Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 5839
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i l’ajuntament d’Alaior per a la tramitació i la concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats pel consell insular de menorca any 2016
Versió PDF
D'acord amb l'article 8 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, feim públic el conveni que literalment diu:
“CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE EL CONSELL INSULAR DE MENORCA I L’AJUNTAMENT D’ALAIOR PER A LA TRAMITACIÓ I LA CONCESSIÓ DELS AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D’EMERGÈNCIA SOCIAL FINANÇATS PEL CONSELL INSULAR DE MENORCA
D’una part l'Honorable Senyora Maite Salord Ripoll, presidenta del Consell Insular de Menorca d’acord amb la normativa de la Llei de bases de règim jurídic local i la Llei orgànica de règim electoral general, que actua en virtut de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.
I d’altra part l’Il·lma. Sra. Misericordia Sugranyes Barenys, batlessa de l’Ajuntament d’Alaior, en virtut de l’establert en l’article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases de règim local, i en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest acord.
Antecedents
1. D’acord amb l’article 34 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, correspon a l’Administració autonòmica, als consells insulars i als municipis exercir les competències en matèria de serveis socials, d’acord amb el que estableixen l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, la llei esmentada i la legislació sobre règim local, de manera que s’asseguri el funcionament correcte del sistema públic de serveis socials.
2. L’article 70.4 de l’Estatut d’autonomia atribueix com a competència pròpia dels consells insulars els serveis socials, l'assistència social i les polítiques d’atenció a les persones i els col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
3. L’article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases de règim local, en la seva nova redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, estableix que el municipi exercirà en tot cas com a competències pròpies en els termes de la legislació de l’Estat i de les comunitats autònomes, entre d’altres, l’atenció immediata a persones en situació o risc d’exclussió social.
4. L’article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears estableix que els municipis de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen en tot cas competències pròpies, entre altres, en matèria de regulació i prestació dels serveis d’atenció a les persones i dels serveis socials públics d’assistència primària.
5. L’article 37 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, estableix que correspon als consells insulars concedir, gestionar i tramitar les prestacions econòmiques incloses en les competències pròpies en matèria de serveis socials, i les que els encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.
6. L’article 14 de la mateixa Llei 4/2009, d’11 de juny, atribueix als serveis socials comunitaris les funcions de gestionar prestacions d’urgència social i de gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d’àmbit municipal i les altres que li siguin atribuïdes.
7. L’article 25 de la Llei 4/2009 determina que la cartera de serveis ha de garantir la resposta immediata a les situacions d’emergència social i les prestacions que donin cobertura a les necessitats bàsiques de les persones beneficiàries d’aquesta llei, considerant com a necessitats bàsiques les d’allotjament, d’alimentació i de vestit.
8. El Decret 56/2011, de 20 de maig, pel qual s’aprova la cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears, prorrogada per la disposició addicional vuitena de la Llei 12/2015, de 29 de desembre, inclou com a prestació dels serveis socials comunitaris bàsics els ajuts per a la cobertura de les necessitats bàsiques, definides com a prestacions no periòdiques de naturalesa econòmica, subvencional i finalista, destinades a les persones integrades en una unitat de convivència amb recursos insuficients per atendre les despeses específiques, de caràcter ordinari o extraordinari, necessàries per prevenir, evitar o pal·liar situacions de marginació social, tals com despeses necessàries per a l’habitatge, les necessitats primàries o els deutes per atendre necessitats bàsiques de la vida.
9. L’article 48 de l’esmentada Llei 4/2009, d’11 de juny, disposa que el Govern de les Illes Balears, els consells insulars i els municipis han de col·laborar en l’aplicació de les polítiques de serveis socials, d’acord amb les competències respectives, mitjançant els instruments establerts en la legislació general sobre règim jurídic i procediment administratiu, en la legislació sobre consells insulars i en la legislació de règim local.
10. Amb l'objectiu d’unificar les diferents línies d'ajuts del Consell Insular de Menorca i dels ajuntaments de l’illa, es considera adient signar un conveni de col·laboració per a la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social, que permeti una major agilitat i simplificació en la seva tramitació, així com, per raons de proximitat, eficàcia i eficiència, oferir una major adequació de les respostes a les necessitats dels usuaris dels serveis socials municipals.
Basant-nos en les consideracions anteriors, ambdues parts acordam establir el present conveni de col·laboració d’acord amb els següents
Pactes
Primer. Objecte del conveni
Aquest conveni té per objecte articular la col·laboració tècnica, econòmica i administrativa de les institucions que el subscriuen, en l’àmbit de les competències respectives, per a la gestió per part de l’Ajuntament d’Alaior dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats pel Consell Insular de Menorca.
Per tal de dur a terme aquest objecte, l’Ajuntament d’Alaior es compromet a assumir els actes administratius inherents a la gestió, tramitació i concessió dels ajuts finançats pel Consell Insular de Menorca, que, en concret, comprenen la valoració de les sol·licituds, l'elaboració dels informes que corresponguin, l'emissió de la proposta amb determinació de la quantia, l'aprovació per l’òrgan competent i el pagament de l’ajut concedit.
En tots els casos, la concessió dels ajuts ha d’estar subjecte al procediment recollit en aquest conveni.
Segon. Concepte i tipologia dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social
2.1. Concepte
Tenen la consideració d’ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social les prestacions econòmiques, de caràcter no periòdic, que es concedeixen de manera puntual a un/a ciutadà/ana o a una família per tal de donar resposta a una situació de necessitat, i que habitualment serveixen per a la consecució d’uns objectius prèviament definits en un pla d’intervenció pels serveis socials comunitaris bàsics.
Per la seva naturalesa, aquests ajuts no estan sotmesos a un termini concret de sol·licitud, atès que pel caràcter d’urgència que presenten es poden demanar en qualsevol moment de l'any.
2.2. Tipologia. Aquests ajuts abasten la classificació següent en funció de les necessitats que s’hagin d’atendre:
2.2.1. Ajuts per a habitatge
Pagament de lloguers i quotes puntuals d’hipoteca
Equipament de la llar
Manteniment de la llar i subministraments (llum, aigua…)
Inspeccions d’habitatge obligatòries
Pagament de pensions, hostals...
2.2.2. Ajuts per a manutenció
Pagament de bolquers i llet per a nadons
Pagament de menús
Manutenció en general
2.2.3. Ajuts per a activitats educatives
Pagament de l’escola infantil
Pagament de material escolar
Pagament del menjador escolar
Pagament d’activitats extraescolars i de lleure
Pagament del transport escolar
2.2.4. Ajuts per a inserció social i laboral
Pagament d’ajudes per a assistència a accions formatives
Transport per a accions formatives
Desplaçaments per a inserció social
Ajuts puntuals per a la guarda de fills
2.2.5. Ajuts per motius sociosanitaris
Ajudes tècniques
Reparació/adaptació de la llar
Tractaments professionals
2.2.6. Ajuts d’emergència social
Resten totalment exclosos d’aquesta classificació i, per tant, d’aquest conveni, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades en centres terapèutics o residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, a més dels ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d’acompanyants o de familiars, que es regularan en una convocatòria específica.
Tercer. Vigència del conveni
Aquest conveni tindrà vigència des del dia que se signa, amb efectes retroactius a l’1 de gener de 2016, fins al 31 de desembre de 2016 i es prorrogarà tàcitament per un any natural més, si cap de les parts no el denuncia amb una antelació d’un mes abans de la seva data d’acabament.
Quart. Finançament
El Consell Insular de Menorca es compromet a abonar, mitjançant transferència o compensació, a l’Ajuntament d’Alaior, una quantia de vint-i-tres mil vuit-cents trenta-set euros i seixanta-quatre cèntims (23.837,64 €) en concepte d’ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social per al període comprés entre l’1 de gener de 2016 i el 31 de desembre de 2016. Aquesta transferència té per finalitat finançar pròpiament la quantia dels ajuts i cobrir les despeses d’estructura o de funcionament dels serveis municipals, i els costos de personal o costos materials de qualsevol tipus, amb un màxim del 6% de l'import total del conveni que l'Ajuntament, en el seu cas, podrà justificar.
L’abonament d’aquesta quantitat es farà efectiva en un únic pagament i una única anualitat corresponent a l’any 2016, a la signatura del present conveni, sempre segons la disponibilitat de liquidesa de la Tresoreria del Consell Insular de Menorca.
Aquest import resulta d’aplicar al crèdit total que el Consell Insular de Menorca ha previst per a ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social per al 2016, els criteris de distribució entre ajuntaments que preveu aquest conveni.
L’import d’aquest conveni podrà complementar les quanties que l’ajuntament hagi destinat als ajuts per a la cobertura de les necessitats bàsiques, amb càrrec al seu pressupost, com a prestació dels serveis socials comunitaris bàsics.
Aquest import es podrà actualitzar en el cas que el conveni es prorrogui tàcitament d’acord amb el pacte tercer, prèvia proposta de la Comissió de seguiment prevista al pacte desè, que s’haurà de formalitzar a través de la corresponent addenda al conveni.
Cinquè. Determinació dels criteris sobre els quals es fa la distribució econòmica entre els ajuntaments
5.1 La distribució del fons entre els ajuntaments es regeix pel principi d’equitat, entesa com a tractament individualitzat, just i equilibrat entre les parts en funció de les necessitats de cada cas, i no tractament homogeni.
5.2 L’any 2016 les variables a partir de les quals s’ha efectuat la distribució del fons han estat les següents:
a) Població total
b) Gent gran
c) Menors
d) Població aturada
Els indicadors que han servit per mesurar la incidència de cada variable, i el pes relatiu que té cadascun d’ells en la distribució de recursos, han estat els següents:
Per al càlcul dels indicadors s’han fet servir estadístiques d’organismes oficials, concretament les dades del padró, a 1 de gener de 2015, publicades per l’Institut Nacional d’Estadística, i el nombre de persones aturades des de fa més de sis mesos segons les quanties acumulades al llarg del 2015 en les estadístiques mensuals per municipis de l’Observatori de Treball de la Direcció General d’Economia i Estadística del Govern de les Illes Balears.
5.3 Atès que el fons del Consell Insular de Menorca per a l’any 2016 per a ajuts individuals, temporals i d’emergència social que es distribuirà entre tots els ajuntaments és de 250.000 euros, de conformitat amb l’establert en els apartats anteriors, l’aportació per a l’any 2016 al municipi d’Alaior serà de vint-i-tres mil vuit-cents trenta-set euros i seixanta-quatre cèntims.
Sisè. Requisits per poder ser beneficiari dels ajuts
Per poder gaudir dels ajuts objecte d’aquest conveni els sol·licitants han de complir els requisits generals que es relacionen a continuació, a més dels requisits específics que regulen les bases de concessió. Requisits generals:
Estar empadronat/ada al municipi on se sol·licita l'ajut.
Ser major de 18 anys, o bé menor amb càrregues familiars.
No disposar d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència.
Setè. Procediment aplicable
7.1 El procediment administratiu per concedir els ajuts econòmics, individuals, temporals i d’emergència social s’iniciarà a instància de part mitjançant sol·licitud de la persona interessada dirigida a l’òrgan municipal competent en matèria de serveis socials que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.
7.2 Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat.
7.3 Les bases i la convocatòria seran aprovades per l’òrgan competent de l’Ajuntament d’Alaior, respectant els criteris annexos a aquest conveni.
7.4 Les bases de la convocatòria d’ajuts han d’establir un model de sol·licitud, la documentació que cal adjuntar-hi i les obligacions que contrauran els beneficiaris. Així mateix, han d'establir el procediment que s'ha de seguir, si s’escau, en la modificació de la resolució de concessió i en la revocació i el reintegrament de les ajudes concedides.
7.5 El règim d’infraccions i sancions administratives és el que estableix la normativa vigent aplicable en matèria de subvencions.
Vuitè. Justificació i memòria anual
8.1 L’Ajuntament d’Alaior, abans del 31 de gener de l’any següent al de la tramitació i concessió dels ajuts, ha de presentar la justificació de les despeses corresponents a aquest conveni mitjançant l’expedició d’un certificat de l’interventor o del secretari que acrediti que la quantia rebuda per l’objecte d’aquest conveni s’ha dedicat als fins que especifica.
8.2 Per altra banda, l’Ajuntament d’Alaior, durant els dos primers mesos de l’any següent al de la tramitació i concessió dels ajuts, ha de remetre al Consell Insular de Menorca una memòria anual dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social que respongui al doble objectiu de control de la quantia i d’avaluació del programa.
8.3 Per elaborar aquesta memòria, s’ha de fer servir el model que li faciliti el Consell Insular de Menorca amb l’objectiu de tractar tota la informació d’una manera senzilla, homogènia i àgil.
8.4 Amb la finalitat de disposar d’informació estadística útil per a la planificació i l’avaluació dels serveis públics insulars i municipals, l’Ajuntament també ha de reportar, en la mateixa memòria, informació sobre els ajuts econòmics de la mateixa naturalesa que els que recull aquest conveni i que són finançats amb recursos propis municipals. El Consell Insular de Menorca, a la vegada, ha de lliurar una còpia de la memòria insular a tots els ajuntaments.
Novè. Imatge corporativa i comunicació de la col·laboració del Consell Insular de Menorca
9.1 L’Ajuntament d’Alaior ha de reflectir en el model de sol·licitud i en tots els documents de comunicació amb els beneficiaris dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social, que aquests són finançats –o, si s’escau, cofinançats– pel Consell Insular de Menorca. Aquests documents han de contenir, a més, el logotip del Consell en un lloc destacat, amb una mida no inferior a la del logotip de l’Ajuntament (en cas que aquest aparegui).
9.2 L’Ajuntament d’Alaior també ha de fer constar la referència al finançament d’aquests ajuts per part del Consell Insular de Menorca en qualsevol mitjà escrit o audiovisual que vagi adreçat a la ciutadania en general amb finalitats informatives, i en què s’expliqui la naturalesa, els objectius o els requisits per ser beneficiaris dels ajuts econòmics individuals, temporals o d’emergència social, com poden ser les pàgines web municipals, catàlegs de serveis, etc.
Desè. Comissió de seguiment
10.1 Amb l’objectiu de fer un seguiment dels pactes establerts en el present conveni, es crea una comissió de seguiment interadministrativa.
10.2 Aquesta comissió estarà integrada pel conseller o consellera del Consell Insular de Menorca que tengui atribuïdes les competències en matèria de benestar social, que actuarà com a president/a; un/una directora/a insular del departament del Consell Insular de Menorca que tengui atribuïdes les competències en matèria de benestar social, i un representant de cadascun dels ajuntaments amb els quals s’hagi signat el conveni. Podran assistir-hi altres membres, nomenats per qualsevol de les parts, amb funcions d’assessorament. Actuarà com a secretari/ària un/a funcionari/ària del Consell Insular.
10.3 Les principals funcions d’aquesta comissió són:
a) Vetllar pel compliment del conveni i fer-ne el seguiment.
b) Interpretar el conveni i resoldre els dubtes i les controvèrsies que puguin sorgir en la seva aplicació.
c) Aprovar els protocols i els annexos que es vulguin signar en el desplegament del conveni.
d) Acordar, en el seu cas, l’actualització de l’import del conveni en el supòsit que aquest es prorrogui tàcitament per un any més.
Onzè. Protocols o annexos singulars de desplegament
La col·laboració establerta en aquest conveni pot ser objecte, si n’és el cas, de desplegament i concreció mitjançant protocols o annexos, que tenen la mateixa consideració jurídica i els mateixos efectes vinculants que aquest conveni.
Dotzè. Rescissió
12.1 Aquest conveni es pot rescindir:
a) Per acord mutu i voluntari de les parts, que s’ha d’instrumentar per escrit.
b) Per la impossibilitat sobrevinguda, legal o material, d’acomplir les obligacions que es derivin de l’objecte del conveni.
c) Per incompliment d’una les parts, a la qual s’ha de comunicar la rescissió de forma fefaent, amb audiència prèvia i, com a mínim, amb tres mesos d’antelació, sempre que, igual que en l’apartat anterior, es faci inviable l’acompliment de les finalitats del conveni.
12.2 En cap cas la rescissió del conveni ha d’afectar l’execució dels serveis o les prestacions que es duguin a terme, i les parts hauran d’adoptar les mesures pertinents per tal d’assegurar la continuïtat de les prestacions i liquidar les obligacions de cada una de les parts signants.
Tretzè. Naturalesa del conveni
Aquest conveni té naturalesa administrativa i, en conseqüència, les controvèrsies que puguin plantejar-se sobre la seva interpretació i l’execució s’han de dirimir en el si de la Comissió de Seguiment prevista en el seu pacte desè. Sols en el cas que no es pugui arribar a una conciliació, s’han de resoldre de conformitat amb el que disposa l’article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa.
I, com a prova de conformitat, signem aquest conveni, per quadruplicat i a un sol efecte en el lloc i en la data que s'indiquen més avall.
ANNEX AL CONVENI PER A LA TRAMITACIÓ I LA CONCESSIÓ DELS AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D’EMERGÈNCIA SOCIAL FINANÇATS PEL CONSELL INSULAR DE MENORCA
CRITERIS QUE REGEIXEN LES BASES I LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D’EMERGÈNCIA SOCIAL PER A L’ANY 2016 EMMARCATS EN EL CONVENI ENTRE EL CONSELL INSULAR I ELS AJUNTAMENTS DE MENORCA
1. OBJECTE DE LA CONVOCATÒRIA
1.1 L’objecte d’aquests ajuts és donar suport i resposta de manera puntual a una situació de necessitat d'un/A ciutadà/ana o d'una família. La sol·licitud ha de formar part d’un pla d’intervenció mitjançant el qual l’ajut pugui evitar un retrocés en els objectius aconseguits o una pèrdua greu de la qualitat de vida dels membres del nucli familiar.
1.2 Tenen la consideració d’ajuts econòmics, individuals, temporals i d’emergència social els emmarcats dins els conceptes següents:
a) Situacions en què una ajuda econòmica puntual forma part d'un pla d'intervenció en el qual no només es pretén resoldre el problema per al qual se sol·licita l'ajuda, sinó que també es pretén actuar d'una manera més integral amb la persona/família segons uns objectius pactats prèviament.
b) Situacions en què una ajuda econòmica puntual pot resoldre el problema per al qual se sol·licita l'esmentada ajuda.
c) Situacions produïdes per emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.
2. ACTUACIONS I NECESSITATS SUBVENCIONADES
Es poden acollir a aquesta convocatòria les actuacions i necessitats següents, les quals es classifiquen de la manera següent en funció de la necessitat que s'hagi d'atendre:
2.1 Ajuts per a habitatge
Pagament de lloguers i quotes puntuals d’hipoteca
Equipament de la llar
Manteniment de la llar i subministraments (llum, aigua…)
Inspeccions d’habitatge obligatòries
Pagament de pensions, hostals...
2.2 Ajuts per a manutenció
Pagament de bolquers i llet per a nadons
Pagament de menús
Manutenció en general
2.3 Ajuts per a activitats educatives
Pagament de l’escola infantil
Pagament de material escolar
Pagament del menjador escolar
Pagament d’activitats extraescolars i de lleure
Pagament del transport escolar
2.4 Ajuts per a inserció social i laboral
Pagament d’ajudes per a assistència a accions formatives
Transport per a accions formatives
Desplaçaments per a inserció social
Ajuts puntuals per a la guarda de fills
2.5 Ajuts per motius sociosanitaris
Ajudes tècniques
Reparació/adaptació de la llar
Tractaments professionals
2.6 Ajuts d’emergència social
Resten totalment exclosos d’aquesta classificació i, per tant, d’aquestes bases i d’aquest conveni, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades en centres terapèutics i residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, a més dels ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d’acompanyants o de familiars.
3. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
3.1 Per optar a aquests ajuts s’han complir els requisits següents:
a) Estar empadronat/ada en el municipi on se sol·licita l'ajut.
b) Ser major de 18 anys, o bé menor amb càrregues familiars.
c) No disposar d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència.
3.2 Condicions per a la concessió dels ajuts
La concessió dels ajuts està subjecta, d’una banda, a l’escassetat d’ingressos econòmics del possible beneficiari i, d’altra banda, a unes condicions específiques segons el tipus d’ajut que se sol·liciti.
3.2.1 Escassetat d’ingressos
Per calcular l’escassetat d’ingressos econòmics s’aplicaran les condicions següents:
a) Si la unitat familiar està formada per un sol membre, els ingressos mensuals no poden superar el 125 % de l’IPREM. Per a l'any 2016, aquesta quantitat queda fixada en 776,57 euros mensuals.
b) Per a unitats familiars amb més membres s'incrementarà en un 30 % pel segon membre, en un 20 % pel tercer i en un 10 % a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos segons recull la taula següent:
|
1 membre |
776,57€ |
125% iprem 2016 |
|
|---|---|---|---|
|
2 MUF |
1.009,54€ |
232,97€ |
30% increment per segon membre |
|
3 MUF |
1.164,86€ |
155,31€ |
20% increment per tercer membre |
|
4 MUF |
1.242,51€ |
77,66€ |
10% increment a partir de quart membre |
|
5 MUF |
1.320,17€ |
77,66€ |
10% |
|
6 MUF |
1.397,83€ |
77,66€ |
10% |
|
7 MUF |
1.475,48€ |
77,66€ |
10% |
c) Per calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud.
Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits, es pot concedir un ajut si des de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat. Es consideraran especialment els casos de sol·licituds per emergència social o per motius sociosanitaris en què la necessitat de dur a terme una inversió important i imprescindible superi la capacitat econòmica del sol·licitant. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics o mèdics que corresponguin en cada cas.
3.2.2 Condicions específiques segons el tipus d’ajut
3.2.2.1 Ajuts per a habitatge
a) Pagament de lloguers i quotes puntuals d'hipoteca: es pot concedir un ajut amb un import màxim equivalent a 3 mensualitats, ja sigui en concepte de lloguer o com a dipòsit, fiança o mensualitat d'hipoteca.
b) Equipament de la llar: petits electrodomèstics i estris bàsics i necessaris de l'habitatge. Fins a un màxim de 500 euros.
c) Manteniment de la llar i subministraments: petites obres i reparacions per tal de millorar les condicions de l’habitatge i pagament de subministraments. Fins a un màxim de 600 euros.
d) Inspeccions tècniques obligatòries d'immobles: fins a un màxim d'un 75 % de l'import de la inspecció per antiguitat d'edificis.
e) Pagament de pensions/hostals: atesa la temporalitat de la situació, es pagarà com a màxim l’import de dos mesos d’estada, sempre que s’hagin esgotat altres vies com cases d’acollida o altres recursos disponibles.
En tots els casos d'ajuts per habitatge ha de quedar acreditat que no s’han pogut acollir a les ajudes per arrendament, ni a les de renda bàsica d’emancipació per a joves ni a les de rehabilitació del Govern de les Illes Balears o altres ajuts que convoquin l'Administració local o autonòmica durant el període de sol·licitud de les ajudes regulades en aquestes bases.
3.2.2.2 Ajuts per a manutenció
a) Pagament de bolquers i llet per a nadons: per a un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 180 euros per mes i fillet/a.
b) Pagament de menús: per un període màxim d’un mes i per una quantia màxima de 180 euros per persona, sempre que no sigui possible o s’hagin esgotat altres vies, com ara menjadors socials, cases d’acollida, etc.
c) Manutenció en general: per a aquelles unitats familiars que, per circumstàncies puntuals, no compten amb ingressos econòmics suficients per cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació de tots els seus membres. Per un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 120 euros per mes i persona.
3.2.2.3 Ajuts per activitats educatives
a) Pagament de l’escola infantil: es pagarà fins a un màxim del 75% del total del cost anual.
b) Pagament de material escolar:
c) Pagament del menjador escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual, A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar.
d) Pagament d’activitats extraescolars i de lleure: fins a un màxim del 75 % del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir d’aquestes activitats.
e) Pagament de transport escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual. Així mateix, en els casos que no puguin acollir-se a transport escolar organitzat, es pot subvencionar el cost de la targeta de transport del Consell Insular
En tots els casos d'ajuts classificats en la categoria d'activitats educatives ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir a les ajudes que convoqui la Conselleria competent en educació pel mateix concepte. Quan es rebi un ajut de la Conselleria d’Educació, aquest es podrà complementar en casos d'elevada necessitat fins arribar al 75% del cost total.
Excepcionalment, en el cas dels ajuts per necessitats educatives, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l’atenció del menor, es poden superar els màxims previstos en els apartats anteriors. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics corresponents.
3.2.2.4 Ajuts per a inserció social i laboral
a) Pagament puntual d’ajuts per a l’assistència a accions formatives per a les persones amb especials dificultats d’inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que es valori que l’ajut és imprescindible per les circumstàncies del cas (amb un màxim de 12 euros/dia).
b) Ajudes de transport per afavorir la inserció social i laboral per a les persones que assisteixen a una acció formativa i que viuen fora del municipi on s’imparteix. Es valorarà la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent o, de forma excepcional, en els casos en què no sigui possible el transport públic, finançar fins a un màxim de 0,21 €/km.
c) Ajuts puntuals per desplaçaments per inserció social per a les persones que no compten amb recursos econòmics suficients per poder atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçaments per tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos i visites penitenciaries, etc.).
d) Ajuts puntuals per a la guarda del fills, per a les situacions en què la seva atenció dificulti la inserció laboral, sempre que no hi hagi altres alternatives, recursos o ajuts.
3.2.2.5 Ajuts per motius sociosanitaris
a) Ajudes tècniques: per aparells com audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Se’n finançarà com a màxim el 75 % del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà es valorarà, a més de la capacitat econòmica de la unitat de convivència, que el model sol·licitat s’adeqüi a la prescripció feta per l’especialista, si està o no finançat per l’IBSALUT o una altra entitat, i el grau de necessitat.
b) Reparació/adaptació de la llar: es tracta de totes les obres que es duen a terme en un domicili amb l’objectiu de facilitar l’estada a una persona discapacitada o a una persona major amb dificultats de mobilitat. S’atorgarà només en els casos en què el sol·licitant no s'hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d'accessibilitat a edificis i habitatge regulats per la conselleria competent del Govern de les Illes Balears.
Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà, es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència i el grau de necessitat de l’obra efectuada.
c) Tractaments professionals: es tracta dels tractaments que no són coberts pel sistema nacional de salut, pel sistema d’autonomia i d’atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori, com poden ser tractaments psicològics, de rehabilitació, d’estimulació precoç, de logopèdia, etc. En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència i el període previst de tractament. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total.
3.2.2.6 Ajuts per emergència social
Es tracta d’emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple a causa d’incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.
4. SOL·LICITUDS I DOCUMENTACIÓ
Les sol·licituds s'han d'adreçar a l’òrgan administratiu municipal competent en matèria de serveis socials que tengui atribuïda la gestió dels ajuts econòmics, individuals, temporals i d’emergència social, i s'han de presentar a l’ajuntament del municipi on resideixi el sol·licitant.
Els expedients han d’incloure la documentació següent:
a) DNI del sol·licitant o del seu representant.
b) Certificat d'empadronament.
c) Justificació dels ingressos o les rendes de la unitat familiar del peticionari o, si pertoca, còpia de la seva declaració de la renda.
d) Fotocòpia del llibre de família.
e) Declaració jurada del sol·licitant de no haver rebut ajudes econòmiques, en el mateix any natural, d’altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d’haver-ne rebudes, que no cobreixin totalment la necessitat objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda.
f) Informe social.
g) Certificat de la condició de discapacitat, si pertoca, expedida per l’Administració autonòmica competent.
h) Quan correspongui, declaració jurada d'estar al corrent del pagament de les obligacions amb la hisenda de l'Estat i amb la de la CAIB i, si escau, també amb la Seguretat Social.
i) Full de dades bancàries.
j) Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003.
k) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o la unitat familiar que sol·licita l’ajuda.
5. INICI DE L’EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ
Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat.
L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent per part de l’òrgan municipal competent de l’Ajuntament encarregat de la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social.
6. OBLIGACIONS QUE ES CONTREUEN PER PART DELS BENEFICIARIS
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes:
a) Destinar l'import de l'ajuda a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat aquesta.
b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social.
c) Comunicar a l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social l'obtenció de subvencions o ajudes per a idèntica finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.
d) Justificar l'ajuda concedida a petició de l’Administració.
7. MODIFICACIÓ DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
8. REVOCACIÓ DE LES AJUDES CONCEDIDES
D’acord amb el que disposa l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, el beneficiari d’aquesta incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
9. REINTEGRAMENT DE LES AJUDES CONCEDIDES
D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el beneficiari ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si n’és el cas, l’interès de demora, en els casos següents:
a) L’incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
b) L’obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s’alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables al beneficiari.
c) L’incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
d) La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.
e) La negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l’obstrucció injustificada d’aquestes actuacions.
f) Altres supòsits establerts en les bases reguladores.
Per reintegrar les ajudes s’han d’aplicar els procediments que preveuen a aquest efecte els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s’han de garantir l’audiència a les persones interessades.
Les quantitats reintegrades tenen la consideració d’ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.
10. RÈGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en el seu cas, a la normativa de desplegament en matèria de subvencions que hagi aprovat l’entitat que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.
L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable a les entitats locals en matèria de subvencions és determinarà d'acord amb el que estableixen els articles 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases del règim local.
11. INSPECCIÓ
D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que es concedeixin s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti aplicable.
12. NORMATIVA APLICABLE
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables a les administracions públiques locals en matèria de subvencions, especialment les contingudes em les normes següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE 276 de 18/11/2003)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB 196 de 31/12/05)”
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar alternativament o un recurs de reposició potestatiu en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d’haver-ne rebut la notificació davant l’òrgan que l’ha dictada, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Si s'opta per interposar un recurs de reposició potestatiu no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell s’hagi resolt expressament o se n'hagi produït la desestimació per silenci. Tot això, sens perjudici de poder interposar qualsevol altre recurs que es pugui estimar més convenient en dret.
Ajuntament d'Alaior
La batlessa
Misericòrdia Sugrañes Barenys