Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 5822
Aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança del servei de recollida i transport de residus sòlids i neteja viària
Versió PDF
El Ple del Consell Insular de Formentera, a la sessió ordinària de 29 d'abril de 2016, va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança del servei de recollida i transport de residus sòlids urbans i neteja viària.
Pel qual es sotmet a informació pública durant el termini de 30 dies hàbils, acomptar des de el día següent de la publicació d'aquest anunci al BOIB per la presentació de reclamacions, objeccions i observacions de conformitat amb el que disposa l'art. 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears.
En el cas de no presentar-se reclamacions, s'entendrà aprovada definitivament la modificació de l'Ordenança, sense necessitat d'un nou acord exprés.
A continuació es publica el text integre de la modificació de l'Ordenança:
“PROPOSTA D’APROVACIÓ INICIAL DE LA MODIFICACIÓ DE L’ORDENANÇA DEL SERVEI DE RECOLLIDA I TRANSPORT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS I NETEJA DE LA VIA PÚBLICA AL TM FORMENTERA
Consta aprovada l'Ordenança municipal del servei de recollida i transport de residus sòlids urbans i neteja de la via pública en el terme municipal de Formentera (BOIB Núm. 105 de 27 de juliol de 2013). No obstant, amb aquest expedient es planteja l’aprovació d’una nova normativa municipal per tal d’adequar-la i donar compliment en la seva totalitat a la normativa comunitària i a l’estatal vigent.
Vista la directiva 2008/98/CE Parlament Europeu i del Consell sobre residus, la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer de reforma del Estatut Autonòmic de las Illes Balears, l’art.12 i 17 Llei 22/2011, de 28 de juliol de residus i sòls contaminats, l’art. 127 de la Llei 30/1992 de 26 de novembre de Règim jurídic de les Administracions Públiques i Procediment administratiu comú, l’art.101-103, 113 Llei 20/2006, de 15 de desembre municipal i de règim local (LMRL), l’art. 22.2 f), 85-86 Llei 7/1985, de 2 d'abril de bases de règim local (LBRL), l’art.8 Llei 8/2000, de 27 d'octubre de Consells Insulars, l’art. 7 g) Llei 12/2006, de 20 de setembre de la Dona de les Illes Balears, l’art.196 RD 2568/1986, de 28 de novembre que aprovà Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals. (ROF), l’art.107-108 Reglament Orgànic de Consell Insular de Formentera (ROC) i el PLA NACIONAL INTEGRAT DE RESIDUS 2014-2020.
En atenció a les competències que té atribuïdes el Consell Insular de Formentera en matèria de recollida, transport i tractament de residus sòlids urbans, neteja de via pública i platges en virtut de l'article 12 de la Llei 22/2011 de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i l’art. 25 i 26 de la Llei 7/1985 de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.
Vista la Providència de la Consellera de Medi ambient del Consell Insular de Formentera en data 15 d'abril de 2016, sol·licitant que es duguin a terme els tràmits necessaris per l'aprovació de la modificació de l'ordenança municipal d'alt esmentada.
Vist l’informe del lletrat dels serveis jurídics del Consell Insular de Formentera de data 18 d'abril de 2016:
«INFORME JURÍDIC
ASSUMPTE: NORMATIVA I PROCEDIMENT D'APLICACIÓ A LA MODIFICACIÓ DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL DE RECOLLIDA I TRANSPORT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS I NETEJA DE LA VIA PÚBLICA .
En virtut de la Provisió de Presidència del Consell Insular de Formentera de data 15 d'abril de 2016 s'emet informe jurídic respecte de la normativa d'aplicació i procediment a seguir per l'aprovació de la modificació de la norma municipal, en virtut de la següent:
LEGISLACIÓ APLICABLE
DIRECTIVA 2008/98/CE Parlament Europeu i del Consell sobre residus.
Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer de reforma del Estatut Autonòmic de las Illes Balears.
Art.12 i 17 Llei 22/2011, de 28 de juliol de residus i sòls contaminats.
Art. 127 de la Llei 30/1992 de 26 de novembre de Règim jurídic de les Administracions Públiques i Procediment administratiu comú.
Art.101-103, 113 Llei 20/2006, de 15 de desembre municipal i de règim local (LMRL)
Art. 22.2 f), 85-86 Llei 7/1985, de 2 d'abril de bases de règim local (LBRL).
Art.8 Llei 8/2000, de 27 d'octubre de Consells Insulars.
Art. 7 g) Llei 12/2006, de 20 de setembre de la Dona de les Illes Balears.
Art.196 RD 2568/1986, de 28 de novembre que aprovà Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals. (ROF).
art.107-108 Reglament Orgànic de Consell Insular de Formentera (ROC).
PLA NACIONAL INTEGRAT DE RESIDUS 2014-2020.
FONAMENTS JURÍDICS
PRIMER.- Justificació de la modificació ordenança municipal de recollida i transport de residus sòlids urbans, TM Formentera
- La Directiva 2008/98/CE estableix un marc jurídic per al tractament dels residus en la Unió Europea (UE).
El seu objectiu és protegir el medi ambient i la salut humana emfatitzant la importància d'utilitzar unes tècniques adequades de gestió, recuperació i reciclat de residus per reduir la pressió sobre els recursos i millorar el seu ús.
La legislació estableix una jerarquia de residus: prevenció, reutilització, reciclat, recuperació amb altres finalitats (com la valorització energètica) i eliminació.
Va confirmar el principi «qui contamina paga», pel qual el productor original dels residus ha de pagar els costos de la gestió d'aquests residus i també introduí el concepte de «responsabilitat ampliada del productor». Amb ella s'imposa l'obligació als fabricants d'acceptar i eliminar els productes retornats després d'haver estat utilitzats.
Determina que la gestió dels residus ha de realitzar-se sense crear riscos per a l'aigua, l'aire, el sòl, les plantes o els animals, sense provocar incomoditats pel soroll o les olors i sense atemptar contra els paisatges ni contra els llocs d'especial interès
Va establir que els productors o posseïdors de residus han de tractar-los ells mateixos o fer que siguin tractats per un operador oficialment reconegut. Aquests han d'estar autoritzats i són inspeccionats periòdicament.
S'aplicaren condicions especials als residus perillosos, els olis usats i els bioresidus.
La Directiva també va introduir uns objectius de reciclat i recuperació que hauran d'aconseguir-se abans de 2020 en relació amb els residus domèstics (50 %) i els residus procedents de la construcció i les demolicions (70 %).
- El Consell Insular de Formentera a aprovat expedient de licitació de servei de redacció de pla director sectorial de residus sòlids urbans de l'illa de Formentera, programa municipal de residus i pla municipal de gestió de residus de construcció i demolició. Actualment s'ha iniciat procediment d'adjudicació i donar compliment als objectius estatals i comunitaris.
