Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 6202
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança municipal de circulació de l'Ajuntament d'Alaior
Versió PDF
Expedient núm. 2570/2015
ANUNCI D'APROVACIÓ DEFINITIVA
El Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària celebrada en data 5 de maig de 2016, va acordar l'aprovació definitiva, amb incorporació de les observacions fetes a l'informe sobre impacte de gènere per l'Institut Balear de la Dona, de la modificació de l'Ordenança municipal de circulació, el text íntegre del qual se fa públic pel seu general coneixement i en compliment del disposat en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i en els articles 102 i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Annex I
Ordenança municipal de circulació
PREÀMBUL
Normes generals
Article 1
De conformitat amb el que disposa l'article 84.1 a de la Llei de règim local vigent i atès que és competència municipal, segons els articles 25.2 b de la dita Llei i d'acord amb el número 4 de la Llei 19/2001, de 19 de desembre, que modifica l'art. 7 del RDL 339/1990, de 2 de març, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, ja modificada també per la Llei 5/1997, de 24 de març, i últimament per la Llei 18/2009, de 23 de novembre, s'estableix l'Ordenança que té per objecte regular la circulació de vehicles i persones del terme municipal d'Alaior.
En aquelles matèries no regulades expressament per la present Ordenança, serà d'aplicació el que disposa el Reial decret legislatiu esmentat i les seves modificacions posteriors, així com el Reglament general de circulació, aprovat pel Reial decret 13/92, de 17 de gener, i altres normes d'aplicació general.
Article 2
Als efectes expressats a l'article anterior, es considerarà via urbana tota via publica compresa dins el nucli de la població, entenent-se com a tal el conjunt d'edificacions agrupades sense que hi hagi solucions de continuïtat majors de 500 metres.
Circulació urbana de vehicles: agents de circulació
Article 3
Correspondrà als i a les agents de la Policia Local d'Alaior ordenar, controlar, vigilar i regular el trànsit urbà, així com denunciar les infraccions contra el disposat en aquesta Ordenança, en el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, en el Reglament general de circulació i en altres disposicions complementàries.
Les persones usuàries de les vies objectes de la present Ordenança estan obligades a obeir els senyals de circulació que estableixin una obligació o una prohibició i a adaptar el seu comportament al missatge de la resta de senyals reglamentaris que es trobin a les vies per les quals circulen.
Article 4
Els senyals i les indicacions que amb la finalitat de regular el trànsit efectuïn els agents i les agents s'hauran d'obeir amb la màxima celeritat i prevaldran sobre qualsevol altre senyal de circulació, encara que siguin contradictoris.
Article 5
La Policia Local, per raons de seguretat i ordre públic o per garantir la fluïdesa de la circulació, podrà modificar eventualment l'ordenació existent en aquells llocs on es produeixin grans concentracions de persones o vehicles i també en cas d'emergència. A aquest efecte es podran col·locar o retirar provisionalment els senyals que siguin convenients, així com prendre les mesures preventives oportunes.
Velocitat
Article 6
El límit màxim de velocitat a què podran circular els vehicles per vies urbanes serà de 50 quilòmetres per hora, excepte els vehicles que transportin mercaderies perilloses, que hauran de circular com a màxim a 40 quilòmetres per hora.
A les vies urbanes mai no es podran depassar les velocitats establertes en al paràgraf anterior ni tan sols en cas d'avançament.
Article 7
El límit de velocitat establert a l'article anterior podrà ser rebaixat per l'autoritat municipal quan existeixin raons que així ho aconsellin.
En tot cas no podrà superar-se la velocitat de 30 km/h a les vies urbanes que tenguin una calçada o espai apte per circular d'una amplària inferior a 2,80 metres.
Article 8
Queda prohibit:
a) Entaular competicions de velocitat a les vies públiques o d'ús públic, tret que, amb caràcter excepcional, l'autoritat municipal les hagi delimitat per a això.
b) Entorpir la marxa normal dels altres vehicles conduint, sense causa justificada, a una velocitat inferior a la meitat de la genèrica establerta per a la via.
c) Conduir de manera negligent o temerària.
d) Queda prohibit conduir utilitzant cascs o auriculars connectats a aparells receptors productors de so.
e) Es prohibeix la utilització durant la conducció de dispositius de telefonia mòbil, excepte quan aquesta comunicació tengui lloc sense emprar les mans ni usar cascs, auriculars o instruments similars. Queden exempts d'aquesta prohibició els i les agents de l'autoritat en l'exercici de les funcions que tenguin encomanades.
f) Queda prohibit circular amb menors de 12 anys situats als seients davanters del vehicle.
g) Així mateix, es prohibeix circular amb menors de 12 anys com a passatgers de ciclomotors o motocicletes amb o sense sidecar per qualsevol classe de via. Excepcionalment, es permetrà aquesta circulació a partir dels 7 anys sempre que els conductors siguin els pares o mares, tutors o persona major d'edat autoritzada per ells, i utilitzin casc homologat.
h) Queda prohibit instal·lar en els vehicles mecanismes o sistemes per detectar el radar dels agents de trànsit.
i) Queda prohibit conduir per les vies havent ingerit begudes alcohòliques amb taxes superiors a les reglamentàriament establertes, o conduir sota els efectes d'estupefaents psicotròpics o qualsevol substància anàloga.
j) Queda prohibida l'ocupació excessiva del vehicle que suposi augmentar en un 50% les places autoritzades exclòs el conductor.
Article 9
Amb independència del límit de velocitat establert, les persones conductores hauran d'adoptar les màximes mesures de precaució i circular a velocitat moderada amb els seus vehicles, sempre que les circumstàncies ho aconsellin i, especialment, en els casos següents:
a) Quan la calçada sigui estreta.
b) Quan part de la calçada es trobi ocupada per obres o per algun obstacle que dificulti la circulació.
c) Quan la zona destinada als vianants obligui aquests a circular molt a prop de la calçada o, si aquella no existeix, sobre la mateixa calçada.
d) Quan, en funció de la velocitat a què se circuli, no hi hagi prou visibilitat.
e) Quan les condicions de rodolament no siguin favorables, bé per l'estat del paviment o per raons meteorològiques.
f) Quan amb motiu de la formació de basses d'aigua, de fang, etc., pugui esquitxar-se o tacar-se els vianants.
g) A les cruïlles i interseccions en què no hi hagi semàfors ni hi hagi instal·lat un senyal que indiqui pas amb prioritat.
h) En travessar zones en què sigui previsible la presència d'infants que es trobin a la calçada o pels seus voltants. Anàlogament, s'adoptaran les mateixes precaucions respecte a ancians i impedits.
i) En els passos de vianants no regulats per semàfors o agent de circulació.
j) En els supòsits que, per raons de naturalesa extraordinària, es produeixi gran afluència de vianants o de vehicles.
k) A la sortida o a l'entrada d'immobles, garatges i estacionaments, i altres de concurrència pública i massiva que tenguin l'accés per la via publica.
Article 10
Excepte en els casos de perill imminent, es prohibeix reduir bruscament la velocitat.
Sentits de circulació
Article 11
En absència de senyals o marques vials els vehicles circularan per la dreta de la calçada corresponent al sentit de marxa.
En els carrers la calçada dels quals tengui dos sentits de circulació, separats per una línia de traç continu, en cap circumstància aquesta no podrà ser sobrepassada.
No es podrà circular sobre marques vials de separació de carrils, sigui quin sigui el seu traç.
Article 12
Tot conductor o conductora que es proposi iniciar la marxa se cerciorarà prèviament que la seva maniobra no ocasionarà cap pertorbació a la circulació i haurà d'anunciar el seu propòsit amb prou antelació, fent ús dels indicadors de direcció de què estan dotats els vehicles o, en defecte d'aquests, fent els oportuns senyals amb el braç.
Article 13
Els canvis de direcció s'efectuaran amb subjecció estricta a les regles establertes en els articles 75 i 76 del Reglament general de circulació.
Article 14
En els canvis de sentit de marxa, el conductor o conductora que pretén efectuar aquesta maniobra advertirà el seu propòsit amb els senyals òptics preceptius a les persones conductores que circulin darrere amb antelació suficient, i l'efectuarà en el lloc més adequat, de manera que intercepti la via el menor temps possible.
Article 15
Queda prohibit efectuar maniobres de canvi de sentit de marxa en els casos següents:
a) A les vies senyalitzades amb placa o pintures en el paviment que indiquin adreça obligatòria.
b) En els trams de vies pintats amb línies longitudinals de traç continu.
c) A les corbes, canvis de rasant i, en general, a tot lloc on la maniobra impliqui risc de constituir un obstacle per als altres usuaris.
d) En els ponts i túnels.
e) A les cruïlles i bifurcacions que no estiguin degudament preparades per permetre la maniobra.
f) En qualsevol supòsit en què la maniobra obligui a fer marxa enrere, tret que es tracti d'un carrer sense sortida.
Article 16
En aquells llocs on els vehicles hagin de variar de trajectòria pel fet d'haver-hi jardins, monuments, refugis, illetes, glorietes, etc., aquests es vorejaran per la dreta, tret que existeixi senyalització en contra.
Article 17
Es prohibeix circular cap enrere excepte en els casos en què no sigui possible marxar cap endavant ni canviar de direcció o sentit de marxa, i en les maniobres complementàries d'unes altres que ho exigeixin, sempre amb el recorregut mínim indispensable per efectuar-la.
En qualsevol cas el recorregut cap enrere com a maniobra complementària d'una altra que ho exigeixi no podrà ser superior a quinze metres ni envair un encreuament de vies.
Preferència de pas i avançaments
Article 18
Com norma general, a les interseccions tot conductor o conductora està obligat a cedir el pas als vehicles que s'aproximin pel seu costat dret, tret que un senyal indiqui el contrari.
Com a excepció, tindran preferència de pas els vehicles que circulin per una via pavimentada en relació amb els procedents d'unes altres sense pavimentar que accedeixin a aquesta via, i en les glorietes, els que es trobin dintre de la via circular davant els que pretenguin accedir-hi.
Tot conductor o conductora haurà de cedir el pas:
a) Als vehicles dels serveis de policia, extinció d'incendis i assistència sanitària, vehicles d'urgència públics o privats, quan es trobin en servei d'aquesta mena, així com els de servei públic no urgent i els particulars quan prestin un servei d'urgència, sempre que els seus conductors n'adverteixin la presència mitjançant l'ús de senyals lluminosos o acústics prevists per a aquests vehicles en el Reglament general de circulació.
b) Als vehicles que vénguin per la seva dreta en les interseccions no regulades per senyals de prioritat.
c) En els canvis de direcció, als vehicles que circulin per pistes o carrils reservats per a determinades categories d'usuaris.
d) En els canvis de direcció, als vehicles que circulin en sentit contrari per la calçada de la qual hagin de sortir.
e) En sortir d'un camí de terra o d'una propietat contigua a la via pública.
Als efectes expressats, les persones conductores hauran d'adoptar les mesures adequades per facilitar el pas dels vehicles mencionats i no hauran d'iniciar o continuar la marxa o maniobra si això obliga el conductor del vehicle amb prioritat a modificar-ne bruscament la direcció o velocitat.
Article 19
Tot conductor o conductora haurà de deixar pas:
a) Als vianants que circulin per la vorera, quan el vehicle tengui necessitat de travessar-la per una zona autoritzada.
b) Als vianants que travessin per passos de vianants degudament senyalitzats.
c) Durant la maniobra de gir, als vianants que hagin començat a travessar la calçada, encara que no existeixi pas per a aquests.
d) Als viatgers que hagin de pujar a un vehicle de transport públic o n'hagin de baixar en una parada senyalitzada i es trobin entre aquest vehicle i la zona per a vianants o refugi més pròxim.
e) A les tropes en formació, files escolars o comitives organitzades.
El conductor o conductora del vehicle que hagi de deixar pas haurà de mostrar amb prou antelació, per la seva forma de circular, especialment per la seva velocitat moderada, que no posarà en perill o dificultarà el pas de l'usuari o de la usuària amb preferència, i s'haurà d'aturar, fins i tot, si calgués.
Article 20
Tot conductor o conductora té l'obligació de facilitar, en la mesura del possible, l'avançament per qualsevol vehicle de marxa més ràpida.
El conductor o conductora que pretengui efectuar una maniobra d'avançament observarà les prescripcions contingudes en el Reglament general de circulació.
Article 21
Queda prohibit l'avançament en els supòsits compresos en l'article 87 del Reglament general de circulació.
Senyals
Article 22
1. La senyalització preceptiva s'efectuarà de forma específica per a trams concrets de la xarxa viària municipal o de forma general per a tota la població. En aquest cas els senyals es col·locaran a totes les entrades d'aquesta.
2. Els senyals que hi ha a l'entrada de les zones de circulació restringides regeixen en general per a tot l'interior dels seus perímetres respectius.
Article 23
1. Correspon, amb caràcter exclusiu, a l'autoritat municipal o als seus i a les seves agents assenyalar perills, manaments, advertiments o indicacions a les vies urbanes, i no es es podrà col·locar senyal preceptiu o informatiu sense l'autorització municipal prèvia. Per això, l'Alcaldia Presidència i, per delegació, la de serveis corresponent, ordenarà col·locar, retirar i conservar els senyals que en cada siguin procedents.
2. Només es podran col·locar senyals informatius que, a criteri de l'autoritat municipal, tenguin un interès general autèntic.
3. La senyalització de prohibicions, perills, manaments o obligacions, etc. s'efectuarà conforme amb les normes i models de senyals del Reglament general de circulació.
Article 24
L'Ajuntament procedirà, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre, a la retirada immediata de tota aquella senyalització que no estigui degudament autoritzada o no compleixi les normes en vigor.
Article 25
Es prohibeix als particulars instal·lar, retirar, ocultar, modificar o canviar de situació senyals de circulació de la via publica. La persona o persones responsables d'aquests actes hauran de reposar o restituir la senyalització a l'estat inicial. No es permetrà col·locar publicitat en els senyals o al costat d'aquests. Es prohibeix així mateix col·locar pamflets, cartells, anuncis o missatges en general sobre senyals de circulació o en els seus voltants que impedeixin o limitin als usuaris la normal visibilitat de semàfors o senyals, que puguin distreure la seva atenció o induir a confusió.
Circulació en condicions especials
Article 26
En els casos de congestió de la circulació, les persones conductores adoptaran les prescripcions següents:
a) Deixar una distància amb el vehicle que circuli davant que li permeti detenir-se si aquest vehicle es detingués sobtadament.
b) No penetrar a les cruïlles, interseccions i, especialment, en els carrils reservats per a la circulació de vehicles de transport col·lectiu quan sigui previsible que quedarà immobilitzat obstruint la circulació transversal de vehicles o vianants.
c) Quan s'hagi arribat a la detenció del vehicle, facilitar la incorporació a la via per on circuli, davant d'ell, al primer dels vehicles que, procedent d'una altra via transversal, pretengui efectuar-la, quan sense aquesta facilitat resulti impossible la incorporació.
Article 27
Tot conductor o conductora que es vegi obligat a romandre amb el seu vehicle detingut a l'interior d'un túnel o d'un local tancat per un període de temps superior a dos minuts, haurà d'interrompre el funcionament del motor del vehicle fins que pugui prosseguir la marxa.
Article 28
a)Tot conductor o conductora procurarà facilitar la circulació dels vehicles de servei regular de transport col·lectiu urbà/interurbà, a fi que puguin efectuar les maniobres necessàries per reprendre la marxa en sortir de les parades reglamentàries senyalitzades, sense que això signifiqui que aquests vehicles tenguin prioritat.
b)Transports públics, autobusos, camions i vehicles d'obra autoritzats en general, hauran de circular pel carril situat més a la dreta, segons el seu sentit de marxa.
Parades i estacionaments
Article 29
Podran ser regulats els usos de les vies urbanes fent compatible la distribució equitativa dels aparcaments entre totes les persones usuàries amb la fluïdesa necessària del trànsit rodat i amb l'ús per a vianants dels carrers, així com l'establiment de mesures d'estacionament limitat, amb la finalitat de garantir la rotació dels aparcaments. S'entén per parada el que es disposa a l'annex I del RDL 339/90.
No es considerarà parada la detenció accidental o momentània motivada per necessitats de la circulació.
Article 30
Quan s'efectuï la parada o estacionament a la calçada se situarà el vehicle al més prop de la vora dreta d'aquesta, excepte en les de sentit únic en què es podrà situar també al costat esquerre, sempre que ho permeti l'amplària de la via. No es podrà efectuar cap parada quan en un radi d'acció de 40 metres en què es pretengui fer-la hi hagi espai adaptat i senyalitzat a tal fi. Quan per raons de necessitat calgui efectuar la parada en doble fila, s'efectuarà en llocs on no es pertorbi la circulació i sempre que el conductor no abandoni el vehicle.
Article 31
Els autotaxis i altres vehicles de servei públic pararan en la forma i en els llocs senyalitzats a aquest efecte.
Els autobusos, tant de línies urbanes com interurbanes, únicament podran detenir-se per recollir i deixar viatgers a les parades expressament determinades i senyalitzades per l'autoritat municipal, estant obligats a introduir-se el màxim possible en els caixons.
Article 32
L'autoritat municipal podrà requerir les persones titulars de centres docents que tenguin servei de transport escolar perquè proposin itineraris base per recollir alumnes. Una vegada aprovats aquests, l'autoritat podrà fixar parades dintre de cada ruta, quedant prohibida la recollida d'alumnes fora d'aquestes parades.
Article 33
Es prohibeixen les parades en els casos i en els llocs següents:
a) Quan es produeixi obstrucció o pertorbació greu en la circulació de vehicles o de vianants.
b) En doble fila, en carrers i hores de trànsit intens, encara que es reuneixin els requisits establerts en l'article 30 de la present Ordenança.
c) Sobre els refugis, illetes, mitjanes, zones de protecció i altres elements canalitzadors del trànsit.
d) Quan s'obstaculitzi la utilització normal de pas d'entrada o sortida a un immoble de vehicles, persones o animals.
e) En passos per a ciclistes i passos per a vianants.
f) En els ponts, túnels i sota els passos elevats, excepte senyalització en contra.
g) En els llocs on s'impedeixi la visibilitat de la senyalització als usuaris a qui els afecti o obligui a fer maniobres.
h) A les corbes, canvis de rasant i quan la visibilitat sigui insuficient perquè els altres vehicles puguin depassar, sense perill greu, el que estigui aturat.
i) A les parades degudament senyalitzades per a vehicles de servei públic.
j) En els carrils o part de la via reservats exclusivament per a la circulació, o per al servei de determinats usuaris.
k) A les interseccions i a les seves proximitats.
l) En els carrils destinats a l'ús exclusiu del transport públic, o en els reservats per a les bicicletes.
m) A les zones destinades a estacionament i parada d'ús exclusiu per al transport públic.
n) A les zones senyalitzades per a ús exclusiu de minusvàlids.
Article 34
S'entén per estacionament l'amatent per a tal definició en l'Annex I del RDL 339/1990, sempre que no estigui motivada per imperatius de la circulació o pel compliment de qualsevol requisit reglamentari.
Article 35
Es denomina estacionament en fila o cordó aquell en què els vehicles estan situats un darrere l'altre.
Es denomina estacionament en bateria aquell en què els vehicles estan situats un al costat de l'altre.
Article 36
A les vies de doble sentit de circulació, l'estacionament, quan no estigui prohibit, s'efectuarà en el costat dret del sentit de la marxa.
A les vies d'un sol sentit de circulació, i sempre que no existeixi senyal en contra, l'estacionament s'efectuarà en ambdós costats de la calçada, sempre que es deixi una amplària per a la circulació no inferior a la d'un carril.
Si no ha senyalització en contra, l'estacionament s'efectuarà paral·lelament a la vorada de la calçada, de tal manera que permeti a la resta de persones usuàries fer un bon ús de l'espai disponible restant.
Article 37
L'autoritat municipal podrà fixar la zona en la via pública per estacionar o per usar-les com a terminals de línia d'autobusos, tant de servei urbà com interurbà.
Els vehicles remolcs i semiremolcs que no vagin acompanyats del seu corresponent vehicle tractor, no podran ser estacionats, a la via pública urbana excepte en els llocs expressament autoritzats.
S'autoritza el seu estacionament en els carrers ubicats completament en zona del polígon industrial d'Alaior.
Sense perjudici de l'anterior, es faculta l'Alcaldia a limitar l'aparcament d'aquests vehicles al polígon industrial, quan hi hagi causes d'interès general.
Si la infracció es manté per temps superior a les 72 hores, la Policia Local podrà procedir a la retirada del vehicle remolc o semiremolc de la via pública, aplicant el que estableix l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per prestació del servei de retirada de vehicles de la via pública i subsegüent custòdia del vehicle.
Article 38
No podran usar-se les vies públiques per estacionar-hi vehicles exposats per vendre's. En el mateix sentit, les empreses de lloguer de vehicles hauran de tenir aparcaments privats per ubicar-hi els vehicles en espera de ser llogats o fora d'ús, per la qual cosa queda prohibit estacionar-los a la via pública, excepte que ja hagin estat llogats.
Article 39
Es prohibeix estacionar en els casos i llocs següents:
a) Allà on estan prohibides les parades.
b) Sobre les voreres, passeigs i altres zones destinades al pas de vianants.
c) En doble fila, en qualsevol supòsit.
d) En els llocs reservats per a càrrega i descàrrega de mercaderies.
e) A les zones reservades per a estacionament de vehicles de servei públic.
f) Davant dels accessos d'edificis destinats a espectacles o actes públics, en les hores en què aquests tenguin lloc, ja que amb això es resta facilitat a la sortida massiva de persones en cas d'emergència, correctament senyalitzats.
g) Quan el vehicle estacionat deixi per a la circulació rodada una amplària lliure inferior a la d'un carril.
h) A una distància inferior de tres metres a cada costat de les parades d'autobusos senyalitzades, tret que existeixi senyalització en contra.
i) Davant dels punts de policia i sortides de serveis d'urgències.
j) Quan s'impedeixi l'accés o sortida de persones o vehicles als immobles.
k) Quan s'impedeixi o obstrueixi la sortida d'un altre vehicle degudament estacionat.
l) En els carrils o parts de vies reservats exclusivament per a la circulació o per al servei de determinats usuaris.
m) En els llocs reservats exclusivament per a parades de vehicles.
n) Sortida d'emergència de locals públics, correctament senyalitzats i durant les hores d'obertura senyalitzades.
o) En els llocs habilitats per l'autoritat municipal com d'estacionament amb limitació horària, sense col·locar el distintiu que ho autoritza o quan col·locat el distintiu es mantengui estacionat el vehicle excedint el temps màxim permès per l'Ordenança municipal
p) Davant dels guals senyalitzats correctament.
q) Quan s'impedeix a les persones el pas normal als immobles.
r) Davant dels llocs reservats per als contenidors del servei municipal de neteja.
Immobilització i retirada de vehicles de la via pública
Article 40
Els i les agents de l'autoritat encarregats de la vigilància del trànsit, sens perjudici de la denúncia que haurien de formular per les infraccions corresponents, podran ordenar la immobilització immediata de vehicles en el lloc més adequat de la via publica, en els casos prevists en l'article 84 del RDL 339/90.
