Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 7872
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen subvencions per a les associacions o federacions de confraries de pescadors de les Illes Balears, per a l’any 2016

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El manteniment i desenvolupament del sector pesquer de les Illes Balears constitueix un dels objectius principals de suport al sector primari de la comunitat autònoma, atesa la rellevància social, econòmica i cultural que per al territori balear comporta l’esmentat sector. Un dels eixos principals sobre els quals gira l’activitat pesquera el constitueixen les distintes confraries de pescadors que s’han anat formant en els darrers anys, constituïdes com a corporacions de dret públic a l’empara d’allò que estableix el Decret 61/1995, de 2 de juny, pel qual es regulen les confraries de pescadors i les seves federacions (BOIB núm. 80. de 24 de juny de 1995).

D’acord amb el que disposa la normativa esmentada, per al compliment de les seves finalitats, les confraries de pescadors poden associar-se per a la gestió dels serveis comuns i igualment poden acordar la constitució de federacions.

El paper d’aquestes entitats associatives, per no limitar-se a un associacionisme no operatiu, ha de ser actiu i ha d’incloure actuacions positives i productives per al sector.  El suport públic per aquestes actuacions es fonamenta en el seu propi esforç i en la repercussió que obtenguin sobre el sector pesquer.

Per aconseguir la màxima eficàcia en aquest sentit és convenient potenciar la cooperació entre l’administració i aquestes entitats, amb l’objecte que les actuacions d’ambdues resultin més positives per als professionals de la pesca.

En aquest sentit, s’estima necessari el seu suport econòmic amb la finalitat de compensar sobretot les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies d’aquestes entitats. A més és necessari corregir la manca de cohesió entre els diferents territoris de les Illes, ja que molts de problemes són comuns i necessiten una postura ferma i unificada de tots els pescadors  de les Illes Balears.

En data 17 de març de 2005 es va publicar, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. L’article 1.2 i) d’aquesta Ordre assenyala que serà objecte d’ajudes l’associacionisme pesquer.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2a) assenyala que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i del fons procedent de l’Instrument  Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes previstes per la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. I concretament, a l'Annex 1 es preveu la adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

D’acord amb el que disposa l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat mitjançant Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l’article  3 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005 esmentada, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació

1. S’aprova, per a l’any 2016, la convocatòria de subvencions destinades a unions associatives del sector pesquer per a la participació en les despeses originades per la realització de les activitats pròpies; d’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les ajudes en els sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L’àmbit territorial d’aplicació d’aquestes ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim i finançament de la convocatòria

Per a la present convocatòria es destina un import màxim de noranta-vuit mil euros (98.000,00€), amb possibilitat d’ampliació de la dotació de la partida pressupostària, amb càrrec  als pressuposts del FOGAIBA.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta Resolució les associacions o federacions de confraries de pescadors de les Illes Balears, que compleixin els següents requisits:

            a) Que representin els interessos del sector pesquer

            b) Que no tinguin ànim de lucre

            c) Que tinguin un àmbit d’actuació a tota la comunitat autònoma de les Illes Balears

           d) Que estiguin inscrites en el Registre Oficial de Confraries de pescadors i de les seves Federacions, que depèn de la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

2. Els requisits generals establerts al punt 1 anterior s’hauran de complir amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de les sol·licituds i s’hauran de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar des de la data de la resolució de concessió de l’ajuda.

3. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones, les entitats  i les associacions sobre les quals concorri algunes de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.La justificació de no estar incurs en les prohibicions establertes es farà de la forma prevista a l’apartat 6 de l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, esmentat.

4. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears; així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.

5. L’acreditació del compliment d’aquest requisit es realitzarà mitjançant la presentació de les certificacions previstes a l’article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, l’interessat podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, per a la comprovació d’ofici del compliment de l’esmentat requisit i en aquest cas no serà necessària la presentació dels certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, s’acreditarà el seu compliment mitjançant una declaració responsable.

6. La comprovació dels requisits prevists al punt 1 es realitzarà d’ofici, per part de l’òrgan instructor del procediment, tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar l’autorització esmentada, s’haurà de presentar un certificat de la Direcció General de Pesca i Medi Marí o del Consell Insular corresponent.

