Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 6214
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 23 de maig de 2016 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen projectes en matèria de serveis ocupacionals per a l’atenció social especialitzada a persones amb discapacitat per malaltia mental greu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 307472

L’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d’altres, l’acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials i les polítiques d’atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l’autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials es recull el foment de l’autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d’acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d’utilització.

L’article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l’actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d’altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització; la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l’autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d’exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l’objectiu de promoure l’autonomia de les persones, detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

L’article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d’iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions han de dirigir-se fonamentalment, entre d’altres, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.

Aquesta convocatòria de subvencions és dirigeix a les entitats privades sense ànim de lucre que, dins l’àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, desenvolupen actualment projectes en matèria de serveis ocupacionals per a l’atenció social especialitzada dirigit a les persones que estiguin en situacions especials de necessitat i que, acord amb l’article 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials, són objecte d’atenció prioritària: persones amb dificultats d’integració familiar o comunitària derivades de malalties mentals.

El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d’acord amb l’article 12 d’aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller/a competent n’hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

L’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).

El Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 2 de juliol). Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s’inclou la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, de la qual depèn la Direcció General de Dependència.

El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 23, de 18 de febrer), atribueix, dins la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, a la Direcció General de Dependència, entre d’altres, les competències en matèria d’atenció i suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i altres col·lectius en situació de risc.

Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d’aquesta convocatòria s’engloben clarament dins de les finalitats que persegueix la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació a través de la Direcció General de Dependència, i que, per tant, és l’òrgan competent per tramitar aquest expedient.

D’altra banda, d’acord amb el que disposa l’article 14.1 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, en relació amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

El Decret 56/2011, de 20 de maig, pel qual s’aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2011–2014 (BOIB núm. 79, de 31 de maig de 2011), modificat per la disposició final primera del Decret 7/2016, de 12 de febrer, (BOIB núm. 21, de 13 de febrer de 2016), estableix, en el punt 2.4.13 del seu annex, com a prestació per a persones amb discapacitat, els serveis ocupacionals per a persones amb discapacitat intel·lectual o discapacitat psíquica o per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu.

La Llei 12/2015, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2016 (BOIB núm. 189, de 30 de desembre de 2015), en la seva disposició addicional vuitena, prorroga el termini de vigència de la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2011-2014 fins el 31 de desembre de 2016.

Aquesta convocatòria està prevista en l’apartat 5 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici de 2016, aprovat per l’Acord del Consell de Govern de dia 12 de febrer de 2016 (BOIB núm. 23, de 18 de febrer de 2016).

Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 7 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012; a proposta del director general de Dependència; d’acord amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen projectes en matèria de serveis ocupacionals per a l’atenció social especialitzada a persones amb discapacitat per malaltia mental greu, d’acord amb els punts de la convocatòria que consten com a annex d’aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d’aquesta convocatòria, que té un import màxim de 554.202,00 € (cinc-cents cinquanta-quatre mil dos-cents dos euros).

3. Autoritzar una despesa de 554.202,00 € (cinc-cents cinquanta-quatre mil dos-cents dos euros), amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2016.

4. Designar el director general de Dependència com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa– es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, però en cap cas no es poden interposar simultàniament ambdós recursos.

  

Palma, 23 de maig de 2016

 

La consellera

Fina Santiago Rodríguez

ANNEX

Punts de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L’objecte d’aquesta convocatòria és l’establiment de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per finançar les despeses derivades del funcionament dels serveis ocupacionals per a l’atenció social especialitzada a persones amb discapacitat per malaltia mental greu a l’àmbit territorial de les Illes Balears.

1.2. Aquesta convocatòria es regeix per l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).

2. Finalitat

2.1. La finalitat d’aquesta convocatòria és contribuir al funcionament dels serveis ocupacionals destinats a l’atenció social especialitzada a persones amb discapacitat per malaltia mental greu, per aconseguir la seva integració social i laboral, així com millorar la seva qualitat de vida i l’autonomia en les activitats de la vida diària, possibilitant la permanència en el seu entorn habitual i oferint suport a la família.

2.2. Aquest servei pretén oferir actuacions de suport pel desenvolupament de les activitats de la vida diària; d’atenció sociofamiliar; d’integració sociocomunitària; d’adquisició d’habilitats bàsiques, personals, socials i prelaborals; d’educació per a la salut, de sensibilització i de coordinació amb la resta de dispositius de salut mental i, en general, totes aquelles actuacions que puguin afavorir la màxima integració sociolaboral.

