Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció primera. Contractació Pública

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT BALEAR DE LA DONA

Núm. 5603
Resolució de la directora de l’Institut Balear de la Dona de 6 de maig de 2016 per la qual s’acorda desistir del procediment obert per a la contractació del servei d’assistència psicològica a les víctimes de violència de gènere i a les seves filles i fills, per als anys 2016, 2017 i 2018 (CONTR 2016/576)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Mitjançant la Resolució de la directora de l’Institut Balear de la Dona de 9 de març de 2016 es va acordar iniciar un expedient per a la contractació, mitjançant procediment obert, del servei d’assistència psicològica a dones víctimes de violència de gènere i a les seves filles i fills, per als anys 2016, 2017 i 2018 (CONTR 2016/576), amb un pressupost total de 322.000,00 € (exempt d’IVA, d’acord amb el que estableix l’article 20.1.3 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l’impost sobre el valor afegit), amb un termini d’execució de dos anys, amb càrrec a l’aplicació pressupostària 73101-G/323C01/64000/10, i amb la distribució per anualitats següent:

Partida

Any

Despesa

2016

73101-G/323C01/64000/10

99.543,00

2017

73101-G/323C01/64000/10

161.000,00

2018

73101-G/323C01/64000/10

61.457,00

Total

322.000,00

2. Després que l’assessoria jurídica de la Conselleria de Presidència emetés un informe sobre el Plec de clàusules administratives particulars amb data 15 de març de 2016 i que la Intervenció Delegada el fiscalitzàs de conformitat amb data 20 d’abril de 2016, la directora de l’Institut Balear de la Dona, amb data 22 d’abril de 2016, va aprovar l’expedient de contractació, el Plec de clàusules administratives particulars, el Plec de prescripcions tècniques i la despesa, i es va acordar així mateix l’obertura del procediment d’adjudicació mitjançant procediment obert, d’acord amb el que estableixen els articles 138.2 i 157 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP).

3. El 17 de març de 2016 es va publicar en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB) la Resolució del director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni de 14 de març de 2016, d’adscripció del pis 2n C i de l’aparcament núm. 22, ubicats al carrer de Jeroni Pou, 2, de Palma (DGTPFP 74/2016), mitjançant el qual aquest s’adscriu a l’Institut Balear de la Dona.

4. La licitació es va anunciar en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB) amb data 26 d’abril de 2016, i el termini de presentació de proposicions finalitzarà el dia 11 de maig de 2016. A dia d’avui no consta la recepció de cap oferta.

5. Mitjançant la memòria justificativa de 6 de maig de 2016 de la directora de l’Institut Balear de la Dona, es considera adient el desistiment de la contractació esmentada. Literalment, diu:

“Vist que s’ha detectat un error tècnic en la redacció del Plec de prescripcions tècniques donat que no és podrà posar a disposició del contractista un dels immobles que s’al·ludeix en el punt 6.10 del plec de prescripcions tècniques:

6.10 Mitjans a disposició del contractista

L’IBDona ha de posar a disposició de l’empresa adjudicatària tres locals, un a Palma, un a Manacor  i un a Inca, per dur a terme el servei. Aquests locals poden ser compartits amb altres serveis i han d’estar proveïts de telèfon amb servei de contestador i fax.

La resta de mitjans per a la prestació correcta del servei han de ser a càrrec de l’entitat adjudicatària.

es considera adient el desistiment del procediment de contractació del servei d’assistència psicològica a dones víctimes de violència de gènere i a les seves filles i fills, per als anys 2016, 2017 i 2018, pel següent motiu:

La continuació en la licitació implicaria un perjudici a l’interès públic en la mesura que aquest Institut no disposarà de la infraestructura en les condicions idònies per a la seva funcionalitat operativa en el municipi de Palma a què fa referència el Plec de prescripcions tècniques. Ocasionant amb això una informació errònia als licitadors, ja que aquest immoble no es podrà posar a la seva disposició. Les ofertes que facin els licitadors no inclouran les despeses per acondicionar aquesta infraestructura i fer-la operativa per desenvolupar l’objecte del contracte, amb la qual cosa, la prestació del servei serà o incorrecta o ineficaç conduint al contracte a futurs problemes econòmics i jurídics. Amb aquest error s’estaria conculcant el principi de transparència i concurrència contemplat en l’article 1 del Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic (TRLCSP).

Així les coses, aquesta manca d’operabilitat de l’infraestructura esmentada desvirtua parcialment l’objecte del contracte.”

Fonaments de dret

1. En virtut del que estableix el Decret 58/2015, de 10 de juliol, pel qual es nomena la directora de l’Institut Balear de la Dona, en representació d’aquest Institut, en l’exercici de les facultats que li atribueix l’article 12.2 h del Decret 109/2001, de 3 d’agost, pel qual es regulen l’organització i el funcionament de l’Institut Balear de la Dona, i mitjançant el qual es desplega la Llei 5/2000, de 20 d’abril, de creació de l’Institut Balear de la Dona, es l'òrgan competent per acordar el desistiment d’aquest expedient de contractació.

2. L’article 155.2 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP), aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, estableix que “la renúncia a la subscripció del contracte o el desistiment del procediment només pot ser acordat per l’òrgan de contractació abans de l’adjudicació. En els dos casos s’ha de compensar els candidats o licitadors per les despeses en què hagin incorregut, en la forma que preveu l’anunci o el plec, o d’acord amb els principis generals que regeixen la responsabilitat de l’Administració.”

El punt 3 de l’article 155 concreta: “només es pot renunciar a la subscripció del contracte per raons d’interès públic degudament justificades en l’expedient. En aquest cas, no es pot promoure una nova licitació del seu objecte mentre subsisteixin les raons al·legades per fonamentar la renúncia.

El punt 4 de l’article 155 concreta: “el desistiment del procediment ha d’estar fundat en una infracció no reparable de les normes de preparació del contracte o de les reguladores del procediment d’adjudicació, i s’ha de justificar en l’expedient la concurrència de la causa. El desistiment no impedeix la iniciació immediata d’un nou procediment de licitació”.

Aquesta infracció de les normes de preparació i adjudicació del contracte es pot apreciar en els plecs de contractació, entre altres actes que integrin el procediment de licitació.

En la mesura que la decisió de desistir d’un contracte pot afectar, com és el cas, els licitadors, la Llei exigeix el compliment dels requisits esmentats, que han de ser interpretats de manera restrictiva. El desistiment regulat en el TRLCSP és una alternativa de revisió de l’actuació administrativa específica, en relació amb els mitjans generals que preveu la Llei per a la revisió dels actes administratius com la declaració de lesivitat prevista en l’article 103 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. És per això que, amb la concurrència d’aquestes circumstàncies, l’Administració pot desistir del contracte sense necessitat d’acudir a aquests mitjans de revisió dels actes administratius, en benefici de l’eficàcia de l’actuació administrativa, atès que no tindria sentit continuar un procediment de licitació que infringeixi la llei, ni tampoc demorar en excés la revisió de l’actuació il·legal. Tot això, és clar, sempre que no es comprometin drets adquirits, com succeiria si s’hagués produït l’adjudicació del contracte.

Com bé és sabut, l’aprovació del plec de prescripcions tècniques forma part de la preparació dels contractes, de manera que, com assenyala l’article 116.1del TRLCSP, s’han d’aprovar “sempre abans de la licitació del contracte o, si no n’hi ha, abans de l’adjudicació”. De fet, en l’article 133 del TRLCSP s’al·ludeix, expressament, al plec de prescripcions tècniques com a actuacions preparatòries dels diferents contractes típics.

En virtut del que s’ha exposat, a proposta de l’informe de 6 de maig de 2016 i d’acord amb les competències que m’atribueix l’article 12.2 h del Decret 109/2001, de 3 d’agost, pel qual es regulen l’organització i el funcionament de l’Institut Balear de la Dona, i mitjançant el qual es desplega la Llei 5/2000, de 20 d’abril, de creació de l’Institut Balear de la Dona, dict la següent

Resolució

1. Desistir de l’expedient per contractar, mitjançant procediment obert, el servei d’assistència psicològica a dones víctimes de violència de gènere i a les seves filles i fills, per als anys 2016, 2017 i 2018 (CONTR 2016/576), amb un pressupost total de 322.000,00 € (exempt d’IVA, d’acord amb el que estableix l’article 20.1.3 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l’impost sobre el valor afegit), de conformitat amb el que disposa l’article 155 del TRLCSP amb fonament en els motius expressats en els antecedents d’aquesta Resolució.

2. Anunciar el desistiment en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB).

3. Notificar aquesta Resolució en forma legal a tothom que hi aparegui com a interessat, i publicar-la en el perfil del contractant.

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar potestativament el recurs especial en matèria de contractació a què es refereix l’article 40 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, davant el Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals en el termini de quinze dies hàbils comptadors a partir de l’endemà del dia en què s’hagi tramès la notificació d’aquesta Resolució. En tot cas, l’escrit d’interposició del recurs s’ha de presentar necessàriament en el registre de l’Institut Balear de la Dona o en el registre del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (avinguda General Perón, 38, 28020 Madrid; <http://tribunalcontratos.gob.es>), i s’hi ha d’ajuntar la documentació que estableix l’article 44.4 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, que és la següent:

  1. El document que acrediti la representació del compareixent, tret que figuri unit a les actuacions d’un altre recurs pendent davant el mateix òrgan, cas en què es pot sol·licitar que s’expedeixi un certificat per unir-lo al procediment.
  2. El document o documents que acreditin la legitimació de l’actor quan la tengui perquè la hi ha transmès algú altre per herència o per qualsevol altre títol.
  3. La còpia o el trasllat de l’acte exprés que sigui objecte de recurs, o la indicació de l’expedient en què s’hagi dictat o del diari oficial o perfil de contractant en què s’hagi publicat.
  4. El document o documents en què fonamenta el seu dret.
  5. El justificant d’haver anunciat prèviament la interposició del recurs.

Amb caràcter previ, d’acord amb l’article 44.1 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, s’ha d’anunciar la interposició d’aquest recurs per mitjà d’un escrit que s’ha de presentar davant l’Institut Balear de la Dona en el termini previst en l’apartat anterior per interposar el recurs, i en el qual s’ha d’especificar l’acte del procediment que n’hagi de ser objecte.

En cas que no s’opti per aquesta via, es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació d’aquesta Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 6 de maig de 2016

La directora de l’Institut Balear de la Dona

Rosa Cursach Salas