Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 5901
Aprovació definitiva de l'ordenança general de subvencions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ajuntament ple, amb data 31 de març de 2016, va aprovar inicialment l'Ordenança general de subvencions. Aquest acord va ser sotmès a informació pública durant un període de 30 dies mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb número núm. 44, de 7 d'abril de 2016. Durant aquest període no es van presentar reclamacions ni al·legacions, per la qual cosa, de conformitat amb l'establert a l'art. 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, s'entén definitivament adoptat l'acord d'aprovació inicial de data 30 de març de 2016. L'entrada en vigor es produirà l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Es transcriu el text íntegre de l'esmentada Ordenança

 

Ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l'Ajuntament d'Inca

Exposició de motius

No hi ha dubte que l’Administració local, i com a tal l'Ajuntament d'Inca, és una de les principals i més directes intermediàries entre l'Administració i el veïnatge. Ara bé, essent l'anterior inqüestionable, també hem de tenir en compte que la capacitat de resolució d’aquests ens no és infinita.

Conscients del paper d’intermediari que assumeixen les entitats locals i que la satisfacció de l’interès general no és una finalitat exclusiva seva, sorgeix la necessitat de dotar l’Administració local dels mecanismes adients per activar la promoció d’iniciatives i la satisfacció de l’interès general. Així, les tècniques de foment han de tenir una transcendència cabdal, assolint sistemes que habilitin l’entramat associatiu per al desenvolupament d’actuacions en favor del nostre poble, tot respectant els principis més essencials del dret administratiu.

Constatada l'anterior situació, una part d’aquesta activitat i paper que correspon a l'Ajuntament es canalitza a través de subvencions a persones i entitats que donen resposta a demandes socials.

Les subvencions es poden analitzar des de diversos punts de vista. Des de la perspectiva econòmica, les subvencions són una despesa pública i com a tal s’han d’ajustar a les directrius de la política pressupostària. Així doncs, els principis rectors de la Llei d'estabilitat pressupostària s’han de traslladar a les subvencions, enteses aquestes com una part del pressupost municipal.

Des de la perspectiva administrativa, les subvencions són una tècnica de foment de determinats comportaments considerats d’interès general i fins i tot un procediment de col·laboració entre l'Administració pública i els particulars per gestionar activitats d’interès públic.

És des d’aquesta òptica d'on s’ha d’entendre l’aparició de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i del Reglament que la desenvolupa (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol), que el que pretén és introduir garanties en els procediments d’atorgament de subvencions, per tal d’assegurar-ne una gestió adient i un eficaç control.

Tanmateix, l’esmentada Llei estableix a l’apartat 2 de l’article 17 que les bases reguladores de les subvencions de les corporacions locals s’hauran d’aprovar en el marc de les bases d’execució dels pressuposts, a través d’una ordenança general de subvencions o mitjançant una ordenança específica per a les diferents modalitats de subvenció. A continuació, es relacionen els extrems que ha de concretar la norma que reguli les bases.

Pels motius exposats, aquest Ajuntament considera necessària l’aprovació de la present Ordenança, que recull els elements essencials per a un correcte desplegament dels procediments per atorgar subvencions i pretén fixar les bases d’acord amb les quals l'Ajuntament d'Inca i les entitats públiques dependents d'ell concediran les subvencions.

Consta de 44 articles, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i una disposició final, i s'estructura l’articulat en cinc títols relatius a les disposicions generals, als procediments de concessió i gestió de les subvencions; al reintegrament; al control financer i a les infraccions, sancions i procediment sancionador.

Títol I
Disposicions generals

Article 1.

Objecte

La present Ordenança té per objecte regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades per l'Ajuntament d'Inca o per les entitats públiques que despenguin d'ell d’acord amb els següents principis:

a. Publicitat, transparència, ocurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

b. Eficàcia en el compliment dels objectius de l'Ajuntament.

c. Eficiència en l’assignació i utilització de recursos públics.

 

Article 2.

Concepte de subvenció

A l'efecte de la present Ordenança s’entén per subvenció qualsevol disposició dinerària realitzada per les entitats a què es refereix l’article 3 a favor de persones públiques o privades i que compleixi els requisits següents:

a. Que el lliurament es faci sense contraprestació directa dels beneficiaris.

b. Que el lliurament estigui subjecte al compliment d’un determinat objectiu, l’execució d’un projecte, la realització d’una activitat, l’adopció d’un comportament singular, ja realitzats o per desenvolupar, o la concurrència d’una situació, en el benentès que la persona beneficiària haurà de complir les obligacions materials i formals que se’n derivin.

c. Que el projecte, l’acció, conducta o situació finançada tingui per objecte el foment d’una activitat d’utilitat pública o interès social, o de promoció d’una finalitat pública.

 

Article 3

Àmbit d’aplicació

1. La present Ordenança s’aplicarà a les subvencions concedides per l'Ajuntament d'Inca o per les entitats públiques que depenen d'ell.

Les entitats autònomes i de dret públic dependents de l'Ajuntament d'Inca podran concedir subvencions quan així ho contemplin els seus estatuts.

2. No estan compreses dins l’àmbit d’aplicació de la present Ordenança:

a. Les aportacions que es realitzin a favor d’altres administracions públiques o a favor d’entitats públiques dependents de l'Ajuntament d'Inca i que estiguin destinades a finançar l’activitat o el pressupost de l’Administració o entitat a la qual vagin dirigides.

b. Les bonificacions fiscals o les subvencions impròpies atorgades per la legislació tributària o sectorial aplicable.

c. Els ajuts o auxilis atorgats per atendre necessitats peremptòries que satisfacin finalitats de caràcter social ni, en definitiva, les prestacions assistencials.

d. Les subvencions concedides per altres administracions o entitats públiques en les quals l'Ajuntament actuï com a simple intermediari.

e. Els ajuts que s’atorguin al concessionari d’un servei públic que les rebi com a contraprestació del funcionament del servei.

f. Les aportacions que, en concepte de quotes, es realitzin a favor de les associacions a què es refereix la disposició addicional 5ª de la Llei 7/1985.

g. Les subvencions previstes per la legislació de règim electoral i per la legislació de finançament dels partits polítics, i les subvencions atorgades als grups polítics municipals per atendre les seves despeses de funcionament.

h. Els premis que s’atorguin sense la prèvia sol·licitud de la persona interessada.

i. Els ajuts consistents en la cessió de béns o drets del patrimoni de l'Ajuntament d'Inca.

