Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 7861
Proposta de resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres i resolució del conseller d’Educació i Universitat de 30 de juny de 2016 per la qual es crea la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació estableix en l’article 132 a que són competències del director d’un centre públic “tenir la representació del centre, representar l’Administració educativa en el centre i fer arribar a aquesta Administració els plantejaments, les aspiracions i les necessitats de la comunitat educativa”.

Així mateix, en l’apartat c d’aquest article s’estableix que és competència dels directors “exercir la direcció pedagògica, promoure la innovació educativa i impulsar plans per a la consecució dels objectius del projecte educatiu del centre”.

Pel que fa als centres privats concertats, la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol (BOE núm. 159, de 4 de juliol), reguladora del dret a l’educació (LODE) estableix en l’article 54.2 a que el director dels centres concertats serà designat previ acord entre el titular i el consell escolar i, en l’article 59.1 d, estableix que tindrà les facultats, entre d’altres, de dirigir i coordinar totes les activitats educatives del centre, d’acord amb les disposicions vigents, sense perjudici de les funcions del consell escolar del centre.

Tant l’escola com la família tenen a les seves mans el repte d’educar els menors; per això, la coordinació entre ambdues institucions és fonamental per millorar la qualitat de l’educació, per assolir els objectius de convivència i èxit escolar i, en definitiva, per facilitar el desenvolupament integral dels infants.

En aquest sentit, mitjançant el Decret 36/2015, de 15 de maig, es va constituir la Mesa de Diàleg Permanent amb Pares i Mares de l’Alumnat de les Illes Balears. Per això, i per facilitar la coordinació entre ambdues institucions —escola i família—, potenciar la participació dels directors dels centres en la promoció de la innovació educativa i impulsar plans per a la consecució dels objectius dels projectes educatius dels centres, es considera necessari crear una mesa de diàleg permanent amb els directors dels centres. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears defineix i regula, en els articles 17, 18 i 19, els òrgans col·legiats de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El Decret 1/2016, de 16 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga les competències en matèria de planificació educativa, coordinació de les infraestructures i dels serveis educatius, règim orgànic i funcionament dels centres docents, centres concertats i centres privats, educació a distància no universitària, gestió de títols acadèmics i convalidacions, escolarització a partir del segon cicle d’educació infantil, ordenació dels ensenyaments, avaluació del sistema educatiu i ensenyaments de règim especial al titular de la Conselleria d’Educació i Universitat, per mitjà de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

Sense perjudici de la funció assessora que ja desenvolupen el Consell Escolar de les Illes Balears i els consells escolars municipals i insulars, per complir aquests objectius, i amb la finalitat de potenciar la participació en l’àmbit educatiu dels directors dels centres, es considera convenient crear un òrgan col·legiat d’informació, consulta no preceptiva, estudi i seguiment dels assumptes que afecten qüestions pròpies del sistema educatiu de les Illes Balears, específicament els referits a la millora de l’equitat i qualitat educatives i a tot allò que incideix en el model de direcció escolar i en el bon funcionament dels centres, el qual ha de permetre acostar més l’Administració i els equips directius dels centres i donar-los més possibilitats d’actuació.

Proposta de resolució

Amb aquesta finalitat, i d’acord amb les facultats atribuïdes al conseller d’Educació i Universitat en l’article 19.2 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, propòs al conseller d’Educació i Universitat que dicti una resolució en els termes següents:

 

Primer

Creació de la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears

1.   L’objecte d’aquesta Resolució és crear la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors dels Centres Educatius no universitaris de les Illes Balears com a òrgan col·legiat de participació, informació, consulta no preceptiva, estudi, debat i seguiment dels assumptes que afecten qüestions pròpies del sistema educatiu de les Illes Balears i, molt especialment, de tot allò que afecta la millora dels processos educatius, el model de funció directiva i el bon funcionament dels centres.

2.   La Mesa ha de desenvolupar les seves funcions en relació amb els centres educatius no universitaris sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Adscripció

La Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears s’integra en la Conselleria d’Educació i Universitat i s’adscriu a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

Tercer

Finalitat

La Mesa té la finalitat de facilitar la informació, la col·laboració, la representació i la participació dels directors dels centres d’ensenyament no universitari sostinguts amb fons públics en les qüestions que afecten el sistema educatiu de les Illes Balears en conjunt i, especialment, en la millora dels processos educatius, en el model de funció directiva i en tot allò que condiciona el bon funcionament dels centres

Quart

Objecte i natura

1.   La Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears es constitueix com un organisme de consulta i debat sense funcions decisòries i, per tant, les seves propostes no són preceptives ni vinculants per a la Conselleria d’Educació i Universitat ni tenen caràcter executiu.

2.   La Mesa té com a objectiu prioritari estudiar, debatre i fer propostes sobre els avantprojectes i els projectes de disposicions normatives rellevants per a la millora dels processos educatius, per al model de funció directiva i per al bon funcionament dels centres que, en matèria educativa, elabori la Conselleria d’Educació i Universitat, així com fer-ne el seguiment i proposar iniciatives orientades a la millora del sistema educatiu de les Illes Balears.

3.   Així mateix, pot proposar l’adopció de mesures per millorar la qualitat de l’educació i fer-ne el seguiment.

Cinquè

Funcions

Les funcions de la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears són les següents:

a) Emetre informes facultatius i no vinculants en relació amb els projectes de disposicions normatives sobre direcció escolar, funcionament dels centres i de caràcter general que elabori la Conselleria d’Educació i Universitat en matèria educativa, a petició de la direcció general encarregada de la tramitació de l’expedient.

b) Fer un seguiment dels assumptes que afecten la direcció escolar i el funcionament dels centres i del conjunt de l’àmbit educatiu de les Illes Balears i fer propostes a la Conselleria d’Educació i Universitat.

c)  Analitzar l’estat del sistema educatiu i fer propostes per millorar-lo.

Sisè

Composició

La Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears està constituïda per les persones següents:

a) El titular de la Conselleria d’Educació i Universitat, o la persona en qui delegui, que actua com a president.

b) El titular de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, o la persona en qui delegui, que actua com a vicepresident.

c)  El titular de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, o la persona en qui delegui.

d) El titular de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, o la persona en qui delegui.

e)  El titular de la Direcció General de Personal Docent, o la persona en qui delegui.

f)  Un membre de cadascuna de les associacions i federacions d’associacions de directors de centres educatius públics d’educació infantil i primària, educació secundària i centres d’adults de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears legalment constituïdes.

g) Un director de centre educatiu privat concertat per cadascuna de les tres entitats patronals més representatives que formen part de la Mesa de l’Ensenyament Privat Concertat i d’Educació Especial.

h) Un director de centre educatiu privat concertat per les Cooperatives d’ensenyament representades a la Mesa de l’Ensenyament Privat Concertat i d’Educació Especial.

i)  Dues persones de prestigi reconegut en el món educatiu, nomenades pel president de la Mesa a proposta dels membres de la mesa d’entre les candidatures proposades i avalades per un terç dels membres de la Mesa, entre exdirectors de centres educatius.

j)  Un membre, funcionari de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, nomenat pel titular d’aquesta Direcció General, que actua com a secretari, amb veu i sense vot.

Setè

Nomenaments i cessaments

1.   Els representants de les associacions i federacions d’associacions de directors de centres públics d’ensenyament no universitari i de les patronals i cooperatives d’ensenyament representades a la Mesa de l’Ensenyament Privat Concertat i d’Educació Especial han de comunicar al president de la Mesa els noms dels membres titulars i suplents que han de representar aquestes entitats a la Mesa. El president els ha de nomenar per un període de dos anys.

2.   Els membres de prestigi reconegut en el món educatiu han de ser nomenats per un període de dos anys.

3.   El cessament en les seves funcions s’ha de fer mitjançant el mateix procediment.

Vuitè

Convocatòria i sessions

1.   Correspon al president determinar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar-ne l’ordre del dia, tenint en compte les peticions de la resta de membres, si s’escauen, les quals s’han de formular, com a mínim, amb cinc dies hàbils d’antelació i, en qualsevol cas, amb una antelació coherent amb la naturalesa de la normativa, programa o projecte objecte de la consulta i amb la fase d’elaboració en què es troba.

2.   Tenint en compte l’article 26.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, es pot afegir un punt a l’ordre del dia si hi ha presents tots els membres i es declara per majoria la urgència del tema que s’ha de tractar.

3.   En casos d’urgència apreciada pel president, les sessions s’han de convocar amb quaranta-vuit hores d’antelació, com a mínim. No és necessària la convocatòria prèvia de la Mesa perquè aquesta es reuneixi si hi ha presents tots els membres i decideixen per unanimitat dur a terme la reunió.

4.   La Mesa queda constituïda vàlidament sempre que hi assisteixin el president, el secretari i la majoria dels vocals nomenats, o les persones que els substitueixen. L’aprovació de les propostes i informes es fa per majoria de vots dels membres que siguin presents en el moment de la votació. En cas d’empat, el president té vot de qualitat.

5.   La Mesa s’ha de reunir en sessió ordinària una vegada cada trimestre durant el curs escolar i, en sessió extraordinària, quan ho estimi oportú el president o un terç dels membres de la Mesa. Les reunions s’han de convocar en horaris que facilitin l’assistència dels membres.

Novè

Funcionament

1.   El funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent dels Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears és el que s’estableix per als òrgans col·legiats en el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, sense perjudici del que s’estableix en aquesta Resolució. A partir de l’1 d’octubre de 2016 serà d’aplicació la Llei 40/2015, de 1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

2.   Els membres de la Mesa no percebran cap quantitat econòmica per dur a terme la seva tasca, llevat de les indemnitzacions que, si escau, els pertoquin com a funcionaris, d’acord amb la normativa vigent aplicable.

Desè

Aplicació

Aquest Resolució té efectes a partir de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 30 de juny de 2016

 

El director general de Planificació,Ordenació i Centres

Antonio Morante Milla

Conforme amb la proposta. En dict resolució.

Palma, 30 de juny de 2016

 

El conseller d'Educació i Universitat

Martí X. March Cerdà