Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 7483
Consell Executiu.
Convocatòria d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per al foment de l'ús del català en el sector empresarial i en els clubs esportius de Menorca per al 2016
Versió PDF
Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de dia 30 de maig de 2016, va adoptar l’acord següent:
Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts de minimis del CIM per al foment de l’ús del català en el sector empresarial i en els clubs esportius de Menorca per al 2016, que s’adjunten com a annex.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria d’ajuts de minimis del CIM per al foment de l’ús del català en el sector empresarial i en els clubs esportius de Menorca per al 2016, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a la partida pressupostària i amb els imports màxims que s’indiquen més avall.
L’import màxim de la convocatòria únicament podrà ampliar-se sense necessitat de nova publicació en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria.
b) Aquesta convocatòria va destinada a actuacions realitzades entre l’1 de gener de 2016 i el 30 d’octubre de 2016. El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquesta convocatòria d’ajuts comença a partir del dia que la convocatòria surti publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el 30 de setembre de 2016.
c) Les funcions d’instrucció d’aquests ajuts seran assumides per Eva Florit Pons, tècnica del Servei d'Assessorament Lingüístic del CIM, que ha d’examinar les sol·licituds i ha d’emetre l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
BASES QUE REGULEN ELS AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE L’ÚS DEL CATALÀ EN EL SECTOR EMPRESARIAL I CLUBS ESPORTIUS DE MENORCA PER AL 2016
1. Objecte i finalitat de la subvenció
1.1. L’objecte d’aquests ajuts de minimis és donar suport als empresaris de la indústria, d’establiments turístics i comercials de Menorca i als promotors de clubs esportius dels diferents municipis de l’illa per al foment de l’ús de la llengua catalana en els seus establiments i en els serveis que ofereixen.
1.2. Aquests ajuts de minimis tenen la finalitat d’interès públic d’estendre l’ús del català en les activitats socioeconòmiques i esportives, especialment en les empreses privades dedicades a la indústria, al turisme i al comerç i en els clubs esportius, de manera que esdevengui llengua habitual de treball, de la retolació, dels productes, de l’etiquetatge, dels serveis i de l’atenció al públic.
2. Finançament i import màxim
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases s’aplicaran a la partida i per l’import màxim que s’estableixin en la convocatòria.
3. Requisits i condicions de les actuacions subvencionades
3.1. Es poden acollir a aquesta convocatòria les actuacions següents:
3.2. Totes aquestes iniciatives i actuacions han de complir els requisits següents:
S’han de fer en llengua catalana i els sol·licitants han de vetlar per la correcció lingüística dels textos que hagin de figurar en els rètols, les etiquetes o el material imprès; que s’han de dur a revisar prèviament a qualsevol dels serveis d’assessorament lingüístic del Consell Insular o dels ajuntaments de l’illa. L’incompliment d’aquest punt serà motiu de revocació de la subvenció.
Tot el material imprès que pugui ser objecte de subvenció s’ha d’elaborar amb material reciclable, d’acord amb els criteris següents:
- El 100 % del paper emprat ha de ser totalment lliure de clor i amb un mínim del 80 % de paper reciclat.
- En el cas de cartells de fusta, els taulers de partícules han de ser amb baixes emissions de formaldehids (mínim P2, sota la norma NTP 466, Nota tècnica de prevenció: qualitat de l’aire).
- En el cas que la retolació exterior sigui amb il·luminació, no es poden emprar llums de neó i la font de llum ha d’il·luminar de dalt cap a baix.
En la retolació exterior i en el material imprès en què només figuri el nom de l’establiment, l’adreça i el telèfon, és imprescindible que el nom sigui íntegrament en llengua catalana.
En totes les actuacions s’ha de poder identificar clarament que la llengua utilitzada és el català; no s’admeten, per tant, els textos ambilingües.
No se subvencionarà el material que pugui ser compartit amb altres empreses que sol·licitin ajut en la mateixa convocatòria.
S’han de dur a terme en el període comprès entre l’1 de gener de 2016 i el 30 d’octubre de l’exercici actual.
3.3. Queden excloses d’aquesta convocatòria les iniciatives i actuacions següents:
La retolació i tot aquell material imprès en què només figuri un nom propi de persona, encara que aquest sigui en català.
La publicitat inclosa en la premsa.
Els cartells o fulls de mà que anunciïn actes puntuals.
4. Naturalesa dels ajuts de minimis i compatibilitat amb altres ajuts
4.1. Els ajuts de minimis que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.
4.2. L’import de les subvencions o ajuts de minimis que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o en concurrència amb altres ajuts, el 100 % del cost de l’activitat subvencionada.
4.3. En virtut de la seva naturalesa específica com a ajuts de minimis estan sotmesos, en concret, als requisits i exigències del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, la qual cosa implica que l'entitat beneficiària no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals (2013, 2014 i 2015), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics per un import superior a 200.000 euros.
4.4. En l'atorgament de les ajudes regulades per aquestes bases s'han de respectar de forma sistemàtica les exclusions i limitacions previstes en el marc de les disposicions comunitàries.
4.5. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fons de finançament o aportar fons propis.
5. Requisits dels beneficiaris
5.1. Poden optar a aquests ajuts:
a) Les empreses turístiques, comercials i industrials establertes a Menorca i que vulguin fer una actuació de foment de l’ús del català en els seus establiments situats tant als nuclis urbans tradicionals com a les urbanitzacions dels diferents municipis de l’illa.
b) Les entitats i els clubs esportius amb domicili a qualsevol dels municipis de l’illa.
5.2. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (annex 2).
b) Les persones físiques o jurídiques que en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
(El fet d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca serà verificat d'ofici per la Tresoreria del Consell Insular.)
c) Les persones físiques o jurídiques que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2014, 2015 i 2016), ajuts públics o d'ens privats, finançats a càrrec de pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 200.000 euros.
6. Presentació de les sol·licituds
6.1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex 1 d’aquesta convocatòria i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella i als ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació del Servei d’Atenció Ciutadana del Consell Insular de Menorca.
6.2. Les sol·licituds es poden presentar als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM a Maó i a Ciutadella i als ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei; així com en qualsevol altre punt de conformitat amb el que estableix l’art. 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
7. Documentació que s’ha de presentar
A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a) Si el sol·licitant és persona física, còpia acarada del DNI.
b) Si el sol·licitant és persona jurídica, ha d’aportar còpia acarada de l’escriptura o del document de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, degudament inscrit en el registre corresponent. Si fos necessari d’acord amb els seus estatuts han d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajut i per designar representant.
c) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitat de béns o altres agrupacions econòmiques sense personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi el DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili a l’efecte de notificacions.
d) Si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre cal acreditar-ne la representació.
e) Còpia acarada del document d’identificació fiscal (NIF o CIF) del sol·licitant, així com còpia acarada del NIF del representant, si s’escau.
f) Acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat mitjançant els corresponents certificats, que podran substituir-se per la declaració responsable a què es refereix l’article 11 f, segon paràgraf, del Text refós de la Llei de subvencions, quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros. Es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca perquè comprovi directament el compliment de les esmentades obligacions, i en aquest cas no s’han d’aportar les corresponents certificacions (annex 3).
g) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), i que no té obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca, el model de la qual s’adjunta com a annex 2 d’aquestes bases.
h) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per a la realització de la mateixa activitat i de totes les ajudes que ha rebut a l’Estat espanyol en concepte de minimis durant els anys 2014, 2015 i 2016 (annex 5).
i) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja consti a la Tresoreria General del CIM, cosa que s’ha de fer constar expressament (annex 4).
j) Projecte específic de l'actuació: fotografia, dibuix o esbós del rètol que es vulgui instal·lar o mostra del material imprès que es vulgui editar.
k) El text, escrit en llengua catalana, que figurarà al rètol o al material per al qual es demana l’ajut.
l) Pressupost detallat de l'actuació o factura de la despesa corresponent en el cas que ja s’hagi dut a terme l’actuació. Aquest pressupost ha d’especificar necessàriament l’IVA, que ha d’estar desglossat.
m) Còpia acarada de la llicència d’instal·lació de rètol o de la sol·licitud de la llicència tramitada davant l’ajuntament corresponent (si escau).
