Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 6107
Publicació de l’Acord de revocació de la Resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’inici de procediment de reintegrament de l’expedient IJA 03/2011, en relació a la línia d’ajudes per a la instal·lació de joves agricultors

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Publicació de l’Acord de revocació de la Resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’inici de procediment de reintegrament de l’expedient IJA 03/2011,  el titular del qual és MIGUEL ANGEL SALOM LUQUE,  en relació a la línia d’ajudes per a la instal·lació de joves agricultors.

D’acord amb  l’establert a l’article  59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener,  ja que no s’ha pogut localitzar a l’ interessat , mitjançant aquest anunci es notifica a MIGUEL ANGEL SALOM LUQUE,  amb DNI 43.151.447-C, en relació a l’expedient IJA 03/2011 de la línia d’ajudes  per a la instal·lació de joves agricultors, el següent Acord signat amb data 3 de maig de 2016 pel vicepresident del FOGAIBA,

“EXPEDIENT NÚMERO: IJA 03/2011

LÍNIA D’AJUDES: Instal·lació joves agricultors

BENEFICIARI: (dades personals ocultes)

NIF: (dades personals ocultes)

ACORD DE REVOCACIÓ  DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ DE L’AJUDA I DE LA DECLARACIÓ D’INICI DE PROCEDIMENT DE REINTEGRAMENT.

ANTECEDENTS

1. En data de 12 de desembre de 2011, amb núm. de registre d’entrada 3724, el Sr. MIGUEL ANGEL SALOM LUQUE, amb NIF 43.151.447-C,  va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per a la incorporació de joves agricultors,  a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 16 de novembre de 2011 per la qual es convoquen, per a l’exercici 2011, les  subvencions destinades  a la instal·lació de joves agricultors.

2. L’esmentada ajuda  es va concedir  mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 9 de novembre de 2012, per un import de 32.200,00 euros, cofinançat pel FEADER en un 35%, pel MARM en un  40,00% i per la CAIB en un 25,00%,  d’acord amb la següent distribució:

· 11.270,00 euros amb càrrec a la línia FEADER 050405011121004.

· 12.880,00 euros amb càrrec a la línia MARM.

· 8.050,00 euros amb càrrec a la CAIB.

3. L’esmentada Resolució de concessió de l’ajuda fou notificada a l’interessat el dia 19 de novembre de 2012.

4. En data de 22 de novembre de 2012, amb número de registre d’entrada 2695, l’interessat va presentar la corresponent sol·licitud de pagament de l’ajuda concedida, la qual, una vegada revisada la documentació presentada així com verificada la correcta execució, fou pagada a l’interessat els  dies 12 de juliol de 2012 i 8 d’abril de 2014 (es va pagar un total justificat per import de 29.315,12 euros, revocant-se la part no justificada el dia 30 de desembre de 2015; pagament que es va dur a terme a través de dos pagaments, degut a una reducció que per error va fer l’aplicació a l’hora de fer el primer pagament).

5. En  data de 14 de juliol de 2015, es va notificar a l’interessat una comunicació per tal d’acreditar la comprovació del compliment dels compromisos de la sol·licitud d’ajuda, ja que com a beneficiari d’aquesta ajuda va assumir el compromís de dur a terme el pla empresarial i d’assolir a la seva explotació un determinat  volum de treball. Per tal de comprovar l’esmentat compliment, amb aquesta comunicació es requeria a l’interessat l’aportació, en el termini màxim d’un mes a partir de la recepció de la present comunicació, la següent documentació:

· Declaració de renda 2014.

· Justificant d’afiliació al Règim de la Seguretat Social corresponent per l’activitat agrària exercida a l’explotació.

· Justificants d’haver assolit les competències i qualificació professional en un termini màxim de 24 mesos.

Es va informar a l’interessat que en el cas de no aportar l’esmentada documentació en el termini dalt indicat, es consideraria un incompliment de les obligacions definides a l’article desè de la convocatòria i, com a conseqüència, s’iniciarà el procediment de reintegrament de l’ajuda percebuda.

6. En data d’11 d’agost de 2015, amb número de registre d’entrada 1724, l’interessat va aportar la documentació requerida. Però, una vegada revisada aquesta, es comprova que l’interessat no acredita el següent:

· Les competències i la qualificació professional adequades.

· Rendes superiors a l’IPREM.

· L’afiliació al règim de la Seguretat Social que correspon.

FONAMENTS JURÍDICS

1. Resolució del president del FOGAIBA de 16 de novembre de 2011  per la qual es convoquen,  per a l’exercici 2011, subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors.

2. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (BOIB 188 de 20 de desembre de 2007), modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 5 de juny de 2009 (BOIB núm. 86, d’11 de juny de 2009).

3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu  comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.

5. Reglament (UE) 65/2011 de la Comissió, de  27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i condicionalitat en relació a les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.

6. Reglament d’execució (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012 que modifica els Reglaments (CE) núm. 1122/2009 i (UE) 65/2011 pel que respecte al mètode per a la determinació de l’interès aplicable als pagaments indeguts que s’han de recuperar dels beneficiaris dels règims d’ajuda directa als agricultors en virtut del Reglament (CE) 73/2009 del Consell, de l’ajuda al desenvolupament rural en virtut del Reglament (CE)  1698/2005 del Consell i de l’ajuda al sector vitivinícola en virtut del Reglament (CE) 1234/2007 del Consell.

7. Decret 75/2004, de 27 d’agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB.

8. Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA.

9. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.

CONCLUSIONS

PRIMERA.-  En els  apartats  tercer i quart de la Resolució de la convocatòria s’estableixen els requisits i les condicions  que han de complir tant els beneficiaris com també les explotacions així com les actuacions subvencionables per poder ser beneficiari d’aquestes ajudes.

D’aquí es desprèn  que el beneficiari ha de presentar un pla empresarial, així com també s’ha de comprometre a exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i a mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptadors des de la data de la concessió de l’ajuda, així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i del beneficiari, durant el període esmentat.

A més, també s’estableix que si la instal·lació és a una explotació prioritària, el jove, en el seu pla empresarial, ha de demostrar que obtindrà de la seva explotació una renda procedent de les activitats agràries i complementàries igual o superior a l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM) anual, establert pel Reial decret llei 3/2004, de 25 de juny.

En relació a un dels requisits per poder ser beneficiari d’aquesta ajuda, es manifesta que s’han de posseir les competències i la qualificació professional adequades. No obstant això, es podrà concedir un termini màxim de 24 mesos, comptats a partir de la concessió de l’ajuda, per donar compliment al requisit esmentat quan necessiti un període d’adaptació per crear o reestructurar l’explotació, sempre que el pla empresarial prevegi aquesta necessitat. En tot cas, el termini esmentat no podrà superar els 24 mesos comptats des de la data d’instal·lació.

A més, també es desprèn que, en relació a l’explotació a la qual es vulgui incorporar,  haurà de complir, entre d’altres, el beneficiari s’haurà d’instal·lar en una explotació que requereixi un volum de treball equivalent almenys a una UTA o comprometre’s a arribar a aquest volum en un termini màxim de dos anys des de la seva instal·lació, si es realitza en una explotació agrària prioritària.

També cal destacar que s’estableix que els requisits generals esmentats, tan els requerits per al beneficiari com per a l’explotació, es mantindran durant un termini mínim de cinc anys, des del moment de la concessió.

SEGONA.- A l’apartat desè de la Resolució de la convocatòria s’estableixen les obligacions a les quals es comprometen els beneficiaris d’aquestes ajudes, dins les quals destaquen:

· Desenvolupar el pla d’inversions en el període que esmenta la resolució administrativa per la qual es concedeix l’ajuda, així com també la part del pla empresarial complementària al pla d’inversions.

· Exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda; així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.

TERCERA.-  Una vegada revisada la documentació presentada per l’interessat en data d’11 d’agost de 2015, es comprova que la seva renta total no arriba a l’IPREM  2014 (6.390,13 euros).  Per la qual cosa es detecta un incompliment de l’establert a l’apartat quart de la Resolució de la convocatòria.

De la revisió de la formació professional presentada, es desprèn que l’interessat tan sols acredita l’assistència a cursos de formació per una durada de 60 hores, per això es dedueix que l’interessat no acredita el requisit de posseir les competències i la qualificació professional adequades, tal i com disposa el punt 1 de l’apartat tercer de la Resolució de convocatòria.

Així com tampoc no acredita l’afiliació al règim de la Seguretat Social que correspon.

Per això, es desprèn que el beneficiari incompleix el previst a l’apartat desè de la Resolució de la convocatòria, on s’estableixen les obligacions que han de complir els beneficiaris d’aquestes ajudes,  ja que entre d’altres, incompleix l’obligació d’exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i  mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda, així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.

QUARTA.- Tal i com disposa l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció; i que, com a conseqüència d’aquesta revocació, queda sense efecte, totalment o parcialment,  l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

CINQUENA.- L’article 5 del Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, modificat pel Reglament (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012,  disposa que en el supòsit de pagament indegut, el beneficiari quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la finalització del termini de pagament pel beneficiari indicat a l’ordre de recuperació i el reembors. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.

SISENA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera al Sr. MIGUEL ANGEL SALOM LUQUE, amb NIF 43151447C, com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de 29.315,12  euros, import corresponent a l’ajuda concedida que l’interessat  va cobrar indegudament, més els interessos de demora corresponents.

Atès l’Informe tècnic i proposta  de dia  20  d’abril de 2016  del cap de Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural, i en virtut del que disposa l’Acord del Consell de Direcció del FOGAIBA i la corresponent Resolució del president del FOGAIBA, ambdós de dia 15 de juny de 2010;

ACORD

1. Iniciar la revocació de la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia  9 de novembre de 2012, per la qual es concedeix una ajuda a  MIGUEL ANGEL SALOM LUQUE, amb NIF 43.151.447-C, a l’empara de la línia d’ajudes per a la instal·lació de joves agricultors.

2. Iniciar el procediment de reintegrament  perquè en dates de  12 de juliol de 2012 i 8 d’abril de 2014  es va abonar a MIGUEL ANGEL SALOM LUQUE  un total de 29.315,12 € corresponents al pagament de l’ajuda concedida; per la qual cosa s’ha produït un pagament indegut per un import de 29.315,12 €, i d’acord amb la normativa dalt esmentada, es considera a MIGUEL ANGEL SALOM LUQUE  com a responsable del seu reintegrament, més els interessos de demora corresponents, en les condicions establertes en el Reglament (UE) 65/2011, de 27 de gener; en la Llei 30/1992, de 26 de novembre; i en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3.  Concedir a l’ interessat un termini d’audiència de 15 dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la notificació d’aquest acte per aportar quantes al·legacions, documents o informacions consideri convenients i, en tot cas, proposar proves a més de concretar els mitjans de què es pretén valer; tal com estableix l’article 84 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. A la vegada informar a l’ interessat que l’expedient queda a la seva disposició en el Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA (carrer de Reina Constança, 4, de Palma).

4. Informar a l’ interessat que l’òrgan competent és el vicepresident del FOGAIBA segons l’Acord del Consell de Direcció del FOGAIBA de 29 de gener de 2008 pel qual s’efectua un canvi en la delegació de la competència per a iniciar i resoldre els expedients de reintegrament, aprovada en la sessió de 19 de juny de 2006; i que,  segons el que disposa l’article 44.5 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, el termini màxim per a resoldre i notificar la Resolució serà de dotze mesos, transcorregut el qual es produirà la caducitat en els termes prevists en l’article 44.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

5. Informar a l’ interessat que  la devolució de l’import a reintegrar efectuada durant la tramitació del present procediment de reintegrament produirà la resolució del mateix i l’arxiu de les actuacions, prèvia justificació documental de la devolució davant l’Òrgan Gestor (mitjançant la Carta de Pagament que s’adjunta i la documentació original) i prèvia revocació  de l’ajuda concedida.

Segons el Reglament General de Recaptació (Reial decret 939/2005, de 29 de juliol), en relació amb l’article 62.2 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, els terminis voluntaris per efectuar l’ingrés són:

· Les notificacions rebudes entre els dies 1 i 15 de cada mes: des del dia de la notificació fins al dia 20  del mes següent o hàbil posterior immediat.

· Les notificacions rebudes entre els dies 16 i darrer de cada mes: des del dia de la notificació fins al dia 5 del segon mes posterior o hàbil posterior immediat.

A més, informar a l’ interessat  que si efectua la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari, no se li reclamaran els corresponents interessos de demora.

6.   Notificar aquest Acord a l’ interessat.".

  

Palma, 20 de maig de 2016

 

El director gerent  del FOGAIBA

Guillem Rosselló Alcina