7. De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Constitueixen les actuacions subvencionables la realització de les actuacions senyalades a continuació, realitzades des de l’1 de gener de 2016 fins al 31 de desembre de 2016 i pagades fins el dia 31 de gener de 2017:

a) Les reunions anuals de la junta general per a tractar aquells temes que ho requereixin. N’hauran de fer com mínim, una cada any.

b) Arbitratge i assessorament en situacions de litigi que puguin produir-se entre entitats.

c) Tutela dels processos electorals que es puguin esdevenir, així com el subministrament d’informació dels tràmits sobre els canvis dels òrgans de govern que es produeixin a les entitats.

d) Emissió d’informes de les normes que se sotmetin a la seva consideració, per part de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.

e)  Divulgació entre totes les entitats de tota la informació que per part de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca es consideri necessari, que de manera genèrica es concreta en: les normes que afectin la pesca, les ajudes estructurals, les mesures socio-econòmiques i, en general, les normes que afectin l’activitat pesquera, així com també informar projectes de les normes a què es sotmetin.

2. Seran despeses subvencionables:

− El salari i els costos de Seguretat Social i de gestoria del personal laboral contractat.

− Lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre d’altres: electricitat, telèfon, neteja.

− Subscripció a publicacions relacionades amb el sector.

− Material fungible d'oficina.

− Quotes satisfetes per la seva integració en agrupacions o federacions d’àmbit superior.

− Manteniment i adquisició d'equips informàtic.

− Viatges per assistència a reunions fora de l'illa de referència, sempre que aquestes despeses no es cobreixin amb altres fonts com puguin ser les reunions del Medac, entre d’altres.

− Despeses de formació per al personal propi de l'organització.

3. En qualsevol cas, s’han d’aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions.

En cap cas l’import de l’ajuda podrà superar el cost de l’activitat a realitzar.

4. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de presentar tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de la despesa subvencionable no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o el prestin,  o llevat  que la despesa s’hagi efectuada abans de la sol·licitud  de la subvenció.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s’hauran d’aportar amb la justificació de subvenció, es realitzarà conforme a criteris d’eficiència i economia, que s’han de justificar en una memòria quan l’elecció no correspongui a l’oferta més avantatjosa.

Cinquè

Quantia de les ajudes

La quantia de la subvenció serà el 100% de les despeses subvencionables originades de les actuacions realitzades.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà d’un mes i començarà a comptar des del dia següent al de la publicació en el BOIB del extracte de la present Resolució.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits prevists en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex I que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears i s’han de presentar, correctament emplenades, en el registre d’entrada del FOGAIBA, en el registre de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o a qualsevol dels registres prevists a l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que s’indiquen a l’annex citat, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en aquest annex I.

Aquestes sol·licituds han d’anar acompanyades de la documentació següent:

a) Fotocòpia compulsada del NIF de l’entitat sol·licitant.

b) Fotocòpia compulsada dels estatuts socials, correctament inscrits en el registre corresponent.

c) Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.

d) Memòria detallada de les actuacions a realitzar.

e) Pressupost detallat.

3.En cas que l’interessat no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, per a l’obtenció del DNI del representant o dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha d’aportar els certificats o la documentació corresponent. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, s’haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.

4. En cas que amb ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca ja s’hagi presentat algun d’aquests documents, no serà necessari aportar-lo de bell nou, i n’hi haurà prou que s’esmenti l’expedient en què consta o, si n’és el cas, que la informació figuri a la base de dades documental prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data que es presenta la sol·licitud.

5. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada, es requerirà la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s’entendrà com a desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit.

6. Si en qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient es presenten ratllades o esmenes, serà considerat com a no presentat, i es procedirà en aquest cas conforme indica l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes a l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, i la resta de normativa d’aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris 

1. Els beneficiaris seran seleccionats mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, seran seleccionades totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s’estableixen a la present convocatòria i adjuntin a la seva sol·licitud la documentació necessària.

2. En cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin l’import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran totes i cadascuna d’aquestes ajudes en el mateix percentatge, fins a esgotar el crèdit pressupostari.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, sobre la base de l’informe previ de la unitat gestora d’aquest Servei en el qual s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import.