El lliurament dels treballs, tot tramitada la fase ambiental i fase d'exposició al públic i audiències a administracions i altres entitats afectades, es preveu una duració màxima d'aprovació de les normes reglamentàries insulars previstes en divuit (18) mesos aproximadament.
- Vista l'ordenança municipal de recollida i transport de residus sòlids urbans i neteja de la via pública al TM Formentera es va modificar i publicar al BOIB núm. 55 de 25 d'abril de 2013.
-Vist el model tipus d'ordenança de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies en atenció al marc de competències municipals que preveu la Llei 22/2011 de 28 de juliol de residus i sòls contaminants, i respecte de la tipificació de les infraccions lleus, greus i molt greus així com les seves sancions es proposa a la present l'ordenança adequar el règim sancionador a les previsions de la llei bàsica estatal. Tot respectant les tipificacions d'infraccions a l'ordenança segons la Llei 7/1985 de 2 d'abril de Bases de règim local.
També es recull a l'ordenança el règim de prescripcions previstos a la llei estatal esmentada i el deure de col·laboració dels ciutadans, comerciants, titulars d'establiments hotelers, etc.
Especialment sobre la situació del responsable que abandona residus sòlids urbans s'afegeix supòsits d'abandonament per part de grans generadors de residus sòlids com poden ésser els comercials, tallers, restauració, hotelers, vivendes vacacionals, supermercats, de construcció i demolició, etc.
- A la proposta de modificació de l'ordenança també s'afegeix un precepte que regula la Deixalleria, servei, horaris, condicions d'admissió de residus etc.
A més un precepte nou per incloure actuacions de sensibilització i educació sobre separació i recollida de residus.
- També s'afegeixen les obligacions dels ciutadans en la separació de fracció dels residus domèstics i la previsió de les definicions a l'art.2 de l'ordenança proposada.
TERCER.- PROCEDIMENT DE MODIFICACIÓ
El procediment per aprovar la modificació de dita ordenança és el següent:
Provisió de Presidència d'iniciativa legislativa per aprovació de reglament i ordenances segons art.107-108 ROC.
Informes tècnic-econòmic i jurídic corresponents.
Acord inicial del Ple per vots favorables de la majoria simple segons art.22.2º d) i art. 47.1º de LBRL.
Exposició pública al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), Tauler d'anuncis i pàgina web del CIF per termini no inferior a 30 dies hàbils, per tal que el veïnatge i les persones legítimament interessades poden examinar l'expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions.
Audiència prèvia per termini d'un mes a les associacions veïnals i defensa de les persones consumidores i usuàries establertes a l'illa de Formentera sempre que estiguin inscrites al registre d'associacions del CIF, i que el seu objecte estigui relacionat directament amb el servei públic local que es pretén crear.
Remissió de la disposició reglamentària aprovada inicialment a l'Institut de la Dona de les Illes Balears en compliment del que estableix l'art.7 g) de la Llei 12/2006, de 20 de setembre de la Dona de les Illes Balears, per tal que emiti informe sobre l'impacte de gènere del text.
Aprovació definitiva de l'ordenança del servei pel Ple de l'entitat per vot favorables de la majoria simple.
La modificació de l'ordenança municipal del servei no entrarà en vigor fins que no s'hagi publicat íntegrament al BOIB i fins que no hagi transcorregut el termini de 15 dies hàbils des de que hagi estat notificat el mateix al Govern de les Illes Balears, i aquest últim no hagi requerit la seva anul·lació ni impugnació, segons preveu l'art.103 i 113 LMRL.
Del que s'informa, sense perjudici d'un altre millor parer fonament en Dret.
Formentera, a 18 d'abril de 2016.
Lletrada el Consell Insular de Formentera,
Victòria E.Morin Luna».
-En virtut de l'art.105 del ROC i l'art. 9 de la Llei 8/2000 de 27 d'octubre de Consells Insulars;
-De conformitat amb el que preveu l'art. 101-103 i 113 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre Municipal i de règim local balear;
Per tot això s’eleva al Ple de la Corporació la següent,
PROPOSTA:
PRIMER.- APROVAR INICIALMENT LA MODIFICACIÓ DE L’ORDENANÇA MUNICIPAL DEL SERVEI DE RECOLLIDA I TRANSPORT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS I NETEJA DE LA VIA PÚBLICA AL TERME MUNICIPAL DE FORMENTERA amb el contingut que s’adjunta a l'annex normatiu.
SEGON.- Sotmetre l’acord, a informació pública mitjançant el corresponent edicte en el BOIB, en el tauler d’anuncis i en el web del Consell Insular de Formentera, www.consellinsulardeformentera.cat, per tal que durant el termini de 30 dies hàbils, els vesins i les persones legítimament interessades puguin examinar l’expedient –a la Secretaria- i formular reclamacions, objeccions o observacions, conforme al que estableix l'article 102.1.b de la Llei 20/2006, municipal i de règim local de les Illes Balears.
TERCER.- Sotmetre l’acord així mateix a audiència prèvia per termini màxim de 30 dies hàbils de les associacions veïnals i de defensa de les persones consumidores i usuàries establertes a Formentera i inscrites en el Registre d’Entitats Ciutadanes les finalitats de les quals guardin relació directa amb l’objecte d’aquest acord, d'acord amb l'establert a l'article 112.3 del Reglament orgànic de funcionament del Consell de Formentera i a l'article 102.c de la citada Llei 20/2006, de 15 de desembre.
QUART.- Sol·licitar per part del President del Consell Insular de Formentera, com a òrgan legitimat segons l’article 9.2.x de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de Consells Insulars, i segons el disposat a l’article 7.g de la llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, el corresponent informe d’impacte de gènere, a l’Institut de la Dona, depenent del Govern de les Illes Balears.
CINQUÈ.- Facultar, pel que fa a l'emissió de l’informe de l’Institut de la Dona, al secretari de la corporació per tal que incorpori d’ofici el contingut del corresponent informe en el text definitiu a publicar, sempre que l’informe emès no desvirtuï el fons de l’acord objecte d’aprovació inicial i sense necessitat d’haver-ho de passar, de bell nou, pel Ple amb un tràmit d’aprovació definitiva, atès que no afecta al fons pròpiament dit (qüestió de l’impacte de gènere).
SISÈ.- Considerar que si en el termini d’informació pública i d’audiència prèvia no hi ha reclamacions, objeccions o observacions, s’ha d’entendre definitivament aprovat l’acord inicialment adoptat, sense necessitat d’un nou acord exprés.
SETÈ.- Ordenar la publicació íntegra al BOIB de l’acord corresponent, ja sigui l’inicial elevat a definitiu, ja sigui el derivat de l’estudi de les reclamacions, objeccions o observacions, als efectes d’entrada en vigor, tot de conformitat amb els articles 103.1 i 113 de la citada Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
ANNEX NORMATIU
ORDENANÇA MUNICIPAL DEL SERVEI DE RECOLLIDA I TRANSPORT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS I NETEJA DE LA VIA PÚBLICA AL TERME MUNICIPAL DE FORMENTERA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La Directiva 2008/98/CE de Parlament Europeu i Consell de residus estableix un marc jurídic per al tractament dels residus en la Unió Europea (UE). Introdueix uns objectius de reciclat del 50% dels residus domèstics i la recuperació del 70% dels residus procedents de la construcció i les demolicions abans de 2020.
Per tal donar compliment a les noves exigències de la Directiva 2008/98/CE de Parlament Europeu en matèria de residus el Consell Insular de Formentera aprovarà el Pla Director Sectorial de Residus de Formentera que inclourà un programa de prevenció de residus municipal i la correcta gestió dels mateixos.
Així mateix, cal adaptar l'actual Ordenança municipal del servei de recollida i transport de residus sòlids urbans i neteja de la via pública al terme municipal de Formentera, per tal assolir els objectius fixats pel que fa al reciclatge i recuperació a un horitzó 2020 i adaptar el règim sancionador previst a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i sòls contaminats estatal.
La present ordenança s'estructura en 8 capítols i 38 articles. El primer Capítol conté les Disposicions Generals, havent-se incorporat, com a novetat seguint la normativa bàsica, la potestat del Consell Insular de Formentera de recollir els residus comercials no perillosos. Es concreten també les obligacions dels ciutadans en relació amb la separació i lliurament de residus.
Es distingeix entre un servei ordinari i un servei especial (com ara el servei de recollida porta a porta d'Es Pujols, el de recollida comercial de paper i cartró); sent comú a tots dos la separació en origen de les diferents fraccions per part dels ciutadans per afavorir el reciclatge.
Finalment el Capítol 8 aborda la inspecció i sanció, incardinant-se ambdues potestats en la Llei 22/2011, de 21 d'abril de Residus i sòls contaminats.
CAPÍTOL 1. DISPOSICIONS GENERALS
Article 1.- Objecte i àmbit d’aplicació
La present ordenança té per objecte regular, dins de l’esfera de la competència municipal, l’activitat de neteja de la via pública i les condicions en les quals el Consell Insular de Formentera prestarà el servei de recollida de residus urbans així com les condicions en què els usuaris utilitzaran aquest servei. Tenen la condició d’usuaris als efectes de prestació del servei totes aquelles persones físiques amb domicili en el municipi de Formentera i totes les persones físiques o jurídiques titulars de qualsevol tipus d’habitatge, establiment professional, comercial, industrial o de serveis ubicat al terme municipal. Així mateix, tindran la consideració d'usuaris aquelles persones que visitin la nostra illa.
En els supòsits no regulats a aquesta Ordenança, però que per les seves característiques o circumstàncies poguessin estar compresos en el seu àmbit d’aplicació, se’ls aplicarà per analogia les normes de l’Ordenança que tinguin semblança amb el cas contemplat, excepte pel que fa al règim d’infraccions i sancions.
Article 2.- Definicions
A efectes del que es disposa a la present Ordenança s'entendrà per:
Olis vegetals usats: els residus d'olis vegetals propis de les activitats de fregir domèstiques o dels bars, restaurants, hotels i altres serveis de restauració, així com els olis de conserves. No s'inclouen aquí altres greixos alimentaris.
Pila: la font d'energia elèctrica obtinguda per transformació directa d'energia química i constituïda per un o diversos elements primaris.
Recollida: operació consistent en l'apilament de residus, inclosa la classificació i emmagatzematge inicials per al seu transport a una instal·lació de tractament.
Recollida especial: aquella recollida separada d'utilització optativa per part de l'usuari.
Recollida separada: la recollida en la qual un flux de residus es manté per separat, segons el seu tipus de naturalesa, per facilitar el seu tractament específic.
Residus comercials: els generats per l'activitat pròpia del comerç, a l'engròs i al detall, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i els mercats, així com de la resta del sector serveis.
Residus d'aparells elèctrics o electrònics: aparells elèctrics i electrònics, els seus materials, components, consumibles i subconjunts que els componen, a partir del moment en què passen a ser residus.
Residus de construcció i demolició d'obra menor: qualsevol residu que es generi en una obra de construcció o demolició en un domicili particular, comerç, oficina o immoble del sector serveis, de senzilla tècnica i escassa entitat constructiva i econòmica, que no suposi alteració del volum, de l'ús, de les instal·lacions d'ús comú o del nombre d'habitatges i locals, i que no precisa de projecte signat per professionals titulats.
Residus d'envasos: tot envàs o material d'envàs del qual es desprengui el seu posseïdor o tingui l'obligació de desprendre's en virtut de les disposicions en vigor.
Residus domèstics: residus generats en les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques.
Tindran també la consideració de residus domèstics:
a) els similars als anteriors generats en comerços, serveis i indústries.
b) els que es generin en les llars d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, així com els residus i enderrocs procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària.
c) els procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.
Residus industrials: els resultants dels processos de fabricació, de transformació, d'utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l'activitat industrial, excloses les emissions a l'atmosfera regulades en la Llei 34/2007, de 15 de novembre.
Residus municipals: seran residus de competència municipal, els residus domèstics, els residus comercials no perillosos quan així ho estableixi el Consell Insular de Formentera d'acord amb el previst en la present Ordenança.
Residu perillós: aquell que presenta una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l'Annex III de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, així com aquell que pugui aprovar el govern de conformitat amb l'establert en la normativa europea o en els convenis internacionals dels quals Espanya sigui part, així com els recipients i envasos que els hagin contingut.
Residus sanitaris assimilables a domèstics: són els generats com a conseqüència de les activitats sanitàries prestats en centres sanitaris, tals com a hospitals, clíniques i sanitaris, consulta de professionals liberals, centres sociosanitaris, centres veterinaris, etc., que no tenen la qualificació de perillosos i que, d'acord amb la normativa, no exigeixin requisits especials de gestió.
Voluminosos: aquells residus que es generin en les llars que presentin característiques especials de volum, pes o grandària que dificultin la seva recollida a través del sistema de recollida ordinària.
Per a la resta de definicions s'estarà al que es disposa en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i normativa que la desenvolupi.
Article 3.- Queixes . Denúncies.
Les queixes i denúncies per l’incompliment de la present ordenança podrà realitzar-se mitjançant comunicació a la Policia Local, mitjançant comunicació dirigida al Consell Insular de Formentera a través d’un escrit presentat en el registre general d’entrada, a través del servei telefònic d’atenció al ciutadà o les rebudes mitjançant comunicacions telemàtiques.
Article 4.- Residus gestionats per l’administració municipal
Els residus objecte de recollida per part del Consell Insular de Formentera són els següents:
a) Residus urbans domiciliaris bàsics: son roba, olis de cuina, les fraccions d’envasos, vidre paper/cartró i resta, generades als domicilis particulars, mercats municipals, fires i mercats ambulants, comerços, oficines i serveis, així com tots aquells que no tinguin la qualificació de perillosos i que per la seva naturalesa o composició puguin assimilar-se als produïts als anteriors espais o activitats.
b) Les restes de poda i jardineria.
c) Els animals de companyia morts.
d) Els mobles i estris voluminosos dels quals els ciutadans vulguin desfer-se fins un volum de 2 m3 al mes.
e) Les restes d’obra procedents de petites reparacions domiciliàries.
f) Els residus perillosos d’origen domèstic.
g) Els procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges.
Article 5.- Serveis prestats pel Consell Insular de Formentera
1- El servei prestat obligatòriament per l’administració municipal comprèn les següents operacions:
a) Recollida selectiva dels residus i buidatges en els vehicles habilitats.
b) Recollida domiciliària de voluminosos
c) Devolució a la seva ubicació originària, si pertoca, dels elements de contenció una vegada aquestos hagin estat buidats dels residus.
d) Transport i descàrrega dels residus a l’Estació de Transferència de Formentera o Deixalleria segons correspongui.
e) Neteja dels contenidors i el seu manteniment.
f) Recollida de les papereres de la via pública i el seu manteniment.
g) La recollida porta per porta de cartró comercial o d’altres tipus de residus.
Article 6.- Tributació pels serveis prestats
Per la prestació dels serveis previstos a la present Ordenança s'establirà una ordenança fiscal que determinarà la taxa a abonar per la ciutadania.
CAPÍTOL 2. SERVEI DE RECOLLIDA I TRANSPORT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS
Article 7.- Forma de recollida
Segons el tipus de residu, el Servei Municipal de recollida de residus urbans podrà adoptar les següents modalitats:
a) Recollida regular mitjançant contenidors soterrats o en superfície instal·lats a la via pública.
b) Recollida regular mitjançant poals o contenidors d’ús exclusiu per a determinats habitatges o establiments.
c) Recollida regular porta a porta en els llocs preestablerts.
d) Recollida en punts concertats amb la sol·licitud prèvia del productor.
e) Recollida mitjançant un punt net mòbil o a la deixalleria.
Article 8.- Recollida selectiva de residus
Els contenidors habilitats per a la recollida selectiva quedaran exclusivament reservats per a la prestació d’aquest servei. Es prohibeix dipositar-hi residus diferents als assenyalats en cada cas.
Per poder realitzar la recollida selectiva domiciliària dels residus urbans, els seus posseïdors els hauran de separar de la següent manera:
a) Els residus de paper i cartó es dipositaran en els contenidors de color blau, degudament plegats reduint-ne al màxim el seu volum.
b) Els envasos de vidre es dipositaran sense taps, sense etiquetes i buits de contingut en els contenidors de color verd. Els taps i etiquetes atenent al material amb el que estan fabricats s'han de dipositar al contenidor blau en el cas de ser de paper o al contenidor groc si son metàl·lics o de plàstic.
c) Els envasos lleugers de materials de plàstics, metàl·lics i envasos de cartó per begudes (brics i similars) es dipositaran als contenidors de color groc i en general tots els identificats amb el punt verd que apareix a continuació (per motius tècnics no es possible publicar el símbol en aquest anunci)
Per d'ampolles de plàstic, pots, llaunes i altres recipients d'envasos lleugers que continguessin restes de matèria orgànica, líquids, o qualsevol altra substància, hauran de ser buidats abans de dipositar-se al contenidor groc.
Les ampolles de plàstic i els brics s'han de dipositar al contenidor sense taps i reduint al màxim el seu volum per ocupar el menor volum possible del contenidor
d) Les restes d’olis vegetals (de cuina) es dipositaran en els contenidors de color taronja, al punt net mòbil o bé a la deixalleria. Pel seu dipòsit l’oli haurà de dipositar-se a un recipient perfectament tancat de tamany no superior a 2 litres de volum. Les restes d’oli vegetal procedent dels negocis de restauració hauran de gestionar-los a través d’un gestor autoritzat.
e) La roba es dipositarà a l’interior de bosses tancades als contenidors destinats a l’efecte, al punt net mòbil o a la deixalleria o bé es posaran a disposició dels locals d'entitats o associacions sense ànim de lucre o als contenidors d'aquestes per la seva reutilització, sempre que les entitats estiguin prèviament autoritzades pel Consell Insular de Formentera per la recollida de roba i sabates usades.
f) Les piles usades es podran lliurar a la deixalleria, al punt net mòbil, als punts de venda així com als diferents punt de «recopila».
g) Els medicaments caducats, els medicaments en desús, la resta de medicaments, i els seus envasos es lliuraran pels ciutadans als punts de recollida SIGRE de les diferents farmàcies de l'illa.
h) Pel que fa a la fracció resta, es dipositarà a l'interior d'una bossa tancada al contenidor de color gris. Per reduir-ne el volum de matèria orgànica present a la bossa de la fracció resta, el Consell Insular de Formentera continuarà realitzant campanyes per promoure el compostatge domèstic.
i) Altres residus. Aquells residus que per la seva naturalesa no s'ajustin als definits en aquest article, s'hauran de dipositar a la deixalleria municipal, a la planta de transferència, o al lloc que es determini des del Consell Insular de Formentera.
Article 9.- Volums extraordinaris
Si un particular hagués de desfer-se de forma ocasional de residus urbans en quantitats extraordinàries, considerant-se com a tal els volums superiors a 2 m3, haurà de lliurar directament pels seus mitjans o a través d’una empresa els residus a la deixalleria o a la planta de transferència segons correspongui.
Article 10.- Obligacions dels usuaris.
Els ciutadans estan obligats a:
a) Reduir el volum dels residus compactant-los de tal forma que s'aprofiti al màxim la capacitat de les borses i contenidors.
b) Separar els residus i dipositar els mateixos en els contenidors o punts de recollida establerts a aquest efecte d'acord amb la present Ordenança.
Els residus es dipositaran de forma separada en els contenidors segons la seua naturalesa (envasos, paper/cartó, vidre, resta). La fracció resta o rebuig s’ha de dipositar als contenidors sempre dins bosses tancades de manera que no produeixin abocaments de líquids ni males olors.
En conseqüència, no es permet el dipòsit de residus en poals, caixes o similars.
Una vegada utilitzat el contenidor se n’ha de tancar la tapa.
c) Complir amb els horaris de dipòsit i lliurament de residus.
L’horari per al dipòsit de la “fracció resta” o rebuig serà comprès entre les 20:00 i les 23:00 hores tant en els nuclis urbans com als punts de recollida situats en sòl rústic.
Pel que fa a l’horari de dipòsit de la “fracció de vidre”, serà de 8:00 hores a 23:00 hores. Per la resta de fraccions de recollida selectiva (envasos, paper, oli vegetal i roba) no es fixa horari de dipòsit als contenidors excepte per la recollida de paper i cartró comercial porta a porta.
d) Comunicar al Consell Insular de Formentera o als agents de l'autoritat l'existència de residus abandonats en la via o espais públics, tals com a vehicles abandonats, mobles, animals morts, residus de construcció i demolició, etc.
Article 11.- Servei de recollida ordinària separada
Els ciutadans hauran de separar en origen per a la seva recollida separada les següents fraccions de residus:
a) Vidre
b) Envasos lleugers (envasos de plàstic, de metall o de cartró per begudes tipus bric)
c) Paper i cartró (envasos de paper-cartró i paper no envàs)
d) Olis vegetals usats
e) Roba i sabates usades
f) Residus de medicaments i els seus envasos
g) Piles
h) Fracció Resta
i) Animals morts
j) Voluminosos: mobles i estris
k) Residus d'aparells elèctrics i electrònics
l) Vehicles abandonats i vehicles al final de la seva vida útil que es regirà per l'ordenança municipal de retirada de vehicles abandonats a la via pública
m) Residus de construcció i demolició procedents d'obres menors i majors
n) Residus sanitaris assimilables a urbans
o) Podes i altres residus de jardineria
Article 12.- Responsabilitat de la correcta gestió dels residus.
Els productors i posseïdors inicials dels residus domèstics i comercials de competència municipal són responsables de lliurar-los per a la seva correcta gestió. La seva responsabilitat conclou quan els hagin lliurat en els termes previstos en la present ordenança i en la resta de normativa aplicable.
Els productors i posseïdors de residus comercials no perillosos, la recollida dels quals no sigui realitzada pel servei de recollida de residus municipals, són igualment responsables de la seva correcta gestió. A tal fi hauran de:
a) Mantenir els residus en condicions adequades d'higiene i seguretat mentre es trobin en el seu poder;
b) Lliurar els residus en condicions adequades de separació per fraccions als gestors de residus, d'acord amb el que disposi la normativa aplicable.
c) Disposar del document acreditatiu de la correcta recollida i gestió de residus.
d) En cas d'incompliment pel productor o posseïdor de les obligacions de gestió de residus comercials no perillosos, el Consell Insular de Formentera podrà assumir subsidiàriament la gestió i repercutir a l'obligat el cost real de la mateixa.
Article 13.- Contenidors d’ús exclusiu i recollida porta a porta.
a) El Consell Insular de Formentera podrà exigir o autoritzar, amb una sol·licitud prèvia dels interessats, la utilització exclusiva de contenidors per part de determinats generadors singulars.
b) De la mateixa manera es realitzarà la recollida de paper i cartó comercial porta a porta pels comerços i establiments hotelers, de manera coordinada amb l’empresa concessionària. El paper cartró comercial, de restauració i/o hoteler s’haurà de dipositar a la porta de l’establiment o en el seu defecte a un punt fixat pel Consell Insular de Formentera a partir de les 20.00 hores fins 04.00 hores. El cartró haurà d’estar plegat per reduir al màxim possible el seu volum i lligat per evitar que aquest s’escampi per l’acció del vent.
c) Nucli des Pujols:
En temporada alta s’establirà un sistema de recollida porta a porta (de les fraccions rebuig, envasos, vidre i paper) específic pels establiments de restauració, d’oci nocturn i espectacles dins de l’àmbit dels carrers peatonals de la Plaça Europa, l’Avinguda Miramar (nombres de l’1 al 56), els carrers Roca Plana, Espardell i Cartagena així com els passatges que els uneixen. L’horari de prestació del servei de recollida serà entre les 00:00 hores i les 7:00 hores.
La recollida es realitzarà segons el reglament que reguli aquest servei.
Article 14.- Deixalleria
A la deixalleria municipal situada al polígon industrial de San Francesc Xavier es dipositaran els residus que per les seves característiques no tenen cabuda als contenidors situats als carrers.
Els residus acceptats estan enumerats al «Reglament d'ús i funcionament del servei de deixalleria de l'illa de Formentera» (BOIB número 36 de 14/03/2015) Els residus es dipositaran en la forma i horaris que en ella es determini.
CAPÍTOL 3: RESIDUS ESPECÍFICS
Article 15.- Restes de poda i jardineria
a) Es prohibeix específicament dipositar restes de poda i jardineria als contenidors.
b) Les restes de poda i jardineria es dipositaran a la deixalleria quan no superin els 50 kg de pes, trossejades en tamany inferior a 1 metre de llargària.
c) Quan la quantitat de restes vegetals generades superin els 50 kg, el propietari o el seu responsable s’encarregarà del seu transport a l'àrea de gestió de residus des Cap de Barberia.
d) Per tal reduir les restes de poda i jardineria el Consell Insular de Formentera afavorirà l’us de les biotrituradores municipals mitjançant el seu préstec.
Article 16.- Animals domèstics morts
a) Els ciutadans que hagin de desfer-se d’animals domèstics morts podran fer-ho a través del servei de recollida municipal, que després de la sol·licitud, procedirà a la seva recollida i transport. Caldrà realitzar l’operació amb totes les mesures sanitàries i higièniques exigibles per les autoritats sanitàries competents.
b) Queda expressament exclosa de la gestió municipal la recollida i el transport de restes d’animals procedents d’explotacions agràries o d’aquells que tinguin la consideració de material específic de risc.
Article. 17.- Mobles, electrodomèstics, aparells electrònics i altres estris domèstics voluminosos
a) Els particulars que vulguin desfer-se de mobles, electrodomèstics, aparells electrònics i altres estris domèstics voluminosos, podran sol·licitar la seva recollida domiciliària als serveis municipals a través del servei d’atenció telefònica gratuït habilitat a aquest efecte.
b) El servei de recollida concertada d’aquest tipus de residus es limitarà a volums no superiors a 2 m3 al mes i es portarà a terme als portals dels habitatges sempre i quan estigui garantit l’accés amb mitjans mecànics.
c) Altres residus perillosos domèstics generats en petites quantitats com ara bateries, piles usades, tòners, radiografies, fluorescents, aerosols, envasos de pintures o vernissos, aiguarràs, etc. hauran de ser transportats per cada productor particular a la Deixalleria o al punt net mòbil municipal.
d) Amb caràcter general els establiments comercials i de servei hauran de gestionar aquest tipus de residus a través d’un gestor autoritzat.
Article 18.- Restes d’obra procedents de petites reparacions domiciliàries
Les restes de runes i enderrocs procedents d'obres domiciliàries només podran ser dipositades als contenidors específics de la deixalleria sempre que no superin els 50/kg dia. En el cas de superar aquestes quantitats s’hauran de dur a l’àrea de tractament de residus des Cap de Barberia.
Es prohibeix específicament dipositar els residus de construcció i demolició als contenidors i als seus voltants.
Article 19.- embarcacions i elements nàutics flotants abandonats
Les embarcacions i elements nàutics abandonats fora del domini públic marítim es consideraran abandonades en els següents supòsits:
a) Quan presentin indicis que raonablement facin pensar en el seu possible estat d’abandonament. Als efectes anteriors, s’entendran abandonades les embarcacions o elements nàutics que una vegada identificats amb un adhesiu, romanguin més d’un mes sense moure-se del lloc.
b) Quan presentin desperfectes que impedeixen el seu ús o no estiguin identificats amb el nom i la matrícula.
i) En aquests casos, el Consell Insular de Formentera procedirà a la retirada d’ofici de les embarcacions o elements nàutics i al seu emmagatzematge a un dipòsit municipal.
ii) Una vegada retirada l’embarcació o element nàutic, es procedirà a comprovar si és possible la identificació del seu titular. En el supòsit de no ser possible per no tenir nom i matrícula, s’informarà a la població mitjançant anunci al taulell d’anuncis del Consell Insular de Formentera per un període de 15 dies. Transcorregut el període d’exposició pública, sense que ningú reclami la seva propietat, esdevindrà residu, d’acord amb la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sols contaminats.
iii) Si fos possible la identificació del titular se’l notificarà perquè en el termini de quinze dies retiri l’embarcació o element nàutic del dipòsit, amb l'advertència que en cas de no fer-ho, es procedirà al seu tractament com a residu urbà, i s'obrirà el corresponent expedient sancionador.
iv) D’acord amb la Llei 22/2011, de residus i sols contaminats i l’Ordre MAM 304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus, en cas de contenir líquids i/o altres components perillosos, l’embarcació o element nàutic tindrà la consideració de residu perillós i per tant el Consell Insular de Formentera denunciarà el fet davant la Conselleria de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears, competent en aquest cas per a la instrucció del corresponent expedient sancionador. Una vegada considerada l’embarcació o l’element nàutic com a residu, el Consell Insular de Formentera procedirà mitjançant contractació dels gestors de residus adients a la seva descontaminació, si escau, i desballestament d’acord amb la normativa vigent, especialment la de residus perillosos, costos que podrà repercutir al propietari de la mateixa.
v) Es durà un registre dels elements nàutics i de les embarcacions retirades.
vi) En els casos que existeixi perill per les persones o el medi ambient, el Consell Insular de Formentera podrà prendre les mesures cautelars que cregui oportunes per tal evitar aquest risc. En aquests casos no serà necessari complir amb els terminis establerts.
CAPÍTOL 4: PRODUCTORS DE RESIDUS PERILLOSOS I RESIDUS SINGULARS
Article 20. - Productors de residus perillosos i residus singulars
Els residus perillosos són els que presenten una o més característiques de les següents: explosiu, oxidant, fàcilment inflamable, inflamable, irritant, nociu, tòxic, cancerigen, corrosiu, infecciós, tòxic per la reproducció, muta-gènic, eco-tòxic, etc, o els recipients que els hagin contingut els quals venen enumerats a l’annex 2 de l’Ordre MAM/304/2002, de 8 de febrer, pel que es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus o a la normativa d’aplicació vigent.
Els productors d’aquests residus estan obligats a comunicar al Servei de Residus del Govern de les Illes Balears que son productors de residus perillosos i lliurar-los a un gestor autoritzat.
En el cas de detectar-se l’incompliment d’aquesta obligació, el Consell Insular de Formentera d’ofici denunciarà l’infractor i ho comunicarà al Servei de Residus per tal procedeixi a la incoació del corresponent expedient sancionador.
Pel que fa als establiments que generin residus comercials o industrials fruit de la seva activitat com ara olis vegetals de restaurants, palets, mobiliari vell (voluminosos en general), restes de ferralla, embalatges industrials, vidre pla, pots i restes de pintura, capses de plàstic, etc, o en volums superiors als 50 kg o a 2 m3 al mes estaran obligats a gestionar-los pels seus propis mitjans, a través d’un gestor autoritzat o un Sistema Integrat de Gestió, segons la normativa ambiental d’aplicació.
CAPÍTOL 5. NETEJA DE LA VIA PÚBLICA
Article 21.- Vies públiques
La neteja de la xarxa viària pública (carrers, voreres, places, zones verdes, passeigs, etc.) i la recollida dels residus procedents d’aquesta via pública serà realitzada pel Servei de neteja amb la freqüència contemplada en el Plec de Condicions. A l’efecte de prestació del servei s’establiran dues temporades:
a) Temporada alta (TA): compren de l’1 de maig al 31 d’octubre.
b) Temporada baixa (TB): compren de l’1 de novembre al 30 d’abril.
Article 22.- Utilització de papereres
a) Es prohibeix tirar a la via pública qualsevol tipus de residus (papers, envasos, llosques de cigarret, xiclets, etc.) que s’han de dipositar a les papereres instal·lades amb aquesta finalitat.
b) Queda prohibit tirar la bossa de fems dins papereres, tal acte incívic serà sancionat.
Article 23.- Prohibicions
Queda prohibit:
a) Llançar o abandonar residus en la via pública o en llocs diferents als especificats pel Consell Insular de Formentera.
b) Dipositar residus en contenidors contravenint el que es disposa en la present Ordenança.
c) Manipular contenidors o el seu contingut així com bolcar o arrencar papereres o un altre tipus de contenidors i desplaçar-los fora de les seves ubicacions.
d) Utilitzar els contenidors per a finalitats diferents als previstos en la present Ordenança.
e) El dipòsit de residus urbans líquids o susceptibles de liquar-se.
f) La manipulació de residus municipals a la via pública.
Els serveis municipals podran actuar d’ofici retirant els residus existents i imputant el seu cost als responsables, sense perjudici de la sanció que correspongui imposar-los ni de la reclamació de responsabilitats civils o penals.
Article 24.- Prohibicions específiques
a) Es prohibeix realitzar qualsevol operació que pugui embrutar les vies públiques i de forma especial el rentat i la neteja de vehicles. També restarà prohibit l’abocament a la calçada o a les voreres d’aigua procedent d’aparells de refrigeració.
b) No es permeten les pintades o grafits a la via pública ni la col·locació de cartells o pancartes sense autorització administrativa.
c) No es permet espolsar robes o catifes a la via pública des de finestres, balcons o terrasses.
d) La neteja dels expositors, portes, tendals, etc, dels establiments comercials es durà a terme de tal manera que després quedi neta la via pública. Aquestes operacions s’hauran de realitzar des de l’hora d’obertura dels comerços fins a les onze del matí.
e) La rascada de les façanes per al seu repintat, haurà de comptar obligatòriament amb autorització municipal i realitzar-se amb les mesures prescrites i sempre amb les proteccions adequades per evitar la caiguda de pols o restes sobre les voreres o vies públiques.
f) Es prohibeix específicament fermar bicicletes o altres elements anàlegs al mobiliari urbà. Quan hagi indicis de que es troba abandonat s’identificarà la bicicleta o element anàleg mitjançant un adhesiu. La retirada i tractament com a residu sòlid urbà i la seva eliminació, en el seu cas, es portarà a terme segons el procediment de l'ordenança municipal de retirada de vehicles abandonats a la via pública.
