Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 6997
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de les Illes Balears de 16 de juny de 2016 per la qual s’estableix la convocatòria de subvencions per executar projectes de cooperants per l’any 2016

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 309351

La Direcció General de Cooperació és l’òrgan competent, dintre de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, en matèria de cooperació social i econòmica de caràcter exterior; polítiques de solidaritat i desenvolupament humà a pobles i països no desenvolupats o en vies de desenvolupament, de conformitat amb el que preveu el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La Llei 9/2005, de 21 de juny, de Cooperació per al desenvolupament, regula el règim jurídic de la política de cooperació per al desenvolupament i estableix el conjunt d’actuacions, iniciatives, capacitats i recursos que l’Administració de la Comunitat Autònoma posa al servei dels pobles més desfavorits, amb la finalitat de contribuir a l’eradicació de la pobresa i al progrés humà, econòmic, social, i a la defensa dels drets fonamentals de les persones. L’article 17 estableix que l’activitat de cooperació per al desenvolupament que executa l’Administració de la Comunitat Autònoma pot articular-se mitjançant qualsevol forma reglada de col·laboració amb altres institucions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals. Així mateix, l’activitat de cooperació per al desenvolupament que duu a terme l’Administració autonòmica inclou, a més de la que executa directament, la que finança, mitjançant l’atorgament de subvencions i la formalització d’altres instruments de col·laboració, a través d’organitzacions no governamentals, per executar programes i projectes de cooperació per al desenvolupament, sempre que tenguin caràcter no lucratiu.

Aquestes subvencions tenen la seva raó de ser en la necessitat de millorar les condicions de vida de la població dels països on es coopera des de les Illes Balears mitjançant l’intercanvi d’experiències i coneixements. El factor humà té una importància fonamental en el desenvolupament, atès que la capacitació i la formació permeten garantir una base social preparada per lluitar contra la pobresa i les injustícies socials. Així mateix, se cerca facilitar l’intercanvi d’experiències i la transferència de coneixements i de metodologies de treball entre professionals de les Illes Balears i professionals de països en desenvolupament. Tot això i el coneixement mutu generaran no tan sols beneficis immediats mitjançant els projectes subvencionats, sinó que també tindran un impacte a llarg termini amb l’enriquiment cultural i el coneixement dels sistemes educatius, les relacions laborals, les formes i les dinàmiques de participació, i les metodologies de treball.

Aquesta convocatòria està prevista en l’apartat 5 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’exercici de 2016, aprovat mitjançant Acord del Consell de Govern de data 12 de febrer de 2016 (BOIB núm. 23, de 18 de febrer).

En el terreny normatiu, aquesta convocatòria es regeix pel que disposa el Decret 115/2010, de 12 de novembre, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat internacional (BOIB núm. 170, de 23 de novembre), modificat pel Decret 36/2014, de 8 d’agost (BOIB núm. 107, de 9 d’agost), i els ajuts estan adreçats a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duguin a terme activitats en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat.

Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el Decret 115/2010, de 12 de novembre, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat internacional; a proposta del director general de Cooperació; amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes de cooperants per l’any 2016, d’acord amb els punts que figuren en l’annex 1 d’aquesta Resolució, així com la resta d’annexos que l’acompanyen.

2. Aprovar el pressupost d’aquesta convocatòria, que té un import màxim de 120.000 €.

3. Autoritzar una despesa de 120.000 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.134A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2016.

4. Designar el director general de Cooperació com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, pot interposar-se un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També pot interposar-se directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l’endemà que s’hagi publicat aquesta Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

   

Palma, 16 de juny de 2016

   

La consellera de Serveis Socials i Cooperació

  Fina Santiago Rodríguez

 

Annex 1

Punts de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L’objecte d’aquesta convocatòria és establir les subvencions per executar projectes de cooperants per l’any 2016.

1.2. Poden ser objecte de subvenció:

· Modalitat A. Estades formatives a les Illes Balears de professionals de països en desenvolupament (annex 2).

· Modalitat B. Col·laboracions tècniques de professionals de les Illes Balears a països en desenvolupament (annex 3).

· Modalitat C. Joves voluntaris i voluntàries cooperants a països en desenvolupament (annex 4).

1.3. La finalitat i els requisits dels projectes corresponents a cada una de les tres modalitats objecte d’aquesta convocatòria es descriuen als annexos 2, 3 i 4 d’aquesta Resolució.

1.4. Aquesta convocatòria es regula d’acord amb el que disposa el Decret 115/2010, de 12 de novembre, del règim especial de les ajudes a l’exterior en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat internacional (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 170, de 23 de novembre), modificat pel Decret 36/2014, de 8 d’agost (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 107, de 9 d’agost).

2. Import màxim de la convocatòria

L’import màxim que es destina a la convocatòria és de 120.000 € (cent vint mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17501.134A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2016.

3. Presentació de sol·licituds

3.1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds i els formularis de projectes degudament emplenats, d’acord amb els models facilitats per la Direcció General de Cooperació i disponibles al web <http://dgcooper.caib.es>, en el Registre de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (plaça de la Drassana, 4 de Palma) o a qualsevol dels llocs que determina l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Si la sol·licitud s’envia per correu , la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Direcció General de Cooperació es dati i se segelli abans que se certifiqui, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Reglament pel qual es regula la prestació dels serveis postals, aprovat pel Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati ni segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

3.2. El termini per presentar les sol·licituds és de 20 dies naturals, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3.3. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica l’acceptació de les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 115/2010, modificat per Decret 36/2014, de 8 d’agost, i de la resta de la normativa d’aplicació en matèria de subvencions.

3.4. Amb la sol·licitud s’ha de presentar el formulari de projectes, que és un requisit indispensable per a l’admissió de la sol·licitud, amb tots els apartats emplenats. La manca de presentació del formulari o d’algun dels apartats no és esmenable.

3.5. La presentació del formulari en un model diferent del que s’estableix per a aquesta convocatòria condueix a l’exclusió i la no valoració del projecte.

4. Entitats beneficiàries i requisits

4.1. De conformitat amb el que estableix l’article 4.2 b) del Decret 115/2010, poden ser beneficiàries de les subvencions que estableix aquesta convocatòria les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duguin a terme activitats en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat.

S’entén per radicades a les Illes Balears que estiguin inscrites en el Registre d’Associacions o en el Registre de Fundacions de les Illes Balears o, en el cas que estiguin inscrites en un registre d’àmbit estatal, que disposin d’una seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears. S’entén per disposar de delegació permanent i activa tenir seu social o delegació amb establiment permanent a les Illes Balears, i disposar d’un equip de gestió o un òrgan de feina amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o les actuacions pels quals se sol·licita la subvenció, així com estar en condicions de facilitar en qualsevol moment a la Direcció General de Cooperació qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació.

4.2. Els requisits que han de complir les entitats sol·licitants són els següents:

a. Estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre corresponent. Cal que la constitució legal de l’entitat i la seva presència efectiva a les Illes Balears s’hagin produït com a mínim dos anys abans de la publicació d’aquesta convocatòria.

b. Disposar de l’organització, l’estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció a les Illes Balears, en el moment de la publicació d’aquesta convocatòria.

c. Tenir entre els seus objectius la realització d’activitats i projectes relacionats amb la cooperació per al desenvolupament i el foment de la solidaritat entre els pobles.

d. Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

e. En el cas de fundacions, estar al corrent del compliment de les obligacions comptables amb el Protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

f. No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

g. Executar l’actuació en col·laboració amb un soci local al país empobrit.

h. No incórrer en cap de les prohibicions que estableix l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.

i. Haver justificat suficientment, si escau, les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears.

5. Documentació que s’ha de presentar

5.1. Totes les entitats sol·licitants han de presentar la sol·licitud signada per la persona que tengui la representació legal, i el formulari de projectes de cooperants, en paper i en suport informàtic, degudament emplenat, segons el model normalitzat disponible al web <http://dgcooper.caib.es>, acompanyada de l’original o una còpia compulsada de la documentació següent:

a. Estatuts actualitzats de l’entitat sol·licitant. En el cas de les associacions, han d’estar adaptats a la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, i en el cas de les fundacions, a la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions.

b. Estatuts del soci local formalment inscrits en el registre que correspongui.

c. Inscripció en el Registre d’Associacions o en el registre de Fundacions de les Illes Balears.

d. En el cas d’entitats d’àmbit estatal, original o còpia compulsada del certificat acreditatiu de la inscripció en un registre d’àmbit estatal i de la inscripció de la delegació a les Illes Balears.

e. Documentació acreditativa de la representació legal de l’entitat i de la delegació a les Illes Balears.

f. Document d’identitat del representant legal de l’entitat.

g. Codi d’identificació fiscal de l’entitat (CIF).

h. Declaració responsable relativa a la veracitat de dades bancàries, d’acord amb el model normalitzat disponible al web <http://dgcooper.caib.es>

i. En el cas de les fundacions, document acreditatiu d’estar al corrent del compliment de les obligacions comptables amb el Protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

j. En el cas de no autoritzar la Direcció General de Cooperació en la sol·licitud per comprovar que l’entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els certificats administratius corresponents.

k. Declaracions responsables signades per la persona que tengui la representació legal de l’entitat, segons el model normalitzat disponible al web <http://dgcooper.caib.es>, relatives al compliment de les obligacions de l’entitat, de no incórrer en cap causa de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció, i la sol·licitud de subvencions o ajudes a altres entitats públiques o privades.

l. Declaració responsable signada per la persona que tengui la representació legal de l’entitat, segons el model normalitzat disponible al web <http://dgcooper.caib.es>, indicant que aquesta disposa a les Illes Balears, de l’organització, l’estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.

5.2. En relació amb cada una de les persones cooperants, les entitats han de presentar la documentació següent:

· Fotocòpia del DNI o document d’identificació.

· Certificat de residència en cas que es tracti de les modalitats B o C si el document d’identificació s’expedí fora de les Illes Balears.

· Currículum signat per la persona cooperant proposada. No es valoraran currículums que no estiguin signats. Els currículums han de ser originals. No obstant això, per agilitzar la valoració dels projectes, s’acceptarà excepcionalment que es presenti una còpia del currículum, sempre que posteriorment i en cas que el projecte estigui aprovat, es presentin els documents originals.

· Per a les modalitats B i C, respecte a la col·laboració tècnica, compromís de subscripció d’una pòlissa que, en tot cas, cobreixi les contingències que preveu l’article 10.1 e) del Reial decret 519/2006, de 28 d’abril, pel qual s’estableix l’Estatut dels cooperants.

· En el cas de cooperants que assisteixin a formació, per a la modalitat A, document emès per l’entitat sol·licitant que certifiqui que la persona cooperant pugui entendre i expressar en la llengua en la qual es desenvolupi la formació o l’intercanvi d’experiències. Així mateix, en el cas de cooperants de les modalitats B i C, l’entitat ha d’acreditar que les persones cooperants es puguin comunicar en la llengua que parlin les persones destinatàries, així com amb el soci local (en general, amb les persones amb qui hagin d’interactuar per poder dur a terme el pla de treball previst en el projecte aprovat).

· Compromís de cada cooperant de participar en el projecte de cooperació sota la responsabilitat de l’entitat sol·licitant.

5.3. S’ha d’adjuntar a la documentació que es presenti una declaració del soci local en què faci constar, segons pertoqui, o bé que està interessat a enviar un dels seus membres perquè faci una estada formativa a les Illes Balears (modalitat A), o bé que està interessat a comptar amb la presència de la persona cooperant per dur a terme activitats dels projectes que gestiona (modalitats B i C).

5.4. Tota la documentació del soci local s’ha de presentar en qualsevol de les dues llengües oficials de les Illes Balears, en francès, anglès o portuguès.

5.5. L’entitat sol·licitant pot presentar voluntàriament qualsevol altra documentació escrita o gràfica que avali la bona marxa o execució del projecte. Aquesta documentació complementària s’ha de presentar com a annex i únicament en suport informàtic. Amb la documentació és necessari incloure una llista dels annexos presentats. En cap cas, l’aportació d’aquest material no substitueix la informació inclosa en el formulari.

5.6. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, s’ha de notificar a la Direcció General de Cooperació qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l’expedient.

5.7. Les entitats sol·licitants que, per qualsevol altra convocatòria, han presentat a la Direcció General de Cooperació la documentació que s’estableix anteriorment, queden alliberades de la obligació de presentar-la, sempre que aportin una declaració responsable per a donar fe que aquesta documentació no s’ha modificat i continua plenament vigent, i identifiquin l’expedient en el que hi consta. En aquest cas, la persona que representa legalment l’entitat ha de fer constar aquesta circumstància en una declaració escrita.

5.8. En cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeixen el Decret 115/2010 i aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en els paràgrafs anteriors, s’ha de requerir l’entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l’advertència que, transcorregut el termini de deu dies hàbils sense que s’hagi esmenat, es considerarà que desisteix de la seva petició i s’arxivarà l’expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en les termes que preveu l’article 42.1 de la Llei 30/1992.

5.9. Tal com s’estableix en el punt 5.1 d’aquesta convocatòria, amb la sol·licitud s’ha de presentar el formulari en paper i suport informàtic, que és un requisit indispensable per a l’admissió de la sol·licitud, amb tots els apartats emplenats. La manca de presentació del formulari o d’algun dels seus apartats no és esmenable. La presentació del formulari en un model distint del que s’estableix per a aquesta convocatòria implica l’exclusió i la no valoració del projecte.

5.10. Així mateix, si posteriorment el procediment de concessió es paralitza per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de l’ajut, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, transcorregut un termini de quinze dies hàbils, se’n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar a l’òrgan competent resoldre el procediment, l’arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ha de notificar-la a l’entitat interessada.

6. Nombre de projectes i durada

6.1. Les entitats sol·licitants poden presentar un màxim de dos projectes per a aquesta convocatòria.

6.2. La durada màxima dels projectes que es presentin és de nou mesos, comptadors des de la data d’inici. En qualsevol cas, els projectes s’han d’iniciar durant l’any 2016.

6.3. Es considera que els projectes subvencionats han acabat una vegada transcorregut el termini d’execució previst, comptador des de la data d’inici del projecte.

6.4. El termini d’execució del projecte es pot ampliar amb les condicions següents:

a. Sense necessitat d’autorització prèvia, fins a un màxim de tres mesos i amb la limitació de la meitat del termini establert inicialment. L’ampliació s’ha de notificar a la Direcció General de Cooperació abans que expiri el termini inicial d’execució, el qual s’entén ampliat automàticament amb la notificació.

b. Amb l’autorització prèvia de l’òrgan competent per resoldre en el cas de les ampliacions del termini d’acabament de l’activitat superiors a tres mesos i amb la limitació de la meitat del termini establert inicialment. Aquesta ampliació es regeix pel que disposa l’article 49 de la Llei 30/1992.

7. Import de la subvenció

L’import màxim que es pot sol·licitar a la Direcció General de Cooperació per a cada projecte és el següent:

Modalitat A. Estades formatives a les Illes Balears de professionals de països en desenvolupament: fins a 4.600 € (quatre mil sis-cents euros) per persona, amb un màxim de tres persones.

Modalitat B. Col·laboracions tècniques de professionals de les Illes Balears en projectes de cooperació a països en desenvolupament. Aquestes col·laboracions poden ser de dos tipus:

Submodalitat B1. Dissenyar i impartir cursos i seminaris formatius a països en situació de pobresa, adreçats a professionals o alumnes d’aquests països.

a. Fins a 2.500 € (dos mil cinc-cents euros) per persona de les Illes Balears que viatgi al país empobrit, amb un màxim de 6 persones, i 750 € (set-cents cinquanta euros) per persona en el cas que hi participin persones del mateix país empobrit o d’altres països de la regió com a docents, amb un màxim de dues persones. En qualsevol cas, el nombre total de cooperants participants en el projecte ha de ser de 6 persones com a màxim.

b. Fins a 2.500 € (dos mil cinc-cents euros) per projecte, per adquirir material fungible.

c. Fins a 2.000 € (dos mil euros) per projecte, en concepte de transport, manutenció de l’alumnat i despeses de guarderia, en el cas de cursos de formació. Els cursos de formació han de tenir necessàriament una durada mínima de vint hores i un mínim de deu alumnes.

Submodalitat B2. Incorporar-se a activitats de projectes de cooperació, d’acció humanitària o projectes socials gestionats pel soci local.

a. Fins a 2.500 € (dos mil cinc-cents euros) per persona de les Illes Balears que viatgi al país empobrit, amb un màxim de 4 persones.

b. Fins a 2.500 € (dos mil cinc-cents euros) per projecte, per adquirir material fungible.

Modalitat C. Joves voluntaris i voluntàries cooperants a països en desenvolupament (18 a 30 anys).

a. Fins a 2.500 € (dos mil cinc-cents  euros) per a la persona tutora o coordinadora que viatgi amb els joves cooperants des de les Illes Balears.

b. Fins a 2.000 € (dos mil euros) per persona jove voluntària, amb un màxim de tres persones joves cooperants. L’estada mínima és de quinze dies.

c. Fins a 500 € (cinc-cents euros) per a la coordinació en el terreny que realitza el soci local.

8. Tipus de despeses subvencionables

Són despeses subvencionables per a cada una de les modalitats les que es descriuen en els annexos 2, 3 i 4.

9. Ordenació i instrucció del procediment

9.1. L’òrgan competent per ordenar i instruir el procediment de concessió és el director general de Cooperació, que ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per accedir a les subvencions i ha de fer d’ofici les activitats que siguin necessàries per impulsar i ordenar el procediment, i elaborar la proposta de resolució, d’acord amb el que disposa aquesta convocatòria.

9.2. D’acord amb el que disposa l’article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix una comissió avaluadora que ha de valorar els projectes presentats d’acord amb els criteris objectius que estableixen els annexos 2, 3 i 4 d’aquesta convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. La Comissió avaluadora està integrada pels membres següents:

a. President/a: el/la cap del Servei de Cooperació de la Direcció General de Cooperació o la persona en qui delegui.

b. Vocals:

 

· Dos funcionaris/àries de l’equip tècnic de la Direcció General de Cooperació.

· Un funcionari/ària de la Unitat de Gestió Econòmica, designat per la secretària general.

 

c. Secretari/ària: un funcionari/ària de la Direcció General de Cooperació, designat pel president/a, amb veu però sense vot.

El règim de constitució i funcionament de la Comissió avaluadora s’ha d’ajustar a les normes que conté el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

9.3. Quan el president de la Comissió avaluadora ho consideri necessari, poden incorporar-se a la Comissió, amb veu però sense vot, fins a tres persones assessores amb coneixements o experiència en matèria de cooperació internacional o expertes en la matèria objecte del projecte.

9.4. L’òrgan instructor, atès l’informe de la Comissió avaluadora, ha de formular la proposta de resolució i l’ha de notificar individualment a cada una de les entitats sol·licitants.

10. Determinació de l’import de les subvencions

10.1. La concessió de la subvenció s’ha de dur a terme pel procediment de concurs. A aquest efecte, s’entén per concurs el procediment per mitjà del qual la concessió dels ajuts o les subvencions es fa mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d’establir-hi una prelació amb l’aplicació dels criteris de valoració fixats en els annexos 2, 3 i 4 d’aquesta convocatòria fins a obtenir un nombre de punts comprès entre 0 i 100.

10.2. La puntuació mínima necessària per obtenir la subvenció haurà de ser de 65 punts. Els projectes que obtinguin aquesta puntuació mínima es finançaran íntegrament, sense perjudici que s’hi apliqui algun factor de correcció i sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària. D’aquesta manera s’han de repartir els ajuts fins a exhaurir la disponibilitat pressupostària.

10.3. Quan la disponibilitat pressupostària no sigui suficient per subvencionar tots els projectes que hagin obtingut 65 punts o més, per determinar quins són els projectes que es proposen per obtenir l’ajut, es finançaran per ordre decreixent de punts. Si hi ha diferents projectes que hagin obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els que es proposen per obtenir l’ajut, s’han de comparar successivament cada un dels apartats següents, en aquest ordre:

a. Definició de l’acció i formulació tècnica del projecte de conformitat amb la lletra d) de l’apartat tercer dels annexos 2, 3, i 4 d’aquesta convocatòria.

b. Idoneïtat de les candidatures individuals de conformitat amb la lletra h) de l’apartat tercer de l’annex 2 i la lletra i) de l’apartat tercer dels annexos 3 i 4 d’aquesta convocatòria.

c. Les prioritats geogràfiques i sectorials de la cooperació balear, d’acord amb l’ordre establert en l’annex 5 d’aquesta convocatòria.

d. L’apartat relatiu a l’entitat sol·licitant de conformitat amb la lletra a) de l’apartat tercer dels annexos 2, 3, i 4 d’aquesta convocatòria.

e. L’apartat del soci local de conformitat amb la lletra b) de l’apartat tercer dels annexos 2, 3, i 4 d’aquesta convocatòria.

10.4. Si una vegada distribuït successivament el crèdit entre els diferents projectes d’acord amb l’ordre de prelació determinat de conformitat amb el punt anterior, el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l’import total sol·licitat pel darrer possible beneficiari, es notificarà la proposta de resolució a l’entitat interessada per tal que accepti o no la subvenció proposada, o reformuli el projecte de conformitat amb el que preveu el punt 11 d’aquesta convocatòria i l’article 19 del Decret 115/2010. En el cas que l’entitat no accepti la subvenció o presenti una reformulació que no admeti l’Administració, es proposarà l’atorgament de la subvenció de forma successiva a tots els beneficiaris que constin en l’ordre de prelació fixat de conformitat amb els punts anteriors.

10.5. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a l’ajut, l’òrgan que el concedeix atorgarà l’ajut a l’entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia per part d’alguna de les entitats beneficiàries, s’hagi alliberat crèdit suficient per atendre com a mínim una de les sol·licituds no subvencionades per manca de crèdit pressupostari. L’òrgan que concedeix l’ajut notificarà la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l’entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dictarà l’acte de concessió i es notificarà.

11. Reformulació del projecte i factors de correcció

11.1. Si la proposta de resolució provisional de la subvenció és d’una quantitat inferior a la sol·licitada, l’òrgan instructor pot donar audiència prèvia a l’entitat sol·licitant amb la finalitat d’informar-la.

11.2. En la fase d’audiència prèvia l’entitat responsable del projecte ha de comunicar per escrit a l’òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s’ha d’especificar, o bé presentar una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s’ajusti a la quantia proposada. La reformulació s’ha de presentar, en format paper i en suport informàtic, segons el formulari que proporciona la Direcció General de Cooperació, disponible al web <http://dgcooper.caib.es>, en el termini de quinze dies hàbils per als projectes de la modalitat A i de trenta dies hàbils per als projectes de les modalitats B i C, comptadors des de l’endemà de la recepció de la notificació de la proposta de resolució provisional.

11.3. La reformulació ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.

11.4. En la proposta de reformulació pressupostària, les aportacions pròpies i de tercers poden ajustar-se proporcionalment a la reducció de la subvenció. En cap cas, aquest ajust no pot implicar un increment del percentatge de cofinançament de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte del que apareixia en el pressupost del projecte inicial.

11.5. Si l’òrgan instructor aprecia defectes esmenables en la reformulació presentada per l’entitat interessada, li ho comunicarà, i l’entitat disposarà d’un termini de deu dies hàbils per esmenar-los.

11.6. Segons l’article 9.4 del Decret 115/2010, l’òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents en reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l’acta de la Comissió avaluadora, en la proposta i en la resolució.

12. Acceptació o renúncia de la subvenció i resolució

12.1. L’òrgan instructor notificarà individualment la proposta de resolució de concessió a cada entitat que hagi obtingut la puntuació exigida i li donarà un termini de vuit dies hàbils comptadors des de la notificació per acceptar la subvenció o renunciar-hi.

12.2. En el cas d’acceptació, dins aquest termini, la persona que representa legalment l’entitat ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Cooperació la data definitiva d’inici del projecte, amb indicació del dia, el mes i l’any. Així mateix, la renúncia a la subvenció s’ha de dur a terme de forma expressa per qualsevol mitjà que en permeti la constància.

