Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció primera. Nomenaments, situacions i incidències

AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA

Núm. 7201
Batlia i Àrea delegada de Seguretat Ciutadana. Decret de nomenament del Cap de la Policia Local de l’ajuntament de Palma, pel sistema de lliure designació, en comissió de serveis

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Batle a proposta de la regidora de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana, per decret AJT2011030, de data de 20 de juny de 2016, ha resolt el següent:

EXPOSICIÓ DE FETS:

La Junta de Govern del 30 d’abril de 2014 va aprovar la proposta MF-206, de creació del lloc de feina de Cap de la Policia Local, codi F40000002.

Mitjançant el Decret núm. 16057, de 16 de setembre de 2015, la regidora de l’Àrea de Funció Pública i Govern Interior va resoldre convocar pel sistema de lliure designació en comissió de serveis el lloc de feina de cap de la policia local, la cobertura provisional del qual és urgent i inajornable, d’acord amb les determinacions i entre el personal que compleixi els requisits que s’indiquen a les Bases publicades al BOIB Núm. 141, de 26 de setembre de 2015.

La Junta de Govern del 28 d’octubre de 2015 va acordar delegar competències en els titulars de les àrees i àrees delegades i corresponen a la titular de l’Àrea Delegada de Seguretat Ciutadana, respecte del personal que hi està assignat, les funcions referides a l’aprovació de les bases de les convocatòries de selecció i provisió de llocs de feina de l’Àrea, i la tramitació i la resolució de les comissions de serveis. Els procediments iniciats abans de l’entrada en vigor d’aquest acord per òrgans que no siguin els competents segons aquest se seguiran tramitant i seran resolts pels òrgans que resultin competents en virtut del nou repartiment de competències.

Atès el temps transcorregut des del inici de la convocatòria, a conseqüència de la modificació dels requisits per a proveir les prefectures dels cossos de policia local de les Illes Balears d’acord amb equivalències decretades i que no havia dotació pressupostària fins a l’acord de Junta de Govern del 3 d’abril de 2016, d’acord amb els principis d’eficàcia, equitat, bona fe i seguretat jurídica establerts pels art. 42, 44, i 87 de la Llei 30/1992, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, la regidora de l’Àrea de Seguretat Ciutadana, per Decret núm. 06881 de 20 d’abril de 2016, va resoldre la terminació d’aquest procediment i el seu arxiu, així com convocar pel sistema de lliure designació en comissió de serveis el lloc de feina de Cap de la Policia Local de Palma, d’acord amb les equivalències corresponents.

Atès que, en el BOIB núm.70 de 4 de juny de 2016 es publicà la nova convocatòria per a presentar-se els aspirants a Cap de Policia, i un cop finalitzat el termini establert de set dies hàbils, es passa a valorar l’aspirant que compleix els requisits, i els criteris més idonis per a la cobertura de l’esmentat lloc.

NORMATIVA APLICABLE:

  • Article 80 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 de octubre, que aprova el Text refós de la Llei de l’estatut bàsic de l’empleat públic.
  • Article 124.4 j) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
  • Article 79 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de funció pública de les Illes Balears.
  • Article 64 del Reial decret 364/95, de 10 de març, que aprova el Reglament general d’ingrés del personal al servei de l’Administració general de l’Estat i la provisió dels llocs de feina i promoció professional dels funcionaris civils de l’Estat.
  • Article 22 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, el qual determina que el lloc de cap de la policia local ha de ser ocupat pel procediment de lliure designació entre els funcionaris de carrera que tinguin la màxima categoria de la plantilla del cos del mateix municipi, o entre funcionaris de carrera de cossos de policia local d’altres municipis o d’altres cossos o forces de seguretat, sempre que pertanyin a una categoria igual o superior a la de la plaça que s’ha de proveir, estiguin en servei actiu i compleixin els requisits del lloc de feina.
  • Articles 38 i 39 del Decret 28/2015, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
  • Articles 3, 42, 44, i 87, de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

  

RAONAMENTS DE DRET

I.- El Cos de la Policia Local de Palma.

L'activa i intensa compenetració entre la col·lectivitat i els funcionaris policials, que constitueix la raó de ser d'aquests determinant de l'èxit o fracàs de la seva actuació, fa florir una sèrie de principis que, d'una part manifesten la relació directa del servei de la Policia respecte a la Comunitat, i d'altra banda, com a emancipació del principi constitucional d'igualtat davant la Llei, que exigeix la neutralitat política, la imparcialitat i evitar qualsevol actuació arbitrària o discriminatòria.

Per sobre de qualsevol altra finalitat, la Llei pretén ser l' inici d'una nova etapa en la qual destaqui la consideració de la Policia com un servei públic, entenent a aquest com aquelles activitats prestacionals que són titularitzades per l'Estat per raó del seu caràcter essencial per a la comunitat, assumint l'administració un poder de disposició i control sobre els esmentats serveis, els quals tant el seu exercici com a règim jurídic, estan sotmesos al Dret administratiu, dirigit a la protecció de la comunitat, mitjançant la defensa de l'ordenament democràtic. La LOFCS agrupa els principis bàsics d'actuació dels membres en: 1) adequació a l'ordenament jurídic; 2) relacions amb la comunitat; 3) tractament dels detinguts; 4) dedicació professional; 5) secret professional, i 6) professionalitat.

La situació actual del cos de Policia Local de Palma, a causa dels diferents processos judicials que estan substanciant-se en aquests moments (alguns són causes obertes i d’altres sotmeses a secret de sumari), la situació processal en què es troba part de la seva escala tècnica, executiva i bàsica, a més de la quantitat d'expedients disciplinaris oberts i pendents d'instrucció, fa que ens trobem amb una excepcionalitat mai vista en aquest ajuntament. En aquests moments certes actuacions realitzades per alguns agents i comandaments policials, estan posant en dubte els principis bàsics d'actuació que estableix la LOFCS, i això és molt preocupant per als responsables polítics d'aquests moments, que tenen el deure de gestionar el mandat ciutadà que els han encomanat.

Atenent a les reflexions realitzades ab initio, i preservant la presumpció d'innocència dels agents i comandaments afectats, que estableix la nostra Carta Magna, la veritat és que ni orgànicament ni funcionalment, la Policia Local de Palma disposa actualment d'una estructura jeràrquica que ofereixi prou garanties, i en concret tampoc disposem d'una escala tècnica prou sòlida com per realitzar un enfortiment d’una Institució com la Policia Local.

Per tant, el nomenament d’un Cap de Policia és uns dels eixos fonamentals per a fer ressorgir aquest cos de policia, i poc a poc consolidar una estructura tècnica adient per a dirigir el cos policial de l’ajuntament de Palma.

II.- Els aspirants.

Entre els aspirants que han presentant instància per tal d’ocupar el lloc de Cap de Policia Local F40000002, segons la RLLT de l’ajuntament de Palma, i d’acord amb la convocatòria esmentada, per ordre de presentació de les seves sol·licituds, s’han presentat els següents aspirants:

1.

El Sr. Joan Miquel Mut García.

42.979.740- P

2.

El Sr. Fernando Corchero Martín .   

33.978.063- W

3.

El Sr. José Manuel Fernández Martín.

07.828.760- C

4.

El Sr. Josep Palouzié i Vizcaya.  

37.685.039- E

5.

El Sr. José Augusto Vicenti Tavares.

43.461.465- K

6.

El Sr. Alfonso Carlos Jiménez Pérez.

50.796.278- L

Tots els aspirants han presentat les seves sol·licituds dins el termini legal de presentació d’instàncies.

El aspirant Sr. José Augusto Vicenti Tavares, no ha acreditat ni declarat reunir tots els requisits de la convocatòria. Concretament ser funcionari de carrera en servei actiu del cos de policia d’altres ajuntaments o d’altres cossos o forces de seguretat, d’una categoria igual o superior, d’acord amb les equivalències reglamentàries.

La resta d’aspirants declaren o acrediten tenir els requisits de la convocatòria, sense perjudici de la seva acreditació, per part de l’aspirant seleccionat, abans del seu nomenament.

III.- Consideracions prèvies.

1. L’apreciació discrecional de l’òrgan competent de l’administració per a realitzar el nomenament del Cap de Policia, ha de limitar-se entre d’altres els mèrits al·legats i les aptituds acreditades que estiguin en relació directa amb les funcions a desenvolupar al lloc F40000002 com a Cap de Policia, que té establertes l’Ajuntament de Palma, sense perjudici del compliment objectiu dels requisits de la convocatòria, entre els aspirants que han declarat o acreditat tenir-los.

En quan a la discrecionalitat de l’òrgan decisor per nomenar el funcionari més idoni entre els aspirants per ocupar l’esmentat lloc, ha d’implicar que el càrrec que té competència de designar i per tant, la responsabilitat directa, tingui la possibilitat d’elegir al funcionari que més s’adeqüi al interès general, i que estimi en el seu cas que és el més adequat per a la eficàcia i eficiència pretesa en la institució. Aquesta confiança, no ha de ser pròpiament una confiança política o de pertinença a un grup polític, si no que partint d’una capacitat tècnica prèviament contrastada i d’ajust als requisits del lloc de Cap de Policia, es tria al qui, en l’ordre personal i discrecional per a l’esmentada funció, presenti majors garanties al projecte polític, i a les funcions a desenvolupar en el lloc de treball.

2. El ser un procediment de provisió extraordinari de Lliure designació (LD), que condueix a una apreciació discrecional, ha de ser motivat de conformitat amb el que estableix l’art. 54.2 de la Llei 30/1992 de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Comú. Ara bé, resulta del tot inexcusable per a justificar el degut compliment dels mandats continguts en els articles 9.3, 23 i 103.3 de la nostra Carta Magna, que la motivació haurà de incloure també els concrets criteris d’interès general elegits com a prioritaris per a decidir el nomenament, i quins son les qualitats o condicions personals i professionals que han estat considerades en el funcionari anomenat per apreciar que aquells criteris concorren en ell, en major mesura que la resta de sol·licitants.

3. Les funcions del Cap de la Policia Local a més de les establertes a l’article 53 de la Llei Orgànica 2/1986 i de la Llei 4/2013, de Coordinació de les policies locals de les Illes Balears, s’ha d’estar també a l’acord de Funcions aprovat en aquest Ajuntament.

Partint de les funcions més genèriques a les específiques, aquestes venen establertes a l’acord de la Junta de Govern de 6 de maig de 2015, que va aprovar la relació de les funcions dels distints llocs de treball del personal policial adscrit al Cos de la Policia Local de l’ajuntament de Palma, publicat al BOIB núm. 86 de 9 de juny de 2015.

IV.- Proposta de nomenament.

Vist els currículums professionals dels diferents aspirants que compleixen els requisits objectius de la convocatòria, s’ha de dir que tots declaren tenir una notable trajectòria professional. 

No obstant i amb independència dels bons currículums i de les funcions desenvolupades durant la seva trajectòria com a funcionaris dels distints llocs de treball que han ocupat, es proposa nomenar al Sr. Josep Palouzié i Vizcaya, com a Cap de la Policia Local de l’ajuntament de Palma, fonamentant aquesta decisió discrecional, en atenció a criteris d’interès general prioritaris per a decidir aquest nomenament, al apreciar les qualitats personals i professionals acreditades en una dilatada i experimentada carrera professional, ingressant com agent de policia i passant per les categories de sergent, suboficial, inspector en cap, i intendent de la Policia Local, en la seva major part dins l’escala tècnica, amb un excel·lent coneixement de l’estructura i l’àmbit material de les policies locals, el qual és un dels criteris que s’han valorat preferentment. Per altra banda, amb una formació acadèmica, professional i docent, que en conjunt, és la més extensa i qualificada dels aspirants, la qual cosa reforça la motivació d’aquesta proposta de selecció.

Destacar com valors afegits, el haver desenvolupat el càrrec de director de serveis i altres càrrecs com a membre de diferents comissions de participació legislativa en matèria d’Interior, Policia Local, i sistemes de Seguretat, així com ser vocal del Comitè d’Ètica de la Policia de Catalunya, en concordança amb els criteris d’interès general, elegits com a prioritaris, acreditant tenir capacitat per exercir línies estratègiques d'actuació en base a les directrius polítiques i transmetre a l'autoritat política l'estat general del servei policial, així com tenir experiència per transmetre les directrius polítiques a la Junta de comandaments, supervisant l'acompliment del treball de l'escala tècnica, tot això com a funcions afegides a les estrictament professionals, que és el valor principal de referència.

Per altre banda, i amb menor criteri, però amb la importància que es mereix, l’aspirant acredita haver estat condecorat amb el major número de premis, condecoracions i felicitacions públiques, entre medalles, creus, i felicitacions públiques fins i tot d’altres països, per damunt de la resta dels aspirants, en consonància amb els anteriors criteris, el que suposa un reconeixement públic de la seva actuació i trajectòria personal, destacant la seva col·laboració en l’assoliment dels objectius socials i professionals relacionats amb els cossos de policia local, i en concordança amb les funcions que ha de desenvolupar de cap a la ciutadania.

Finalment, i sense perjudici de la presumpció d’innocència de qualsevol aspirant, en defensa de l’interès general i de la pròpia imatge com institució policial, es valora positivament de l’aspirant i dona confiança, que sigui aliè al cos de la policia local de Palma, i que no estigui imputat o investigat en cap causa judicial en aquests moments, donades les circumstàncies excepcionals per les que passa aquest cos policial.

Per tot això, i tenint en compte l’article 124.4 j) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local; l’article 22 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears; la delegació de competències als regidors i regidores d’Àrea, resolta per Decret de Batllia núm. 2751, de 18 de febrer de 2016 (BOIB núm. 29 de 3/3/16) relatiu a l’organització dels serveis administratius de l’Ajuntament de Palma, i en concret la referida a exercir les competències en matèria de personal delegades per la Junta de Govern, així com l’Acord de delegació de competències de la Junta de Govern de Palma en els titulars de les Àrees i Àrees delegades acordat en data 28 d’octubre de 2015, la Regidora de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana, tingui a bé elevi al Batle la següent proposta de:

 

DECRET

Nomenar al Sr. Josep Palouzié i Vizcaya, amb DNI 37.685.039-E, Cap de la Policia Local de l’ajuntament de Palma, amb el codi: F40000002, pel sistema de lliure designació, en comissió de serveis, fonamentant aquesta decisió discrecional, en atenció a criteris d’interès general, al apreciar les qualitats personals i professionals acreditades en una dilatada i experimentada carrera professional, ingressant com agent de policia i passant per les categories de sergent, suboficial, inspector en cap, i intendent de la policia local, en la seva major part dins l’escala tècnica, amb un excel·lent coneixement de l’estructura i l’àmbit material de les policies locals, el qual és un dels criteris que s’han valorat preferentment. Per altra banda, amb una formació acadèmica, professional i docent, que en conjunt, és la més extensa i qualificada dels aspirants, reforça la motivació d’aquesta proposta de selecció.

A més, es destacar com valors afegits, el haver desenvolupat el càrrec de director de serveis i altres càrrecs com a membre de diferents comissions de participació legislativa en matèria d’Interior, Policia Local, i sistemes de Seguretat, així com ser vocal del Comitè d’Ètica de la Policia de Catalunya, en concordança amb els criteris d’interès general, elegits com a prioritaris, acreditant tenir capacitat per exercir línies estratègiques d'actuació en base a les directrius polítiques i transmetre a l'autoritat política l'estat general del servei policial, així com tenir experiència per transmetre les directrius polítiques a la Junta de comandaments, supervisant l'acompliment del treball de l'escala tècnica, tot això com a funcions afegides a les estrictament professionals, que és el valor principal de referència.

Per altre banda, i amb menor criteri, però amb la importància que es mereix, l’aspirant acredita haver estat condecorat amb el major número de premis, condecoracions i felicitacions públiques, entre medalles, creus, i felicitacions públiques fins i tot d’altres països, per damunt de la resta dels aspirants, en consonància amb els anteriors criteris, el que suposa un reconeixement públic de la seva actuació i trajectòria personal, destacant la seva col·laboració en l’assoliment dels objectius socials i professionals relacionats amb els cossos de policia local, i en concordança amb les funcions que ha de desenvolupar.

Finalment, i sense perjudici de la presumpció d’innocència de qualsevol aspirant, en defensa de l’ interès general i de la pròpia imatge com institució policial, es valora positivament de l’aspirant i dona confiança, que sigui aliè al cos de la policia local de Palma, i que no estigui imputat o investigat en cap causa judicial en aquests moments, donades les circumstàncies excepcionals per les que passa aquest cos policial.

Contra aquest acord, que esgota la via administrativa, les parts interessades hi podran interposar recurs de reposició en el termini d’un mes davant el mateix òrgan que l’ha dictat, d’acord amb l’article 116 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Si no s’interposa el recurs potestatiu de reposició es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu, segon l’article abans esmentat i els 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptats des de l’endemà de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 20 de juny de 2016

  

El cap de servei de l’Àrea de Seguretat Ciutadana

P.d. Decret de Batlia núm. 3000, de 26/02/2014

(BOIB núm. 30, de 04/03/2014)

José M. Carrillo Martínez