3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar individualment als interessats. Una vegada passat aquest temps sense notificar-se resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.

4. Contra la resolució abans esmentada, es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes a comptar des del dia següent de la seva notificació, d’acord amb allò que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les establertes a l’article 11 del Text Refós de la Llei de Subvencions, a l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, i aquelles que deriven del compliment del que preveu l'esmentat Decret 61/1995, de 24 de juny, regulador de les entitats associatives assenyalades.

2. A més del que preveu el paràgraf anterior, els beneficiaris estaran obligats a:

a) Informar els seus membres de totes aquelles qüestions de les quals, amb la finalitat d’afavorir i millorar qualsevol acció relativa a l’activitat pesquera, tenguin coneixement, o els sigui subministrada per la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

b) Col·laborar amb la Direcció General de Pesca i Medi Marí en l’organització de qualsevol tipus de cursos de formació que siguin d’interès per als seus membres.

c) Facilitar als seus associats tot el suport necessari, amb l’objecte de facilitar un millor accés i gestió adequats dels expedients d’ajudes que es tramitin en el marc del Fons Europeu de Pesca i Medi Marí (FEMP).

d) Elaborar i remetre a la  Direcció General de Pesca i Medi Marí una memòria detallada de les actuacions trimestrals.

e) Elaborar i remetre a la Direcció General de Pesca i Medi Marí una còpia de les actes de les reunions sectorials a les que assisteixi com a Federació de Confraries de les Illes Balears.

f) Elaborar i remetre a la  Direcció General de Pesca i Medi Marí un informe anual d’activitats.

3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment deles obligacions assenyalades serà el que preveu el Text refós de la Llei de subvencions, i comprendrà des del reintegrament de l’ajuda i el pagament d’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per a justificar l’execució de l’actuació i les despeses objecte de subvenció acabarà, com a màxim, el 28 de febrer de 2017.

2.Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar la sol·licitud de pagament, d’acord amb el model de l’annex II que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçada al FOGAIBA. Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que en el citat annex s’indiquen, així com la assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions contingudes en el mateix annex.

Aquestes sol·licituds han d’ajuntar la documentació següent:

a) Memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Per justificar els viatges per assistència a reunions fora de l'illa de referència, s'ha de presentar un resum dels temes tractats a la reunió.

b) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de:

b.1Factures pagades, que reuneixin els requisits i formalitats prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) o documents comptables de valor probatori equivalent.

b.2 Nòmines dels treballadors, pagades.

b.3 Justificants del pagament de la Seguretat Social i de la retenció de l’IRPF corresponent al personal contractat.

b.4 Justificants de pagament.

c) Si n’és el cas, indicació dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes, incorporats a la relació de justificants de despeses.

d) Si n’és el cas, els tres pressuposts que, en aplicació de l’article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat el beneficiari, així com també la memòria justificativa de l’elecció, si escau.

3. El fet de no presentar la documentació de la realització de l’activitat objecte d’ajuda en el termini i en els termes establerts, així com la no-realització de l’activitat objecte d’ajuda, suposa un incompliment al qual és aplicable el que s’estableix en el punt 3 de l’apartat novè d’aquesta Resolució.

4. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada que hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA

5. A petició del beneficiari es podrà fer un pagament parcial, prèvia justificació de les despeses efectivament realitzades, per un mínim del 50% del cost de la inversió o actuació objecte d’ajuda, en els termes establerts en el punt 2 del present apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se’n deriven no eximeixen el beneficiari de l’ajuda de l’obligació de justificar la realització completa i el cost total de l’activitat subvencionada.

Onzè

Compatibilitat de l’ajuda

1. Les ajudes objecte de la present convocatòria seran compatibles amb les subvencions que, per a la mateixa finalitat,pugui percebre el beneficiari, d’altres administracions públiques o altres ens públics o privats.

2. L’import de l’ajuda en cap cas podrà superar, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, el cost total de l’activitat objecte de subvenció.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a la present convocatòria serà el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei de subvencions; així com també els preceptes que resultin d’aplicació de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa de vigent aplicació.

Tretzè

Publicació

Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte,en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 6 de juliol de 2016

 

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas