Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 8434
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Campanya sísmica en àrees lliures del Golf de Lleó davant de les costes de Catalunya i Illes Balears, promogut per l'entitat Services Petroliers Schlumberger (abans Seabird Exploration FZLCC). (6939/11)
Versió PDF
En relació amb l'assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l'òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d'acord amb el que estableix l'article 60 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 7 de juliol de 2016,
"Antecedents de fet:
1.- La tramitació actual d'avaluació d'impacte ambiental ordinària del Projecte "CAMPANYA SÍSMICA A ÀREES LLIURES DEL GOLF DE LLEÓ, DAVANT DE LES COSTES DE CATALUNYA I BALEARS" segons el procediment establert a la Llei 21/2013, es va iniciar el passat 16 d'abril de 2014 a instàncies de l'entitat Services Petroliers Schlumberger, amb reproducció de les actuacions favorables del procediment iniciat anteriorment a partir de la sol·licitud de Seabird Exploration FZLCC de data 22 de febrer del 2011.
2.- El Ple de la CMAIB s'ha pronunciat en diverses ocasions en relació a l'esmentat projecte manifestant la seva oposició. Destaquem part del contingut de l'acord de data 3 d'abril de 2013 del Ple de la CMAIB relatiu a la tramitació iniciada el 22 de febrer de 2011 per Seabird:
"La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, en qualitat d'òrgan ambiental de les Illes Balears, es pronuncia en contra de la finalitat del mateix, comunicant-ho al Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, i també al Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme que actua com a òrgan substantiu. S'ha d'assenyalar que si aquest projecte s'executa, tots els impactes assenyalats anteriorment es produiran només per a un objectiu: trobar bosses d'hidrocarburs (petroli) al subsòl submarí de l'àrea a prospectar.
En el cas que es trobi petroli apte per a ser explotat, les repercussions i impactes ambientals dels projectes derivats (contaminacions, perforacions, construccions de plataformes petrolíferes, agents químics ...) serien molt més amplis, tant en intensitat com en magnitud. Sense comentar el risc inherent a l'operar i extreure cru en grans profunditats i sobretot la gravetat ambiental en cas d'abocament accidental.
En ser el mar Mediterrani, un mar tancat, la marea negra resultant no només afectaria, en major o menor grau, a tots els organismes, ecosistemes marins i litorals i recursos pesquers sinó, també, al turisme, principal motor econòmic i font de riquesa de les Illes Balears.
Finalment, s'informa que segons la bibliografia consultada sembla ser que hi ha altres mètodes més innovadors que els air guns per realitzar aquest tipus de prospeccions i que, a més, redueixen significativament els impactes sobre els organismes".
3.- Quant al procediment iniciat a data 16 d'abril de 2014, a instàncies de l'entitat Services Petroliers Schlumberger sotmetent-se a la tramitació prevista a la Llei 21/2013, també s'ha pronunciat el Ple de la CMAIB, concretament en el seu acord de 15 de novembre de 2015. Acord en el qual s'instava a la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental del Ministeri d'Agricultura Alimentació i Medi Ambient a declarar la terminació del procediment i arxiu del mateix, en considerar que la petició de conservació dels actes administratius favorables no s'ajustava a dret. En el mateix acord s'instava a la Direcció General a complir obligatòriament amb els tràmits de consulta en el "nou" procediment, per al supòsit que no es resolgués el seu arxiu.
4.- S'ha tingut constància que per mitjà d'ofici amb registre de sortida 5172 de 22 de febrer de 2016, la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental i Medi Natural requereix al promotor perquè en el termini de tres mesos aporti informació addicional per poder formular la declaració d'impacte ambiental del projecte, tot això en aplicació del que disposa l'article 40.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. Han transcorregut més de tres mesos i l'entitat Services Petroliers Schlumberger no ha aportat la documentació requerida.
5.- Es patent el posicionament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, de les administracions públiques de les Illes Balears, així com del Parlament de les Illes Balears, de forma unànime en contra del projecte "Campanya sísmica en àrees lliures del Golf de Lleó enfront de les costes de Catalunya i Balears "en particular i, en general contra la realització de prospeccions al mar balear utilitzant aquest tipus de tècniques.
Consideracions jurídiques:
La literalitat de l'article 40.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental deixa poc marge a la interpretació:
"Si durant l'anàlisi tècnica de l'expedient, l'òrgan ambiental conclogués que és necessària informació addicional relativa a l'estudi d'impacte ambiental o que el promotor no ha tingut en compte les al·legacions rebudes durant el tràmit d'informació pública l'ha de requerir, informant d'això a l'òrgan substantiu, perquè completi la informació que sigui imprescindible per a la formulació de la declaració d'impacte ambiental. Aquesta sol·licitud suspèn el termini per a la formulació de la declaració d'impacte ambiental.
Si transcorreguts tres mesos el promotor no ha remès la informació requerida o, un cop presentada, aquesta és insuficient, l'òrgan ambiental ha de donar per finalitzada l'avaluació d'impacte ambiental ordinària, notificant al promotor i a l'òrgan substantiu la resolució de terminació. Contra aquesta resolució es poden interposar els recursos legalment procedents en via administrativa i judicial, si escau".
El caràcter imperatiu de la norma és clar i, per tant, la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental del Ministeri d'Agricultura Alimentació i Medi Ambient ha de donar per finalitzada l'avaluació d'impacte ambiental ordinària, notificant al promotor i a l'òrgan substantiu la resolució de terminació. I més considerant que el present procediment és continuació d'un altre anterior iniciat el 2011, i que el mateix promotor que va sol·licitar la conservació dels actes administratius favorables està ara incomplint el requeriment efectuat.
Conclusió:
En atenció als anteriors antecedents de fet i consideracions jurídiques, es proposa al president de la CMAIB que elevi al Ple la següent proposta:
Instar a la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental i Medi Natural del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient a declarar la caducitat i arxiu de l'expedient "Campanya sísmica en àrees lliures del Golf de Lleó davant de les costes de Catalunya i Balears", exp. 20140045PHC promogut per l'entitat Services Petroliers Schlumberger en aplicació del que disposa l'article 40.3 paràgraf segon de la Llei 21/2013 de nou de desembre d'avaluació ambiental.
Reiterar a la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental i Medi Natural del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, el posicionament en contra de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears a aquest tipus de projectes "
ACORDA:
1-Instar a la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental i Medi Natural del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient a declarar la caducitat i arxiu de l'expedient "Campanya sísmica en àrees lliures del Golf de Lleó davant de les costes de Catalunya i Balears", exp. 20140045PHC promogut per l'entitat Services Petroliers Schlumberger en aplicació del que disposa l'article 40.3 paràgraf segon de la Llei 21/2013 de nou de desembre d'avaluació ambiental.
2-Reiterar a la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental i Medi Natural del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, el posicionament en contra de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears a aquest tipus de projectes."
Palma, 14 de juliol 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias