Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLOSETA

Núm. 8478
Aprovació definitiva reglament del parc verd de Lloseta

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Transcorregut el termini d’exposició al públic de l’acord provisional relatiu al Reglament del Parc Verd de Lloseta, aprovada en sessió plenària de la Corporació de dia 23-05-2016, no s’han presentat reclamacions, s’eleva a definitiu dit acorda, segons preveu l’article 49 de la Llei de Bases de Regim Local, 7/1985, de 2 d’abril i art. 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre i el text íntegre de l’ordenança es publicarà en el BOIB, i serà d’aplicació a partir del següent dia hàbil de la seva publicació al BOIB.

Lloseta, a 18 de juliol del 2016

El Batlle,
Bartolomé Moyá Ferragut.

“REGLAMENT DEL PARC VERD DE LLOSETA

INDEX

TITOL I. OBJECTE, ÀMBIT, OBJECTIUS, DEFINICIONS, DRET DELS CIUTADANS A LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIES

Article 1. Objecte i àmbit

Article 2. Objectius

Article 3. Definicions

Article 4. Competències municipals

Article 5. Subministrament d’informació

TÍTOL II. CARACTERÍSTIQUES DE LES INSTAL·LACIONS

Article 6. Concepte.

Article 7. Criteris generals

Article 8. Equipaments

TÍTOL III. GESTIÓ DEL PARC VERD

Article 9. Sistemes de vigilància i control de la gestió del Parc Verd

Article 10. Usuaris del parc verd

Article 11. Horari i dies de funcionament

Article 12. Residus admesos

Article 13. Residus no admesos.

Article 14. Personal del Parc Verd

Article 15. Emmagatzematge dels residus

Article 16. Operacions de transport dels residus

TITOL IV RÈGIM SANCIONADOR

Article 17. Responsabilitat administrativa i règim sancionador

 

TITOL I.
OBJECTE, ÀMBIT, OBJECTIUS , DEFINICIONS, DRET DELS CIUTADANS A LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIES

Article 1. Objecte i àmbit

El Parc Verd de residus és una instal·lació de titularitat municipal tancada i delimitada per a l’aportació de residus domèstics i per a l’aportació dels residus comercials de generadors singulars no qualificats (petits productors). Al costat d’aquesta instal·lació es troba situada una àrea d’aportació d’emergència tancada, delimitada i vigilada, per a l’aportació exclusiva de residus domèstics fora de l’horari de servei del parc verd.

En aquest reglament es pretén definir els aspectes generals relacionats amb l’ús del parc verd i fomentar la seva utilització i el seu bon funcionament.

Article 2. Objectius

Els objectius d’aquest servei són:

  • Fomentar la reducció, la reutilització i el reciclatge del màxim percentatge de residus domèstics.
  • Assolir els màxims nivells de qualitat en les fraccions dipositades i reduir al mínim la presencia de materials impropis.
  • Prevenir els abocaments incontrolats a zones rurals.
  • Millorar la gestió dels residus urbans, en compliment i adaptació al que s’estableix la Revisió del Pla director sectorial per a la gestió dels residus urbans de Mallorca (PDSGRUM), publicada en el BOIB núm. 35, de 9 de març de 2006, o altra normativa aplicable que es pugui aprovar.

Article 3. Definicions

1. Residus domèstics: residus generats a les cases com a conseqüència de les activitats domèstiques. També es consideren residus domèstics els similars als anteriors generats en serveis i indústries. També s’inclouen en aquesta categoria els residus que es generen a les cases d’aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i béns, així com els residus i la runa procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliària.

Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

2. Residus comercials: residus generats per l’activitat pròpia del comerç, a l’engròs i al detall, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i dels mercats, així com de la resta del sector de serveis.

3. Residus de la construcció: els definits en la categoria 17 del Llistat Europeu de Residus aprovat per la Decisió del Consell de 23 de juliol de 2001, per la que es modifica la Decisió 2000/532/2000 de la Comissió  en relació a la llista de residus.

4. Residus perillosos: residu que presenta una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l’annex III de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i el que pugui aprovar el Govern de conformitat amb el que estableixen la normativa europea o els convenis internacionals dels quals Espanya sigui part, així com els recipients i envasos que els hagin contingut.

5. Residus voluminosos: aquells residus que per les seves característiques (dimensions, pes, propietats, ...) no poden ser objecte de recollida ordinària. En qualsevol cas tindran la consideració de residu voluminós els següents:

  • Residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE): els aparells elèctrics  i electrònics, els materials, components, consumibles i subconjunts que els componen, procedents tant de llars particulars com d’usos professionals, a partir del moment en que passen a ser residus. Electrodomèstics i aparells elèctrics i electrònics rebutjats (inclou els residus d’aparells elèctrics i electrònics que s’especifiquen als annexos I i II del Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció i demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de l’illa de Mallorca).
  • Matalassos rebutjats.
  • Els residus assimilables i definits en algunes categories o subcategories de la Llista europea de residus aprovada per la Decisió 2001/118/CEE de la Comissió Europea, de 16 de gener de 2001 (DOCE L47, 16/2/01).

6. Contenidor: element de contenció rígid i estanc destinats a la deposició de diferents fraccions de residus.

7. Eliminació: qualsevol operació que no sigui la valorització, fins i tot quan l’operació tingui com a conseqüència secundària l’aprofitament de substàncies o energia. L’annex I de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats recull una llista no exhaustiva d’operacions d’eliminació.

8. Emmagatzematge: el dipòsit temporal de residus, amb caràcter previ a la seva valorització o eliminació, per temps inferior a dos anys o a sis mesos si es tracta de residus perillosos, a no ser que reglamentàriament s’estableixin terminis inferiors.

9. Iglú: tipus de contenidor que es fa servir per a la recollida selectiva en les àrees d’aportació, en els grans productors (generadors singulars) i en els parcs verds i que es caracteritza pel seu gran volum (més de 2.500 litres) i pel seu buidat mitjançant un camió amb grua.

10. Parc verd: àrea d’aportació de titularitat municipal tancada i delimitada i que tingui aquesta qualificació per part del Consell de Mallorca.

11. Àrea d’aportació d’Emergència: àrea d’aportació de residus, de titularitat municipal tancada, delimitada i vigilada, on s’hi pot accedir en qualsevol moment fora de l’horari del parc verd.

12. Pneumàtics fora d’ús: aquells pneumàtics que pel seu estat han de ser destinats al reciclatge o la valorització o no poden continuar en servei sense aplicar-los processos que n’allarguin la vida útil.

13. Posseïdor: el productor de residus o la persona física o jurídica que els tengui en el seu poder i que no posseeixi la condició de gestor de residus.

14. Productor: qualsevol persona física o jurídica que tingui una activitat que produeixi residus (productor inicial de residus) o qualsevol persona que efectuï operacions de tractament previ, de mescla o d’un altre tipus, que ocasionin un canvi de naturalesa o de composició d’aquests residus.

15. Productors o generadors singulars: són aquells posseïdors de residus que per les seves característiques, localització, quantitat i qualitat dels seus residus es poden agrupar en vista a una millor gestió dels esmentats residus.

16. Productors o generadors singulars qualificats: la relació de productors o generadors singulars potencials del municipi de Lloseta que estiguin qualificats com a generadors singulars de fet i de dret. La qualificació d’un posseïdor de les fraccions de residus de paper-cartró, vidre i envasos lleugers com a generador singular qualificat és competència de l’Ajuntament, el qual crearà una llista o relació de tots els generadors singulars qualificats del municipi.

17. Reciclatge: tota operació de valorització mitjançant la qual els materials de residus es tornen a transformar en productes, materials o substàncies, tant si és amb la finalitat original com amb qualsevol altra finalitat. Inclou la transformació del material orgànic, però no la valorització energètica ni la transformació en materials que s’hagin de fer servir com a combustibles o per a operacions de farcit.

18. Reutilització: qualsevol operació mitjançant la qual productes o components de productes que no siguin residus es tornen a utilitzar amb la mateixa finalitat per a la qual van ser concebuts.

19. Valorització: qualsevol operació que tingui com a resultat principal que el residu serveixi per a una finalitat útil en substituir altres materials, que d’una altra manera s’haurien utilitzat per complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per complir aquesta funció a la instal·lació o a l’economia en general.

20. Via pública: Als efectes de neteja es consideren com a via pública les avingudes, passeigs, carrers, places, voreres, travesseres, camins, jardins i zones verdes i demés béns d’ús públic municipal destinats directament a l’ús comú general dels ciutadans.

Article 4. Competències municipals

L’ajuntament tindrà l’obligació de:

  • Responsabilitzar-se  del funcionament de la instal·lació i de la gestió logística dels residus que s’hi depositen, aportant els recursos materials i humans necessaris a aquest efecte.
  • Fer complir les condicions mínimes de funcionament, de seguretat i prevenció al Parc Verd.
  • Realitzar la gestió logística dels residus conforme a la normativa específica aplicable, atenent als sistemes i tractaments prevists als corresponents plans directors sectorials.
  • Elaborar els documents i recollir les dades necessàries pel control de la gestió logística dels residus i del funcionament del Parc Verd.
  • Regular, conforme a llei, la possible cessió de la gestió total o parcial del Parc Verd a empreses externes, decidint, en aquest cas, la propietat sobre els equipaments i residus dipositats.

Els residus recollits són propietat de l’Ajuntament. Els objectes de valor que s’hi puguin trobar s’han de dipositar a l’Ajuntament, per a la seva valorització, reciclatge o eliminació.

 

Article 5. Subministrament d’informació

L’Ajuntament, d ’acord amb el que estableix la Llei 38/1995, de 12 de desembre, sobre el dret  d’accés a la informació en matèria de medi ambient, posarà la informació relativa a la gestió  el parc verd a disposició de tots els ciutadans.

TÍTOL II.
CARACTERÍSTIQUES DE LA INSTAL·LACIÓ

Article 6. Concepte.

El Parc Verd és una instal·lació dissenyada i construïda especialment per a la recollida de residus perillosos i voluminosos d’origen domiciliari,  tot i que en determinades condicions i prèvia autorització de l’ajuntament puguin ser de petits comerços, oficines i empreses de serveis. A més, si ha de recollir diverses categories de residus que no disposen d’una recollida selectiva com són els metalls, les fustes i el vidre pla, entre d’ altres.

També ha de contribuir a la recollida d’aquells altres residus pels que sí es disposa de recollida selectiva al carrer com el paper i cartró, els envasos de vidre, els envasos lleugers, matèria orgànica i rebuig.

Article 7. Criteris generals

S’ha de facilitar en tot moment l’ús per part dels usuaris, la feina per part dels treballadors i la recollida dels residus per part dels encarregats del transport. Els criteris que s’han de tenir en compte són:

  • La seguretat i la facilitat d’ús tant dels usuaris com dels treballadors o del personal que realitza el transport.
  • Els contenidors han d’estar distribuïts adequadament i han de ser de fàcil accés pels usuaris, incloses les persones amb mobilitat reduïda.
  • Alhora, la instal·lació han d’estar adequada perquè el personal del parc verd pugui realitzar la seva tasca i ha d’estar equipat en tot moment amb els elements de prevenció de riscos laborals necessaris.
  • Les instal·lacions han d’estar dissenyades i s’han d’adaptar en la mesura del possible a criteris paisatgístics que n’afavoreixin la integració amb l’ entorn.
  • Les instal·lacions han d’ estar adequades per a prevenir qualsevol tipus de risc ambiental com possibles vessaments, proveïdes en tot moment dels sistemes i equipaments de seguretat que evitin possibles riscos.
  • Cal evitar en tot moment les possibles fonts d’olor i de brutícia, evitant així el possible rebuig de la població.
  • Està prohibit fumar i fer qualsevol tipus de foc dins els recinte del parc verd.

En els edificis presents a la instal·lació, sempre que sigui possible, s’han d’utilitzar sistemes ecològicament responsables encaminats a l’estalvi i l’eficiència en el consum energètic i en el consum d’aigua.

Article 8. Equipaments

El parc verd ha de tenir:

- Una tanca perimetral que impedeixi la lliure circulació de l’exterior a l’interior i a l'inrevés, impedint per tant l’entrada no autoritzada de residus, els robatoris i el vandalisme.

- Una infraestructura de sostre per tal d’evitar el deteriorament dels residus susceptibles de fer-se malbé si s’exposen a la intempèrie.

- Un magatzem de residus perillosos que consisteixi en un espai tancat i correctament ventilat on els residus d’aquesta categoria han de ser dipositats en quanties reduïdes que no esdevinguin perilloses per a l ’acumulació. Aquests habitacles han d’estar adaptats per evitar pèrdues i dotats de mecanismes de seguretat tant de contenció com orientats a la prevenció de riscos laborals.

- Contenidors en nombre i tipus adequats al tipus de deixalleria i al tipus de residu a emmagatzemar. Els contenidors hauran de complir les condicions de seguretat i higiene de conformitat a la normativa vigent.

- Contenidors de gran volum per a la recollida de residus voluminosos o que tinguin un gran flux d’entrada. S’ha d’intentar maximitzar la capacitat d’aportació dels contenidors i facilitar l’aportació de residus.

- Àrees de contenidors de petit volum destinades a materials que es reben minoritàriament o tenen mida reduïda.

- Sistemes de senyalització per a facilitar l’ ús de la instal·lació per part dels usuaris (horaris, residus admesos i restriccions d'aportació, taxes, etc.) i per a informar dels riscos, les obligacions i les prohibicions.

- L’equip i les eines pel personal necessàries per a permetre realitzar les tasques de manera adequada, el material de neteja i sanejament i el material de prevenció de riscos laborals.

- Tots els elements de seguretat i de prevenció d’ incendis i d’accidents necessaris per complir en tot moment la normativa vigent en aquest aspecte.

- Instal·lacions i equipaments que permetin una ràpida i adequada evacuació de l’aigua de pluja per tal de no malmetre els edificis, els elements constructius, els contenidors o els residus que s’hi dipositen, així com les mesures necessàries per evitar sobre els mateixos els efectes del vent.

TÍTOL III.
GESTIÓ DEL PARC VERD

Article 9. Sistemes de vigilància i control de la gestió del Parc Verd

El Parc Verd compta amb diversos sistemes de control dels usuaris.

‐ Càmeres de videovigilància: Tant el parc verd com el seu perímetre estarà vigilat amb càmeres per tal de detectar els possibles infractors de les normes que recull aquest reglament.

‐ Personal municipal o voluntari. Les tasques a realitzar per part del personal del Parc Verd són les següents:

‐ Atendre als ciutadans i resoldre els seus dubtes quant a la separació dels residus en base a les directives tècniques de l’Ajuntament.

‐ Acompanyar als ciutadans en el dipòsit dels residus segons les tipologies de contenidors o altres separacions establertes en el recinte.

‐ Anotar les incidències i dubtes sense resoldre i comentar‐les amb el personal tècnic de l’Ajuntament.

‐ Vetllar perquè el parc verd estigui ordenat i net.

Article 10. Usuaris del Parc verd

Els usuaris autoritzats per a utilitzar el parc verd de Lloseta seran:

a. Particulars que la seva residència estigui inclosa en el Cens de fems municipal.

b. Generadors singulars no qualificats del municipi, és a dir, comerços, bars, restaurants, oficines i petits productors en general.

c. Els organismes públics i entitats del municipi (centres educatius, culturals, protecció civil, etc. i les entitats sense ànim de lucre – associacions, fundacions, ONG, etc.-).

d. Brigades/concessionaris, entenent per aquests les persones físiques o jurídiques que tinguin una relació contractual de prestació de serveis per l’Ajuntament.

Obligacions dels usuaris del Parc Verd:

a. En el moment de l’entrada al recinte s’ha informar al personal encarregat del material que es porta.

b. Han de respectar i complir les instruccions del personal de servei.

c. Els materials s’han de deixar al contenidor corresponent seguint els cartells respectius.

d. S’ha d’evitar que quedin restes al terra i al voltant dels contenidors. Si cauen residus al terra s’hauran de recollir i introduir al contenidor respectiu.

e. No poden deixar mai residus o materials fora del recinte del Parc Verd i s’han de respectar els horaris d’obertura al públic.

Article 11. Horari i dies de funcionament

Els serveis municipals establiran l’horari d’obertura del parc verd al públic que estarà exposat a l’exterior del recinte. En tot cas, l’horari mínim d’obertura serà de XX hores setmanals, distribuïdes entre sis dies, de dilluns a dissabte.

L’horari podrà variar-se segons l’estació anual, i podrà ser ampliat i/o revisat per decisió de l’Ajuntament.

L’àrea d’aportació d’emergència situada al costat estarà oberta les 24 hores tots els dies de l’any.

Article 12. Residus admesos

1. Els usuaris del Parc Verd podran aportar, prèviament classificats, els següents materials:

a. Residus d’origen domèstic:

  • Paper-cartó, vidre i envasos lleugers.
  • Fracció orgànica.
  • Rebuig.
  • Aparells elèctrics i electrònics sense CFC (grans electrodomèstics, petits electrodomèstics, equips d’informàtica i telecomunicacions, aparells elèctrics de consum, aparells d’enllumenat).
  • Aparells elèctrics amb CFC (frigorífics, congeladors, aparells d’aire condicionat, etc.).
  • Residus voluminosos, excepte els aparells elèctrics i electrònics: mobles, matalassos, somiers i similars.
  • Roba i calçat
  • Ferralla
  • Restes de poda i jardineria
  • Piles alcalines i de botó
  • Envasos de residus perillosos
  • Oli mineral i vegetal
  • Llums fluorescents, bombetes de baix consum, llums de sodi de baixa pressió, llums de descarrega d’alta intensitat, inclosos els llums de sodi de pressió i els llums d’halurs metàl·lics.
  • Bateries de cotxe
  • Residus de construcció i demolició procedents d’obres menors
  • Residus amb amiant.

b. Residus d’origen comercial:

  • Paper-cartó, vidre i envasos lleugers.
  • Fracció orgànica
  • Rebuig
  • Ferralla
  • Oli vegetal

L’Ajuntament podrà ampliar la llista de residus admesos d’acord amb la normativa.

Article 13. Residus no admesos.

En cap cas s’acceptaran al Parc Verd els materials següents:

a. Residus infecciosos, radioactius, material explosiu o inflamable, etc.

b. Residus industrials

c. Residus voluminosos d’origen comercial

d. Residus perillosos que no siguin domèstics

e. Residus industrials

f. Residus hospitalaris

g. Vehicles fora d’ús

Article 14. Personal del Parc Verd

El Parc Verd estarà físicament mantingut i controlat pel nombre adequat de persones contractades per l’Ajuntament. Les tasques diàries de l’encarregat seran:

1. Obrir i tancar el Parc verd de residus.

2. Controlar l’entrada i la sortida dels materials.

3. Garantir la correcta disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada.

4. Impedir el dipòsit de materials no admesos.

5. Assessorar al públic de com usar les instal·lacions.

6. Avisar l’Ajuntament de qualsevol contratemps o anomalia.

7. Garantir que els materials del Parc Verd són retirats per persones, empreses i vehicles autoritzats.

8. Complimentar els fulls diaris d’incidències i d’entrades i sortides de materials.

Article 15. Emmagatzematge dels residus al Parc Verd

Per a l’emmagatzematge dels residus els operaris i les empreses recollidores respectaran els acords a que s’hagi arribat entre l’administració competent i els operadors dels diferents sistemes integrats de gestió autoritzats en cada moment per la Conselleria de Medi Ambient. De la mateixa manera es tindrà en compte la logística de recollida i els diferents sistemes de tractament o eliminació final dels residus establerts pels Plans Directors Sectorials aplicables, a efectes d’optimització i abaratiment de costos.

 

Article 16. Operacions de transport dels residus

El transport dels residus serà realitzat per gestors autoritzats.

El personal del parc verd haurà de planificar i coordinar els terminis pel buidat de contenidors i operacions de retirada dels residus recollits, per tal de mantenir les instal·lacions i equipaments en totes les condicions aptes pel seu bon funcionament.

Les empreses gestores hauran de respondre amb prestesa i en base a les clàusules que marquin els seus contractes per tal de no mantenir els contenidors saturats.

Les empreses transportistes hauran de lliurar els albarans al vigilant del Parc Verd i lliurar mensualment per correu electrònic a l’ajuntament i en format compatible i modificable un informe amb els transports fets a on hi constarà:

1. Matrícula del camió

2. Data i hora

3. Tipus de residu

4. Número d’albarà (ha de correspondre amb l’albarà que s’ha de lliurar obligatòriament a l’operari del parc verd)

5. Pes

El transport dels residus es realitzarà, en tots els casos, complint les mesures de prevenció de riscos i accidents que hi escaigui i complint la normativa específica que pertoqui sobre transport de residus sense posar en perill la salut humana ni perjudicar el medi ambient en general.

No es sobrepassaran les capacitats màximes dels contenidors, ni els terminis màxims d’emmagatzematge legalment establerts, en especial pel cas dels residus perillosos.

TITOL IV
RÈGIM SANCIONADOR

Article 17. Responsabilitat administrativa i règim sancionador.

En tot el que es refereix al incompliment del que es regula en la present norma, s’aplicarà la responsabilitat administrativa i règim sancionador regulats per l’ordenança municipal de residus i per les disposicions regulades a la Llei 22/2011, de 28 de juliol de Residus.- Lloseta, a 16 de maig del 2016.- El Batlle, El Secretari”