 

Article 4

Règim jurídic de les subvencions

Les subvencions finançades amb fons de l'Ajuntament d'Inca i les entitats públiques d'ell dependents es regiran, en el termes establerts a l’article 3, per aquesta Ordenança, per les bases d’execució del Pressupost municipal i per les bases reguladores de l’atorgament de subvencions que, en cada cas, s’aprovin.

Les subvencions finançades amb fons de la Unió Europea o d’altres administracions públiques es regiran per la normativa o les condicions fixades per l'ens que les atorgui. En allò que no estigui previst s’aplicarà supletòriament aquesta Ordenança.

Article 5

Competència per a la concessió de subvencions

1. Són òrgans competents per a la concessió de subvencions, amb consignació pressupostària prèvia per a aquest fi, els següents:

a) Les concedides per l'Ajuntament, l’òrgan que determini la convocatòria en el cas de les subvencions concedides en règim de concurrència competitiva i el batle respecte de les concedides de        forma directa.

b) Les concedides per les entitats públiques dependents de l'Ajuntament,   l’òrgan que determini els seus estatuts.

2. La concessió implica l’aprovació de la despesa.

3. La facultat o competència per concedir subvencions podrà ser delegada en els termes fixats per les normes sobre atribució i exercici de competències.

Article 6

Beneficiaris

1. Tindrà la consideració de beneficiari de subvencions la persona física o jurídica que hagi de realitzar l’activitat que va fonamentar el seu atorgament o que es trobi en la situació que legitima la seva concessió en els termes que exigeixin les bases i la convocatòria.

2. També tindran la consideració de beneficiaris de subvencions les agrupacions de persones físiques o jurídiques públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments, o que es trobin en la situació que motiva la seva concessió.

3. Quan el beneficiari sigui una persona jurídica o una agrupació de les indicades a l’apartat anterior, s’hauran de designar els membres que es comprometen a efectuar l’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció, els quals tindran igualment la consideració de beneficiaris.

A més, quan es tracti d’agrupacions de persones físiques o jurídiques,públiques o privades sense personalitat, hauran de fer-se constar   expressament, tant a la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d’execució assumits per cada membre de l’agrupació, així com l'import de subvenció a aplicar per cadascun d'ells, que tindran igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, haurà de nomenar-se un representant o apoderat únic de l’agrupació, amb poders  suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l’agrupació. No podrà dissoldre’s l’agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció previst en els articles 39 i 65 d’aquesta Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions.

Article 7

Entitats col·laboradores

1. Serà entitat col·laboradora aquella que, actuant en nom i per compte de l'Ajuntament d'Inca a tots els efectes relacionats amb la subvenció, entregui i distribueixi els fons públics als beneficiaris quan així s’estableixi a les bases reguladores i convocatòria de cada tipus de subvenció, o col·labori amb la gestió de la subvenció sense que es produeixi la prèvia entrega i distribució dels fons públics.

2. Tindran aquesta consideració:

a. Aquells que, havent estat nomenats beneficiaris d’acord amb la normativa comunitària, tinguin encomanades, exclusivament, les funcions indicades en el paràgraf anterior.

b. Els organismes i altres ens públics, les societats mercantils participades íntegrament o majoritària per les administracions públiques, organismes o ens de dret públic i les associacions a què es refereix la disposició addicional 5ª de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, així com la resta de persones jurídiques públiques o privades que reuneixin les condicions de solvència i eficàcia que s’estableixin.

c. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics, i altres ens sotmesos al dret públic, respecte de les subvencions concedides per l'Ajuntament d'Inca i els ens de dret públic d'ell dependent.

3. L’òrgan administratiu atorgant de la subvenció i l’entitat col·laboradora formalitzaran un conveni o contracte de col·laboració, en el qual es fixaran les condicions i obligacions amb què es desenvoluparà dita  col·laboració.

Article 8

Requisits per obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora

1. Podran tenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora les persones o entitats que es trobin en la situació que fonamenta la concessió de la subvenció o en la qual concorrin les circumstàncies previstes en aquesta Ordenança i a les bases específiques i la convocatòria.

2. No podran obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions les persones o entitats en qui concorri alguna de les circumstàncies següents, excepte que per la naturalesa de la subvenció s’exceptuï per la seva normativa reguladora:

a. Haver estat condemnades mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d’obtenir subvencions o ajuts públics, o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d’influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.

b. Haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarades insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarades en concurs, excepte que en aquest hagi adquirit eficàcia un conveni, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitades d’acord amb la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, sense que hagi conclòs el període d’inhabilitació fixat a la sentència de qualificació del concurs.

c. Haver donat lloc, per causa de la qual hagin estat declarades culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb una Administració pública.

d. Estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o aquells que ostentin la representació legal d’altres persones jurídiques, en algun els supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l’exercici de l’alt càrrec de l'Administració General de l'Estat, la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d’incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats a la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes que s’hi estableixen o a la normativa autonòmica que reguli aquestes matèries.

e. No trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o de la seguretat social imposades per les disposicions vigents, en els termes que reglamentàriament es determinin.

f. Tenir la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

g. No estar al corrent en el complement d’obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que reglamentàriament es determinin.

h. Haver estat sancionades amb caràcter ferm amb la pèrdua de la possibilitat d’obtenir subvencions segons la Llei 38/2003 general de subvencions o altres lleis que així ho estableixin.

3. No podran accedir a la condició de beneficiaris o entitat col·laboradora  les agrupacions previstes a l’apartat 3 de l’article 11 de la Llei 38/2003     general de subvencions (6.2 de la present Ordenança) quan concorri  alguna de les prohibicions anteriors en algun dels seus membres.

4. Les prohibicions d’obtenir subvencions afectaran també aquelles empreses de les quals, per raó de les persones que les regeixen o d’altres circumstàncies, pugui presumir-se que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d’altres empreses en les quals haguessin concorregut aquelles.