No obstant això, també es vol ajudar a millorar la qualitat de vida no només de les persones en situació de necessitat especial, sinó també de les seves famílies, atès que pateixen una sobrecàrrega familiar i necessiten serveis especialitzats que els permeti tenir ben atesos els seus familiars alhora que intenten tenir una vida sociofamiliar similar a la resta de famílies que no pateixen aquesta situació.

3. Pressupost i àmbit temporal

3.1. L’import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 554.202,00 € (cinc-cents cinquanta-quatre mil dos-cents dos euros), amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2016. Amb aquesta quantitat es podran subvencionar un màxim de 90 places de serveis ocupacionals per a l’atenció social especialitzada a persones amb discapacitat per malaltia mental greu durant els 165 dies hàbils que hi ha en el període subvencionable, a raó de 37,32 € per dia/plaça.

3.2. Són subvencionables els projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme entre l’1 de gener de 2016 i el 30 de setembre de 2016.

4. Requisits de les entitats beneficiàries

4.1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s’indiquen tot seguit:

a. Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre.

b. Estar constituïdes legalment i inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen el principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular.

c. Tenir el servei ocupacional per al qual se sol·licita la subvenció degudament autoritzat i inscrit en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.

d. Tenir com a objecte en els Estatuts l’atenció al col·lectiu de persones amb malaltia mental o persones en situació d’exclusió social.

e. Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.

f. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

g. Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

h. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.

4.2. S’exclouen d’aquesta convocatòria les entitats privades següents:

-Entitats que, d’acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas siguin una unió d’associacions (article 3 f de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació).

-Fundacions que, d’acord amb l’escriptura de constitució, tenguin exclusivament com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

-Entitats que desenvolupin el projecte presentat exclusivament amb personal voluntari.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

5.1. D’acord amb l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, les entitats beneficiàries d’aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a. Comunicar a l’òrgan competent que s’accepta la proposta de resolució o que s’hi renuncia en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l’acceptació s’entén produïda automàticament si, en el termini que determinen les bases, no es fa constar el contrari.

b. Acreditar davant la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l’activitat subvencionada.

c. Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s’està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

d. Comunicar a l’òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de trenta dies naturals comptadors des que s’origini la variació.

e. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

f. Comunicar a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació l’obtenció d’altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.

g. Facilitar tota la informació que els requereixi l’òrgan de control financer corresponent.

h. Aportar una memòria justificativa de l’aplicació dels ajuts atorgats i que n’expliqui la realització.

i. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

j. Adoptar, en els termes establerts en la convocatòria corresponent, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si n’és el cas, el cofinançament amb fons de la Unió Europea i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.

k. Trametre a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

5.2. L’entitat beneficiària ha de fer constar en tots els elements publicitaris de l’activitat subvencionada la col·laboració de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, en un lloc destacat i amb l’autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.

5.3. L’entitat beneficiària ha d’executar la totalitat del projecte aprovat que ha fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l’import concedit en la resolució de concessió.

6. Despeses subvencionables

6.1. Únicament són subvencionables les despeses derivades de la realització del projecte que es detallen tot seguit:

a. Les despeses corrents necessàries per a la realització del projecte: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet, material fungible, material dels tallers, correspondència, difusió del projecte, protecció de dades, certificats de qualitat, auditories i prevenció de riscs laborals.

b. Les despeses corrents necessàries per al manteniment del local o dels locals on es du a terme el projecte: lloguer; subministrament d’aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; impostos dels béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; neteja; manteniment de sistemes d’alarma i seguretat; manteniment d’ascensor, i detecció i extinció d’incendis.

c. Les despeses del personal contractat per l’entitat i destinat a l’atenció directa als beneficiaris del projecte.

d. Les despeses derivades de la gestió fiscal, laboral, comptable i informàtica de l’entitat directament relacionades amb el projecte subvencionat.

e. Les despeses del personal de direcció, administració i serveis generals contractat per l’entitat relacionades directament amb el projecte subvencionat i indispensables per a l’adequada preparació o execució, sempre que no superin el 10 % de l’import del projecte aprovat.

f. Les despeses destinades a formació del personal, que no poden ser superiors al 5 % de l’import del projecte aprovat.

7. Documentació que cal presentar

7.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d’acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat.

7.2. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar, sempre que no estigui en poder de l’Administració o es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, la documentació següent:

a. Una fotocòpia compulsada del CIF de l’entitat sol·licitant i del DNI, NIE o NIF de la persona que signa la sol·licitud com a representant legal.

b. Una còpia compulsada de l’Acord constitutiu de l’entitat amb els Estatuts adjunts.

c. L’acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (Acord de l’assemblea general, apoderament, certificat d’habilitació, etc.).

d. L’acreditació de la inscripció de l’entitat en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.

e. Una còpia compulsada de l’autorització administrativa corresponent al servei ocupacional per al qual se sol·licita la subvenció.

f. Una declaració responsable que l’entitat sol·licitant no està inclosa en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció (imprès 2).

g. Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat (persona física o jurídica) o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 3).

h. Una declaració responsable de complir les obligacions que estableix l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, i també les obligacions que estableix aquesta convocatòria (imprès 4).

i. Certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària que indiquin que l’entitat sol·licitant és al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l’Administració estatal.

j. Una autorització expressa de la persona representant de l’entitat sol·licitant perquè l’òrgan instructor del procediment pugui expedir el certificat telemàtic justificatiu que l’entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (imprès 5). En cas que l’entitat no ho autoritzi, s’ha d’aportar aquest certificat.

k. Declaració responsable de la titularitat del compte bancari facilitat, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en aquest cas, n’hi ha prou amb indicar-ne les dades). La titularitat del compte bancari ha de ser de l’entitat beneficiària de la subvenció (imprès 6).

l. Un certificat signat per la persona representant de l’entitat en el qual es faci constar l’adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears, així com dels altres locals dels quals disposa l’entitat, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local.

m. Una declaració responsable signada per la persona representant de l’entitat en la qual es facin constar els anys de funcionament del servei per al qual se sol·licita la subvenció (imprès 7).

n. Un projecte tècnic d’acord amb l’objecte i finalitat de subvenció (imprès 8).

7.3. El Servei de Centres i Programes de la Direcció General de Dependència ha de comprovar que les sol·licituds i la documentació adjunta s’adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

7.4. Si la sol·licitud o la documentació aportada és defectuosa o incompleta, es requerirà l’entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb l’advertiment que, una vegada transcorregut aquest termini sense que s’hagi esmenat, s’entendrà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que disposa l’article 42.1 de la Llei 30/1992.

7.5. El Servei de Centres i Programes de la Direcció General de Dependència pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

7.6. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Dependència qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

7.7. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza expressament a la Direcció General de Dependència perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.

8. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

8.1. Les sol·licituds, emplenades degudament, s’han de presentar a la seu de la Direcció General de Dependència (av. de Gabriel Alomar i Villalonga, 33, 07006 Palma) de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, o als llocs que determinen l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Direcció General de Dependència de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entendrà per data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Direcció General de Dependència, s’ha d’enviar per fax (971 17 70 68) el full de la sol·licitud, amb el segell d’entrada dins el termini, a la Direcció General de Dependència, en el termini màxim de les 24 hores següents a l’acabament del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.

Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s’han d’emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades al Servei de Centres i Programes de la Direcció General de Dependència (av. de Gabriel Alomar i Villalonga, 33, 07006 Palma), i en els enllaços del web de la CAIB (www.caib.es) a la pàgina de la Direcció General de Dependència. Quan a la sol·licitud s’inclogui un número de fax o una adreça electrònica, s’entendrà que aquest número o adreça s’aporta a l’efecte de notificar els actes de tràmit, d’acord amb els articles 58 i 59 de la Llei 30/1992.

8.2. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9. Comissió avaluadora

9.1. D’acord amb el que disposen l’article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 15 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es constitueix la Comissió avaluadora, que integren els membres següents:

a. President: el cap del Servei de Centres i Programes.

President suplent: el cap del Departament de la Direcció General de Dependència.

b. Vocals:

· La cap del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.

· El cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.

· Tres tècnics de la Direcció General de Dependència, nomenats pel director general de Dependència.

c. Secretària: la cap de la Secció III del Servei de Centres i Programes.

Secretari suplent: el cap del Negociat XII del Servei de Centres i Programes.

9.2. Per a la constitució vàlida d’aquest òrgan, es requereix la presència del president i la secretària o, si escau, dels qui els substitueixin, i la de tres dels vocals.

10. Instrucció del procediment, resolució i notificació

10.1. El director general de Dependència de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació és l’òrgan competent per instruir el procediment, el qual, per tant, ha de dur a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d’acord amb el que estableix l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, així com per comprovar la justificació i l’aplicació efectiva de la subvenció concedida, d’acord amb el que disposa l’article 42 del mateix text legal.

10.2. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de la subvenció, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, transcorregut el termini d’un mes, se’n produeix la caducitat. Si ha acabat aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre’n la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar l’arxiu de les actuacions a l’òrgan competent per resoldre el procediment i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.

10.3. En tot cas, l’òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l’activitat, sempre que això no perjudiqui a terceres persones. En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de la persona o entitat sol·licitant, conformitat que s’ha d’entendre atorgada si la proposta formulada per l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies hàbils. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si n’és el cas, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.

10.4. La Comissió avaluadora és l’òrgan encarregat d’estudiar i examinar totes les sol·licituds presentades i d’emetre’n els informes que han de servir de base a l’òrgan instructor per elaborar-ne les propostes de resolucions. En aquests informes, la Comissió avaluadora ha d’establir la llista de les possibles entitats beneficiàries amb la seva puntuació.

10.5. D’acord amb l’informe de la Comissió avaluadora, el director general de Dependència, òrgan instructor del procediment, iniciarà, si escau, el tràmit d’audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional perquè, en un termini màxim de deu dies, els interessats puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. Una vegada finalitzat el tràmit d’audiència, l’òrgan instructor del procediment procedirà a formular, d’acord amb l’informe de la Comissió avaluadora, la proposta de resolució definitiva. Tant la proposta de resolució provisional com la proposta de resolució definitiva s’han de notificar individualment a les persones interessades o mitjançant la publicació.

10.6. Una vegada notificada o publicada la proposta de resolució definitiva, les entitats beneficiàries han de comunicar a l’òrgan instructor, en el termini de deu dies naturals, que accepten la proposta de resolució o bé que hi renuncien (imprès 9). En tot cas, es considera que l’entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de deu dies naturals comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació.

10.7. La consellera de Serveis Socials i Cooperació és l’òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions objecte d’aquesta convocatòria.

10.8. La resolució de concessió o denegació de la subvenció, que exhaureix la via administrativa, ha de ser motivada i ha de fixar, en el cas de concessió, la quantia individual de la subvenció, d’acord amb l’article 89 de la Llei 30/1992. Així mateix, la resolució s’ha de notificar individualment a les entitats interessades, d’acord amb l’article 59 de la Llei 30/1992.

10.9. El termini màxim per resoldre el procediment i notificar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.

10.10. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l’apartat anterior s’han de considerar desestimades.

10.11. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

10.12. En relació amb l’article 59.1 de la Llei 30/1992, a l’efecte de les notificacions, són vàlides les comunicacions per fax, sempre que l’entitat interessada, o la persona que la representa, en confirmi la recepció i quedi constància de la data, la identitat i el contingut de l’acte notificat. Si l’entitat interessada no disposa de fax, s’ha de notificar per correu o mitjançant compareixença.

11. Criteris de valoració

11.1. D’acord amb el que disposa l’article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s’han de seleccionar les entitats beneficiàries mitjançant el procediment de concurs.

11.2. La concessió dels ajuts s’ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l’òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l’assignació i la utilització dels recursos públics.

11.3. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen tot seguit:

Bloc 1. Qualitat tècnica del servei (màxim 40 punts)

1.1. Justificació i marc en el qual es desenvolupa el projecte (de 0 a 3 punts).

1.2. Descripció de la situació de necessitat de la població destinatària de les activitats (de 0 a 4 punts).

1.3. Descripció acurada de característiques sociofamiliars de les persones usuàries. Factors de vulnerabilitat. Edat, sexe, tipologia de malaltia mental, situació econòmica i altres. Nombre de persones usuàries (de 0 a 4 punts).

1.4. Definició del servei (de 0 a 2 punts).

1.5. Presentació de l’objectiu general i específics del servei (de 0 a 4 punts).

1.6. Estratègies d’entrada/acollida en el servei (de 0 a 2 punts). Es puntuarà amb 1 punt més si s'adjunta el model/protocol de derivació al servei (màxim 3 punts).

1.7. Descripció i adequació de les activitats que es desenvoluparan d'acord a les finalitats i objectius que estableix la convocatòria i el projecte (de 0 a 4 punts).

1.8. Correspondència entre les activitats proposades i les necessitats que es pretenen cobrir (de 0 a 4 punts).

1.9. Inclusió d'actuacions de supervisió i assistència en la realització de les activitats de la vida diària (de 0 a 2 punts).

1.10. Inclusió d'actuacions d'atenció sociofamiliar (de 0 a 2 punts).

1.11. Inclusió d'actuacions d'integració sociocomunitària i d'atenció grupal (de 0 a 2 punts).

1.12. Inclusió d'actuacions d'adquisició i desenvolupament d'activitats prelaborals (de 0 a 2 punts).

1.13. Presentació d’una planificació setmanal detallada d’activitats (de 0 a 2 punts).

1.14. Previsió d’activitats de divulgació adreçades als associats o a la ciutadania en general. Per cada activitat, 1 punt (màxim 2 punts).

Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica per dur a terme l'activitat objecte de la convocatòria. Experiència de l’entitat sol·licitant (màxim 39 punts)

2.1. Estructura d’organització i funcionament. Organigrama. Descripció de l’entitat, inclòs el servei subvencionat (de 0 a 3 punts).

2.2. Experiència de l'entitat en l'execució de projectes amb les mateixes característiques: 2 punts per mes (màxim 24 punts). Es valorarà des de la data d'autorització en el Registre Unificat de Serveis Socials fins a la data de publicació de la convocatòria.

2.3. Disponibilitat i adequació d’espais i mitjans materials que disposa l’entitat per a la realització del servei (de 0 a 2 punts).

2.4. Descripció dels recursos humans per desenvolupar el servei (de 0 a 2 punts).

2.5. Voluntariat en el servei, nombre d'hores i tasques (de 0 a 2 punts).

2.6. Previsió de formació del personal (de 0 a 1 punt). Per valorar aquest ítem s'han d'incloure al manco 2 activitats formatives.

2.7. Descripció d’espais de coordinació interna, funcions, periodicitat, professionals i aspectes que es treballen (de 0 a 2 punts).

2.8. Previsió i descripció de la coordinació externa amb els serveis socials comunitaris bàsics i/o especialitzats, amb la resta de dispositius de salut mental i amb altres sistemes de benestar social (de 0 a 3 punts).

Bloc 3. Avaluació del servei. Documentació i registre de l’activitat (màxim 21 punts) 

3.1. Aportació, com a annex, dels registres d’activitat de la intervenció i els models d'expedient individual (màxim 2 punts).

3.2. S'adjunta document de compromís entre l'entitat i la persona usuària (1 punt).

3.3. S'adjunta document d'un programa informàtic de registre d’intervencions (1 punt).

3.4. Ús de mesures de protecció de dades (0,5 punts per cada mesura), si s'adjunta un pla de protecció de dades 2 punts (màxim 2 punts).

3.5. Definició dels indicadors d’avaluació per desenvolupar el servei (de 0 a 3 punts).

3.6. Definició dels instruments de valoració i control d’eficàcia de la realització del servei (de 0 a 3 punts).

3.7. Utilització de l’ítem: enfocament de gènere de les accions previstes (per cada actuació 0,5 punts) si s'adjunta pla d'igualtat 2 punts (màxim 2 punts).

3.8. Utilització de l’ítem: ús de les noves tecnologies de la informació per part dels beneficiaris del projecte (1 punt).

3.9. Utilització de l’ítem: prevenció de riscs laborals (per mesura 0,5 punts) si es disposa d'un pla de prevenció de riscs laborals 2 punts (màxim 2 punts).

3.10. Previsió d’activitats per conèixer el grau de satisfacció dels usuaris i altres persones beneficiàries indirectes. S'aporta com a annex el qüestionari de satisfacció (2 punts).

3.11. Si l'entitat disposa d'auditories externes i/o certificació de qualitat de l'any 2015/2016 (2 punts). Si l'entitat es troba en procés d'acreditació 1 punt.

12. Determinació de l’import de la subvenció

12.1. Cada projecte es valorarà de 0 a 100 punts, d’acord amb els criteris que estableix el punt 11 d’aquesta convocatòria.

12.2 La puntuació mínima necessària d’un projecte per accedir a la subvenció és de 50 punts.

12.3. Si la suma dels imports sol·licitats per totes les entitats beneficiàries per dur a terme els projectes presentats no supera l’import màxim previst al punt 3.1 d’aquesta convocatòria, i sempre que els projectes hagin obtingut la puntuació mínima prevista en el punt 12.2 d’aquesta convocatòria, s’atorgarà a les entitats el 100 % de l’import sol·licitat.

12.4. En el cas que la suma dels imports sol·licitats per totes les entitats beneficiàries per dur a terme els projectes presentats superi l’import màxim previst al punt 3.1 d’aquesta convocatòria, i sempre que els projectes hagin obtingut la puntuació mínima prevista en el punt 12.2 d’aquesta convocatòria, s’ha de prorratejar aquest import total entre les entitats beneficiàries tenint en compte l’import sol·licitat.

