Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT
Núm. 5641
Instrucció 1/2016, de 5 de maig, de la consellera de Salut, sobre la col·laboració del personal inspector de la Conselleria de Salut en la lluita contra el tabaquisme en l’àmbit de les Illes Balears
Versió PDF
Actualment, tothom sap les conseqüències devastadores del consum del tabac, que és la primera causa de morbiditat i mortalitat evitable. Per això, la lluita contra el tabaquisme és una prioritat de la Conselleria de Salut que s’aborda des de diferents vessants simultàniament, ajudant les persones que volen deixar de fumar i incidint sobre els hàbits de consum, la venda, els espais sense fum i la protecció de les persones no fumadores.
La prevenció i el tractament de l’abús de substàncies que poden generar dependències, d’acord amb el que disposa la Llei 4/2005, de 29 d’abril, sobre drogodependències i altres addicions a les Illes Balears, és una de les prestacions en matèria de salut pública que preveu la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears. S’entén per prestació en salut pública el conjunt d’actuacions dirigides a fomentar, protegir i promoure la salut de les persones en l’esfera individual i col·lectiva, prevenir la malaltia i tenir cura de la vigilància de la salut.
Arran de les publicacions tant en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears amb la Llei 4/2005 com en l’àmbit estatal amb la Llei 28/2005, de 26 de desembre, de mesures sanitàries enfront del tabaquisme i reguladora de la venda, el subministrament, el consum i la publicitat dels productes del tabac, que té caràcter de norma bàsica, i les modificacions posteriors -la més extensa mitjançant la Llei 42/2010, de 30 de desembre-, es va produir una baixada significativa del consum de tabac. Així mateix, la Conselleria de Salut va fer un esforç per supervisar el compliment d’aquestes normes.
Després d’aquests anys de vigència, s’han experimentat millores notables en l’abstinència en el consum de tabac en els espais interiors dels establiments públics, com ara bars i restaurants, i se n’ha desplaçat el consum a les terrasses, si bé les terrasses s’han anat tancant amb la qual cosa s’han generat nous espais pseudointeriors on es consumeix tabac, i s’ha de continuar exigint-ne el compliment en aquests establiments.
Així mateix, manquen esforços en el compliment de la normativa en els llocs de feina de tot tipus, així com en altres establiments, recintes hospitalaris, centres docents, instal·lacions esportives, centres socials, sales de festes i de joc, discoteques, etc.
Durant aquesta legislatura, la Conselleria de Salut vol donar més impuls a la lluita contra el tabaquisme en tots els seus aspectes i des de qualsevol àmbit sobre el qual aquesta institució tengui competència.
L’article 22 de la Llei 28/2005, de 26 de desembre, disposa que els òrgans competents de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d’autonomia, si s’escau, han d’exercir les funcions de control i inspecció, d’ofici o a instància de part, així com la instrucció d’expedients sancionadors i la imposició de sancions, sens perjudici de les funcions de control i inspecció i de l’exercici de la potestat sancionadora de l’Administració General de l’Estat en l’àmbit del transport aeri, marítim o terrestre quan es desenvolupen en el marc supraautonòmic o internacional, així com en tots els recintes, les dependències o mitjans que, per les seves característiques, excedeixen l’àmbit competencial de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d’autonomia.
Per tot això, i d’acord amb el que estableixen l’article 21 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Instrucció
1. Objecte i àmbit aplicació
Aquesta Instrucció té per objecte establir els criteris d’actuació que ha de seguir tot el personal inspector de la Conselleria de Salut a l’efecte de col·laborar amb la Direcció General de Salut Pública i Participació en la supervisió de la normativa del tabac en la feina diària que desenvolupen.
2. Normativa de referència
3. Criteris d’actuació
3.1 Acta exclusiva per als fets relacionats amb la venda i el consum de productes del tabac
El personal inspector col·laborador amb la Direcció General de Salut Pública i Participació ha d’estendre una acta sobre el control en matèria de venda i consum de tabac de manera separada a la que ha d’estendre en el compliment de les seves funcions ordinàries, segons el model que a aquest efecte ha elaborat la Direcció General de Salut Pública i Participació.
Quan es detecti alguna de les situacions que descriuen els apartats A i B que s’exposen a continuació, els personal inspector ha de fer constar en l’acta aquestes circumstàncies.
A. Consum de tabac
S’ha de tenir en compte que, d’acord amb els articles 6 a 8 de la Llei 28/2005, hi ha llocs en els quals no es pot fumar i d’altres en què només es pot fumar en els espais habilitats (residències de persones majors o de persones amb discapacitat, establiments psiquiàtrics de mitja i llarga estada i centres penitenciaris).
Si s’observa el consum de tabac en un establiment en què està prohibit fumar, tant si són els clients com el personal treballador, s’ha de fer constar aquesta circumstància en l’acta, la qual s’ha d’estendre a l’explotador de l’establiment i, si és possible, també s’hi han de fer constar el nom i els llinatges de la persona fumadora i el seu DNI/NIE, ja que les persones responsables de la infracció són l’explotador de l’establiment per permetre-hi fumar i la persona que fuma per fer-ho. S’ha de descriure, també, l’actitud de l’explotador davant d’un client que fuma (és tolerant, li dóna l’ordre d’abandonar el local, s’oposa al fet que es fumi en el local, etc.).
En aquests casos, si només hi ha indicis que es fuma en el local, com ara cendrers amb llosques, s’han de descriure amb detall aquests fets, és a dir, per exemple, s’ha d’indicar on són els cendrers (en les taules, en la barra perquè sembla que s’han retirat de les terrasses per netejar-los, etc.), i, si és possible, fotografiar els elements probatoris.
B. Venda de productes del tabac
El personal inspector ha de tenir en compte que la venda manual de productes del tabac només es pot fer en els estancs. En altres establiments únicament es pot fer mitjançant màquines expenedores amb l’autorització prèvia del Comissionat per al Mercat de Tabacs, si bé en aquests locals també es permet la venda manual de cigars i cigarrets proveïts de capa natural sempre que disposin de l’autorització del Comissionat per al Mercat del Tabac.
Si s’observa la venda manual prohibida de productes del tabac o bé l’existència d’aquests productes en fa presumir la venda, s’ha de fer constar aquesta circumstància en l’acta, i s’ha de fer el recompte del nombre d’unitats i la marca de cada una.
Una vegada fet el recompte, el personal inspector ha d’immobilitzar els productes del tabac i atorgar a la persona interessada un termini de cinc dies per presentar les al·legacions i els documents que estimi pertinents. Si és possible, s’ha de fer un reportatge fotogràfic dels productes del tabac i del lloc on estan ubicats.
En cas de venda amb màquines expenedores, s’ha de fer constar si disposa de l’autorització del Comissionat per al Mercat de Tabacs per vendre amb recàrrec o no. Si no disposa d’autorització, s’ha de fer el recompte dels productes del tabac que es troben a l’interior de la màquina i immobilitzar-los, i s’ha de precintar la màquina expenedora. Així mateix, s’ha de concedir un termini de cinc dies a la persona interessada per presentar les al·legacions i els documents que estimi pertinents.
3.2. Tramesa de l’acta a la Direcció General de Salut Pública i Participació
Una vegada elaborada l’acta en matèria de venda i consum de tabac, el o la cap de servei corresponent l’ha de trametre a la directora general de Salut Pública i Participació en el termini més breu possible, tenint en compte que si s’ha adoptat una mesura cautelar el termini per ratificar-la, modificar-la o aixecar-la és de quinze dies. Transcorregut aquest termini, la mesura cautelar perd l’eficàcia i la persona interessada pot disposar dels productes del tabac objecte de la immobilització i no se li pot imputar com a infracció l’incompliment d’una mesura cautelar.
Amb l’elaboració de l’acta i la tramesa a la Direcció General de Salut Pública i Participació s’ha acabat l’actuació dels serveis d’inspecció que no pertanyen a la Direcció General de Salut Pública i Participació.
4. Actuacions de la Direcció General de Salut Pública i Participació
Una vegada rebuda l’acta d’inspecció, la Direcció General de Salut Pública i Participació ha de proposar, segons els casos, l’inici d’un expedient sancionador, continuar la investigació dels fets o bé continuar la tramitació de les mesures cautelars que hagi adoptat el personal inspector d’aquesta Conselleria.
5. Formació del personal inspector
La Direcció General de Salut Pública i Participació ha de dur a terme una primera jornada informativa i formativa sobre aquesta matèria dirigida al personal inspector de la Conselleria de Salut.
A més, pot fer jornades informatives i formatives de reciclatge o actualització dirigides al personal inspector.
El personal inspector col·laborador pot fer les consultes que siguin necessàries a la Direcció General de Salut Pública i Participació en relació en aquesta matèria.
El personal inspector que actua com a col·laborador de la Direcció General de Salut Pública i Participació ha de saber les dades de contacte del personal responsable de la lluita contra el tabaquisme que atén les consultes sobre aquesta matèria, per tal de poder informar sobre aquestes dades les persones que ho sol·licitin. Les dades són les següents:
Telèfon: 902 07 57 27.
Adreça electrònica: espaisensefum@caib.es.
6. Col·laboració amb altres organismes i administracions públiques i col·laboració ciutadana
En el marc de l’Estratègia de la salut en totes les polítiques, la Direcció General de Salut Pública i Participació ha de donar a conèixer als altres organismes i administracions públiques de les Illes Balears, així com a la ciutadania, les actuacions que la Conselleria de Salut du a terme en la lluita contra el tabaquisme i sol·licitar-ne la col·laboració, a l’efecte que posin en coneixement de la Conselleria de Salut qualsevol incompliment de la normativa de tabac.
7. Publicació i efectes
Aquesta Instrucció s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i té efectes des de l’endemà d’haver-s’hi publicat.
Palma, 5 de maig de 2016
La consellera de Salut
Patricia Gómez Picard