Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 5660
Extracte de la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB de 16 de maig de 2016, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions amb l’objecte de finançar especialitats formatives adreçades prioritàriament a treballadors desocupats, i la convocatòria informativa dirigida als alumnes desocupats per a la sol·licitud d’ajuts i beques, per al període 2016-2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb el que preveuen els articles 17.3.b i 20.8.a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, es publica l’extracte de la convocatòria el text de la qual es pot consultar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index):

1. Convocatòria de subvencions amb objecte de finançar especialitats formatives dirigides prioritàriament a treballadors desocupats

1.1 Objecte i àmbit d’aplicació

Aquest annex té per objecte establir la convocatòria d’ajuts destinats a finançar especialitats formatives adreçades prioritàriament a treballadors desocupats, d’acord amb el que disposa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la que es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació dins l’àmbit laboral, l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març, per la qual es desplega el Reial decret 395/2007, de 23 de març, que regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació, en matèria de formació d’oferta i s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament.

L’oferta formativa a prioritzar serà la corresponents a certificats de professionalitat inclosos dins el Catàleg d’Especialitats Formatives i relacionats en els annexos següents:

- Annex 4, per a l’illa de Menorca

- Annex 5, per a les illes d’Eivissa i de Formentera

- Annex 6, per a l’illa de Mallorca

Per elaborar aquests annexos s’han tingut en compte, la priorització dels certificats de professionalitat i les accions relacionades amb les competències establertes a la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la que es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació dins l’àmbit laboral, l’Ordre TAS 718/2008, de 7 de març, modificada per l’Ordre ESS/1726/2012, de 2 d’agost i a la resta de normativa vigent no cobertes pels centres propis o per altres convocatòries.

També s’han tingut en compte les accions formatives de caràcter prioritari dirigides al nou model productiu, d’acord amb el que estableix l’article 22, apartats 2 i 3, del Reial Decret 395/2007, desprès de les reformes introduïdes en aquesta norma per la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat de treball.

S’ha informat al Consell de Formació Professional de les Illes Balears i al Consell de Direcció del SOIB, tal i com estableix l’article 11.1 segon paràgraf de la Llei 30/2015.

L’àmbit territorial d’aplicació d’aquesta convocatòria és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

No són objecte de finançament en el marc d’aquesta convocatòria d’acord amb el que disposa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la que es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació dins l’àmbit laboral i l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març :

a) La formació de les persones en situació de privació de llibertat i dels militars de tropa i marineria, que mantenen una relació de caràcter temporal amb les forces armades.

b) La formació dels empleats públics.

c) La formació desenvolupada en centres propis.

 

1.2 Finalitat

Les subvencions que es concedeixin a l’empara d’aquesta convocatòria tindran com a finalitat el finançament d’especialitats formatives del Catàleg adreçades a l’obtenció de certificats de professionalitat i dirigides prioritàriament als treballadors desocupats amb baix nivell de qualificació. La seva finalitat es oferir una formació ajustada a les necessitats del mercat de treball, que atenguin els requeriments de productivitat i competitivitat de les empreses.

La concessió de les subvencions es farà en règim de concurrència d’acord amb els principis d’objectivitat, igualtat, transparència i publicitat.

1.3 Import màxim i crèdits pressupostaris als quals s’imputa

El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 3.375.500,00 € amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:

a )  Per a la concessió de les accions formatives, fins a un import màxim de 2.875.000,00 €, distribuïts de la manera següent:

  • Any 2016: 1.725.000,00 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D06, capítol 4, FF 16020, de l’exercici de l’any 2016.
  • Any 2018: 1.150.000,00 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D06, capítol 4, FF 18020, de l’exercici 2018, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

b )  Per a la concessió dels ajuts i les beques que estableix l’annex 2 d’aquesta Resolució, fins a un import de 500.500,00 €, distribuïts de la manera següent:

  • Any 2017: 300.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D06 48015 00 17020 dels pressuposts de l’exercici 2017.
  • Any 2018: 200.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D06 48015 00 18020 dels pressuposts de l’exercici 2018.
  • Any 2019: 500,00€ amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D06 48015 00 19020 dels pressuposts de l’exercici 2019.

Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a les quals s’imputa aquesta convocatòria es finançaran mitjançant els fons del Ministerio de Empleo y Seguridad Social que anualment es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals de cada un dels exercicis als que afecti.

En el cas de què qualque de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi de l’esmentat finançament, haurà d’imputar-se amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d’Ocupació de les Illes Balears corresponents a l’exercici del qual es tracti.

Aquesta resolució queda supeditada a l’existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2017, 2018 i 2019.

En aplicació de l’article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i de l’article 15.2.c del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l’import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que fixa aquesta convocatòria, les sol·licitud d’accions formatives incloses en els annexos 4, 5 i 6 es resoldran en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació i d’acord amb el procediment que estableixen els apartats corresponents d’aquest annex.

1.4 Distribució del crèdit per illes i per zones a l’illa de Mallorca

El crèdit de 2.875.000€ assignat inicialment a aquesta convocatòria per concedir subvencions per executar especialitats formatives s’ha de distribuir de manera percentual per illes, d’acord amb la mitjana de persones demandants d’ocupació durant l’exercici de 2015, de la manera següent:

Mallorca

80,35%

2.310.062,50€

Menorca

7,59%

218.212,50€

Eivissa

11,54%

331.775,00€

Formentera*

0,52%

14.950,00€

* L’import ha de permetre l’adjudicació d’un certificat de professionalitat. Si la quantitat assignada és insuficient s’utilitzarà pressupost de l’illa d’Eivissa

Si l’import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes o en el cas que no es pugui adjudicar una especialitat formativa completa, el crèdit romanent es podrà redistribuir entre les altres de la manera següent:

a ) Si el romanent correspon a l’illa de Formentera, el crèdit passarà a l’illa d’Eivissa, atesa la proximitat i amb l’objecte de cobrir les necessitats del territori.

b ) Si el romanent correspon a l’illa d’Eivissa, el crèdit passarà a l’illa de Menorca i si el romanent correspon a l’illa de Menorca, el crèdit passarà a l’illa de Mallorca atès el major nombre de beneficiaris potencials i es distribuirà per zones de manera percentual. Si el romanent correspon a l’illa de Mallorca, el crèdit es distribuirà entre les altres illes per ordre de puntuació.

Els romanents s’aplicaran amb els mateixos criteris establerts en la convocatòria.

El crèdit assignat a l’illa de Mallorca, de 2.310.062,50€ euros, s’ha de distribuir de manera percentual per zones a l’efecte d’aconseguir una major cobertura del territori, d’acord amb la mitjana de persones demandants d’ocupació durant l’exercici de 2015, de la manera següent:

Zona 1

54,53 %

1.259.677,08€

Zona 2

20,83 %

481.186,02€

Zona 3

24,64 %

569.199,40€

Els municipis corresponents a cadascuna de les zones s’estableixen en l’annex 3.

Els romanents de la zona 2 que hi pugui haver per falta de sol·licituds o en el cas que no es pugui adjudicar una especialitat formativa completa, passarà a la zona 3 atès el major nombre de beneficiaris potencials. I el romanent de la zona 3 passarà a la zona 1, atenent el mateix criteri.

En el cas que no hi hagués sol·licituds suficients per poder exhaurir el crèdit inicial corresponent a la zona 1, aquest crèdit es distribuirà, amb la proporció establerta anteriorment, entre la resta de les zones.

1.5 Persones beneficiàries

Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les entitats de formació inscrites i acreditades radicades en el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Les persones sol·licitants han de complir els requisits especificats en els reials decrets que estableixen els certificats de professionalitat corresponents a la formació que imparteixin i els requisits prevists en la resta de normativa d'aplicació, i han de tenir resolta l'acreditació i inscripció dels centres en el Registre d’Entitats de Formació 5 dies abans de la publicació de la convocatòria.

Totes les especialitats formatives s’han d’impartir en els espais acreditats per al certificat corresponent, requisit indispensable per desenvolupar la formació.

Els beneficiaris no poden incórrer en cap de les circumstàncies previstes en l’article 13.2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impedeixen l’obtenció de la condició de persona beneficiària, així com en l’article 10.1 i 2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

A més, els centres que sol·licitin la impartició de les especialitats formatives conduents a certificats de professionalitat que donin dret a l’obtenció del títols i carnets professionals, han d’estar homologats i/o autoritzats per les administracions competents.

1.6 Destinataris de la formació: captació i selecció

Les especialitats formatives que s’incloguin en la programació s’han d’adreçar prioritàriament a treballadors desocupats inscrits com a demandants d’ocupació.

La participació dels treballadors desocupats ha d’assolir un percentatge mínim del 80 % respecte del total dels que inicien l’especialitat formativa. El 20 % restant, com a màxim, pot ser cobert per treballadors ocupats.

La consideració de treballador/a ocupat/da o desocupat/da, la determina la situació laboral en què es trobi la persona en el moment d’iniciar la formació. Una persona que tingui un contracte laboral, independentment del nombre d’hores, així com els treballadors fixos discontinus en època d’activitat laboral, es consideren treballadors ocupats.

Les entitats de formació adjudicatàries seran les encarregades de fer la difusió, captació i inscripció d'alumnes. El SOIB podrà derivar a les accions formatives a persones que estiguin seguint un itinerari personalitzat d'inserció, en el marc del qual s'hagi planificat realitzar l'acció formativa per a la millora de la qualificació professional. Aquestes persones derivades en el marc d'un itinerari personalitzat d'inserció seran preferents en la selecció final del grup d'alumnes.

La preselecció dels alumnes inscrits en les entitats de formació la realitzarà el SOIB amb la verificació dels requisits establerts en la convocatòria. El centre impartidor realitzarà la selecció definitiva dels alumnes.

Els alumnes directament captats per les entitats de formació no han de ser remesos al SOIB perquè en faci una derivació a l'acció formativa. El centre ha d'inscriure directament a l'alumne per participar en la selecció.

En la selecció hi ha sis nivells de prioritat:

  • Prioritat 1: dones víctimes de violència de gènere, circumstància que s’acreditarà mitjançant mesura cautelar de protecció vigent o sentència judicial dictada en els darrers 24 mesos.
  • Prioritat 2: joves entre 16 i 29 anys i majors de 45 anys.
  • Prioritat 3 : treballadors desocupats de llarga durada ( 12 mesos ininterromputs dins un període de 18 mesos), circumstància que s’acreditarà mitjançant certificat de l’oficina d’ocupació.
  • Prioritat 4: treballadors desocupats inscrits com a demandants d’ocupació que tenguin unitats de competència assolides del certificat que s’ha de completar.
  • Prioritat 5: dones, en aquelles qualificacions amb poca presència.
  • Prioritat 6: la resta de treballadors desocupats.

Pel que fa a l’especialitat formativa ADGD0210 «Creació i gestió de microempreses» es prioritzaran els alumnes que tenguin un certificat de professionalitat i/o una idea de negoci relacionada, la qual cosa s’ha d’acreditar mitjançant una entrevista personal que dura a terme el centre impartidor per seleccionar els alumnes.

Als alumnes dels certificats de professionalitat se’ls podrà reconèixer la formació realitzada per rebre l’habilitació i/o les targetes professionals corresponents, per la qual cosa, per poder ser seleccionats, hauran d’acreditar el compliment dels requisits que s’estableixen per a cada cas.

El nombre mínim d’alumnes per a cada especialitat formativa és de 15, de 8 quan la formació es desenvolupi a Formentera, i de 10 quan la formació es desenvolupi a Menorca i a Eivissa. En general, el nombre màxim d’alumnes és de 25.

Es pot autoritzar un augment del nombre d’alumnes inicialment aprovat sempre que aquest fet no vagi en detriment de la qualitat de la impartició de la docència ni suposi un augment del pressupost aprovat. La inscripció/acreditació del centre ha de ser, com a mínim, pel mateix nombre d’alumnes que participen en l’especialitat formativa.

El SOIB es reserva la facultat de condicionar l’inici d’una acció formativa a l’existència del nombre d’alumnes pel qual han sol·licitat la formació. Excepcionalment el SOIB podrà autoritzar un número menor prèvia sol·licitud motivada.

1.7 Tipus d’accions subvencionables: especialitats formatives conduents a certificats de professionalitat

En el marc d’aquesta convocatòria, la impartició pot ser per itinerari complet o modular. En cadascuna de les sol·licituds l’entitat de formació ha de triar l’opció per cadascuna de les accions formatives sol·licitades. En la impartició per itinerari complet s’entén per acció formativa conduent a certificat de professionalitat el certificat complet. En la impartició modular s’entén per acció formativa cadascun del mòduls formatius conduent a un certificat de professionalitat que l’entitat presenta en la sol·licitud de programació. Obligatòriament, l’entitat ha de sol·licitar la totalitat dels mòduls que conformen cada certificat de professionalitat, incloent-hi el mòdul de pràctiques no laborals en centres de treball. La valoració s’ha de fer per certificat de professionalitat complet.

Totes les especialitats formatives que s’imparteixen en el marc d’aquesta convocatòria han d’estar incloses en el Catàleg d’especialitats formatives.

Només es poden presentar sol·licituds per impartir certificats de professionalitat en la modalitat presencial.

1.8 Sol·licituds i terminis

La sol·licitud de subvenció s’ha de formalitzar en el model que facilita el Servei d’Ocupació de les Illes Balears. Es realitzarà una única sol·licitud de subvenció per Entitat de formació. En la sol·licitud de subvenció s’han de llistar totes les especialitats formatives sol·licitades per cadascun del centre que té acreditat l’entitat.

Amb la sol·licitud de subvenció s’ha d’adjuntar un formulari de programació per a cada especialitat formativa sol·licitada identificant el centre de formació. Tant el model de sol·licitud com de la resta de documentació es troba a disposició de les persones interessades en la pàgina web <www.soib.es>.

Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General del SOIB o per mitjà de qualsevol de les formes que regula l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s’ha de fer amb sobre obert, perquè el funcionari o funcionària de Correus la dati i la segelli abans de ser certificada, segons el que estableix l’article 31 del RD 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals.

Si la sol·licitud es presenta en una oficina de Registre diferent a la seu del SOIB, es recomana trametre al SOIB un fax amb el full amb el segell d’entrada o amb el segell de correus dins termini, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. El núm. de fax és el 971 179 592.

El nombre màxim d’especialitats formatives que pot presentar cada centre és de 8.

El termini per presentar les sol·licituds de subvenció és de 15 dies naturals comptadors des de l’endemà de la publicació de la convocatòria.

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l’article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, esmeni l’errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que estableix l’article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Quan el centre o l’entitat de formació sol·licitant inclogui en la sol·licitud el número de fax i/o l’adreça de correu electrònic, s’entén que els aporta a l’efecte de les notificacions dels actes de tràmit, d’acord amb el que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

1.9 Documentació que s’ha de presentar

S’ha de presentar la documentació següent d’acord amb els models disponibles al web <www.soib.es>

1. Documentació general

a) Sol·licitud de la subvenció que inclou les declaracions responsables següents:

- No estar sotmès en cap de les circumstàncies indicades en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i no tenir causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció.

- Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats i/o concedits per qualsevol institució, pública o privada.

- Complir amb les obligacions establertes en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre).

- No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.

b)  De conformitat amb l’article 6 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE núm. 150, de 23 de juny), i amb l’article 2 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desenvolupa parcialment la Llei 11/2007 d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE núm. 278, de 18 de novembre), l’interessat haurà d’autoritzar expressament el Servei d’Ocupació de les Illes Balears perquè pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que està al corrent de les seves obligacions. En cas de què no ho autoritzi, haurà d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

c)  De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat (BOE núm. 277, de 19 de novembre), l’interessat haurà d’autoritzar expressament el Servei d’Ocupació de les Illes Balears perquè pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries. En cas de què no ho autoritzi, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

d) Còpia compulsada de la targeta d’identificació fiscal de l’entitat.

e) De conformitat amb el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació administrativa, la signatura de la sol·licitud de subvenció implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui comprovar el document d’identitat per via telemàtica, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar còpia del document d’identitat, en el cas de persones físiques, i de la persona que actua en representació de la persona jurídica sol·licitant

f) Còpia compulsada de l’escriptura pública de constitució de l’entitat i dels estatuts socials, o documentació acreditativa de la seva constitució, degudament inscrits en el registre corresponent.

g) Llicència d’obertura i funcionament que empari l’activitat de formació o bé, si així s’ha fet d’acord amb la normativa vigent relativa a l’exercici d’activitats, còpia de la declaració responsable d’inici de l’activitat de formació i còpia de la documentació tècnica adjunta (projecte tècnic) que s’han presentat a l’Administració corresponent.

No cal presentar la documentació dels punts d, f i g, en el cas que s’hagi presentat anteriorment i no hagi sofert canvis, i s’identifiqui l’expedient en el qual es va presentar.

2. Documentació tècnica

La sol·licitud de subvenció ha d’anar acompanyada per un exemplar original o fotocòpia compulsada de la documentació següent:

  1. Un compromís verificable de qualitat en la gestió, transparència i eficiència en la utilització de recursos públics. El model està a disposició de les persones interessades en la web del SOIB.
  2. Un formulari de programació per a cadascuna de les especialitats formatives. Els models estan a disposició de les persones interessades en la pàgina web del SOIB.
  3. El document resum en format electrònic en què constin les dades de l’entitat i les accions formatives sol·licitades. El model és a disposició de les persones interessades en el web <www.soib.es>.
  4. Qualsevol altra documentació que l’entitat estimi d’interès a l’efecte d’avaluar la sol·licitud en relació amb els criteris de valoració establerts en el punt 12 d’aquest annex. Aquesta documentació ha de ser original o fotocòpia compulsada.

En la valoració de les sol·licituds només es tindrà en compte la documentació tècnica presentada dins termini o dins el termini d’esmena de sol·licituds, i no s’admetrà la documentació que es presenti amb posterioritat a aquests terminis.

1.10 Termini d’execució de les activitats subvencionades

Els certificats de professionalitat aprovats en el marc d’aquesta convocatòria s’han d’haver iniciat una vegada concedida la subvenció i abans de dia 15 de desembre de 2016 i es poden executar fins el març de 2018.

S’entendran per iniciats tots els certificats que hagin presentat per registre d’entrada la Comunicació d’Inici (D11), acompanyades de les signatures del primer dia.

Només es finançaran accions formatives iniciades a partir de la resolució de concessió.

1.11 Forma de pagament

D’acord amb l’establert en l’article 6.8 segon paràgraf de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, la proposta de pagament s’ha de tramitar de la manera següent:

a )  Un 25 % una vegada concedida la subvenció

b )  Un 35% una vegada acreditat l’inici de tots els certificats de professionalitat, que tengui adjudicats cada Entitat de Formació. S’acreditarà presentant per registre d’entrada la Comunicació d’Inici (D11) de cada certificat de professionalitat, acompanyada del full de signatures dels alumnes del primer dia.

En el cas que la persona beneficiària no estigui donada d’alta com a tercer en el sistema comptable SAP, ha de presentar el model de document anomenat «Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades» que es troba a disposició de les entitats interessades en el web <www.soib.es/>.

En el supòsit de cessió de crèdit, la persona beneficiària ho ha de sol·licitar després d’haver rebut la notificació de la concessió, mitjançant la presentació del contracte de cessió de crèdit amb l’entitat bancària, el comunicat de cessió de crèdit (segons els model establert pel SOIB), així com l’acreditació de la representació del cedent que justifiqui un poder suficient per realitzar la cessió esmentada. No és necessari acreditar la representació i poder suficient per dur a terme la cessió en el cas de trobar-se acreditat dins l’expedient o que el contracte de cessió estigui signat davant fedatari públic.

c) El percentatge restant en l’exercici 2018, una vegada l’entitat beneficiària ha presentat la documentació fixada en l’apartat 19 de l’annex 1 d’aquesta convocatòria i el SOIB l’ha revisat.

En el supòsit que l’import justificat sigui inferior a l’import pagat, i no hi hagi hagut un ingrés voluntari, s’ha de tramitar un expedient de reintegrament de la quantitat que la persona beneficiària hagi rebut indegudament.

 

2. Ajuts i beques

2.1 Objecte d’ajuts i beques

Aquest annex té per objecte establir la convocatòria informativa d’ajuts adreçada als treballadors desocupats, alumnes de les accions formatives aprovades en el marc d’aquesta Resolució, i també als treballadors desocupats alumnes dels de les accions formatives d’oferta que el SOIB dugui a terme en els centres propis en el període 2016-2018, dirigides preferentment a treballadors desocupats, per tal que puguin presentar les sol·licituds corresponents a beques per a persones amb discapacitat, ajuts de transport, manutenció i allotjament i ajuts a la conciliació, que regulen els articles 25, 26 i 27 de l’Ordre TAS/718/2008, de 7 de març.

Així mateix s’estableix la convocatòria informativa de beques per a dones víctimes de violència de gènere, establertes al Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el programa d’inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere que siguin alumnes d’accions formatives descrites l’apartat anterior.

2.2 Finalitat

La finalitat d’aquest annex 2 de la resolució és la concessió dels ajuts de transport, manutenció, allotjament, beca de discapacitat i ajut de conciliació, i ajuts a dones víctimes de violència de gènere. Es concediran de forma directa, en el marc del que estableix el Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l’ocupació i la formació per l’ocupació (BOE núm. 83, de 7 d’abril).

2.3 Crèdit

El crèdit inicialment assignat als ajuts i beques és de 500.500 €, d’acord amb els termes especificats en el punt 4 de l’annex 1 de la Resolució.

2.4 Persones beneficiàries

1. Els treballadors que a l’inici de la formació estiguin desocupats i que hagin finalitzat la formació impartida pel centre en el marc d’aquesta convocatòria i en els centres propis, poden rebre els ajuts, amb les condicions que s’indiquen a continuació.

a )  Ajuts per a transport públic

Els treballadors desocupats que tinguin el seu domicili en el mateix municipi on radica el centre de formació poden gaudir d’un ajut en concepte de transport públic urbà.

Els treballadors desocupats que tinguin el seu domicili en un municipi diferent d’aquell on s’imparteix l’acció formativa poden gaudir d’un ajut en concepte de transport públic interurbà.

S’entén com a domicili de l’alumne el que consta a la base de dades de l’oficina d’ocupació.

b ) Ajuts per a manutenció

Quan l’alumne, per assistir al curs, s’hagi de desplaçar d’un municipi a un altre que disti, almenys, 30 quilòmetres del primer i sempre que les classes siguin al matí i a l’horabaixa. S’entén com a domicili de l’alumne el que consta a la base de dades de l’oficina d’ocupació.

c ) Ajuts per a allotjament i manutenció

Quan l’alumne s’hagi de desplaçar entre les illes, amb l’autorització prèvia del SOIB, per assistir als cursos. La despesa real d’allotjament s’ha de justificar mitjançant un contracte d’arrendament, una factura d’hostalatge o per qualsevol mitjà documental acreditatiu.

d ) Beques per a persones amb discapacitat

Quan es tracti de persones desocupades amb discapacitat que han d’estar inscrites amb aquesta condició a l’oficina d’ocupació a la data d’inici del curs.

e ) Ajuts de conciliació

Quan es tracti d’alumnes desocupats que a l’inici de l’acció formativa tinguin al seu càrrec fills menors de sis anys i/o familiars dependents fins al segon grau, i compleixin els requisits següents:

  • No haver rebutjat ofertes d’ocupació adequades ni haver se negat a participar en activitats de promoció, formació o reconversió professional en el termini d’un mes comptador des del moment en què s’hagi exhaurit el subsidi per desocupació o la prestació contributiva.
  • No tenir rendes de qualsevol tipus superiors al 75 % de l’Indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM). S’ha d’entendre complert aquest requisit sempre que la suma de les rendes de tots els integrants de la unitat familiar, inclòs el sol·licitant, dividida pel nombre de membres que la formen, no superi el 75 % de l’IPREM, la quantia del qual s’hagi establert per a l’any 2015. A aquest efecte, computa com a renda l’import dels salaris socials, les rendes mínimes d’inserció o els ajuts anàlegs d’assistència social concedits per les comunitats autònomes.

A l’efecte de fer aquest càlcul s’entén per unitat familiar la formada per la persona sol·licitant, el cònjuge o parella de fet i, si escau, els pares o persones dependents i fills menors de 26 anys, sempre que convisquin amb la persona sol·licitant.

f ) Beques per a dones víctimes de violència de gènere

Poden ser beneficiàries les dones víctimes de la violència de gènere, inscrites com a demandants d’ocupació en els serveis públics d’ocupació. La situació de violència de gènere es pot acreditar:

1. A través de la sentència condemnatòria, durant els 24 mesos posteriors a la seva notificació. Aquest termini s’incrementarà pel temps que duri la participació en el programa formatiu.

2. A través de la resolució judicial que acordi mesures cautelars per a la protecció de la víctima, durant la seva vigència.

3. A través de l’ordre de protecció acordada a favor de la víctima o, excepcionalment, l’informe del ministeri fiscal que indiqui l’existència d’indicis que la demandant és víctima de violència de gènere fins que es dicti l’ordre de protecció.

2. L’alumne/a també té dret a aquesta beca o als ajuts, amb els mateixos requisits, durant la realització exclusiva de la pràctica professional en l’empresa.

No es pot percebre cap ajut o beca corresponents als dies lectius que l’alumne hagi deixat d’assistir al curs, s’hagi justificat o no l’absència.

Els terminis poden ser concurrents i d’aplicació successiva.

2.5 Presentació de sol·licituds

Les sol·licituds s’han de formalitzar en el model que facilita el Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB) i que es troba a disposició de les persones interessades en el web <www.soib.es>. S’ha de fer una sol·licitud quan l’alumne finalitza la formació en el centre, ja sigui mòdul, especialitat formativa o certificat de professionalitat.

L’entitat beneficiària ha de recollir les sol·licituds dels alumnes indicades en les lletres a, b, c, d i e de l’apartat 5, i les ha de presentar al Servei d’Ocupació de les Illes Balears després d’haver acabat la formació corresponent juntament amb la memòria d’actuació justificativa previst en el punt 22 de l’annex 1.

Les persones beneficiàries de les beques indicades a la lletra f de l’apartat 5, han de presentar les sol·licituds amb la documentació justificativa amb el procediment que s’indica en la guia tècnica penjada en la web del SOIB.

Juntament amb les sol·licituds, s’ha de presentar la documentació requerida pel SOIB a la mateixa pàgina web.

Es considera com a darrer domicili de l’alumne el que consta a la base de dades de l’oficina d’ocupació que ha de coincidir amb el que figuri en la sol·licitud. En cas que no coincideixi, s’ha d’aportar un certificat d’empadronament i s’ha de tenir per domicili vàlid el que hi consti.

2.6 Concessió i import dels ajuts

La beca i els ajuts es concedeixen en règim de concessió directa mitjançant una resolució del president del SOIB per les quanties següents:

a ) Ajuts per a transport

- 1,50 euros per dia d’assistència, en concepte d’ajut de transport públic urbà.

- 4,50 euros per dia d’assistència, en concepte de transport públic interurbà.

b ) Ajuts per a manutenció: tenen una quantia de 8 euros per dia d’assistència.

c ) Ajuts per a manutenció i allotjament: tenen una quantia de 55 euros per dia d’assistència. En aquest supòsit, l’alumne té dret als bitllets de transport en classe econòmica dels desplaçaments inicial i final.

d ) Les beques per a les persones amb discapacitat desocupades tenen una quantia de 5,50 euros per dia d’assistència.

e ) Ajuts de conciliació: tenen una quantia corresponent al 75 % de l’IPREM diari per dia d’assistència, determinat en la Llei de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2014.

f ) Beques per a dones víctimes de violència de gènere: durant el temps de participació en una acció formativa la dona víctima de violència de gènere té dret a percebre una beca per assistència de 10 euros per dia lectiu fins a la finalització del curs. Aquesta beca és compatible amb la resta d’ajuts establerts en aquest annex, d’acord amb el RD 1917/2008.

2.7 Pagament

El SOIB ha de tramitar la proposta de pagament d’aquests ajuts en acabar l’acció formativa, una vegada computats els dies efectius d’assistència de l’alumne.

  

Palma, 16 de maig de 2016

  

El conseller de Treball, Comerç i Indústria, president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears

Iago Negueruela i Vázquez