Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'INNOVACIÓ, RECERCA I TURISME
Núm. 5625
Acord d’inici de procediment de execució de avals de l’agència de viatges denominada Sunny World Travels, amb número de registre AVBAL/566, como conseqüència d’allò establert en el article 163 del text refós de la Llei General per a la defensa dels consumidors.
Versió PDF
1. L’agencia de viatges Sunny World Travels estava inscrita en el Registre Insular d’Empreses, Activitats i Establiments Turístics de Mallorca i General de les Illes Balears, des de el 20 d’agost de 2010, amb el núm. de inscripció AV/566/BAL.
D’acord amb la normativa establerta, l’explotador de la agència de viatges (des de 13 de maig de 2015, l’entitat SUNNY FACIL VIATGES SLU, amb CIF núm. B-57787509) té dipositat un aval bancari de 60.000€, per respondre de les obligacions derivades de la prestació dels serveis relatius als viatges combinats.
2. El 2 de desembre de 2015, es varen començar a presentar les reclamacions en la Conselleria per part dels clients de l’agència de viatges Sunny World Travels.
Com a conseqüència de la recepció de les reclamacions es va sol·licitar al Servei d’Inspecció informe sobre la situació de l’agència.
3. El 2 de desembre de 2015, el Servei d’Inspecció va comprovar que l’agència de viatges denominada Sunny World Travels, situada al carrer Capità Vila, 14 del terme municipal de Palma i amb número de registre AVBAL/566, es trobava tancada i sense funcionament i va proposar la baixa definitiva d’aquesta.
4. El 14 de desembre de 2015, es va dictar resolució de baixa definitiva de l’agència de viatges denominada Sunny World Travels, AVBAL/566.
Fonaments de dret
1. Article 163 del text refós de la Llei General per a la defensa dels consumidors, va ser modificat el 2 de juliol de 2015, per la Llei 15/2015, de jurisdicció Voluntària, en el sentit següent:
“1. Los organizadores y detallistas de viajes combinados tendrán la obligación de constituir y mantener de manera permanente una garantía en los términos que determine la Administración turística competente, para responder con carácter general del cumplimiento de las obligaciones derivadas de la prestación de sus servicios frente a los contratantes de un viaje combinado y, especialmente, en caso de insolvencia, del reembolso efectivo de todos los pagos realizados por los viajeros en la medida en que no se hayan realizado los servicios correspondientes y, en el caso de que se incluya el transporte, de la repatriación efectiva de los mismos. La exigencia de esta garantía se sujetará en todo caso a lo establecido en la Ley 20/2013, de 9 de diciembre, de garantía de la unidad de mercado.
Tan pronto como sea evidente que la ejecución del viaje combinado se vea afectado por la falta de liquidez de los organizadores o detallistas, en la medida en que el viaje no se ejecute o se ejecute parcialmente o los prestadores de servicios requieran a los viajeros pagar por ellos, el viajero podrá acceder fácilmente a la protección garantizada, sin trámites excesivos, sin ninguna demora indebida y de forma gratuita."
Les principals modificacions d’aquesta reforma respecte de l’anterior redacció son:
La finalitat de la garantía «amb caràcter general» es el compliment dels serveis prestats als contractants d’un viatge combinat; i amb caràcter especial, en els cas de insolvència, aquesta garantía servirà pel retornament efectiu de tots els pagaments realitzats pels viatgers, sempre que no s’hagin realitzat els serveis corresponents, i en el cas de que se inclogui el transport, de la repatriació efectiva dels mateixos.
No s’exigeix que la fiança estigui afecta al compliment de les obligacions que derivin d’una sentencia judicial que declari la responsabilitat de l’organitzador o detallista o d’un laude dictat per la Junta Arbitral.
Es facilita l’accés a la garantía sense necessitat d’esperes. La situació que determina l’accés del consumidor a la garantía serà “que la execució del viatge sigui afectada per la liquiditat d’organitzadors i detallistes, bé perquè el viatge no se realitzi, es realitzi parcialment, o els prestadors requereixin el pagament dels serveis als consumidors davant el impagament del organitzador».
Produïda aquesta situació fàctica, el consumidor podrà executar la garantía davant l’Administració Turística competent.
El precepte no concreta quins son aquests tràmits «no excessius», ni cóm ha de ser el accés a aquesta garantía sense demora i de forma gratuïta, això fa necessari un desenvolupament per part de las administracions turístiques.
2. Per tot allò, es va dictar la Circular 1/2016, de la directora general de turisme per tal d’unificar els criteris interpretatius sobre l’actual regulació de les garanties dels consumidors finals de viatges combinats en matèria de agencies de viatges per establir un procediment senzill, ràpid i gratuït.
3. La Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
4. Le Llei 8/2012, de 19 de juliol, del Turisme de les Illes Balears.
Acord
Ates l’exposat, la directora general de Turisme, a proposta del cap de Departament d’Ordenació i Planificació Turística, adaptà l’acord següent:
1. Ordenar l’inici del procediment administratiu destinat al retornament efectiu amb càrrec a l’aval dipositat de tots els pagaments realitzats pels viatgers, sempre que no s’hagin prestat els serveis corresponents, en el cas de la insolvència de l’agència de viatges denominada SUNNY WORLD TRAVEL, situada al carrer Capità Vila, 14 del terme municipal de Palma i amb número de registre AVBAL/566.
2. Notificar la resolució als interessats i publicar-la en el BOIB i altres mitjans per afavorir la difusió d’aquest inici de procediment administratiu.
3. Obrir el termini d’un mes per a la presentació de les reclamacions administratives, a la Direcció General de turisme, dels afectats per la insolvència de SUNNY WORLD TRAVEL.
S’haurà d’adjuntar qualsevol document que acrediti la contractació dels serveis i la no realització dels mateixos, com ara, reserva, factura, bono/billete, denuncia davant Jutjat o policia...etc
4. Notificar la resolució a la Tresoreria de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Palma, 26 d’abril de 2016
La directora general de Turisme
Òrgan competent per dictar aquesta resolució, per Resolució del conseller d'Innovació, Recerca i Turisme de 28 de juliol de 2015, de delegació de competències i de signatura en els òrgans directius de la Conselleria d'Innovació, Recerca i Turisme i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria (BOIB núm. 118 de 6 d'agost de 2015)
Pilar Carbonell Raya