Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA
Núm. 7985
Àrea delegada de Seguretat Ciutadana. Nova redacció dels apartats a) del punt 8.1, i del 10.1. de l’Acord creació i definició de les funcions i condicions de treball de la Policia Comunitària de la Policia Local de Palma
Versió PDF
La Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma, en sessió de 29 de juny de 2016, va acordà aprovar la nova redacció dels apartats a) del punt 8.1, i del 10.1. de l’Acord creació i definició de les funcions i condicions de treball de la Policia Comunitària de la Policia Local de Palma, en els termes següents:
La Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma va aprovar en la sessió de 28 de maig de 2014 el document de creació i definició de les funcions i condicions de treball de la Policia Comunitària de la Policia Local de Palma, així com la provisió de llocs de treball, incorporant-lo a la Relació de Llocs de Treball, prèvia negociació i aprovació en la Taula General de Negociació de 14 de març de 2014 i la seva posterior publicació al BOIB, núm. , de juny de 2014.
Mitjançant Decret núm. 10787 de 15/06/2016 de la regidoria de l’Àrea Delegada de Seguretat Ciutadana, s’ha executat la sentència núm. 56/16 del jutjat contenciós administratiu núm. 1 de Palma de Mallorca.
La sentència núm.56/16 del jutjat contenciós administratiu núm. 1 de Palma de Mallorca, anul·la tres apartats del Decret núm. 10260 de la Regidora de l’Àrea de Funció Pública i Govern Interior de 13 de juny de 2014 que recollia l’Acord de Junta de Govern aprovat en la sessió de 28 de maig de 2014. Aquests apartats són: l’apartat a) del punt 8.1, l’apartat 9.1.2 i l’apartat 10.1.
Atès que la competència en aquesta matèria d’acord a l’article 127.1.h) de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, modificada per llei 57/2003, de 16 de desembre de mesures per a la modernització del règim local pertany a la Junta de Govern.
Per aquest motiu i d’acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Llei Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, l’article 127.1.h) de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, modificada per llei 57/2003, de 16 de desembre de mesures per a la modernització del règim local, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i la resta de normativa vigent; es proposa a la Junta de Govern que adopti el següent
ACORD
1. APROVAR.- la nova redacció dels apartats a) del punt 8.1, i del 10.1. de l’Acord creació i definició de les funcions i condicions de treball de la Policia Comunitària de la Policia Local de Palma aprovat en sessió de 28 de maig de 2014:
L’apartat a) del punt 8.1 queda redactat de la manera següent: Jornada de 7 hores: s’hi podrà acollir tot el personal de la Policia de Barri, Suport de Barri o USOP.
L’apartat 10.1 de l’esmentat Acord queda redactat de la següent manera: S’hi podran acollir tots els agents de la policia comunitària i que s’acullin també al complement de flexibilitat horària.
2. DEIXAR SENSE EFECTE.- l’apartat 9.1.2. de l’esmentat Acord de Junta de Govern de 28 de maig de 2014.
3. TERCER.- Notificar aquesta resolució a tots els interessats i publicar a la intranet de la Policia Local i al BOIB.
La nova redacció del document de creació i definició de les funcions i condicions de treball de la POLICIA COMUNITÀRIA, de la Policia Local de Palma, així com la provisió de llocs de treball, s’adjunta com annex al present acord.
ANNEX
NOVA REDACCIÓ DEL DOCUMENT DE CREACIÓ I DEFINICIÓ DE LES FUNCIONS I CONDICIONS DE TREBALL DE LA POLICIA COMUNITÀRIA DE LA POLICIA LOCAL DE PALMA, AIXÍ COM LA PROVISIÓ DE LLOCS DE TREBALL EN EXECUCIÓ DE LA SENTÈNCIA NÚM. 56/16 DEL JUTJAT CONTENCIÓS ADMINISTRATIU NÚM.1 DE PALMA DE MALLORCA
1. Missió.
Millorar la convivència i la seguretat ciutadana, apropant el servei de la Policia Local i dels diferents organismes municipals a les barriades de la ciutat.
2. Funcions.
La següents llista de funcions refon les que, fins a la data d’entrada en vigor d’aquesta reforma, venien prestant per una part els agents de policia de barri i per una altra els agents d’USOP, a més d’incloure la funció 2.11 en l marc de la millora de la seguretat del trànsit a les vies urbanes.
1. Assistència a centres escolars dins el programa de “Policia Tutor”.
2. Assessorament en temes de seguretat ciutadana a entitats ciutadanes, associacions comercials i altres col·lectius.
3. Patrullar pels barris de Palma. Presència, accessibilitat freqüència i estabilitat dels equips de Policia Comunitària. Tracte personal, amable i directe.
4. Resposta a les demandes i col·laboració en la resolució de conflictes quan sigui necessari.
5. Detecció d’anomalies a la via pública i comunicació als organismes competents.
6. Detecció de vehicles abandonats.
7. Informació en relació amb els tràmits a la gestió municipal.
8. Cobertura d’entrada i sortida d’alumnes a centres educatius.
9. Cobertura de serveis de codi verd de la Base del 092.
10. Control sobre respecte a les ordenances municipals.
11. Campanyes de seguretat viària dins el seu marc territorial.
3. Procediments.
Mitjançant protocols estandarditzats, s’incidirà activament amb campanyes anunciades, realitzades i transmeses emprant estratègies de comunicació coordinades amb la resta de departaments municipals afectats.
4. Coordinació.
La Policia Comunitària coordinarà l’actuació amb la resta de divisions que composen la Policia Local de Palma i amb els diferents negociats municipals.
5. Formació.
Es fomentarà la planificació d’accions formatives específiques i la participació dins aquestes dels policies de nou ingrés a la Policia Comunitària i dels que no tenguin preparació específica en policia de proximitat, tècniques de mediació, policia tutor o qualsevol altre camp dels que conformen la tasca habitual de la Policia Comunitària.
6. Criteris per a l’accés dels membres de Policia Comunitària.
Amb l’entrada en vigor d’aquestes modificacions, els fins a les hores membres del servei de policia de barri i els integrants de les unitats de suport operatiu de les divisions territorials queden integrats dins el servei de policia comunitària*.
Els processos de provisió de vacants o concurs general de trasllats es regiran per els següents punts.
* Segons acord de la Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma del 04/06/14, el personal adscrit a la Unitat Aeroportuària quedaran integrats dins el servei de policia comunitària.
6. 1 Comissions de valoracions.
6.1.1. Comissió de valoració de l’escala bàsica.
Per a la cobertura de vacants de l’escala bàsica, la Regidoria de l’Àrea de Seguretat Ciutadana nomenarà la comissió de valoració següent:
6.1.2. Comissió de valoració de l’escala executiva.
Per a la cobertura de vacants de l’escala executiva, la Regidoria de l’Àrea de Seguretat Ciutadana nomenarà la comissió de valoració següent:
6. 2. Criteris de selecció per a vacants o canvis de destí.
Els aspirants a accedir a la Policia Comunitària hauran de superar el procés de selecció que es detalla a continuació.
La puntuació dels aspirants serà el resultat de la formula; a1+a2.
Els aspirants que no aconsegueixin obtenir cap de les places convocades, però hagin superat els requisits de la convocatòria, romandran a un borsí establert a l’efecte i amb un vigència de 2 anys, per si es produeix cap vacant.
6.2.1. Valoració genèrica i específica de mèrits:
Sense perjudici de les regles de valoració que es detallen a continuació, i amb la vista a l’acompliment de l’anomenada “carrera professional” que es regula a l’Estatut Bàsic del Treballador Públic, Llei 7/2007, i després d’estructurar una línia de formació acadèmica amb vista a les diferents especialitzacions policials, es fa constar que una vegada creada i estructurada aquesta, la valoració de mèrits per a l’accés a les denominades unitats especialitzades de la Policia Local de Palma, es realitzarà d’acord a un concurs específic que està directament vinculat a les línees de formació que a cada una de les denominades unitats especialitzades es determini.
- Si es disposa del curs de policia de barri, es valorarà amb 4 punts.
- Cada curs directament relacionat amb la tasca de mes de 10 hores i menys de 20 es valorà amb 0’40 punts.
- Cada curs directament relacionat amb la tasca de mes de 20 hores i menys de 40 es valorà amb 0’80 punts.
- Cada curs directament relacionat amb la tasca de mes de 40 hores i menys de 60 es valorà amb 1’20 punts.
- Cada curs directament relacionat amb la tasca de mes de 60 hores es valorà amb 1’60 punts.
7. Permanència a la unitat.
S’estableix un temps mínim de permanència a la unitat de 24 mesos comptadors des de l’endemà de la incorporació a la unitat, durant el qual no es podran realitzar canvis de destinació.
8. Condicions de treball de la Policia Comunitària.
8.1. Condicions horàries.
Per raons tècniques i de servei s’exclou la jornada partida dels horaris de Policia Comunitària, els seus components de Policia Comunitària podran escollir una de les modalitats horàries següents amb els requisits que es detallen per a poder accedir-hi:
a. Jornada de 7 hores: s’hi podrà acollir tot el personal de la Policia de Barri, Suport de Barri o USOP.
b. Jornada de 8 hores sense renúncia a dia lliure: s’hi podrà acollir tot el personal de la Policia de Barri, Suport de Barri, USOP o UNAE, independentment de la jornada laboral que actualment realitza.
c. Jornada de 8 hores amb renúncia a dia lliure: s’hi podrà acollir tot el personal de la Policia de Barri, Suport de Barri, USOP o UNAE, independentment de la jornada laboral que actualment realitza.
Els horaris per al personal de 7 hores seran de 07.00 a 14.00 hores en torn de matí, i de 14.00 a 21.00 hores en torn d’horabaixa. Per al personal de 8 hores, l’horari serà d’un 30% del personal disponible de 06.00 a 14.00 hores i un 70% del personal disponible de 7.00 a 15.00 hores, en torn d’horabaixa de 14.00 a 22.00 hores.
La rotació entre torn de matí i horabaixa serà quinzenal, així mateix poden haver-hi rotacions setmanals si ho autoritza el comandament del districte (Divisió territorial) i sempre que els recursos es mantinguin proporcionats en els diferents torns.
En els caps de setmana i festius es seguirà una roda de 3 caps de setmanes o festiu lliurat per un de feina (3x1). El personal quan hagi de prestar servei en cap de setmana, gaudirà dels següents dies de descans per cada període de 28 dies: Personal amb 7 hores, 7 dies lliures; personal amb 8 hores sense renúncia al dia lliure, 9 dies lliures; personal amb 8 hores i renúncia al dia lliure, 8 dies lliures. Els dies lliures coincidiran en divendres, o dijous i divendres, respectivament, si el torn es de matí; i en dilluns, o dilluns i dimarts, respectivament, si el torn es d’horabaixa; personal amb 8 hores, sense renúncia al dia lliure, dimecres, dijous o divendres, si el torn és de matí, o dilluns, dimarts o dimecres, si el torn és d’horabaixa.
S’admetran les sol·licituds de canvi de gaudi de dies lliures sempre que es corresponguin amb altra dia del mateix període, o següent, de 28 dies.
El personal que no hagi de prestar servei en cap de setmana, gaudirà els seus dies de descans obligatòriament en dies de cap de setmana.
8.2. Condicions econòmiques.
Els components de la Policia Comunitària percebran les compensacions econòmiques que els corresponen per la seva condició de funcionaris, segons la seva categoria, i pels serveis realitzats, que seran:
8.2.1. Compensació, segons conveni, corresponent a l’opció escollida per festiu treballats.
8.2.2. Retribució econòmica, segons conveni, corresponent al dissabte i diumenge treballats.
8.2.3. Retribució econòmica, segons conveni, corresponent a la renúncia al dia lliure, quan aquesta opció sigui l’escollida pel funcionari.
8.2.4. Complement de flexibilitat horària: corresponent a la possibilitat d’avançar o ajornar fins a tres (3) hores el torn de feina per a la cobertura de serveis de qualsevol tipus dins les competències de la Policia Local, els quals han de ser planificats i sol·licitats per el comandament en funcions de cap de dia, quan, per la seva natura o horari, no puguin ser coberts pel personal de servei ordinari i sempre que la demanda de les flexibilitat horària es comuniqui als agents amb una antelació igual o superior a setanta-dues (72) hores. Aquest complement serà de cent vuitanta-tres (183) euros repartits en 14 pagues (2.562 euros anuals) per als policies i amb el corresponent càlcul proporcional per a la resta de càrrecs. Les condicions de nombre de serveis màxim, d’accés al complement i de repartiment dels serveis programats es detallen en el punt 9 d’aquesta IS.
8.2.5. Complement de reforç en cap de setmana o festiu i especial horari: compensació econòmica per a la renuncia de tres (3) dies lliures en cap de setmana o festiu i la possibilitat d’esser canviats de torn en cap de setmana o festiu un màxim de 4 dies a l’any, per un import de cent trenta-quatre (134) euros repartits en 14 pagues (1.876 euros anuals) per als policies i amb el corresponent càlcul proporcional per a la resta de càrrecs, per a la cobertura de serveis de llarga durada (8 hores) o per falta de personal per a cobrir el servei ordinari i sempre que la demanda de reforç en cap de setmana o festiu o canvi de torn es comuniqui als agents amb la màxima antelació i en qualsevol cas amb un mínim de set (7) dies naturals. Les condicions d’accés al complement i de repartiment dels dies a renunciar es detallen al punt 10 d’aquesta IS.
8.2.6. Part proporcional del complement de nocturnitat, corresponent a la fracció horària desenvolupada dins l’horari de nit (de 22:00 a 6:00 hores).
9. Condicions del complement de flexibilitat horària.
9.1. Restriccions.
9.1.1. El nombre màxim de policies a tota la plantilla de la policia local de Palma, que el podran percebre és de cent vuitanta (180) policies locals. Els oficials i subinspectors seran en un nombre proporcional al que disposa la normativa autonòmica per a la confecció de les plantilles. Per accedir a aquest complement és necessari haver escollit la modalitat c) d’horari de Policia Comunitària (Jornada de 8 hores amb renúncia a dia lliure). Estan exclosos els agents en segona activitat que no realitzen caps de setmana i per raons de disponibilitat s’inclouran els que estiguin acollits a horaris de conciliació o reducció de jornada mentre a questa reducció o conciliació no sigui d’aplicació les vegades que puguin esser requerits per flexibilitzar el seu horari. En aquests casos hauran de realitzar el torn flexibilitzat de 8 hores com a la resta del personal voluntari acollit a aquesta opció. Podran gaudir de l’horari de conciliació o de reducció la resta de jornades laborals.
9.1.2. (suprimit)
9.1.3 Els agents que realitzin serveis programats amb flexibilitat horària, podran esser requerits per continuar amb el servei encomanat fins a la seva finalització. El temps que sobrepassi de les 8 hores de servei ordinari, serà retribuït com a hores extraordinàries.
9.1.4 Els torns i els equips de les divisions territorials s’hauran de proporcionar amb el personal que percep el complement de flexibilitat horària i el que no el percep. Igualment s’hauran de quadrar els torns dels caps de setmana, festius i grups de vacances entre aquestes dues opcions.
9.2 Nombre màxim de serveis.
Els agents de Policia Comunitària adherits a aquesta modalitat podran ser requerits a modificar el seu horari un màxim d’onze (11) ocasions en cap de setmana i onze (11) entre dilluns i divendres durant la totalitat dels tretze (13) períodes de vint-i-vuit (28) dies en què es divideix l’any natural. Els agents de Policia Comunitària que realitzen funcions de Policia de zona tindran prioritat per a cobrir serveis de flexibilitat horària en les seves barriades.