5.Tampoc podran accedir a la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions regulades a la present Ordenança les associacions afectades per les causes de prohibició previstes en els apartats 5 i 6 de l’article 4 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació.

Tampoc les associacions respecte de les quals s’hagi suspès el procediment administratiu d’inscripció per trobar-se indicis racionals d’il·licitud penal, en aplicació d'allò previst a l’article 30.4 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, mentre no hi hagi resolució ferma en virtut de la qual pugui practicar-se la inscripció en el registre corresponent.

6. La justificació per part de les persones o entitats de no estar incurses en cap prohibició per accedir a la condició de beneficiari o entitat col·laboradora es podrà realitzar mitjançant testimoni judicial, certificats telemàtics o certificació administrativa, segons el cas, i quan aquest  document no pugui ser expedit per l’autoritat competent, podrà ser substituït per una declaració responsable atorgada davant una autoritat administrativa o notari públic.

Article 9

Obligacions dels beneficiaris i de les entitats col·laboradores

1. Són obligacions dels beneficiaris:

a. Complir l’objectiu, executar el projecte, realitzar l’activitat o adoptar el comportament que fomenta la concessió de les subvencions.

b. Justificar davant l’òrgan concedent o entitat col·laboradora, si escau, el compliment dels requisits i condicions, així com la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió de la subvenció.

c. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació, a efectuar per l’òrgan concedent o l’entitat col·laboradora, en el seu cas, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguin realitzar els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, amb l’aportació de tota la informació que els sigui requerida en l’exercici d’aquestes actuacions.

d. Comunicar a l’òrgan atorgant o entitat col·laboradora l’obtenció d’altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s’haurà d’efectuar com a molt tard abans de justificar l’aplicació donada als fons rebuts.

e. Acreditar, abans que es dicti la proposta de resolució definitiva de concessió, que es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la seguretat social.

El compliment d’aquestes obligacions s’acreditarà mitjançant la presentació de les certificacions administratives corresponents.

La presentació de declaració responsable substituirà la presentació de les certificacions esmentades en els següents casos:

- Quan la quantia a atorgar a cada beneficiari no superi l’import de   3.000,00 €.

 - Quan la subvenció es destini a finançar projectes o programes  d’acció social i cooperació internacional i es concedeixi a entitats sense fins lucratius, federacions, confederacions o agrupacions  d’aquestes.

Quan estigui prevista a les bases reguladores, la presentació de la sol·licitud de la subvenció implicarà, excepte que expressament es manifesti el contrari, l’autorització de la persona sol·licitant perquè l’òrgan concedent obtingui de forma directa l’acreditació del compliment d’aquestes obligacions.

f. Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable a la persona beneficiària.

g. Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en la mesura en què puguin ser objecte de comprovació i control.

h. Adoptar les mesures de difusió fixades a les bases reguladores del caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguin objecte de subvenció.

i. Reintegrar els fons rebuts en els casos en què procedeixi per concórrer causa de reintegrament.

2. Són obligacions de l’entitat col·laboradora:

a. Lliurar als beneficiaris els fons rebuts d’acord amb els criteris establerts a les bases reguladores de la subvenció i en el conveni subscrit amb l’entitat atorgant.

b. Comprovar, si escau, el compliment i efectivitat de les condicions o requisits determinants per al seu atorgament, així com la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió de la subvenció.

c. Justificar l’entrega dels fons rebuts davant l’òrgan concedent i, en el seu cas, entregar la justificació presentada pels beneficiaris.

d. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que respecte de la gestió d’aquests recursos pugui efectuar l’entitat concedent, i a les de control financer que realitzi qualsevol òrgan de control competent.

 

Article 10

Publicitat de les subvencions atorgades

1. L’òrgan atorgant publicarà en el tauler d’anuncis de l'Ajuntament les subvencions concedides amb expressió de la convocatòria, el crèdit pressupostari al qual s’imputen, el beneficiari/ària, la quantitat concedida i la finalitat o finalitats de la subvenció.

2. Tanmateix publicarà en el BOIB un extracte de la resolució per la qual s’ordena la publicació, amb indicació del lloc on està exposat el contingut íntegre.

3. No serà necessària la publicació en el tauler d’anuncis quan la subvenció tingui assignació nominativa en els pressuposts municipals.

4. En honor de promoure la transparència i col·laborar en la lluita contra el frau de subvencions i ajudes públiques, l'Ajuntament subministrarà la informació estipulada a l’article 20 de la Llei 38/2003, general de subvencions a la Base de dades nacional de subvencions.

Article 11

Publicitat de la subvenció per part del beneficiari

1. Les bases reguladores de les subvencions hauran d’establir les mesures de difusió que ha d’adoptar el beneficiari/ària d’una subvenció per donar la publicitat adient al caràcter públic del finançament del programa, activitat, inversió o actuació de qualsevol tipus que sigui objecte de subvenció.

2. Les mesures de difusió s’hauran d’adequar a l’objecte subvencionat, tant pel que fa a la forma com a la duració, i poden consistir en la inclusió de la imatge institucional de l’entitat atorgant, així com en llegendes relatives al finançament públic a cartells, plaques commemoratives, materials, impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, o bé mencions en els mitjans de comunicació.

    

   Títol II

Procediments de concessió i gestió de les subvencions

Capítol I
Procediments de concessió

Article 12

Procediments de concessió

1. Les subvencions es poden concedir en règim de concurrència competitiva o de forma directa.

2. El procediment ordinari de concessió de subvenció es tramitarà en règim de concurrència competitiva. Tindrà la consideració de concurrència competitiva el procediment a través del qual es du a terme la concessió de les subvencions mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d’establir una prelació entre elles d’acord amb els criteris de valoració prèviament fixats a les bases específiques i a la convocatòria de cada subvenció, i adjudicar-les, respectant el límit fixat a la convocatòria, a favor d’aquelles que hagin obtingut major valoració en aplicació dels esmentats criteris de valoració.

En aquest supòsit, la proposta de concessió es formularà a l’òrgan atorgant per un òrgan col·legiat a través de l’òrgan instructor. La configuració de l’òrgan col·legiat es definirà a les bases reguladores de l’atorgament de subvencions, en el cas de concurrència competitiva, o al conveni-resolució regulador de la concessió en el cas de les subvencions nominatives. En el cas que aquests dos elements no regulin la composició de l’òrgan col·legiat, el batle mitjançant decret podrà regular la seva composició.

Les bases específiques i la convocatòria de la subvenció podran exceptuar el requisit de fixar un orde de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixin els requisits establerts en el supòsit que el crèdit consignat a la convocatòria sigui suficient, atenent al nombre de sol·licituds una vegada finalitzat el termini de presentació.

3. Es podran concedir de forma directa les següents subvencions:

a. Les previstes nominativament en el Pressupost municipal.

b. Aquelles l’atorgament o quantia de les quals vingui imposat/ada per una norma amb rang legal.

c. Excepcionalment, aquelles en què s’acreditin raons d’interès públic, social, econòmic o humanitari, o altres subvencions degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública.

  

Article 13

Tramitació anticipada

1. La convocatòria de la subvenció es podrà aprovar en un exercici anterior a aquell en què s’hagi de dictar la resolució, sempre que l’execució de la despesa es realitzi dins l’anualitat en què es produeixi la concessió i es compleixi alguna de les circumstàncies a què es refereix l’article 56 de Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. En aquests casos, la quantia total màxima que figuri a la convocatòria tindrà caràcter estimat, i s’haurà de fer constar expressament que la concessió de la subvenció queda condicionada a l’existència de crèdit adient i suficient en el moment de la resolució.

3. A l’expedient de despesa que es tramiti prèviament a la convocatòria, el certificat d’existència de crèdit serà substituït per un certificat expedit per la Intervenció municipal on es faci constar que hi concorre alguna de les circumstàncies que permeten la tramitació anticipada i que estan contemplades a l’article 56 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Article 14

Subvencions plurianuals

Es podrà autoritzar la convocatòria de subvencions la despesa de les quals sigui imputable a exercicis posteriors a aquell en què es dicti la resolució de concessió, amb els límits establerts per l’article 57 del Reial decret 887/2006, de 21 juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i per la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària.

 

Capítol II

Procediment de concessió directa

Article 15

Procediment de concessió de les subvencions previstes nominativament en el Pressupost municipal

1. Són subvencions previstes nominativament en el Pressupost municipal aquelles l'objecte, la dotació pressupostària i el beneficiari/ària de les quals vinguin expressament determinants a l’estat de despeses del Pressupost municipal.

2. El procediment per a la concessió d’aquestes subvencions s’iniciarà normalment a instància de part, també podrà iniciar-se d’ofici; i acabarà amb la resolució de concessió o conveni signat pel batle de l'Ajuntament, que tindrà caràcter de bases específiques de la subvenció.

3. Els convenis o resolucions seran l'instrument habitual per canalitzar les subvencions previstes nominativament als pressuposts generals de l'Ajuntament, que actuaran com a bases reguladores, sense perjudici del que referent a això puguin establir les bases d’execució del Pressupost municipal.

4. La resolució o, en el seu cas, el conveni haurà d’incloure els següents extrems:

a. L’objecte de la subvenció i el beneficiari, d’acord amb l’assignació pressupostària.

b. Crèdit pressupostari al qual s’imputa la despesa i quantia de la subvenció.

c. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, independentment de la seva procedència.

d. Terminis, lloc i forma de presentació de la sol·licitud, els documents i informacions que s’han d’acompanyar a la petició, que en tot cas inclourà l’acreditació del compliment dels requisits per tenir la condició de beneficiari/ària.

e. Terminis i formes de pagament de la subvenció, possibilitat d’efectuar pagaments anticipats i abonaments a compte, així com el règim de garanties que, si escau, hauran d’adoptar els beneficiaris.

f. Termini i forma de justificació per part del beneficiari/ària del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de l’aplicació dels fons percebuts.

5. El cas particular de l’aportació de l'Ajuntament d'Inca al Fons Mallorquí de Solidaritat es regularà de conformitat amb el dictamen de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears de 12 de novembre de 2010, mitjançant la signatura del corresponent conveni o resolució.

Article 16

Subvencions de concessió directa imposada per una norma amb rang de legal

1. Les subvencions de concessió directa l’atorgament o quantia de les quals vinguin imposats a l'Ajuntament per una norma amb rang legal es regiran per dita norma i per la resta d’específica aplicació a l'Administració corresponent.

2. Quan l'esmentada norma amb rang legal instrumentalitzi la concessió a través de la formalització d'un conveni serà d’aplicació allò previst a l’apartat 3 de l’article 10 de la present Ordenança.

3. L’exigibilitat del pagament de les subvencions a què fa referència aquest precepte estarà condicionada a l’existència de crèdit adient i suficient en el corresponent exercici.

Article 17

Subvencions de concessió directa en què s’acreditin raons d’interès públic, social, econòmic o humanitari, o altres degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública

1. Es podran concedir de forma directa les subvencions a què es refereix la lletra c) de l’apartat 3 de l’article 12 de la present Ordenança.

2. El Ple de l'Ajuntament, amb justificació prèvia de les raons que motiven la concessió, aprovarà les bases reguladores de la subvenció.

3. Si per atendre les obligacions de contingut econòmic que es derivin de la concessió de la subvenció fos necessària una modificació de crèdit, s’haurà de tramitar el corresponent expedient de modificació pressupostària.

Capítol III

Procediment de concessió en règim de concurrència competitiva

Article 18

Iniciació

1. El procediment de concessió s’iniciarà sempre d’ofici.

2. La iniciació d’ofici es realitzarà sempre mitjançant convocatòria aprovada pel Ple.

3. Amb caràcter previ o simultàniament a l’aprovació de la convocatòria, el Ple de l'Ajuntament aprovarà i publicarà les bases específiques de la subvenció.

