Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 6420
Acord del Consell de Govern de 3 de juny de 2016 pel qual s’aprova de manera definitiva el projecte “Supressió del pas a nivell Pujols al PK 26+700 de la línia ferroviària Palma – Inca. TM Lloseta” i es fa la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El director general de Transports, en la Resolució d’11 de febrer de 2016 (BOIB núm. 28, d’1 de març de 2016) va acordar aprovar inicialment el projecte “Supressió del pas a nivell Pujols al PK 26+700 de la línia ferroviària Palma – Inca. TM Lloseta”.

Contra aquest Acord no s’ha presentat cap al·legació.

El projecte s’ha redactat en compliment del que estableix l’article 12 del Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament del sector ferroviari (RSF).

El projecte s’ha sotmès al període d’informació pública preceptiu, d’acord amb el que estableixen en aquest sentit la Llei 39/2003, de 17 de novembre, del sector ferroviari, i la legislació d’expropiació forçosa.

Cal afegir que, durant els períodes d’informació pública del projecte objecte d’aprovació, no s’ha presentat cap al·legació que manifesti oposició al procediment d’urgència que s’acorda.

D’acord amb el que estableix l’article 13 del RSF:

L’aprovació, pel Ministeri de Foment o per l’administrador d’infraestructures ferroviàries, del corresponent projecte bàsic o del de construcció de línies ferroviàries, dels seus trams o d’altres elements de la infraestructura ferroviària o de la modificació de les preexistents que requereixi la utilització de nous terrenys, suposa la declaració d’utilitat pública o interès social, la necessitat de l’ocupació i de la declaració de la seva urgència, als efectes de l’expropiació forçosa d’aquells en els quals s’ha de construir la línia, el tram o l'element de la infraestructura ferroviària o que són necessaris per modificar-ne les preexistents, segons el que preveu la legislació expropiatòria.

En els mateixos termes es pronuncia, quant a la xarxa ferroviària d’interès general de les Illes Balears, la recent Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, en l’article 121.2:

L’aprovació del projecte, com també del de les obres d’ampliació o de millora de les línies preexistents l’execució dels quals sigui jurídicament procedent, que requereixin l’ús de nous terrenys, comporta la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació a l’efecte de l’expropiació forçosa dels terrenys pels quals hagi de circular la línia o fer-se l’ampliació o millora, d’acord amb el que prevegi la legislació d’expropiació.

D’altra banda, l’article 134 d’aquesta Llei estableix:

L’administració competent en la gestió del transport ferroviari pot expropiar béns, que passaran a tenir la consideració de bé de domini públic, a la zona de protecció fins a la línia límit d’edificació, entenent-hi implícita la declaració d’utilitat pública i la necessitat d’ocupació, sempre que es justifiqui l’interès per la prestació idònia dels serveis ferroviaris i per a la seguretat de la circulació.

L’article 2 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa (BOE núm. 351, de 17 de desembre), estableix que només l’Estat, la província o el municipi poden ordenar l’expropiació forçosa.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, en la sessió de dia 3 de juny de 2016, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Aprovar definitivament el projecte “Supressió del pas a nivell Pujols al PK 26+700 de la línia ferroviària Palma - Inca. TM Lloseta”, redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).

Segon. Declarar, de conformitat amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a l’article 13.2 del Reglament del sector ferroviari, l’ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l’expropiació a què dóna lloc aquest projecte, com també dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a previsibles ampliacions o modificacions del projecte.

Tercer. Facultar Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiari de l’expropiació, per fer els tràmits necessaris per a la consecució dels terrenys necessaris per a l’execució de les obres de referència i dur a terme la contractació de l’execució de les obres corresponents.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l’expropiació.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern, en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà de la notificació o publicació, d’acord amb el que disposen els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de la data de notificació o publicació d’aquest Acord, segons l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.”

Palma, 3 de juny de 2016

La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra