Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 6372
Aprovació definitiva del Reglament d'organització i funcionament del Consell Escolar de Formentera (CEF)
Versió PDF
El Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió ordinària celebrada el 30 d’octubre de 2015 donar compte de l’aprovació definitiva del Reglament d’organització i funcionament del Consell Escolar de Formentera (CEF), una vegada transcorregut el termini d’exposició pública després de la seva aprovació inicial en sessió de Ple de 27/04/2015 (anunci publicat al BOIB núm. 135 de 12/09/2015, tauler d’edictes i donada audiència als possibles interessats). S’han incorporat al text inicial les recomanacions de l’informe sobre impacte de gènere, emès per l’Institut Balear de la Dona.
Se’n procedeix a la publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de conformitat amb l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, per a la seva entrada en vigor, una vegada hagi transcorregut el termini previst en l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
REGLAMENT D’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL ESCOLAR DE FORMENTERA (CEF)
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, estableix la creació del Consell Insular de Formentera (d’ara en endavant CIF). Aquest es va crear el 10 de juliol de 2007 i representa l’assumpció i desenvolupament a l’illa de Formentera de noves competències, així com la creació de diferents òrgans de govern com per exemple el Consell Escolar Insular.
Amb el Decret 10/2003, de 14 de febrer, de regulació dels Consells Escolars Insulars i dels Consells Escolars Municipals de les Illes Balears, així com amb la Llei 9/1998, de 14 de desembre, modificada per la llei 11/2000, de Consells Escolars de les Illes Balears, i el Decret Legislatiu 112/2001, de 7 de setembre, que aprova el text refós, s’estableix el marc jurídic que empara la creació del Consell Escolar de l’illa de Formentera.
Donada la singularitat de l’illa de Formentera, que compta a hores d’ara amb un consell i un ajuntament fusionats en un únic ens, es proposa la creació d’un Consell Escolar Insular (que a la mateixa vegada farà les funcions del Consell Escolar Municipal) on sigui representada tota la riquesa i singularitat de la comunitat educativa formenterera.
El teixit educatiu de Formentera, amb nombroses extensions i/o ampliacions i exemples exitosos d’optimització de recursos tant humans com materials, és el viu reflex de la necessitat d’assolir majors cotes d’autonomia, també a l’àmbit educatiu illenc, que ens permetin aprofundir en propostes específiques per les necessitats educatives de la ciutadania.
Assolir l’excel·lència educativa i cobrir la totalitat de les necessitats i drets educatius dels formenterers i formentereres ha de ser el principal objectiu del Consell Escolar Insular de la nostra illa.
TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Definició
1. El Consell Escolar de Formentera (CEF) és l’òrgan de consulta i de participació en la programació general de l’ensenyament no universitari de Formentera.
2. Exercirà les seves funcions amb l’autonomia necessària per tal de garantir la seva objectivitat i independència.
Article 2
Règim jurídic
1. El CEF es regeix, quant a l’organització i el funcionament, pel Decret legislatiu 112/2001, de 7 de setembre, pel qual s’aprova la Llei de consells escolars de les Illes Balears, pel Decret 10/2003, de 14 de febrer, de regulació dels consells escolars insulars i dels consells municipals de les Illes Balears, per l’acord del Ple del Consell Insular de Formentera (d’ara en endavant CIF), de 12 de desembre de 2008, sobre la constitució del Consell Escolar de Formentera i per les normes establertes per la legislació en matèria de procediment administratiu sobre òrgans col·legiats.
2. En tot allò que no preveuen aquestes normes i sempre que no les contradiguin, se sotmetrà als acords del ple o de la comissió permanent, segons l’àmbit d’actuació.
Article 3
Consultes
El CEF ha de ser consultat i informat sobre els assumptes següents, que afectin Formentera:
a) Elaboració i actualització del mapa escolar de Formentera.
b) Creació de centres escolars i rehabilitació dels existents.
c) Actuacions en matèria de transport escolar, serveis educatius complementaris i activitats extraescolars amb incidència en el funcionament dels centres educatius de Formentera, i altres serveis escolars.
d) Directrius de les actuacions específiques que es puguin programar per promoure la integració dels centres escolars al seu entorn geogràfic, socioeconòmic i cultural.
e) Criteris d’escolarització als centres públics i concertats.
f) Organització i funcionament dels serveis pedagògics, de formació del professorat i d’innovació educativa existents.
g) Funcionament de la delegació insular de l’administració educativa.
h) Convenis i acords de col·laboració amb l’administració educativa que afectin l’ensenyament dins de l’àmbit del municipi de Formentera.
i) Programes i actuacions municipals relacionats amb la conservació, el manteniment, els usos extraescolars i la vigilància dels centres docents.
j) Qualsevol altre tema relacionat amb les necessitats i actuacions educatives específiques de Formentera.
Article 4
Informacions
1. Anualment, la conselleria competent en matèria d’educació, tant del CIF com del Govern de les Illes Balears, informarà al CEF sobre les actuacions que afectin Formentera.
Article 5
Propostes i iniciatives
1. El CEF, a iniciativa pròpia, podrà elevar a la conselleria competent en matèria d’educació, tant del Govern Balear com del CIF, propostes en relació amb els assumptes que figuren a l’article anterior i d’altres temes educatius.
2. El CEF podrà elevar al Consell Escolar de les Illes Balears (CEIB) propostes amb relació a qualsevol assumpte que afecti Formentera.
3. El CEF podrà organitzar totes les activitats que, en l’exercici de les seves competències, permetin conèixer i donar difusió a les diverses opinions dels col·lectius implicats en el camp de l’educació a Formentera.
Article 6
Relacions amb altres consells escolars
El CEF mantindrà una relació basada en la complementarietat de les seves funcions i en el principi de cooperació institucional amb el CEIB i amb els altres consells escolars insulars.
Article 7
Llengua de comunicació
La llengua catalana serà la llengua vehicular en totes les comunicacions del CEF.