La immobilització del vehicle serà deixada sense efecte tan aviat com desaparegui la causa que la va motivar o pugui substituir al conductor o conductora un altre d'habilitat per fer-ho que ofereixi garantia suficient als i a les agents de l'autoritat i l'actuació del qual hagi estat requerida per la persona interessada, sempre d'acord amb el disposat en l'article referit en el paràgraf anterior.
Article 41
Els i les agents de l'autoritat encarregats de la vigilància del trànsit, en els casos legalment establerts en l'article 85 del RDL 339/90, podran adoptar o ordenar la mesura cautelar de retirada dels vehicles de la via i dipòsit posterior d'aquests en el lloc que es designi, especialment quan obstaculitzin o dificultin la circulació o suposin un perill per a aquesta, o es trobin incorrectament aparcats a les zones d'estacionament restringit perquè no es trobin proveïts del títol que habiliti l'estacionament o excedeixin de l'autorització concedida fins que s'assoleixi la identificació del seu conductor.
No serà procedent retirar el vehicle quan trobant-se present el conductor o la conductora adopti, amb caràcter immediat, les mesures que siguin procedents per cessar en la seva situació irregular.
Igualment, els i les agents de la Policia Local d'Alaior podran ordenar la retirada de vehicles a les vies interurbanes del terme municipal d'Alaior i posterior dipòsit d'aquests, en els casos i en les condicions que reglamentàriament es determinin.
Article 42
A títol merament enunciatiu, es consideraran causes de retirada de vehicles de la via publica les següents:
a) Quan constitueixi perill, causi greu pertorbació a la circulació de vehicles o vianants o al funcionament d'algun servei públic, o deteriori el patrimoni públic i també quan pugui presumir-se racionalment el seu abandó.
b) Quan un vehicle es trobi estacionat en doble fila sense conductor.
c) Quan ho estigui a la sortida o entrada de garatges que estiguin degudament senyalitzats amb la placa de gual corresponent, expedida per l'Ajuntament.
d) Quan el vehicle es trobi estacionat en lloc prohibit degudament senyalitzat amb la consegüent pertorbació de la circulació.
e) Quan estigui estacionat davant de les sortides d'emergència de locals destinats a espectacles públics durant les hores en què tenguin lloc.
f) Quan es trobi estacionat en lloc expressament senyalitzat amb reserva de càrrega o descàrrega durant les hores a elles destinades i consignades en el senyal corresponent.
g) Quan el vehicle es trobi estacionat a les parades reservades per als transports públics, sempre que es trobin degudament senyalitzades i delimitades.
h) Quan ho estiguin en llocs expressament reservats a serveis d'urgències i seguretat, tals com ambulàncies, bombers i policia.
i) Quan el vehicle estacionat impedeixi el gir autoritzat pel senyal corresponent
j) Quan el vehicle es trobi estacionat totalment o parcialment sobre una vorera o passeig en els quals no estigui autoritzat estacionar-hi.
k) Quan ho estigui en una vorera o xamfrà de manera que sobresurti de la línia de la vorada d'alguns dels carrers adjacents i interrompi amb això el pas d'una fila de vehicles.
l) Quan es trobi en un emplaçament que impedeixi la vista dels senyals de trànsit als altres usuaris de la via.
m) Quan hagin transcorregut 24 hores des de la immobilització del vehicle sense que s'hagi sol·licitat la suspensió d'aquella mesura.
n) Quan es presumeixi racionalment que ha estat abandonat en la via.
o) En cas d'accident que impedeixi continuar la marxa.
p) Quan hagi estat immobilitzat per deficiència.
q) Quan immobilitzat un vehicle d'acord amb el disposat en l'article 67.4 del RD legislatiu 339/90, de 2 de març, sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, l'infractor persisteixi en la seva negativa a dipositar o garantir el pagament de l'import de la multa.
r) Quan un vehicle romangui estacionat en llocs habilitats per l'autoritat municipal com d'estacionament amb limitació horària sense col·locar el distintiu que ho autoritza, o quan es depassi el doble del temps permès per aquesta Ordenança.
s) Quan un vehicle romangui estacionat en els carrils o parts de les vies reservats exclusivament per a la circulació o per al servei de determinats usuaris.
t) Quan un vehicle romangui estacionat a les zones senyalitzades per a l'ús exclusiu de discapacitats sense col·locar la targeta reglamentària als vehicles de persones amb mobilitat reduïda.
u) Quan s'hagi estacionat en els carrils destinats a l'ús exclusiu del transport públic o en els reservats per a bicicletes
v) Quan es trobi a l'itinerari o espai que hagi de ser ocupat per una comitiva, desfilada, processó, cavalcada, prova esportiva o una altra activitat de relleu, degudament autoritzada.
w) Quan resulti necessari per reparar i netejar la via publica. Aquestes dues últimes circumstàncies es faran advertir, si escau, amb el màxim temps possible i els vehicles seran conduïts al lloc autoritzat més pròxim, amb indicació a les persones conductores de la situació d'aquests. Aquest trasllat no comportarà cap pagament, amb independència del lloc on es dugui el vehicle.
x) Quan estigui estacionat davant de les sortides d'emergències, degudament senyalitzades, de locals destinats a espectacles públics durant les hores en què tenguin lloc.
y) Quan el lloc de la immobilització no resulti l'adequat pel fet d'afectar la circulació de vehicles o persones.
Article 43
1. La retirada del vehicle comportarà conduir-lo al lloc que designi l'Ajuntament i s'adoptaran les mesures necessàries per posar-ho en coneixement del propietari o de la propietària i/o del conductor o de la conductora tan aviat com sigui possible. S'haurà de deixar un imprès d'advertiment de trasllats a l'estacionament inicial.
2. La retirada se suspendrà a l'acte si el conductor o la conductora o una altra persona autoritzada compareixen abans que la grua hagi iniciat la marxa amb el vehicle enganxat i adopta les mesures convenients per fer cessar la situació irregular en la qual es trobava el cotxe, la qual cosa no eximeix de pagar obligatòriament les taxes generades fins al moment.
Restitució del vehicle i aixecament de la immobilització
Article 44
1. Sens perjudici de les excepcions previstes en els apartats 22 i 23 de l'article 42, les despeses que s'originin com a conseqüència de la retirada del vehicle i la seva estada en el dipòsit municipal seran a compte de la persona titular, que haurà d'abonar-los o garantir-ne el pagament com a requisit previ a la devolució del vehicle, sens perjudici del dret a interposar els recursos que corresponguin.
2. Les despeses que puguin ocasionar-se amb la immobilització del vehicle seran a compte del conductor o conductora o de qui legalment ha de respondre per ell.
3. La quantia d'aquestes despeses serà independent de la multa que per denúncia de la infracció comesa correspongui.
4. Es considera que la iniciació en la retirada d'un vehicle ha de comportar el pagament de despeses.
Accidents i danys
Article 45
Serà funció de la Policia Local la instrucció d'atestats per accidents de circulació a les vies urbanes. Quant als principis de la seva actuació, seran els fixats a la Llei orgànica 2/86, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat i se subjectarà al que disposa la Llei orgànica 10/95, de 23 de novembre, del Codi penal. Les persones usuàries de les vies que es vegin implicades en un accident de trànsit, ho presenciïn o en tenguin coneixement estaran obligades a auxiliar o sol·licitar auxili per atendre les víctimes, si n'hi hagués; prestar la seva col·laboració per evitar perills o danys majors; restablir, en la mesura del que sigui possible, la seguretat de la circulació, i ajudar a l'esclariment dels fets. Tot conductora o conductor implicat en un accident adoptarà les prescripcions següents:
a) Detenir-se tan aviat com li sigui possible sense crear perill per a la circulació.
b) Tractar de mantenir la seguretat de la circulació en el lloc de l'accident fins que arribin agents de l'autoritat.
c) En el cas que hagi resultat morta o ferida alguna persona, tractarà d'evitar, sempre que això no suposi perill per a la seguretat de la circulació, la modificació de l'estat de les coses i la desaparició d'empremtes o aquells elements que puguin resultar d'utilitat per determinar la responsabilitat de l'accident.
d) No abandonar el lloc de l'accident fins que no arribin els i les agents de l'autoritat, sempre que les ferides causades siguin lleus, no necessitin assistència i cap de les persones implicades ho sol·liciti.
e) Facilitar les dades necessàries sobre la seva identitat si així ho requereixen altres persones implicades en l'accident.
f) Sotmetre's a les proves legalment establertes que indiquin les autoritats o els seus agents per comprovar el grau d'impregnació alcohòlica o el consum d'estupefaents, psicotròpics o estimulants.
g) Prestar l'auxili i l'assistència que li sol·licitin els i les agents de l'autoritat en les actuacions que, motivades per un accident de trànsit, siguin conduents a evitar perills o a facilitar l'atenció o evacuació de les persones ferides.
Article 46
Tot conductor o conductora que produeixi danys en els senyals destinats a regular la circulació o a qualsevol altre element de la via publica estarà obligat a posar-ho en coneixement de l'autoritat municipal o als seus agents al més aviat possible.
Article 47
El conductor o la conductora que causés algun dany a qualsevol vehicle estacionat sense conductor o conductora procurarà localitzar i advertir la persona interessada del dany causat i facilitar-li la seva identitat. En cas que aquesta localització no resulti possible, haurà de comunicar-lo a l'agent de l'autoritat més pròxim o, en defecte d'això, a la Prefectura de la Policia Local o persona que pugui advertir el propietari o la propietària del vehicle danyat.
Requisits per a la circulació de vehicles
Article 48
No podrà circular cap vehicle que no reuneixi totes i cadascuna de les condicions que a aquest efecte estableix el Reglament general de circulació.
Igualment, tot conductor o conductora vindrà obligat a dur la documentació del vehicle. Els ciclomotors hauran de dur en lloc visible la placa amb el número de matrícula expedida per la Prefectura Provincial de Trànsit. Així mateix, les persones conductores de ciclomotors i motocicletes hauran d'usar casc protector durant la conducció.
Els cicles o ciclomotors no podran ser ocupats per més d'una persona quan hagin estat construïts per a una de sola.
Correspondrà a l'autoritat municipal mantenir les vies urbanes de titularitat municipal en condicions adequades de seguretat per a la circulació, tant pel seu traçat com pel seu estat de conservació, i s'hauran de mantenir, en tot moment, expedites per al trànsit i degudament senyalitzades.
Article 49
Quan les condicions de visibilitat no siguin adequades, els vehicles circularan amb els llums denominats "d'encreuament" encesos. Es prohibeix l'ús a les vies urbanes de l'enllumenat de carretera. Hauran de dur encesos durant el dia el llum de curt abast o encreuaments les motocicletes i ciclomotors.
Article 50
Les persones conductores i ocupants de tot vehicle hauran d'evitar produir sorolls que sobrepassin els legalment establerts en l'Ordenança municipal corresponent, principalment durant la nit.
Als efectes expressats, i sens perjudici de l'establert en les ordenances i bans corresponents, es prohibeix:
a) Tocar el clàxon, excepte en casos d'extrema necessitat, i sempre que el seu ús no pugui substituir-se pel de senyals lluminosos. No es considerarà extrema necessitat la circulació amb caravana o la densitat de trànsit superior a l'habitual.
b) Carregar i descarregar mercaderies sorollosament.
c) Tancar les portes del vehicle, la tapa del motor o el portaequipatges amb brusquedat i produir sorolls molests.
d) Circular amb l'anomenat escapament lliure sense el preceptiu dispositiu silenciador de les explosions.
e) Utilitzar a un volum elevat la ràdio, un magnetòfon o qualsevol altre aparell reproductor de sons instal·lat en el vehicle, tret que estigui degudament autoritzat per l'autoritat municipal.
f) Romandre amb el motor en marxa quan el vehicle estigui estacionat.
g) Fer funcionar el motor a un règim elevat de revolucions.
h) Provocar sorolls procedents del derrapatge de rodes per velocitat excessiva, mal estat general dels pneumàtics o condicions no adequades.
Article 51
Les persones propietàries estan obligades a mantenir els seus vehicles en les degudes condicions i utilitzar-los de manera que l'emissió de pertorbacions electromagnètiques, sorolls, fums i gasos nocius no excedeixi dels límits permesos per la legislació vigent i l'ordenança corresponent.
Quan els fums, sorolls i gasos d'un vehicle excedeixin dels limitis referits, el seu propietari s'abstindrà d'usar-lo i estarà obligat a requerir els serveis d'una grua per traslladar-lo a un taller que repari l'anomalia o, en defecte d'això, podrà ser retirat pels o per les agents de l'autoritat, sent a càrrec del propietari o de la propietària les despeses que es generin.
Instal·lacions a la via pública
Article 52
Es prohibeix col·locar qualsevol tipus d'obstacle a la via publica que pugui dificultar la circulació, parada o estacionament de vehicles, fer-los perillosos o deteriorar aquella o les seves instal·lacions, excepte autorització municipal prèvia. Així mateix, no podrà instal·lar-se cap cartell, pal, fanal, tendal, marquesina, etc. que dificulti la visibilitat de senyals de circulació o pintura en el paviment o les característiques dels quals puguin induir a error als usuaris.
Article 53
Per executar obres a la via publica, així com per tancar carrers o anàleg es requerirà autorització prèvia de l'Ajuntament. Es concedirà per escrit amb indicació de les mesures de seguretat que cal prendre, senyalització i abonaments de les quantitats pels conceptes que prevegin les ordenances i disposicions reguladores en la matèria.
Article 54
No podrà efectuar-se cap rodatge de pel·lícula, documental, etc. a la via publica que interfereixi o dificulti la circulació rodada sense autorització expressa dels serveis municipals competents, que determinaran en el permís corresponent les condicions en les quals s'haurà d'efectuar el rodatge, quant a durada, horari, elements i vehicles a utilitzar, estacionament, etc.
Article 55
No podrà efectuar-se cap prova esportiva a la via pública sense autorització prèvia de l'Ajuntament, que resoldrà atenent als informes dels serveis municipals corresponents i especialment al de la Policia Local i determinarà les condicions que, respecte a itineraris, mesures de precaució, etc., es considerin oportunes. La Policia Local podrà sol·licitar de les persones organitzadores l'auxili de personal dependent d'aquestes perquè desenvolupi funcions auxiliars complementàries.
Circulació de vianants
Article 56
Els vianants transitaran per les voreres, passeigs o andanes destinats a ells.
Excepcionalment podran transitar per la calçada, sempre que adoptin les degudes precaucions i no produeixin pertorbació greu en la circulació, en els supòsits següents:
a) Quan duguin objectes voluminosos que puguin constituir, si transiten per la vorera, un entrebanc d'importància per als altres vianants.
b) Els grups de vianants que formin un seguici.
c) Els impedits que transitin amb cadira de rodes, si no existeixen voreres rebaixades a aquest efecte.
d) Quan no existeixin zones per transitar els vianants, podran fer-ho per la calçada pel lloc més allunyat del centre d'aquesta.
Article 57
Com norma de caràcter general hauran de circular per la vorera de la dreta segons el sentit de marxa, si són estretes i impedeixen circular folgadament en ambdós sentits.
Quan existeixi una sola vorera o en el supòsit d'haver-n'hi dues quan l'amplària d'una d'elles ho permeti, podran fer-ho indistintament per qualsevol de les dues, donant preferència als vianants que circulin per la seva dreta.
Article 58
Els vianants no es poden detenir a les voreres formant grups que puguin dificultar el trànsit dels altres usuaris tret que resulti inevitable per travessar per un pas de vianants o pujar a un vehicle.
Quan portin objectes que suposin perill o brutícia, adoptaran les màximes precaucions per evitar molèsties.
Article 59
Es prohibeix als vianants:
a) Travessar la calçada per punts distints als autoritzats.
b) Córrer, saltar o circular de manera que molestin els altres transeünts.
c) Esperar els autobusos i altres vehicles de servei públic fora dels refugis o voreres, o envair la calçada per sol·licitar-ne la parada.
d) Pujar a un vehicle en marxa o baixar-ne.
Article 60
Els vianants que hagin de travessar la calçada ho efectuaran amb la màxima diligència, sense detenir-se ni entorpir els altres usuaris, ni pertorbar la circulació. En tot cas, adoptaran les prescripcions següents:
a) En els passos regulats per semàfors han d'obeir les indicacions dels llums i no poden passar fins que el senyal dirigit a ells els ho autoritzi.
b) En els passos regulats per agents han d'obeir, en tot cas, les indicacions que aquests efectuïn.
c) En els passos restants no han de penetrar a la calçada sense haver-se cerciorat prèviament, a la vista de la distància i la velocitat a què circulin els vehicles més pròxims, que no existeix perill per travessar.
d) Quan no existeixi pas per a vianants senyalitzat en un radi d'acció de 100 metres, es travessarà pels cantons i en direcció perpendicular a l'eix de la via. En aquest supòsit, abans de travessar s'hauran d'assegurar que ho poden fer sense risc ni entorpiment indegut.
Càrrega i descàrrega
Article 61
1. Les operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies s'efectuaran amb estricta observança de les normes següents:
a. S'estacionarà el vehicle al costat de la vorada de la vorera o en llocs on no es pertorbi la circulació i, en cap cas, s'interrompi.
b. Les mercaderies es carregaran i descarregaran pel costat del vehicle més pròxim a la vorada de la vorera.
c. La càrrega i descàrrega s'efectuarà amb la màxima cura i es procurarà evitar sorolls i qualsevol altra molèstia a les persones usuàries i al veïnat.
d. Les operacions de càrrega i descàrrega es realitzaran amb personal suficient a fi d'aconseguir la màxima celeritat per fer-les, així com amb vehicles dedicats al transport de mercaderies degudament autoritzats amb la targeta de transports. L'Ajuntament podrà limitar el pes dels vehicles esmentats segons el tipus i característiques de les vies de la població.
e. Es prohibeix dipositar al terra les mercaderies o objectes que s'estiguin carregant o descarregant; s'han de dur directament de l'immoble al vehicle i a l'inrevés.
La càrrega i descàrrega podrà ser objecte de regulació a part si ho aconsellin les exigències de la vida diària en matèria de circulació, tant de vehicles com de vianants.
2. Es podrà habilitar una targeta municipal de transports per als vehicles que, tot i ser adequats per al transport de mercaderies, no poden obtenir, per les seves característiques (menys de 2.000 Kg), la targeta de transports que concedeix el Consell Insular. Els vehicles hauran de tenir característiques comercials i/o de transport mixt, de dos seients, l'activitat dels quals, en tot o en part, es desenvolupi al terme municipal d'Alaior.
Per a la concessió d'aquesta targeta hauran de tenir i aportar els documents següents:
Article 62
1. L'autoritat municipal podrà establir i senyalitzar zones i horaris per realitzar les operacions de càrrega i descàrrega. En aquest supòsit, queda prohibit efectuar aquestes operacions dintre d'un radi d'acció de 100 metres, comptats a partir de la zona reservada.
2. No podran romandre estacionats a les zones habilitades per a càrrega i descàrrega els vehicles que no estiguin fent aquesta activitat.
3. Les operacions de càrrega i descàrrega hauran de fer-se al més ràpidament possible, per la qual cosa el límit de temps autoritzat serà de 30 minuts. Excepcionalment es podrà autoritzar un període superior amb sol·licitud prèvia motivada i per a una operació concreta.
4. Per facilitar el control del temps màxim en la realització de l'operació de càrrega i descàrrega que s'estableix en el punt anterior, serà obligatòria l'exhibició de l'hora d'inici de l'operació, que es col·locarà a la part interior del parabrises de tal forma que quedi totalment visible.
5. El vehicle que superi el temps autoritzat i establert en el punt tercer es tindrà com a vehicle no autoritzat, per la qual cosa podrà ser denunciat i fins i tot retirat pel servei de grua.
Article 63
En la construcció d'edificacions de nova planta, les persones sol·licitants de les llicències d'obres hauran d'acreditar que disposen d'un espai a l'interior de l'obra destinat a estacionament per a càrrega i descàrrega.
Quan això no sigui possible, les zones reservades d'estacionament per obra es concediran a instància motivada del peticionari, que haurà d'acreditar mitjançant l'informe tècnic oportú la impossibilitat de reservar l'espai referit en l'apartat anterior.
L'autoritat municipal, a la vista de la documentació aportada, determinarà sobre la procedència de concedir-ho o sobre els condicionaments de la que s'autoritzi, i serà primordial garantir la seguretat dels vianants i usuaris de la via.
Les reserves d'estacionament que per a l'ús expressat o per a qualsevol altre ús es puguin concedir meritaran el pagament de les taxes que a aquest efecte s'estableixin en les ordenances fiscals corresponents.
Article 64
No podran instal·lar-se contenidors a la via pública sense autorització expressa de l'autoritat municipal, que concedirà o denegarà la sol·licitud segons ho aconsellin les circumstàncies de circulació o estacionament de la zona i l'Ordenança fiscal corresponent.
De les autoritzacions per a l'entrada i sortida de vehicles (guals)
Article 65
Està subjecte a autorització municipal l'accés de vehicles a l'interior d'immobles quan sigui necessari travessar voreres o altres béns de domini i ús públic o que suposi un ús privatiu o una especial restricció dels usos que correspongui a tots els ciutadans respecte a tots els béns o impedeixi l'estacionament o parada d'altres vehicles enfront del qual es realitza l'accés.
Article 66
Obligacions de la persona titular del gual. A la persona titular o a la comunitat de propietaris corresponent se li aplicaran les obligacions següents:
a) Netejar els accessos a l'immoble de greix, olis o altres elements produïts a conseqüència de l'entrada i sortida de vehicles.
b) Col·locar els senyals de gual permanent en zona visible de la porta d'entrada i sortida de l'immoble.
c) Adquirir els senyals de gual aprovats per l'Ajuntament.
Article 67
L'autorització d'entrada dels vehicles serà concedida per la Batlia o Regidoria delegada corresponent a proposta de la Policia Local.
La sol·licitud d'autorització d'entrada de vehicles podrà ser sol·licitada per les persones propietàries i les posseïdores o els posseïdors legítims dels immobles a què s'hagi d'autoritzar l'accés.
Article 68
L'expedient de concessió d'entrada de vehicles podrà iniciar-se d'ofici o per petició prèvia de les persones interessades i ha d'acompanyar-se de la documentació següent:
Quan els documents exigits siguin dels expedits per l'Ajuntament d'Alaior, se'n podrà suplir l'aportació quan així ho faci constar la persona interessada i faciliti les dades necessàries per localitzar-ne i verificar-ne l'existència.
Article 69
Les entrades de vehicles podran ser sol·licitades per als següents tipus d'immobles:
Article 70
Senyalització. Es podran constituir dos tipus de senyalització en els guals, la vertical (obligatòria en tots els casos) i l'horitzontal (segons necessitats).
No es permet col·locar rampes que ocupin la calçada.
En el cas que la persona interessada necessiti realitzar alguna obra d'adaptació del gual haurà de demanar la llicència d'obres corresponent.
Les despeses que ocasioni la senyalització descrita i l'obres necessàries seran a compte de la persona sol·licitant, que estarà obligada a mantenir la senyalització tant vertical com horitzontal en les condicions adequades.
