Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 7815
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte ampliació de residus a la deixalleria de Sóller al polígon industrial de Son Angelats en el TM de Sóller, promogut per Sóller Recicla S.L. (Exp. 97a/2015)
Versió PDF
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 7 de juny de 2016, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015), RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental, del projecte ampliació de residus a la deixalleria de Sóller al polígon industrial de Son Angelats en el TM de Sóller en els següents termes:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte està inclòs dins l’annex II, Grup 7 Altres projectes apartat a) Instal•lacions de residus no previstes a l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.
Per tant, com a projecte inclòs a l’Annex II de la Llei 11/2006, d’acord al que s'indica a la Circular del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013.
2. Descripció i ubicació del projecte
L'objecte del projecte és l’obertura d’un centre d’emmagatzematge temporal de residus (deixalleria) al municipi de Sóller.
L’activitat es durà a terme al polígon industrial de Son Angelats en el TM de Sóller, la parcel•la té una superfície de 1.169m² i es troba completament formigonada, dins la parcel•la hi ha una nau de 346.52m² prefabricada de xapa per a l’emmagatzematge de residus perillosos.
El projecte es pretén desenvolupar a sòl classificat com a sòl urbà d’ús industrial, a zona de policia de torrent, fora d'àrees de prevenció de riscs i d’àrees de protecció territorial.
La instal•lació compta amb els serveis municipals de llum, aigua i clavegueram.
Es disposarà d’un separador d’hidrocarburs.
3.Avaluació dels efectes previssibles
Els principals impactes serien els derivats d’una mala gestió, manipulació dels residus emmagatzemats.
S’ha realitzat una sonometria i no es preveu que es superin els llindars establerts a la normativa.
El sòl es troba formigonat per la qual cosa no es preveu que es produeixi una contaminació dels sòl ni de les aigües subterrànies per el desenvolupament de l’activitat.
4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, s’han consultat les administracions següents: el Servei d’Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics, el Servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics, l’Ajuntament de Sóller, la Direcció Insular de Residus del CIM i el Dpt. D’Urbanisme i Territori del CIM.
S'han rebut informes favorables del Servei d’Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics i de la Direcció Insular de Residus del CIM.
5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Per les característiques del projecte, es tracta d'un projecte de petites dimensions, es connectarà a les xarxes de serveis existents, es realitza una correcta gestió dels residus generats, s'impermeabilitzarà el sòl per evitar contaminació, es minimitza el consum de recursos, es disposa d’un decantador d’hidrocarburs i de material absorbent.
2. El projecte es desenvolupa a sòl classificat com a sòl urbà d’ús industrial, a zona de policia de torrents, fora d'àrea de prevenció de riscs, fora d'espai natural protegit, fora de XN2000 i fora d'àrees de protecció territorial
Per les característiques del projecte no se supera la capacitat de càrrega del medi natural.
3. Es tracta d'un projecte de reduït àmbit, sense impactes transfrontarers, s'avaluen els impactes durant la fase d'execució i de funcionament i no es preveu que impliqui impactes significatius ateses les característiques i la ubicació de l'activitat i s'estableixen mesures generals per a disminuir l'impacte.
Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte “ampliació de residus a la deixalleria de Sóller en el polígon industrial de Son Angelats en el terme municipal de Sóller, promogut per Sóller Recicla S.L”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 i sempre i quan es compleixin les mesures correctores/protectores contingudes en el document ambiental presentat, i els condicionants següents:
1. Tots els residus s’hauran de dipositar dins contenidors, caixes, saques i/o recipients adequats a la tipologia dels mateixos.
Es disposarà de cubetes de retenció a tots els contenidors que puguin generar abocaments.
Els residus que s’emmagatzemin a l’exterior i que per les seves característiques siguin susceptibles de sortir volant (plàstics, paper, cartró,...) hauran d’emmagatzemar-se coberts i/o tapats.
2. Quinzenalment es realitzarà una inspecció visual de l’estat de neteja del torrent i voltants de la instal•lació; si s’observen residus que hagin pogut ser generats per l’activitat seran retirats immediatament.
3. Els residus del separador d’hidrocarburs seran entregats a gestor autoritzat i es guardaran els albarans de recollida.
4. L’enllumenat exterior serà de baix consum i les lluminàries no emetran flux lluminós a l'hemisferi superior
5. S'haurà d'evitar les possibles olors generades durant el desenvolupament de l'activitat, mitjançant la neteja periòdica dels contenidors.
6. Al trobar-se adjacent a una zona verda-ELP, prevista al PGOU però encara no executada, es considera necessari que el tancament a la zona sud i oest de la parcel•la s’integri amb el medi (pantalla vegetal) i així disminuir la visibilitat dels contenidors des de l’exterior.
7. Per a l’emmagatzematge del fibrociment s’haurà de complir tota la normativa sectorial al respecte.
8. Totes les mesures incloent aquests condicionants i les provinents del Sistema de Gestió implantant per l’empresa, s’hauran de recollir a una pla de vigilància ambiental on s’especifiquin els objectius, els indicadors, el període de seguiment de cada mesura, qui és el responsable i com s’executen.
Es recomana la recollida de les aigües pluvials de l’edificació per a que siguin reaprofitades a la pròpia instal•lació per exemple la neteja de les instal•lacions.
D’acord amb l’informe de la DG de Recursos Hídrics se recorda que qualsevol obra o treball a la zona de protecció de torrents precisa d’autorització administrativa emesa per la DG de Recursos Hídrics.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomtè d’AIA.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte , si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 22 de juny de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias