Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 7767
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 27 de juny de 2016 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts públics destinats al foment i la difusió de l’economia social per mitjà del suport a l’associacionisme de cooperatives i societats laborals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’economia social s’ha revelat com un factor substancial en el desenvolupament social i econòmic i constitueix un model que encaixa perfectament en les prioritats bàsiques de l’Estratègia Europa 2020 d’aconseguir una economia intel·ligent, sostenible i integradora, en atenció a l’estructura organitzativa d’aquest tipus d’empresa i al seu sistema de valors de solidaritat amb l’entorn, en què els drets de la persona prevalen per sobre els del capital i disposen de mecanismes per garantir la distribució equitativa de la riquesa.

D’altra banda, la importància de l’associacionisme com a tendència natural de les persones a agrupar-se de manera permanent per aconseguir unes finalitats determinades i com a instrument de participació està reconeguda en l’ordenament jurídic espanyol quan l’article 22 de la Constitució estableix que el dret d’associació és un dret fonamental.

Per això, la promoció de les activitats de foment i difusió de l’economia social i el suport a l’associacionisme empresarial en aquest sector, generador de noves iniciatives empresarials i amb un fort potencial de creació d’ocupació estable i de qualitat, resulta necessari per contribuir a la seva consolidació en l’economia de les Illes Balears.

Així ho preveu la Llei 1/2003, de 20 de març, de cooperatives de les Illes Balears, que dedica el capítol I del títol II al foment del cooperativisme i ordena que la Comunitat Autònoma assumeixi com a matèria d’interès públic la promoció, l’estímul i el desenvolupament de les societats cooperatives i de les seves estructures d’integració econòmica i representativa, amb absolut respecte a la seva llibertat i autonomia.

A aquests efectes, es preveu que els poders públics de les Illes Balears han de protegir, estimular i incentivar diversos aspectes del cooperativisme, entre els quals figura l’associacionisme cooperatiu, i dotar la conselleria competent en la matèria dels recursos necessaris per a diverses activitats, com ara les de promoció, difusió i formació.

Per tot això, s’aprova aquesta convocatòria d’ajuts destinats a fomentar i difondre l’economia social i a col·laborar en el finançament de les despeses de funcionament, organització i gestió de les entitats associatives del sector, amb l’objecte de millorar el posicionament i la representativitat de l’economia social a les Illes Balears, impulsar-ne la vertebració i millorar la capacitat de les entitats representatives per a la prestació de serveis dels interessos dels seus associats.

En la convocatòria es regulen dos programes d’ajuts:

El Programa I, de foment i difusió de l’economia social, es destina a promoure i donar a conèixer entre la població en general i entre els emprenedors en particular les fórmules empresarials en què s’organitzen les entitats d’economia social, amb una insistència especial en els principis i valors d’aquest tipus d’empreses, com també qualsevol altra actuació destinada a millorar el coneixement sobre l’economia social.

El Programa II, de foment i consolidació de l’associacionisme de cooperatives i societats laborals, pretén enfortir el posicionament de l’economia social a les Illes Balears mitjançant el finançament de les despeses d’infraestructures de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals.

L’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l’Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L’article 1.2, apartats 17 i 18, d’aquesta Ordre preveu que poden ser objecte de subvenció les activitats de formació, difusió i foment en l’àmbit de l’economia social, i les activitats de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals. Per la seva banda, l’article 3 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d’aprovar, per mitjà d’una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D’altra banda, l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), estableix el contingut mínim de la convocatòria d’ajuts, que ha de ser aprovada per l’òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Aquestes subvencions s’han inclòs en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici de 2016, aprovat per Acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2016 (BOIB núm. 23, de 18 de febrer).

En data 23 de maig de 2016, l’esborrany de la convocatòria es va presentar a la consideració del Consell de l’Economia Social i del Cooperativisme.

Per tot això, d’acord amb el que disposen els preceptes abans esmentats i una vegada emès l’informe preceptiu de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, dict la següent

RESOLUCIÓ

 Primer

Objecte

Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria d’ajuts per fomentar i difondre l’economia social d’acord amb els programes següents:

a) Programa I: foment i difusió de l’economia social

Inclou la subvenció parcial de les actuacions de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals d’àmbit autonòmic destinades a promoure i divulgar aquestes fórmules empresarials i a millorar el coneixement sobre l’economia social.

b) Programa II: foment i consolidació de l’associacionisme de cooperatives i societats laborals

Per mitjà del finançament de les estructures organitzatives de cooperatives i societats laborals, es pretén fomentar i consolidar l’associacionisme per enfortir el posicionament de l’economia social a les Illes Balears.  

Segon

Bases reguladores

Els ajuts i les subvencions convocats per mitjà d’aquesta Resolució es regeixen per allò que disposa l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació, modificada per Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008.

Tercer

Partides pressupostàries

1. El crèdit inicial assignat als ajuts que estableix aquesta convocatòria és d’un total de noranta mil euros (90.000 €), amb càrrec a la partida 19601 322A01 48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016 d’acord amb la distribució següent:

—  Per a les accions subvencionables del Programa I, el crèdit inicial assignat és de trenta mil euros (30.000 €).

—Per a les accions subvencionables del Programa II, el crèdit inicial assignat és de seixanta mil euros (60.000 €).

2. Els crèdits assignats a cada programa poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cada un, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.

3. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària del fons indicat.

Quart

Àmbit temporal i territorial d’aplicació

1. Els terminis per iniciar i dur a terme les activitats que es puguin subvencionar comprenen els períodes següents:

— Programa I: actuacions realitzades per associacions de cooperatives i societats laborals des del dia 1 de setembre de 2015 fins al dia 31 d’octubre de 2016.

— Programa II: despeses de manteniment d’estructures organitzatives efectuades des del dia 1 de gener de 2016 al dia 31 d’octubre de 2016.

2. Les entitats associatives de cooperatives i societats laborals, per poder beneficiar-se dels ajuts, és necessari que tenguin el domicili social en la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Cinquè

Beneficiaris i requisits

1. Es poden acollir a les subvencions que estableix aquesta convocatòria les entitats associatives de cooperatives i societats laborals d’àmbit autonòmic.

2. Amb caràcter general, les entitats beneficiàries han de reunir els requisits següents:

a) Estar legalment constituïdes i constar inscrites en el Registre de Cooperatives i de Societats Laborals de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.

b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

La sol·licitud dels ajuts comporta l’autorització a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria perquè pugui comprovar d’ofici que l’entitat sol·licitant està al corrent d’aquestes obligacions, sens perjudici que pugui aportar els certificats acreditatius corresponents juntament amb la sol·licitud.

c) Haver dut a terme l’organització preventiva de riscs laborals.

d) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l’obligació de reserva de quota d’un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tengui degudament autoritzada l’aplicació de les mesures alternatives.

Sisè

Quantia dels ajuts

En els annexos I i II d’aquesta convocatòria es fixen les quanties dels ajuts per a cada un dels programes.

Setè

Termini de presentació de sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds comença el tercer dia següent a la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el 31 de juliol de 2016.

2. Els models oficials de sol·licitud dels ajuts es poden obtenir a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, ubicada a la plaça de Son Castelló, 1, de Palma; en qualsevol de les oficines públiques del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i també en el web de la Conselleria, a l’adreça d’Internet <https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/1954370 >.

3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria o per qualsevol de les formes previstes en dret d’acord amb l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Les associacions sol·licitants han d’efectuar la petició de l’ajut per mitjà de qui les representi legalment, amb l’acreditació adequada.

4. Les sol·licituds s’han de presentar tenint en compte els requisits generals i específics establerts per a cada acció subvencionable d’acord amb l’annex que correspongui d’aquesta Resolució.

5. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeixen l’Ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s’haurà de requerir a la persona interessada que, en el termini de deu dies, esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 42 de la Llei 30/1992 abans esmentada.

Vuitè

Documentació general

A més de la documentació específica indicada en l’annex per a cada programa, les persones interessades han d’adjuntar a la sol·licitud la documentació general que s’indica a continuació (en original o fotocòpia compulsada):

a) Targeta d’identificació fiscal.

b) Escriptura pública o acta de constitució de l’entitat o institució, i estatuts degudament inscrits en el registre corresponent.

c) Document nacional d’identitat de la persona física que actuï en representació de la persona jurídica i escriptura de poder suficient i subsistent que l’acrediti per actuar davant l’Administració autonòmica en el procediment de concessió de subvencions, llevat que la capacitat de representació s’inclogui en els estatuts.

d) Memòria relativa a l’activitat objecte de la subvenció, que ha d’incloure les circumstàncies que es donen en el projecte en relació amb les indicades en l’apartat desè d’aquesta Resolució i que permetin aplicar els criteris de valoració que serviran de base per concedir la subvenció.

e) Pressupost detallat de l’activitat que s’ha de dur a terme, el qual ha d’incloure els possibles ingressos per qualsevol concepte vinculats a la realització de l’activitat o, quan pertoqui, un certificat del representant legal de l’entitat en què consti que no s’obtindran més ingressos per a la mateixa finalitat, llevat de les subvencions que es puguin concedir en aplicació d’aquesta convocatòria.

f) Documentació acreditativa d’haver duit a terme l’organització preventiva de riscs laborals.

g) En cas d’empreses de més de cinquanta treballadors o treballadores, declaració responsable de complir l’obligació de reserva de quota d’un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats o de tenir degudament autoritzada l’aplicació de les mesures alternatives.

h) Acreditació de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que s’ha de fer segons allò que preveu l’apartat 6 del mateix article.

i) Declaració responsable en què es facin constar tant les subvencions o els ajuts que, per a la mateixa finalitat, s’hagin obtingut de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d’organismes internacionals, com també les que s’hagin sol·licitat o, si s’escau, una declaració expressa de no haver-ne demanat cap.

S’hi ha de fer constar, a més, una declaració sobre tots els ajuts de minimis rebuts durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud, com també els que s’hagin sol·licitat i estiguin pendents de resoldre.

L’import màxim total d’ajuts públics atorgat en concepte d’ajuts de minimis que una empresa pot rebre durant un període de tres anys, a partir de la concessió del primer ajut d’aquesta mena, no pot superar la quantitat de dos-cents mil euros (200.000 €), excepte en el cas d’empreses del sector de transport per carretera, en què el màxim és de cent mil euros (100.000 €) en el mateix període, d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat CE als ajuts de minimis (DOUE núm. L352, de 24 de desembre). L’entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit que ha de presentar a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeix la subvenció o presenti noves sol·licituds d’ajuts

j) Imprès de declaració de dades bancàries.

El model corresponent el podeu trobar a l’adreça electrònica:

<https://www.caib.es/sacmicrofront/contenido.do?idsite=4786&cont=56791>

Novè

Règim de concessió de les subvencions

La concessió dels ajuts sol·licitats a l’empara d’aquesta convocatòria s’ha de fer en règim de concurrència competitiva, de conformitat amb l’article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, amb la finalitat de comparar en un únic procediment les sol·licituds presentades i d’establir-ne una prelació d’acord amb els criteris de valoració que fixa l’apartat desè d’aquesta convocatòria i que haurà d’aplicar la comissió avaluadora regulada en l’apartat onzè.

Desè

Criteris de concessió de les subvencions

1. Per determinar la concessió de les subvencions de foment de l’economia social duit a terme per les entitats associatives de cooperatives i societats laborals del Programa I, s’han de tenir en compte els criteris de concessió següents:

a) Contingut de l’activitat que s’ha de dur a terme. S’ha de valorar que el contingut de l’acció sigui innovador i que s’adeqüi a la consecució dels seus objectius, i també l’experiència acreditada en aquest tipus d’actuacions.

b) Repercussió de l’activitat en la creació d’ocupació. S’han de valorar les actuacions, els participants, les persones o les entitats destinatàries, les illes on es desenvolupa, la incidència en la creació i el manteniment d’empreses i ocupació.

c) Relació entre l’import sol·licitat i el contingut de l’activitat. S’ha de valorar la repercussió de l’acció en relació amb el cost.

d) Relació entre el pressupost de l’activitat i l’import sol·licitat. S’ha de valorar el finançament propi de l’entitat sol·licitant.

2. Per determinar la concessió de les subvencions per al foment i la consolidació de l’associacionisme de cooperatives i societats laborals per mitjà del finançament de les seves estructures organitzatives del Programa II, s’han de tenir en compte els criteris de concessió següents:

a) Grau de representativitat, calculat sobre el percentatge d’empreses associades respecte del total d’empreses del tipus que correspongui a l’entitat associativa. S’han d’excloure d’aquest còmput les cooperatives i les societats laborals que no hagin presentat cap acord social per inscriure en el registre corresponent d’aquesta Conselleria durant els cinc anys immediatament anteriors a la data de publicació d’aquesta convocatòria.

b) Programa d’activitats i serveis. S’ha de valorar el nombre i el tipus d’accions que desenvolupa l’entitat sol·licitant.

c) Autofinançament. S’ha de valorar el nivell de contribució al finançament de les entitats associades.

d) Seus permanents. S’ha de valorar el nombre de seus permanents i el nombre d’hores setmanals d’atenció a les seves entitats associades.

e) Distribució per illes de les seus permanents. S’han de valorar les illes en què es disposa de seu permanent.

f) Estabilitat en l’ocupació. S’ha de valorar la mitjana de persones que treballen amb contracte indefinit i a jornada completa en els sis mesos anteriors a la data de publicació de la convocatòria.

g) Representació femenina en els òrgans de govern de l’entitat associativa.

3. Aquests criteris tenen la mateixa importància, amb independència de l’ordre en què s’han expressat; per la seva banda, la comissió avaluadora que estableix l’apartat dotzè d’aquesta convocatòria ha d’atribuir una valoració de 0 a 3 punts a cada un.

4. Si en confeccionar la prelació de projectes aprovats en cada programa es produeix una igualtat en la puntuació total entre dos o més projectes, tindran preferència els que hagin obtingut més puntuació en aplicació del que disposa la lletra a de cada un dels punts 1 i 2 d’aquest apartat desè; si encara persisteix la igualtat, s’ha de tenir en compte la puntuació obtinguda en aplicació del que estableixen les lletres següents dels punts 1 i 2 successivament i per l’ordre indicat en cada un. Si a pesar de tot persisteix la coincidència, s’ha de tenir en consideració la data de presentació de les sol·licituds a cada programa, de manera que tindran preferència les que s’han presentat abans respecte de les posteriors.

Onzè

Comissió Avaluadora

Amb la finalitat d’examinar les sol·licituds presentades en el marc d’aquesta convocatòria i d’emetre’n un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució, es constitueix una comissió avaluadora integrada pels membres que s’indiquen a continuació, de conformitat amb el que disposa l’article 6.3 de l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, en relació amb l’article 19.3 del Text refós de la Llei de subvencions:

— La cap del Departament de Relacions Laborals de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, com a presidenta.

— El cap de la Secció IX de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, com a vocal.

— El cap de la Secció XI de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, com a vocal.

— La cap de la Secció XIV de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, com a vocal.

— La cap del Negociat III de la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, com a secretària.

Dotzè

Instrucció i resolució del procediment

1. L’òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.

2. De conformitat amb l’article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d’ajuts, les ha de resoldre motivadament el conseller de Treball, Comerç i Indústria, amb la proposta prèvia de la directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral, i amb l’informe de la tècnica o del tècnic competent. En les resolucions de concessió s’ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.

4. La notificació de la resolució s’ha de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 58 i 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

Tretzè

Règim de minimis

Els ajuts concedits a l’empara d’aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis, en els termes que estableix el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat CE als ajuts de minimis (DOUE núm. L352, de 24 de desembre). Aquesta circumstància s’ha de fer constar expressament en la resolució de concessió de subvencions.

2. A aquest efecte, les empreses sol·licitants han d’aportar també una declaració sobre tots els ajuts de minimis rebuts durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud, com també sobre els que hagin sol·licitat i estiguin pendents de resoldre o, si és el cas, una declaració de no haver-ne sol·licitat cap.

3. L’import màxim total d’ajuts públics atorgat en concepte d’ajuts de minimis que una empresa pot rebre durant un període de tres anys, a partir de la concessió del primer ajut d’aquesta mena, no pot superar la quantitat de dos-cents mil euros (200.000 €), a excepció dels supòsits d’empreses que operin en el sector de transport per carretera, en què l’ajut total de minimis concedit no pot ser superior a cent mil euros (100.000 €) en un període de tres anys, d’acord amb el que disposa el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, abans esmentat.

Catorzè

Règim de compatibilitats

1. L’import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que ha de desenvolupar l’entitat beneficiària.

En el supòsit d’acumulació d’ajuts, l’import total dels ajuts ha de respectar els límits de quantia fixats en aquesta convocatòria.

2. Les subvencions que estableix aquesta Resolució en els diferents programes són incompatibles amb altres ajuts o subvencions que, pels mateixos conceptes, puguin atorgar les administracions públiques com a mesura de foment de l’economia social.

3. En tot cas, les noves situacions que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s’han de notificar a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria en un termini de quinze dies comptadors des que es concedeixi la subvenció o s’efectuïn aquestes altres sol·licituds d’ajuts.

Quinzè

Justificació i pagament

1. L’import de la subvenció s’ha d’abonar una vegada que l’entitat beneficiària hagi justificat que ha duit a terme l’actuació que fonamenta la concessió de l’ajut.

2. L’entitat beneficiària de la subvenció està obligada a justificar l’aplicació dels fons a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, en els termes que disposa l’article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

L’activitat subvencionada s’ha d’entendre justificada quan se n’hagi acreditat la realització efectiva i que s’ha complert la finalitat per a la qual s’ha concedit.

Es consideren despeses subvencionables les que responen, sens dubte, a la naturalesa de l’activitat objecte de la subvenció i s’efectuïn en el termini d’execució fixat en l’apartat quart, punt 1, d’aquesta convocatòria. A aquest efecte, s’ha de considerar com a despesa satisfeta la que s’hagi pagat efectivament abans del dia 15 de novembre de 2016, data límit de presentació del compte justificatiu.

3. La Justificació de les actuacions previstes en la convocatòria s’ha de documentar per mitjà del compte justificatiu, que s’ha de compondre dels documents següents, de conformitat amb els models que s’adjunten en l’annex 3 d’aquesta convocatòria:

a) Memòria de les activitats dutes a terme i dels criteris objectius d’imputació, per a la correcta comprensió de l’activitat efectivament realitzada i de la relació que té amb el projecte que presentà el beneficiari i que aprovà l’Administració. A més, la memòria ha d’incloure tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.

b) Relació dels justificants imputats mitjançant una llista numerada, ordenada sistemàticament i detallada de tots els documents que permetin acreditar el compliment de les condicions imposades de la subvenció, com també del seu cost.

c) Documentació justificativa de les despeses efectuades, que ha d’incloure una còpia de les factures i d’altres documents de valor probatori equivalent i s’ha d’ajustar a les previsions establertes en el Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament de l’IVA (BOE núm. 286, de 29 de novembre) i documents justificatius dels pagaments efectuats.

4. D’acord amb l’article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan l’import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, per al contracte menor (50.000 € en el cas de contractes d’obra o 18.000 € quan es tracti d’altres contractes), l’entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l’obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que la realitzin, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s’hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s’han d’aportar en la justificació o, si escau, amb la sol·licitud de subvenció, s’ha de fer d’acord amb criteris d’eficiència i economia. En cas que l’elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, s’ha de justificar expressament en una memòria.

Si en el moment de presentar la documentació justificativa la despesa subvencionable supera la quantia corresponent als contractes menors, s’hauran d’aportar les diferents ofertes presentades i també una memòria en què es justifiqui expressament l’elecció en el supòsit que aquesta no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa.

5. El 15 de novembre de 2016, és la data límit en què els comptes justificatius s’han de presentar a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.

Setzè

Obligacions dels beneficiaris

1. En general, són obligacions de qui sigui beneficiari o beneficiària dels ajuts les que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. L’incompliment d’aquestes obligacions comporta l’inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.

Dissetè

Control i seguiment

1. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot dur a terme periòdicament controls de seguiment a les beneficiàries o als beneficiaris dels ajuts i les subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les beneficiàries o els beneficiaris han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que els sigui requerida.

2. Igualment, la persona beneficiària s’ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d’efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.

3. En cas que es detectin irregularitats, s’hauran de reintegrar les quanties indegudament percebudes que hagin estat detectades com a conseqüència dels controls.

Divuitè

Aprovació dels annexos

S’aproven els termes de la convocatòria d’ajuts que consten en els annexos 1 a 3 d’aquesta Resolució.

Dinovè

Interpretació i execució

El conseller de Treball, Comerç i Indústria pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Vintè

Efectes

Aquesta Resolució esdevé efectiva el tercer dia hàbil següent d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Vint-i-unè

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

  

Palma, 27 de juny de 2016

 

El conseller de Treball, Comerç i Indústria

Iago Negueruela Vázquez


  

Annex 1

Programa I. Foment i difusió de l’economia social

1. Accions i despeses subvencionables

En aquest Programa se subvencionen parcialment les actuacions de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals d’àmbit autonòmic destinades a promoure i divulgar aquestes fórmules empresarials i a millorar el coneixement sobre l’economia social.

Concretament, es consideren subvencionables les accions i despeses següents:  

1. Accions i despeses adreçades al foment de l’economia social

Les activitats de foment inclouen dur a terme congressos, simposis, jornades, seminaris i altres activitats similars, l’objecte dels quals sigui estudiar aspectes relacionats amb l’economia social.

Poden subvencionar-se les despeses que figuren a continuació relacionades amb les accions de foment:

a) El lloguer de l’espai en què es desenvolupen les accions de foment i el lloguer d’equips.

b) Les despeses dels ponents (trasllats, allotjaments, ponències), a les quals s’aplicaran els límits sobre indemnitzacions per raó del servei per al personal funcionari tècnic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c) Les despeses de publicitat directament relacionades amb l’acció de foment.

1.2. Accions i despeses adreçades a la difusió de l’economia social

Les accions de difusió comprenen les actuacions l’objecte de les quals sigui donar a conèixer o divulgar entre la població en general o els col·lectius específics l’organització i el funcionament de les cooperatives i de les societats laborals, per mitjà de campanyes de difusió en mitjans de comunicació social, edició de publicacions i qualsevol altra activitat que contribueixi a aquesta finalitat.

Poden subvencionar-se les despeses que figuren a continuació relacionades amb les accions de difusió:

a) Les despeses ocasionades per la publicació en mitjans de comunicació social.

b) Les despeses corresponents a l’edició de les publicacions.

c) Les despeses directament relacionades amb les activitats de difusió.

2. Quantia dels ajuts corresponents al Programa I

Els ajuts per a les accions subvencionables previstes en aquest programa són del 75 % de les despeses corresponents a cada actuació, amb un màxim de 10.000 € per al conjunt de totes les accions subvencionables.

3. Documentació específica referida al Programa I

Juntament amb la documentació general prevista en l’apartat vuitè d’aquesta convocatòria, s’han de presentar els documents següents:

a) Factures proforma de cada una de les despeses subvencionables i, en el cas de promoció d’accions ja realitzades, fotocòpies compulsades de les factures originals.

b) La Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral pot sol·licitar en qualsevol moment la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l’expedient.

  

Annex 2

Programa II. Foment i consolidació de l’associacionisme de cooperatives i societats laborals

1. Accions i despeses subvencionables

1.1. El foment de l’associacionisme té per objecte enfortir el posicionament de l’economia social a les Illes Balears amb actuacions adreçades a aconseguir els objectius següents:

a) Impulsar la vertebració de l’economia social a les Illes Balears per mitjà de la consolidació de l’associacionisme empresarial i les seves estructures organitzatives.

b) Millorar la capacitat de les entitats representatives de l’economia social de les Illes Balears per prestar serveis i defensar els interessos dels seus associats.

c) Promocionar les estructures de serveis i defensa dels interessos sectorials de les cooperatives i les societats laborals que representen.

1.2. Per aconseguir aquests objectius, s’han de subvencionar les despeses normals de funcionament, organització i gestió de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals, derivades de les actuacions realitzades en compliment de les finalitats que els són pròpies i que tenen encomanades legalment i estatutària.

Concretament, es consideren subvencionables les despeses següents:

a) Costs salarials del personal al servei de l’entitat, amb inclusió de les pagues extraordinàries. Se n’exclouen les cotitzacions a la Seguretat Social.

b) Despeses de desplaçament, manutenció i allotjament dels representants de l’entitat a qui són aplicables els límits sobre indemnitzacions per raó del servei per al personal funcionari de l’Administració autonòmica d’acord amb la categoria que correspongui. En cap cas es consideraran subvencionables les despeses de representació o per assistència.

c) Contractació de serveis professionals externs.

d) Lloguers de locals i equips destinats a la seu de l’entitat.

e) Material d’oficina, fotocòpies i impremta.

f) Reparacions, manteniment i conservació d’instal·lacions i d’equips d’oficina.

g) Subministres i comunicacions (aigua, llum, telèfon, internet, correu, missatgeria i similars).

h) Quotes de subscripció a publicacions.

i) Quotes d’afiliació a altres associacions locals, autonòmiques, nacionals o internacionals.

j) Quotes d’assegurances.

k) Despeses de comunicacions, publicitat i propaganda.

l) Qualsevol altra despesa necessària per a l’organització i el funcionament de les oficines i els serveis de les associacions, particularment per a la creació de cooperatives i societats laborals.

2. Quantia dels ajuts

2.1. La quantia d’aquestes subvencions pot arribar al 100 % de la despesa amb un màxim de 20.000 €.

2.2. A més, la subvenció del cost salarial amb inclusió del prorrateig de les pagues extraordinàries es limita a les quanties següents:

a) Per a les treballadores i els treballadors de l’entitat amb categoria professional inclosa en el grup 1 de cotització del Règim General de la Seguretat Social, queda limitat a l’import equivalent a tres vegades les retribucions anuals establertes en concepte de sou base per al personal funcionari del grup A1 de l’Administració autonòmica establert en la Llei 12/2015, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016.

b) Per a les treballadores i els treballadors de l’entitat amb categoria professional inclosa en el grup 2 de cotització del Règim General de la Seguretat Social, queda limitat a l’import equivalent a tres vegades les retribucions anuals establertes en concepte de sou base per al personal funcionari del grup A2 de l’Administració autonòmica establert en la Llei 12/2015, de 29 de desembre, esmentada.

c) Per a les treballadores i els treballadors de l’entitat amb categories professionals incloses en els grups 3 a 7 de cotització del Règim General de la Seguretat Social, queda limitat a l’import equivalent a tres vegades les retribucions anuals establertes en concepte de sou base per al personal funcionari del grup C1 de l’Administració autonòmica establert en la Llei 12/2015, de 29 de desembre, esmentada.

3. Documentació específica referida al Programa II

Juntament amb la documentació general prevista en l’apartat vuitè d’aquesta convocatòria, s’han de presentar els documents següents:

a) Factures proforma de cada una de les despeses subvencionables, nòmines i altres despeses de pagament periòdic previstes i, en el cas de despeses ja efectuades, fotocòpies compulsades de les factures i rebuts corresponents, de les nòmines signades i dels justificants de pagament.

b) La Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral pot sol·licitar en qualsevol moment la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l’expedient.

       

ANNEX 3

COMPTE JUSTIFICATIU dels ajuts destinats al foment i la difusió de l’economia social per mitjà del suport a l’associacionisme de cooperatives i societats laborals (Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 i Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 27 de juny de 2016).

Núm. d’expendient

 

Exercici pressupostari

 

Partida pressupostària

 

  

 

Persona beneficiària

 

NIF

 

Concepte

 

  

 

Núm. BOIB i data convocatòria

 

Data de concessió

 

Data d’execució

 

Data de justificació

 

  

La persona beneficiària identificada més amunt declara:

  1. Que aquest compte justificatiu abasta la realització completa de l’activitat subvencionada i conté la totalitat dels justificants imputables al projecte subvencionat.
  2. Que totes les dades contingudes en aquest compte justificatiu són vertaderes i correctes.
  3. Que els justificants originals de les despeses i els ingressos, els cobraments i els pagaments que s’hi detallen estan custodiats sota responsabilitat seva.
  4. Que els justificants esmentats estan a la disposició dels òrgans de control intern o extern de l’Administració.
  5. Que es compromet a prestar tota la seva col·laboració a les actuacions de comprovació i verificació que l’Administració o els seus òrgans de control considerin necessàries per comprovar la veracitat o la correcció de les activitats subvencionades o de la justificació presentada.