12.3. En qualsevol cas, l’acceptació s’entendrà produïda automàticament si en el termini indicat des de la notificació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari. S’entendrà que la data d’inici és la que figura en el projecte. En cas que l’entitat hagi indicat únicament el mes i l’any d’inici del projecte, es considera que la data d’inici és el primer dia del mes indicat. En tot cas, el projecte s’ha d’iniciar en un termini de trenta dies naturals des que s’hagi fet efectiu el pagament de la subvenció a l’entitat interessada, fet que ha de comunicar per escrit amb indicació de la data d’inici del projecte (dia, mes i any), i sempre abans de dia 31 de desembre de 2016.

12.4. L’òrgan competent per a la resolució del procediment és la consellera de Serveis Socials i Cooperació.

12.5. Les resolucions, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i s’han de dictar en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data de finalització de presentació de les sol·licituds. La resolució s’ha de notificar individualment a cada entitat.

12.6. Contra aquestes resolucions, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà de la publicació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

13. Pagament de les subvencions

13.1. Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria s’han de pagar íntegrament i una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 % sense que les entitats beneficiàries hagin de presentar cap de les garanties a què fa referència l’article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l’autorització prèvia de dia 3 de maig de 2016 de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, d’acord amb el que determinen l’article 37 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 25.3 del Decret 75/2004.

13.2. Les entitats beneficiàries que no puguin dur a terme l’execució del projecte aprovat sense l’ajut econòmic sol·licitat ho han de comunicar formalment i de manera immediata a la Direcció General de Cooperació i poden deixar-ne en suspensió l’execució fins que el pagament de la subvenció es faci efectiu, sempre que aquesta suspensió no afecti la viabilitat del projecte. Des del pagament de la subvenció disposaran d’un termini màxim de trenta dies naturals per reprendre, durant el mateix termini, el projecte i també comunicar la data, amb indicació del dia, el mes i l’any. La suma d’ambdós terminis d’execució no pot ser superior a l’aprovat inicialment, i en cap cas no s’hi poden imputar despeses corresponents al període en el qual el projecte ha estat en suspensió.

14. Obligacions de les entitats beneficiàries

14.1. Són obligacions de les entitats beneficiàries, d’acord amb l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 21 del Decret 115/2010, les següents:

a. Comunicar a l’òrgan competent que accepta la proposta de resolució en els termes de la resolució de la convocatòria o que hi renuncia. En qualsevol cas, l’acceptació s’entén produïda automàticament si en el termini de vuit dies des de la notificació de la proposta no es fa constar el contrari.

b. Acreditar davant la Direcció General de Cooperació el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s’exigeixen per concedir els ajuts i, en especial, per mantenir l’activitat subvencionada.

c. Comunicar, en el termini d’un mes, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

d. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

e. Comunicar a la Direcció General de Cooperació, en el termini de tres dies hàbils, l’obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens, privat o públic, tant estatal com estranger, i especificar-ne la quantia exacta, la procedència i la finalitat que es donarà a aquests fons. Aquest fet pot donar lloc, si escau, a modificar la resolució de concessió de la subvenció, d’acord amb l’article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.

f. Comunicar a l’òrgan que concedeix els ajuts la data d’inici de l’activitat subvencionada i la durada d’acord amb el que estableix aquesta convocatòria.

g. Comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

h. Presentar l’informe final previst en aquesta convocatòria, en el termini de tres mesos des del final de l’execució del projecte.

i. Sol·licitar l’autorització prèvia i expressa a la Direcció General de Cooperació per modificar substancialment la intervenció, d’acord amb l’article 25.1 del Decret 115/2010. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquen i s’hi han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

j. Facilitar tota la informació que els requereixi l’òrgan de control financer corresponent.

k. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i en el termini establert, amb caràcter general, en el Decret 115/2010 i, amb caràcter específic, en aquesta convocatòria.

l. Incorporar de forma visible en el material imprès que s’utilitzi per difondre les activitats subvencionades el logotip proporcionat per la Direcció General de Cooperació, i que també es pot trobar al web <http://dgcooper.caib.es>, per tal d’identificar l’origen dels ajuts.

m. Reinvertir en el projecte aprovat, com despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o en el país d’execució fins al moment en què es faci la despesa.

n. No transferir ni permetre que els fons atorgats siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis locals designats en el formulari.

14.2. L’entitat beneficiària lliurarà al soci local els fons d’aquelles activitats que li correspongui executar segons el projecte aprovat, si escau.

14.3. Per als projectes de la modalitat A, l’entitat sol·licitant haurà de concertar una reunió amb la persona cooperant i l’equip tècnic de la Direcció General de Cooperació durant la seva estada a les Illes Balears com una actuació més per al seguiment del projecte.

15. Modificacions del projecte i ampliació de terminis

15.1. Les entitats que hagin rebut ajuts queden obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

15.2. Per a les modificacions substancials és necessària l’autorització prèvia i expressa de l’òrgan que concedeix l’ajut. Es consideren modificacions substancials:

a. Les que afecten objectius, resultats, població subjecte, ubicació territorial o soci local.

b. Les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l’ajut i del valor del programa, superin el 10 % respecte de les partides que componen el pressupost aprovat. Les variacions en les partides inferiors al 10 % però que sumades arribin a aquest límit passaran a tenir la consideració de modificació substancial.

A aquests efectes, l’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a l’acte de concessió i prèviament a l’acabament del termini màxim d’execució o de justificació de l’activitat, la modificació del contingut, per raó de la concurrència de les circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat objecte de l’ajut.

15.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que les justifiquin i han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin. L’entitat beneficiària ha de presentar ¾per escrit i en suport informàtic¾ la nova matriu de planificació i el pressupost per entitats finançadores i el pressupost detallat modificats.

15.4. La resta de modificacions que, sense alterar la quantia total de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst anteriorment, queden condicionades a la comunicació a la Direcció General de Cooperació. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les distintes partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de l’acte de concessió de l’ajut.

15.5. El termini màxim d’acabament de l’activitat es pot ampliar en els termes que preveu l’article 10.3 del Decret 115/2010.

15.6. Una vegada finalitzada l’execució del projecte, l’entitat beneficiària pot sol·licitar, de manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació sempre que aquesta no excedeixi la meitat del termini inicial, és a dir, una ampliació d’un mes i mig com a màxim, d’acord amb el que estableixi l’article 10.4 del Decret 115/2010 i l’article 49 de la Llei 30/1992.

16. Justificació del projecte aprovat

16.1. En el termini de tres mesos des de la data d’acabament de l’execució del projecte, l’entitat beneficiària ha de presentar, en paper i en suport informàtic, la justificació de la totalitat del projecte aprovat mitjançant una memòria justificativa final que ha de contenir la documentació següent:

a. Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat en el seu conjunt amb una valoració final, que ha de comprendre una relació de tot el procés d’actuació, el grau de compliment dels objectius, el cronograma de les activitats realitzades, els aprenentatges i els resultats obtinguts, d’acord amb el model que facilita la Direcció General de Cooperació i que està disponible al web <http://dgcooper.caib.es>. S’hi han d’adjuntar les memòries individuals elaborades per cada cooperant un cop hagi tornat, segons les indicacions publicades al web de la Direcció General de Cooperació.

b. Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats que s’han duit a terme, mitjançant la presentació d’un compte justificatiu. S’ha d’utilitzar el model de compte justificatiu que facilita la Direcció General de Cooperació i que està disponible al web <http://dgcooper.caib.es>. Així mateix, ha de contenir:

 

· Llista de les despeses efectuades, classificades per partides i per dates, amb indicació del número de justificant, l’import, la data d’emissió i la data de pagament.

· Documents justificatius de les despeses, originals o còpies compulsades, ordenats segons la llista esmentada. La documentació original justificativa de la despesa ha d’estar degudament estampillada i ha d’acreditar, almenys, l’origen del finançament.

· Un certificat de la persona responsable legal de l’entitat beneficiària en què es faci constar que les factures justificatives que es presenten corresponen efectivament als pagaments efectuats i derivats de la finalitat per a la qual s’hagi concedit la subvenció.

· Segons l’article 32.3 del Decret 115/2010, les quantitats imputades a l’ajut en concepte de despeses indirectes no necessiten justificació, si bé les entitats beneficiàries han d’acreditar-les mitjançant una declaració responsable signada pel representant legal.

· Les targetes d’embarcament dels cooperants, les dates de les quals han de coincidir amb les dates de viatge i de les activitats previstes en el projecte aprovat.

· En el cas de projectes de formació (submodalitat B1), els rebuts de caixa emesos per l’entitat sol·licitant i signats pel soci local (com a proveïdor dels serveis) per a les despeses de transport, manutenció i despeses de guarderia de les persones participants en aquestes formacions. La Direcció General de Cooperació ha d’autoritzar prèviament aquests rebuts de caixa. A més, s’hi ha d’adjuntar una llista signada de les persones participants en aquestes accions formatives, amb indicació de la data, l’horari i la durada de l’acció, els llinatges, el nom i el lloc de procedència de les persones participants, i els serveis proveïts a l’alumnat.

· En els projectes de joves voluntaris i voluntàries cooperants (modalitat C), els rebuts de caixa emesos per l’entitat sol·licitant i signats pel soci local (com a proveïdor dels serveis) per a la coordinació en el terreny que realitza el soci local. La Direcció General de Cooperació ha d’autoritzar prèviament aquests rebuts de caixa. A més, s’hi ha d’incloure un informe amb la descripció de les activitats que ha duit a terme el soci local en concepte de coordinació i supervisió del treball dels joves cooperants.

16.2. Quan en el projecte concorrin diverses subvencions i ajudes procedents d’altres administracions, l’entitat beneficiària ha de justificar davant la Direcció General de Cooperació l’import de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte a la resta d’aportacions d’altres administracions públiques, únicament ha d’acreditar-se l’aplicació dels fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient l’acreditació mitjançant certificats que emetin la resta d’administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l’Administració autonòmica.

16.3. Totes les factures o documents originals justificatius de la despesa que s’imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació han de portar un segell d’acord amb el model disponible al web <http://dgcooper.caib.es>.

16.4. Les despeses que s’imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació s’han d’haver produït dins el termini d’execució real del projecte. Si el projecte ja s’ha iniciat, es poden imputar despeses fetes des de l’1 de gener de 2016 fins a la data d’acabament del projecte, sempre que aquestes estiguin compreses dins el termini d’execució del projecte.

16.5. Quan els documents justificatius de les despeses estiguin en un idioma diferent de les llengües oficials de les Illes Balears, s’hi ha d’adjuntar una declaració responsable de la persona representant de l’entitat que acrediti els conceptes i les quanties corresponents, inclosa al document de declaracions del compte justificatiu segons el model que facilita la Direcció General de Cooperació. En qualsevol cas, el compte justificatiu ha d’incloure els conceptes dels justificants traduïts al català o castellà.

16.6. Si s’esdevé alguna causa justificada que impedeixi raonablement el compliment de l’obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l’acabament del projecte, l’entitat ha de sol·licitar una pròrroga mitjançant un escrit en el qual s’ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d’ampliació. La sol·licitud s’ha de presentar sempre abans del venciment d’aquest termini. En cap cas no serà objecte d’ampliació un termini vençut. Les particularitats de l’ampliació es duran a terme de conformitat amb el que estableix l’article 49 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Si la petició de pròrroga és procedent, la Direcció General de Cooperació autoritzarà expressament l’ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.

16.7. Si de la memòria final es desprèn que el cost total definitiu del projecte és inferior a l’import inicialment previst, l’entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sense perjudici que sigui aplicable l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

16.8. En cas que l’òrgan competent per comprovar la justificació i l’aplicació de l’ajut apreciï defectes en la justificació de l’ajut, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l’entitat beneficiària amb la finalitat que els esmeni. L’entitat disposarà d’un termini de quinze dies hàbils per esmenar-los.

17. Compatibilitat

Les subvencions que s’atorguin d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes i subvencions, independentment de la naturalesa i de l’entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l’activitat objecte d’ajuda.

18. Revocació i reintegrament

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 36 i 37 del Decret 115/2010, així com l’article 11 del Decret 36/2014 de modificació del Decret 115/2010, que afegeix l’apartat e) a l’article 36.3. En aquest sentit, s’estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l’atorgament de la subvenció:

a. Incompliment total dels fins per els quals s’ha atorgat la subvenció: 100 %.

b. Incompliment del termini d’execució de l’activitat sense l’autorització de la pròrroga corresponent: 20 %.

c. Demora en la presentació de la justificació o justificació insuficient o deficient: 10 %.

d. Incompliment del requisit de mesures de difusió: 10 %.

e. Incompliment del requisit de disposar d’un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o les actuacions per als quals es sol·liciti una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació relatius a la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: 20 %.

19. Responsabilitat i règim sancionador

19.1. L’entitat beneficiària de la subvenció és l’única responsable de la realització del projecte que és el fonament de concessió de la subvenció en la forma i en els termes establerts, com també de la justificació de les despeses que deriven de la seva execució.

19.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador que sobre infraccions administratives preveu la normativa en matèria de subvencions.

 

Annex 2

Modalitat A. Estades formatives a les Illes Balears de professionals de països en desenvolupament

1. Finalitat

La finalitat principal d’aquesta modalitat és concedir ajuts a les entitats sol·licitants que organitzin estades formatives o de pràctiques de professionals de països en desenvolupament a les Illes Balears perquè en retornar puguin aplicar els coneixements i l’experiència adquirits per impulsar els processos de desenvolupament de les seves comunitats. Alhora, aquests professionals aporten un coneixement i una experiència que contribuiran a enriquir i enfortir les organitzacions de les Illes Balears. Aquestes estades formatives poden incloure formació en elaboració, gestió econòmica i administrativa de projectes.

2. Requisits dels projectes

Els projectes han de complir els requisits següents:

a. Incloure professionals o col·laboradors d’ONG de països en desenvolupament que treballin per al desenvolupament de les seves comunitats, ja sigui en una entitat privada o en una administració pública, i que estiguin avalats per una entitat de caràcter social del seu país o una administració pública.

b. Explicar la relació de col·laboració que hi ha entre l’entitat sol·licitant i el soci local que envia les persones cooperants.

c. Descriure detalladament el projecte de capacitació que s’ha de dur a terme a les Illes Balears, en el qual cal incloure les dades següents:

· El pla de capacitació que els professionals rebran. La capacitació ha de ser eminentment pràctica. Durant l’estada, la persona cooperant ha de participar en la dinàmica global de feina de l’entitat d’acollida (per a la qual cosa és imprescindible que es pugui comunicar amb les persones responsables de la formació).

· La ubicació física detallada del projecte.

· Els objectius i els resultats prevists.

· El calendari d’execució, amb les hores de capacitació professional previstes. El pla de capacitació ha de tenir com a mínim 80 hores mensuals (o la part proporcional a la durada de l’estada) i un termini mínim d’estada de quinze dies naturals. La Direcció General de Cooperació pot autoritzar per causa justificada una durada inferior de l’acció formativa o dels dies d’estada. La capacitació es pot dur a terme en el marc de projectes que executa l’entitat sol·licitant o una altra entitat especialitzada en els àmbits temàtics de la formació.

· La descripció de l’impacte positiu, tant per al professional i la seva comunitat d’origen com per a l’entitat d’acollida, que es derivarà de l’estada de la persona cooperant.

d. Indicar les activitats que els professionals han de fer un cop hagin acabat la formació i tornin al país d’origen.

e. Descriure detalladament les despeses subvencionables que, en cap cas, no poden superar la quantia de 4.600 € (quatre mil sis-cents euros) per persona.

f. Establir un màxim de tres persones per projecte.

3. Criteris objectius i de preferència per concedir la subvenció

Les candidatures es valoraran aplicant un rang de puntuació fins a un màxim de 100 punts, tenint en compte els criteris de valoració següents:

a. Entitat sol·licitant (0-12 punts).

· Experiència en projectes de capacitació (2 punts).

· Experiència en projectes de cooperants (2 punts).

· Experiència en activitats o projectes de cooperació (2 punts).

· L’entitat compta amb més de 25 socis, voluntaris o persones col·laboradores a les Illes Balears (1 punt).

· L’entitat disposa d’una estratègia d’equitat de gènere o integra la perspectiva de gènere en el seu funcionament o en les activitats (0-2 punts).

· Ha participat en el procés d’anàlisi, valoració i formulació del III Pla Director de la Cooperació de les Illes Balears (1 punt).

· Ha realitzat alguna formació relacionada amb la cooperació per al desenvolupament en els darrers 3 anys (2 punts).

b. Soci local (0-17 punts).

· Experiència del soci local, entitat a la qual pertany la persona candidata en projectes d’intervenció social i en cooperació per al desenvolupament (3 punts).

· Experiència en el sector d’acció del projecte (2 punts).

· Experiència amb l’entitat sol·licitant (3 punts).

· El soci local disposa d’una estratègia d’equitat de gènere o integra la perspectiva de gènere en el seu funcionament o en les activitats (2 punts).

· El soci local és d’un dels països prioritaris del Pla Director (7 punts), o bé el soci local és d’un dels països preferents del Pla Director (2 punts).

c. Antecedents i fonamentació del projecte (0-8 punts).

· La persona cooperant participa en un projecte subvencionat pel Govern de les Illes Balears (2 punts).

· Se citen dades, documents i fonts de detecció de necessitats (2 punts).

· Es defineix el context geogràfic, econòmic i sociopolític (2 punts).

· Es justifica el projecte de manera fonamentada (2 punts).

d. Definició de l’acció i formulació tècnica (0-19 punts).

· Concreció i coherència dels objectius, els resultats i les activitats (4 punts).

· Es formula un pla de capacitació (4 punts).

· Adequació a les necessitats de capacitació de la persona cooperant i del soci local (4 punts).

· L’entitat que farà la formació té els mitjans tècnics i humans necessaris (3 punts).

· La temàtica del projecte està directament relacionada amb els sectors prioritaris que estableix el III Pla Director (4 punts).

e. Inclusió dels enfocaments transversals de la cooperació balear: enfocament basat en els drets humans; participació comunitària i organització; enfocament de gènere i sostenibilitat ambiental (0-5 punts).

f. Impacte i sostenibilitat del projecte (0-10 punts).

· La persona formada té previst fer accions formatives i/o tècniques relacionades amb la capacitació rebuda quan torni al seu país i aquestes es descriuen clarament (4 punts).

· Implicació de les administracions locals en el projecte (ajuntaments i consells insulars; 2 punts).

· Es preveu almenys una acció de sensibilització durant l’estada de la persona cooperant (4 punts).

g. Seguiment i avaluació del projecte i del treball de la persona cooperant (4 punts).

· Seguiment (1 punt) i avaluació (1 punt) adequats del treball de la persona cooperant amb la participació d’aquesta (0-2 punts).

· Impacte previst de la formació de la persona cooperant a la seva comunitat (2 punts).

h. Idoneïtat de les candidatures individuals (0-14 punts).

· Perfil adequat a la formació proposada (0-7 punts).

· Experiència de treball dirigida al desenvolupament de la seva comunitat (0-7 punts).

i. Pressupost del projecte (0-11 punts).

· Pressupost distribuït i desglossat clarament (0-4 punts).

· Descripció detallada de les despeses de cada cooperant (0-2 punts).

· Coherència entre les despeses i les activitats que s’han de dur a terme (4 punts).

· Pressupost realista, les partides no estan sobrevalorades i no s’ha hagut d’aplicar cap factor de correcció (1 punt).

4. Despeses subvencionables

Poden ser subvencionables les despeses següents:

a. Allotjament, manutenció i desplaçaments interiors.

b. Desplaçament de la persona candidata a les Illes Balears i retorn al país d’origen.

c. Despeses d’assegurança per malaltia i accidents durant el període d’estada a les Illes Balears.

d. Despeses derivades del visat i de les taxes d’entrada i sortida.

e. Despeses derivades del pla de capacitació que es pretén desenvolupar.

L’entitat sol·licitant i la persona cooperant s’han de responsabilitzar diligentment que aquestes despeses siguin les més adequades quant a la relació qualitat/preu.

  

 

Annex 3

Modalitat B. Col·laboracions tècniques de professionals de les Illes Balears

1. Finalitat

1.1. La finalitat principal d’aquesta modalitat és concedir ajuts a entitats de solidaritat de les Illes Balears perquè professionals de les illes amb la qualificació adequada participin en projectes de cooperació o d’acció humanitària a països en desenvolupament i duguin a terme una col·laboració tècnica amb una entitat local o imparteixin cursos de formació professional adreçats a la població d’aquests països A més, segons la submodalitat de què es tracti, també s’hi pot incloure la col·laboració de persones de països en desenvolupament .

1.2. Les modalitats de col·laboració de la persona cooperant poden ser les següents:

B1. Dissenyar i impartir cursos i seminaris formatius a països en desenvolupament, adreçats a professionals d’aquests països.

B2. Incorporar-se a activitats de projectes de cooperació, d’acció humanitària o projectes socials gestionats pel soci local.

2. Requisits dels projectes

Els projectes han de complir els requisits següents:

a. Incloure com a cooperants persones que tenguin la condició política de ciutadans o ciutadanes de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, o que acreditin un mínim de sis mesos de residència a les Illes Balears abans de la data de publicació d’aquesta convocatòria. Aquest requisit no és d’aplicació per a les persones de països en desenvolupament que hi participin.

b. Explicar la relació existent entre l’entitat sol·licitant i el soci local que acull les persones cooperants.

c. Descriure de manera detallada el projecte en el qual ha de participar la persona cooperant i indicar-ne necessàriament:

· Les característiques i la ubicació física detallada.

· La necessitat de comptar amb una persona cooperant per garantir el bon funcionament del projecte, així com la descripció detallada de les accions que ha de dur a terme. En el cas de cursos de formació; els continguts per mòduls, els sistemes de selecció de l’alumnat i l’avaluació.

· Els objectius i els resultats prevists.

· El cronograma d’execució.

d. Descriure de manera detallada el perfil professional i l’experiència de les persones candidates i la seva adequació al perfil que requereix el projecte. La temàtica del projecte ha d’estar compresa necessàriament dins de les prioritats sectorials del Pla Director de la Cooperació de les Illes Balears 2016-2019 aplicables a aquesta convocatòria (segons s’indica en l’annex 5), i el perfil de les persones cooperants ha de ser coherent amb aquesta temàtica (perfils professionals especialitzats).

e. Explicar la formació que s’oferirà a la persona cooperant abans que parteixi, amb vista a facilitar-li l’adaptació al país i al projecte, o descriure les raons que fan innecessària aquesta formació.

f. Descriure, si escau, les activitats de sensibilització en les quals participarà la persona cooperant un cop torni a les Illes Balears.

g. Descriure de manera detallada les característiques, l’experiència i el grau d’implicació del soci local.

h. Descriure de manera detallada les despeses subvencionables, que no poden superar, en cap cas, la quantia de 2.500 € (dos mil cinc-cents euros) per persona de les Illes Balears que viatgi al país empobrit, i un màxim de 750 € per persona (set-cents cinquanta euros) en el cas que hi participin persones del mateix país empobrit o d’altres països de la regió, amb un màxim de dues persones.

i. Per a la submodalitat B1 s’estableix un màxim de 6 persones per projecte i per a la submodalitat B2 s’estableix 4 persones per projecte, incloses les dues persones del país empobrit o d’altres països de la regió que, si n’és el cas, participin en el projecte.

j. Incloure el compromís de cada cooperant de participar en el projecte de cooperació per al desenvolupament sota la responsabilitat de l’entitat sol·licitant.

k. Per als projectes en els quals sigui imprescindible, per a la seva viabilitat, adquirir material fungible, incloure-hi una descripció detallada del tipus de material. Es poden sol·licitar ajuts per a aquest concepte d’un màxim de 2.500 € (dos mil cinc-cents euros) per projecte per a les submodalitats B1 i B2. Per a cursos de formació es poden imputar, quan sigui necessari, un màxim de 2.000 € (dos mil euros) per projecte en concepte de transport i manutenció de l’alumnat i despeses de guarderia, si escau. Els cursos de formació han de tenir una durada mínima de 20 hores i un mínim de deu alumnes.