9.3. Nomenament i control dels dies de flexibilitat horària.
9.3.1. La inscripció per a gaudir d’aquest complement serà per un termini mínim d’un any natural. Si no s’ha arribat al nombre màxim d’agents, es podrà inscriure en qualsevol moment de l’any. Pel contrari, si hi hagués més aspirants que vacants es constituirà un borsí d’interessats, i cobriran les vacants que eventualment es puguin produir durant l’exercici.
9.3.2. Anualment es considerarà renovada la inscripció si l’interessat no hi renuncia expressament.
9.3.3. Es promourà el repartiment dels dies de flexibilitat horària de la forma més equitativa possible entre tots els agents de la mateixa categoria.
9.3.4. La Comissaria de Personal i Suport Logístic (CPSL) serà l’encarregada de nomenar la flexibilitat horària al agents en els fulls de serveis diaris a petició del comandament en funcions de Cap de Dia.
9.3.5. Igualment, els caps de les Divisions Territorials podran sol·licitar al Cap de Dia de la data corresponent el nomenament de personal en flexibilitat horària per a serveis dins el seu àmbit territorial. En cas d’acceptar la sol·licitud, el Cap de Dia ordenarà el nomenament i la publicació a la CPSL. En aquests cas, es nomenarà, sempre que sigui possible, als agents destinats en la divisió territorial afectada.
9.3.6. La CPSL nomenarà als agents d’acord amb un orde establert, el manteniment del qual serà visible i públic en la intranet policial.
9.3.7. Es ponderarà de forma similar al control dels serveis extraordinaris si els dies de flexibilitat horària nomenats són en cap de setmana, vigília de festiu o laborable.
9.3.8. Igualment es ponderarà de forma similar al control dels serveis extraordinaris si la flexibilitat horària es d’una, dues o tres hores.
9.3.9. L’antelació mínima de comunicació al personal nomenat serà de setanta-dues (72) hores, el qual podrà ser comunicat mitjançant missatge de telefonia mòbil.
9.3.10. Es portarà un règim de control i sancions similar al del procediment de control i gestió dels serveis extraordinaris, el qual podrà ser revisat i modificat si es detecten conductes doloses d’incompliment dels nomenaments d’horaris de flexibilitat. Els agents sancionats hauran de retornar els havers indegudament percebuts durant la substanciació d’aquest procediment i la pertinent comunicació a nòmines.
10. Condiciones del complement de reforç en cap de setmana o festiu i especial horari.
10. 1. S’hi podran acollir tots els agents de la policia comunitària i que s’acullin també al complement de flexibilitat horària.
10. 2. Les restriccions d’accés i les condicions i el control dels nomenaments de renuncia d’un dia de cap de setmana o festiu i canvis de torn en cap de setmana o festiu, seran les mateixes que les del complement de flexibilitat horària.
10. 3. Per cada dia que siguin requerits, del màxim de 3, a renunciar a un lliure de cap de setmana es retornarà un dia llibre, que haurà d’esser gaudit, de dilluns a divendres no festius, dins el mateix període de 28 dies o en els seu defecte dins la 1a quinzena del quadrant següent.
11. Entrada en vigor de la reforma.
La reestructuració del Servei de Policia Comunitària amb els nous horaris de feina entrarà en funcionament el proper 30 de juny de 2014 coincidint amb el primer període de 28 dies (quadrant) un cop acabat el curs escolar 2013-2014, per tal de no perjudicar els horaris de conciliació actualment en vigor. Els agents interessats podran sol·licitar novament horaris de conciliació per adequar-se a les noves condicions de Policia Comunitària.
12. Presentació d’instàncies.
La presentació per acollir-se a una de les tres modalitats d’horari i als complements a una de les tres modalitats d’horari i als complements oferts, es presentaran en el Registre General de l’Ajuntament en el termini de set (7) dies hàbils a partir de l’endemà de la publicació de la convocatòria a la intranet de la Policia Local de Palma.
Palma, 29 de juny de 2016
El cap de servei de l’Àrea de Seguretat Ciutadana
P.d. Decret de Batlia núm. 3000, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30, de 04/03/2014)
José M. Carrillo Martínez