Article 71
Els desperfectes ocasionats a les voreres amb motiu de l'ús especial que comporta l'entrada i sortida de vehicles amb motiu del gual concedit serà responsabilitat de les persones titulars, que estaran obligades a reparar-les a requeriment de l'autoritat municipal i dintre dels termes que a aquests efectes es disposin. L'incompliment donarà lloc a l'execució forçosa en els termes regulats a la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Article 72
L'Ajuntament podrà suspendre per raons del trànsit obres a la via pública o per altres circumstàncies extraordinàries els efectes de l'autorització amb caràcter temporal.
Article 73
Les autoritzacions podran ser revocades per l'òrgan que les va dictar en els casos següents:
a) Pel fet de ser destinades a finalitats diferents per a les quals van ser atorgades.
b) Per fet d'haver desaparegut les causes o circumstàncies que van donar lloc al seu atorgament.
c) Pel fet de no abonar el preu públic anual corresponent, en cas d'estar dictat.
d) Pel fet de no tenir la senyalització corresponent o en les condicions adequades.
e) Per causes motivades pel trànsit i/o la via pública.
La revocació donarà lloc a l'obligació del o de la titular de retirar la senyalització, reparar la vorera al seu estat inicial i lliurar la placa identificativa de l'Ajuntament.
Article 74
Quan la persona titular sol·liciti la baixa o l'anul·lació de l'autorització d'entrada de vehicles per deixar d'usar el local com a aparcament, s'haurà de suprimir tota la senyalització indicativa de l'existència del gual, adequar la vorera al seu estat inicial i lliurar la placa identificativa a l'Ajuntament.
Havent comprovat prèviament el servei municipal corresponent el compliment d'aquests requisits, es concedirà la baixa sol·licitada.
Article 75
L'Ajuntament, amb la finalitat de regular més efectivament tot el es refereix a entrades i sortides de vehicles (guals), podrà dictar una ordenança específica per a aquest tipus d'autoritzacions.
Limitacions a l'ús general de la via pública
Article 76
L'autoritat municipal podrà establir limitacions a la circulació de determinada categoria de vehicles, a la realització de les operacions de càrrega i descàrrega i a la durada de l'estacionament.
Als efectes expressats, l'Alcaldia Presidència podrà establir mitjançant el ban corresponent les limitacions que sobre això s'estimin procedents.
Article 77
Tot vehicle el pes i les dimensions del qual excedeixin dels autoritzats necessitarà per circular per les vies urbanes un permís expedit per l'autoritat municipal, en el qual es farà constar l'itinerari que hagi de seguir el vehicle i les hores en què se li permet circular, i la conveniència de dur escorta o no segons el parer de la Policia Local, sens perjudici del disposat en les ordenances fiscals aplicables.
Article 78
Queda prohibida, excepte autorització especial, la circulació dels vehicles següents:
a) Aquells de longitud superior a cinc metres, en els quals la càrrega sobresurti més de dos metres per la seva banda anterior i més de tres per la seva banda posterior.
b) Aquells de longitud inferior a cinc metres, en els quals la càrrega sobresurti més d'un terç de la longitud de vehicle.
c) Aquells que transportin mercaderies perilloses.
d) Els camions i camionetes amb la trapa caiguda.
e) Els vehicles de tracció animal destinats al transport de mercaderies.
f) Camions de més de 12,5 tones de pes màxim autoritzat.
Article 79
Queda prohibit el trànsit per les vies urbanes d'animals solts o en manades o ramats, encara que vagin custodiats per alguna persona. Excepcionalment es permetrà que transitin per les vies publiques en casos de fires, exposicions i anàlogues una vegada s'hagi obtingut l'oportuna autorització de l'Ajuntament.
Article 80
Els vehicles destinats a la recollida i transport d'escombraries, d'animals, de restes de productes alimentaris i de matèries inflamables estaran subjectes a les prescripcions contingudes en la normativa especial sobre aquests.
Article 81
L'autoritat municipal podrà determinar les zones en què es permetrà efectuar la pràctica de maniobres amb vehicles de doble comandament i les normes a què s'ha d'ajustar la realització d'aquestes pràctiques.
Al mateix temps, també podrà determinar les vies en què es prohibeix la realització de pràctiques de conducció, en les quals el vehicle haurà de ser obligatòriament conduït pel professor o professora o persona que estigui en possessió del permís corresponent.
Article 82
L'autoritat municipal podrà establir carrils reservats a la circulació per a una determinada categoria de vehicles o d'usuaris, i quedarà prohibit transitar-hi a qualssevol altres no compresos en aquesta categoria, sens perjudici de l'especial protecció a la circulació de bicicletes i ciclomotors segons determini l'autoritat municipal en disposicions complementàries.
Article 83
L'autoritat municipal podrà ordenar el tancament a la circulació rodada parcialment o totalment, amb caràcter provisional o definitiu, en aquelles vies públiques en què s'estimi oportú, sens perjudici de l'especial regulació de la circulació de bicicletes.
Article 84
Correspondrà exclusivament a l'autoritat municipal autoritzar l'ordenació de l'estacionament i la circulació en aquells vials d'ús públic encara que siguin de propietat privada. Com a conseqüència d'això, no es podrà tallar la circulació ni instal·lar senyal o indicació de cap tipus sense aquesta autorització.
Article 85
L'autoritat municipal podrà establir en determinades zones l'estacionament limitat, com a mitjà d'ordenació del trànsit o de selecció d'aquest, i podrà adoptar per fer-ho les mesures necessàries per evitar l'entorpiment el trànsit. Entre elles, les limitacions horàries de durada de l'estacionament i les mesures correctores necessàries, inclosa la retirada del vehicle o la seva immobilització quan no es trobi proveït d'un títol que l'habiliti per estacionar en zones limitades en temps o s'excedeixi de l'autorització concedida fins que s'assoleixi identificar el conductor o la conductora.
Article 86
La limitació de circulació, càrrega i descàrrega i estacionament establerta en aquesta Ordenança podrà ser objecte d'excepció en aquells supòsits en què, segons el parer de l'autoritat municipal, concorrin circumstàncies de naturalesa especial que aconsellin fer ús d'aquesta excepcionalitat.
Article 87
L'autoritat municipal podrà reservar a la via pública espai d'estacionament en determinades zones amb especials problemes de trànsit i aparcament per a ús exclusiu de les persones residents i per a les persones conductores discapacitades amb caràcter general. En aquest últim cas, si les circumstàncies personals ho aconsellen i les de la via ho permeten, sempre com a excepció, es podrà reservar un estacionament individual per a una persona concreta afectada per una mobilitat reduïda que superi el 77 % d'incapacitat i que resideixi a les proximitats. Aquest estacionament haurà de ser indicat, a més de la senyalització vertical i horitzontal específica, amb una llegenda en la qual s'indiqui el número de la matrícula del vehicle autoritzat.
Servei d'estacionament regulat ORA
Article 88
1. S'estableix en aquest municipi un servei d'ordenació i regulació dels aparcaments de vehicles de tracció mecànica a les vies públiques d'aquesta localitat.
Aquestes zones d'estacionament limitat només podran ser utilitzades per vehicles turismes. Queden exclosos de la seva utilització els ciclomotors, les motocicletes i les bicicletes, que s'hauran d'estacionar en els llocs fixats a aquest efecte.
2. Queden exclosos de la limitació de la durada de l'estacionament i no subjectes al pagament de la taxa els vehicles següents:
a) Els taxis, quan el conductor o la conductora estigui present.
b) Els de propietat d'organismes de l'Estat, comunitat autònoma, consell insular i ajuntaments degudament identificats, durant la prestació de serveis de la seva competència.
c) Els de les representacions diplomàtiques acreditades a Espanya, externament identificats amb matrícula diplomàtica i a condició de reciprocitat.
d) Els destinats a l'assistència sanitària que pertanyin a l'IB-Salut, Creu Roja Espanyola i les ambulàncies.
e) Els vehicles utilitzats per a persones amb discapacitat, quan estiguin en possessió de l'autorització especial per a persona amb mobilitat reduïda i la targeta acreditativa d'aquesta autorització sigui perfectament visible.
f) Els utilitzats pel personal municipal, encara que siguin de propietat privada, en acte de servei i degudament autoritzats.
