Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE VALLDEMOSSA
Núm. 8109
Aprovació definitiva ordenança reguladora de la preservació i gestió dels camins municipals de Valldemossa
Versió PDF
Edicte acord d’aprovació definitiva ordenança reguladora de la preservació i gestió dels camins municipals de Valldemossa.
Acordat per aquest Ajuntament en Ple, en sessió ordinària celebrada el dia 14 de març de 2016 l’aprovació inicial de l’ordenança reguladora de la preservació i gestió dels camins municipals de Valldemossa.
I feta la legal exposició al públic i atesos els suggeriments formulats durant el termini d’exposició pública per l’entitat George Sand SA, que han estat informades per part de secretaria de forma desfavorable, per nou vots a favor i dues abstencions del PP acorda:
1. Desestimar les al·legacions formulades per l’entitat George Sand SA a l’ordenança aprovada inicialment per acord plenari de data 14 de març de 2016, en base a l’informe jurídic emès per la secretaria
2. Aprovar definitivament l’ordenança, transcrivint-ne a continuació el text complet de la mateixa.
Contra el present acord definitiu d’aprovació de la referida ordenança fiscal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala de lo Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present acord en el B.O.I.B.
ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESERVACIÓ I GESTIÓ DELS CAMINS MUNICIPALS DE VALLDEMOSSA
Tal com disposa l’article 45 de la Constitució Espanyola, els ciutadans tenen el dret de gaudir d’un medi ambient adequat al desenvolupament de la persona, així com el deure de conservar-lo. Per fer-ho possible, els poders públics vetllaran per a la utilització racional de tots els recursos naturals, amb la finalitat de protegir i millorar la qualitat de vida i defensar i restaurar el medi ambient, amb el suport de la indispensable solidaritat col·lectiva. Així mateix, de conformitat l'article 46, els poders públics garantiran la conservació i promouran l’enriquiment del patrimoni històric, cultural i artístic dels pobles i dels béns que l’integren, sigui quin sigui el seu règim jurídic i la seva titularitat.
L'Ordenança que a continuació es presenta constitueix una aplicació d’aquest mandat constitucional en un context específic que acte seguit serà exposat i referida a la preservació i gestió dels camins públics de Valldemossa.
La xarxa de camins del municipi de Valldemossa forma part del patrimoni mediambiental de tots els veïns i constitueix un element transcendental per a la conservació i l’accés als espais naturals i a les finques agrícoles i ramaderes del poble. Dins aquesta xarxa, els camins públics han estat elements vertebradors de la comunitat al llarg de segles gràcies a una gestió i preservació sostinguda que l'Ajuntament ara vol recuperar.
Els antics camins públics tengueren un ús secular en la societat rural mallorquina pre-turística. Amb la creació de la xarxa de carreteres, la generalització de l'ús de l'automòbil i els canvis socioeconòmics que comporta la terciarització, aquestes vies rurals veren reduït el seu ús pràcticament a l'accés a propietats, deixant de tenir la funció de connexió entre municipis, nuclis del mateix municipi o de suport a l'activitat rural que fins aleshores havien exercit.
Recentment, tant l'interès dels propis veinats com la demanda dels visitants que vénen a Valldemossa per transitar rutes d'excursionisme fora dels circuïts de carretera o dels espais privats, ha suposat una revifada per a aquestes vies quasi oblidades per la gestió municipal.
Hi ha un clar desig social de recuperar la utilitat d'aquestes vies públiques a partir d'un nou ús normalment recreatiu i així preservar-les per a les futures generacions. També s'entén la recuperació d'aquesta xarxa de més de trenta quilómetres com una acció que, amb una gestió adequada, suposarà una aposta per a la desestacionalització i la diversificació del perfil del turisme que sustenta l'economia de Valldemossa. Tanmateix, aquesta nova funcionalitat recreativa suposa un canvi important en la relació amb l'entorn social dels camins, i les xifres de potencials usuaris (decenes de milers a l'any) superen amb escreix les dels usuaris que tradicionalment venien emprant aquests camins.
Després d'anys d'esforços per a recuperar aquestes vies per a la col·lectivitat, l'amenaça d'una afluència massiva d'usuaris i l'esquinçament que això suposaria per als camins i el seu entorn natural i humà causa preocupació.
Atenent d'una banda al perill de massificació creixent per la confluència d’usos i activitats del medi natural, tant de caràcter recreatiu com econòmic, a l'illa de Mallorca i en concret a la Serra de Tramuntana, i d'altra banda a l'escassa capacitat econòmica dels ajuntaments petits per invertir en la preservació d'una xarxa que es troba en mal estat de conservació, es redacta la present Ordenança de preservació i gestió de camins públics del municipi de Valldemossa amb la finalitat de:
Preservar els valors del patrimoni natural i del medi rural del municipi.
Estructurar el conjunt de camins municipals en forma de xarxa local amb diferents nivells, la qual cosa afectarà al seu ús i conservació.
Facilitar la utilització per part dels usuaris, així com una relació harmoniosa amb els veinats d'aquests entorns.
Mantenir els camins en les condicions d’ús i conservació òptimes, establint els mecanismes d'implicació social i institucionals necessaris.
Aquestes fites s'assoliran fent compatibles el dret i l'obligació municipal de gestionar correctament aquesta xarxa amb el dret al gaudi dels usuaris i el deure de col·laborar en la sostenibilitat del seu ús, i tot plegat de forma harmònica amb els usos naturals i rurals tradicionals dels entorns per on discorren bé siguin públics o privats.
Per aconseguir-ho s'utilitzaran distints instruments, entre els quals les limitacions en l'ús i accés als camins d'acord als criteris que més envant s'exposen.
En aquest punt, és necessari remarcar que, de la mateixa manera que existeixen zones on l'accés de vehicles motoritzats es troba limitat –com pugui ser el casc antic de Valldemossa-, o carreteres amb limitacions en el pes o tamany dels vehicles -la carretera del Port-, i així com existeix la taxa sobre vehicles de tracció mecànica -el conegut impost de circulació- i altres taxes que es paguen per aparcar a la via pública (ORA), la regulació d'una xarxa de camins públics també necessita d'un ventall normatiu d'acord a les diverses realitats que s'hi regularan. Aquests instruments seran proporcionats i procuraran incidir en la menor mesura sobre els usos tradicionals i els col·lectius que per la proximitat en serien més afectats (veinats,...)
Tota activitat municipal en matèria de vies rurals es regularà per la present Ordenança, de conformitat amb el que disposa la legislació de Règim Local i disposicions concordants. Amb aquesta Ordenança, resten exclosos d’aplicació els camins que, dins el terme municipal, no siguin titularitat de l’Ajuntament i les vies de comunicació considerades com a carreteres. No obstant això, aquesta Ordenança sí serà d’aplicació a aquells camins que s’incorporin a la xarxa municipal en virtut de convenis subscrits amb les propietats o altres administracions quan així es faci constar a l'acord.
Aquesta Ordenança es regeix pels següents articles:
TÍTOL PRIMER: OBJECTE I ÀMBIT D’APLICACIÓ
Art.1.-
L’objecte de la present Ordenança és regular l’ús i conservació dels camins de titularitat o ús municipal amb un criteri de sostenibilitat, atenent a les circumstàcies actuals que com s'ha esmentat són diferentes a les existents en èpoques anteriors. Això suposa la identificació dels camins afectats, la classificació dins la xarxa local segons les seves característiques (connectivitat, ús tradicional, valors ambientals, estat, limitacions...), la regulació de qualsevol trànsit, el control i policia d'aquells elements que puguin afectar aquestes vies, i els mecanismes bàsics per al seu sosteniment econòmic i de gestió.
Art. 2.-
Aquesta Ordenança serà d’aplicació en aquells camins de titularitat municipal, d’ús públic o que s’incorporin a la xarxa municipal en virtut de convenis subscrits amb les propietats. Resten exclosos d’aquesta ordenança el camins respecte del quals l’Ajuntament no sigui titular o no disposi del seu ús, així com les vies de comunicació considerades com a carreteres d’acord amb la normativa vigent.
Art. 3.-
En qualsevol cas, es tindrà en compte, a més de la present Ordenança, el que disposin en cada moment els instruments de planejament, altres normes urbanístiques i la resta de legislació que sigui d’aplicació.
Art. 4.-
Els camins municipals són béns de domini públic o d’ús públic i, conseqüentment, poden utilitzar-se lliurement i de forma comú general per a qualsevol ciutadà, d’acord a la seva naturalesa i de conformitat amb el que regeixen les disposicions de tal ús. En tot cas, també podran utilitzar-se de forma especial o privativa de conformitat amb el que s’estableix a la legislació aplicable i prèvia llicència, autorització o concessió atorgada per part de l’Ajuntament.
Atenent a criteris de preservació donada la fragilitat dels valors naturals, constructius o socials, per tal d'evitar-ne la massificació, per garantir la qualitat de gaudi adient o per no poder assegurar-ne l'adequada reposició, l'Ajuntament pot establir limitacions o controls en els casos que sigui oportú.
L'Ajuntament haurà de disposar d'un servei municipal de camins que gestioni el seu control, preservació i gestió.
Art. 5 .-
La xarxa de camins públics municipals de Valldemossa s'estructura en els següents nivells:
De la relació de camins del Catàlec de Camins del Consell de Mallorca, en aquest nivell hi consideram: (15) Camí de Bunyola/Camí de Pastoritx/ Camí de Raixa; (31) Camí de Ciutat/ Camí des Nogueral/ Camí des Torrent Davall/ Camí de ses Roques Llises; (42) Camí d'Esporles.
Serà el nivell on l'ajuntament dedicarà més recursos per a garantir la seva utilitat amb el mínim de limitacions.
De la relació de camins del Catàlec de Camins del Consell de Mallorca i altres fonts, en aquest nivell hi consideram: (4) Camí des Teix/ Camí des Cairats/ Camí de sa Coma des Cairats; (33) Camí de la Font den Torner/ Camí de la Tornera/Camí de son Homar; (49) Camí de sa Coma; (38) Camí de Sa Marina; (54) Camí de Son Oleza/ Camí de ses Campaneres a sa Cova/ Camí de sa Cova/Camí de s'Hort de sa Cova;(63) Camí de sa Barrera de sa Marina;(65) Camí de Son Oleza a sa Marina.
L'Ajuntament hi dedicarà recursos tota vegada que el nivell anterior tengui una funcionalitat garantida, per motius d'oportunitat o per evitar perjudicis.
De la relació de camins del Catàlec de Camins del Consell de Mallorca i altres fonts, en aquest nivell hi consideram:(29) Camí de s'Escolta; (72) Camí de s'Abocador; Camí del Puig de sa Torre de sa Moneda; (52) Camí de S’Ermita.
S'hi dedicaran recursos municipals en la mesura que el nivell anterior tengui una funcionalitat garantida, per motius d'oportunitat o per evitar perjudicis.
L'Ajuntament promourà la col·laboració amb altres administracions i propietats per incorporar altres vies a la xarxa, com per exemple les vies que es crein de l'aprofitament i habilitació de la faixa de domini públic ran de les carreteres.
Art.6 .-
L’Ajuntament ha d’assegurar l’adequada utilització i conservació dels camins municipals i protegir la seva integritat, dins l’esfera de les competències que li atribueix la present legislació. Es podran constituir associacions d’usuaris o grups de voluntariat per col·laborar en la gestió i manteniment dels camins.
D'altra banda, amb l’objectiu d’aconseguir una major eficàcia en els objectius pretesos i millorar la qualitat dels camins municipals, l’Ajuntament podrà assignar a alguna de les comissions que tingui constituïdes la gestió dels camins regulats per aquesta Ordenança. També podrà conveniar amb entitats sense afany de lucre determinats aspectes de la gestió de la xarxa, o contractar serveis externs per operativitzar les tasques necessàries, en l'exercici de les seves competències. La difusió dels valors ambientals, històrics, constructius o socials dels camins serà una tasca prioritària en la gestió de la xarxa.
Art.7 .-
Es redactarà una Guia, que s'actualitzarà periòdicament, on es reculliran els camins municipals, les seves principals característiques, mapa, recorreguts i condicions d'accessibilitat, així com alternatives quan s'apliquin determinades limitacions temporals, que quedarà exposada al web municipal i al tauló d'anuncis de l'Ajuntament.
L'Ajuntament farà un diagnòstic de la situació de cada camí durant els dos primers anys, que servirà per aplicar les mesures de gestió idònies.
Cada any es farà una Memòria Descriptiva de les actuacions de preservació amb el Balanç econòmic de les mateixes i de l'ús dels camins.
Es convocarà una reunió d'avaluació amb els agents implicats, una vegada redactada la Memòria de dades. Les conclusions de la sessió s'incorporaran al text definitiu de la Memòria, que es remetrà a altres administracions par tal de millorar la seva implicació en el sosteniment de la xarxa.
TITOL SEGON: REGIM JURÍDIC DELS CAMINS
CAPÍTOL I: DEL RÈGIM GENERAL
Art.8 .-
Tots les persones usuàries i la ciutadania en general estan obligades a preservar els camins municipals. Els camins municipals s'utilitzaran de forma adequada, quedant prohibida la realització de qualsevol ús, actuació, acció o omissió que no sigui conforme amb la naturalesa del camí o que no s’adapti a la preceptiva llicència, autorització o concessió atorgada prèviament per l’Ajuntament, si n'és el cas.
Art.9.-
L’Ajuntament, amb la col·laboració del Consell de Mallorca, ha elaborat i aprovat l’inventari o Catàleg de camins del terme municipal (BOIB, núm. 125, del dia 26 d’agost de 2010) el qual conté la següent informació:
- Nom del camí
- Número de referència
- Titularitat
- Lloc de començament i lloc d’acabament
- Longitud total del camí
- Amplària del camí, quan sigui uniforme en tot el seu recorregut o per trams.
- Mapa topogràfic a escala 1:25.000 i, en els casos que sigui possible, a escala 1:5.000.
- Altres característiques destacades i particulars del camí
Art.10.-
L’Ajuntament pot, previ justificació i acord, establir limitacions al seu ús:
a) Durant els període de reparació, conservació o manteniment dels camins.
b) Atenent a les càrregues que puguin suportar els seus elements constructius.
c) Per motius de seguretat.
d) Per preservar valors mediambientals.
e) Quan el seu gaudi precisi d'una baixa ratio d'ús per tal que la qualitat de l'experiència sigui adient.
f) En previsió del seu deteriorament, sino hi ha la suficient capacitat de reposició o de gestió.
g) Quan hi hagi una situació administrativa o judicial que ho aconselli o obligui.
h) Per queixes fonamentades de perjudicis als veinats
Les limitacions a les condicions d'accessibilitat o ús podran afectar:
- a trams o a la totalitat del camí
- al seu ús temporal (determinats horaris, dies a la setmana, o periodes)
- al nombre d'usuaris, pel que s'establiran cups i hi haurà un sistema d'inscripció
- al tamany dels grups que hi puguin circular
- al tipus de vehicle o mitjà de transport
- al tipus d'usuaris (veïns del camí/ no veïns)
- altres
Aquestes circumstàncies, prèvia motivació, s’acordaran per Decret de Batlia, essent suficient per a la seva eficàcia la senyalització de la prohibició en els punts d'accés a les vies. Totes les limitacions definiran un període de vigència.
Com a plantejament general, l'Ajuntament, conscient que la posada en ús de la xarxa de camins descrita a l'art.5 és una tasca progressiva, prioritzarà inicialment evitar limitacions en els camins del grup primer, o en qualsevol cas en el 50% de la xarxa en un període de 5 anys des de l'aprovació de la mateixa.
Quan s'apliqui una limitació temporal o en el nombre d'usuaris tendran prioritat les persones empadronades o residents a Valldemossa.
Quan s'estableixin limitacions de trànsit que afectin un horari concret, varis dies de la setmana, o durant periodes, es donarà informació sobre opcions alternatives de rutes semblants.
En compliment a la present Ordenança, l’Ajuntament pot senyalitzar i/o instal·lar elements com ara barreres tancades sense pany, botadors, senyalitzacions, cartells, pilons, etc.
El Servei de Camins disposarà d'un correu electrònic per tal que li arribin les aportacions de les persones usuaries referides a la preservació i gestió dels camins.
Art. 11.-
La informació sobre els camins que afecti al seu ús i gestió, així com aquella que figura a l'esmentat Catàleg de Camins, constituirà el contingut de la Guia de Camins Municipals esmentada a l'art.7
Aquesta Guia i la Memòria Descriptiva anual, seran exposades al web i al tauler d'anuncis municipal, on hi figurarà una secció de Camins Públics.
Art. 12.-
Quan s’hagi de realitzar algun tipus de modificació o variació en els camins com a conseqüència d’obres particulars (instal·lacions de rec, canonades d’aigua,...), s’haurà de sol·licitar per part de l’interessat autorització municipal acompanyada d’una memòria i documentació justificativa de les obres a realitzar en el camí, incloent també les obres necessàries per a restaurar novament el camí, respectant la tipologia constructiva i el ferm originari del mateix. El finançament de les obres de reparació aniran a càrrec del peticionari i per això, l’Ajuntament pot exigir el dipòsit d’una fiança prèvia pels possibles danys que es puguin produir. Una vegada finalitzada l’obra, un tècnic municipal o un perit avaluarà el correcte estat del camí. L'interessat estarà obligat, sempre que sigui possible a donar temporalment un pas alternatiu amb característiques semblants, dins la seva propietat.
Art. 13.-
Es podrà demanar de forma justificada el canvi temporal del traçat que es farà servir per a pas públic. En el cas que s'accepti la proposta per part de l'Ajuntament se'n aprovarà un conveni on es pactin els termes de la modificació i on quedarà explicitat que les despeses de l'habilitació, manteniment i assegurança del nou traçat corren a càrrec de l'interessat i que no suposa cap menysteniment en els drets sobre el traçat original per part de l'Ajuntament, qui en disposarà per als usos que consideri adients; també hi figurarà obligatòriament una determinada temporalitat, així com l'obligació del manteniment permanent de l'antic traçat per part de la persona o entitat sol.licitant.