Article 25.- Vehicles transportistes
Els conductors dels vehicles que transportin terres, runes, matèries que amollin pols, formigó o qualsevol altra matèria que pugui embrutar la via pública hauran de prendre totes les mesures necessàries per evitar-ho. Abans de sortir de les obres es faran nets els baixos i les rodes dels vehicles.
Article 26.- Comerços i altres establiments
Els titulars d’activitats comercials, bars, restaurants, quioscs, parades a la via pública, etc. estan obligats a mantenir net l’espai públic en el qual desenvolupen la seva activitat, així com les seves proximitats.
Article 27.- Animals de companyia
a) Com a mesura higiènica ineludible, les persones que tinguin cans i altres animals procuraran impedir que dipositin les seves dejeccions a la via pública. En cas de no poder evitar-ho, la persona que acompanyi l’animal estarà oblidada a fer-les netes. Seran responsables solidaris d’aquesta tasca l’amo de l’animal o la persona que en aquell moment acompanyi l’animal.
b) Els conductors d’animals o de vehicles de tracció animal també estaran obligats a netejar les dejeccions que puguin ser realitzades per l’animal damunt la calçada.
CAPÍTOL 6. DE LA SUBSTITUCIÓ DE LES BOSSES DE PLÀSTIC D’UN SOL ÚS PER BOSSES BIODEGRADABLES ALS COMERÇOS DE FORMENTERA.
Article 28.- Bosses d'ús comercial
a) Per tal assolir els objectius del Plan Nacional de Residus pel que fa a la reducció de les bosses de plàstic comercial de distribució d’un sol ús, a partir de l’entrada en vigor de la present ordenança, cap establiment comercial podrà distribuir bosses de plàstic d’un sol ús destinades al transport i distribuïdes a la caixa. Serà obligatori emprar bosses biodegradables, de tela, de paper, de ràfia, o qualsevol altre material.
b) Les bosses biodegradables a que fa referència aquest article hauran de complir la norma UNE EN 13432 de AENOR, que fa referència als requisits que han de tenir els envasos i residus d’envasos per tal ser valoritzables mitjançant compostatge i biodegradació. No és permetrà per tant, l’ús de bosses “oxibiodegradables” ja que deixen residus que poden provocar citotoxicitat del sol.
c) Els establiments comercials i d'alimentació hauran de cobrar un preu mínim de 10 cèntims d’euro (IVA inclòs) per cada bossa biodegradable.
CAPÍTOL 7. SENSIBILITZACIÓ I EDUCACIÓ SOBRE SEPARACIÓ I RECOLLIDA DE RESIDUS.
Article 29.- Campanyes de sensibilització
El Consell Insular de Formentera promourà la realització de campanyes i jornades de sensibilització i educació en matèria de recollida selectiva de residus.
A tal fi podrà, entre d'altres, signar convenis i acords de col·laboració amb (entitats públiques o privades com ara universitats, fundacions, organitzacions sense ànim de lucre que tenguin per objecte la protecció ambiental, sistemes col·lectius de gestió de residus, associacions de productors, etc).
El Consell Insular de Formentera, promourà al seu web institucional el reciclatge, posant a disposició de la ciutadania el material de les campanyes que es realitzin. Així mateix es publicaran les dades de generació de residus municipals i els resultats obtinguts de les diferents campanyes.
CAPÍTOL 8. INFRACCIONS I RÈGIM SANCIONADOR
Article 30. Competència
L’òrgan competent per iniciar i resoldre el procediment sancionador serà el President del Consell Insular de Formentera.
L'exercici de les funcions d'inspecció i vigilància del compliment en el que es disposa en la present Ordenança correspondrà al personal que tingui atribuïdes aquestes funcions així com als agents de la policia local.
El personal al que fa referència l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions inspectores tindrà la condició d'agent de l'autoritat estant facultat per accedir sense previ avís a les instal·lacions en les quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta Ordenança així com per inspeccionar el contingut dels diferents sistemes de recollida de residus, tals com a contenidors i borses d'escombraries.
Article 31.- Deure de col·laboració
Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables d'establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present Ordenança hauran de, d'acord amb la normativa aplicable, facilitar i permetre al personal al fet que fa referència l'article anterior, en l'exercici de les seves funcions d'inspecció l'accés a les citades instal·lacions així com prestar-los col·laboració i facilitar-los la documentació necessària per a l'exercici d'aquestes labors d'inspecció.
Article 32. Procediment sancionador
El procediment sancionador es realitzarà de conformitat amb el procediment establert al Decret 14/1994, de 10 de febrer, sobre procediment sancionador d'aplicació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Les infraccions tipificades a la present ordenança seran sancionades segons la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminants, i d'altres segons la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de règim local.
Article 33.- Tipificació d’infraccions
Les infraccions a la present ordenança es classificaran en:
1.- Lleus:
a) Dipositar els residus sense compactar-los per reduir el seu volum i que s'aprofiti al màxim la capacitat de les borses i contenidors.
b) Dipositar els residus sense separar-los per fraccions o en contenidors o punts de recollida diferents als identificats per a cada fracció de residus o contravenint el que es disposa en la present Ordenança.
c) Treure els contenidors a la via pública per a la seva recollida pel servei públic en hores i llocs diferents als establerts pel Consell Insular de Formentera. La comissió d'infraccions previstes al Reglament de servei de recollida de porta a porta d'Es Pujols es sancionaran segons el que determini aquest.
d) Incomplir els horaris de dipòsit i lliurament de residus.
e) Llançar o abandonar residus sòlids urbans en la via pública o en llocs diferents als especificats pel Consell Insular de Formentera. Dipositar-los al costat, damunt o en els voltants dels contenidors.
f) Dipositar o tirar, en llocs diferents a les papereres instal·lades a aquest efecte als espais públics, residus de petit volum tals com a papers, xiclets, burilles, caramels, escloves i desaprofitaments similars.
g) Manipular contenidors o el seu contingut així com bolcar o arrencar papereres o un altre tipus de contenidors o desplaçar-los fora de les seves ubicacions.
h) Utilitzar els contenidors o papereres per a finalitats diferents als previstos en la present Ordenança.
i) Incomplir les obligacions previstes quant a l'obligació d'adquirir contenidors d'ús exclusiu en zones en les quals, sobre la base de criteris d'eficiència i eficàcia del servei no s'instal·lin contenidors d'ús col·lectiu o bé, per motiu d'una generació superior a l'establerta així es requereixin.
j) Utilitzar un contenidor d'ús exclusiu sense la prèvia autorització del Consell Insular de Formentera segons l'article 13 de l'ordenança.
k) L'incompliment pels productors i/o posseïdors de residus comercials no perillosos del que es disposa en l'article 12 de la present Ordenança.
l) L'ús indegut per part dels productors singulars, dels seus propis contenidors, ja sigui per estat i manteniment, o per la gestió incorrecta (separació de residus, horaris...)
m) L'ús indegut dels serveis de recollida, regulats en la present ordenança, sempre que no es produeixi cap dany en les instal·lacions i equipament del serveis.
n) La gratuïtat o el cobrament de les bosses biodegradables a preus inferiors als establerts a la present ordenança.
o) La venda i ús de bosses de plàstic d’un sol ús als comerços destinades al transport de mercaderies i distribuïdes a la caixa.
p) Qualsevol actuació que impliqui embrutar la via pública.
q) L'abocament d'aigua a la via pública.
r) Qualsevol infracció de les normes previstes a l'ordenança que no estigui classificada com a greu o molt greu.
2- Greus:
a) L'abandó o abocament incontrolat de qualsevol tipus de residus municipals sense que s'hagi posat en perill greu la salut de les persones o s'hagi produït un dany o deterioració greu per al medi ambient.
b) L'obstrucció a l'activitat de vigilància, inspecció i control del Consell Insular de Formentera, així com l'incompliment de les obligacions de col·laboració previstes en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls contaminats.
c) El lliurament, venda o cessió de residus municipals no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les assenyalades en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i sòls contaminats i en la present Ordenança així com l'acceptació d'aquests en condicions diferents a les previstes en aquestes normes.
d) L'abocament, abandó o enterrament de qualsevol tipus de residus en àrees o espais, públics o privats, no habilitats a aquest efecte tals com a solars, parcel·les, boscos, camins...
e) L'abocament o abandó de mobles, estris, electrodomèstics, o similars de gran volum a espais públics: carrers, camins, ...
f) Dipositar o abandonar als espais públics o al voltant de contenidors recipients amb oli vegetal procedent d'establiment de restauració, hostatge, etc.
g) Dipositar directament als espais públics qualsevol classe d'enderrocs o residus procedents d'obres de construcció, remodelació o demolició.
h) L'abocament de qualsevol tipus de residus exclosos de la gestió municipal en la via pública, en els contenidors o en els seus voltants (com materials de fibrociment, tela asfàltica, i en general residus perillosos).
i) El vessament, dipòsit o eliminació de residus perillosos domiciliaris fora de les formes previstes a la present ordenança.
j) La crema de residus en zona urbana així com en zona rústica sense arranjament a les pautes marcades en la present ordenança.
k) Incendiar, trencar i qualsevol altre tipus de manipulació de contenidors, papereres, recintes i/o els seus components que produeixi deteriorament dels mateixos. En general, l'ús indegut dels serveis de recollida i neteja quan es produeixin danys en les instal·lacions o equips del servei.
l) La reincidència en la comissió d'infraccions lleus.
m) La comissió d'alguna de les infraccions assenyalades com molt greus quan per la seva escassa quantia o entitat no mereixi aquesta qualificació de molt greu.
3- Molt greus:
a) Es considerarà infracció molt greu l'abandó o abocament incontrolat de qualsevol tipus de residus municipals quan s'hagi posat en perill greu la salut de les persones o s'hagi produït un dany o deterioració greu per al medi ambient.
b) La reincidència en la comissió d'infracció greu.
Article 34.- Import de les sancions
1.- Les infraccions lleus previstes a l'article 33 apartat primer seran:
a) De les lletres a) a k) es sancionaran amb quantia des de 150 euros fins a 900 euros segons article 47.1 lletra c) de la Llei 22/2011 de 28 de juliol.
b) De les lletres l) a r) es sancionaran des de 150 euros fins a 750 euros segons la Llei 7/1985 de d'2 d'abril de Bases de règim local.
2.- Les infraccions greus previstes a l'article 33, apartat segon, seran:
a) De les lletres a) a c) es sancionaran amb quantia des de 901 euros fins a 45.000 euros segons l'article 47.1 lletra b) de la Llei 22/2011 de 28 de juliol.
b) De les lletres d) a m) es sancionaran des de 751 euros fins a 1.500 euros segons la Llei 7/1985 de d'2 d'abril.
3.- Les infraccions molt greus previstes a l'art.33, apartat 3, seran:
a) de la lletra a) es sancionaran amb quantia des de 45.001 euros fins a 1.750.000 euros segons l'article 47.1 lletra a) de la Llei 22/2011 de 28 de juliol.
b) Per la resta dels casos es sancionarà atenent a la seva tipologia i s'aplicarà la Llei 22/2011 de 28 de juliol o la Llei 7/1985, de d'2 d'abril segons correspongui.
Article 35 .- Prescripcions
Les infraccions lleus prescriuran a l'any, les greus als tres anys i les molt greus als cinc anys d'acord amb el que preveu la Llei 22/2011, de 28 de juliol de residus i sòls contaminats.
El termini de prescripció de les infraccions començarà a explicar-se des del dia en què la infracció s'hagués comès.
En els supòsits d'infraccions continuades, el termini de prescripció començarà a comptar des del moment de la finalització de l'activitat o de l'últim acte amb el qual la infracció es consuma. En el cas que els fets o activitats constitutius d'infracció anessin desconeguts per mancar de signes externs, aquest termini es computarà des que aquests es manifestin.
Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de l'interessat, del procediment sancionador, reprenent-se el termini de prescripció si l'expedient sancionador estigués paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable al presumpte responsable.
Article 36.- Graduació de les sancions
Les sancions es graduaran de conformitat amb els següents criteris:
a) circumstàncies del responsable com grans generadors de residus d'origen comercial, restauració, hostatge, construcció.
b) reiteració.
c) participació.
d) benefici obtingut.
e) el volum de residus abandonat i la seva tipologia.
Article 37.- Adopció de mesures provisionals
Quan s’hagi iniciat un procediment sancionador, el Consell Insular de Formentera podrà adoptar i exigir alguna o algunes de les següents mesures provisionals:
a) mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat en la producció del dany.
b) precinte d’aparells, equips o vehicles.
c) clausura temporal, parcial o total dels establiments segons la Llei 22/2011, de 28 juliol.
d) suspensió temporal de l’autorització per a l’exercici de l’activitat per l’empresa infractora segons normativa d'aplicació.
Article 38.- Obligació de reposició, multes coercitives i execució subsidiària
a) Sense perjudici de la sanció que s’imposi, els infractors estaran obligats a la reposició o restauració de les coses al seu estat anterior a la infracció comesa, en la forma i condicions fixades per l’autoritat municipal.
b) Quan el Consell Insular de Formentera ho consideri pertinent podrà procedir a l’execució subsidiària per compte de l’infractor, fent trasllat dels costos a la persona denunciada.
Entrada en vigor.
La present Ordenança entrarà en vigor amb la publicació íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears i una vegada transcorregut el termini previst a l'article 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Regim Local de les Illes Balears.
Formentera, a 16 de maig de 2016
El President
Jaume Ferrer Ribas