12.5. En el cas que el projecte disposi de finançament d’altres ens públics o privats, la quantia d’aquestes subvencions, de manera isolada o conjunta, no pot ser superior al cost de l’activitat que l’entitat beneficiària ha de dur a terme.

12.6. En cap cas, l’import de la subvenció concedida pot ser superior a la quantia sol·licitada.

13. Pagament dels ajuts i justificació

13.1. El pagament dels ajuts es farà de la manera següent:

a. El pagament de la subvenció concedida es farà una vegada que l’entitat beneficiària justifiqui l’import total del projecte presentat i aprovat, mitjançant la presentació de la documentació que s’indica en el punt 13.2.

b. El termini màxim per presentar la justificació acaba el 31 d’octubre de 2016.

13.2. La documentació justificativa és la següent:

a. Una memòria de les activitats que s’han duit a terme, completa i detallada del projecte executat i dels resultats aconseguits, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat (imprès 10).

b. Una memòria econòmica, en la qual han de constar:

-Un compte justificatiu degudament emplenat i signat per la persona representant de l’entitat (imprès 11), que ha d’incloure la relació de tots els justificants imputats (amb una llista numerada dels documents justificatius), amb la data d’emissió i de pagament i el percentatge d’imputació al projecte subvencionat.

-Una carpeta ordenada cronològicament per data d’emissió i amb un índex, que contengui els originals i les fotocòpies de totes les factures, de les nòmines i d’altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període, així com de tots els certificats bancaris i altres justificants de pagament que acreditin la data i l’import del pagament de les despeses derivades de l’execució del projecte subvencionat. Les factures, nòmines i resta de documentació que es presentin han de tenir una data d’emissió d’acord amb el punt 3.2 d’aquesta convocatòria.

Sense perjudici del que estableix el paràgraf anterior, es considera despesa efectuada la que hagi estat pagada efectivament abans que acabi el període de justificació previst en aquesta convocatòria.

c. Un certificat de la persona representant legal de l’entitat que acrediti la realització efectiva i completa de l’activitat d’acord amb la sol·licitud presentada, així com l’aplicació dels fons percebuts en la finalitat que ha servit de fonament de la concessió de la subvenció (imprès 12).

d. Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver estat beneficiària de cap altre ajut, per al mateix projecte, de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats que li han concedit una subvenció per al mateix projecte, amb indicació de la quantia concedida, així com també dels ingressos o recursos obtinguts pel mateix projecte per al qual s’ha sol·licitat l’ajut (imprès 13).

Les factures que es presentin han d’indicar les dades següents:

· El nom i els llinatges o la raó social, el CIF i el domicili del proveïdor.

· La raó social, el CIF i el domicili de l’entitat.

· L’expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.

· La data d’emissió.

· La data efectiva del pagament.

13.3. L’aplicació dels fons percebuts no s’entén del tot justificada fins que no s’hagi acreditat, com a mínim, l’import del projecte aprovat, amb independència de l’import de la subvenció concedida.

13.4. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d’un termini màxim de quinze dies hàbils, des de l’endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

14. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

D’acord amb l’article 19 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d’ofici o a instància de part, per mitjà d’una resolució motivada de l’òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d’aplicació.

15. Subcontractació

La subcontractació és possible fins un màxim del 100 % de l’import de l’activitat subvencionada, d’acord amb el que preveu l’article 38 del Text refós de la Llei de subvencions en relació amb l’article 29 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

16. Avaluació i control

16.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

16.2. L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació o a la revocació de l’ajut atorgat.

17. Revocació dels ajuts concedits

17.1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d’acord amb l’article 30 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han de tenir en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

17.2. La revocació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n’ha d’especificar la causa, així com la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s’entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d’execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l’abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n’hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s’ha de dictar cap resolució de modificació i s’ha d’iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s’han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l’article 31.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

18. Reintegrament dels ajuts concedits

18.1. Les causes i l’import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s’han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l’article 31.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

18.2. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

19. Compatibilitat

19.1. Les subvencions que s’atorguin d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.

19.2. D’acord amb l’article 4 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’import de la subvenció no pot ser d’una quantia que, isoladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l’activitat que l’entitat beneficiària ha de dur a terme.

20. Règim d’infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l’atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d’acord amb el procediment que recull l’article 62 del mateix text legal.

21. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s’han d’aplicar l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i el Text refós de la Llei de subvencions.