Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES MERCADAL
Núm. 8599
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de Residència municipal de gent gran des Mercadal
Versió PDF
Havent transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació provisional, del Ple que va tenir lloc el passat 25 de maig de 2016, de la modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del Servei de Residència Municipal de Gent Gran des Mercadal.
I no havent-se presentat reclamacions, aquest acord queda elevat a definitiu d'acord amb el que disposa l'article 17.3 del RDL 2/2004 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que se consideri pertinent.
A continuació es transcriu íntegrament, l’esmentada Ordenança fiscal:
“ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE RESIDÈNCIA MUNICIPAL DE GENT GRAN DES MERCADAL
Article 1. Fonament i naturalesa
A l’empara del que es preveu en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que disposen els articles 15 al 19 del mateix RDL, aquest ajuntament estableix la taxa per les prestacions del servei de residència municipal de gent gran des Mercadal, servei especialitzat definit en la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
Article 2. Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la taxa la utilització dels següents serveis de la residència municipal de gent gran des Mercadal, segons les seves normes d’ús i les disposicions estatals, autonòmiques i del Consell Insular de Menorca que siguin aplicables:
Servei residencial per a persones majors o menors de 65 anys en situació de dependència, o per a persones amb discapacitat.
Servei d’estades diürnes per a persones majors o menors de 65 anys en situació de dependència o per a persones amb discapacitat.
Servei d’estades temporals de respir en un servei residencial per a persones en situació de dependència.
Servei de menjador social.
Article 3. Subjecte passiu
1. Són subjectes passius les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que sol·licitin o gaudeixin els serveis de la Residència Municipal de gent gran, en la forma expressada en l’article anterior.
2. En particular, són obligats tributaris:
Els contribuents són les persones físiques que sol·licitin o gaudeixin els serveis de la Residència Municipal de gent gran
Els successors. A la mort dels obligats tributaris, els deutes pendents es transmeten als hereus; o, sens perjudici del que estableix la legislació civil quant a l’adquisició de l’herència, les quantitats que quedin pendents d’abonar per baixa definitiva causada pel decés de l’usuari mantindran el caràcter de deute del causant a la liquidació de l’herència.
Són substituts del contribuent els obligats a donar-li aliments (menjar, sostre, vestit i assistència mèdica) en els termes dels articles 142,143 i concordants del Codi Civil, així com els que pactin fer-se’n càrrec.
Article 4. Responsables
1. Són responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s’assenyala.
2. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l’article 42 de la LGT.
3. Són responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.
Article 5. Exempcions
1. Resten exempts del pagament d’aquesta taxa els beneficiaris de les places emparades en els convenis signats per l’Ajuntament amb les següents entitats públiques:
Servei de Salut de les Illes Balears (IB-SALUT), per a places de convalescència.
2. El pagament del servei corresponent a aquestes places l’han d’efectuar aquestes administracions en la forma establerta en els convenis i altra normativa aplicable.
Article 6. Quota tributària
La quota tributària que s’ha d’aplicar per aquest servei és la que resulti del següent quadro de tarifes:
1.Usuaris que ingressin a través del sistema d’Atenció a la Dependència:
Tarifes que determinin els organismes competents del Govern balear o el Consell Insular de Menorca.
1.2. Usuaris lliures.
|
Concepte |
Base imposable |
Import |
|
1. Servei residencial i estades temporals de respir |
|
|
|
1.1 Tarifa ordinària |
Dia |
68,61 € |
|
1.2. Tarifa extraordinària: |
|
|
|
1.2.1. Completa |
Capacitat econòmica mensual |
100% |
|
1.2.2. Reduïda |
Capacitat econòmica mensual |
80% |
|
2. Servei d'estades diürnes (1) |
|
|
|
2.1 Estades permanents |
|
|
|
2.1.1 Dia complet amb dinar (9 h a 18 h) |
Dia |
33,37 € |
|
2.1.2 Matí sense dinar (9 h a 13 h) |
Dia |
16,36 € |
|
2.1.3 Matí i dinar (9 h a 14 h) |
Dia |
23,93 € |
|
2.1.4 Capvespre sense dinar (14 h a 18 h) |
Dia |
16,36 € |
|
2.1.5 Capvespre i dinar (13 h a 18 h) |
Dia |
23,93 € |
|
2.2 Estades no permanents |
|
|
|
2.2.1 Dia complet amb dinar (9 h a 18 h) |
Dia |
49,95 € |
|
2.2.2 Matí sense dinar (9 h a 13 h) |
Dia |
26,18 € |
|
2.2.3 Matí i dinar (9 h a 14 h) |
Dia |
34,84 € |
|
2.2.4 Capvespre sense dinar (14 h a 18 h) |
Dia |
26,18 € |
|
2.2.5 Capvespre i dinar (13 h a 18 h) |
Dia |
34,84 € |
|
3. Menjador social |
|
|
|
3.1 Usuari |
Dia |
5,50 € |
|
3.2. Familiar o persona vinculada |
Dia |
6,50 € |
|
4. Servei de transport |
|
|
|
4.1 Tarifa del servei d'anada i tornada |
Dia |
3,50 € |
(1) Només inclou els àpats esmentats i en cap cas medicacions, elements d’higiene o altres.
La tarifa ordinària és aplicable als usuaris que no presentin circumstàncies especials. L’import mensual a pagar es calcula multiplicant el nombre de dies naturals del mes per l’import expressat més amunt.
Les tarifes extraordinàries són aplicables amb sol·licitud prèvia dels usuaris, basada en la impossibilitat de pagament de la tarifa ordinària per manca de recursos i quan, a més, es donin circumstàncies de tipus mèdic, assistencial i social que ho justifiquin, les quals han de ser avaluades pels Serveis Socials de l’Ajuntament.
La tarifa extraordinària completa és igual al 100% de la capacitat econòmica de l’usuari i serà aplicable a les persones integrades en famílies que comptin amb altres ingressos o recursos patrimonials suficients per al seu sosteniment.
La tarifa extraordinària reduïda és igual al 80% de la capacitat econòmica de l’usuari i serà aplicable a les persones integrades en famílies que únicament comptin amb els ingressos provinents d’aquesta i no disposin d’altres ingressos o recursos patrimonials suficients per al seu sosteniment.
La disponibilitat de recursos a què fan referència els dos punts anteriors haurà de ser degudament justificada i serà avaluada pels Serveis Socials d’aquest Ajuntament.
S’entén per estades no permanents les que són inferiors a un mes.
Únicament a la tarifa 1, en el cas que un usuari causi absència temporal per hospitalització en un centre sanitari o altres circumstàncies alienes a la seva voluntat es liquidarà el 50% de la tarifa que li correspongui durant els dies de la baixa. En la resta de tarifes s’han d’abonar tots els dies, incloses les absències voluntàries i involuntàries.
Quan un usuari sigui baixa temporal per voluntat pròpia s’ha de liquidar el 100% de la tarifa aplicable.
La falta d’assistència durant un període d’un mes sense avís previ implica la baixa definitiva al mes següent. Així mateix, l’impagament de dos rebuts suposa la baixa definitiva.
El servei de transport és voluntari i només s’ofereix als usuaris empadronats al municipi des Mercadal.
La taxa es meritarà quan s’iniciï la utilització dels serveis de la Residència Municipal de gent gran des Mercadal, amb independència o no de què s’hagi autoritzat l’inici de la prestació del servei.
Article 8. Ingrés en el centre
1. Per ingressar en la residència s’ha de fer una sol·licitud d’ingrés, tot adjuntant-hi la documentació següent:
Informe mèdic
Informe social, el qual no serà necessari per als residents en el terme des Mercadal, ja que serà realitzat pels Serveis Socials de l’Ajuntament i adjuntat a l’expedient.
2. Si l’interessat creu que no disposa de prou ingressos per poder abonar la tarifa ordinària, ha de sol·licitar la concessió d’una tarifa extraordinària, per la qual cosa haurà d’aportar la documentació següent:
Certificat de l’import de la pensió o altres ingressos del treball.
Contractes de lloguer pels quals es rebin rendes, si s’escau.
Declaracions de la renda dels dos darrers anys.
Relació dels capitals de què disposi en comptes corrents, d’estalvi i inversió i altres capitals mobiliaris i dels seus moviments durant els darrers cinc anys.
Certificat del Registre de la Propietat dels béns al seu nom o que ho hagin estat en els darrers cinc anys.
Declaració dels familiars o institucions obligats per llei a la prestació d’aliments.
Així mateix, l’interessat podrà proposar la donació d’un bé a l’Ajuntament, per a la qual cosa haurà d’ajuntar a la seva proposta una taxació pericial independent realitzada per una empresa especialitzada; i l’Ajuntament encomanarà a una altra de contrastar la dita taxació. L’Ajuntament només acceptarà la donació si la renda anual derivada del valor del bé és suficient per cobrir l’import de la taxa.
3. Els Serveis Socials municipals examinaran les sol·licituds de concessió de tarifa extraordinària en funció dels ingressos ordinaris i els capitals disponibles en entitats financeres i proposaran la concessió d’una tarifa completa o reduïda i establiran la quantia de la capacitat de pagament en funció de l’import de la pensió i altres ingressos com lloguers, capitals disponibles en entitats financeres, etc.
En els casos en què el sol·licitant no disposi de recursos ordinaris suficients per abonar la tarifa ordinària o l’extraordinària, però tengui familiars o institucions obligats a la prestació d’aliments, s’haurà de signar un contracte amb aquests pel qual s’obliguin totalment o parcialment a cobrir la diferència.
En els casos en què el sol·licitant no disposi de recursos ordinaris suficients per abonar la tarifa ordinària, però disposi de béns immobles, haurà de concertar una hipoteca inversa amb una entitat financera a favor de l’Ajuntament, que generi una renda suficient per abonar la taxa ordinària. Per realitzar l’ingrés serà imprescindible lliurar, com a mínim, la sol·licitud registrada en una entitat financera i un compromís de destinar la renda obtinguda al pagament d’aquesta taxa. En el moment de la concessió de la hipoteca inversa caldrà subscriure un contracte entre l’intern i l’Ajuntament.
Les situacions d’abonament de tarifes ordinària i extraordinària seran revisables quan canviïn les circumstàncies econòmiques dels interns.
4. Un cop produïda una vacant, la Comissió de Seguiment del centre haurà d’avaluar les sol·licituds d’ingrés i emetre un informe sobre la persona més necessitada, segons les normes d’accés recollides al Reglament de funcionament de la Residència.
5. Un cop s’haurà informat sobre l’ingrés, l’usuari o els seus representants han d’abonar la quota de la primera mensualitat mitjançant autoliquidació i autoritzar l’entitat gestora del servei per al cobrament de la resta de les mensualitats mitjançant domiciliació bancària, per la qual cosa hauran d’aportar el full de domiciliació segellat per l’entitat financera.
6. L’aprovació de l’ingrés en el centre i la determinació de la tarifa aplicable i les seves modificacions s’ha de fer per Decret de Batlia, a la vista dels informes dels Serveis Socials i de la Comissió de Seguiment del centre. L’ingrés es perfeccionarà a través de la formalització del contracte oportú, on es recolliran les condicions particulars de l’ingrés. El contracte ha de ser signat per l’usuari o els seus representats legals i pel batle president de l’Ajuntament.
7. No s’autoritzaran els ingressos de les persones que, havent transferit la propietat dels seus béns immobles o capitals els darrers cinc anys a algun familiar, aquests es neguin a fer-se càrrec d’aquesta taxa o les que es neguin a concertar una hipoteca inversa.
Article 9. Normes de gestió
1. Aquesta taxa s’exigeix per autoliquidació i també tenen aquest caràcter les quotes domiciliades
2. El període impositiu és el mes natural, llevat dels de l’alta o baixa definitiva, en què correspondrà als dies d’utilització efectiva del servei.
3. Les tarifes s’han d’abonar mensualment, durant la primera setmana del mes corrent, mitjançant domiciliació bancària.
4. L’import de les despeses derivades de la devolució bancària dels rebuts ha de ser assumit pels usuaris.
5. L’import de la recaptació de la taxa en període voluntari dels usuaris subjectes i no exempts ha de ser ingressat pel gestor del servei, i constitueix un dels elements integrants de la seva retribució.
6. Les quotes no satisfetes s’hauran d’exigir per via de constrenyiment.
Article 10. Infraccions i sancions
Les infraccions i sancions en matèria tributària es regiran pel disposat en la Llei general tributària i la seva normativa de desenvolupament.
Disposició transitòria primera
Les persones que en el moment de l’entrada en vigor d’aquesta ordenança abonin una tarifa extraordinària reduïda del 75% de la seva pensió, ho continuaran fent fins a la seva baixa.
Disposició final
1. Aquesta Ordenança començarà a regir, un cop publicada l’aprovació definitiva, i es mantindrà en vigor, mentre no sigui modificada o derogada pel Ple municipal.
2. En relació a tot el que no s'hagi previst en aquesta ordenança, s'estarà a l'establert en les ordenances fiscals generals i demés disposicions legals vigents”.
Es Mercadal, 20 de juliol de 2016
El batle
Francesc Ametller Pons