Qualsevol canvi que es vulgui fer quant a les persones cooperants que han de participar en el projecte, ha de ser aprovat per la Direcció General de Cooperació, sempre que s’hagi justificat i sol·licitat prèviament. La nova persona proposada s’ha d’adequar al perfil i a les necessitats aprovades en el projecte.

3. Criteris objectius per concedir la subvenció

Les candidatures es valoraran aplicant un rang de puntuació fins a un màxim de 100 punts, tenint en compte els criteris de valoració següents:

a. Entitat sol·licitant (0-12 punts).

· Experiència en projectes de capacitació (2 punts).

· Experiència en projectes de cooperants (2 punts).

· Experiència en activitats o projectes de cooperació (2 punts).

· L’entitat compta amb més de 25 socis, voluntaris o persones col·laboradores a les Illes Balears (1 punt).

· L’entitat disposa d’una estratègia d’equitat de gènere o integra la perspectiva de gènere en el seu funcionament o en les activitats (0-2 punts).

· Ha participat en el procés d’anàlisi, valoració i formulació del III Pla Director de la Cooperació de les Illes Balears (1 punt).

· Ha realitzat alguna formació relacionada amb la cooperació per al desenvolupament en els darrers 3 anys (2 punts).

b. Soci local (0-17 punts).

· Experiència en actuacions socials per al desenvolupament (3 punts).

· Experiència en el sector d’acció del projecte (2 punts).

· Experiència prèvia amb l’entitat sol·licitant (2 punts).

· Consolidació de l’entitat local i relacions amb les persones destinatàries (2 punts).

· El soci local disposa d’una estratègia d’equitat de gènere o integra la perspectiva de gènere en el seu funcionament o en les activitats (1 punt).

· El soci local és d’un dels països prioritaris del Pla Director (7 punts), o bé el soci local és d’un dels països preferents del Pla Director (2 punts).

c. Antecedents i fonamentació del projecte (0-8 punts).

· Se citen dades, documents i fonts de detecció de les necessitats (2 punts).

· El context geogràfic, econòmic, social, cultural i polític està ben definit (2 punts).

· Es justifica, de manera fonamentada, la necessitat i la utilitat social del projecte (4 punts).

d. Definició de l’acció i formulació tècnica (0-17 punts).

· Els objectius i els resultats del projecte estan plantejats clarament i són coherents entre sí (0-3 punts).

· Les activitats estan definides clarament i són adequades per aconseguir els resultats (0-3 punts).

· El pla de treball de la persona cooperant és clar i està ben definit (3 punts).

· Es descriu de manera clara el perfil de la persona cooperant i és coherent amb les tasques i les activitats previstes (3 punts).

· La persona cooperant ha rebut una formació adequada per assegurar la seva adaptació al país i al projecte o se n’ha justificat suficientment la preparació (2 punts).

· La temàtica del projecte està directament relacionada amb els sectors prioritaris que estableix el III Pla Director (3 punts).

e. Inclusió dels enfocaments transversals de la cooperació balear: enfocament basat en els drets humans; participació comunitària i organització; enfocament de gènere i sostenibilitat ambiental (0-5 punts).

f. Impacte i sostenibilitat del projecte (0-10 punts).

· La persona cooperant farà una o més activitats de sensibilització quan torni amb relació al projecte realitzat o l’experiència viscuda (3 punts).

· L’actuació és rellevant en el marc d’un projecte més ampli (2 punts).

· És una actuació dins un projecte subvencionat pel Govern de les Illes Balears (1 punt).

· Implicació de les institucions locals en el projecte (2 punts).

· Impacte social rellevant i positiu del projecte sobre la comunitat i sobre la persona cooperant (2 punts).

g. Seguiment i avaluació (0-4 punts).

· Seguiment (1 punt) i avaluació (1 punt) adequats del projecte amb la participació de les persones beneficiàries (0-2 punts).

· Seguiment (1 punt) i avaluació (1 punt) del treball de la persona cooperant amb la participació d’aquesta (0-2 punts).

h. Persones destinatàries finals (0-6 punts).

· Les persones destinatàries finals de les actuacions estan ben definides (2 punts).

· És un projecte demanat per les persones destinatàries (2 punts).

· Les persones destinatàries finals participen en el projecte (2 punts).

i. Idoneïtat de les candidatures individuals (0-12 punts).

· Tenen el perfil tècnic i/o professional adequat per desenvolupar les activitats descrites en el projecte (titulació i experiència) (0-5 punts).

· Tenen experiència en matèria de voluntariat o de cooperació (0-4 punts).

· Tenen formació específica en l’àmbit de la cooperació (0-3 punts).

j. Pressupost del projecte (0-9 punts).

· El pressupost està distribuït i desglossat clarament (0-3 punts).

· Es descriuen detalladament les despeses de cada cooperant (2 punts).

· Hi ha coherència entre les despeses i les activitats que s’han de dur a terme (3 punts).

· És un pressupost realista, les partides no estan sobrevalorades (1 punt).

4. Despeses subvencionables

Poden ser subvencionades les despeses següents:

a. Allotjament, manutenció i transport intern.

b. Despeses de vacunes, medicaments i assegurances per malaltia i accident durant el període d’estada al país.

c. Viatge de la persona voluntària al país de destinació i retorn.

d. Despeses derivades del visat i de les taxes d’entrada i sortida del país de destinació.

e. Material fungible que sigui fonamental per a la viabilitat de l’acció que es vol desenvolupar.

f. Transport i manutenció de l’alumnat i despeses de guarderia, si escau.

L’entitat sol·licitant i la persona cooperant s’han de responsabilitzar diligentment que aquestes despeses siguin les més adequades quant a la relació qualitat/preu.

  

Annex 4

Modalitat C. Joves voluntaris i voluntàries cooperants en països en desenvolupament

1. Finalitat

La finalitat principal d’aquesta modalitat és concedir ajuts a entitats que organitzin accions per a la participació de joves entre 18 i 30 anys de les Illes Balears com a voluntaris en projectes de cooperació o en recursos de serveis socials bàsics (equipaments sanitaris, centres i serveis educatius, serveis assistencials i atenció a col·lectius en risc d’exclusió social, activitats de promoció social, etc.), en unitats d’economia social, associacions de defensa de drets civils i associacions de defensa de drets humans, programes ambientals, o qualsevol altre recurs o programa de caràcter social a països en desenvolupament del món. Aquest grup de joves cooperants ha d’anar acompanyat necessàriament per una persona tutora de l’entitat sol·licitant per coordinar les seves activitats i donar-los suport al país de destinació.

2. Requisits dels projectes

Els requisits que han de complir aquests projectes són els següents:

a. Incloure com a cooperants persones que tenguin la condició política de ciutadans de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, o que acreditin un mínim de sis mesos de residència a les Illes Balears abans de la data de publicació d’aquesta convocatòria. Aquest requisit no és necessàriament d’aplicació per al tutor o la tutora. No obstant això, si no compleix aquest requisit, no es pot sol·licitar cap subvenció a la Direcció General de Cooperació per cobrir les seves despeses.

b. Poder-hi participar persones que tenguin entre 18 i 30 anys complerts en el moment de presentar la sol·licitud, a excepció del tutor o la tutora.

c. Incloure una persona cooperant vinculada a l’entitat sol·licitant i que dugui a terme funcions de tutoria o coordinació dels joves cooperants, acompanyant-los durant el viatge i l’estada al país en desenvolupament. Aquesta persona pot tenir més de 30 anys. S’han de descriure de manera detallada les activitats de tutoria que pensa dur a terme el tutor o la tutora perquè l’estada dels joves cooperants es dugui a terme correctament.

d. Explicar la relació existent entre l’entitat sol·licitant i l’entitat que acull les persones cooperants.

e. Descriure de manera detallada el projecte en el qual participarà la persona cooperant indicant-ne necessàriament:

· Les característiques i la ubicació física detallada.