TÍTOL II
ELS CONSELLERS I LES CONSELLERES
Article 8
Consellers
El CEF és integrat per:
a) Set persones en representació del professorat dels nivells educatius de l’ensenyament no universitari de Formentera, proposats per les associacions i organitzacions sindicals d’ensenyants d’acord amb la representativitat obtinguda en les darreres eleccions sindicals, amb un mínim d’una persona en representació i un màxim de dos persones en representació per sindicat.
b) Cinc persones en representació dels pares o mares d’alumnes, proposats per la FAPA de Formentera, en proporció a la seva representativitat.
c) Dos persones en representació dels alumnes d’ensenyament no universitari, proposats per les associacions d’alumnes de Formentera, i en cas d’absència proposats pel Consell Escolar de l’IES Marc Ferrer, en proporció a la seva representativitat.
d) Una persona en representació del personal no docent d’administració i serveis dels centres docents, a proposta dels consells escolars del centres en proporció a la seva representativitat.
e) Deu persones en representació dels centres docents de Formentera, proposats pels consells escolars de cada centre, en cas d’existir, i distribuïts de la següent manera: una persona en representació del centre d’educació infantil, una persona en representació dels centres privats, tres persones en representació dels centres d’educació primària, una persona en representació del centre d’educació secundària, una persona en representació del Conservatori de Música de Formentera i de l’Escola Municipal de Música, una persona en representació de l’Escola Oficial d’Idiomes, una persona en representació del CEP de Formentera i una persona en representació de l’Aula Municipal i del Centre d’Educació per Adults.
f) Una persona en representació de l’Obra Cultural Balear de Formentera.
g) Una persona en representació de la Universitat de les Illes Balears.
h) Una persona en representació del Consell Insular de Formentera.
i) Una persona en representació de la Delegació Insular de Formentera de la Conselleria d’Educació del Govern de les Illes Balears.
Article 9
Durada del mandat
1. El nomenament dels consellers i les conselleres es farà per un període màxim de quatre anys, sens perjudici dels canvis que hi puguin produir-se, d’acord amb l’article 10 d’aquest reglament i de la renovació parcial del CEF que s’esdevé cada 2 anys.
2. Cada dos anys es renovarà la meitat dels consellers i les conselleres, alternativament, amb la possibilitat de nova designació per a períodes successius. La renovació s’efectuarà d’acord amb les quotes que estableix la Disposició Transitòria Tercera del present reglament.
3. Si es produeix una vacant en el CEF serà coberta pel la persona suplent fins que l’entitat o l’organisme que el presentà proposi un nou titular i suplent.
4. Els terminis de renovació del Consell es computaran a partir de la data de la constitució del CEF.
Article 10
Cessament dels consellers i les conselleres
Els consellers del CEF cessaran en els seus càrrecs per alguna de les causes següents:
a) Renúncia per escrit presentada a la presidència del CEF, la qual ho posarà en coneixement de l’entitat o de l’organisme corresponent.
b) Finalització del termini del seu nomenament.
c) Incompatibilitat sobrevinguda.
d) Incompliment greu de les seves funcions.
e) Condemna per delicte en virtut de sentència ferma que inhabiliti per a l’exercici de càrrecs públics.
f) Incapacitat declarada per resolució judicial, o defunció.
g) Pèrdua de la condició de representant de l’entitat o de l’organisme que els hagués proposat. L’entitat ho posarà en coneixement, per escrit, de la presidència del CEF.
h) Pèrdua de la condició política de ciutadans i ciutadanes de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Article 11
Nomenament dels consellers i les conselleres
1. Dos mesos abans de cada renovació parcial, la presidència del CEF, un cop feta la consulta sobre la representativitat d’aquell moment al conseller/a competent en matèria d’educació del CIF, sol·licitarà a les entitats o als organismes que pertoqui renovar que, en el termini de quinze dies, remetin al president o presidenta les propostes de nomenament.
2. Cada entitat proposarà la persona suplent per cada titular.
3. Una vegada complert el termini fixat a l’apartat 1 d’aquest article, la presidència comunicarà al conseller o consellera competent en matèria d’educació del CIF, amb un mes d’antelació a la data de renovació, els consellers i les conselleres titulars i les persones suplents proposats.
4. Els consellers i les conselleres del CEF seran nomenats i cessats per ordre del conseller competent en matèria d’educació del CIF i prendran possessió davant la presidència del CEF, en el primer ple que se celebri.
5. La presidència del CEF lliurarà als consellers una credencial en què consti aquesta condició.
6. Les organitzacions, entitats i institucions que no proposin titulars ni suplents en els terminis fixats, ho podran fer amb posterioritat, i aquests s’incorporaran al Consell Escolar en el primer ple que se celebri després del nomenament.
Article 12
Drets dels consellers i les conselleres
Els consellers i les conselleres, en l’exercici de les seves funcions, tenen dret a:
a) Assistir a las sessions del ple i de les comissions.
b) Estar adscrits a una comissió específica d’acord amb les seves preferències.
c) Intervenir-hi amb veu i vot, i exposar el seu criteri, en les sessions del ple o comissions a les quals pertanyin.
d) Ser elector i elegible a cadascun dels òrgans col·legiats del CEF.
e) Elevar a la presidència del CEF la proposta d’incorporació de punts a l’ordre del dia que, si compleixen les condicions estipulades en aquest reglament, s’hi incorporaran necessàriament.
f) Formular propostes sobre els temes establerts en els articles 3, 4 i 5 d’aquest reglament.
g) Recórrer davant el ple qualsevol decisió de la presidència o de la comissió permanent.
h) Presentar propostes, esmenes, mocions i suggeriments per a l’adopció d’acords o per al seu estudi per part de les comissions o del ple.
i) Emetre vots particulars.
j) Tenir accés, a través del secretari o secretària, a la informació de què disposi el CEF, necessària per a l’exercici de les seves funcions.
k) Percebre, en el seu cas, indemnitzacions per raó de dietes o despeses de desplaçament a les sessions que es duguin a terme o en funció del càrrec i la representació, d’acord amb les disposicions que reglamentàriament es determinin.
l) Ostentar la representació del CEF, en els actes en què hagin estat expressament comissionats per la presidència.
m) Fer ús de la paraula en les comissions a les quals no pertanyin, amb l’autorització prèvia de la presidència de la comissió.
n) Ser substituïts, excepcionalment, per la seva persona suplent, per motius justificats i d’acord amb la legislació de procediment administratiu, en les sessions plenàries.
o) Qualsevol altra que els sigui legalment reconeguda.
Article 13
Deures dels consellers i les conselleres
Els consellers i les conselleres tenen el deure de:
a) Assistir a les sessions a què siguin convocats o excusar l’absència, amb la major antelació possible, quan no puguin assistir-hi; i informar a la vegada al seu suplent.
b) Participar en la realització d’estudis i en l’emissió d’informes i propostes.
c) Guardar secret sobre les matèries i actuacions que expressament siguin declarades reservades.
d) Qualsevol altre que sigui establert pel ple o per la comissió permanent.
Article 14
Incompliment de funcions
La presidència del CEF, per iniciativa de la comissió permanent, posarà en coneixement dels organismes o de les entitats proponents, els noms dels consellers i les conselleres que incompleixin reiteradament i injustificadament els seus deures. Si, complert aquest tràmit la situació persisteix, la presidència del CEF, també per iniciativa de la comissió permanent, i un cop oïda la persona interessada, posarà el fet en coneixement del conseller competent en matèria d’educació del CIF, qui decidirà si hi procedeix el cessament.
TÍTOL III. ELS ÒRGANS DEL CEF
CAPÍTOL I
ÒRGANS UNIPERSONALS
Article 15
Òrgans unipersonals
Els òrgans unipersonals del CEF són:
a) la presidència
b) la vicepresidència
c) la secretaria
Article 16
Presidència
1. La presidència és l’òrgan unipersonal de direcció i representació del CEF.
2. El president o la presidenta del CEF serà nomenat pel Govern de les Illes Balears, a proposta del CIF, d'entre les persones integrants d’aquest òrgan consultiu.
3. El nomenament s’efectuarà per un període de quatre anys.
4. El cessament es produirà per qualsevol de les causes enumerades a l’article 10 d’aquest reglament.
Article 17
Funcions de la presidència
1. Són funcions de la presidència del CEF:
a) Representar el CEF.
b) Executar els acords del ple i de les comissions.
c) Dirigir aquest òrgan, el personal i els serveis.
d) Convocar i fixar l’ordre del dia dels plens i de les comissions.
e) Presidir i moderar les sessions del ple i de les comissions.
f) En cas de vacant, absència o malaltia del secretari, nomenar un secretari o secretària d’actes del ple i de les comissions.
g) Dirimir les votacions en cas d’empat.
h) Informar regularment a tots els consellers i conselleres del CEF de les activitats i els treballs de les comissions.
i) Autoritzar amb la seva signatura les actes, els informes i les propostes del CEF.
j) Gestionar el pressupost del CEF i informar-ne al plenari i a la comissió permanent.
k) Disposar les despeses dins els límits de la seva competència i autoritzar amb la seva signatura, conjuntament amb la del secretari, els pagaments efectuats amb els fons del CEF.
l) Representar el CEF al Consell Escolar de les Illes Balears, tal com estableix la legislació.
m) Sol·licitar de l’Administració o de qualsevol altra organització la documentació i la informació que es consideri necessària per al desenvolupament de les tasques del CEF.
n) Citar al CEF les persones que, per raons de tipus tècnic, puguin donar assistència i informació. Aquestes persones assistiran al CEF amb dret a veu i sense dret a vot.
o) Sol·licitar de l’Administració pública competent els mitjans materials i personals suficients perquè el CEF pugui complir adequadament les seves funcions.
p) Proposar al conseller competent en matèria d’educació del CIF el nomenament i cessament dels consellers i conselleres.
q) Donar possessió del càrrec als nous consellers i expedir-ne les acreditacions.
r) Resoldre, d’acord amb el parer majoritari de la comissió permanent, sobre la procedència de les propostes formulades pels consellers i conselleres.
s) Resoldre, consultada la comissió permanent, els dubtes que es plantegin en l’aplicació d’aquest reglament.
t) Resoldre, consultada la comissió permanent, totes les qüestions no específicament atribuïdes a un altre òrgan del CEF.
u) Qualsevol altra que sigui determinada reglamentàriament.
2. El president o presidenta podrà delegar la presidència de les comissions específiques que es creïn en el si del CEF, en algun o alguna vocal (preferentment de la comissió permanent, per fer més operatives les sessions de treball).
Article 18
Vicepresidència
1. El nomenament, la durada del mandat i el cessament del vicepresident o vicepresidenta es faran de la mateixa manera que s’estableix a l’article 16 per al president.
2. El vicepresident o vicepresidenta substituirà el president o presidenta en cas de vacant, absència o malaltia, i realitzarà les funcions que aquest li delegui.
Article 19
Secretaria
1. El secretari o secretària del CEF serà nomenat pel CIF a proposta de l’Administració educativa corresponent.
2. El secretari o secretària haurà de ser un funcionari o una funcionària, adscrit a la conselleria competent en matèria d’educació del Govern de les Illes Balears.
3. Correspon al secretari del CEF:
a) L’exercici de les funcions d’assistència, amb veu i sense vot, a les sessions del ple i de les comissions.
b) Aixecar acta de les sessions, expedir certificacions i donar fe dels acords, amb el vistiplau del president.
c) Tramitar les convocatòries del ple i de les comissions, acompanyades de l’ordre del dia i de la documentació necessària.
d) Tramitar, registrar i custodiar la documentació del CEF.
e) Organitzar i custodiar els serveis d’arxiu i biblioteca.
f) Facilitar als consellers la informació de què disposi el CEF necessària per a l’exercici de les seves funcions.
g) Exercir la direcció immediata del personal i dels serveis interns del CEF.
h) Supervisar la comptabilitat de la tresoreria del CEF i autoritzar els pagaments amb la seva signatura, juntament amb la del president.
i) Gestionar el pagament de les indemnitzacions que corresponguin als consellers del CEF.
j) Elaborar l’avantprojecte de pressupost i de la memòria anual d’activitats del CEF, segons les directrius de la comissió permanent.
k) Dur a terme qualsevol altra tasca relativa a les funcions genèriques de la secretaria que li encarregui la presidència.
l) Qualsevol altra que sigui determinada legalment.
Article 20
Dotació secretaria
La secretaria del CEF haurà de ser dotada dels mitjans i del personal suficients per a complir adequadament les seves funcions, per part de la conselleria competent en matèria d’educació del CIF.
CAPÍTOL II. ÒRGANS COL·LEGIATS
Article 21
Òrgans col·legiats
El CEF funciona en:
a) Ple,
b) Comissió permanent, i
c) Comissions específiques.
Article 22
Ple
1. El ple és l’òrgan superior de decisió del CEF i és integrat pel president o presidenta, pel secretari o secretària i per tots els consellers i conselleres.
2. El ple del CEF ha de ser consultat sobre les qüestions indicades a l’article 3 d’aquest reglament.
3. Són funcions del ple:
a) Aprovar la memòria anual sobre les actuacions realitzades.
b) Aprovar l’informe anual sobre la situació educativa de Formentera. Aquest informe es farà públic i serà tramés al CIF i a la conselleria competent en matèria d’educació del Govern Balear.
c) Aprovar el projecte de pressupost anual del mateix CEF.
d) Ratificar el nomenament, després de cada renovació bianual, en casos de vacant o de canvi, dels membres electius de la comissió permanent.
e) Crear comissions específiques.
f) Elevar al CIF i a les administracions educatives, tant del CIF com del Govern de les Illes Balears, informes i propostes sobre temes educatius.
4. Per raons d'operativitat, el ple podrà delegar en la comissió permanent, tot allò que estimi oportú referit a l’article 3. En cas que un informe no tengui esmenes, la comissió permanent podrà agilitzar els tràmits sense haver de passar per ple. Aquests informes i propostes hauran de ser aprovats per majoria de dos terços de les persones integrants de la comissió permanent o, en cas contrari, han de ser tramitats inexcusablement pel plenari del CEF.
Article 23
Comissió permanent
1. La comissió permanent serà integrada pel president o presidenta, pel vicepresident o vicepresidenta, pel secretari o secretària i per set consellers elegits conjuntament pel ple a proposta dels respectius sectors d’entre els membres titulars del CEF.
2. Per tal de garantir la representació dels diferents sectors, els set membres titulars i els set suplents es repartiran de la manera següent:
a) Una persona titular i la persona suplent d’entre les persones en representació del professorat (article 8.a).
b) Una persona titular i la persona suplent d’entre les persones en representació dels pares i les mares, (article 8.b).
c) Una persona titular i la persona suplent d’entre les persones en representació de l’alumnat (article 8.c)
d) Una persona titular i la persona suplent d’entre les persones en representació del personal no docent (article 8.d).
e) Una persona titular i la persona suplent d’entre les persones en representació recollides a l’art. 8.e del present Reglament.
f) Una persona titular i la persona suplent d’entre les persones en representació recollides als art. 8.f i 8.g del present Reglament.
g) Una persona titular i la persona suplent d’entre les persones en representació recollides als art. 8.h i 8.i del present Reglament.
3. La proposta dels suplents es farà per a cada un dels titulars i també seran elegits d’entre els membres titulars del CEF.
4. La composició de la comissió permanent es farà en base a la proposta de cadascun dels col·lectius recollits a l’article 8 d’aquest Reglament i ajustada el punt 2 d’aquest article.
a) Si no existeix acord en el si d’algun grup, aquest procedirà a elegir conjuntament la persona titular i la persona suplent mitjançant votació secreta per papereta.
b) L’elecció recaurà en els més votats fins que siguin elegits, sempre respectant les distribucions establertes.
c) En cas d’empat es repetirà la votació entre els consellers i conselleres empatats.
d) En el cas de persistir l’empat, es resoldrà per sorteig.
5. L’elecció serà ratificada conjuntament pel ple per majoria simple. En cas de no ser ratificada, es farà una votació individualitzada, que només requerirà majoria de vots afirmatius. En cas de no ser ratificada alguna de les persones proposades, el sector corresponent en farà una nova proposta. Si tampoc aquesta és ratificada per majoria de vots afirmatius, el ple procedirà a elegir d’entre qualsevol membre del sector, i resultarà elegit el qui obtingui major nombre de vots.
6. El nomenament dels membres de la comissió permanent tindrà una durada de dos anys. Les baixes temporals o permanents que es produeixin durant aquest període seran cobertes pel suplent.
7. En cas de baixa permanent es procedirà, en el ple següent, a l’elecció d’un nou suplent pel que resta de mandat i pel procediment establert.
8. Les faltes reiterades d’assistència d’un conseller a la comissió permanent seran comunicades pel president al sector corresponent i, en el cas de persistir, la presidència podrà proposar-ne al ple la revocació com a membre de la comissió permanent.
Article 24
Funcions de la comissió permanent
Correspon a la comissió permanent:
a) Designar les ponències que seran sotmeses a la seva deliberació, a la de les comissions específiques i a la del ple.
b) Distribuir el treball entre les comissions específiques.
c) Informar sobre qualsevol qüestió que consideri oportú sotmetre al conseller o consellera competent en matèria d’educació, tant del Govern Balear com del CIF, i al CIF.
d) Elaborar l’informe anual sobre la situació educativa de Formentera.
e) Aprovar l’avantprojecte de pressupost.
f) Retornar a la comissió corresponent o a una altra comissió, si els considera insuficients, les propostes i els informes emesos.
g) Aprovar les propostes i els informes, i remetre’ls al ple.
h) Preparar les reunions plenàries.
i) Planificar el calendari de reunions del ple i elaborar la proposta d’ordre del dia corresponent.
j) La distribució dels consellers i conselleres entre les diferents comissions respectant al màxim les peticions d’aquests i la representació de tots els sectors possibles.
k) La creació de comissions temporals.
Article 25
Comissions específiques
1. Les comissions específiques, de caràcter permanent o temporal, tendran com a objectiu l’estudi dels temes que els siguin encomanats per la presidència del CEF per iniciativa pròpia o per acord de la comissió permanent en l’exercici de les seves funcions.
2. Es crearan les comissions específiques que el Plenari estimi oportú.
3. La comissió permanent distribuirà els consellers i les conselleres entre les diferents comissions, respectarà les preferències dels consellers i afavorirà la representació dels sectors. La durada del nomenament serà de dos anys sens perjudici dels canvis que puguin sol·licitar les persones integrants, els quals seran resolts per la comissió permanent.
4. Aquestes comissions comptaran amb un mínim de 3 membres i un màxim de 9.
5. La presidència del CEF podrà designar, per delegació, un president de cada una d’aquestes comissions, preferentment d’entre les persones integrants de la comissió permanent.
6. Si el secretari o secretària no pot assistir-hi, la presidència designarà un secretari d’actes d’entre les persones integrants de la comissió.
7. L’elaboració dels informes es farà preferentment per consens i en la forma establerta en el títol V d’aquest reglament.
8. Les comissions establiran un ordre rotatori entre els les persones integrants per distribuir les ponències dels informes que s’han de realitzar, sens perjudici que el president consideri el contrari per l’especificitat del tema.
TÍTOL IV
RÈGIM DE LES SESSIONS I ADOPCIÓ D’ACORDS
CAPÍTOL I. NORMES ESPECÍFIQUES
Article 26
Periodicitat
1. El ple del CEF es reunirà ordinàriament, com a mínim, dues vegades a l’any, i extraordinàriament totes les vegades que hagi d’informar, d’acord amb la Llei de consells escolars de les Illes Balears i amb aquest reglament, i sempre que ho decideixi la presidència, la comissió permanent o ho sol·licitin una tercera part de les persones integrants.
2. La comissió permanent es reunirà ordinàriament, com a mínim, quatre vegades a l’any, abans de cada ple o quan ho acordi la presidència i, extraordinàriament a petició de la meitat de les persones integrants.
3. Les comissions específiques es reuniran quan siguin convocades per la presidència del CEF en funció de la tasca encomanada.
Article 27
Termini de les convocatòries
1. Les convocatòries del ple es remetran als consellers amb una antelació mínima de 15 dies naturals, que podran reduir a 5 dies en cas d’urgència.
2. Les convocatòries de les diferents comissions es remetran a les persones integrants amb una antelació mínima de 7 dies naturals, que es podran reduir a 3 dies en cas d’urgència.
Article 28
Elaboració de l’ordre del dia
1. L’ordre del dia del ple serà fixat per la presidència del CEF una vegada elaborada la proposta per la comissió permanent, que tindrà en compte les peticions fetes per escrit pels consellers.
2. L’ordre del dia de les comissions serà elaborat pel president o presidenta respectiu, i tindrà en compte les peticions fetes per escrit pels seus membres.
Article 29
Seu
1. La seu del Consell Escolar de Formentera serà al Consell Insular de Formentera.
Article 30
Caràcter obert
1. A les sessions ordinàries del ple -i a les extraordinàries quan no s’especifiqui el contrari a la convocatòria, per acord de la comissió permanent- podran assistir-hi persones convidades.
2. Per decisió de la presidència o de la comissió permanent, podran assistir a les sessions del ple o de les comissions les persones amb dret a veu i sense dret a vot que, per raons de tipus tècnic, puguin assessorar o informar respecte dels temes a tractar, amb citació prèvia per part de la presidència.
CAPÍTOL II. NORMES COMUNES
Article 31
Convocatòries
1. Les convocatòries dels òrgans col·legiats del CEF contindran l’ordre del dia, la data, l’hora i el lloc de la celebració i, si és el cas, aniran acompanyades de l’acta o les actes anteriors i de la documentació suficient per al coneixement dels temes que s’hi ha de tractar.
2. Les convocatòries i la documentació es podran remetre per fax, correu electrònic i qualsevol mitjà admès per la llei.
3. L’ordre del dia no podrà ser modificat excepte en el cas que, amb la presència de tots els membres nomenats de l’òrgan, aquests així ho acordin per majoria absoluta.
4. Les convocatòries fetes a petició dels components de l’òrgan hauran de celebrar la sessió en el termini d’un mes des de la recepció de la sol·licitud.
5. Es declara el mes d’agost inhàbil a l’efecte de celebrar reunions.
Article 32
Quòrum
1. Els òrgans col·legiats del CEF es consideraran constituïts en primera convocatòria si hi són presents el president o presidenta i el secretari o la secretària, o les persones que els substitueixin, i la meitat, almenys, de les persones integrants.
2. Si no hi ha quòrum, l’òrgan quedarà vàlidament constituït, en segona convocatòria, mitja hora després, i serà suficient l’assistència d’una tercera part de les persones integrants, a més del president o presidenta i el secretari o la secretària o les persones que els substitueixin.
3. Quan, per qualsevol motiu, no se celebri la sessió, el secretari suplirà l’acta amb una diligència amb el vistiplau del president o presidenta, en la qual constarà la causa de la no celebració, els noms les persones assistent i dels que s’hagin excusat.
Article 33
Ordenació dels debats
1. El president o presidenta de l’òrgan o persona en qui delegui dirigirà els debats, i concedirà o retirarà la paraula en funció dels torns que s’estableixin.
2. Cada punt s’obrirà amb el ponent del tema. A continuació sol·licitaran la paraula els consellers i les conselleres que ho desitgin, que hi intervindran per ordre de petició. Acabades les intervencions, s’obrirà un segon torn per a rèpliques i al·lusions. Acabat aquest, el ponent recapitularà la posició, i la presidència sotmetrà el tema a votació.
3. Si hi ha texts alternatius, les persones que els hagin proposat tindran la consideració de ponents i es produiran successives votacions per anar eliminant els diferents texts.
Article 34
Votacions
1. El vot és personal i no delegable. No s’admetrà el vot per correu.
2. Els acords podran adoptar-se per assentiment unànime a la proposta de la presidència, en cas que no susciti objecció ni oposició de cap dels consellers i conselleres presents.
3. Si no hi ha assentiment unànime, els acords seran sotmesos a votació per la presidència, per un dels procediments següents:
a) Per votació ordinària a mà alçada; aixecaran la mà primerament els qui aprovin, després els qui desaprovin, i finalment els qui s’abstinguin.
b) Per votació secreta; seran cridats, un a un i en l’ordre preestablert, totes les persones integrants presents, que dipositaran el vot en una urna. Aquest procediment s’aplicarà en totes les qüestions que afectin persones, com també sempre que ho sol·licitin un 10% dels consellers i conselleres presents.
Article 35
Acords
1. Els acords s’adoptaran per majoria simple dels consellers i conselleres presents, excepte en els casos que es recullen a l’apartat següent.
2. Serà necessària majoria absoluta dels consellers nomenats, en els casos següents:
a) Els acords dels apartats 3a, 3b, 3c, i 4 de l’article 22 d’aquest reglament.
b) Per a l’aprovació i la modificació del reglament.
3. Els empats seran dirimits per la presidència amb el seu vot de qualitat.
4. Qualsevol conseller podrà requerir que consti expressament en acta el seu vot contrari a l’acord de la majoria, la seva abstenció i els motius que la justifiquen, o el sentit del seu vot favorable.
5. Igualment, qualsevol persona integrant té dret a sol·licitar la transcripció íntegra de la seva intervenció o proposta, i així es farà constar a l’acta.
6. Els consellers i conselleres que discrepin de l’acord majoritari podran formular vot particular per escrit, l’anunciaran abans d’aixecar-se la sessió i el remetran al secretari en el termini de 48 hores, per a la incorporació al text aprovat.
7. Els consellers i conselleres que hagin votat en contra podran adherir-se al vot particular o redactar-ne el seu, sempre que s’hagin reservat aquest dret abans de concloure la sessió.
CAPÍTOL III
ACTES I CERTIFICACIONS
Article 36
Actes
1. De cada sessió s’aixecarà una acta, signada al final pel secretari o secretària, amb el vistiplau del president o presidenta; ambdós signaran també al marge totes les pàgines.
2. En les actes figuraran, inexcusablement, les mencions següents:
a) Lloc de la reunió.
b) Data i hora de començament.
c) Les persones assistents a la sessió i relació dels consellers i conselleres que excusen l’assistència.
d) Caràcter ordinari o extraordinari de la sessió.
e) Ordre del dia.
f) Relació succinta de les deliberacions, acords presos, forma en què foren adoptats, amb els vots a favor, en contra, i abstencions, i els motius, quan ho sol·licitin expressament les persones interessades.
g) Incidències d’alguna importància que, a judici del secretari, es produeixin en el transcurs de la sessió.
h) Hora en què s’aixeca la sessió.
3. Les actes se sotmetran a aprovació en la sessió ordinària següent, amb les objeccions que proposin els consellers i conselleres, per precisar millor el desenvolupament de la sessió.
4. Les actes impreses seran enquadernades anualment; el secretari, amb el vistiplau del president o presidenta, hi signarà una diligència amb indicació de les dates de les actes i el nombre de fulls que s’enquadernen.
5. Les actes quedaran sota la custòdia del secretari o secretària, qui en facilitarà fotocòpia a per a qualsevol persona integran del CEF que ho sol·liciti.
Article 37
Certificacions
1. Les certificacions, expedides pel secretari o secretària, amb el vistiplau del president o presidenta, donaran fe dels acords del CEF.
TÍTOL V
INFORMES
Article 38. Informes
1. Els informes s’emetran a instància del conseller o consellera competent en matèria d’educació del CIF en el termini de dos mesos des de la recepció de l’expedient. Un cop transcorregut l’esmentat termini, sense haver-se resolt, es considerarà complert el tràmit.
2. La presidència del CEF remetrà el projecte objecte d’informe a tots els consellers, perquè enviïn les seves aportacions al president o presidenta de la comissió a qui correspongui redactar el projecte d’informe, en el termini de set dies.
3. Simultàniament la presidència del CEF convocarà el president de la comissió -en cas de no ser ell mateix- i el ponent a qui correspongui redactar el projecte de ponència -si és el cas-, per tal de procedir a convocar la comissió i determinar el calendari de treball, la remissió de la documentació necessària i/o complementària o la convocatòria d’assessors.
4. La presidència del CEF procedirà a convocar la comissió permanent i seguidament, si cal, el ple.
5. La comissió disposarà d’un màxim d’un mes des de la recepció de l’expedient per emetre l’informe i lliurar-lo a la presidència del CEF, que el remetrà a tots els consellers i conselleres.
6. Reunida la comissió permanent, aquesta decidirà, d’acord amb l’article 24.f i g del reglament.
Article 39
Via d’urgència
1. El conseller o consellera competent en matèria d’educació, tant del Govern de les Illes Balears com del CIF, podran sol·licitar del CEF la tramitació de l’informe amb caràcter d’urgència.
2. En aquest cas, l’informe de la comissió corresponent s’emetrà en un màxim d’1 mes comptador des de la recepció de l’expedient i el termini d’emissió de l’informe no superarà 1 mes.
3. La presidència del CEF podrà decidir que l’informe es redacti directament per la comissió permanent.
Article 40
Ampliació dels terminis
1. Atenent a la complexitat de l’informe sol·licitat o a una altra causa justificada, la comissió permanent podrà demanar a l’Administració que ha sol·licitat l’informe l’ampliació del termini per a l’emissió.
2. La presidència del CEF, a petició pròpia o a proposta de la comissió permanent, podrà requerir de l’autoritat que ha sol·licitat el corresponent informe que es completi l’expedient objecte de consulta.
3. Mentre no es completi l’expedient, quedarà en suspens el termini per emetre l’informe.
Article 41
Discussió en comissió permanent
1. La comissió corresponent elaborarà i aprovarà el projecte d’informe que hagi de sotmetre a la deliberació de la comissió permanent. La comissió específica designarà, d’entre les persones integrants, qui ha d’actuar com a ponent davant la comissió permanent.
2. La presidència, o el ponent de la corresponent comissió específica, exposarà davant la comissió permanent el contingut de l’informe elaborat i aprovat per la comissió.
3. A continuació s’obrirà un torn d’intervencions i, si és el cas, de votació, sobre la conveniència d’acceptar el projecte en conjunt o tornar-lo a la comissió específica per a un nou estudi, excepte si, per raons de compliment de terminis, no n’és possible la devolució. En aquest darrer cas, la comissió permanent haurà d’emetre el projecte d’informe d’acord amb la voluntat majoritària de les persones integrants, o el passarà al ple per a l’aprovació, si és el cas.
4. A continuació es deliberarà sobre els diversos apartats de l’informe que suscitin observacions.
5. Els torns de intervenció corresponents a cada apartat consistiran en l’exposició del ponent en primer lloc, després les persones integrans de la permanent que després d'haver demanat la paraula formulin observacions, propostes o vots particulars i, novament, la del ponent.
6. Se sotmetran a votació tots els apartats sobre els quals no hi hagi consens entre les persones integrants de la comissió permanent.
7. Si s’acorda cap text consensuat, només podrà ser sotmès a votació una vegada presentat per escrit.
8. La redacció final de les modificacions que s’introdueixin per acord de la comissió permanent en els projectes d’informes de les comissions específiques hauran de quedar explícitament aprovades a la mateixa sessió. No obstant, podrà encomanar-se a les persones ponents i a les persones que proposen les modificacions la redacció final dels informes.
Article 42
Discussió en ple
1. La comissió permanent designarà els consellers i conselleres que han d’actuar com a ponents del projecte en el ple.
2. El projecte d’informe de la comissió permanent, juntament amb la documentació adequada, serà distribuït als consellers del CEF, amb quinze dies d’antelació a la celebració del ple, que es reduiran a cinc en cas de tramitació d’urgència. S’hi faran constar les propostes i el resultat de la votació, i s’hi adjuntaran, si és el cas, els vots particulars que s’hagin presentat. En cas de ple extraordinari, el projecte i la documentació esmentada es remetran amb la mateixa convocatòria.
3. Els ponents exposaran davant el ple el contingut de l’informe i el resultat de la votació a la comissió permanent, i donaran lectura als vots particulars si n’hi ha, sense perjudici que les persones autores d’aquests vots puguin exposar personalment les seves raons.
4. Si s’han formulat proposicions d’informes alternatius, els consellers i conselleres que les hagin formulat procediran a defensar-les després de la intervenció del ponent.
5. A continuació s’obrirà un torn d’intervencions a favor i en contra de l’informe en la seva totalitat, acabat el qual se sotmetrà a votació la presa en consideració per part del ple de l’informe de la comissió permanent, o la devolució.
6. Un cop produïdes totes les intervencions al respecte, es procedirà a la votació del text sobre el qual el ple del CEF ha de deliberar.
7. Si s’han presentat més de dues proposicions alternatives, el sistema de votació serà el d’eliminació successiva, que inclourà tant aquestes com l’informe de la comissió permanent.
Article 43
Informes alternatius
1. Els consellers i conselleres podran formular proposicions d’informes alternatius als de la comissió permanent, o proposicions de modificació d’extrems concrets.
2. Aquestes proposicions s’hauran de formular per escrit i presentar-se a la secretaria amb deu dies d’antelació a la celebració del ple o de la comissió permanent, que es reduiran a 48 hores en cas de tramitació d’urgència.
3. En el cas del procediment d’urgència i/o modificacions d’extrems concrets, el ponent podrà presentar esmenes consensuals, que no seran votades fins que no se'n pugui disposar de la redacció.
Article 44
Modificacions dels informes
1. Si s’han presentat o formulat proposicions de modificació d’extrems concrets, bé de les proposicions alternatives, bé del projecte d’informe, es passarà a continuació a deliberar sobre els diversos aspectes de l’informe.
2. Hi actuarà com a persona ponent el o la membre designat per la comissió permanent o el que hagi formulat l’informe alternatiu, segons quin sigui el text objecte de deliberació.
3. Els torns d’intervenció corresponents a cada apartat es concretaran a escoltar la persona ponent en primer lloc; a continuació els consellers i conselleres que han formulat modificacions, i de nou el ponent.
Article 45
No aprovació
En el cas que no s’aprovi un projecte d’informe, es remetrà a la comissió permanent perquè s’estudiï i, si cal, es reelabori.
Article 46
Remissió dels informes
Els informes seran remesos al conseller competent en matèria d’educació, tant del CIF com del Govern Balear, i al CIF, signats pel president o presidenta i el secretari o secretària del CEF, en el termini de cinc dies hàbils i fent constar el nombre de vots a favor, el nombre de vots en contra i el d’abstencions, i els vots particulars si n’hi ha.
Article 47
Omissió d’informes
Quan en el despatx d’algun assumpte dels indicats a l’article 3 d’aquest reglament s’hagi omès indegudament l’audiència del CEF, la presidència, per iniciativa pròpia o de la comissió permanent, ho farà saber a qui correspongui i sol·licitarà la paralització de l’expedient.
TÍTOL VI
PROPOSTES
Article 48
Formulació de propostes
1. Totes les propostes hauran de ser motivades i precises, i s’hi diferenciarà clarament a la proposta de les raons que la justifiquin.
2. Les propostes dels consellers i conselleres es remetran per escrit a la secretaria del CEF, que les passarà al president o presidenta perquè, un cop examinat el contingut, decideixi si tracten o no sobre les qüestions referides a l’article 5 del reglament
3. La presidència, quan consideri que una proposta no és de la competència del CEF o no expressa clarament el seu contingut, procedirà a tornar-la a la persona que l’ha presentada, amb indicació de les raons que en justifiquen la devolució. Si la proposta ha estat subscrita per diverses persones, la devolució s’efectuarà a qui figuri en primer lloc.
