Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA
Núm. 6671
Departament de Personal-Modificació artº 4 Acord Pla Social
Versió PDF
La junta de Govern de l’Ajuntament de Palma en sessió de data 20 d’abril de 2016 va adoptar el següent acord:
“EXPOSICIÓ DE FETS
1. El 2 de juny de 2010, la Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma va aprovar el Pla d’acció social, que regula prestacions en concepte d’acció social que l’Ajuntament de Palma concedirà al personal funcionari i laboral quan es produeixin els supòsits i les condicions que en cada cas s’estableixin.
2. L’article 4.4 de l’esmentat acord regula les ajudes familiars. Més en concret, el punt quart de l’acord preveu, es cita textualment: “s’estableix una ajuda mensual de 204,17 € per cada fill o filla (natural o adoptiu o en acolliment) o familiar al seu càrrec afectat per una discapacitat física, psíquica o sensorial igual o superior al 33 % o per una gran dependència (dependència grau III), i acreditada per la Direcció General de Serveis Socials el Govern de les Illes Balears, o organisme públic equivalent o competent en matèria d’acreditació de discapacitats o en matèria de dependència, segons el cas. En el cas de coincidència en una mateixa unitat familiar de dues funcionàries en convivència amb els mateixos fills afectats s’abona l’ajuda a cadascun d’aquest. Aquesta ajuda és compatible amb les anteriors.
Per percebre-la, s’ha d’acreditar anualment, durant el mes de gener, que la persona afectada no cobra per la suma de tots els conceptes retributius (subsidis públics, prestació per desocupació, prestació per incapacitat permanent, relacions contractuals laborals o de formació, etc.). quantitat igual o superior al doble del salari mínim interprofessional establert cada any”.
3. L’aplicació pràctica d’aquest precepte ha anant generant uns dubtes, quant el seu sentit i abast, al Departament de Personal, per la qual cosa, de conformitat amb l’article 5 de l’Acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l’Ajuntament de Palma es va, va convocar una mesa paritària d’Interpretació, Seguiment i Vigilància, tot això, per tal d’evitar qualsevol marge de discrecionalitat i garantir un tracte igualitari i reglat al personal de l’Ajuntament de Palma.
4. Concretament, es va plantejar la necessitat d’interpretar tres conceptes: el de familiar, el de “a càrrec” i, en tercer lloc, la forma d’acreditar la circumstància que la personal afectada no cobra per la suma de tots els conceptes retributius de quantitat igual o superior al doble del salari mínim interprofessional establert cada any.
5. El 5 de febrer de 2016, es va reunir mesa paritària d’Interpretació, Seguiment i Vigilància, a proposta de l’administració, per tractar la interpretació dels conceptes esmentats.
6. La proposta de l’administració fou acceptada per totes les organitzacions sindicals.
NORMATIVA APLICABLE
1. Els articles 31 i següents del Decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, que aprova el Text refós de la llei de l’estatut bàsic de l’empleat públic.
2. L’article 5 de l’acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l’Ajuntament de Palma.
3. L’article 9 de l’acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l’Ajuntament de Palma que preveu l’aplicació de les condicions més avantatjoses.
4. L’article 4.4 de l’acord regulador del Pla d’acció social de l’Ajuntament de Palma.
5. L’article 127 de la Llei 7/1985, de 2’abril, reguladora de les bases del règim local.
Per tot això, atès l’article 127 de la llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i l’acord de delegació de competències de la Junta de Govern de Palma en els titulars de les Àrees i Àrees delegades pres el 28 d’octubre de 2015, la cap de servei que subscriu proposa a la Sra. Regidora de Funció pública i Govern Interior que tingui a bé elevar a la Junta de Govern el següent:
ACORD
1. Modificar el primer paràgraf del l’article 4.4 del vigent Pla d’acció Social perquè quedi redactat com s’indica a continuació (en cursiva el text afegit):
“ S’estableix una ajuda mensual de 204,17 € per cada fill o filla (natural o adoptiu o en acolliment) o familiar tant en el primer com en el segon grau de consanguinitat o afinitat al seu càrrec afectat per una discapacitat física, psíquica o sensorial igual o superior al 33 % o per una gran dependència (dependència grau III), i acreditada per la Direcció General de Serveis Socials el Govern de les Illes Balears, o organisme públic equivalent o competent en matèria d’acreditació de discapacitats o en matèria de dependència, segons el cas. En el cas de coincidència en una mateixa unitat familiar de dues funcionàries en convivència amb els mateixos fills afectats s’abona l’ajuda a cadascun d’aquest. Aquesta ajuda és compatible amb les anteriors”.
2. El funcionari haurà d’acreditar que el familiar està al seu càrrec de la següent manera:
a) Si el familiar conviu amb el sol·licitant haurà de presentar certificat d’empadronament.
b) Si el familiar no conviu amb el sol·licitant:
· En el cas de viure a una residència o a pisos tutelats: haurà d’aportar un certificat emès per entitat bancària en el qual consti que el sol·licitant realitza mensualment un pagament a un compte corrent titularitat de la residència en la qual resideix el familiar a càrrec.
· En el cas que el familiar a càrrec visqui en el seu propi domicili amb l’ajuda d’una persona cuidadora, el sol·licitant haurà d’aportar contracte de treball de la persona cuidadora del familiar a càrrec i certificat emès per entitat bancària en el qual consti que el sol·licitant realitza mensualment un pagament a la dita persona cuidadora contractada.
3. L’acreditació de que la persona afectada no cobra per la suma de tots els conceptes retributius una quantitat igual o superior al doble del salari mínim interprofessional establert cada any, es realitzarà mitjançant l’aportació de la següent documentació:
- Certificat de la Seguretat Social que acrediti si el familiar a càrrec està donat d’alta com a treballador per compte d’altre o per compte pròpia.
- Certificat de percepció de retribucions o d’ingressos.
- Certificat de la Seguretat Social del Registre de Prestacions Socials sobre les prestacions que percep la persona afectada.
- Declaració jurada que la persona afectada no cobra per la suma de tots els conceptes retributius quantitat igual o superior al doble del salari mínim interprofessional establert cada any.
4. Publicar aquest acord al Butlletí oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears”.
Palma, 31 de maig de 2016
El Cap de Departament de Personal
(p.d. Decret de batllia núm. 1629, de 4 de febrer de 2016, i
Decret de batllia núm. 3000, de 26 de febrer de 2014,
publicat al BOIB núm. 30, de 4 de març de 2014)
Joan Miquel Escales Vidal