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres b, d, e i i quan aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
8. Termini per a l’esmena de deficiències
Si la instància o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptat des de l’endemà de la data de recepció del requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició un cop es dicti resolució d'acord amb l'article 71 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
9. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts de minimis
9.1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat.
9.2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
9.3. L’òrgan instructor d’aquest procediment serà una tècnica del Servei d’Assessorament Lingüístic del Consell Insular de Menorca, que, d’acord amb l’article 16 i següents del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, haurà de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió d’ajuts.
9.4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de l’òrgan instructor corresponent o, si escau, de la comissió avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, el tècnic encarregat de la instrucció de l'expedient emetrà un informe en el qual acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
9.5. Una vegada examinades les sol·licituds per l’òrgan instructor o, si escau, per la comissió avaluadora, i després que aquest o aquesta hagi emès el seu informe, la presidenta n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
9.6. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
9.7. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de la concessió ha de determinar el nombre d’exercicis a què s’aplicarà la despesa i la quantitat màxima que s’ha d’aplicar a cada exercici.
9.8. D’acord amb l’article 17.3 del Text refós de la Llei de subvencions, les sol·licituds de subvenció es resoldran individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que aquestes entrin en el registre de l’òrgan competent. Si s’exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d’acabar el termini de presentació, s’ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
9.9. El termini màxim per resoldre les peticions i publicar les resolucions de concessió en el Butlletí Oficial de les Illes Balears és de tres mesos, comptadors a partir de la data de presentació de la sol·licitud, transcorreguts els quals, si no s’ha dictat i notificat resolució, s’entendrà desestimada la sol·licitud. Aquest termini màxim de resolució serà d’un mes en el cas de sol·licituds presentades a partir del 30 d’agost.
9.10. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de notificar-la individualment a les persones interessades. S'haurà d'informar el beneficiari de la quantia de l'ajuda de minimis concedida i del seu caràcter de minimis, fent referència expressa al Reglament aplicat.
9.11. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària en què es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
10. Comissió Avaluadora
10.1. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon d’estudiar i examinar totes les sol·licituds que prèviament s’han admès a tràmit pels serveis tècnics corresponents de l’òrgan instructor, i d’emetre’n un informe que ha de servir de base a l’òrgan instructor per elaborar-ne la proposta de resolució. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d’establir la relació de beneficiaris possibles, amb la quantia que correspon a cada un, així com també la relació de sol·licitants als quals s’hauria de denegar l’ajuda, amb l’especificació de la causa que motiva aquesta decisió.
10.2. La comissió avaluadora s’ha de constituir obligatòriament quan l’import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l’import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
10.3. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l’existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s’haurà de fixar en tot cas quin és l’òrgan que ha d’examinar les sol·licituds i ha d’emetre l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
11. Criteris objectius per a la determinació de l’import de la subvenció o ajut de minimis
11.1. L’import de l’ajut es fixarà d’acord amb el barem següent:
11.2. L’import que pot rebre cada un dels beneficiaris d’aquests ajuts no pot superar el límit dels 500 euros. Així mateix, l’import total de la subvenció que atorgui el Consell Insular de Menorca, de manera aïllada o en concurrència amb altres ajudes o subvencions de qualsevol procedència, no podrà superar el 100 % del cost de l'activitat subvencionable i, en el cas que se superés aquest percentatge, l’aportació del Consell Insular s’ajustaria a aquest límit.
11.3. El romanent que hi pugui quedar a conseqüència de la renúncia d’algun beneficiari o perquè s'hagi produït una minoració en l’import final justificat es podrà repartir entre les persones o entitats que, complint els requisits i les condicions fixades en aquestes bases, hagin presentat la seva sol·licitud dintre del termini establert però no hagin obtingut l'ajuda pel fet d’haver-se exhaurit el crèdit destinat a la convocatòria d'enguany.
12. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris:
a) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
b) Dur a terme les activitats subvencionades dins el termini establert.
c) Justificar la realització de les activitats en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
d) Proporcionar la informació sobre l’activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
e) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
f) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.
g) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i que es troben al corrent de les seves obligacions fiscals amb el Consell Insular de Menorca. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries i de Seguretat Social no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament al Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària (annex 3).
h) Fer constar, de manera expressa, el suport del departament competent en matèria de política lingüística en els actes de promoció de les actuacions subvencionades.
i) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s’hi han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
j) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.
k) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
l) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
13. Abonament dels ajuts de minimis
13.1. El Consell Insular de Menorca pagarà els ajuts dins un termini màxim de 60 dies, segons disponibilitat de tresoreria, des de la data de justificació íntegra i correcta de l’activitat subvencionada.
13.2. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
13.3. No es podrà pagar la subvenció en tant que el beneficiari no estigui al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries, davant la Seguretat Social i amb el CIM.
14. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable
14.1. D’acord amb el que s’estableix en l’art. 31 de la Llei 38/2003, general de subvencions, és despesa subvencionable i, consegüentment, forma part del pressupost inicial del projecte la que respon a la naturalesa d’aquest, és estrictament necessària per planificar-lo, preparar-lo, coordinar-lo i executar-lo i està legalment justificada amb factures o amb altres documents que l’acreditin, la temporalització dels quals es computa en els dotze mesos anteriors a l’execució del projecte i fins a la data límit establerta en la base quinzena, de justificació de l’activitat subvencionada. El lliurament al creditor d’un efecte mercantil garantit per una entitat financera o entitat asseguradora també té la consideració de despesa pagada.
La manera d’acreditar el pagament d’aquests justificants ha de ser d'acord amb el que es recull a la base quinzena esmentada.
14.2. No són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:
Les despeses que no compleixen els requisits esmentats en l’apartat 14.1.
Les despeses l’import de les quals s’ha adquirit a un preu superior al valor de mercat. Les despeses financeres, les d’assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a dur a terme el projecte subvencionat i les d’administració específiques, si no hi estan directament relacionades i no són indispensables per preparar-lo ni dur-lo a terme.
Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives.
Les despeses de procediments judicials, els imposts indirectes, quan són susceptibles de recuperació o de compensació, i els imposts personals sobre la renda.
No formen part del pressupost subvencionable, tot i que formin part del pressupost del projecte, les inversions i les obres, la compra d’equipaments o de qualsevol altre bé inventariable de naturalesa similar.
14.3. Sobre la despesa subvencionable, s’han de tenir en compte les particularitats següents:
D'acord amb el que disposa l'art. 31.3 de la Llei 38/2003, quan l’import de la despesa subvencionable superi les quantitats establertes en la normativa contractual (Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat per RDL 3/2011, de 14 de novembre) per al contracte menor, el beneficiari ha de demanar, com a mínim, 3 ofertes a diferents proveïdors abans de contreure el compromís per fer l’obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats o d’empreses que ho puguin efectuar, o llevat que la despesa ja s’hagi fet amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. S’ha de triar una de les ofertes, que s’han de presentar amb la justificació de la subvenció, en virtut de criteris d’eficiència i d’economia; en cas contrari, quan l’oferta seleccionada no ha estat la més avantatjosa econòmicament, se n’ha de presentar una memòria justificativa.
Quan el document justificatiu de la despesa s’ha emès a través de mitjans electrònics, l’entitat beneficiària hi ha d’adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l’import total d’aquests justificants o, si escau, la part que s’imputa a l’ajuda no s’ha fet servir ni es farà servir per justificar altres subvencions.
15. Justificació de la subvenció
15.1. Els ajuts concedits a l’empara d’aquestes bases s’han de justificar abans del 30 de novembre de l’any en curs mitjançant la presentació del compte justificatiu simplificat previst en l'art. 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general subvencions.
15.2. El compte justificatiu presentat per la persona o entitat beneficiària ha d’incloure els documents següents:
a) Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
b) Relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, import, data d'emissió i, si s’escau, la data de pagament.
c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seva procedència.
d) Factura o factures que demostrin l’efectivitat de la despesa expedides a nom de les persones, empreses o clubs subvencionats, amb el seu CIF, i que expressin clarament:
- Nom complet de la persona o entitat que l’expedeix
- Número de factura
- Concepte
- IVA
Les factures s'han d'ajustar al pressupost presentat, i la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada.
Així mateix, si la quantitat que figura en la factura és inferior a la que constava en el pressupost presentat en el moment de fer la sol·licitud, l’import final de l’ajut s’ajustarà a la quantitat que s’hagi pagat realment i que consti en la factura.
e) Mostra del material imprès o fotografia del rètol instal·lat i per als quals s’ha concedit la subvenció, que justifiqui la realització efectiva de l'activitat.
f) Còpia acarada de la llicència d’instal·lació de rètol atorgada per l’ajuntament corresponent (si la tenia en tràmit en el moment de presentar la sol·licitud).
15.3. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
15.4. Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona o l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
15.5. Si en el termini establert no s’ha fet efectiu el lliurament dels justificants d’haver dut a terme l’actuació per a la qual s’atorga l’ajut o no s’ha rebut cap comunicació de possibles canvis, l'òrgan competent requerirà al beneficiari perquè els presenti en el termini improrrogable de quinze dies. La manca de presentació de la justificació en aquest termini comporta l'exigència del reintegrament i altres responsabilitats administratives establerts en la normativa de subvencions d'acord amb el que es preveu en les bases següents.
15.6. L'incompliment de qualsevol requisit establert en aquesta convocatòria o de la finalitat per a la qual es concedeix la subvenció en provocarà la revocació o reintegrament en els termes establerts a la normativa vigent en matèria de subvencions.
15.7. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
16. Revocació i reintegrament les subvencions. Criteris de graduació dels possibles incompliments
16.1. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració d’acord amb la naturalesa de l’incompliment.
Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència han de ser regides pel que estableix l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
S’haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment i si aquest és a causa d’actuacions doloses o negligents i si hi ha bona o mala fe en aquest. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe, i en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
16.2. Quan la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta s’ha de revisar prèviament en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
16.3. Si s’haguessin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
16.4. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i es poden exigir per via de constrenyiment.
16.5. L’obligació de reintegrament establerta en aquesta base és independent de les sancions que si s’escau siguin exigibles.
17. Infraccions i sancions
17.1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
17.2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’establert en l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
18. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals es concedeixin o deneguin els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
19. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases seran d’aplicació les disposicions aplicables al Consell Insular de Menorca contingudes en les normes següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol). En els termes prevists a la disposició final primera.
- Reglament (CE) núm. 1407/2003, de 15 de desembre, d'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat a les ajudes de minimis (DOL 24.12.2013, núm. 352).
Annex 1: Model de sol·licitud (el podeu obtenir a través de www.cime.es o directament al Servei d’Atenció Ciutadana del CIM)
Annex 2: Model de declaració responsable (el podeu obtenir a través de www.cime.es o directament al Servei d’Atenció Ciutadana del CIM)
Annex 3: Model d’autorització de la persona interessada perquè una administració pública pugui obtenir dades de l’Agència Tributària d’estar al corrent de les obligacions tributàries (el podeu obtenir a través de www.cime.es o directament al Servei d’Atenció Ciutadana del CIM)
Annex 4: Document de designació de compte bancari (el podeu obtenir a través de www.cime.es o directament al Servei d’Atenció Ciutadana del CIM)
Annex 5: Model de declaració responsable relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per a la realització de la mateixa activitat i de totes les ajudes que ha rebut a l’Estat espanyol en concepte de minimis durant els anys 2014, 2015 i 2016 (el podeu obtenir a través de www.cime.es o directament al Servei d’Atenció Ciutadana del CIM)
Maó, 15 de juny de 2016
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón