Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 6925
Aprovació definitiva dels estatuts del Fòrum del Turisme de Calvià

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ajuntament de Calvià en Ple, en sessió ordinària de 31 de març de 2016, va aprovar inicialment els estatuts reguladors del Fòrum del Turisme de Calvià. Després de sotmetre aquests estatuts a informació pública mitjançant anunci en el BOIB de data 5/04/2016 i en el tauler d'anuncis municipal, es varen rebre diverses al·legacions per part de dos dels grups polítics municipals, que s'han resolt mitjançant informe del Departament de Turisme de data 16/05/2016.

Finalment, l'Ajuntament de Calvià en Ple, en sessió ordinària de 26/05/2016, va adoptar la proposta que es transcriu a continuació, per la qual cosa es publiquen íntegrament com a annex els estatuts comentats, per a la seva entrada en vigor.

«DICTAMEN-PROPOSTA D'ACORD PER A L'APROVACIÓ DEFINITIVA DELS ESTATUTS DEL FÒRUM DEL TURISME DE CALVIÀ

Vistes les al·legacions presentades, així com l'informe del Departament de Turisme de l'Ajuntament de Calvià emès sobre aquest tema, s'eleven a la Corporació Plenària, amb dictamen previ de la Comissió Informativa d'Assumptes Generals, les següents propostes:

Primer. Estimar les al·legacions presentades pel Grup Municipal PSIB-PSOE i l'Institut Balear de la Dona.

Segon. Estimar parcialment les al·legacions presentades pel Grup Municipal Esquerra Oberta de Calvià.

Tercer. D'acord amb l'anterior, es proposa la modificació del preàmbul, objectius i articulat dels estatuts del Fòrum del Turisme de Calvià en els següents termes:

1) Modificar l'article 9 apartat j que quedarà redactat en els següents termes:

“Un conseller fins a un màxim de 6, per cadascuna de les associacions, federacions i agrupacions empresarials, vinculades amb els sectors del comerç, restauració, oferta complementària, oci i serveis amb representació en el municipi de Calvià:

- Associacions d’agències de viatges

- Associacions de restauració

- Associacions de discoteques i sales de festes

- Associacions de comerç

- Associacions de locals d'oci

- Agrupació local d'autotaxi”

2) Addicionar a l'article 9 dos apartats:

3) “ n. Tres representants de les associacions veïnals de les zones de major activitat turística.”

“ o. Un representant de les organitzacions de consumidors i usuaris a designar pel Consell de Consum del Govern de les Illes Balears.”

4) En el Preàmbul. Marc d'actuació, substituir “ciutadans” per “ciutadania”.

5) En l'Apartat III, Objectius Proposats, paràgraf primer substituir “els clients” per “ la clientela”.

6) En el Títol II, Capítol I substituir “ El president” per “La presidència”, “El vicepresident” per “La vicepresidència”, “Un representant” per “Una persona en representació”, “Dos consellers” per “Dos consellers o conselleres”, “Un conseller” per “Un conseller o consellera”. “Actuarà com a secretari del Ple del Fòrum, amb veu i sense vot, el secretari de l'Ajuntament o el funcionari de carrera en qui delegui” per “La secretaria del Ple del Fòrum l’exercirà la persona que ocupi la secretaria de l'Ajuntament o la persona funcionària de carrera en qui delegui, i actuarà amb veu i sense vot”, “presència de convidats” per “presència de persones convidades”, “Batle de l'Ajuntament” per “La Batlia de l'Ajuntament”, “el secretari” per “la persona titular de la Secretaria”.

7) Modificar en l'apartat dels objectius proposats, paràgraf primer, l'expressió “deu mesos” per “dotze mesos”.

8) Afegir el següent paràgraf a l'article 3, apartat 2; “contra la precarietat, la sobreexplotació, i garantint els drets dels treballadors i treballadores, sobretot dels més vulnerables, com ara les cambreres de pisos”.

9) Afegir el següent paràgraf a l'article 3, apartat 3: “lluitar contra models més perjudicials i antieconòmics com el ‘tot inclòs’ o fórmules similars”.