4. La convocatòria, que desenvoluparà el procediment per a la concessió de la subvenció, tindrà necessàriament el següent contingut:

a. Indicació de la disposició que fixi les bases reguladores i del diari oficial en què està publicada, excepte que aquestes estiguin incloses a la convocatòria.

b. Crèdits pressupostaris als quals s’imputa la subvenció i quantia total màxima de la subvenció convocada dins dels crèdits disponibles o, si no n’hi ha, quantia estimada de les subvencions.

c. Objecte, condicions i finalitat de la concessió de la subvenció.

d. Expressió que la concessió s’efectua mitjançant un règim de concurrència competitiva.

e. Requisits per sol·licitar la subvenció i forma d’acreditar-los.

f. Indicació dels òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment.

g. Designació dels membres de l’òrgan col·legiat que avaluarà les sol·licituds.

h. Termini, lloc i forma o mitjans de presentació de les sol·licituds.

i. Termini de resolució i notificació.

j. Documents i informacions que s’han d’acompanyar a la petició.

k. Si escau, possibilitat de reformulació de sol·licituds de conformitat amb l'establert a l’article 27 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

l. Indicació si la resolució posa fi a la via administrativa i, en cas contrari, òrgan davant el qual s’ha d’interposar el recurs d’alçada.

m. Criteris de valoració de les sol·licituds.

n. Mitjà de notificació o publicació, de conformitat amb el que preveu l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

o. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, independentment de la seva procedència.

5. La convocatòria de les subvencions es publicarà en el BOIB. Aquesta publicació serà posterior o simultània a la publicació de les bases específiques.

6. La convocatòria indicarà quina documentació pot ser substituïda per una declaració responsable del sol·licitant. En aquest cas, amb anterioritat a la proposta de resolució definitiva de concessió de la subvenció, s’haurà d’haver presentat la documentació que acrediti la realitat de les dades contingudes en l'esmentada declaració.

7. En el cas que la documentació exigida ja estigui en poder de l'Ajuntament, la persona sol·licitant, sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment de què formin part, podrà fer ús del seu dret a no presentar-la fent constar la data, el procediment i l’òrgan o dependència en què va ser presentada o emesa.

8. Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts a la convocatòria, es requerirà la persona interessada perquè en el termini màxim de 10 dies esmeni les deficiències, tot advertint-la que, si no ho fa, se la tindrà per desistida de la seva petició, amb resolució prèvia que es dictarà en els termes previstos a l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Article 19

Instrucció

1. La instrucció del procediment de concessió de subvencions correspondrà a l’òrgan que es designi a la convocatòria.

2. Les activitats d’instrucció comprendran:

a. Petició de tots els informes que s’estimin necessaris per resoldre    o que siguin exigits per les normes que regulen la subvenció. El termini per a la seva emissió serà de 10 dies, excepte que per part de l’òrgan instructor s’acordi un altre termini.

b. Avaluació de les sol·licituds efectuada conforme als criteris, formes i prioritaris de valoració, establerts a les bases específiques o a la convocatòria.

3. Avaluades les sol·licituds, l’òrgan col·legiat a què es refereix l’apartat 1 de l’article 9 haurà d’emetre informe en què es concreti el resultat de l’avaluació efectuada.

L’òrgan instructor, a la vista de l’expedient i de l'informe de l’òrgan col·legiat, formularà proposta de resolució provisional, degudament motivada, i la notificarà a les persones interessades en la forma que estableixi la convocatòria, atorgant un termini de 10 dies per presentar al·legacions i requerint-los perquè presentin la documentació que acrediti la realitat de les dades afirmades a la declaració.

4. Examinades, si escau, les al·legacions presentades per les persones interessades, l’òrgan instructor formularà proposta de resolució definitiva, que haurà d’expressar el sol·licitant o la relació de sol·licitants per als quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, tot especificant la seva avaluació i els criteris de valoració seguits per efectuar-la.

Excepcionalment, si ho preveu la convocatòria, la quantia de la subvenció s’ha de prorratejar entre els sol·licitants, l'import global màxim destinat a subvenció.

5. L’expedient de concessió de la subvenció contindrà l'informe de l’òrgan instructor en el qual consti que de la informació que obra en el seu poder es desprèn que les persones beneficiàries compleixen tots els requisits necessaris per accedir a les subvencions.

6. La proposta de resolució definitiva, quan resulti procedent d’acord amb allò establert a les bases específiques i a la convocatòria de cada tipus de subvenció, es notificarà a les persones interessades que hagin estat proposades com a beneficiàries a la fase d’instrucció perquè en el termini de 10 dies comuniquin la seva acceptació.

7. Mentre no s’hagi notificat la resolució de concessió, les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària proposada enfront de l'Administració.

Article 20

RESOLUCIÓ

1. Aprovada la proposta de resolució definitiva, l’òrgan competent resoldrà el procediment de concessió de forma motivada.

2. La resolució, a més d’expressar la persona sol·licitant o relació de sol·licitants als quals es concedeix la subvenció, farà constar, de forma expressa, la desestimació de la resta de les sol·licituds, tot indicant la persona sol·licitant o relació de sol·licitants als quals es desestima la subvenció.

3. La resolució podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, complint amb les condicions administratives i tècniques establertes a les bases i a la convocatòria per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades per sobrepassar-se la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb indicació de la puntuació atorgada a cada una d’elles en funció dels criteris de valoració previstos. En aquest supòsit, si un beneficiari/ària renunciés de forma expressa a la subvenció, l’òrgan atorgant acordarà, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona sol·licitant següent segons l’ordre de puntuació, sempre que hi hagi crèdit suficient.

4. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir de sis mesos, a comptar des de la publicació de la corresponent convocatòria, tret que aquesta ajorni els seus efectes a una data posterior.

5. El venciment del termini màxim sense que s’hagi notificat la resolució legitima les persones interessades per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de la subvenció.

Article 21

Reformulació de les sol·licituds

1. Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d’activitats a desenvolupar per la persona sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior a aquell que figura a la sol·licitud presentada, es podrà instar el beneficiari/ària, si així s’ha previst, perquè dugui a terme la reformulació de la seva sol·licitud per ajustar els compromisos i condicions a la subvenció atorgable.

2. Una vegada que la sol·licitud tingui la conformitat de l’òrgan col·legiat, es remetrà a l’òrgan competent per tal que en dicti la resolució.

Article 22

Quantia de les subvencions

Les subvencions que atorgui l'Ajuntament d'Inca en règim de concurrència competitiva no podran superar el 100 % del cost de l’actuació subvencionada.

La concessió de la subvenció per part de l'Ajuntament d'Inca és compatible amb qualsevol altre tipus de subvenció o ajuda, llevat que s’especifiqui el contrari. No obstant això, en cap cas l'import de la subvenció podrà ser de tal quantia que aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos superi el cost de l’activitat subvencionada.

Capítol IV
Procediment de justificació i cobrament de les subvencions

Article 23

Subcontractació de les activitats subvencionades

1. La realització de l’activitat subvencionada és una obligació personal del beneficiari/ària.

2. El beneficiari/ària no podrà subcontractar, totalment o parcialment, l’activitat subvencionada, excepte que les bases o la convocatòria prevegin expressament el contrari, amb els límits i condicions que estableixin.

3. S’entén per subcontractació la concertació amb tercers de l’execució total o parcial de l’activitat que constitueix l’objecte de la subvenció, i queda fora d’aquest concepte la contractació d’aquelles despeses en què hagi d’incórrer el beneficiari/ària per la realització per si mateix/a de l’activitat subvencionada, així com aquelles despeses annexes en què hagi d’incórrer per poder dur a terme l’activitat.

Article 24

Justificació de les subvencions públiques

1. Els beneficiaris de la subvenció hauran de justificar davant l’òrgan atorgant o l’entitat col·laboradora el compliment de les condicions imposades i dels objectius previstos a l’acte de concessió de la subvenció.

2. La justificació es realitzarà en la forma, moment, terminis i condicions establertes a les bases reguladores o a la convocatòria de la subvenció, i podrà revestir alguna de les següents modalitats:

a) Compte justificatiu de la despesa realitzada.

b) Acreditació per mòduls.

c) Presentació d’estats comptables.

3. En tot cas, es tindran en compte les següents indicacions:

a. Es justificarà la realització de l’obra o activitat subvencionada amb el seu cost.

b. Quan se subvencioni l’adquisició d’un immoble, s’exigirà la corresponent escriptura.

c. En el cas d’obres subvencionades, si aquestes s’efectuen per una administració pública, caldrà aportar l’acta de recepció i la liquidació. A més, si s’efectuen pagaments a compte, les corresponents certificacions d’obra. Si les obres s’efectuen per un ens sense caràcter d’administració pública, s’aportarà certificació del tècnic director i factures o liquidació del contractista.

d. En el cas d’activitats, s’aportaran les factures, minutes i altres justificants de les despeses realitzades pel beneficiari/ària, emeses conforme a la normativa vigent aplicable.

e. Tractant-se d’administracions públiques (tant per a obres com per a activitats), es podrà expedir certificació acreditativa dels justificants de despeses, i aquests quedaran a disposició de l’entitat local per al seu examen, si ho considera escaient.

f. Quan les bases específiques, el conveni o la resolució de concessió ho determinin, es podran justificar les subvencions amb informes de control financer, que efectuarà la Intervenció General de la corporació, de conformitat amb els articles 220 a 222 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 març. En aquests casos, es presentarà una memòria de l’activitat subvencionada abans del seu pagament.

g. El servei gestor haurà d’estampillar en els documents aportats pel beneficiari el segell creat a aquest efecte, de manera que quedi constància de l'import subvencionat.

   

Article 25

Cobrament

El pagament de la subvenció es realitzarà amb justificació prèvia, per part del beneficiari/ària, de la realització de l’activitat, projecte o objectiu pel qual es va concedir la subvenció.

El dret a cobrar totalment o parcialment la subvenció s’extingirà en els supòsits en què no es justifiqui o quan concorri alguna de les causes que donin lloc al reintegrament.

   Títol III

Reintegrament

Article 26

Invalidesa de la resolució de concessió

1. Són causes de nul·litat de la resolució de la concessió:

a. Les indicades a l’article 62.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.

b. La inexistència o insuficiència de crèdit pressupostari.

2. Són causes d’anul·labilitat de la resolució de la concessió la resta d'infraccions de l’ordenament jurídic, especialment de les regles contingudes a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de conformitat amb l'establert amb l’article 63 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.

3. Quan concorri algun dels supòsits indicats en els articles anteriors, l’òrgan atorgant procedirà a la seva revisió d’ofici o, en el seu cas, a la declaració de lesivitat i ulterior impugnació, de conformitat amb allò establert en els articles 102 i 103 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.

4. La declaració judicial o administrativa de nul·litat o anul·lació implica el reintegrament de les quantitats entregades.

Article 27

Causes de reintegrament

1. A més dels casos en què es declari la invalidesa de la resolució de concessió, també procedirà el reintegrament de les quantitats rebudes més l'interès de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data que s’acordi la procedència del reintegrament en els següents supòsits:

a. Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que, d'haver-se conegut, haguessin impedit l’obtenció de la subvenció.

b. Incompliment total o parcial de l’objectiu, l’activitat, el projecte o la no-adopció del comportament que fonamenten la concessió de la subvenció.

c. Incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient en els termes establerts per aquesta Ordenança i per les bases reguladores o la convocatòria de la subvenció.

d. Incompliment de les obligacions d’adoptar les mesures de difusió exigides a les bases reguladores.

e. Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer, així com d’incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació documents quan d’això es derivi la impossibilitat de verificar la utilització que s’ha donat als fons rebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol Administració o ens públic o privat, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.

f. Incompliment de les obligacions imposades per l’Administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos assumits per aquests, amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afectin o facin referència a la forma d’acord amb la qual s’han d’aconseguir els objectius, realitzar l’activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

g. Incompliment de les obligacions imposades per l’Administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos assumits per aquests, amb motiu de la concessió de la subvenció, distints dels anteriors, quan d'ells es derivi la impossibilitat de verificar la utilització que s’ha donat als fons rebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per la mateixa finalitat, procedents de qualsevol Administració o ens públic o privat, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.

h. L’adopció, en virtut d'allò establert en els articles 87-89 del Tractat de la Unió Europea, d’una decisió de la qual es derivi una necessitat de reintegrament.

i. A la resta dels supòsits previstos a les bases reguladores de la subvenció.