Art. 14.-
Els usuaris dels camins hauran de sol·licitar permís a l’Ajuntament quan les activitats a realitzar generin un guany econòmic, puguin ser perilloses, d'intensa afluència o qualsevol altre cas similar. Els peticionaris hauran de dipositar la fiança que determini l’Ajuntament en funció dels danys que hipotèticament es puguin causar al camí.
També hauran de demanar-lo quan el camí estigui afectat per alguna limitació (art.10) que ho requereixi.
Art. 15.-
Les persones que utilitzin el camí per a determinades actuacions s’hauran d’atendre als següents punts:
1. Les persones que realitzin en la zona de domini públic actuacions que malgrat no produeixin danys materials, perjudiquin la circulació o no puguin autoritzar-se atenent a la present Ordenança (com ara dipòsits de materials, construcció d’accessos a llocs inadequats, etc...) vendran obligats a restituir l’estat originari i si s’escau, li serà aplicada l’Ordenança o Ordenances que regulin dites matèries.
2. Quan les actuacions constitueixin un obstacle perillós per a qualsevol trànsit, els serveis municipals, els serveis de vigilància o qualsevol altra autoritat competent procediran a suprimir de forma immediata l’esmentat obstacle a compte del causant.
Art. 16.-
Per tal de repercutir el cost del servei municipal de camins l'Ajuntament podrà establir taxes sobre l'ús, i especialment sobre aquells usos amb motivació econòmica (guiatge i acompanyament de grups recreatius de vianants, o altres). També s'hi podran aplicar altres taxes municipals. En seran exemptes de taxa els usos rurals tradicionals o aquells de caire cultural que l'Ajuntament reconegui per la seva vinculació al municipi.
A més de la contribució dels beneficiaris, l'Ajuntament establirà anualment una quantitat al pressupost de despeses dedicada a la preservació i gestió de la xarxa de camins públics municipals.
L'Ajuntament aprofitarà les convocatòries d'ajuts i reclamarà el suport d'altres administracions ja que les persones beneficiàries de l'ús de la xarxa no són nomes les empadronades o residents a Valldemossa
Art.17.-
Els camins tenen una zona de protecció que consisteix en dues franges de 3 metres de terrenys a ambdues bandes delimitades interiorment per la zona de domini públic o ús públic i exteriorment per dues línies paral·leles a les arestes exterior de l’explanació dins la qual queda prohibida qualsevol actuació que perjudiqui la integritat i la seguretat del camí.
Art. 18.-
A més de les prescripcions que es considerin oportunes en cada cas, en base als preceptes d’aquesta Ordenança i amb la finalitat de no causar cap perjudici ni al camí ni a la circulació, s’estableixen també les regles d’obligat compliment en les següents actuacions:
a) Conduccions subterrànies: Només s'instal·laran en el domini públic quan siguin conduccions de caràcter públic, o disposin d'autorització municipal.
b) Tanques i tancaments: No envairan el camí.
c) Indústries, canteres i explotacions agrícoles i ramaderes: A més de complir les condicions que exigeixin els corresponents plans d’ordenació, s’hauran de tenir en compte en aquests establiments les molèsties o perills que puguin produir a la circulació, per tal d'evitar-los.
d) Moviments de terra: Es poden autoritzar en qualsevol zona sempre que no siguin perjudicials pel camí i que no modifiquin el lliure curs de les aigües.
e) Encreuament subterranis: Les obres per encreuaments subterranis tindran la resistència adient, deixaran el paviment en les mateixes condicions que estaven i s’executaran de forma que produeixin les menors pertorbacions possibles al trànsit sigui de vehicles o de vianants.
f) Passos: La construcció de passos elevats per entitats o particulars, es subjectarà a la necessitat de sol·licitar la corresponent autorització que haurà de ser acompanyada per un projecte en el que s’indiquin les seves condicions de resistència i les conseqüències de la seva construcció en relació a l’explanació del camí, evacuació d’aigües pluvials i la seva influència en la seguretat.
g) En el cas que s’efectuïn nous passos o accessos a les finques, serà preceptiu el permís de l’Ajuntament i, en tot cas s’hauran d’efectuar les obres de condicionament necessàries i no perjudicar en cap cas la lliure circulació d’aigües ni l’estat del camí.
h) Els camins municipals són aptes per anar apeu. Per altres formes de circulació prevaldrà el criteri d'ús tradicional. Es podrà circular amb vehicles mecànics sempre que l'àmplària sigui suficient, no es faci malbé el paviment i es respecti el trànsit de vianants. El plenari de la corporació en podrà establir les condicions de circulació amb detall (trams, tonatge, ...) i quedarà recollida a la secció Camins Públics del web i al tauló d'anuncis municipal.
i) Animals domèstics i de companyia: Els cans sempre aniran fermats; a més, els animals domèstics potencialment perillosos, aniran fermats sota el control del seu propietari i hauran de dur morral homologat de conformitat al que assenyala la Llei 50/1999, de 23 de desembre, de tinença d'animals potencialment perillosos. Els altres animals domèstics o de companyia aniran sempre controlats pels propietaris, evitant qualsevol molèstia als altres usuaris del camí i a l'entorn.
j) Les activitat de caire comercial, o qualsevol de les accions anteriors no poden afectar negativament el desenvolupament de les activitats rurals tradicionals que es duen a terme a l’entorn o al camí.
Art. 19.-
La vigilància i el manteniment dels camins afectats per aquesta Ordenança, correrà a càrrec dels serveis de vigilància municipal i es podrà operativitzar tal com indica l'art.6. L'Ajuntament treballarà per viabilitzar un lloc de feina de caminer bé sigui en gestió externa o pròpia.
El Consell de Mallorca o altra institució es podrà fer càrrec de la vigilància i manteniment dels camins quan prèviament s’hagi signat el corresponent conveni de col·laboració.
CAPÍTOL II: DE LES RUTES DEL CONSELL DE MALLORCA (La Ruta de Pedra en Sec)
Art.20.-
La Ruta de Pedra en Sec i la Ruta d’Artà a Lluc són dos itineraris senderistes promocionats i gestionats pel Consell de Mallorca per tal de contribuir al coneixement i comprensió dels valors naturals, culturals i paisatgístics de Mallorca. La gestió de la Ruta de Pedra en Sec GR221 s'atén a allò que disposa el Pla Especial d'Ordenació i Protecció aprovat pel Consell de Mallorca en sessió de 21 de maig de 2015 i publicat al BOIB núm 093 de 25 de juny de 2015.
Art.21.-
D’acord amb la norma 50 del Pla Territorial de Mallorca els traçats de les rutes esmentades s’hauran d’incloure en el planejament municipal, i seran vinculants a l’hora de redactar les adaptacions, revisions o els nous planejaments urbanístics.
Art. 22.-
La Ruta de Pedra en Sec, al seu pas per Valldemossa, serà gestionada pel Consell de Mallorca a partir de la signatura del corresponent conveni amb els particulars i l’Ajuntament.
TITOL TERCER: INFRACCIONS I SANCIONS
Art. 23.-
1.Seran sancionables totes i cada una de les infraccions que es cometin contra les disposicions de la present Ordenança.
2. El procediment sancionador s’iniciarà d’ofici o en virtut de la denúncia dels particulars, regint-se pel que estableix la Llei 30/92 de 26 de novembre, de Règim Jurídic d’Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú i en el seu Reglament de desenvolupament aprovat per RD 1398/1993 de 4 d’agost, així com pel Decret 14/94 de la CAIB.
3. Les sancions que s’imposin seran independents de l’obligació de reparar els danys causats i de devolució del camí al seu estat original. En la restitució dels camins, l’Ajuntament disposarà de la potestat d’execució subsidiària a càrrec de l’infractor.
Art. 24.-
Seran infraccions Lleus la realització d’actes sense autorització quan siguin legalitzables o tinguin escassa intensitat que afectin a l’ornat públic, o produeixin pertorbació en l’ús del camí per part de les persones amb dret a utilitzar-lo o causin danys d’escassa identitat al camí o als seus elements de servei , a l'entorn o a instal·lacions alienes, així com qualsevol acte que compleixi amb els criteris establerts en el punt 2 de l’article 140 de la Llei 7/85 de Bases de Règim Local, redactat per la Llei 57/2003 i no es conceptuïn com a infraccions greus. Són infraccions Lleus:
1. Establir qualsevol classe d’anunci publicitari en les zones de domini públic del camí i col·locar cartells informatius, sense autorització municipal.
2. Col·locar, sense la corresponent autorització, barreres o qualsevol obstacle de pas transversals al camí amb la finalitat d’impedir la fuita del ramat o impedint la circulació. En els casos de camins o rutes senderistes en què s’autoritzi expressament la col·locació d’una barrera, s’instal·laran els corresponent elements que permetin el pas de vianants.
3. Permetre de forma negligent o intencionada que les aigües de rec discorrin pel camí.
4. Permetre de forma negligent o intencionada que el bestiar faci malbé el camí.
5. Desenvolupar activitats de venda ambulant no regulades o sense autorització de l’Ajuntament.
6. Acampar i / o pernoctar en el camí.
7. Alimentar animals assilvestrats o salvatges com cans, moixos, coloms, cabres o similars.
8. Transitar amb animals de companyia sense el pertinent control per part del propietari. Els cans, hauran de circular sempre fermats i controlats. Els cans de perillositat previsible o manifesta han de dur un morral posat adequadament que impedeixi les mossegades, sota la responsabilitat absoluta del seu propietari o posseïdor.
9. Utilitzar el camí de forma reiterada com a lloc d’estacionament habitual.
10. No sol·licitar el permís o autorització municipal quan es requereix.
11. No cumplir les limitacions que afecten cada via.
12. No realitzar el pagament de les taxes o fiances vigents.
13. Sortir del camí quan s'entri en propietat privada, sense justificació.
Art. 25.-
Seran infraccions greus la realització d’actes no autoritzables o actes d’entitat suficient que afectin a l’ornat públic o produeixin pertorbació en l’ús del camí per part de les persones amb dret a utilitzar-lo o causin danys al camí o els seus elements de servei o instal·lacions annexes, així com qualsevol acte que compleixi amb els criteris establerts en el punt 2 de l’article 140 de la Llei 7/85 de Bases de Règim Local, redactat per la Llei 57/2003. Seran infraccions greus:
1. Realitzar obres, instal·lacions o actuacions no permeses en la zona de domini públic i de servitud del camí, desenvolupar-les sense les autoritzacions o llicències requerides o incomplir algunes de les prescripcions imposades en les autoritzacions atorgades.
2. Sostreure, deteriorar o destruir qualsevol element del camí directament relacionat amb l’ordenació, orientació i seguretat de la senyalització, com són els senyals, balises, baranes, tanques, fites i similars, o bé modificar intencionadament les seves característiques o situació.
3. Col·locar o abocar intencionadament o per negligència, objectes o materials dins la zona de domini públic o de servitud.
4. Realitzar en l’explanació o en la zona de domini públic, obres, instal·lacions i servituds d’encreuament, aèris o subterranis, plantacions o canvis d’usos no permesos o sense la pertinent autorització o sense atendre a les condicions de l’autorització atorgada.
5. Col·locar cartells o qualsevol altre informació fent ús dels senyals de circulació, de l’Ajuntament, del Consell de Mallorca o de qualssevol altre titularitat legalment col·locats.
6. Malmenar o deteriorar el camí circulant amb càrregues de pes que excedeixin els límits autoritzats.
7. Aplicació de productes químics a la vegetació de les vores del camí sense la corresponent autorització. En cas de comptar amb l’autorització, també constituirà infracció el fet de no col·locar la senyalització necessària per tal d’advertir als usuaris que el camí ha estat tractat amb productes químics.
8. Instal·lar aspersors de rec annexos al camí sense la pantalla corresponent. Aquesta pantalla haurà d’impedir de forma efectiva qualsevol projecció d’aigua al camí.
9. Obstaculitzar el camí amb terra, escombraries, herbes o qualsevol altre material, sense la prèvia autorització de l’Ajuntament.
10. Abandonar qualsevol tipus de deixalla o escombraria en el camí.
11. Disparar elements de pirotècnia des del camí.
12. Utilitzar elements audiovisuals, cridar o produir renous que puguin alterar la calma i la tranquil·litat del medi rural.
13. Emetre gasos, partícules o radiacions que puguin afectar sensiblement l’ambient atmosfèric.
14. Apropiar-se dels fruits o qualsevol altre element de valor de les parcel·les privades annexes al camí.
15. Introduir, amollar o alliberar espècies vegetals o animals.
16. Capturar o apropiar-se de qualsevol espècie protegida que es trobi dins el camí. Incomplir la normativa de caça.
17. Realitzar maniobres que impliquin perillositat per a la lliure circulació.
18. Realitzar solcs o síquies a la cuneta que per la seva profunditat i proximitat al camí puguin constituir un perill per a la circulació.
19. Circular amb vehicles fora dels camins o camp a través, sempre i quan no siguin vehicles propis d’activitats tradicionals, de vigilància, agrícoles, ramaderes, forestals o cinegètiques. No serà d’aplicació aquesta disposició quan es tracti de motius expressament autoritzats o quan concorrin raons d’urgència o de força major.
20. Obstruir de forma negligent o expressa les clavegueres o qualsevol altre element de desguàs d’aigües pluvials.
21. Realitzar competicions o carreres no autoritzades, o altres usos amb finalitat econòmica sense la corresponent autorització de l’Ajuntament o del Consell de Mallorca.
22. Negar-se o resistir-se a subministrar dades o a facilitar la informació requerida per les autoritats competents o pels seus agents per al compliment de les funcions d’informació, investigació o inspecció en les matèries objecte de la present Ordenança, així com el fet de subministrar informació falsa.
23. Resistir-se o dificultar la tasca dels funcionaris facultats per a l’exercici de la funció d’investigació, vigilància o inspecció.
24. Superar, amb qualsevol mitjà, els llindars acústics permesos en la normativa sectorial en matèria de renous.
25. En els casos de camins no aptes per a la circulació de vehicles a motor, camins aptes per a la circulació de vianants o camins integrats en les rutes senderistes constituirà infracció greu el fet de circular amb vehicles o maquinària pels camins, excepte quan es tracti de propietaris de finques annexes al camí o vehicles propis d’activitats tradicionals, de vigilància, agrícoles, ramaderes, forestals o cinegètiques. No serà d’aplicació aquesta disposició quan es tracti de motius expressament autoritzats o quan concorrin raons d’urgència o de força major. El responsable/s de la infracció serà el conductor del vehicle i subsidiàriament la persona física o jurídica titular del vehicle.
26. Quan reiteradament no es sol·liciti permís o autorització pel que fa a les limitacions o usos que ho requereixen.
27. Quan reiteradament no es paguin les taxes o no s'aportin les fiances establertes.
28. Incompliment de les clàusules dels convenis de modificació de traçat per part de la persona o entitat interessada.
29. Encalçar, malmenar o estressar el bestiar, amb cans, corregudes o renous.
30. Sortir del camí quan s'entri en propietat privada, causant danys a les instal·lacions (tancats, marges,..) o als usos agrícoles, ramaders o cinegètics.
Art. 26.-
Seran infraccions molt greus els actes de deteriorament greu i rellevant en el camí o els seus elements de servei o instal·lacions annexes, l’impediment de l’ús del camí per altra o altres persones amb dret a la seva utilització, així com qualsevol altre acte que compleixi amb els criteris establerts en el punt 1 de l’article 140 de la Llei 7/85 de Bases de Règim Local, redactat per la Llei 57/2003.
1. Establir, fins i tot fora de la zona de servitud del camí, indústries, magatzems, dipòsits, abocaments o instal·lacions de qualsevol naturalesa o realitzar alguna activitat, que resultin perilloses, incòmodes o insalubres pels usuaris dels camins o per l'entorn.
2. Encendre i utilitzar focs incomplint la legislació aplicable.
3. Col·locar qualsevol tipus de xarxa, barrera, fil ferro o tanca perillosa per la circulació o trànsit pel camí. Disparar armes de foc des del camí.
4. Abocar residus no orgànics
5. Reincidir en tres (3) o més ocasions en la comissió d’infraccions greus.
L’abocament de deixalles, fems o escombraries té la classificació de lleu, greu o molt greu segons la naturalesa i el volum de l’abocament, d’acord amb la legislació vigent i la normativa municipal.
Art.27.-
Excepte previsió legal distinta, les sancions per infracció d’aquesta Ordenança local de camins seran les següents:
- Infraccions molt greus: de 2501 fins a 7.500 euros.
- Infraccions greus: de 751 fins a 2.500 euros.
- Infraccions lleus: fins a 750 euros.
- Complementàriament a les esmentades sancions econòmiques, també es podrà disposar la prohibició de trànsit pels camins de la xarxa municipal mentre no s'hagi satisfet la sanció.
Les sancions previstes en aquesta Ordenança ho seran sense perjudici de l’aplicació de la Llei 10/1990 en matèria de disciplina urbanística o altres normatives sectorials aplicables.
Art. 28.-
Sense perjudici del règim sancionador exposat, l’Ajuntament i altres interessats podran exercitar les accions civils i penals que estimin pertinents. El termini de prescripció de les infraccions serà el previst en la legislació del Procediment Administratiu Comú.
Art. 29.-
També es preveu la condonació de sancions econòmiques i la permuta del seu valor per tasques de preservació dels camins de la xarxa.
Art. 30.-
Correspondrà al municipi, respecte dels camins municipals, totes les potestats que la legislació atorga per la protecció del domini públic. En concret, les usurpacions de camins municipals es recuperaran pel procediment establert en l’Article 146 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, i l’article 70 del Reglament de Béns de les Entitats Locals, així com la resta de normativa legal que hi resulti d’aplicació.
Art. 31-
Les autoritzacions exigides per la present Ordenança s’entenen sense perjudici de les requerides en altres sectors d’actuació, en concret les necessàries llicències urbanístiques.
Art. 32-
En tot el que no es disposa en la present Ordenança seran d’aplicació les disposicions vigents sobre el Règim Local, els seus reglaments i demés disposicions legals dictades o que es dictin per a la seva aplicació.
Disposició final
La present ordenança entrarà en vigor una vegada s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, i hagi transcorregut el termini de 15 dies previst a l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, termini en el que l’Administració de l’Estat o de la Comunitat Autònoma podran exercir les facultats de requeriment.
Valldemossa, 12 de juliol de 2016
El Batle,
Nadal Torres Bujosa