Article 89
Les vies públiques que constitueixin zona d'aplicació d'aquest servei seran objecte de la senyalització adequada, tant horitzontal com vertical. Els carrers que inicialment es regulen per aquest sistema són: carrer des Ramal, carrer de Miguel de Cervantes i aparcament públic del carrer de Baixamar.
Per Resolució d'Alcaldia es podran ampliar o reduir les zones indicades i el nombre d'aparcaments reservats si les circumstàncies així ho aconsellen.
Article 90
El servei funcionarà, atenent-se a les diferents estacions de l'any, en dies laborables en horari de matí i capvespre. Queda inicialment fixat en:
Hivern (d'octubre a maig), de dilluns a divendres:
Dissabtes:
Estiu (de juny a setembre), de dilluns a divendres:
Dissabtes:
Per Resolució d'Alcaldia es podrà modificar l'horari establert.
Article 91
1. El control de temps d'estacionament s'efectuarà mitjançant comprovant que serà obtingut en els aparells distribuïdors instal·lats a aquest efecte. El conductor o la conductora del vehicle estarà obligat a col·locar el comprovant a la part interna del parabrises, de manera que quedi perfectament visible i llegible des de l'exterior. En cas contrari es considerarà com a estacionament sense el corresponent tíquet. En l'esmentat comprovant figurarà el dia, mes, hora d'arribada i l'hora màxima permesa.
2. El règim de tarifes i les seves modificacions, les disposicions relatives als subjectes obligats a pagar o exempts de pagament, etcètera i tot el que no ve regulat en aquesta Ordenança, es regirà pel que disposi l'Ordenança fiscal del preu públic corresponent.
3. Els títols que habiliten l'estacionament seran els comprovants de pagament del temps d'estacionament i seran prepagats a les màquines expenedores. Queda a criteri de l'autoritat municipal l'admissió dels diferents mitjans de pagament.
4. Les persones usuàries, una vegada abonades les tarifes establertes en l'Ordenança corresponent, podran estacionar a les zones delimitades a aquest efecte, amb un límit màxim de dues hores, i hauran de canviar el vehicle de carrer o situar-lo a 100 metres de distància passat aquest temps. Les tarifes seran de vint minuts com a mínim i de dues hores com a màxim.
Article 92
1. Es consideraran infracció de les normes citades les conductes següents:
a. L'aparcament efectuat sense comprovant vàlid.
b. L'aparcament efectuat per estacionament de temps superior a l'assenyalat en el comprovant.
2. Amb independència de les facultats que assumeixin els i les agents de la Policia Local, amb caràcter general, en matèria d'infraccions a aquesta Ordenança, les referides als apartats d'aquest article seran denunciades per vigilants del servei en qualitat de col·laboradors de l'autoritat.
Règim sancionador
Article 93
Serà competència de la persona titular de la Batlia o de la Regidoria que en tengui atribuïda la delegació, la imposició de les sancions que siguin procedents per les infraccions que es cometin als preceptes continguts en la present Ordenança.
S'exceptuen de la norma general de competència establerta, els supòsits prevists en l'article 71.6 del RD legislatiu 339/90, de 2 de març, sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.
Article 94
El règim i procediment sancionador es regularà pel que es disposa en el títol V del Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.
Article 95
Les accions o omissions contràries a aquesta Ordenança tindran caràcter d'infraccions administratives i seran sancionades en els casos, en la forma i en la mesura que en ella es determini, tret que puguin constituir delictes o faltes tipificades en les lleis penals, cas en què l'Administració passarà el tant de culpa al Ministeri fiscal i prosseguirà el procediment abstenint-se de dictar resolució mentre l'autoritat judicial no pronunciï sentència ferma o dicti una altra resolució que hi posi fi sense declaració de responsabilitat i sense estar en la inexistència del fet.
Article 96
Contra les resolucions dictades en expedients sancionadors, es podrà interposar un recurs de reposició amb caràcter potestatiu davant l'Alcaldia o el delegat que tengui assumida la funció sancionadora en el termini d'UN MES comptador des de la data de notificació o publicació, o un recurs contenciós administratiu en el termini de DOS MESOS des de la mateixa data davant els jutjats contenciosos administratius.
Article 97
El quadre general d'infraccions, sancions i punts a detreure es regirà per les estipulades en la Guia codificada d'infraccions vigent i publicada a cada moment per la Direcció General de Trànsit.
Article 98
En l'Annex I de la present Ordenança es regulen i estipulen una sèrie d'infraccions i les seves sancions corresponents que, per la seva especialitat municipal, no es recullen de manera concreta en la Guia codificada d'infraccions. La Junta de Govern municipal podrà actualitzar les sancions i les seves quanties.
Disposició derogatòria
Queda derogada l'anterior Ordenança de circulació de 14 d'abril de 2008 i quantes disposicions municipals s'oposin a la present Ordenança.
Disposició final
La present Ordenança entrarà en vigor una vegada publicat el seu text íntegre en el Butlletí Oficial dels Illes Balears i hagi transcorregut el termini de quinze dies des de la recepció de l'acord per l'Administració de l'Estat i de la Comunitat Autònoma, sense que s'hagi plantejat el requeriment a què es refereix l'article 65 de la Llei de règim local.
Annex I
|
Llei Art. |
OMT Art. |
Apar. |
Opc. |
Inf. |
Fet |
Euros |
|
38.4 |
38 |
1 |
1 |
L |
Estacionar un vehicle a la via pública per exposar-lo per a la seva venda. (Per cada vehicle) |
80 |
|
38.4 |
38 |
1 |
2 |
L |
Estacionar un vehicle de lloguer de cotxes a la via pública sense estar llogat i sense autorització municipal. (Per cada vehicle estacionat) |
80 |
|
38.4 |
37 |
2 |
1 |
L |
Estacionar vehicles remolcs o semiremolcs en les vies públiques del nucli urbà del municipi Alaior en lloc que no estigui expressament autoritzat per l'autoritat municipal. |
100 |
|
38.3 |
35 |
1 |
1 |
L |
No estacionar el vehicle en fila sense estar expressament senyalitzat l'estacionament d'una altra manera. |
80 |
|
38.3 |
39 |
K |
1 |
L |
Estacionar un vehicle en condicions que dificultin la sortida d'altres vehicles estacionats reglamentàriament. |
80 |
|
38.3 |
39 |
Q |
1 |
L |
Estacionar un vehicle davant de llocs reservats per a contenidors del servei de neteja municipal. |
80 |
|
38.3 |
39 |
1 |
1 |
L |
Estacionar un vehicle, habilitat amb targeta d'estacionament especial per a discapacitat, en zona reservada a un determinat vehicle de persona de mobilitat reduïda, i no estar-hi el vehicle expressament autoritzat. |
60 |
|
58.3 |
66 |
2 |
1 |
L |
No col·locar el senyal vertical de gual en un lloc visible de la porta d'accés a la cotxera o zona de la façana més proper i induir a error els usuaris de la via. |
80 |
|
55.3 |
66 |
3 |
1 |
L |
Instal·lar un senyal vertical de gual no homologat per l'Ajuntament d'Alaior. |
60 |
|
58.2 |
66 |
3 |
2 |
L |
Instal·lar un senyal vertical i/o horitzontal de gual sense tenir autorització municipal per a això. |
80 |
El que se fa públic per general coneixement.
A Alaior, a 18 de maig de 2016
Alcaldesa
Misericordia Sugrañes Barenys