Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 6862
Resolució de la sol·licitud d’avançament de les actuacions a la bassa de lixiviats dins de la modificació no substancial de l’Autorització Ambiental Integrada de l’abocador de Milà II, promoguda pel Consorci de Residus i Energia de Menorca, consistent en el projecte constructiu de les actuacions de millora de la fase I d’ampliació de l’abocador de Milà II, cel·la III i bassa de lixiviats (exp. IPPC M02/2016)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En data 25 de setembre de 2014 (RE de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic núm. 5605 de 25/09/2014) es rep escrit dirigit al Sr. Miquel Colom Altès, cap del servei de Residus i Sòls Contaminats, amb l’assumpte “Observaciones a la propuesta de soluciones para las patologías detectadas en la impermeabilización de la celda III y balsa de lixiviados de la Fase I de ampliación del depósito controlado de residuos no peligrosos de Es Milà II.

Annex a l’escrit es va adjuntar un informe elaborat per l’empresa Lurgintza Ingeniería Geológica SL, de data 20 de juny de 2014, amb el títol “Estudio, diagnóstico y propuesta de soluciones de las patologías detectadas en la impermeabilización de celda III y balsa de lixiviados de la Fase I de ampliación del vertedero de RNP de Milà II, TM Maó (Menorca)”

2.L’informe descriu una sèrie de patologies posades de manifest a la impermeabilització de la cel·la III i la bassa de lixiviats durant el mes de desembre de 2013. Tal com es desprèn de la lectura del citat informe, durant l’execució de les obres ja es va detectar la presència d’un nivell freàtic alt que, finalment, ha generat problemes importants a la impermeabilització de la cel·la III i la bassa de lixiviats. De tots aquests fets, la Conselleria no va tenir constància fins a la comunicació de data 25 de setembre de 2014.

3. En data 29 de gener de 2016 (RE de la CMAAiP núm.1817 d’1/02/2016) el Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca remet a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears el projecte constructiu de les actuacions de millora de la fase I d’ampliació de l’abocador de Milà II, cel·la III i bassa de lixiviats.

4. En data 16 de març de 2016, el president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va dictar la resolució d’urgència per la qual s’autoritza la modificació no substancial de l’autorització ambiental integrada de l’abocador de residus no perillosos de Milà II consistent en la millora de les cel·les III i de la bassa de lixiviats de l’ampliació de l’abocador de Milà II.

5. En data 6 d’abril de 2016 (BOIB núm. 56 de 5 de maig de 2016), el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, acordar ratificar la resolució d’urgència del President de la CMAIB per la qual s’autoritza la modificació no substancial de l’autorització ambiental integrada de l’abocador de residus no perillosos de Milà II consistent en la millora de les cel·les III i de la bassa de lixiviats de l’ampliació de l’abocador de Milà II.

6. La resolució d’urgència del President de la CMAIB de 16 de març ratificada posteriorment pel Ple de la CMAIB en data 6 d’abril de  modificava el condicionant 7.2.1 relatiu als lixiviats en els següents termes:

“Les obres per a la substitució de la bassa, de les que es preveu una duració de 4/5 setmanes, s’hauran de realitzar les 4 setmanes del mes de juliol, i la primera d’agost en cas de ser necessària aquesta darrera. Durant aquest termini, s’haurà de preveure un intercanviador amb el qual, en el supòsit d’una sobre generació de lixiviats a causa de pluges considerables, s’hauran de conduir els lixiviats a la bassa de pluvials la qual romandrà buida mentre la bassa de lixiviats no estigui operativa.”

7. En data 3 de juny de 2016 (RE de la CMAAiP-Menorca núm. 299 de 3/06/2016 i RE del SAA núm. 673 de 7/06/2016) el Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca sol·licita l’avançament de les actuacions a la bassa de lixiviats.

8. En data 8 de juny de 2016, i a la vista de les antecedents esmentats,  el tècnic superior de la CBMA emet el següent informe:

“Consideracions tècniques

1. L’informe tècnic emès en data 16 de març de 2016 pel tècnic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears indicava respecte de la bassa de lixiviats:

“Respecte de la reparació de la bassa de lixiviats, és important assenyalar que, mentre es dugui a terme aquesta actuació, la bassa romandrà innoperativa. Aquest període es preveu de 4/5 setmanes durant les quals s’ubicarà un dipòsit temporal de regulació dels lixiviats que arriben per gravetat de 2 m3 amb un bombeig cap a un dipòsit/cisterna de 22 m3 prèvia entrada a la planta de tractament de lixiviats. S’ha justificat que la capacitat de 22 m3 del dipòsit és 1,8 vegades superior a la necessària considerant el cabal diari de l’any 2015, que fou de 83 m3/dia. El fet de que els lixiviats de la cel·la III arribin per gravetat, impossibilita la utilització de la mateixa cel·la com a pulmó de regulació de cara a controlar la quantitat de lixiviats que s’envia a la bassa en cas de produir-se un episodi de pluja important. Per aquesta raó, una capacitat d’emmagatzematge de lixiviats de 24 m3, no sembla suficient si en un moment donat es produís una gran pluja o la depuradora de lixiviats quedés inoperativa per avaria. Per evitar l’important risc per al medi ambient que aquestes circumstàncies podrien suposar, cal, per una banda, augmentar la capacitat d’emmagatzematge mentre la bassa estigui inoperativa i reduir el risc que podria provocar una pluja important. Per a augmentar la capacitat d’emmagatzematge s’haurà d’instal·lar un intercanviador cap a la bassa de pluvials, la qual haurà de romandre buida mentre durin les obres servint com a dipòsit d’emergència per als lixiviats. Una vegada finalitzada la nova bassa de lixiviats, la  bassa de pluvials haurà de ser novament omplerta per complir amb la seva funció d’emmagatzematge d’aigua contra incendis o per evitar l’emissió de pols.”

2. Pel que fa a la reducció del risc, la resolució d’urgència del President de la CMAIB modificava el condicionant 7.2.1 relatiu als lixiviats, en els següents termes:

“Les obres per a la substitució de la bassa, de les que es preveu una duració de 4/5 setmanes, s’hauran de realitzar les 4 setmanes del mes de juliol, i la primera d’agost en cas de ser necessària aquesta darrera. Durant aquest termini, s’haurà de preveure un intercanviador amb el qual, en el supòsit d’una sobre generació de lixiviats a causa de pluges considerables, s’hauran de conduir els lixiviats a la bassa de pluvials la qual romandrà buida mentre la bassa de lixiviats no estigui operativa.”

3. L’escrit presentat pel Consorci de Residus i Energia de Menorca de data 3 de juny de 2016 expressa el següent:

“Tenint en compte allò exposat a la modificació no substancial de l’AAI (..) la construcció del nou dipòsit de lixiviats s’haurà de dur a terme durant les quatre setmanes de juliol.

La motivació d’aquesta mesura (...) creiem que pot ser doble. Per una banda, un criteri pluviomètric i per altra banda el d’afectació de les aigües subterrànies. Pel que fa al primer podem assegurar, que si bé el mes menys plujós és efectivament el de juliol, no ho és significativament més el de juny, i en qualsevol cas l’aparició de precipitacions durant l’execució de les obres no ha d’afectar la qualitat, la seguretat i salut o el termini dels treballs a executar.(...)

De la mateixa manera, volem recordar que el termini de projecte per a l’execució d’aquestes feines és de 10 setmanes, i no de 4/5 setmanes tal com s’estableix al mencionat document.(...)”

4. Al tècnic sotasignant l’hi sorprèn l’afirmació de l’escrit segons la qual el termini d’execució de les obres per a la reparació de la bassa de lixiviats és de 10 setmanes. La memòria del Projecte constructiu de les actuacions de millora de la fase I d’ampliació de l’abocador de Milà II; cel.la III i bassa de lixiviats (revisió març 2016) a la seva pàgina 18 estableix (i es transcriu literalment):

“4.3.2 Capacitat d’emmagatzematge temporal

La Gestió dels lixiviats durant el període de temps en què la bassa de lixiviats serà desmuntada i es construirà la nova, que es preveu de 4/5 setmanes, es tractaran els lixiviats generats pels diferents vasos d’abocament de la forma habitual, donat que la capacitat de tractament no es veu afectada.”

5. Prenent com a referència climatològica les dades de precipitació del període 1981-2010, procedents de l’estació meteorològica més propera “Menorca-Maó Aeroport” es comprova que els valors normals de pluviometria en mm són de:

Juny – 14

Juliol – 3

Agost – 20

Setembre – 61

6. Per tant, amb la nova planificació (la qual difereix de la del projecte i no ha estat justificada) en el cas d’iniciar les obres al mes de juliol, possiblement, aquestes es perllongarien fins entrat el mes de setembre. La pluviometria durant el mes de setembre, caracteritzada per fortes pluges puntuals, és bastant desfavorable la qual cosa no fa recomanable no disposar de la bassa de lixiviats durant aquest mes.

7. És evident, que resulta molt més favorable realitzar les obres de la bassa de lixiviats durant el mes de juny que no durant el mes de setembre. És més, si al projecte constructiu s’hagués indicat que les obres tindrien una durada de 10 setmanes en lloc de les 4/5 setmanes indicades, fins i tot hauria estat recomanable que les obres s’haguessin iniciat a principis del mes de juny per evitar qualsevol possibilitat de que aquestes es poguessin perllongar no només fins al mes de setembre si no també, fins a la segona quinzena d’agost a on també es produeixen aquests episodis puntuals de pluges intenses.

Per tot l’anterior, i ATÈS

8. Que el Consorci de Residus i Energia de Menorca ha sol·licitat poder començar les obres de reparació de la bassa de lixiviats de l’abocador d’Es Milà II durant el mes de juny.

9. Que l’acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 6 d’abril de 2016 establia que les obres de la bassa s’havien de realitzar durant el mes de juliol i la primera setmana d’agost durant les 4/5 setmanes previstes al projecte constructiu per a l’execució de les mateixes.

10. Que l’escrit del Consorci de Residus i Energia de Menorca estableix una nova planificació per a les obres de fins a 10 setmanes.

11. Que amb aquesta nova planificació i si es comencessin les obres al mes de juliol, aquestes durarien els mesos de juliol, agost i part de setembre.

12. Que la pluviometria normal durant el mes de setembre és molt superior a la del mes de juny.

ES CONCLOU

Per tot el que s’ha exposats, s’informa favorablement la possibilitat d’iniciar les obres de reparació de la bassa de lixiviats de l’abocador d’Es Milà II durant el mes de juny. Això implica la modificació del darrer paràgraf del punt 4 del condicionant 7.2.1 relatiu als lixiviats de l’AAI per tal de reflectir els canvis a la planificació, el qual hauria de quedar redactat de la següent forma:

“Les obres per a la substitució de la bassa, s’hauran de començar el mes de juny, quedant finalitzades en el menor temps possible per tal d’evitar el risc que pot implicar un episodi intens de pluges els quals solen ser freqüents a finals d’agost i durant el mes de setembre. Durant aquest termini, s’haurà de preveure un intercanviador amb el qual, en el supòsit d’una sobre generació de lixiviats a causa de pluges considerables, s’hauran de conduir els lixiviats a la bassa de pluvials la qual romandrà buida mentre la bassa de lixiviats no estigui operativa.”

Consideracions jurídiques

El Decret 29/2009, de 8 de maig, d’organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB disposa que li correspon a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears aquelles competències en matèria d’autoritzacions ambientals integrades, per la qual cosa, l’òrgan competent per a la resolució la sol·licitud del Consorci de Residus expedient és el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

No obstant l’anterior, l’apartat e) de l’article 11 del Decret 29/2009, de 8 de maig, d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix  que el President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears exercirà, per raons d’urgència degudament acreditada, les funcions que corresponen a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, amb els informes previs tècnic i jurídics, i donar-ne compte posteriorment a l’òrgan ambiental, a l’efecte de la seva ratificació.

La urgència “procedimental” o “administrativa”es justifica en sí mateixa ja que un eventual acord del Ple de la CMAIB  arribaria tard en relació a la naturalesa de la sol·licitud (recordem que el Consorci  sol·licita el mes de juny un avançament de les obres el mateix mes de Juny,  i que  el Ple de la CMAIB té previst reunir-se a principi del mes juliol).  Així el TS té declarat que: “La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.

Però a més a més l’informe del tècnic superior de la CMAIB es favorable a la nova planificació proposada i, considerant la situació crítica de la gestió de residus que està patint l’illa de Menorca a causa de la manca d’espai d’abocament, i que per tant esdevé una raó d’interès públic l’execució urgent de les actuacions de millora de les cel·les III i la bassa de lixiviats de l’abocador de Milà II.

Per tant es conclou que des del punt de vista jurídic, queda degudament acreditada la raons d’urgència perquè el President de la CMAIB, exerciti les funcions que corresponen al Ple de la CMAIB i s’informa favorablement.

Per tot això,  vist l’informe jurídic amb proposta de resolució de 8 de juny de 2016, dict la següent:

 

Resolució

Primer. Autoritzar una nova modificació no substancial de l’autorització ambiental integrada de l’abocador de residus no perillosos de Milà II consistent en la millora de les cel·les III i de la bassa de lixiviats respecte a la redacció donada per la resolució de data 16 de març, ratificada pel Ple de la CMAIB en data 6 d’abril de 2016 (BOIB núm. 56 de 5 de maig de 2016)  en concret el paràgraf del condicionant 7.2.1 relatiu a l’inici de les obres per a la substitució de la bassa de lixiviats de l’AAI per tal de reflectir els canvis a la planificació, el qual hauria de quedar redactat de la següent forma:

“Les obres per a la substitució de la bassa, s’hauran de començar el mes de juny, quedant finalitzades en el menor temps possible per tal d’evitar el risc que pot implicar un episodi intens de pluges els quals solen ser freqüents a finals d’agost i durant el mes de setembre. Durant aquest termini, s’haurà de preveure un intercanviador amb el qual, en el supòsit d’una sobre generació de lixiviats a causa de pluges considerables, s’hauran de conduir els lixiviats a la bassa de pluvials la qual romandrà buida mentre la bassa de lixiviats no estigui operativa.”

La resta de condicionants no es modifiquen.

Segon. Notificar la resolució als interessats, indicant que exhaureix la via administrativa i que contra la mateixa pot interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tercer. La present resolució s’ha de sotmetre a ratificació pel  proper Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 9 de juny de 2016 

El President de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias