Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 6638
Resolució del conseller Treball, Comerç i Indústria per la qual es disposa la inscripció i el dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears, i la publicació del Conveni col·lectiu de l’empresa Perlas Orquídea SA (exp.: CC_TA_01/124, codi de conveni 07000372011981)
Versió PDF
Antecedents
1. El dia 12 de gener de 2015, la representació de l’empresa Perlas Orquídea SA i la del seu personal acordà i subscriví el text del Conveni col·lectiu de treball.
2. El dia 25 d’abril de 2016, el senyor Alberto María-Forgas Mora, en representació de la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu, sol·licità el registre, el dipòsit i la publicació del Conveni col·lectiu esmentat.
Fonaments de dret
1. L’article 90.3 del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre.
2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.
3. L’article 60 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Inscriure i dipositar el Conveni col·lectiu de l’empresa Perlas Orquídea SA en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.
2. Notificar aquesta Resolució a la Comissió Negociadora.
3. Publicar el Conveni en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 2 de juny de 2016
La directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral
Isabel Castro Fernández
Per delegació del conseller de Treball, Comerç i Indústria
(BOIB 105/2015)
Text del XXXII conveni col·lectiu per a l’empresa Perles Orquidea, s.a.
Capítol I
Disposicions Generals.
Art. 1.Àmbit Funcional, Personal i territorial.
El present Conveni Col·lectiu serà d’aplicació a tot el personal de l’empresa Perlas Orquidea ,s.a. que presta serveis al centre de Montuiri, excepte la disposició addicional quarta que sols serà d’aplicació al personal que a data 15-04-1995 prestava els seus serveis en el centre de treball de Manacor ja extingit.
Art.2.Àmbit temporal.
Aquest conveni és vigent a partir l’1 de Gener del 2015 i finalitza el 31 de Desembre del 2015, independentment de la seva publicació en el Bolletí Oficial de les Illes Balears.
Art. 3. Denúncia del Conveni.
El present conveni col·lectiu podrà ser denunciat per una de les parts amb una antelació mínima d’un mes a la seva finalització. De no fer denúncia s’entendrà prorrogat d’any en any, si bé, tots els aspectes retributius, experimentaran un increment del IPC de l’any anterior al de la pròrroga, quedant en vigor tots els altres articles del conveni.
Una vegada denunciat el Conveni, seguirà en vigor el seu contingut normatiu fins i tant no es firmi un altre que el substitueixi .
Art. 4. Garanties Personals.
Es respecta a títol individual les condicions econòmiques i de treball que fossin superiors a les pactades en el present conveni, considerades en el seu conjunt i còmput anual.
Capítol II
Contractes.
Art. 5 Contractes de treball de treball de durada determinada.
A efecte del previst en l’article 15.1 a) del Text Refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors i de l’Art. 2.1 del Real Decret 2720/1988, de 18 Desembre, a més dels continguts generals i amb la finalitat d’afavorir a les empreses en una posició més competitiva al mercat i per poder donar una millor resposta a les exigències de la demanda, la Comissió Negociadora del present Conveni convé expressament a identificar com a treballs o tasques amb substantivitat pròpia dins de l’activitat normal de l’empresa, que puguin cobrir-se amb contractes per a la realització d’obra o serveis determinats, els següents:
Noves línies de productes. Producció extraordinària amb motiu de campanyes genèriques i/o específiques, fires, exposicions, promocions de productes o serveis, vendes promocionals i/o especials, rebaixes, aniversaris i qualsevol altre activitat que contribueixin a donar una millor resposta a les exigències de la demanda dins del procés d’adaptació de l’empresa, enfront de l’oferta comercial derivada de la competència en el sector.
A tal efecte, es pacta de forma expressa que l’empresa podrà contractar als treballadors i treballadores a l’empara del previst a l’apartat anterior.
A través d’aquesta modalitat contractual i en un sol contracte de treball, podrà contractar-se a un treballador o treballadora per a la realització de més d’una de les tasques descrites, amb una durada incerta no superior a tres anys. En cas de celebrar-se el contracte inicial per un període inferior al màxim establert, es podran celebrar una o més pròrrogues, amb un màxim, si escau de tres pròrrogues, sense que la durada incerta inicial pugui excedir dels 36 mesos.
A la finalització del contracte, el treballador o treballadora tindrà dret a una compensació econòmica equivalent a 14 dies de salari per any de servei o a la proporció que resulti de ser el període treballat inferior.