10) Afegir el següent paràgraf a l'article 3, apartat 4; “promovent actituds respectuoses amb les nostres platges, el medi ambient, l'estalvi i l’ús racional de l'aigua i d'altres energies”.

11) Afegir el següent paràgraf a l'article 3, apartat 12: “incorporant nous àmbits esportius, culturals i de coneixement del medi”.

Quart. Es proposa desestimar la resta d'al·legacions presentades perquè poden suposar, en el cas que els informes siguin preceptius, no aportar cap aspecte de millora en l'eficàcia i eficiència del fòrum, sinó tot el contrari. En altres casos, la desestimació es justifica perquè el que es proposa ja està subsumit en els apartats d'objectius, finalitats, naturalesa i articulat dels Estatuts del Fòrum aprovats inicialment. També es proposa desestimar la modificació de la representativitat dels membres de les centrals sindicals, ja que, si s'acceptàs, s'incrementaria de forma elevada el nombre de membres del Ple, la qual cosa n’afectaria l’efectivitat i l’operativitat.

Cinquè. Aprovar definitivament els Estatuts del Fòrum del Turisme de Calvià amb les modificacions acordades.

Sisè. Publicar el text íntegre dels Estatuts, en compliment del que disposa l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, en relació a l'article 113 de la mateixa llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor».

El que es comunica per a general coneixement i efectes, significant que, d'acord amb el que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra aquesta aprovació, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació d’aquests Estatuts. Tot això sense perjudici que es pugui exercitar qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 

ANNEX
ESTATUTS REGULADORS DEL FÒRUM DEL TURISME DE CALVIÀ

ÍNDEX

PREÀMBUL

TÍTOL I. TÍTOL PRELIMINAR

Art. 1. Naturalesa

Art. 2. Regulació

Art. 3. Finalitats

Art. 4. Atribucions

Art. 5. Àmbit

Art. 6. Durada

Art. 7. Domicili

TÍTOL II. ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT

CAPÍTOL I. ORGANITZACIÓ

Secció 1a. Relació d'òrgans

Art. 8. Òrgans

Secció 2a. Composició

Art. 9. Ple

Art. 10. Presidència

CAPÍTOL II. FUNCIONS DELS ÒRGANS

Art. 11. Funcions del Ple

Art. 12. Funcions de la Presidència

CAPÍTOL III. FUNCIONAMENT

Secció 1a. Normes comunes

Art. 13. Principis generals

Secció 2a. Funcionament del Ple

Art. 14. Règim de les sessions

Art. 15. De la convocatòria

Art. 16. De la constitució del Ple

Art. 17. Dels acords

Art. 18. De les votacions

Secció 3a. Funcionament de les Comissions de Treball

Art. 19. Constitució, règim i funcionament de les sessions

TÍTOL III. DRETS, DEURES I REQUISITS DELS MEMBRES DEL FÒRUM

Art. 20. Drets dels Consellers o Conselleres

Art. 21. Pèrdua de la condició de Conseller o Consellera

Art. 22. Exercici del càrrec

Art. 23. Durada del càrrec

Disposicions finals

 

PREÀMBUL

I. Marc d’actuació

La Constitució espanyola, en l'article 9.2 del Títol Preliminar, estableix que correspondrà als poders públics facilitar la participació de tota la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social.

En l'àmbit local, aquest principi consagrat en la CE ve desenvolupat en el Capítol IV del Títol V (art. 69-72) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i en el Capítol VII del Títol V (art. 116-123) de la Llei 20/2006, de règim local de les Illes Balears, en el qual s'estableix que les corporacions locals facilitaran la més àmplia informació sobre la seva activitat i la participació de tota la ciutadania en la vida local, sense que en cap cas puguin menyscabar les facultats de decisió dels òrgans representatius regulats per la llei.

La Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (aplicable a les entitats locals segons l'article 2.1.a), obliga els ajuntaments, amb l’abast i els límits que estableix, a proporcionar tot tipus d'informació institucional, organitzativa i de planificació, jurídicament rellevant, econòmica, pressupostària i estadística, etc., perquè les persones físiques i jurídiques puguin controlar que l'actuació de les administracions públiques s'ajusta i orienta als principis constitucionals esmentats i a d’altres com el d’orientar l'activitat econòmica municipal i la promoció turística.

Pel que fa al desenvolupament normatiu propi de l'Ajuntament, en el Capítol I de les disposicions generals de les vigents Ordenances municipals de policia i bon govern s'estableix que l’Ajuntament de Calvià facilitarà la més àmplia informació sobre la seva activitat i la participació de tota la ciutadania en la vida local, articulant a través de les actuacions administratives que escaiguin els mitjans necessaris perquè els ciutadans i les seves organitzacions estiguin suficientment informades de l'activitat municipal i puguin participar en l'elaboració de projectes d'interès general.

És norma habitual en el funcionament intern de l’Ajuntament fomentar la participació activa dels agents representatius dels àmbits social, econòmic i cultural, entre d’altres, en la definició i gestió de les diferents polítiques municipals.

II. Antecedents evolució econòmica

L'activitat econòmica del municipi de Calvià, tradicionalment basada en el sector primari de l'agricultura i la ramaderia, va experimentar un gir transcendental arran de l'aparició del turisme de masses vers la meitat del segle passat (dècades dels anys 1950-1960). Aquest fet va condicionar i va trastocar, positivament, el futur econòmic del municipi i el va convertir en una de les destinacions turístiques de major rellevància d'Europa i en una de les capdavanteres a la conca del Mediterrani, de manera que va esdevenir un dels millors exemples de les destinacions turístiques denominades de segona generació, successores de les destinacions tradicionals de primera generació, centre i nord-europees, de la primera meitat del segle XX.

El fet d’haver estat pioner en la captació del turisme de masses ha convertit Calvià en un municipi generador de riquesa i ocupació, amb una planta d'allotjament turístic reglat proper a les seixanta mil places i amb un parc empresarial que sobrepassa les tres mil empreses, relacionades fonamentalment amb els sectors d'allotjament turístic, oferta de restauració, comerç, oci i serveis.

No obstant això, a partir de l'any 2007, amb l'inici de la crisi econòmica, la situació turística de Balears s'estanca de forma alarmant. En l’àmbit local es produeix una descapitalització estructural d'alguns negocis i hi ha poca o nul·la inversió en d’altres. És en aquest punt que dirigents polítics i empresaris del sector turístic decideixen treballar en la diferenciació i en l'increment de qualitat del producte turístic per donar solució als principals problemes de l'estructura turística balear. El resultat és que en els últims anys s'han invertit més de 340 milions d'euros en millores de la planta hotelera del municipi de Calvià.

L'actual situació geopolítica en països del nord d'Àfrica i de l’Orient Mitjà, juntament amb accions desestabilitzadores perpetrades en ciutats de la Unió Europea, té els seus efectes en les reserves turístiques per part dels països emissors del centre i nord d'Europa. Com a conseqüència, les regions receptores més clàssiques d'Europa occidental, entre les quals hi ha Mallorca, estan rebent increments notables de turistes a la recerca de seguretat i tranquil·litat. Aquest fet, sumat als primers resultats en la millora de les infraestructures turístiques, promou una revitalització turística de l’Illa i del municipi.

III. Objectius proposats

Resulta evident des de fa uns anys que algunes de les destinacions més madures necessiten una renovació i modernització per poder donar resposta al constant increment de demanda dels visitants i oferir serveis i infraestructures de qualitat per satisfer les expectatives de la clientela.

L'objectiu principal és reafirmar Calvià com a destinació capdavantera del Mediterrani posant èmfasi en la qualitat dels seus serveis i la seva seguretat i posant l'accent principalment en la seva sostenibilitat per assegurar novament la seva popularitat i, en conseqüència, la tradicional fidelitat dels visitants que tornen any rere any a Calvià.

Continuar fent la promoció de la destinació Calvià dirigint-la al principal segment de vacances que ve a la recerca de les excel·lents platges i excepcionals paisatges i oferir-los una àmplia oferta d'oci atractiva per a turisme jove. No obstant això, existeix el compromís ferm de promocionar l'entorn ideal enfocat cap a altres importants segments de mercat, especialment famílies amb nins, parelles i turisme de tercera edat, juntament amb una excel·lent oferta per a turisme esportiu, de negocis i cultural.

Impulsar la transformació i la consolidació de la infraestructura d'allotjament, en paral·lel amb la modernització dels petits comerços i l'oferta associada en tots els nuclis turístics, per tal de garantir una oferta de gran qualitat adaptada a tots els nivells i per a totes les edats, un dels reptes en els quals està immersa la direcció municipal.

L'anterior repte s’ha de complementar amb el suport actiu a les empreses privades amb l'objectiu de produir un canvi en el model mitjançant la introducció de canvis legislatius i regulacions, a fi de facilitar a l'empresa una correcta, àgil i ràpida adaptació.

L'objectiu, sens dubte ambiciós, és poder allargar la temporada turística fins als dotze mesos d'activitat a l'any, la qual cosa, indubtablement, incrementarà els percentatges d'ocupació neta i, en conseqüència, produirà un efecte multiplicador en el valor afegit brut per a totes els sectors i empreses amb interessos econòmics en el municipi.

Per contribuir a la posada en pràctica d'aquests objectius i generar un espai de diàleg i de debat, es proposa la constitució d'un organisme que, sota la fórmula de fòrum, ha de ser un instrument que permeti canalitzar la participació dels agents públics i privats, de les organitzacions i associacions empresarials, i dels experts amb una acreditada i dilatada experiència en el sector turístic, en els assumptes vinculats directament o indirecta amb el turisme, principal font d'activitat econòmica del municipi de Calvià.

En el marc exposat, es constitueix el Fòrum amb un caràcter d'òrgan consultiu, de diàleg, de debat i de participació. La seva funció s’ha d’exercir mitjançant la realització de debats i l’elaboració d'informes i propostes, les quals tindran el rang de recomanació i, per tant, no seran vinculants en cap cas.

IV. Marc jurídic

A tenor de tot l'exposat, i sobre la base del que disposa l'article 24.2 de la Llei 20/2006, de règim local de les Illes Balears, i els articles 130 i 131 del R.D. 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, que regula la constitució d'organismes que, sota la fórmula de consells sectorials, fòrums o d’altres òrgans anàlegs, amb la finalitat de canalitzar la participació de la ciutadania, organitzacions i de les seves associacions empresarials en els assumptes municipals, s'han fet consultes en diferents àmbits (econòmic, associatiu, sindical, universitari, etc.), amb la finalitat d'aglutinar una àmplia representació qualificada per a la constitució d'un Fòrum dirigit a l'estudi, anàlisi i elevació de propostes directament vinculades amb el sector turístic de Calvià, i tot això s’ha concretat en la següent proposta d'ESTATUTS.

 

TÍTOL I
TÍTOL PRELIMINAR

Article 1. Naturalesa

El Fòrum del Turisme de Calvià, d'ara endavant el Fòrum, es constitueix a l'empara del que disposa l'article 24.2 de la Llei 20/2006, de règim local de les Illes Balears, i els articles 130 i 131 del R.D. 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.

El Fòrum ha de desenvolupar exclusivament funcions consultives, de debat i d'anàlisi, i evacuarà si escau els corresponents informes i recomanacions sobre assumptes directament relacionats amb el sector turístic del municipi, tant pel que fa a infraestructures públiques com en relació als sectors productius d'allotjament, restauració, oci, comerç i serveis, o d’altres directament relacionats amb l'activitat turística del municipi de Calvià, així com els que es considerin necessaris i tenguin relació directa o indirecta amb l'activitat turística.

Article 2. Regulació

El Fòrum es regeix pel que disposen aquests Estatuts Reguladors, així com el que disposa el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals i altres disposicions legals que, amb caràcter supletori, hi siguin aplicables.

Article 3. Finalitats

La constitució del Fòrum té com a objectiu la creació d'un espai de debat, de diàleg i de col·laboració entre tots els agents directament vinculats amb l'activitat turística que es desenvolupa en el municipi de Calvià, amb les següents finalitats:

1. Combatre l’estacionalitat turística del municipi amb l'objectiu de mantenir la planta d'allotjament oberta i productiva durant tot l'any

2. Contribuir a la millora de les condicions de treball del sector turístic quant a major volum d'ocupació i de major qualitat, contra la precarietat, la sobreexplotació, i garantint els drets dels treballadors i treballadores, sobretot dels més vulnerables, com ara les cambreres de pisos.

3. Promoure el desenvolupament de nous productes i serveis turístics, lluitar contra models més perjudicials i antieconòmics com el «tot inclòs» o fórmules similars.

4. Fomentar l'ús sostenible dels recursos naturals disponibles, promovent actituds respectuoses amb les nostres platges, el medi ambient, l'estalvi i ús racional de l'aigua i d'altres energies.

5. Impulsar i fomentar l'activitat econòmica de tots els sectors empresarials del municipi, especialment dels que estan directament vinculats amb l'activitat turística.

6. Contribuir al disseny de la promoció de la destinació Calvià en els mercats emissors i al disseny d'esdeveniments promocionals en destinació.

7. Fomentar la transformació de l'oferta de restauració, oci, comerç i serveis turístics de Calvià.

8. Fomentar la implantació de noves eines en l'àmbit de les tecnologies i les comunicacions (TIC).

9. Fomentar la implantació de certificacions de qualitat en l'àmbit turístic.

10. Promoure la presència activa del municipi de Calvià en els esdeveniments de promoció turística.

11. Promoure la presència activa del municipi de Calvià en tot tipus d'esdeveniments, fòrums de debat, conferències, etc., relacionats amb l'activitat turística.

12. Estudiar i promoure les condicions favorables per generar un major valor turístic per al municipi, incorporant nous àmbits esportius, culturals i de coneixement del medi.

13. Promoure l'estudi de la realitat turística i econòmica del municipi de Calvià mitjançant la realització d'estudis sectorials, enquestes de satisfacció, anàlisis de panells, etc.

14. Col·laborar amb altres organismes públics o privats en la consecució de les finalitats perseguides.

15. Elevar propostes a la consideració dels òrgans de govern de l’Ajuntament de Calvià o d'altres Institucions i organismes públics i privats en el marc dels objectius generals del Fòrum.

Article 4. Atribucions

Les atribucions del Fòrum tenen caràcter consultiu i informatiu; pot elaborar estudis, dictàmens i propostes en l'àmbit sectorial per al qual ha estat constituït. Els documents elaborats no seran en cap cas vinculants, sinó que tendran el rang de recomanació. No obstant això, i en cas de considerar-se pertinent per part dels òrgans de govern de l’Ajuntament de Calvià, podrien derivar en propostes que, en tot cas, seran elevades als òrgans municipals competents per a la seva aprovació.

Article 5. Àmbit

L'àmbit d'actuació del Fòrum se circumscriu exclusivament al terme municipal de Calvià. No obstant això, s'estableix la possibilitat d'interrelació amb altres fòrums de les mateixes característiques constituïts per altres municipis o per altres administracions públiques o privades.

Article 6. Durada

El Fòrum es constitueix per temps indefinit, sense perjudici que els seus membres puguin ser remoguts amb motiu de canvis en els organismes que representen.

 

Article 7. Domicili

1. Es fixa la seu i domicili del Fòrum a l'edifici consistorial de l’Ajuntament de Calvià, situat al carrer Julià Bujosa Sans, batle, 1 (07184 Calvià, Illes Balears).

2. El ple del Consell pot modificar la seu i domicili del Fòrum que, en tot cas, haurà d'estar radicat dins el terme municipal de Calvià. L'acord que s'adopti sobre aquesta matèria es proposarà a l’Ajuntament de Calvià per a la seva aprovació i el seu contingut es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Amb independència del domicili i de la seu establerts en l'apartat primer d'aquest article, el Fòrum pot fer sessions plenàries en altres instal·lacions, tant públiques com privades, situades en el municipi de Calvià.

 

TÍTOL II
ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT

 

Capítol I
Organització

Secció 1a. Relació d'òrgans

Article 8. Òrgans

El Fòrum és compost pels següents òrgans:

- El Ple

- La Presidència

Secció 2a. Composició

Article 9. Ple

El Ple del Fòrum és compost pels següents membres:

a) La Presidència, que, en qualsevol cas, ho ha de ser la batlia de Calvià, que pot delegar les seves funcions en la vicepresidència.

b) La vicepresidència, que, en qualsevol cas, ho ha de ser el tinent de batle de Turisme i Comerç o regidor en qui delegui.

c) Una persona en representació per cadascun dels grups polítics amb representació en el Ple de l’Ajuntament de Calvià.

d) El director general de Turisme de l’Ajuntament de Calvià o persona en qui delegui.

e) El director general de Projectes Estratègics de l’Ajuntament de Calvià o persona en qui delegui.

f) La presidència de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Mallorca o persona en qui delegui.

g) La presidència del Foment del Turisme de Mallorca o persona en qui delegui.

h) Dos consellers o conselleres a designar per la batlia d'entre els tècnics de la Fundació Calvià 2004 i dels serveis jurídics municipals

i) Un conseller o consellera, fins a un màxim de cinc, per cadascuna de les associacions d'hotelers del municipi de Calvià:

- Illetes

- Portals Nous - Bendinat

- Palmanova - Magaluf

- Santa Ponça - Costa de la Calma

- Peguera - Cala Fornells

j) Un conseller o consellera, fins a un màxim de sis, per cadascuna de les associacions, federacions i agrupacions empresarials, vinculades amb els sectors del comerç, restauració, oferta complementària, oci i serveis amb representació en el municipi de Calvià:

- Associacions d’agències de viatges

- Associacions de restauració

- Associacions de discoteques i sales de festes

- Associacions de comerç

- Associacions de locals d'oci

- Agrupació local d'autotaxi

k) Un conseller o consellera, fins a un màxim de dos, per cadascuna de les centrals sindicals amb representació majoritària en el municipi de Calvià:

- UGT

- CCOO

l) Dos consellers o conselleres en representació de la Universitat de les Illes Balears, designats pel rector d’aquesta.

m) Dos consellers o conselleres a designar pel batle d'entre experts de reconegut prestigi en el sector turístic.

n) Tres representants de les associacions veïnals de les zones de major activitat turística.

o) Un representant de les organitzacions de consumidors i usuaris a designar pel Consell de Consum del Govern de les Illes Balears.

Actuarà com a secretaria del Ple del Fòrum, amb veu i sense vot, la persona que ocupi la Secretaria de l'Ajuntament o la persona funcionària de carrera en qui delegui.

El Fòrum pot comptar amb la presència de convidats, a títol individual o en representació d'institucions públiques o privades, que participaran dels debats amb veu i sense vot. Les invitacions seran cursades a títol individual per la presidència del Fòrum.

Article 10. Presidència

La presidència del Ple del Fòrum ha de recaure en la batlia de l'Ajuntament de Calvià, que en pot delegar les funcions segons el que disposa l'article 9 d’aquests estatuts reguladors.

 

Capítol II
Funcions dels òrgans

Article 11. Funcions del Ple

Són funcions del Ple del Fòrum les següents:

a) Proposar la modificació d’aquests estatuts reguladors.

b) Aprovar les actes de les sessions plenàries.

c) Aprovar estudis i dictàmens.

d) Crear comissions i grups de treball.

e) Sotmetre propostes als òrgans col·legiats de l’Ajuntament de Calvià.

f) Elevar propostes a organismes públics i entitats privades.

g) Altres funcions que no estiguin expressament encomanades al president o a un altre òrgan del Fòrum i que contribueixin a la consecució de les finalitats descrites en l'article 3 d’aquests estatuts.

Article 12. Funcions de la presidència

1. Són funcions de la presidència les següents:

a) Convocar, presidir i dirigir les sessions del Ple.

b) Fixar l'ordre del dia de les convocatòries de les sessions ordinàries o extraordinàries del Ple.

c) Representar el Fòrum en el seu sentit més ampli.

d) Dirigir-se a organismes i entitats públiques i privades amb la finalitat de proposar-los la designació dels seus representants.

e) Autoritzar amb el seu vistiplau les actes del Ple, així com les certificacions que se’n puguin emetre.

f) Cursar invitacions a persones físiques o jurídiques, públiques o privades, per a la participació en els debats del Fòrum amb veu i sense vot.

g) Constituir les comissions i grups de treball i designar-ne els membres.

h) Elevar informes, assumptes i propostes del Ple a l’Ajuntament de Calvià o a altres organismes.

i) Exercir el vot de qualitat en el supòsit de produir-se un empat en les votacions. Per fer ús d'aquest dret es requerirà la repetició prèvia de la votació, en la qual, si persisteix l'empat, decidirà el vot de qualitat.

j) Altres funcions inherents al càrrec de presidència.

2. Correspon a la vicepresidència substituir a la presidència en cas d'absència o malaltia d’aquest i exercir totes les funcions i atribucions contingudes en el paràgraf anterior, amb excepció de les previstes en els apartats a, b i c.

 

 

Capítol III
Funcionament

Secció 1a. Normes comunes

Article 13. Principis generals

Els òrgans col·legiats del Fòrum han d’ajustar les seves actuacions a les normes sobre funcionament recollides en els propis estatuts reguladors i altra normativa aplicable en matèria local.

Secció 2a. Del funcionament del Ple

Article 14. Règim de les sessions

1. El Ple del Fòrum s’ha de reunir amb caràcter ordinari dues vegades a l'any, preferentment durant els mesos de febrer i octubre.

2. El Ple del Fòrum pot reunir-se en sessió de caràcter extraordinari quan:

a) Així ho acordi el Ple.

b) A iniciativa de la presidència.

c) A instàncies d'un terç dels membres del Ple, mitjançant sol·licitud dirigida a la presidència i especificant-hi els assumptes a tractar.

3. Per raó d'interès, el Ple pot reunir-se en sessió de caràcter extraordinària i urgent quan hi concorrin la totalitat de consellers o conselleres que componen el Ple i aquests manifestin la seva voluntat expressa de constituir-se en sessió plenària.

Article 15. De la convocatòria

1. Les sessions del Ple de caràcter ordinari han de ser convocades i notificades per la presidència amb almenys deu dies hàbils d'antelació a la data en què s’hagin de fer. En la convocatòria s'adjuntarà un ordre del dia de la sessió, i la documentació de suport als efectes de consulta per part dels consellers o conselleres quedarà en el domicili del Fòrum.

2. La presidència pot convocar i notificar sessions del Ple de caràcter extraordinari amb almenys cinc dies hàbils d'antelació a la data prevista de celebració. En la convocatòria s'adjuntarà un ordre del dia de la sessió, i la documentació de suport als efectes de consulta per part dels consellers o conselleres quedarà en el domicili del Fòrum.

Article 16. De la constitució del Ple

1. El Ple del Fòrum, tant en sessió ordinària com extraordinària, queda vàlidament constituït en primera convocatòria quan hi concorri un nombre de consellers o conselleres que representi la majoria absoluta del nombre de membres que componen el Ple, i en segona convocatòria, mitja hora més tard, qualsevol que en sigui el nombre de consellers o conselleres, sempre que representi almenys el vint-i-cinc per cent del nombre total de consellers o conselleres.

2. El Ple del Fòrum pot constituir-se en sessió extraordinària i urgent quan es produeixin les condicions previstes en l'article 14.3 d’aquests estatuts.

3. Per a la validesa i eficàcia de la constitució del Ple, deliberacions i adopció d'acords, és requisit inexcusable la concurrència de la presidència o de qui la substitueixi, així com de la persona titular de la Secretaria o persona que el substitueixi.

Article 17. Dels acords

Els acords s’han d’adoptar per majoria simple, a excepció de l'acord per a la proposta de modificació dels Estatuts Reguladors, que ho serà per majoria absoluta del nombre legal de membres del Ple.

Article 18. De les votacions

Les votacions per a l'adopció dels acords han de ser ordinàries, si bé el secretari ha de reflectir en l'acta de la sessió el sentit del vot.

Secció 3a. Funcionament de les comissions de treball

Article 19. Constitució, règim i funcionament de les comissions

1. La constitució de les comissions de treball, el règim de sessions, la seva periodicitat, convocatòria, contingut dels treballs i adopció d'acords, ha de quedar establert, amb caràcter previ, en el moment de la constitució de cada comissió.

2. Són funcions de les comissions les de tipus tècnic, d'estudi i de proposta que els siguin encomanades en el seu acord de creació.

3. Els acords de les comissions de treball s’han d’adoptar per majoria simple.

4. La Comissió pot sol·licitar l'assistència de persones tècniques i expertes externes per a l'assessorament en les matèries que la comissió hagi de tractar, sense que, en cap cas, aquest assessorament pugui ser retribuït. En qualsevol cas, s’han d’abonar als experts les despeses justificades de desplaçament, allotjament i manutenció quan la seva residència habitual sigui fora de Mallorca.

 

TÍTOL III
DRETS, DEURES I REQUISITS DELS MEMBRES DEL FÒRUM

Article 20. Drets dels consellers o conselleres

Els membres del Fòrum tenen els següents drets:

a) Assistir, participar i elevar propostes i mocions al Ple o a la presidència del Fòrum sobre totes les matèries competència del Fòrum.

b) Exercitar el dret a vot per part dels membres que ostentin aquest dret, així com fer constar en acta els extrems concrets que considerin oportuns.

c) Sol·licitar la transcripció íntegra de la seva intervenció sempre que n’aportin còpia escrita.

d) Formular precs i preguntes.

e) Obtenir la informació que estimin necessària per al correcte exercici del càrrec, així com sol·licitar tots els antecedents i documents que necessitin en relació al Fòrum, els quals seran facilitats per la persona titular de la Secretaria sense que puguin sortir de la seu del Consell, tret que la presidència ho autoritzi expressament.

f) Tots els drets inherents a la seva condició de conseller o consellera.

Article 21. Pèrdua de la condició de conseller o consellera

Els membres del Fòrum perdran la seva condició de consellers en els següents casos:

a) Per defunció o declaració legal d'absència o defunció.

b) A proposta dels organismes o entitats que representin.

c) Per declaració judicial que n’afecti la capacitat d'obrar.

d) Per renúncia expressa del conseller o consellera.

e) A proposta de la presidència, dirigida a l'organisme o entitat que representin i amb l’acceptació de dit organisme o entitat, quan es produeixi una absència reiterada a les sessions del Ple sense que hi hagi causa justificada, cas en el qual s’ha de designar nous consellers o conselleres.

Article 22. Exercici del càrrec

L’exercici del càrrec de membre del Fòrum és gratuït. S’han d’abonar les despeses justificades dels seus membres o persones convidades quan la residència habitual d’aquests sigui fora de Mallorca.

Article 23. Durada del càrrec

1. El càrrec de conseller o consellera finalitza automàticament quan s'extingeix el període de temps per al qual aquest ha estat escollit per l'Ajuntament o la institució o organisme que representa, sense perjudici de continuar exercint el càrrec en funcions fins al moment de nova designació dels consellers o conselleres.

2. Tots els consellers o conselleres poden ser reelegits per les respectives institucions, organismes o entitats a les quals representin.

Disposicions finals

Primera. Els Estatuts Reguladors del Fòrum del Turisme de Calvià han de ser aprovats pel Ple de l’Ajuntament de Calvià als efectes de validesa i eficàcia.

Segona. Els Estatuts Reguladors del Fòrum tendran efecte a partir de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.