S'exceptuen els murals dibuixats sobre tanques de solars, tancaments d'obres, parets mitgeres i similars, sempre que s'obtingui prèviament llicència o autorització municipal i se’n compleixin les especificacions.

4. Quan un edifici públic o element del mobiliari urbà hagi estat objecte de pintades, col·locació de papers, ratllat de vidres, aferrada de cartells o qualsevol altre acte que el deteriori, l'Ajuntament podrà imputar a l'empresa o persona responsable el cost de les corresponents factures de neteja i condicionament, al marge de la sanció que correspongui.

5. L'Ajuntament habilitarà espais públics destinats a la col·locació de cartells per part d'anunciants de forma gratuïta, i queda prohibida la seva col·locació fora d'aquests espais. Tot això amb independència de les concessions administratives que es puguin realitzar per a la col·locació de publicitat.

CAPÍTOL II

DE LA NETEJA D'URBANITZACIONS I SOLARS

Article 47 Neteja d'espais privats

1. La neteja de voreres, passatges, calçades, places i jardins de les urbanitzacions privades correspon als seus propietaris.

2. Serà obligació dels propietaris la neteja de patis interiors d’illa de cases, solars particulars, galeries comercials i similars.

3. L'Ajuntament exercirà el control i la inspecció de l'estat de neteja de tots aquests elements privats, i requerirà als responsables la seva neteja, d'acord amb les instruccions que a aquest efecte dictin els serveis municipals.

4. Els propietaris de locals comercials adequaran les seves façanes quant a ornat, manteniment i característiques d'edificació d'acord amb les especificacions que a tal fi estiguin establertes en la corresponent ordenança municipal.

Article 48 Solars i terrenys privats

1. Els propietaris de solars i terrenys hauran de mantenir-los lliures de deixalles, mala herba i residus, i en les degudes condicions de salubritat, higiene, seguretat i ornat públic. Així mateix, hauran de procedir a desratitzar-los i desinsectar-los mitjançant empresa autoritzada.

2. En cas que no es produeixi la situació prevista en el primer paràgraf del present article, o d'absència manifesta dels propietaris, l'Ajuntament procedirà, amb caràcter subsidiari i amb les limitacions legals de rigor, a prendre les mesures adequades a aquests efectes, i podrà accedir al terreny amb les finalitats expressades en el paràgraf anterior, imputant-se als propietaris els costos que s'ocasionin, amb independència de l'expedient sancionador que pugui incoar-se a tal efecte.

TÍTOL IV

DE L'OCUPACIÓ I ÚS DE LA VIA PÚBLICA

CAPÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 49 Criteri general

La utilització de la via pública per realitzar qualsevol acte que limiti o exclogui la seva utilització per la resta dels ciutadans estarà sotmesa a autorització o concessió municipal i al pagament de les taxes corresponents.

Quan aquestes utilitzacions de la via pública suposin la prestació d'un servei, en els termes de la normativa indicada en l'exposició de motius, que no es consideri venda ambulant en l'ordenança municipal específica, en aquest cas s'estarà al que aquesta disposi, se subjectarà al règim d'autorització que a continuació s'indica.

El règim general serà l'autorització individual tret que per l'escassetat de recursos naturals o impediments tècnics s'hagi de limitar el nombre d'autoritzacions; en aquest cas, el procediment de concessió garantirà el compliment dels principis de publicitat, objectivitat, imparcialitat, transparència i concurrència competitiva,

En els supòsits en els quals no existeixi escassetat de recursos naturals o impediments tècnics, pels quals s'hagi de limitar el nombre d'autoritzacions, l'autorització individual haurà de garantir en la determinació de la seva durada, el compliment de la normativa demanial i la compatibilitat dels diferents usos dels espais públics.

Article 50 Ús comú especial

1. L'ús comú especial dels béns de domini públic quedarà subjecta a l'atorgament d'autorització o llicència sempre que no suposi la transformació de l’esmentat domini públic. Aquestes autoritzacions o llicències seran revocables per raons d'interès públic o, si escau, per raons imperioses d'interès general, sense generar a favor de l'interessat cap dret a indemnització.

2. L'òrgan competent podrà no autoritzar l'ocupació del domini públic per raons de trànsit, seguretat viària, traçat, situació, obres públiques o per qualsevol altra raó d'interès general.

3. Quan la utilització impliqui la transformació o modificació dels béns de domini públic o bé es refereixi a béns afectats per serveis públics quedarà subjecta a l'atorgament de concessió administrativa.

4. Per a la concessió de llicència d'ocupació de béns de domini privat amb servitud d'ús públic, els sol·licitants de llicències d'ocupació hauran de presentar juntament amb l'oportuna instància l'autorització del propietari o comunitat de propietaris per a la corresponent ocupació, requisit sense el qual no es tramitarà aquesta sol·licitud.

5. La utilització privativa i els usos comuns especials donaran lloc a l'obligació de satisfer les taxes corresponents.

6. En els casos de ser diversos els sol·licitants de la mateixa ocupació de la via pública es resoldrà tenint en compte els principis de publicitat, objectivitat, imparcialitat, transparència i concurrència competitiva, així com la resta de mèrits o requisits recollits en les bases de la convocatòria.

Article 51 Estètica

Els elements que, prèvia autorització, s'instal·lin en la via pública s'ajustaran als criteris d'imatge de l'entorn establerts per l'Ajuntament, així com a quantes normes que en matèria de seguretat els siguin aplicable. És obligació del titular de la llicència o de la concessió el manteniment d'aquests elements i el seu entorn immediat en perfectes condicions d'ús i neteja, respectant la resta de mobiliari urbà, els arbres i plantes existents.

Article 52 Ús general

A l'efecte dels articles anteriors s'entendrà ús general, sense necessitat de prèvia llicència d'ocupació temporal, i sempre que no sobresurti de la línia de façana dels edificis, la instal·lació d'expositors en l'exterior dels establiments, respectant les normes que en l'article 54 s'estableixen.

Malgrat això, l'òrgan competent podrà ordenar la retirada dels referits elements en els supòsits en què aquests no respectin els criteris municipals sobre mobiliari urbà o quan s'origini estacionament de públic a les voreres que ocasioni dificultats en el trànsit o bé impedeixi l'ús normal de la via pública, en definitiva que impedeixin la correcta accessibilitat.

CAPÍTOL II

ELEMENTS A LA VIA PÚBLICA

Article 53. –Terrasses

1. L'ocupació de les terrasses dels establiments comercials i els destinats a l'activitat turística bàsica del municipi haurà d'estar directa i exclusivament relacionada amb l'activitat principal autoritzada en l'establiment en qüestió, quedant limitat, amb caràcter general, l'ample de les terrasses per la façana de l'establiment, sens perjudici de l'establert en l'ordenança reguladora específica d'ocupació de via pública i accessibilitat.

2. En qualsevol cas les terrasses hauran de deixar lliures els accessos a habitatges i a locals, i queda prohibida la instal·lació de terrasses o elements enfront de passos de vianants, sortides d'emergència de locals de pública concurrència, guals, parades de transport pública, etc.

3. Els elements mòbils que componen les terrasses (taules, cadires, etc) en cap cas obstaculitzaran la utilització del mobiliari públic urbà per part dels ciutadans.

4. Es prohibeix amb caràcter general la instal·lació d'elements ancorats al sòl.

5. En qualsevol cas, s'estarà a les previsions contingudes en la corresponent Ordenança reguladora de l'estètica exterior dels establiments comercials i oferta turística bàsica i de l'ús de terrasses i zones privades o públiques amb activitat empresarial visibles des de la via pública al municipi de Santa Eulària.

Article 54 Màquines i objectes a la via pública

La instal·lació en la via pública o en llocs accessibles des d'aquesta de tot tipus de màquines recreatives, expenedores de productes de consum i altres objectes auxiliars, se sotmet al règim establert en l'article 49.

Es consideraran objectes auxiliars aquells objectes complementaris d'activitats legalitzades del ram d'hostaleria tals com taules, barrils, calefactores etc.

Podrà autoritzar-se en els termes establerts en l'article 49, sens perjudici del que es disposa en la legislació sectorial corresponent, l'ocupació a la via pública de tot tipus de màquines recreatives, expenedores de productes de consum i altres objectes auxiliars sempre que aquests s'ajustin a les normes següents:

• 1. Les màquines recreatives, expenedores de productes i objectes auxiliars estaran degudament pintats o protegits de la corrosió i en perfecte estat de neteja, dotats de rodes o mecanismes per al seu trasllat i d'elements de fixació suficients per garantir-ne la immobilització i l'estabilitat a la bolcada durant la seva utilització i la seva estructura no tindrà cantells vius i no estarà permesa la realització d'ancoratges en terra per assegurar-ne l'estabilitat.

• 2. La instal·lació de màquines recreatives, expenedores de productes i objectes auxiliars, únicament s'autoritzarà en voreres d'amplària superior a 3 metres una vegada descomptats els elements de mobiliari urbà que hi hagi instal·lats, de manera que garanteixi la circulació per als vianants de forma adequada, i en aquelles inferiors a tal amplària sempre que es garanteixi un pas lliure de 2 metres, una vegada descomptats els elements de mobiliari urbà.

• 3. Els elements a instal·lar tindran una amplària màxima d'un terç de la vorera en la qual se situï i, en tot cas, sempre inferior a un metre.

• 4. Les màquines recreatives, expenedores de productes i objectes auxiliars s'instal·laran adossats a la façana de l'edifici i dins de la longitud de la façana ocupada per l'establiment una vegada descomptada la longitud corresponent a l'entrada a l'establiment, sense que puguin instal·lar-se més elements per a una mateixa activitat del que disposi la normativa aplicable en matèria d'ocupació de via pública.

• 5. Els elements podran romandre a l'exterior de l'establiment amb la limitació horària establerta per a les activitats d'hostaleria en l'Ordenança municipal reguladora de la instal·lació de terrasses a la via pública. A la seva finalització hauran de ser retirats, deixant la via pública ocupada neta.

L'Ajuntament, previ informe dels serveis tècnics municipals, es reserva la facultat de no permetre la col·locació de cap element citat en aquest article en aquelles circumstàncies especials en què el bé general ho aconselli.

Qualsevol objecte, bé o material dipositat a la via pública que incompleixi el règim d'autorització corresponent, podrà ser retirat del lloc i dipositat en un lloc designat per l'autoritat competent, sens perjudici de la sanció corresponent a l'autor de l'ocupació. Les despeses ocasionades per aquest trasllat podran ser repercutits sobre els seus responsables, propietaris o titulars.

Article 55 Expositors a la via pública

Podrà autoritzar-se en els termes establerts en l'article 49, sense perjudici del que es disposa en la legislació sectorial corresponent, l'exposició de productes a la via pública mitjançant la col·locació d'expositors sempre que aquests s'ajustin a les normes següents:

• 1. No es podrà realitzar a l'exterior de l'establiment la venda dels productes exhibits. Queda prohibida la instal·lació d'elements de pesatge, mesura o cobrament a la via pública.

• 2. Els expositors estaran degudament pintats o protegits de la corrosió i en perfecte estat de neteja, dotats de rodes per al seu trasllat i d'elements de fixació suficients per garantir-ne la immobilització i l'estabilitat a la bolcada durant la seva utilització i la seva estructura no tindrà cantells vius i no estarà permesa la realització d'ancoratges en terra per assegurar l'estabilitat dels expositors.

• 3. La instal·lació d'expositors únicament s'autoritzarà en voreres d'amplària superior a 3 metres una vegada descomptats els elements de mobiliari urbà que hi hagi instal·lats, de manera que es garanteixi la circulació per als vianants de forma adequada i no perjudiqui l'entrada o sortida dels vehicles.

• 4. Els elements a instal·lar tindran una amplària màxima d'un terç de la vorera en la qual se situï i, en tot cas, sempre inferior a un metre.

• 5. Els expositors s'instal·laran adossats a la façana de l'edifici i el desenvolupament longitudinal màxim de la instal·lació no superarà la longitud de la façana ocupada per l'establiment una vegada descomptada la longitud corresponent a l'entrada a l'establiment.

• 6. Els expositors podran romandre a l'exterior de l'establiment durant l'horari comercial. A la seva finalització hauran de ser retirats, deixant la via pública ocupada neta.

• 7. Els productes exposats que estiguin destinats a l'alimentació hauran de ser col·locats a una altura mínima de 75 cm. del terra i la resta de productes a 60 cm.

• 8. Els expositors poden estar proveïts de quants prestatges es desitgin, fins a una altura màxima d'1,75 des del terra, sense superar el conjunt format per l'expositor i la mercaderia l'altura de 2 metres.

L'Ajuntament, previ informe dels serveis tècnics municipals, es reserva la facultat de no permetre la col·locació de cap expositor quan existeixin raons imperioses d'interès general.

Article 56 Tanques de protecció d'obres, tubs de càrrega i descàrrega i contenidors

1. És obligatòria la instal·lació de tanques per a les construccions d'edificis, obres exteriors, realització d'enderrocaments i per a l'ocupació de la via pública amb materials destinats a l'execució d'obres interiors. Quan les necessitats de trànsit o altres circumstàncies impedissin instal·lar-les se substituiran per ponts volants o bastides, degudament protegits. En cap cas l'espai lliure de vorera podrà ser inferior a 0,80 metres. En cas que això no sigui possible, es facilitarà el pas mitjançant taulons i passarel·les degudament protegits i senyalitzats per permetre el pas de vianants, tapant provisionalment, si fos necessari, les rases obertes. En tot cas, l'empresa constructora adoptarà les mesures necessàries per garantir la mobilitat i seguretat dels vianants i vehicles.

En el cas de coincidir amb contenidors, s'avisarà a Serveis Tècnics perquè procedeixin a la seva recol·locació provisional.

2. En les construccions i obres a què es refereix el número 1 anterior, serà també obligatòria la instal·lació de tubs de càrrega i descàrrega de materials i productes d'enderrocs i de les mesures adequades que permetin evitar danys a persones o coses, o que no dificultin o empitjorin la circulació o l'ús normal de la via pública. En tot cas, la tanca o element protector de l'obra tindrà l'altura i solidesa suficient per impedir la caiguda de materials i enderrocs a les voreres i les calçades.

3. Sempre que sigui possible, les tanques s'instal·laran amb materials prefabricats. En cap cas podrà utilitzar-se malla d'obra. Malgrat això, en determinats casos, l'administració municipal podrà obligar els constructors a utilitzar preceptivament els materials citats.

Les tanques metàl·liques delimitadores de pas per als vianants o indicadores hauran d'estar en perfecte estat de conservació i amb les proteccions oportunes per evitar danys als vianants.

4. Les tanques no podran ocupar una superfície de via pública superior a l'indicat en el règim d'autorització. En cas d'infracció, sens perjudici de les sancions procedents, l'administració municipal obligarà el contractista de l'obra a enderrocar la tanca i construir-ne una altra dins dels límits autoritzats; en cas que no ho faci, ho faran els serveis municipals amb càrrec al contractista de l'obra. El propietari de les obres serà responsable de les obligacions establertes en el número anterior.

La senyalització d'obstacles a la via pública es realitzarà segons el que es disposa en l'Ordenança de circulació de vianants i vehicles i el Reglament general de circulació.

5. El sol·licitant de la llicència haurà de declarar a l'Administració Municipal el lloc de l'emplaçament i grandària de les tanques i dels tubs de càrrega i descàrrega.

6. Tota obra posseirà un rètol indicador de la llicència o autorització municipal, la identificació del titular de la llicència, objecte i dates d'inici fi de la llicència d'obra i l'horari de treball.

7. La col·locació i estacionament en la via pública i a les voreres de mercaderies, objectes o elements que impedeixin el pas mínim tal com determina l'apartat 1 d'aquest article, podran ser retirades pels serveis municipals.

8. Els contenidors o anàlegs, com a norma general, hauran de col·locar-se a les voreres, entre els escocells dels arbres, on n’hi hagi, i deixant lliure com a mínim un pas d'1,50 m, o a les calçades, en zones d'aparcaments permesos, de manera que no sobresurtin en aquesta zona i no siguin un obstacle que entorpeixi la lliure circulació dels vehicles. L'interessat haurà de senyalitzar convenientment el contenidor i cobrir-lo adequadament perquè no caiguin residus o restes d'enderrocs a la via pública.

Les maniobres per deixar i recollir els contenidors hauran de realitzar-se de la manera prevista en el Codi de la circulació, sense causar molèsties al trànsit i queda totalment prohibida la col·locació o recollida de contenidors de 8:00 a 14:00 hores i de 16:00 a 20:00 hores.

9. Les ocupacions de la via pública per grues sobre camió o similar, així com la instal·lació de bastides en aquesta, hauran de comptar amb autorització o llicència municipal.

Obtinguda la llicència o autorització municipal, serà en tot cas obligació de l'autoritzat:

• a) La senyalització adequada de l'obstacle a la calçada, així com dels desviaments del trànsit rodat i per als vianants al fet que pertoqués.

• b) L'adopció de quantes mesurades de seguretat i precaucions siguin necessàries per salvaguardar la integritat física de les persones i coses durant la realització del servei, i serà el titular de la llicència responsable dels danys que en aquest sentit poguessin produir-se.

10. Quan per circumstàncies imprevisibles es produïssin caigudes de rebles, teules o altres parts de cases, locals o edificis en general sobre la via pública, provocant un greu risc per a les persones i coses, l'Ajuntament, en cas d'impossibilitat del seu titular, instal·larà les mesures preventives necessàries per garantir la seguretat dels usuaris de les vies públiques.

De manera immediata l'Ajuntament requerirà al titular, administrador o president de la comunitat o responsable de la propietat que de forma urgent i en el termini màxim de deu dies, assumeixi les mesures preventives esmentades en l'apartat anterior i, en el temps més breu possible, esmeni les deficiències.

Si transcorreguts els deu dies no haguessin estat adoptades les mesures exigides, l'Ajuntament procedirà a considerar la situació com d'ocupació de via pública, podent exigir la tramitació, l'abonament de taxes que corresponguin i a la realització de les obres necessàries per evitar més caigudes, i seran les despeses de reparació imputables al titular, tot això sens perjudici de la imposició de la corresponent sanció.

Article 57 Rodatge de pel·lícules en la via pública

El rodatge de pel·lícules a la via pública i, concretament, en jardins i parcs municipals, es realitzarà en els llocs, horari i condicions que determini la llicència o autorització.

Article 58 Quioscs situats en la via pública

1. En tot cas, els quioscs situats a la via pública hauran d'estar sotmesos a les normes establertes en el plec de condicions, així com en l'acord de la concessió, autorització o de la llicència d'ocupació temporal de la via pública que s'aprovi.

2. Els quioscs hauran de contribuir al servei públic i ornat de la ciutat mitjançant els materials utilitzats en la seva construcció, la seva lluminositat, la prestació d'utilitats generals o les instal·lacions especials addicionals que continguin, consistents en aparells de rellotgeria horària, senyalització climatològica, telèfon públic, cartells de turisme i espectacles i altres aparells i serveis anàlegs.

3. En cap cas, la instal·lació del quiosc podrà servir d'excusa per ampliar el perímetre de l'ús privatiu concedit mitjançant la col·locació de caixes, cavallets o altres elements per a l'exhibició de publicacions. En cas d'incompliment, sens perjudici de la corresponent sanció, els serveis municipals retiraran els elements citats a càrrec del concessionari o titular de la llicència o autorització d'ocupació de la via pública.

4. El cessament de l'aprofitament de la via pública, sigui quina sigui la causa que el motivi, obliga els titulars a presentar davant l'administració municipal l'oportuna declaració de baixa, abans del 31 de desembre de l'any en què es produeixi. Aquesta baixa no tindrà efectes fins a l'any natural següent al qual es cursi la petició de baixa.

5. Qualsevol cessió, arrendament o traspàs «inter vivos» com a «mortis causa» del quiosc o de l'establiment, ha de ser conegut i autoritzat per l'Ajuntament, amb la finalitat que el nou propietari reuneixi les condicions que exigeixi l'administració, i aquesta podrà oposar-se a la transmissió si entén que aquest no reuneix les condicions citades.

Article 59 Tipus de quioscs

1. Els quioscs emplaçats en la via pública podran ser de publicacions, de l'ONCE, i qualsevol altre que l'Ajuntament acordi.

2. Els quioscs de publicacions tindran com a fi la venda de llibres, revistes i diaris nacionals i estrangers, i podran ser classificats en diferents categories segons els llocs d'instal·lació i la classe o tipus de publicacions que en constitueixi la fi, a l’efecte de fixar el corresponent cànon de concessió o preu públic per l'ocupació de la via pública. Correspon als serveis municipals establir-ne el disseny i la ubicació.

3. Els membres de l'Organització Nacional de Cecs podran exercir la seva activitat a la via pública en el nombre i forma que es determini. Els serveis municipals podran establir el disseny de les cabines de venda i assenyalar, d'acord amb la Delegació Provincial de l'Organització, la distribució de les cabines esmentades.

CAPÍTOL III

DE LES MUDANCES

Article 59 Mudances

Quan la realització de les operacions de càrrega i descàrrega que comporten les mudances s'efectuï des de la via pública, serà preceptiva l'obtenció de la corresponent autorització o llicència municipal, a sol·licitud de les persones físiques o jurídiques legalment habilitades per a la prestació del servei i amb una antelació mínima de 15 dies hàbils respecte del previst per a la seva realització, en el moment de la qual hauran de complir amb la totalitat de les condicions que es relacionin en l'autorització.

S'entendrà per mudança, a aquests efectes, el trasllat al terme municipal de Santa Eulària des Riu de mobles i altres estris domèstics, així com de material d'oficina (mobiliari, documents, etc.), sempre que això requereixi l'ús de vehicles de pes màxim autoritzat igual o superior a 3.500 Kg., o quan sent inferior, sempre que es faci necessari l'ocupació de mitjans mecànics externs per a la càrrega i descàrrega (aquests mitjans se circumscriuen a corrioles manuals o mecàniques), o comporti operacions complementàries al trasllat.

TÍTOL V

RÈGIM SANCIONADOR

SECCIÓ I

Infraccions, sancions i treballs voluntaris

Article 60 Infraccions

1. Constitueix infracció administrativa l'incompliment de les disposicions que conté aquesta ordenança i la vulneració de les prohibicions que s’hi estableixen.

2. Les infraccions del que es disposa en aquesta ordenança seran sancionades per l'Alcaldia-Presidència o òrgan en qui delegui, d'acord amb l'establert en el present títol, dins dels límits que la legislació autoritza i sens perjudici de les responsabilitats civils i penals que fossin procedents en cada cas.

Article 61 Classes d'infraccions

1. Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus, atenent la intencionalitat, falta de civisme en el comportament, grau de negligència, risc per a la salut i seguretat de les persones, gravetat del perjudici causat i reincidència.

2. A aquests efectes es considerarà que existeix reincidència quan l'infractor hagués estat sancionat en els dotze mesos precedents, pel mateix concepte, una o més vegades.

3. Seran considerades com a lleus les infraccions als següents articles:

• 7.1. i 3r., 11.2. (excepte d i i), 12, 13.2. (excepte c, d, i, f i h), 16, 17.1, 20 , 21, 22.2., 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, i 42.

Es considerarà infracció lleu la producció de danys en els béns de domini públic quan el seu import no excedeixi de 10.000 euros.

Tindrà la consideració d'infracció lleu la desobediència a una ordre donada pels agents de l'autoritat en relació amb l'exigència de compliment de les determinacions de la present ordenança, sempre que aqueixa no reuneixi la qualitat d'infracció de caràcter penal.

4. Seran considerades com a greus les infraccions als articles següents:

• 11.2.d) i i), 12.2,13.2.c) d), i) (únicament apilament de materials d'obra) i f), 15, 17.2, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 43.2, 44, 45, 46, 47, 48, 53, 54, 55, 56, 57, 58.

Es considerarà infracció greu la producció de danys en els béns de domini públic quan el seu import superi la quantitat de 10.000 euros i no excedeixi d'1.000.000 d'euros.

A més, la reincidència en la comissió d'una infracció lleu es considerarà infracció greu.

5. Seran considerades com molt greus les infraccions als següents articles:

• 13.2.c) (excepte pujar als arbres), 13.2.i) (únicament abocament de productes tòxics) i 13.2 h).

Es considerarà infracció molt greu la producció de danys en els béns de domini públic quan el seu import superi la quantitat de 10.001 euros.

A més, la reincidència en la comissió d'una infracció greu es considerarà infracció molt greu.

Article 62 Sancions

1. A les infraccions lleus se'ls aplicarà com a norma general una sanció de multa de 100 a 750 euros; a les greus, de 751 a 1.500 euros; i a les molt greus d'1.501 a 3.000 euros.

Aquestes quanties seran aplicable en aquells casos en els quals no estigui prevista una sanció específica en les corresponents ordenances a les quals la present complementa.

2. Qualssevol altres incompliments a la present ordenança que, conforme a l'establert en l'article precedent en concordança amb el present, no tinguin assenyalada específicament quantia econòmica com a sanció, seran sancionades amb multa de 100 a 750 euros.

3. Per a la graduació de les sancions s'observarà el principi de proporcionalitat, determinant-se la imposició de la sanció corresponent en el seu grau mínim quan no s'estableixi una quantia determinada per a la infracció comesa en la corresponent ordenança específica ni s'apreciï cap circumstància agreujant.

4. La desobediència a l'ordre donada per l'autoritat municipal implicarà que la sanció s'imposi en el seu grau màxim.

5. Amb independència de les sancions que poguessin imposar-se, hauran de ser objecte d'adequat rescabalament els danys que s'haguessin irrogat en els béns de domini públic, així com els perjudicis que s'haguessin causat, tot això amb l’avaluació prèvia per part dels serveis municipals corresponents. L'import d'aquests danys i perjudicis es fixarà executòriament per l'òrgan competent per imposar la sanció.

6. En cas de reincidència en infraccions greus o molt greus es podrà declarar la inhabilitació de l'infractor per ser titular d'autoritzacions i concessions per un termini d'un a tres anys.

7. La Policia Local podrà decomissar tant els útils i instruments emprats en la comissió de les infraccions a la present ordenança com el resultat obtingut en la comissió de la infracció.

Article 62. bis Reconeixement de la infracció i pagament

Les persones denunciades poden assumir la seva responsabilitat, en qualsevol moment anterior a la resolució de l'expedient, mitjançant el pagament de la sanció proposada, amb una reducció del cinquanta per cent del seu import.

Si el pagament es fa efectiu abans de l'inici del procediment sancionador, la reducció del cinquanta per cent s'aplicarà sobre l'import mínim de la sanció que correspongui a la infracció comesa.

El pagament de l'import de la sanció implicarà la terminació del procediment, sens perjudici de presentar els recursos que siguin procedents.

Article 63 Els treballs voluntaris alternatius a les sancions

1. S'estableixen com a fórmules alternatives a la imposició de sancions econòmiques les següents: La reparació del dany i els treballs voluntaris.

2. Quan l'infractor hagi reparat el dany material causat, de forma voluntària i abans d'haver-se iniciat l'expedient sancionador, podrà sol·licitar en període d'informació prèvia que aquest no s’incoï, sempre que no existeixi coneixement per part de l'Ajuntament d'una actitud reiteradament incívica per part de l'infractor.