4. Si el subscriptor de la proposta no està d’acord amb la resolució de la presidència, podrà sol·licitar una audiència de la comissió permanent. Oïdes les raons, la presidència resoldrà d’acord amb el parer majoritari de la comissió permanent.
5. Les propostes seran remeses per la presidència a tots els consellers i conselleres, perquè hi puguin presentar proposicions de modificació d’extrems concrets i suggeriments, formulats per escrit en el termini màxim de set dies des de la recepció, davant la secretaria del CEF.
6. Rebudes les proposicions de modificació o els suggeriments dels consellers i conselleres s’inclouran, juntament amb la proposta, en l’ordre del dia de la comissió permanent; la proposta serà defensada per qui l’ha subscrita o, si és el cas, per qui figuri en primer lloc. Si no és membre de la comissió permanent, hi podrà actuar únicament com a ponent, sense dret a vot.
7. Com a conseqüència de les intervencions en la comissió permanent, en relació amb les proposicions de modificació d’extrems concrets o suggeriments formulats pels consellers i conselleres per escrit, o que es formulin en la sessió, podran acordar-se texts consensuals amb l’acceptació de la persona que subscriu la proposta.
8. Si la comissió permanent té delegada la competència, es remetrà al conseller competent en matèria d’educació, tant del Govern Balear com del CIF, i al CIF de la mateixa manera que s’estableix a l’article 46 del reglament si s’aprova per majoria de dos terços.
9. En cas contrari, s’inclourà en l’ordre del dia de la propera sessió del ple, per a l’aprovació definitiva per aquest. El debat i l’aprovació de les propostes en el ple es realitzaran seguint el procediment establert per a l’aprovació d’informes.
TÍTOL VII
INFORME ANUAL SOBRE LA SITUACIÓ EDUCATIVA DE FORMENTERA
Article 49
Caràcter anual
1. El CEF, amb caràcter anual, aprovarà per majoria absoluta i farà públic un informe sobre la situació educativa de Formentera, referit al curs anterior.
Article 50
Comissió redactora
La comissió permanent podrà delegar la redacció de la proposta d’informe a una comissió específica, que el remetrà a la permanent abans del 31 de març del curs següent.
Article 51
Aprovació
L’aprovació de l’informe seguirà el mateix procés establert en el títol cinquè d’aquest reglament.
Article 52
Publicitat
1. Una vegada aprovat pel ple, l’informe es remetrà a la conselleria competent en matèria d’educació, tant del CIF com del Govern de les Illes Balears.
2. Igualment es farà públic, a través dels mitjans que es considerin adequats en cada cas, per a coneixement general.
TÍTOL VIII
MEMÒRIA ANUAL
Article 53
Elaboració
1. El CEF elaborarà anualment una memòria sobre les actuacions realitzades.
2. La memòria serà redactada inicialment per la secretaria del CEF i remesa a la comissió permanent el primer trimestre de cada any.
3. La memòria es referirà a l’any natural anterior.
Article 54
Aprovació
1. L’avantprojecte de memòria serà debatut i aprovat per la comissió permanent abans de ser remès al ple per a l’aprovació definitiva.
2. L’aprovació de la memòria seguirà el mateix procés establert en el títol cinquè d’aquest reglament.
Article 55
Publicitat
1. Una vegada aprovat pel ple, l’informe es remetrà al CIF i a la conselleria competent en matèria d’educació, tant del CIF com del Govern de les Illes Balears.
2. Igualment es farà públic, a través dels mitjans que es considerin adequats en cada cas, per a coneixement general.
TÍTOL IX
REFORMA DEL REGLAMENT
Article 56
Propostes de modificació
1. El reglament podrà ser modificat totalment o en part.
2. Les propostes de modificació es presentaran a la comissió permanent avalades per un terç, com a mínim, dels consellers del CEF.
3. La comissió permanent les sotmetrà al ple si obtenen en el si d’aquesta una majoria qualificada de dos terços.
Article 57
Aprovació
1. L’aprovació de la proposta de modificació per part del ple requerirà la majoria absoluta de les persones integrants del CEF.
2. Una vegada aprovada la modificació s’atendrà al que estableixen les disposicions transitòries primera i segona.
Disposició addicional
El reglament aprovat pel ple es remetrà al CIF a l’efecte de control de la legalitat, per a l’aprovació definitiva. Un cop aprovats, aquesta resolució serà comunicada a la conselleria competent en matèria d’educació, tant del CIF com del Govern de les Illes Balears.
Disposicions transitòries
Primera
Mentre no sigui aprovat pel CIF, el reglament tindrà caràcter de normativa interna provisional.
Segona
Una vegada notificada l’aprovació del reglament es procedirà, en el primer ple, a:
1. L’elecció de la comissió permanent.
2. La distribució dels consellers entre les diferents comissions específiques.
Tercera
1. La primera renovació del CEF afectarà la meitat per excés de cada un dels sectors, s’afavorirà la permanència, en cas d’igualtat, del grup menys nombrós.
2. El sorteig que determini els consellers de cada un dels grups, definits en els apartats de l’article 8, i que hagin de ser renovats als dos anys de la constitució del CEF, es realitzarà davant la comissió permanent, amb un mínim de dos mesos d’antelació a la data de renovació.
3. El secretari o la secretària del CEF expedirà certificació del resultat del sorteig i la presidència ho comunicarà als organismes o a les entitats corresponents a l’efecte que procedeixin a realitzar les propostes de nomenaments.
Quarta
La comissió permanent revisarà d’ofici l’operativitat d’aquest reglament una vegada transcorregut un any de l’entrada en vigor i podrà proposar al ple les modificacions oportunes, d’acord amb l’article 56.3.
Disposició final
El reglament començarà a vigir l’endemà d’haver-se publicat al BOIB una volta aprovat pel Ple del Consell Insular de Formentera.”
Contra aquest acord es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent a la publicació del presenta acord. Això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Formentera, 24 de maig de 2016
El president,
Jaume Ferrer Ribas