· Les responsabilitats i el pla de treball (funció i activitats) de la persona cooperant.

· Els objectius i els resultats prevists.

· El calendari d’execució.

f. Descriure de manera detallada el perfil i l’experiència de les persones candidates i la seva adequació al perfil requerit pel projecte.

g. Explicar la formació que s’oferirà a la persona cooperant abans que parteixi, amb vista a facilitar-li l’adaptació al país i al projecte, o descriure les raons que fan innecessària aquesta formació.

h. Descriure, si escau, les activitats de sensibilització en les quals participarà la persona cooperant quan hagi tornat.

i. Descriure de manera detallada les despeses subvencionables, que no poden superar, en cap cas, la quantia de 2.500 € (dos mil cinc-cents euros) per al tutor o la tutora i 2.000 € (dos mil euros) per als joves cooperants.

j. Incloure un màxim de quatre persones per projecte, inclosa la persona tutora de l’entitat sol·licitant que viatjarà amb els joves cooperants.

k. En el país d’acollida, disposar d’una persona tutora/coordinadora de l’activitat que introdueixi els joves voluntaris en l’activitat, els orienti durant la seva estada i faci el seguiment de l’activitat. Per a aquest concepte de coordinació en el terreny, es poden imputar un màxim de 500 € (cinc-cents euros).

l. Incloure el compromís de cada cooperant de participar en el projecte de cooperació per al desenvolupament sota la responsabilitat de l’entitat sol·licitant.

3. Criteris objectius i de preferència per concedir la subvenció

Les candidatures es valoraran aplicant un rang de puntuació fins a un màxim de 100 punts, tenint en compte els criteris de valoració següents:

a. Entitat sol·licitant (0-12 punts).

· Experiència en projectes de capacitació (2 punts).

· Experiència en projectes de cooperants (2 punts).

· Experiència en activitats o projectes de cooperació (2 punts).

· L’entitat compta amb més de 25 socis, voluntaris o persones col·laboradores a les Illes Balears (1 punt).

· L’entitat disposa d’una estratègia d’equitat de gènere o integra la perspectiva de gènere en el seu funcionament o en les activitats (0-2 punts).

· Ha participat en el procés d’anàlisi, valoració i formulació del III Pla Director de la Cooperació de les Illes Balears (1 punt).

· Ha realitzat alguna formació en els darrers 3 anys (2 punts).

b. Soci local (0-17 punts).

· Experiència en actuacions socials per al desenvolupament (3 punts).

· Experiència en el sector d’acció del projecte (2 punts).

· Experiència prèvia amb l’entitat sol·licitant (2 punts).

· Consolidació de l’entitat local i relacions amb les persones destinatàries (2 punts).

· El soci local disposa d’una estratègia d’equitat de gènere o integra la perspectiva de gènere en el seu funcionament o en les activitats (1 punt).

· El soci local és d’un dels països prioritaris del Pla Director (7 punts), o bé el soci local és d’un dels països preferents del Pla Director (2 punts).

c. Antecedents i fonamentació del projecte (0-8 punts).

· Se citen dades, documents i fonts de detecció de les necessitats (2 punts).

· El context geogràfic, econòmic, social, cultural i polític està ben definit (2 punts).

· Es justifica de manera fonamentada la necessitat i la utilitat social del projecte (4 punts).

d. Definició de l’acció i formulació tècnica (0-17 punts).

· Els objectius i els resultats del projecte estan plantejats clarament i són coherents entre sí (0-3 punts).

· Les activitats estan definides clarament i són adequades per aconseguir els resultats (0-3 punts).

· El pla de treball de la persona cooperant és clar i està ben definit (3 punts).

· Es descriu de manera clara el perfil de la persona cooperant i és coherent amb les tasques i les activitats previstes (3 punts).

· La persona cooperant ha rebut una formació adequada per assegurar la seva adaptació al país i al projecte o se n’ha justificat suficientment la preparació (2 punts).

· La temàtica del projecte està directament relacionada amb els sectors prioritaris que estableix el III Pla Director (3 punts).

e. Inclusió dels enfocaments transversals de la cooperació balear: enfocament basat en els drets humans; participació comunitària i organització; enfocament de gènere i sostenibilitat ambiental (0-5 punts).

f. Impacte i sostenibilitat del projecte (0-8 punts).

· L’actuació és rellevant en el marc d’un projecte més ampli (2 punts).

· La persona cooperant participa en un projecte subvencionat pel Govern de les Illes Balears (2 punts).

· Implicació de les institucions locals en el projecte (2 punts).

· Impacte social rellevant i positiu del projecte sobre la comunitat i sobre la persona cooperant (2 punts).

g. Seguiment i avaluació del projecte (0-4 punts).

· Seguiment (1 punt) i avaluació (1 punt) adequats del projecte amb la participació de les persones beneficiàries (0-2 punts).

· Seguiment (1 punt) i avaluació (1 punt) del treball de la persona cooperant amb la participació d’aquesta (0-2 punts).

h. Previsió d’activitats de sensibilització i difusió de l’experiència de la persona cooperant un cop hagi retornat (0-10 punts).

· La persona cooperant farà una o més activitats de sensibilització amb relació al projecte realitzat o l’experiència viscuda (5 punts).

· Les activitats de sensibilització previstes són pertinents i estan ben descrites (5 punts).

i. Idoneïtat de les candidatures individuals (0-10 punts).

· Tenen el perfil adequat per desenvolupar les activitats descrites en el projecte (formació i experiència) (0-3 punts).

· Tenen experiència en matèria de voluntariat o de cooperació (0-2 punts).

· Tenen formació específica en l’àmbit de la cooperació (0-2 punts).

· La persona tutora té els coneixements i l’experiència adequada per coordinar el grup de cooperants (0-3 punts).

j. Pressupost del projecte (0-9 punts).

· El pressupost està distribuït i desglossat clarament (0-3 punts).

· Es descriuen detalladament les despeses de cada cooperant (2 punts).

· Hi ha coherència entre les despeses i les activitats que s’han de dur a terme (3 punts).

· El pressupost és realista, les partides no estan sobrevalorades (1 punt).

4. Despeses subvencionables

Poden ser subvencionades les despeses següents:

a. Allotjament, manutenció i transport interior.

b. Despeses de vacunes, medicaments i assegurances per malaltia i accident durant el període d’estada al país.

c. Viatge de la persona voluntària al país de destinació i retorn.

d. Despeses derivades del visat i de les taxes d’entrada i sortida del país de destinació.

e. Despeses lligades a la coordinació en el terreny per part del soci local.

En qualsevol cas, només es finançaran les despeses del tutor o la tutora si té la condició política de ciutadà o ciutadana de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, o si acredita un mínim de sis mesos de residència a les Illes Balears abans de la data de publicació d’aquesta convocatòria. L’entitat sol·licitant i la persona cooperant s’han de responsabilitzar diligentment que aquestes despeses siguin les més adequades quant a la relació qualitat/preu.

 

Annex 5

Prioritats geogràfiques i sectorials

1. Prioritats geogràfiques

a. Països prioritaris:

· Àfrica subsahariana: Níger, Burundi, Burkina Faso, Mali, República Democràtica del Congo, Etiòpia, Senegal i Tanzània.

· Amèrica Central i Carib: Haití, Hondures, Guatemala, Nicaragua i El Salvador.

· Amèrica del Sud: Bolívia.

· Àsia: Índia.

· Àrea mediterrània: Marroc, Territoris Palestins Ocupats (i població palestina refugiada a altres països).

· República Àrab Saharaui Democràtica.

b. Països preferents:

· Amèrica del Sud: Colòmbia, Equador i Perú.

· Carib: República Dominicana i Cuba.

c. Altres països: la resta de països receptors d’Ajuda Oficial al Desenvolupament (AOD) del Comitè d’Ajuda al Desenvolupament (CAD) de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), sense delimitació geogràfica.

2. Prioritats sectorials:

a. Dret a serveis socials bàsics (salut, educació, aigua i sanejament).

b. Desenvolupament econòmic local per a la reducció de la pobresa.

c. Apoderament de les dones.

d. Protecció i conservació ambiental.

e. Governança democràtica i poder local.