3. Amb la finalitat de reparar en la mesura del possible els danys causats a la resta dels ciutadans com a conseqüència d'una infracció, l'infractor podrà sol·licitar la condonació de la sanció, comprometent-se a la realització de treballs voluntaris en benefici de la resta de la comunitat, dirigits o bé a generar conductes cíviques o a reparar els danys causats per accions similars. Donat el caràcter voluntari d'aquests treballs, no serà considerada una sanció.

SECCIÓ II

Responsables

Article 64 Responsables

1. En els actes públics serà responsable el seu organitzador o promotor.

2. En cas que un menor, de més de 16 anys, contravingui el prescrit en aquesta ordenança, s'intentarà commutar la sanció preferentment pel rescabalament del dany, i seran responsables subsidiàriament els seus pares o tutors legals sota la custòdia dels quals es trobi el menor.

3. Correspondrà al promotor, i al contractista solidàriament, la responsabilitat de la neteja de la via pública afectada per les seves obres, inclosa la brutícia produïda pels vehicles en operacions de càrrega, descàrrega, sortida o entrada de les obres, sens perjudici de l'assenyalat en el punt següent.

4. En les infraccions tipificades en els articles 28 i 39.1 seran responsables solidaris el propietari i el conductor del vehicle.

5. Els propietaris, i subsidiàriament, les persones que condueixin animals, són responsables dels danys o afeccions a persones o coses i de la brutícia causada per l'animal.

6. De les infraccions referents a la publicitat exterior respondrà l'anunciant.

7. En els altres supòsits serà responsable qui vulneri personalment l'establert en la present ordenança.

SECCIÓ III

Reparació del dany i execució de la reposició de l'estat de neteja

Article 65 Rescabalament dels danys

1. Els danys ocasionats pels infractors seran sempre rescabalats per les persones responsables.

2. L'Ajuntament, prèvia incoació del corresponent expedient sancionador, executarà, a costa de l'obligat, els actes necessaris per reposar les coses a l'estat en què es trobaven abans de la infracció, sens perjudici de les sancions corresponents.

3. La Policia Local ordenarà que cessin els actes flagrants que contravinguin el preceptuat en aquesta ordenança i haurà d'impedir que els infractors desobedients continuïn executant-los, sens perjudici de la sanció que correspongui.

 

SECCIÓ IV

Procediment

Article 66 Procediment sancionador

1. La imposició de sancions s'ajustarà al procediment legal o reglamentàriament establert per a l'exercici de la potestat sancionadora en aquesta matèria quan no sigui aplicable el que es disposa en l'article 62 bis.

2. Quan l'òrgan competent per iniciar el procediment sancionador tingués coneixement que els fets, a més de poder constituir una infracció administrativa, poguessin ser constitutius d'una infracció penal, ho comunicarà a l'òrgan judicial competent, i s’abstindrà de prosseguir el procediment sancionador, una vegada incoat, mentre l'autoritat judicial no s'hagi pronunciat, sens perjudici de l'adopció per part de l'Ajuntament de mesures cautelars per reposar les coses a l'estat en què es trobaven abans de la infracció.

Durant el temps que estigués en suspens el procediment sancionador, s'entendrà suspès tant el termini de prescripció de la infracció com la caducitat del propi procediment.

DISPOSICIÓ FINAL UNICA

La present ordenança, una vegada aprovada pel Ple de l'Ajuntament conforme al que es disposa en l'article 49 de la Llei 7/1385, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, entrarà en vigor després de la publicació del seu text íntegre en el Butlletí Oficial de la Província i transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la mateixa Llei, i continuarà en vigor fins a la seva modificació o derogació.

Segon.- Sotmetre l'Ordenança a un període d'informació pública, per termini de trenta dies, mitjançant anunci publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis de la corporació, a fi que els veïns i les persones legítimament interessades puguin examinar l'expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions.

 

Santa Eulària des Riu, 7 de juliol de 2016

El Alcalde

Vicente A. Marí Torres