Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 8433
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la millora carretera ME-1 tram Maó- Alaior entre els pk 1+600 al 11+0000, Maó i Alaior. (32917/12)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord a l’establert a l’article 60 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 7 de juliol de 2016,

ATÈS

1.Que el Ple de la CMAIB en sessió de 26 de juliol de 2013 va acordar informar favorablement amb determinats condicionants el projecte la carretera ME-1 tram Maó – Alaior.

2.Que el projecte informat favorablement preveia per a l’enllaç a l’Argentina una rotonda inferior ovalada. 

3.Que el Consell de Menorca manifesta que el projecte constructiu i el projecte refós de la carretera Me-1 tram Maó - Alaior tenen deficiències i imprevisions que han incidit molt negativament en l’execució de l’obra.

4.Que el Consell de Menorca està treballant en l’adequació del projecte esmentat, encara que no l’ha presentat, amb la intenció d’aprofitar aquestes correccions per reduir l’impacte territorial, ambiental i paisatgístic del projecte.

5.Que el Consell de Menorca sol·licita la  revisió de les condicions de la declaració d’impacte ambiental pel que fa a l’enllaç de l’Argentina (pk 8+220), tenint en compte que el pas soterrat i les seves vies d’accés s’executarien dins el llit d’un torrent, parcialment dins una plana geomorfològica susceptible de patir inundacions de manera natural.

6.Que l’article 44.1 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, estableix quan es poden modificar les condicions de la declaració d’impacte ambiental.

7.Que l’Informe Ambiental presentat ha justificat la impossibilitat de complir alhora els condicionants 4 (“S’ha de reduir el dimensionament de la rotonda ovalada del pk 8+220 (Argentina) per tal de minimitzar l’ocupació, sempre que sigui viable”)  i 5 (“S’han de complir tots els condicionants i recomanacions dels informes dels Serveis de la Direcció General de Recursos Hídrics”) de l’Acord de la CMAIB de 26 de juliol de 2013 si s’executa el Projecte refòs “Projecte constructiu i millora de la carretera ME-1 entre Maó i Alaior entre el pk 1+100 i 11+100, termes municipals de Maó i Alaior” d’agost de 2014.

8.Que l’Informe Ambiental manifesta que, el projecte en execució ha intentat reduir l’ocupació, però a costa d’haver-hi un empitjorament en els drenatges i per tant un increment del risc d’inundació i que ha incomplert el condicionant número 5 de l’acord de la CMAIB pel que fa a les determinacions de l’informe de 17 de gener de 2013 del Servei d’Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics.

9.Que interessa disminuir aquest risc d’inundació i no alterar el llit natural del torrent.

10.Que per donar compliment a l’informe de la Direcció General de Recursos Hídrics, portant les aigües fins a la ED4, en paral·lel a la calçada, hi hauria d’haver noves ocupacions territorials no avaluades.

11.Que per donar compliment alhora als condicionants 4 i 5 hi hauria una ocupació territorial major.

12.Que s’han citat altres possibles opcions per solucionar aquest risc d’inundació però totes mantenint el pas soterrant i amb noves ocupacions a un enllaç que ja implicava un gran consum de territori i amb un condicionant de l’acord de la CMAIB de minimitzar l’ocupació.

13.Que aquestes noves ocupacions no es troben avaluades ambientalment ni tampoc s’ha presentat una modificació de projecte per aquest enllaç.

14.Que no tenim constància que s’hagin estudiat i projectat altres alternatives d’enllaços a nivell que ambientalment serien més favorables i, a simple vista, no haurien de suposar un increment del risc d’inundació.

ACORDA

Primer.- Incoar el procediment de revisió de les condicions de la declaració d’impacte ambiental per la ineficàcia d’aplicar alhora els condicionants 4 i 5 de l’Acord del Ple de la CMAIB de 26 de juliol de 2013, per suposar un increment del risc d’inundació i una ocupació territorial major.

Segon.- Instar el promotor a precisar una modificació del Projecte de tal manera que es dissenyi una opció que no comporti un increment del risc d’inundació (evitar la ocupació del llit del torrent) i tampoc una ocupació territorial molt major, a fi de poder concretar les modificacions dels condicionants de la declaració d’impacte ambiental i avaluar les seves eventuals conseqüències.

Per això, hauran d’avaluar-se ambientalment les possibles opcions que apareixen a l’apartat de conclusions de l’Informe Ambiental d’Abril de 2016 i, sempre que sigui viable, tenint en compte que part de les obres ja estan executades, recomanam plantejar alternatives a nivell, com per exemple una intersecció canalitzada amb carril central de gir a l’esquerra o una rotonda a nivell, encara que això impliqui restaurar part del pas inferior ja executat. Les alternatives plantejades hauran de preveure uns bons drenatges i hauran de tenir esment a no alterar el llit natural del torrent.”

  

Palma, 14 de juliol 2016

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias