Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 7680
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 22 de juny de 2016 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts destinats a promocionar l’ocupació autònoma
Versió PDF
D’acord amb la previsió efectuada en l’article 10 del Text refós de la Llei d’ocupació, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d’octubre, l’Estratègia Espanyola d’Activació per a l’Ocupació 2014-2016, aprovada pel Reial decret 751/2014, de 5 de setembre, s’estructura en sis eixos de polítiques d’activació per a l’ocupació, el cinquè dels quals es dedica a l’emprenedoria, que inclou diverses activitats, entre les quals figura el foment de l’ocupació autònoma.
La promoció de l’ocupació autònoma és de llarga tradició entre les polítiques actives d’ocupació. Ja el 1986 es va regular per primera vegada amb la finalitat de fer més atractiva l‘opció del treball per compte propi entre les persones demandants d’ocupació.
Posteriorment, els canvis en l’economia espanyola i els nous models de gestió de les polítiques d’ocupació arran de les transferències a les comunitats autònomes varen portar a reformular els continguts del Programa per garantir-ne l‘eficàcia i es va aprovar l’Ordre TAS/1622/2007, per la qual es regula la concessió de subvencions al programa de promoció de l’ocupació autònoma, que preveu uns continguts comuns, inclosos en el capítol I, en què es dissenyen els tipus de subvencions i les quanties màximes d’aquestes, que s’han de graduar en funció dels col·lectius a què pertanyen les persones sol·licitants i la dificultat per accedir al mercat de treball. Aquests continguts comuns són aplicables en tot el territori nacional, partint de la competència de l’Estat en matèria de legislació laboral, sens perjudici que els executin les comunitats autònomes, mentre que deixa a aquestes últimes els aspectes procedimentals i l’adequació a les seves peculiaritats organitzatives.
Quant al procediment de concessió, resulta aplicable el règim de concessió directa que preveu l’article 2.1, lletres b i d, del Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d’abril), segons preveu l’article 2.2 de l’Ordre TAS/1622/2007 esmentada.
L’article 2.7 del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), estableix que la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral exerceix les funcions relatives a la promoció de l’ocupació, com també la gestió, el foment i la difusió dels models d’economia social i autoocupació, entre els quals s’han de destacar les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms. Aquestes funcions es varen transferir a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per mitjà del Reial decret 99/1996, de 26 de gener, de traspàs de funcions i serveis de l’Administració de l’Estat en matèria de cooperatives, qualificació i registre administratiu de societats laborals i programes de suport a l’ocupació (BOE núm. 52, de 29 de febrer), entre els quals consta la gestió dels ajuts i de les subvencions per a la promoció de l’ocupació autònoma. Les funcions i els serveis transferits, els va assumir la Comunitat Autònoma mitjançant el Decret 32/1996, de 7 de març (BOIB núm. 35, de 19 de març).
L’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig); en l’article 1.2, apartat 28, preveu que pot ser objecte de subvenció la promoció de l’ocupació autònoma.
L’article 3 de l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 estableix que les convocatòries de subvencions s’han d’aprovar per mitjà d’una resolució del conseller o consellera competent en matèria de treball i formació i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Aquesta convocatòria està sotmesa al règim de minimis establert en el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis, segons el qual l’import total dels ajuts concedits per un Estat membre a una sola empresa no pot excedir de 200.000 € en tres anys, o de 100.000 € en el mateix període en el cas d’empreses que facin, per compte d’altri, operacions de transport de mercaderies per carretera.
Aquestes subvencions s’han inclòs en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici de 2016, aprovat per l’Acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2016 (BOIB núm. 23, de 18 de febrer).
Per tot això, de conformitat amb el que disposen l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i l’article 3 de l’Ordre de bases reguladores abans esmentada, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte
Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria d’ajuts per fomentar la creació d’ocupació autònoma amb la finalitat de facilitar la constitució de persones desocupades en treballadors autònoms o per compte propi.
Segon
Bases reguladores
Els ajuts i les subvencions concedits com a conseqüència de l’aprovació d’aquesta Resolució es regeixen pel que disposa l’Ordre TAS/1622/2007, de 5 de juny, per la qual es regula la concessió de subvencions al programa de promoció de l’ocupació autònoma (BOE núm. 136, de 7 de juny); pel Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d’abril), i pel que estableix l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de Treball i Formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l’Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol).
Tercer
Partides pressupostàries
1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria per a l’exercici de 2016 és de quatre-cents seixanta-quatre mil cinc-cents vuit euros (464.508 €) amb càrrec a la partida pressupostària 19601 322A01 47000.00 16024 del pressupost vigent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. La concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries del punt 1 d’aquest apartat, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària del fons finalista indicat.
3. Els ajuts es financen amb càrrec als fons rebuts del Servei Públic d’Ocupació Estatal del Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social.
Quart
Àmbit temporal i territorial d’aplicació
1. D’acord amb la regla general que estableix l’article 3.6 de les bases reguladores aprovades per mitjà de l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, el termini per iniciar i desenvolupar les activitats que es poden subvencionar ha de comprendre des del 31 de maig de 2015 fins al 31 d’agost de 2016 (data d’acabament de presentació de sol·licituds prevista en aquesta convocatòria).
2. Quant a l’àmbit territorial, tant la persona sol·licitant com el seu centre de treball han d’estar domiciliats a les Illes Balears i l’activitat s’ha de dur a terme en aquest mateix àmbit.
Cinquè
Persones beneficiàries
1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que estableix aquesta Resolució les persones desocupades i inscrites com a demandants d’ocupació en l’oficina del servei públic d’ocupació corresponent que es constitueixin com a treballadors autònoms o per compte propi.
2. En els supòsits de subvencions per a persones amb discapacitat, tenen aquesta consideració les que tenguin reconegut un grau de minusvalidesa igual o superior al trenta-tres per cent (33 %), com també els i les pensionistes de la Seguretat Social que tenguin reconeguda una pensió d’incapacitat permanent en els graus de total, absoluta o gran invalidesa i els i les pensionistes de classes passives que tenguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat, d’acord amb el que disposa l’article 1.2 de la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d’igualtat d’oportunitats, no–discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat (BOE núm. 289, de 3 de desembre), i amb l’article 1 del Reial decret 1414/2006, d’1 de desembre, pel qual es determina la consideració de persona amb discapacitat als efectes de la Llei 51/2003 esmentada (BOE núm. 300, de 16 de desembre).
3. El grau de minusvalidesa igual o superior al 33 % s’ha d’acreditar mitjançant la documentació que estableix l’article 2 del Reial decret 1414/2006.
4. També poden ser beneficiaris els treballadors i les treballadores autònoms o per compte propi que formin part de comunitats de béns o de societats civils, sempre que les subvencions se sol·licitin a títol personal.
Sisè
Exclusions
1. Queden excloses dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones que tenen la condició de soci de societats mercantils de capital, cooperatives i societats laborals.
2. També se n’exclouen els autònoms col·laboradors; s’hi consideren les persones que, sense ser titulars d’una activitat de naturalesa autònoma, col·laboren en l’activitat esmentada, encara que sigui de manera personal, habitual i directa.
3. Igualment, en queden exclosos els treballadors i les treballadores que hagin exercit la mateixa activitat o similar com a autònoms o per compte propi durant l’any anterior a la data de l’inici de l’activitat per a la qual se sol·licita la subvenció, i els qui ja hagin percebut l’ajut per establir-se com a autònoms amb anterioritat.
Setè
Requisits de les persones beneficiàries
1. Ser persones desocupades i inscrites en l’oficina corresponent del servei públic d’ocupació amb caràcter previ al començament de l’activitat.
2. No haver estat d’alta com a autònom durant l’any anterior a la data d’inici de l’activitat, en el mateix o similar epígraf de l’impost d’activitats empresarials per al qual se sol·licita l’ajut.
3. Donar-se d’alta en el règim especial de treballadors autònoms o règim especial per compte propi que correspongui o mutualitat del col·legi professional. La data d’alta en aquests règims o en la mutualitat es considera com a data d’inici d’activitat i ha d’estar compresa en l’àmbit temporal establert en l’apartat quart, punt 1, d’aquesta Resolució.
4. Donar-se d’alta en l’impost sobre activitats econòmiques.
5. Estar domiciliats, tant la persona sol·licitant com el seu centre de treball, a les Illes Balears i dur-hi a terme l’activitat empresarial.
6. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social, abans de la proposta de resolució.
7. No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Vuitè
Tipus d’ajuts i quantia
1. Els ajuts prevists en aquesta convocatòria es destinen a subvencionar l’establiment com a treballadora o treballador autònom o per compte propi. Les quanties han de ser les següents, en funció del col·lectiu de què es tracti i segons la dificultat per accedir al mercat de treball del sol·licitant:
a) 4.000 € per a desocupats en general.
b) 5.000 € per a joves de 30 o menys anys en situació de desocupació.
c) 5.000 € per a dones desocupades. Si es tracta de dones víctimes de violència de gènere, la quantia indicada s’ha d’incrementar en un 10 %.
d) 7.000 € per a persones amb discapacitat en situació de desocupació. Si es tracta de dones amb discapacitat víctimes de violència de gènere, la quantia indicada s’ha d’incrementar en un 10 %.
e) En cas que la persona sol·licitant es trobi en situació d’atur de llarga durada, la subvenció s’ha d’incrementar en 500 €. S’entén que una persona està en situació d’atur de llarga durada quan han transcorregut almenys 12 mesos en demanda d’ocupació.
2. Totes les subvencions previstes en el punt anterior s’aplicaran en les quanties indicades en el cas que la persona sol·licitant mantengui l’activitat durant tot l’any.
Si la persona sol·licitant efectua una activitat estacional o no contínua, el període d’activitat ha de ser almenys de sis mesos a l’any perquè l’establiment com a treballador o treballadora autònom es pugui subvencionar. La quantia de la subvenció que correspongui s’ha de calcular d’acord amb la fórmula següent:
T * 0,50 + (T*0,50 * n);
12
en què T és l’import de la subvenció per establir-se com a treballadora o treballador autònom i n el nombre de mesos d’activitat estacional prevists anualment.
Novè
Termini i forma de presentació de les sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds comença a partir del tercer dia d’haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 31 d’agost de 2016.
2. Els models oficials de sol·licitud dels ajuts es poden obtenir a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, ubicada a la plaça de Son Castelló, 1, de Palma, o en qualsevol de les oficines públiques del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, com també al web de la Conselleria, a l’adreça d’Internet <https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/2345907>.
3. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria o per qualsevol dels mitjans que estableix l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, juntament amb la documentació que estableix aquesta convocatòria.
4. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals ni els que exigeixen l’Ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s’haurà de requerir a la persona interessada que en el termini de deu dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 42 de la Llei 30/1992.
Desè
Documentació
1. Les persones sol·licitants han d’acreditar que compleixen els requisits generals prevists en l’apartat setè d’aquesta convocatòria presentant, juntament amb la sol·licitud, de la documentació següent:
a) La condició de persona en situació d’atur s’ha de justificar amb un certificat de l’oficina del servei públic d’ocupació que n’acrediti la inscripció com a desocupat.
b) El requisit de no haver estat d’alta com a treballadora o treballador autònom en l’any anterior a la sol·licitud o al començament de l’activitat en el mateix epígraf o similar de l’impost d’activitats econòmiques o impost semblant per al qual se sol·licita l’ajut, s’ha d’acreditar mitjançant un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.
c) Alta de la persona sol·licitant en el règim especial de la Seguretat Social de treballadors autònoms, règim especial que correspongui o mutualitat del col·legi professional corresponent.
d) Alta de la persona sol·licitant en l’impost d’activitats empresarials, en la qual consti la data d’inici de l’activitat.
e) DNI de la persona sol·licitant per acreditar que resideix en algun municipi de les Illes Balears i, si escau, certificat d’empadronament a l’efecte d’acreditar la seva residència en aquesta comunitat autònoma, com també comunicació d’obertura del centre de treball per acreditar que l’activitat empresarial es duu a terme en l’àmbit de les Illes Balears. Els certificats de viatge no es consideren vàlids a l’efecte de demostrar la residència.
f) Declaració de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. La sol·licitud dels ajuts implica que s’autoritza la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria perquè pugui obtenir els certificats, els informes i les dades previstes en les lletres a, b i d del punt 1 d’aquest apartat desè, per mitjà de les aplicacions informàtiques corresponents. No obstant això, la persona interessada pot aportar aquesta documentació juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
Respecte de la documentació prevista en la lletra c, l’autorització a la Conselleria només es refereix a l’alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social. Si la persona sol·licitant es dóna d’alta en un col·legi professional, ha d’aportar el certificat corresponent.
Quant als documents establerts en la lletra e, l’autorització a la Conselleria és per obtenir les dades del DNI; la documentació corresponent al certificat d’empadronament l’haurà d’aportar necessàriament la persona interessada, com també la comunicació d’obertura del centre de treball, excepte que l’hagi presentada abans en la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral.
Pel que fa a l’acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també al corrent de deutes amb la Seguretat Social, requerides en el punt 6 de l’apartat setè de la convocatòria, la sol·licitud d’ajuts implica autoritzar la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria perquè pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques i de la Tresoreria General de la Seguretat Social informació relativa al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què s’ha d’aportar el certificat corresponent juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
3. A més, la persona interessada ha d’aportar la documentació següent, juntament amb la sol·licitud:
a) Memòria justificativa del projecte empresarial acompanyada del pla financer que acrediti la viabilitat del projecte.
b) Si s’escau, acreditació de la condició de persona amb discapacitat en els termes de l’apartat cinquè, punt 2, d’aquesta Resolució.
c) Si s’escau, acreditació de la condició de víctima de violència de gènere, per mitjà d’una ordre de protecció o un informe del Ministeri Fiscal.
d) En el supòsit que la persona sol·licitant s’integri com a partícip en una societat civil o comunitat de béns, s’ha d’adjuntar la documentació acreditativa de la constitució d’aquesta.
e) Declaració en què es facin constar les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d’organismes internacionals o, si s’escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.
En la declaració també han de constar tots els ajuts sotmesos al règim de minimis rebuts durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud, així com els que s’han sol·licitat i estan pendents de resoldre.
En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d’ajuts.
Onzè
Règim de minimis
Els ajuts que estableix aquesta Resolució estan sotmesos al règim de minimis, en els termes establerts en el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis. Aquesta circumstància s’ha de fer constar expressament en la resolució de concessió de subvencions.
L’import màxim total d’ajuts públics atorgat en concepte d’ajuts de minimis que una empresa pot rebre durant un període de tres anys, a partir de la concessió del primer ajut d’aquesta mena, no pot superar la quantitat de dos-cents mil euros (200.000 €), excepte en el cas d’empreses del sector de transport per carretera, en què el màxim és de cent mil euros (100.000 €) en el mateix període, d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat CE als ajuts de minimis (DOUE núm. L352, de 24 de desembre).
Dotzè
Règim de concessió de les subvencions
1. El règim de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria és el de concessió directa, de conformitat amb l’article 2.1, apartats b i d, del Reial decret 357/2006, de 24 de març, ja esmentat.
2. En aplicació de l’article 5.5 de les bases reguladores aprovades per l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, la concessió dels ajuts s’ha d’efectuar aplicant un criteri de resolució per rigorós ordre d’entrada de dia i hora de les sol·licituds amb la documentació corresponent en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, o en els registres i oficines que s’estableixen en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que, d’acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.
3. L’ordre de prelació en la resolució es fixa per ordre d’entrada de dia i hora dels expedients complets, és a dir, aquells que contenen emplenats tots els camps de la sol·licitud, les declaracions responsables i la memòria del projecte empresarial acompanyat de la documentació preceptiva, si escau.
En cas que dins l’expedient no consti la documentació que s’exigeix en aquesta Resolució o presenti deficiències, i una vegada s’hagi requerit d’acord amb l’apartat novè.4, la data i l’hora de presentació de l’esmena és la que estableix l’ordre de prelació per atorgar la subvenció, si no s’ha exhaurit el crèdit previst.
El registre informatitzat de la CAIB i dels ajuntaments que formen part del conveni de registre informatitzat permet emetre els corresponents certificats en què s’indica l’hora de la presentació.
4. Així mateix, les sol·licituds d’ajuts es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini d’admissió, tan bon punt es presentin en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria. Si s’exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s’haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Tretzè
Instrucció i resolució del procediment
1. L’òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral, la qual ha de comprovar mitjançant accés electrònic les dades necessàries per tramitar el procediment administratiu.
2. De conformitat amb l’article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d’ajuts les ha de resoldre motivadament el conseller de Treball, Comerç i Indústria, amb la proposta prèvia de la directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral i amb l’informe del tècnic o tècnica competent. En les resolucions de concessió s’ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia individual de la subvenció.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.
4. La notificació de la resolució s’ha de dur a terme amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 58 i 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
Catorzè
Concurrència i compatibilitat de subvencions
L’import de les subvencions concedides no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que ha de desenvolupar la persona beneficiària.
Quinzè
Justificació i pagament
1. L’import de la subvenció s’ha d’abonar una vegada que la persona beneficiària hagi justificat que ha dut a terme l’actuació que fonamenta la concessió de l’ajut.
2. La persona beneficiària de la subvenció està obligada a justificar l’aplicació dels fons a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir la subvenció, en els termes que disposa l’article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. D’acord amb l’article 12, paràgraf sisè, de les bases reguladores aprovades per l’Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per justificar la subvenció per establir-se com a treballadora o treballador autònom o per compte propi és suficient presentar la documentació aportada amb la sol·licitud, atès que la finalitat de l’ajut, adreçada a garantir uns ingressos mínims durant l’inici de l’activitat, s’aconsegueix amb aquest mateix inici.
Setzè
Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries dels ajuts les que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
2. A més, també és obligació específica de les persones beneficiàries desenvolupar l’activitat que fonamenta la concessió de l’ajut i mantenir l‘activitat empresarial i l‘alta en la Seguretat Social o equivalent durant almenys tres anys comptadors des de la data d’alta en la Seguretat Social o equivalent.
El període de tres anys d’obligació de manteniment de l’activitat i l’alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social o equivalent es pot efectuar de forma no continuada, sempre que en el projecte empresarial presentat es justifiqui l’estacionalitat per executar-lo i sempre que l’alta a la Seguretat Social o equivalent sigui per períodes mínims de sis mesos, dins un màxim de sis anys consecutius.
En cas d’incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que falti per complir els tres anys, excepte en el cas que s’acreditin causes alienes a la seva voluntat (com ara les derivades de força major) i sempre que s’aproximi de manera significativa al compliment total i s’acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos.
3. Igualment, la persona beneficiària ha d’informar la Direcció General de Treball, Economia Social i Salut Laboral de qualsevol alteració de les condicions que s’hagin tingut en compte per concedir la subvenció.
4. A aquest efecte, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona beneficiària no l’hagi autoritzada per obtenir-los, cas en què el beneficiari o beneficiària haurà de presentar, abans del dia 30 de juny de cada any, un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.
Dissetè
Interpretació i execució
El conseller de Treball, Comerç i Indústria pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
Divuitè
Efectes
Aquesta Resolució comença a tenir efectes el tercer dia hàbil següent al d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Dinovè
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el consellera de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 22 de juny de 2016
El conseller de Treball, Comerç i Indústria
Iago Negueruela Vázquez