2.En el supòsit que l'import de la subvenció superi el cost de l’activitat  subvencionada, serà procedent el reintegrament de l’excés, incrementat   amb l'interès de demora.

Article 28

Naturalesa dels crèdits a reintegrar

1. Les quantitats a reintegrar tindran la consideració d’ingressos de dret públic, per al seu cobrament resultarà d'aplicació allò establert a la Llei general pressupostària.

2. L'interès de demora aplicable en matèria de subvencions serà l'interès legal dels doblers incrementat en un 25 %, excepte que la Llei de pressuposts general de l'Estat n’estableixi un altre.

 

Article 29

Procediment de reintegrament

1. El procediment per exigir el reintegrament de les subvencions tindrà caràcter administratiu i, com a tal, es regirà per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.

2. En tot cas, en el procediment de reintegrament s’observaran les següents fases:

a. Acord d’inici del procediment. Es podrà iniciar d'ofici, amb denúncia prèvia o com a conseqüència de l'informe realitzat per l’òrgan de control financer emès per la Intervenció.

b. L’òrgan competent per iniciar el procediment serà l'òrgan atorgant de la subvenció.

c. Tràmit d’al·legacions, tot garantint el dret d’audiència de la persona interessada.

d. Si escau, informe de valoració de les al·legacions.

e. Informe-proposta emès per l’òrgan de control financer.

f. Resolució del procediment que posarà fi a la via administrativa. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució serà de 12 mesos des de l’acord d’inici.

3.   L’obligació de reintegrament que en el seu cas s’aprovi serà independent de les sancions que, si escau, resultin exigibles.

Títol IV
Control financer de les subvencions

Article 30

Objecte i competència per a l’exercici del control financer

1. El control financer de subvencions s’exercirà respecte de beneficiaris i, en el seu cas, entitats col·laboradores respecte de les subvencions concedides per l'Ajuntament d'Inca o entitat pública d'ell dependent, amb l’objecte de verificar el compliment de tots i cadascun dels requisits i obligacions exigibles d’acord amb la normativa aplicable.

2. La competència per a l’exercici d’aquest control financer correspon a la Intervenció municipal, sense perjudici de les funcions que les lleis atribueixin a altres òrgans com la Sindicatura de Comptes i de les funcions d’inspecció de l’òrgan atorgant.

Article 31

Obligació de col·laboració

1. Els beneficiaris, les entitats col·laboradores i els tercers relacionats amb l’objecte de la subvenció o la seva justificació esdevindran obligats a prestar col·laboració i facilitar tota aquella documentació que els sigui requerida en l’exercici de les funcions de control que es desenvolupin.

2. L’incompliment d’aquesta obligació serà causa de reintegrament de la subvenció.

Article 32

Personal controlador

El personal controlador encarregat de la realització del control financer serà considerat agent de l’autoritat.

Article 33

Procediment de control financer

Totes les actuacions que s’hagin dut a terme amb motiu del control financer seran diligenciades i es recolliran en un informe emès per la Intervenció municipal del qual es donarà trasllat a l’òrgan atorgant de la subvenció per tal que iniciï, si escau, el procediment de reintegrament en el termini d’un mes.

 

Títol V

Infraccions, sancions i procediment sancionador en matèria de subvencions

Capítol I
Infraccions

Article 34

Infraccions

1. Seran constitutives d’infraccions administratives en matèria de subvencions les accions i omissions tipificades en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i es podran sancionar fins i tot en el cas que s’hagin comès a títol de simple negligència.

2. Les infraccions es classificaran en lleus, greus i molt greus d’acord amb el supòsits fixats a la citada Llei.

Article 35

Responsables

Seran responsables de les infraccions administratives en matèria de subvencions les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, així com els ens sense personalitat als quals es refereix l’apartat 2 de l’article 6 de la present Ordenança, que per acció o omissió incorrin en els supòsits tipificats com a infraccions i, en particular, les següents:

a. Els beneficiaris de subvencions, així com els membres de les persones o entitats contemplades a l’apartat 2 i segon paràgraf de l’apartat 3 de l’article 6 d’aquesta Ordenança, en relació amb les activitats subvencionades que s’haguessin compromès a realitzar.

b. Les entitats col·laboradores.

c. El representant legal dels beneficiaris de subvencions que manquin de capacitat d’obrar.

d. Les persones o entitats relacionades amb l’objecte de la subvenció o la seva justificació, obligades a prestar col·laboració i facilitar tota aquella documentació que els sigui requerida en compliment del que es disposa a l’article 46 d’aquesta Llei.

 

Article 36

Infraccions lleus

Constitueixen infraccions lleus els incompliments de les obligacions recollides a la Llei o a les bases quan no constitueixen infraccions greus o molt greus i no operin com a element de graduació de la sanció. En particular, constitueixen infraccions lleus les següents conductes:

a. La presentació fora de termini dels comptes justificatius de l’aplicació donada als fons percebuts.

b. La presentació de comptes justificatius inexactes o incomplets.

c. L'incompliment de les obligacions formals que, no estant previstes de forma expressa, siguin assumides com a conseqüència de la concessió de la subvenció.

d. L'incompliment d’obligacions d’índole comptable o registral, en particular:

· La inexactitud o omissió d’una o diverses operacions en la comptabilitat i registres legalment exigits.

· L'incompliment de l’obligació de portar o conservar la comptabilitat, els registres legalment establerts, els programes i arxius informàtics que els serveixin de suport i els sistemes de codificació utilitzats.

· El fet de portar comptabilitats diverses que, referides a una mateixa activitat i exercici econòmic, no permetin conèixer la veritable situació de l’entitat.

· La utilització de comptes amb significat diferent del que els correspon, segons la seva naturalesa, que dificulti la comprovació de la realitat de les activitats subvencionades.

e) L'incompliment de les obligacions de conservació de justificants o  documents equivalents.

 f) L'incompliment per part de les entitats col·laboradores de les  obligacions establertes a l’article 9.2 d’aquesta Ordenança no previstes de forma expressa en aquest precepte.

g) La resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de  control financer.

S’entén que existeixen aquestes circumstàncies quan el responsable de les infraccions administratives en matèria de subvencions, degudament notificat a aquests efecte, hagi realitzat actuacions tendents a dilatar, entorpir o impedir les actuacions dels funcionaris de la Intervenció en l’exercici de les funcions de control financer.

Article 37

Infraccions greus

Constitueixen infraccions greus les següents conductes:

a. L’incompliment de l’obligació de comunicar a l’òrgan o a l’entitat col·laboradora l’obtenció de subvencions, ajudes públiques, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, fet al qual es refereix el paràgraf de l’apartat 1 de l’article 9 d’aquesta Ordenança.

b. L’incompliment de les condicions establertes alterant substancialment les finalitats per a les quals la subvenció va ser concedida.

c. La falta de justificació del destí donat als fons rebuts una vegada transcorregut el termini establert per a la seva presentació.

d. L’obtenció de la condició d’entitat col·laboradora falsejant els requisits requerits o ocultant els que l’haurien impedit.

e. L’incompliment per part de l’entitat col·laboradora de l’obligació de verificar, si escau, el compliment i efectivitat de les condicions o requisits determinats per a l’atorgament de les subvencions, quan d'això es derivi l’obligació de reintegrament.

  

Article 38

Infraccions molt greus

Constitueixen infraccions molt greus les següents conductes:

a. L’obtenció d’una subvenció falsejant les condicions requerides per a la seva concessió o ocultant les que l’haurien impedit o limitat.

b. La no-aplicació, en tot o en part, de les quantitats rebudes a les finalitats per a les quals la subvenció va ser concedida.

c. La resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de control previstes, respectivament, en els articles 9.1 c) i 9.2 d) d’aquesta Ordenança, quan d’això es derivi la impossibilitat de verificar el destí donat als fons percebuts, o el compliment de la finalitat i de la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.

d. La falta de lliurament per part de les entitats col·laboradores, quan així s’estableixi, als beneficiaris dels fons rebuts d’acord amb els criteris previstos.

Capítol II

Sancions

Article 39

Classes de sancions

1. Les infraccions en matèria de subvencions se sancionaran mitjançant la imposició de sancions pecuniàries.

2. Les sancions pecuniàries podran consistir en multa fixa o proporcional. La sanció pecuniària proporcional s’aplicarà sobre la quantitat indegudament obtinguda, aplicada o no justificada.

La multa fixa estarà compresa entre 75 i 6.000 euros i la multa proporcional pot anar del tant al triple de la quantitat indegudament obtinguda, aplicada o no justificada o, en el cas d’entitats col·laboradores, dels fons indegudament aplicats o justificats.

La multa pecuniària serà independent de l’obligació de reintegrament i per al seu cobrament resultarà igualment d’aplicació el règim jurídic previst per als ingressos de dret públic a la Llei general pressupostària o a les normes pressupostàries de les restants administracions públiques.

Article 40

Graduació i import de les sancions

1. A l'efecte de la graduació de les sancions, es tindran en compte els criteris recollits a l’article 60 de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions i altres disposicions reglamentàries que el desenvolupin.

2. Per determinar l'import de multa a què ha d’ascendir la sanció, cal ajustar-se a allò que estableixen els articles 61, 62 i 63 de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions i altres disposicions reglamentàries que els desenvolupin.

Capítol III
Procediment sancionador

Article 41

Procediment sancionador i òrgans competents

1. La imposició de sancions en matèria de subvencions per l'Ajuntament d'Inca s’efectuarà mitjançant procediment administratiu que ha de tramitar-se d’acord amb el que es disposa en el capítol II del títol IX de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora.

2. El procediment s’iniciarà d’ofici, mitjançant Decret de Batlia, com a conseqüència de l’actuació de comprovació desenvolupada per l’òrgan atorgant o per l’entitat col·laboradora, així com de les actuacions de control financer previstes.

3. Són competents per a la resolució del procediment sancionador, els següents òrgans:

a) Per la comissió d’infraccions lleus i greus, el batle.

b) Per la comissió d’infraccions molt greus, la Junta de Govern.

   

Article 42

Resolució

Els acords d’imposició de sanció posaran fi a la via administrativa.

Article 43

Responsabilitats

1. Respondran solidàriament de la sanció pecuniària els membres, partícips o cotitulars de les entitats a què es refereix l’apartat 3 de l’article 6 en proporció a les seves respectives participacions, quan es tracti de comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat.

2. Respondran subsidiàriament de la sanció pecuniària els administradors de les societats mercantils, o aquells que ostentin la representació legal d’altres persones jurídiques, d’acord amb les disposicions legals o estatutàries que els resultin d’aplicació, que no realitzin els actes necessaris que siguin del seu interès per al compliment de les obligacions infringides, adoptin acords que facin possibles els incompliments o consentin els dels qui d’ells depenguin.

Article 44

Prescripció d’infraccions i sancions

1. Les infraccions prescriuran en el termini de quatre anys a comptar des del dia en què la infracció s’hagi comesa.

2. Les sancions prescriuran en el termini de quatre anys a comptar des de l’endemà al que hagués adquirit fermesa la resolució per la qual es va imposar la sanció.

3. El termini de prescripció s’interromprà conforme a allò establert a l’article 132 de la Llei 30/192, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

4. La prescripció s’aplicarà d’ofici, sense perjudici que pugui ser sol·licitada la seva declaració per la persona interessada.         

Disposició transitòria

1. Els procediments administratius de concessió de subvencions iniciats a l’entrada en vigor de la present Ordenança es regiran per la normativa vigent en el moment del seu inici.

2. Els procediments de control financer, de revocació i reintegrament de subvencions s’aplicaran a les subvencions atorgades sota la vigència de la present Ordenança.

Disposició derogatòria

Queda derogada qualsevol norma municipal d’igual o inferior rang en tot allò que contradigui o s’oposi a la present Ordenança.

Disposició final

Entrada en vigor

La present Ordenança entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació en el BOIB.

Inca, 17 de maig de 2016

 

El Batle-Presidente

Virgilio Moreno Sarrió