  

Data:

   

Signat:

MEMÒRIA D’ACTIVITATS I CRITERIS

Núm. d’expedient

 

Exercici pressupostari

 

Persona beneficiària

 

NIF

 

Concepte

 

  

Descripció del projecte i de la seva execució:

   

     

  

  

 

ADQUISICIÓ D’IMMOBLES (1)

Identificació de l’immoble

 

Nom/raó social del taxador

 

Núm. informe de taxació

 

Data d’emissió de la taxació

 

Valor de la taxació

 

OBRES, SUBMINISTRAMENTS O SERVEIS (2)

Identificació de la prestació

 

Pressuposts sol·licitats:

Empresa

Oferta econòmica

Altres aspectes rellevants de l’oferta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oferta seleccionada i motivació

 

     

Descripció dels criteris d’imputació:

  

    

   

_________________, ______ de ___________ de 2016

 

La persona beneficiària

 

NOTES

Data:

  

  

Signat:

 

  1. S’ha d’emplenar amb independència de la quantia de l’adquisició.
  2. S’ha d’emplenar per a obres amb un cost d’execució superior a 50.000 euros, o subministraments i prestacions de serveis superiors a 18.000 euros.

RELACIÓ DE JUSTIFICANTS IMPUTATS                 NOTA: la zones ombrejades han de ser emplenades per l’Administració

 

Núm. expedient

 

 

BENEFICIARI

 

Exercici pressupostari

 

 

NIF

 

Partida pressupostària

 

 

CONCEPTE

 

 

Import projecte aprovat

(A)

 

DATA CONCESSIÓ

 

Import de l’ajuda concedida

(B)

 

DATA EXECUCIÓ

 

Import d’altres ajuts

 

 

DATA JUSTIFICACIÓ

 

 

PRESSUPOST

IDENTIFICACIÓ DE JUSTIFICANTS

COSTS JUSTIFICATS

COST ELEGIBLE

Capítol

Import

Núm.

Núm. factura

Data

Proveïdor

Concepte

Import

Data pagament

% imputació

Import

Cost elegible

Observacions

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL

(A)

 

 

 

 

TOTAL

 

 

TOTAL

 (C)

(D)

 

 

PAGAMENTS BESTRETS/PARCIALS

 

Import justificat

(C)

DOCUMENT COMPTABLE

IMPORT

 

Import elegible

(D)

 

 

 

Import ajuda justificat

(E)

 

 

 

Import pagat

(F)

TOTAL

(F)

 

Import pendent pagament

(G) = (E) – (F)

 

OBSERVACIONS:

   

 

La persona beneficiària

 

Servei tècnic gestor de l’ajuda.

 

Òrgan competent.

Aquest compte justificatiu correspon al cost total definitiu de l’ajuda indicada més amunt, els justificants de la qual s’adjunten annexos a aquesta relació.

Data:

 

Signat:

 

Emet informe favorable sobre aquest compte justificatiu, i propòs l’inici dels expedients per al pagament de l’ajuda indicada més amunt per un import de (G)…………………… euros.

Data:

El cap de servei…………

Signat:

 

Resolc aprovar aquest compte justificatiu, reconec aquesta obligació i propòs el pagament de l’ajuda indicada més amunt per un import de (G)………………………………….. euros.

Data:

 

Signat:

(A) S’hi ha de consignar l’import del projecte presentat que ha acceptat l’Administració. Aquest import ha de coincidir amb el que reflecteixi la resolució de concessió de l’ajut.

(B) S’hi ha de consignar l’import de l’ajut, d’acord amb el que estableix la resolució de concessió.

(C) És el resultat d’aplicar a l’import dels justificants el percentatge d’imputació.

(D) L’import elegible l’ha de determinar el servei tècnic gestor de l’ajut, després de l’anàlisi dels justificants de despesa i de pagament presentats pel beneficiari en el compte justificatiu.

(E) L’import de l’ajut justificat ha de ser, com a mínim, l’import de la subvenció concedida. Aquest és l’import màxim d’ajut que s’ha de pagar i, per tant, de l’obligació reconeguda.

(F) S’hi ha de consignar l’import total dels pagaments anticipats o parcials realitzats pel centre gestor durant l’execució del projecte subvencionat.

(G) És la diferència entre l’import de l’ajut justificat (E) i l’import ja pagat (F). Aquest import es correspon amb la quantitat per a la qual es proposa el pagament. En el cas que la quantitat ja pagada sigui superior a l’import de l’ajut justificat, no es proposarà el pagament de l’ajut sinó el reintegrament dels pagaments realitzats en excés, com també dels interessos de demora corresponents.