Art. 6 Contractes Eventuals.
Els contractes celebrats a l’empara de l’article 15.1.b. de l’I.T. podran realitzar-se al llarg de tot l’any i fins a una durada màxima de sis mesos dins d’un període de dotze mesos, quan les circumstàncies del mercat, acumulació de tasques o excés de comandes, així ho exigissin.
A la finalització d’aquests contractes el treballador o la treballadora tindran dret a una compensació equivalent a 1 dia de salari per mes de servei o a la proporció que resulti de ser el període treballat inferior.
Capítol III
Retribucions.
Art. 7 Salaris
Les taules salarials corresponents al 2015 són les del 2014, no s’ha aplicat cap increment en general.
Clàusules:
Els operaris que acceptaren renunciar els 15 minuts en el 2014 ( disposició general quarta b), també pactaren amb l’empresa, l’increment salarial per l’any 2015, sobre el del 2014.
-2% per els treballadors/es amb l’antiguitat congelada i contractes temporals.
-1.5% per els treballadors/es amb l’antiguitat no congelada.
Aquestes taules s’adjunten amb l’Annex a part.
Art. 8. Compensatòria d’Antiguitat.
Al no produir-se noves meritacions per el complement d’antiguitat, queden les sumes actualment percebudes per tal concepte, consolidades al personal i fora ulteriors modificacions.
Segueix en vigència el plus denominat “Compensatori d’Antiguitat” per els treballadors/es que és van adherir al nou sistema i que les seves quanties segons les categories professionals són les que figuren en la taula continguda a l’Annex II del Conveni.
Art.9. Respecte als drets adquirits en relació al complement d’antiguitat.
Els treballadors/es de la plantilla que vinguin percebent el complement d’antiguitat d’acord amb els percentatges vigents en Convenis anteriors, mantindran el pagament que actualment gaudeixen , en comptes del complement “compensatori d’antiguitat” que estableix l’article anterior, i que rebran els treballadors que no meritin aquell dret adquirit
Art.10. Complement d’antiguitat.
Les quanties corresponents a l’antiguitat, per el personal que no la congelà, s’abonarà segons els següents terminis:
Aquests terminis s’ entendran aplicables al personal amb l’antiguitat no congelada, donant per entès que els operaris/es amb l’antiguitat congelada, no continuaran sumant anys el mateix, igual a tot el personal que podria contractar-se a partir de la data en que és va prendre aquest acord.
Art.11. Plus de transport.
S’estableix un plus de transport en la quantitat que, per cada categoria professional, figura a les taules del present conveni.
Art. 12. Gratificacions Extraordinàries.
Tots els treballadors/es regits per el present conveni, tindran dret, independentment de la seva categoria professional, a 3 gratificacions extraordinàries durant l’any, que seran les de nadal, estiu i beneficis, que se pagaran en els mesos de Desembre, Juliol i Març respectivament, abonant a raó de 30 dies de salari base més antiguitat.
Art. 13.Vacances.
Tots els treballadors/es afectats per el present conveni, tindran dret a gaudir de 30 dies naturals de vacances anuals retribuïdes, fitxant el període del seu gaudir de comú acord entre la direcció de l’empresa i la representació dels treballadors/es.
Els treballadors/es, tindran dret a conèixer la data per gaudir de les seves vacances amb una antelació mínima de 2 mesos.
Art.14. Llicències retribuïdes.
El/la treballador/ra amb preavís y justificació, podrà absentar-se del treball amb dret a remuneració per algun d’aquests motius, pel temps següents:
a-15 dies naturals en cas de matrimoni
b-2 dies hàbils en cas de naixement de un fill/a, malaltia greu o mort de parents, fins el segon grau de consanguinitat o afinitat. Quan per tal motiu el/la treballador justifiqui la necessitat de un desplaçament fora de les illes, aquest temps s’ incrementarà amb el temps màxim de 4 dies.
c- 1 dia per trasllat de domicili habitual.
d- Per al temps indispensable per el compliment d’un deure inexcusable de caràcter públic i personal.
e- Per realitzar funcions sindicals de representació del personal dins els terminis establerts legalment.
f- Per el temps indispensable per a l’assistència pròpia a metges especialistes, sempre que assisteixin amb volants expedits per el metge de capçalera. Aquesta llicència tindrà durada d’un màxim de mitja jornada si el/a treballador/a s’ha de desplaçar, el temps necessari per la consulta si son visites locals (L’empresa entregarà un imprés en el que s’indicarà l’hora de sortida del treball, i aquest tindrà que ser emplenat per l’ especialiste, posant l’hora de sortida del consultori).
g-Per el temps indispensable per la realització d’exàmens prenatals, tècniques de preparació al part que hagin de realitzar-se durant la jornada de treball.
Art. 15. Jornada Laboral.
La jornada laboral serà de 40hores setmanals, distribuïdes de dilluns a divendres.
Art. 16 No discriminació.
No podrà existir discriminació de les persones, ni positiva ni negativa, en raó del seu sexe.
S’atendrà, per tant, a la capacitat de les persones per exercir una labor o lloc de treball, sense que tingui influència en això la seva condició masculina o femenina.
Art. 17. Igualtat d’oportunitats, no discriminació i gènere neutre.
Les parts signatàries d’aquest conveni declaren la seva voluntat de respectar i fer respectar el principi d’igualtat de tracte en el treball amb caràcter general, no admetent-se discriminacions per raó de sexe, estat civil, edat, raça o ètnia, religió o conviccions, discapacitat, orientació sexual, idees polítiques, afiliació o no a un sindicat, etcètera.
Es posarà especial atenció quant al compliment d’igualtat d’oportunitats entre homes i dones a l’accés a l’ocupació, promoció professional, la formació, estabilitat en l’ocupació i la igualtat salarial en treballs d’igual valor.
Les parts signatàries del present Conveni de forma conscient i decidida assumeixen el text de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, especialment el Títol IV de la mateixa que regula el dret al treball en igualtat d’oportunitats, declarant que el present text articulat està negociat per a la seva aplicació sense cap tipus de fissura, tant per a dones com per a homes, per la qual cosa qualsevol cita en el mateix referit a persones (treballadors/es, categories professionals, llocs de treball, familiars de treballadors/es, etcètera), fugen en tot moment i en qualsevol cas d’afavorir un llenguatge sexista, utilitzant, en la mesura del possible i de gènere femení com al masculí, sense cap apunt de discriminació, assumint d’aquesta manera l’establert en la referida Llei d’Igualtat en l’apartat 11, de l’article 14 de la mateixa en aquesta matèria.
Art. 18. Mesures laborals sobre assetjament moral i assetjament sexual
Les parts afectades pel present Conveni, assumeixen el compromís de vetllar perquè imperi a l’empresa un ambient exempt de risc per a la salut i, en concret, per a l’assetjament sexual i/o assetjament moral.
Per tot això les parts signatàries del conveni manifesten el seu compromís per vetllar el manteniment d’entorns laborals positius, prevenir el comportaments d’assetjament i, perseguir i solucionar aquells casos que es produeixen a l’àmbit laboral, sancionant-se degudament, ja encara amb major vehemència si aquesta conducta és dur a terme prevalent-se d’una posició jeràrquica.
S’assumeix el compromís per part de l’empresa de presentar a la representació dels treballadors per la seva negociació i en el seu cas aprovació, en el termini de tres mesos des de la firma del present conveni, un protocol de prevenció de assetjament laboral en el lloc treball.
Disposicions Addicionals.
Disposició addicional primera.
En tot lo no previst en el present conveni, s’estarà a lo disposat a l’Estatut de treballadors/es i demés normatives laborals vigents de caràcter general.
Disposició Addicional segona.
Procediments per resoldre les discrepàncies per inaplicació de les condicions de treball a les que fa referència l’article 82.3 de L’Estatut de Treballadors/es.
Es fa constar, de conformitat amb lo disposa’t a l’art.82.3 de l‘Estatut dels Treballadors/es, quan l’empresa pretengui in aplicar les condicions de treball que afecten a les matèries senyalades en dit article, haurà d’iniciar un període de consultes amb els representats dels treballadors de duració no superior a 15 dies.
En el cas de desacord, es passarà la qüestió a la Comissió Paritària del conveni, i en cas de desacord es durà els procediments establerts els Acords interprofessionals, si els hagués, i en cas que no ni haguera es durà la qüestió a l’Organisme Autonòmic que hagi assumit les funcions de la Comissió Consultiva Nacional de Convenis col·lectius.
Aquest Òrgan podrà decidir la qüestió per ell mateix o sotmetre-la a l’Arbitratge de l’Àrbitre que decideixi, el veredicte tindrà l’eficàcia prevista en el citat article 82.3 de l’Estatut dels Treballadors/es.
Disposició Addicional tercera.
Comissió Paritària d’interpretació, seguiment, vigilància, conciliació i arbitratge:
Per la interpretació i seguiment de l’aplicació i fidel compliment del conveni col·lectiu, es constituirà una comissió de caràcter paritari, dins dels quinze dies següents a la publicació del conveni al BOIB.
La comissió paritària estarà format per quatre membres, dos representants de Perlas Orquidea,S.A i dos representants dels treballadors.
La comissió estarà presidida per qui es designi per acord de les partes. De la mateixa forma es designarà un secretari, que serà l’encarregat d’aixecar les actes. Els acords que s’adopten quedaran re fletxats en actes que s’aixecaran a cada reunió, firmades per les parts, tenint totes elles caràcter vinculant.
La comissió paritària es reunirà a petició d’una de les parts, dins el temps màxim de set dies, des de la data de la sol·licitud , adjuntant a la convocatòria el corresponent ordre del dia.
A les reunions podran assistir assessors nombrats per cada una de les parts, amb un màxim de dos per cada part, els quals tindran dret a veu però no a vot.
Són funcions de la comissió:
Vigilància, seguiment i estudi de l’aplicació del conveni.
Interpretació de les clàusules del mateix sobre les quals sorgeixin discrepàncies.
Actualització de les normes del conveni.
Instrument de desenvolupament i resolució de conflictes de tots i cada un dels aspectes regulats dins el present conveni i en particular de tot el relacionat amb les condicions de treball i relacions laborals.
Intent de mediació, arbitratge i conciliació en el tracte i solució de qüestions i conflictes de caràcter col·lectiu, que puguin sorgir.
En general, totes aquelles activitats que tendeixen a la millor eficàcia del conveni.
Disposició addicional quarta.
Es respectaran les següents condicions adquirides per el personal que en data 15-04-1995 prestava els seus serveis en el centre de treball de Manacor ja extingit.
a- L’empresa facilitarà el mitjà de transport des de Manacor fins a Montuïri en dos trajectes una d’anada i l’altre de tornada, coincidint amb l’horari adequat per l’accés del lloc de treball dins els horaris habituals.
b- De la jornada setmanal realitzada, 15 minuts diaris de cada dia laboral seran a càrrec de l’empresa, i per lo tant disminuïts de la jornada, si bé el seu gaudir se farà per acumulació a dies de vacances o de qualsevol altre fórmula que es pugui acordar amb l’empresa.
Als acords contemplats dins aquesta disposició obeeixen a la compensació per el trasllat del personal que treballava al centre de Manacor a Montuïri, afectant únicament al col·lectiu abans indicat, per el que manca de raó en les relacions a qualsevol altre que pugui formar part de la plantilla de l’empresa.
Disposició final.
Es fa constar, de conformitat amb lo disposat a l’art.82 de l’Estatut dels Treballadors/es, que el present conveni ha estat negociat i subscrit per els representants legals dels treballadors/es:
Donya Maria Grimalt Pascual
I per la representació empresarial, ha estat per les següents persones:
Don Alberto Forgas Mora.
ANNEX I
CONTRACTE DE DURADA DETERMINADA CELEBRAT A L’EMPARA DE L’ARTICLE 5 DEL CONVENI D’EMPRESA DE PERLAS ORQUIDEA,S.A.
PER L’EMPRESA
EL TREBALLADOR/A:
Amb l’assistència legal, si escau, de....................................................................................
D/Dnya.........................edat..................DNI.........................en qualitat de.........................
DECLAREN I CONVENEN: Que el present contracte celebrat a l’empara de l’Article 5 del Conveni d’ Empresa de Perlas Orquidea, S.A, en relació amb l’Article 15 1º a) del Text Refós de l’Estatut dels Treballadors i de l’Art. 2.1 del RD 2720/98, de 18 de Desembre, té per objecte:
La realització de treballs o tasques amb substantivitat pròpia dins de l’activitat normal de l’empresa del sector expressament identificades en el citat Art. 5 del Conveni d’empresa de Perlas Orquidea,S.A.
-Llançament nova línia de productes.
-Campanyes Genèriques i/o específiques.
-Fires.
-Exposicions.
-Vendes promocionals i/o especials.
-Rebaixes.
-Aniversaris.
-Activitat que contribueixi a donar una millor resposta a les exigències de la demanda dins del procés d’adaptació de l’empresa, enfront de l’oferta comercial derivada de la competència en el sector.
Es marcaran amb (x) els requadres corresponents.
En concret, la causa en que es justifica el present contracte es la següent:
Que reuneixen les condicions necessàries per a la celebració del present contracte i, en conseqüència, acorden formalitzar-ho conformement a les següents:
Clàusules:
PRIMERA-
El treballador/a contractat prestarà els seus serveis com............................amb la categoria professional de.....................
SEGONA-
La Jornada del treball serà de....................hores de treball efectiu en còmput anual, prestades de .................a ....................., amb els descansos que estableix la Llei i en particular l’Article 5 del conveni col·lectiu de Perlas Orquidea, S.A.
TERCERA-
La quantia de la retribució per tots el conceptes, serà de ................€ bruts mensuals............... que es distribueixen entre els següents conceptes salarials, Salari Base, Plus de transport, prorrata de pagues extres...
QUARTA-
La durada de les vacances serà de 31 dies naturals o en la seva proporció al temps treballat.
CINQUENA-
S’estableix un període de prova de ..................... La situació de baixa mèdica per incapacitat temporal per qualsevol causa o maternitat si/no interromp el còmput del mateix.
SEXTA-
La durada aproximada i incerta del contracte serà de............................. i s’estendrà des de.........................a...................
SEPTIMA-
Dins el previst en aquest contracte s’estarà al que es disposa en la legislació vigent que resulti d’aplicació i, particularment en l’article 5 del Vigent Conveni d’empresa Perlas Orquidea, S.A. article 15.1.a) de l’Estatut dels Treballadors i Article 2.1 del Reial decret 2720/1998, de 18 de desembre.
OCTAVA-
El present contracte es registrarà en l’Oficina d’Ocupació corresponent.
NOVENA-
Els treballadors al finalitzar el contracte tindran dret a una compensació econòmica de 14 dies per any de serveis en el termes previstos en l’article 5 del Conveni empresa de Perlas, Orquidea, S.A.
CLAUSULAS ADDICIONALS-
I per deixar-ne constància, s’entén aquest contracte per quadruplicat exemplar en lloc i data a continuació indicats, signant les parts interessades.
En....................a.................................de...........................de
EL TREBALLADOR/A EL REPRESENTANT LEGAL L’EMPRESA
DEL TREBALLADOR/A.
ANNEX II
TABLA SALARIAL PER EL 2.015
1-PERSONAL D’OFICI.
|
Categoria |
Salari/mes |
Prima Transp/mes |
Plus compens antig/mes |
|---|---|---|---|
|
Oficial/a 1ª |
680 |
109 |
296 |
|
Oficial/a 2ª |
665 |
109 |
278 |
|
Oficial/a 3ª |
661 |
109 |
262 |
|
Pèon/a |
661 |
109 |
218 |
|
Aprenent/a |
661 |
109 |
156 |
2-PERSONAL ADMINISTRATIU/VA I TECNIC/CA.
|
Categoria |
Salari/mes |
Prima Transp/mes |
Pluscompe antig/mes |
|---|---|---|---|
|
Tec.Gra.Super |
1231 |
109 |
530 |
|
Tec.Gra.Medio |
893 |
109 |
387 |
|
Oficial/a 1ª Admi |
680 |
109 |
296 |
|
Oficial/a 2ª Admi |
665 |
109 |
278 |
|
Auxiliar Admi |
661 |
109 |
238 |
ANEXO III
TABLA SALARIAL PER EL 2015.
(PELS EMPLEATS QUE HAN RENUNCIAT ALS 15 MINUTS EL 2014)
1- PERSONAL D´OFICI
|
Categoria profesioanal |
Salari/mes |
PrimaTransp/mes |
Pluscompen.antig/mes |
|---|---|---|---|
|
Oficial/a 1ª |
699 |
113 |
315 |
|
Oficial/a 2ª |
682 |
113 |
297 |
|
Oficial/a 3ª |
678 |
113 |
280 |
|
Peón/a |
678 |
113 |
235 |
|
Aprendiz/a |
678 |
113 |
169 |
2-PERSONAL ADMINISTRATIU/VA I TECNIC/CA.
|
Categoria |
Salari/mes |
Prima Transp/mes |
Pluscompe antig/mes |
|
Tec.Gra. Super. |
1266 |
113 |
565 |
|
Tec.Gra Medio |
918 |
113 |
412 |
|
Oficial/a 1ªAdmi. |
699 |
113 |
315 |
|
Oficial/a 2ªAdmi |
682 |
113 |
297 |
|
Aux. Admi |
678 |
113 |
255 |