Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 7473
Publicació de l’acord de Consell Executiu de 27 de maig de 2016 pel qual s’aproven les instruccions per a la contractació socialment responsable i sostenible del Consell Insular d’Eivissa
Versió PDF
De conformitat amb allò previst a l’art. 21 de la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, de 26 de novembre, a continuació es fa públic el següent acord:
Acord del Consell Executiu de 27 de maig de 2016 pel qual s'aproven les instruccions per a la contractació socialment responsable i sostenible del Consell Insular d'Eivissa
La previsió de mecanismes que permeten introduir en la contractació pública consideracions de tipus social i mediambiental, configurant-les com a condicions especials d’execució del contracte o com a criteris per valorar les ofertes, va incorporar-se al nostre ordenament jurídic per la mateixa Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de contractes del sector públic, que indicava en la seua Exposició de motius: “les principals novetats afecten a la previsió de mecanismes que permeten introduir en la contractació pública consideracions de tipus social i mediambiental, configurant-les com a condicions especials d’execució del contracte o com a criteris per valorar les ofertes, prefigurant una estructura que permeti acollir pautes d’adequació dels contractes a nous requeriments ètics i socials...”.
Aquesta regulació es manté en el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP), que a més de senyalar les prohibicions de contractar de l’article 60.1 c i l’acreditació de la solvència dels articles 62 i següents, es refereix a tals criteris de manera particular en quatre de les seues disposicions:
a) En l’article 118, quan assenyala que els òrgans de contractació poden establir condicions especials en relació amb l’execució del contracte, referides a consideracions de tipus mediambiental, de tipus social o amb el fi de promoure l’ocupació de persones amb dificultats particulars d’inserció en el mercat laboral, eliminar les desigualtats de gènere en aquest mercat, combatre l’atur, afavorir la formació en el lloc de treball.
b) En l’article 150 s’estableixen els criteris de valoració de les ofertes, tot reconeixent en el seu incís primer com a criteri vàlid el que pondera les característiques mediambientals o vinculades amb la satisfacció d’exigències socials que responguin a necessitats, definides en les especificacions del contracte, pròpies de les categories de població especialment desfavorides a les quals pertanyen les persones usuàries o beneficiàries de les prestacions a contractar. Tals criteris hauran d’estar directament vinculats a l’objecte del contracte.
c) En la disposició addicional quarta, quan assenyala que aquestos òrgans podran assenyalar en els plecs de contractació la preferència en l’adjudicació, en cas d’empat, a favor de les empreses que tenguin en la seua plantilla un nombre de persones treballadores amb discapacitat superior al 2 %, a favor d’empreses d’inserció, a favor d’entitats sense ànim de lucre en contractes relatius a prestacions de caràcter social o assistencial, o a favor d’entitats reconegudes com a organitzacions de comerç just en contractes que tenguin per objecte productes en què existeixi alternativa d’aquesta naturalesa.
d) En la modificada disposició addicional cinquena, en indicar que l’òrgan competent de l’entitat local fixarà percentatges mínims de reserva del dret a participar en els procediments d’adjudicació de determinats contractes o de determinats lots d’aquestos a centres especials d’ocupació i a empreses d’inserció regulades en la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació del règim de les empreses d’inserció, que compleixin amb els requisits establerts en aquesta normativa per tenir aquesta consideració, o un percentatge mínim de reserva de l’execució d’aquestos contractes en el marc de programes d’ocupació protegida, a condició que almenys el 30 % de les persones empleades dels centres especials d’ocupació, de les empreses d’inserció o dels programes tenguin discapacitat o estiguin en risc o situació d’exclusió social, tot havent-se de fixar en el mateix acord les condicions mínimes per garantir el compliment d’allò establert en el paràgraf anterior.
El fonament de dret segon de la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, estableix que “La contratación pública desempeña un papel clave en la Estrategia Europa 2020, establecida en la Comunicación de la Comisión de 3 de marzo de 2010 titulada «Europa 2020, una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador» («Estrategia Europa 2020»), como uno de los instrumentos basados en el mercado que deben utilizarse para conseguir un crecimiento inteligente, sostenible e integrador, garantizando al mismo tiempo un uso más eficiente de los fondos públicos. Con ese fin, deben revisarse y modernizarse las normas vigentes sobre contratación pública (...) a fin de incrementar la eficiencia del gasto público, facilitando en particular la participación de las pequeñas y medianas empresas (PYME) en la contratación pública, y de permitir que los contratantes utilicen mejor la contratación pública en apoyo de objetivos sociales comunes”.
És voluntat del Consell Insular d’Eivissa, impulsar la incorporació de consideracions socials i mediambientals en els contractes d'aquest Consell Insular, amb la finalitat de contribuir a un desenvolupament sostenible, per tot això el Consell Executiu, a proposta de la consellera executiva del Departament d'Interior, Cormerç, Indústria i Relacions Institucionals en sessió de 27 de maig de 2016, ha aprovat les següents:
Instruccions per les quals s'estableixen clàusules de contractació socialment responsable i sostenible del Consell Insular d’Eivissa
PREÀMBUL
Capítol I
Àmbits d’aplicació
Article 1. Objecte
La present instrucció té per objecte la incorporació de criteris socials i ambientals en la contractació pública del Consell Insular d’Eivissa, amb ple respecte dels principis d’eficàcia i eficiència que regeixen l’execució de la despesa pública i dels principis generals de la contractació pública.
Article 2. Àmbit subjectiu d’aplicació
1. La instrucció està dirigida a tots els òrgans de contractació del Consell Insular d’Eivissa. Queden fora de l'àmbit d'aplicació de la instrucció els contractes adjudicats mitjançant l'adhesió a sistemes externs de contractació centralitzada diferent a la insular.
2. Tots els òrgans de contractació hauran de complir el que disposa la present instrucció en el moment d’elaborar els plecs de clàusules administratives particulars dels contractes.
Article 3. Àmbit objectiu d’aplicació
La present instrucció serà d'aplicació als contractes del Consell Insular d'Eivissa, independentment del seu procediment d'adjudicació, llevat dels contractes menors.
Article 4. Incorporació als plecs
1. L’anunci de licitació i també els plecs de clàusules administratives particulars o documentació preparatòria equivalent hauran d’assenyalar que la contractació de què es tracti estarà sotmesa al compliment dels criteris i les condicions de caràcter social i ambiental que s’hagin determinat d’acord amb la present instrucció.
2. Els òrgans de contractació hauran d’incorporar en els plecs de clàusules administratives particulars els criteris socials i ambientals previstos en la present instrucció, i podran adaptar o ampliar el seu contingut a les característiques del contracte, fins i tot incrementant els percentatges o els barems establerts per a les millores socials i les condicions especials d’execució quan l’objecte contractual ho permeti.
3. Amb caràcter excepcional, els òrgans de contractació poden considerar que les característiques del contracte, l'objecte o l’oferta de mercat no resulten apropiades per a la incorporació d'alguna o algunes de les clàusules contengudes en la present instrucció -siguin criteris d'adjudicació o condicions d’execució–, o que és procedent minorar part del seu contingut o dels percentatges establerts. En aquests casos, l’òrgan de contractació emetrà un informe motivat que s’incorporarà a l’expedient.
Capítol II
Contractes reservats i declaració de la reserva
Article 5. Disposicions generals
1. El Consell Insular d'Eivissa reservarà la participació en els procediments d’adjudicació de contractes públics, o lots d'aquests contractes als centres especials d'ocupació, a les empreses d'inserció o a programes d'ocupació protegida quan almenys el 30% dels seus empleats siguin persones treballadores amb discapacitat o en risc d'exclusió social.
2. D'acord amb la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell de 26 febrer de 2014 sobre contractació pública, es podrà reservar el dret de participació en procediments d’adjudicació de contractes públics de serveis socials, culturals i de salut a les organitzacions que compleixin els requisits que estableix el seu article 77.
3. La qualificació com a contracte reservat haurà d’esmentar-se en l’anunci de licitació i constar en l'expedient administratiu i esmentar-se en l'objecte i el títol del contracte.
Article 6. Entitats beneficiàries de la reserva
1. Podran participar, sense cap límit d'objecte contractual, ni quantia ni procediment les entitats qualificades i registrades com a centres especials d'ocupació i empreses d'inserció o programes d'ocupació protegida.
Les prestacions objecte dels contractes estaran compreses dins les finalitats, l'objecte o l'àmbit d'activitat dels centres especials d'ocupació o de les empreses d'inserció o dels programes d'ocupació protegida.
2. Els contractes públics de serveis socials i aquells enumerats a l’annex XIV de la Directiva 2014/24 UE podran adjudicar-se a les entitats descrites a l’article 5.2 de la present instrucció exclusivament en contractes per import inferior a 750.000 euros.
Article 7. Declaració de la reserva
1. Els òrgans de contractació hauran de determinar aquells contractes que qualifica com a reservats.
2. Es fixa un percentatge mínim de l'1% de reserva del dret a participar en els procediments d'adjudicació de determinats contractes o de determinats lots d'aquests contractes als centres especials d'ocupació, a les empreses d'inserció i als programes d'ocupació protegida.
Aquest percentatge es quantificarà, es distribuirà i s’assignarà a cada òrgan de contractació. En el cas que resulti més aclaridor, el percentatge podrà substituir-se per una quantitat concreta.
Capítol III
Criteris d'adjudicació de caràcter social i ambiental
Article 8. Disposicions generals
1. Els criteris de caràcter social i ambiental seran d'inclusió obligatòria en tots els procediments de contractació, amb excepció dels contractes menors. Així, l'òrgan de contractació determinarà el criteri o criteris d'adjudicació de caràcter social i ambiental més idonis per a cada contracte entre els assenyalats als articles 10 i 11.
Segons el que s'ha exposat, els plecs de clàusules administratives particulars incorporaran, als efectes de valorar les proposicions i determinar la millor oferta d’acord amb paràmetres qualitat-preu, criteris d'adjudicació vinculats amb la finalitat del contracte que valorin aspectes de caràcter social i ambiental.
2. De forma excepcional, els òrgans de contractació podran considerar que les característiques del contracte, l'objecte del contracte o l’oferta de mercat existent no resulten apropiats per a la incorporació d'alguna o algunes de les clàusules en els termes establerts, o bé que és procedent minorar-ne part del seu contingut o ponderar-los. En aquests casos se n'ha d'emetre un informe motivat que s'ha d'incorporar a l'expedient.
Article 9. Selecció i ponderació dels criteris socials i ambientals
1. L’òrgan de contractació haurà de seleccionar el criteri o criteris d'adjudicació de caràcter social i ambiental entre els assenyalats als articles 10 i 11 per incorporar-los als plecs de clàusules administratives particulars que consideri més adequats, o per altres de semblants.
2. La puntuació i la ponderació dels criteris d'adjudicació de caràcter social i ambiental s'haurà d'adaptar a l'objecte, al contingut i a les característiques del contracte, al sector d'activitat, a la finalitat perseguida i a l'oferta existent en el mercat.
3. Al conjunt dels criteris d'adjudicació de caràcter social i ambientals, s'hi assignarà una ponderació entre el 10% i el 20% del total del barem, i l’òrgan de contractació n'ha de determinar el percentatge concret, sens perjudici del seu increment d'acord amb el que s'ha assenyalat en l'apartat 4.2 de la present instrucció.
4. A aquests efectes tant els criteris socials com els criteris ambientals tendran per separat una ponderació mínima del 5% i màxima del 15% sobre el total del barem, i ambdues seran d’inclusió obligatòria en els plecs.
Article 10. Criteris de caràcter social
L’òrgan de contractació seleccionarà el criteri o els criteris socials entre els establerts en el present article per incorporar-los als plecs de clàusules administratives i determinarà la ponderació d’acord amb les característiques i la idoneïtat del contracte.
Es consideren criteris d'adjudicació de caràcter social, entre altres, els següents:
1. Creació d’ocupació per a persones amb dificultats d’accés al mercat laboral: es valorarà fins a un 10% sobre el total del barem les persones licitadores que es comprometin a fer servir, en la plantilla que executarà el contracte, almenys un 20% de persones amb especials dificultats d’accés al mercat laboral, o en situació o risc d’exclusió social.
La puntuació s'atorgarà a les empreses que superin el percentatge i podran establir-se escales de puntuació quan se superi el mínim establert.
2. Subcontractació amb centres especials d’ocupació, empreses d’inserció i programes d’ocupació protegida: es valorarà fins a un 10% sobre el total del barem les persones licitadores que es comprometin a subcontractar un percentatge de l'import del contracte mitjançant empreses d’inserció, centres especials d’ocupació o programes d'ocupació protegida.
La puntuació s’atorgarà a les empreses mitjançant escales proporcionals al percentatge de subcontractació assumit per les persones licitadores.
3. Igualtat d’oportunitats entre dones i homes: es valorarà fins a un 10% sobre el total del barem la integració de la perspectiva de gènere en l’oferta presentada pel licitador.
La puntuació es podrà desglossar en un o diversos dels següents apartats:
a) En aquells sectors amb menor índex d’ocupació femenina, es valorarà el compromís del licitador de contractar per a l’execució del contracte un nombre de dones superior en almenys deu punts al percentatge mitjà recollit per gènere i branca d’activitat en la darrera Enquesta de població activa de l’Institut Nacional d’Estadística per al sector corresponent.
La puntuació s'atorgarà a les empreses que superin aquest percentatge i podran establir-se escales de puntuació quan se superi el mínim establert.
b) Es valorarà el compromís de les persones licitadores de dissenyar i aplicar en l’execució del contracte mesures de conciliació o un pla d’igualtat específic que detalli les polítiques d’igualtat de l’empresa en relació amb l’execució del contracte quant a l’accés a l’ocupació, la classificació professional, la qualitat i l’estabilitat laborals, la durada i l’ordenació de la jornada laboral, o altres.
S’atorgarà aquesta puntuació per l’assumpció del compromís, sempre que el pla d’igualtat o les mesures de conciliació hagin estat elaborades per personal amb formació especialitzada en igualtat, o bé que hi hagi participat la plantilla de l’empresa o hagi estat objecte de consulta amb la representació legal de les treballadores i els treballadors. Serà a més necessari que s’hi especifiquin les mesures a implementar, el calendari de realització, els indicadors d’avaluació i el pressupost del Pla o de les mesures de conciliació.
c) Es valorarà que la justificació final de la realització de la prestació objecte del contracte inclogui una memòria sobre l’impacte de gènere de la contractació, amb els indicadors i les dades desagregats per sexe de les persones usuàries o beneficiàries, i del personal prestador del servei, que possibilitin avaluar l’eficàcia de les mesures d’igualtat aplicades. La memòria d’impacte de gènere haurà de realitzar-la personal tècnic amb formació específica en matèria d’igualtat.
4. Qualitat social i de desenvolupament local de la proposta: En aquells contractes de caràcter social, assistencial o d’atenció a les persones, es podrà valorar fins a un 10% sobre el total del barem les propostes tècniques de les persones licitadores que incorporin per a l’execució del contracte criteris de qualitat social i de desenvolupament local.
Per això, l'òrgan de contractació pot optar per incloure un o alguns dels subcriteris següents en els plecs de clàusules administratives particulars, de manera que les persones licitadores puguin plantejar el conjunt de la seua proposta amb criteris de qualitat social i de desenvolupament local aplicada a l'execució del contracte.
a) L’aplicació de metodologies i mecanismes de participació, coordinació i decisió en el disseny, l’execució i l’avaluació del contracte de les persones o agents implicats, les persones professionals de l’àmbit de què es tracti, les persones usuàries o beneficiàries del servei, les persones voluntàries que actuen en aquest àmbit, o les entitats públiques o privades l’actuació de les quals estigui directament relacionada amb l’activitat o el servei contractat.
b) La participació en xarxes de treball i la subscripció d’acords de col·laboració amb el teixit associatiu local en accions d’interès social i comunitari directament relacionades amb l’objecte del contracte i que incideixin en la seua prestació, durant el seu període d’execució.
c) La participació de voluntariat en activitats relacionades amb l’execució del contracte, concretant el nombre de persones voluntàries, la descripció de les tasques a realitzar i el volum de dedicació, sempre que no substitueixin llocs de treball.
d) L’adaptació del contingut del contracte al territori i la identitat local i sociocultural.
e) L’aportació dels resultats formals de l’execució del contracte: publicacions, estudis o comunicacions que l’entitat adjudicatària es compromet a realitzar durant l’execució del contracte o en finalitzar-lo en relació amb el seu desenvolupament, prestació i conclusions.
f) La realització d’activitats d’informació i de sensibilització social relatives a l’activitat o el servei que constitueix l’objecte principal del contracte.
g) La participació o l’aportació econòmica a projectes d’interès social i solidari que contribueixin a una millor realització de l’activitat o una més adequada prestació del servei contractat.
h) La contribució al desenvolupament local i a la cohesió social en relació amb l’objecte del contracte.
i) L’accessibilitat del servei per a persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial.
j) La disposició d’oficina i personal per a l’atenció al públic o a les persones usuàries o beneficiàries de la prestació a contractar en el mateix lloc de prestació del contracte o del servei.
k) L’adaptació del contingut del projecte a grups determinats especialment desfavorits o amb major necessitat de protecció social, tals com persones immigrants, majors, menors d’edat o minories ètniques.
Article 11. Criteris de caràcter ambiental
L’òrgan de contractació seleccionarà el criteri o els criteris ambientals entre els establerts en el present article per incorporar-los als plecs de clàusules administratives i determinarà la ponderació d’acord amb les característiques i la idoneïtat del contracte.
Els criteris ambientals podran referir-se tant a obres com a serveis i subministraments i podrà valorar-se tant el producte a utilitzar com el procés d’elaboració o d’execució del contracte, inclòs el cicle de vida complet.
Es consideren criteris d'adjudicació de caràcter ambiental, entre altres, els següents:
a) La minimització del consum de recursos naturals com a matèries primeres, combustibles i aigua.
b) La mínima generació de residus perillosos i no perillosos, així com la seua reutilització o reciclabilitat.
c) L’eficiència energètica i utilització de fonts d’energia renovables.
d) Compliment d’algunes etiquetes ecològiques, norma UNE 150301 d’ecodisseny i altres distintius de qualitat del producte o servei, sense perjudici d’altres formes d’acreditació dels rendiments o les exigències funcionals que es defineixen en aquestes etiquetes.
e) La utilització de productes ecològics, frescos i/o de temporada, en l’elaboració de menús dels serveis de menjador o càtering, així com productes de denominació d’origen protegida o amb indicacions geogràfiques protegides, o altres productes d’iguals característiques tècniques.
f) La presentació de plans ambientals del servei objecte del contracte.
g) La reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH), com ara CO2, HFC, PFC i SF6.
h) La reducció d’emissions contaminants com ara les partícules (PM10, PM 2,5), els dissolvents (COV) i òxids de nitrogen.
i) La minimització d’abocament a l’aigua de les substàncies prioritzades per la Directiva 2000/60/CE, de 23 d’octubre, per la qual s’estableix un marc comunitari d’actuació en l’àmbit de la política d’aigües.
j) L’eliminació o la reducció de la utilització de productes o substàncies perilloses carcinogèniques, mutagèniques i tòxiques per a la reproducció (CMR) i especialment les substàncies amb risc R 50/53.
k) La incorporació i la innocuïtat de materials reciclats al producte final.
l) El caràcter biodegradable del producte final.
Capítol IV
Condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental
Article 12. Disposicions generals
1. En els plecs de clàusules administratives particulars dels contractes que hagi de licitar el Consell Insular d’Eivissa s'incorporaran les condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental establertes en el present capítol.
2. De conformitat amb la legislació vigent, aquestes condicions es configuren com a obligacions ineludibles per al/a la contractista en la fase d’execució del contracte.
Els licitadors hauran de presentar un document d’adhesió i compromís amb les condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental que s’estableixin.
3. En l’anunci de licitació, i també en el plec i en el contracte, s’haurà de fer constar la incorporació de condicions d’execució de caràcter social i ambiental.
4. De forma excepcional, els òrgans de contractació podran considerar que les característiques del contracte o l’oferta de mercat existent no resulten apropiades per incorporar alguna o algunes de les condicions d’execució de caràcter social o ambiental, o bé que és procedent minorar-ne part del contingut. En aquestos casos s’haurà d’emetre un informe motivat que s'ha d'incorporar a l'expedient.
Article 13. Condicions especials d’execució de caràcter social
Els plecs de clàusules administratives particulars incorporaran les condicions especials d'execució de caràcter social següents:
1. Discapacitat
Les empreses que disposin de 50 o més persones treballadores en el total de la seua plantilla hauran d’acreditar que està composta almenys per un 2% de persones amb discapacitat igual o superior al 33%. Complementàriament o subsidiàriament podrà acreditar-se mitjançant el compliment de les mesures alternatives previstes en la legislació vigent.
2. Igualtat entre dones i homes
- Les empreses amb més de 250 treballadors/ores hauran d’acreditar el disseny i l’aplicació efectiva del pla d’igualtat previst en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
- El/La contractista haurà d’establir mesures que garanteixin la igualtat en l’accés a l’ocupació, la classificació personal, la promoció, la permanència, la formació, les retribucions, la qualitat i l’estabilitat laboral, la durada i l’ordenació de la jornada, així com aquelles que afavoreixin la conciliació de la vida personal, familiar i laboral de les persones treballadores adscrites a l’execució del contracte, de conformitat amb el que estableix l'esmentada Llei orgànica 3/2007, de 22 de març.
- En tota la documentació, la publicitat, la imatge o el material que es generi amb motiu de l’execució del contracte, la persona adjudicatària haurà de fer un ús no sexista del llenguatge, evitar qualsevol imatge discriminatòria de les dones o estereotips sexistes i fomentar una imatge amb valors d’igualtat, presència equilibrada, diversitat, coresponsabilitat i pluralitat de rols i identitats de gènere.
3. Inserció laboral de persones amb dificultats d’accés al mercat laboral
- El/La contractista haurà d’adscriure i contractar per a l'execució del contracte almenys un 10% de persones amb dificultats d’accés al mercat laboral.
- Si hi hagués el deure de subrogar el personal o altres circumstàncies que en el moment d’iniciar-se l’execució del contracte impedissin complir el percentatge assenyalat, l’empresa s'haurà de comprometre a contractar aquest perfil de persones en totes les noves contractacions, baixes i substitucions que necessiti o es produeixin fins a assolir el percentatge esmentat.
- Complementàriament o subsidiàriament el/la contractista podrà acreditar-ne el compliment mitjançant el compromís de subcontractació amb una empresa d’inserció, un centre especial d'ocupació o un programa la finalitat del qual sigui la promoció de l'ocupació protegida, amb idèntic percentatge.
4. Drets laborals i compliment de convenis col·lectius
- El/la contractista haurà de complir al llarg de tota l'execució contractual totes les disposicions legals, reglamentàries i convencionals en vigor en matèria laboral, de seguretat social i de seguretat i salut en el treball que siguin aplicables a les persones treballadores vinculades a l'execució del contracte.
- El/la contractista aplicarà a la plantilla que executarà el contracte les condicions de treball establertes per l'últim conveni col·lectiu sectorial i del territori vigent en què s'enquadra i desenvolupa la prestació contractual, sens perjudici de millores sobre el que s'hi disposa.
- En cas que no hi hagi conveni col·lectiu o norma que el reguli, l'òrgan de contractació podrà fixar en el plec unes condicions laborals mínimes aplicables.
5. Compliment de criteris ètics
El/la contractista aportarà o fabricarà tots els seus productes o subministraments, i executarà les seues obres o serveis, respectant els drets laborals bàsics al llarg de tota la cadena de producció i amb estricte compliment de les convencions fonamentals de l’Organització Internacional de Treball, de conformitat amb la Directiva 2014/24/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer, sobre contractació pública.
6. Comerç just
El/la contractista, en aquells contractes susceptibles d’incorporar en la seua prestació productes de comerç just, inclourà en la prestació del servei o en el contingut del subministrament productes de comerç just. L’òrgan de contractació fixarà la quantia o el percentatge d’acord amb les característiques i el contingut del contracte:
Sobre la totalitat o part de determinats productes (cafè, te, infusions, cacau, sucre, arròs, mel, sucs, fruita fresca, espècies, vi, cotó, flors, fruits secs, productes tèxtils, pilotes o altres).
Sobre un import determinat o un percentatge de productes de comerç just respecte de l'import del contracte.
7. Transparència i justícia fiscal
El/la contractista executarà el contracte amb criteris d’equitat i transparència fiscal, per la qual cosa els ingressos o els beneficis procedents del present contracte públic seran íntegrament declarats i liquidats de conformitat amb la legislació fiscal vigent, sense que en cap cas puguin utilitzar-se domicilis fiscals inclosos en algun territori o país que, d'acord amb la normativa tributària legal o reglamentària de l'Estat espanyol, tenguin el caràcter de paradisos fiscals, bé sigui de forma directa o mitjançant empreses filials o integrants d'un mateix grup societari.
Article 14. Condicions especials d’execució de caràcter ambiental
1. Els plecs de clàusules administratives particulars incorporaran les condicions especials d'execució de caràcter ambiental adaptades a les característiques, els imports i els objectes contractuals.
2. Les obligacions de caràcter ambiental tendran entre altres els següents objectius:
a) L’estalvi, l’eficiència i les energies renovables.
b) La reducció d’envasats i embalatges.
c) La reutilització i el reciclatge dels productes utilitzats, i el correcte tractament de residus amb la participació de gestors autoritzats.
d) La recollida selectiva de residus.
e) L’elaboració de plans de treball que contenguin aspectes de gestió i control ambiental, o de mesurament de l’impacte ambiental.
f) La utilització de mitjans de transport i/o maquinària a usar en l’execució del contracte amb la menor afectació al medi ambient.
g) L’ús d’especificacions de productes que garanteixin la nul·la incidència sobre el medi ambient.
h) La formació en matèria mediambiental del personal empleat per l’empresa adjudicatària durant l’execució del contracte.
3. Les prescripcions tècniques en matèria ambiental adquiriran caràcter de condicions especials d’execució del contracte i hauran d’establir-se de manera preceptiva per als següents contractes:
1) Paper per a còpies i paper gràfic.
2) Productes i serveis de neteja.
3) Equips TIC oficines.
4) Construcció.
5) Transport.
6) Mobiliari.
7) Electricitat.
8) Serveis d’alimentació i càtering.
9) Productes tèxtils.
10) Productes i serveis de jardineria.
11) Finestres, portes de vidre i claraboies.
12) Panells de paret.
13) Aïllament tèrmic.
14) Rajoles rígides per a sòl.
15) CHP (cogeneració).
16) Construcció de carreteres i senyals de trànsit.
17) Enllumenat públic i semafòric.
18) Il·luminació interior.
19) Infraestructures d’aigües residuals.
20) Il·luminació interior.
21) Inodors i urinaris de descàrrega.
22) Aixetes sanitàries.
23) Equips d’impressió d’imatges (fotocopiadores, escàners, etc.).
24) Equips elèctrics i electrònics usats en el sector de la salut.
Capítol V
Altres disposicions de caràcter social i ambiental
Article 15. Accés de les petites i mitjanes empreses a la contractació pública
L'òrgan de contractació, amb l’objectiu de facilitar l’accés a la contractació pública a les petites i mitjanes empreses, podrà adoptar algunes de les següents mesures:
1. Divisió del contracte en lots, quan siguin susceptibles d’utilització o d’aprofitament separat i constitueixin unitat funcional, sempre que aquesta operació sigui proporcional al seu objecte.
2. Limitació del nombre de lots als quals pugui presentar-se un mateix licitador/a.
3. Reducció de les exigències de participació relatives a la solvència econòmica i financera, tècnica i professional.
4. Reducció de la càrrega de les garanties i eliminació de la garantia provisional per prendre part en les licitacions.
5. Alleugeriment de la càrrega administrativa a presentar per les persones licitadores o substituint la documentació del sobre A per una declaració responsable.
Article 16. Puntuació mínima exigida a les propostes tècniques, ambientals i socials
L'òrgan de contractació podrà assenyalar, en els criteris d'adjudicació social i ambiental, un llindar de puntuació mínima necessari per continuar al procés licitatori.
Article 17. Ofertes amb valors anormals o desproporcionats
1. L'òrgan de contractació podrà indicar en el plec de clàusules administratives particulars els paràmetres objectius en funció dels quals s'apreciarà, si escau, que la proposició pot incórrer en valors anormals o desproporcionats.
2. Es considera un paràmetre objectiu per apreciar que la proposició no pot ser complida com a conseqüència de la inclusió de valors anormals o desproporcionats, la indicació d’un preu inferior als costos salarials mínims per categoria professional, segons el conveni laboral aplicable.
Capítol VI
Control i verificació
Article 18. Efectes de l’incompliment de les clàusules socials i ambientals
Els plecs de clàusules administratives hauran d'assenyalar expressament que els criteris d'adjudicació de caràcter social i ambiental i les condicions especials d’execució de caràcter social i ambiental es consideren obligacions contractuals de caràcter essencial, i l'òrgan de contractació, en cas d’incompliment i en funció de la gravetat, pot optar per:
- Resoldre el contracte per incompliment culpable, fet que comporta la inhabilitació per licitar durant el termini de dos anys en qualsevol procediment públic de licitació, segons la normativa vigent.
- Continuar l’execució del contracte amb la imposició d’una penalitat que l’òrgan de contractació haurà d’estimar, en funció de la seua gravetat i conseqüències, entre el 3% i el 10% del preu del contracte.
Article 19. Seguiment del contracte
1. L’òrgan de contractació designarà el/la responsable del contracte per supervisar-ne l’execució, que verificarà la seua correcta prestació pel que fa als criteris d'adjudicació de caràcter social i ambiental i les condicions d’execució socials i ambientals assumides pel/per la contractista de conformitat amb el que disposi el contracte.
2. La persona o entitat responsable del contracte informarà l’òrgan de contractació sobre els possibles incompliments de les obligacions previstes en la present instrucció, i, si escau, proposarà l’inici del procediment d’imposició de penalitats o de resolució del contracte.
3. El Consell Insular d’Eivissa establirà els sistemes per al còmput dels resultats de les clàusules socials i ambientals, amb l’objectiu d’avaluar l’eficàcia i l’impacte de la seua contractació pública socialment i ambientalment responsable.
4. El Consell Insular d’Eivissa podrà crear un òrgan d’assessorament i de seguiment del grau de compliment de la present instrucció, i de la incorporació de les clàusules que s’hi preveuen i del mesurament objectiu del seu impacte.
Disposició transitòria
La present instrucció no serà d'aplicació als contractes adjudicats amb anterioritat a la seua entrada en vigor, ni als expedients de contractació iniciats abans de la seua entrada en vigor, i s'entendrà, a aquests efectes, que els expedients de contractació han estat iniciats si s'hagués publicat la corresponent convocatòria del procediment d'adjudicació del contracte.
En el cas de procediments negociats, per determinar el moment d'iniciació es tendrà en compte la data d'aprovació dels plecs.
Disposició final única. Entrada en vigor
Els òrgans afectats per aquesta instrucció adoptaran les mesures necessàries perquè les directrius que conté siguin efectives a partir de quatre mesos a comptar des de la seua publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Eivissa, 28 de juny de 2016
El secretari tècnic de Turisme, Interior, Territori i Mobilitat,
Ramón Roca Mérida