Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 5565
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 10 de maig de 2016 per la qual es convoca el procediment per ampliar la dotació de personal d’atenció a la diversitat a l’ensenyament privat concertat per al curs 2016-2017

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El títol II de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, segons la redacció fixada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, fa referència als alumnes que requereixen una atenció educativa diferent de l’ordinària perquè presenten alguna necessitat específica de suport educatiu. Assenyala que les administracions educatives han d’establir els procediments i els recursos necessaris per identificar aquestes necessitats i perquè aquests alumnes puguin assolir el màxim desenvolupament possible de les seves capacitats personals i, en tot cas, els objectius establerts amb caràcter general per a tots els alumnes.

2. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, pretén garantir la igualtat d’oportunitats a tots els alumnes per tal que puguin assolir el màxim desenvolupament de les seves capacitats. Aquest Decret estableix que els centres docents han de dur a terme les actuacions necessàries per aconseguir que els alumnes arribin a assolir els objectius i les competències bàsiques de les diverses etapes educatives.

3. En aplicació de la Llei orgànica 2/2006, ja esmentada, l’article 14.4 del Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears, estableix que correspon a la Conselleria d’Educació i Cultura proporcionar els recursos necessaris per garantir l’atenció a la diversitat dels alumnes, en especial, l’atenció als alumnes que presenten necessitats específiques de suport educatiu.

4. L’article 5 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 7 de maig de 2008 per la qual es regula la dotació dels equips docents als nivells educatius concertats estableix les ràtios de distribució d’hores no incloses en el currículum del nivell respectiu per a cada tipus de centre i per als diferents nivells educatius. Aquestes ràtios inclouen hores d’atenció individualitzada, de suport i de compensació educativa.

5. Atès, però, el caràcter específic de la dotació addicional per atendre la diversitat dels alumnes, aquesta ha de prendre com a referència el nombre d’alumnes amb adaptació curricular significativa, amb necessitat de suport d’audició i llenguatge i amb necessitats específiques de suport educatiu que consti al GestIB el present curs i la probable promoció d’aquests alumnes de cara al curs 2016-2017.

6. El 10 de maig de 2016, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha dictat una proposta de resolució per convocar el procediment per ampliar la dotació de personal d’atenció a la diversitat a l’ensenyament privat concertat per al curs 2016-2017.

Fonaments de dret

1. Els articles 1 i 2 i els preceptes que hi concorden de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació.

2. El capítol I del títol II de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació. 

3. Els articles 57, 58 i 59 i els preceptes que hi concorden de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

4. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.

5. Els articles 4, 5, 13 i 14 i els preceptes que hi concorden del Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.

6. Els articles 4 i 5 i els preceptes que hi concorden de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 7 de maig de 2008 per la qual es regula la dotació dels equips docents als nivells educatius concertats.

7. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.

Per tot això, d’acord amb la Proposta de resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 10 de maig de 2016 i a l’empara del que estableix l’article 11 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

 RESOLUCIÓ

 Primer

Convocar el procediment per ampliar la dotació de personal d’atenció a la diversitat a l’ensenyament privat concertat per al curs 2016-2017 d’acord amb els termes que estableixen els annexos d’aquesta Resolució.

 Segon

Disposar que aquesta Resolució entri en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

 Palma, 10 de maig de 2016

El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March Cerdà

 

 ANNEX 1
Procediment d’ampliació de la dotació de personal d’atenció a la diversitat

 1.  Objecte

Aquesta Resolució té per objecte establir el procediment d’ampliació de la dotació de personal d’atenció a la diversitat per als alumnes amb adaptació curricular significativa (ACS), amb necessitat de suport d’audició i llenguatge (AL) i amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) i aplicar els criteris generals de dotació d’acord amb les necessitats acreditades per cada centre per al curs 2016-2017.

 2.  Personal d’atenció a la diversitat

La dotació de professors especialistes de suport educatiu, pel que fa a les especialitats de pedagogia terapèutica (PT), d’audició i llenguatge (AL) i d’atenció a la diversitat (AD), s’assignarà d’acord amb els criteris dels annexos 2 i 3. 

La dotació d’aquests professors i dels auxiliars tècnics educatius (ATE) s’assignarà de conformitat amb el que s’estableix en l’annex 3 d’aquesta Resolució.

La dotació bàsica es completa anualment amb una dotació addicional d’acord amb les necessitats de cada centre i la disponibilitat pressupostària de la Conselleria d’Educació i Universitat.

 3.  Ràtios de personal d’atenció a la diversitat 

3.1. La dotació total de PT, AL i AD s’assignarà d’acord amb les especificacions dels annexos 2 i 3. En tots els casos, la dotació d’aquests especialistes ha de tenir una consideració global entre els diferents nivells i etapes i s’ha d’assignar de forma ponderada per cada centre. 

3.2. La dotació de PT ha d’atendre de manera diferenciada els alumnes del segon cicle d’educació infantil i d’educació primària i els d’educació secundària (exclosos els de les aules UEECO, que ja disposen de dotació específica) i s’ha de distribuir en proporció als alumnes amb adaptacions curriculars significatives (ACS) d’educació infantil i primària i ACS d’educació secundària. La dotació de PT s’ha de concretar d’acord amb els criteris establerts en els annexos 2 i 3.

3.3. La dotació d’AL ha de cobrir totes les etapes esmentades en el punt anterior i s’ha de distribuir en proporció als alumnes amb suport AL d’educació infantil i primària i AL d’educació secundària. La dotació d’AL també s’ha de concretar d’acord amb els criteris establerts en els annexos 2 i 3.

3.4. La dotació d’AD ha de cobrir totes les etapes esmentades en el punt segon i s’ha de distribuir en proporció als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu d’educació infantil i primària i d’educació secundària. La dotació d’AD també s’ha de concretar d’acord amb els criteris establerts en els annexos 2 i 3.

 3.5. La dotació d’ATE depèn de les necessitats educatives especials (NEE) dels alumnes que identifiquin els serveis d’orientació educativa i que derivin en una manca d’autonomia de caràcter greu per dur a terme activitats de la vida diària (higiene personal, desplaçament, alimentació). En aquest sentit, s’ha de considerar la individualitat de cada cas a l’hora de valorar quina és la dotació adequada a cada centre educatiu.

3.6. Atès el nivell curricular dels alumnes de 3r i 4t d’ESO, els especialistes de PT, AL i AD esmentats en els epígrafs 3.2, 3.3 i 3.4 que atenen aquests alumnes tenen, a tots els efectes, la consideració de professors de 1r i 2n d’educació secundària obligatòria.

4.  Tramitació de la sol·licitud de dotació addicional de personal d’atenció a la diversitat

4.1. Els centres interessats a sol·licitar dotació addicional de personal d’atenció a la diversitat per atendre els seus alumnes amb adaptació curricular significativa, amb necessitat de suport d’audició i llenguatge i amb necessitats específiques de suport educatiu han de validar la sol·licitud mitjançant el GestIB, en el menú Quota, Previsió de recursos de suport educatiu, del curs 2016-2017. 

4.2. El termini per validar les sol·licituds al GestIB és de vint dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el BOIB. 

4.3. Les dades dels alumnes amb adaptacions curriculars significatives (ACS), amb suport d’audició i llenguatge (AL) i amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) són les que figuren al GestIB a la pàgina esmentada, referides al curs 2015-2016 i amb la previsió per al curs 2016-2017.

4.4. La Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres ha de contrastar les observacions dels centres per validar i acceptar les propostes. A més, per valorar i aplicar els criteris generals d’ampliació de la dotació, ha de comptar amb l’assessorament del Servei d’Atenció a la Diversitat de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa. 

4.5. Una vegada iniciat el curs 2016-2017, es podran revisar puntualment les situacions en què la dotació addicional de personal d’atenció a la diversitat s’hagi d’ajustar a les necessitats educatives noves dels centres que així ho requereixin.

4.6. La Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres ha de trametre el resum de les sol·licituds presentades i les propostes que hagi formulat a la Comissió de Concerts Educatius de les Illes Balears perquè els membres d’aquesta Comissió en prenguin coneixement i puguin fer suggeriments o al·legacions.

5.  Resolució de la dotació addicional de personal d’atenció a la diversitat

5.1. A partir de les propostes de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i de la Comissió de Concerts Educatius de les Illes Balears, i d’acord amb la previsió de recursos pressupostaris destinats al finançament dels centres concertats, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha de dictar una resolució provisional per la qual es determini la dotació addicional de personal d’atenció a la diversitat per a cada centre privat concertat. Aquesta resolució provisional s’ha de publicar en el BOIB i a la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres. 

5.2. Els sol·licitants podran presentar al·legacions a la resolució provisional en un termini de deu dies naturals comptadors des de l’endemà de la publicació. 

5.3. Una vegada revisades les al·legacions presentades dins el termini establert, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha de dictar la resolució definitiva per la qual es determini la dotació addicional de personal d’atenció a la diversitat per a cada centre privat concertat i ha de disposar que es publiqui en el BOIB i a la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres. 

 5.4. Els centres han de reflectir la intervenció del personal d’atenció a la diversitat en el pla d’atenció a la diversitat (PAD), inclòs en el projecte educatiu de centre (PEC), en la programació general anual (PGA) i en la memòria final, que s’ha de presentar en el termini establert en les instruccions del curs 2016-2017.

ANNEX 2
Necessitats específiques de suport educatiu

Els suports que no estan inclosos en les ràtios de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 7 de maig de 2008 es concretaran segons les necessitats dels alumnes de cada centre, d’acord amb les dades de la butlleta d’estat que consta al GestIB, amb els criteris següents:

a) Especialistes en pedagogia terapèutica (PT): segons els alumnes amb ACS escolaritzats que tengui cada centre a la butlleta d’estat.

Només per aquest professorat i per atendre millor l’alumnat dels centres d’una sola línia, l’alumnat amb ACS d’aquests centres s’incrementarà en un 5% abans d’aplicar la correspondència següent:

 - Fins a quatre alumnes: sis hores

- De cinc a vuit alumnes: dotze hores

- De nou a dotze alumnes: devuit hores

- De tretze a setze alumnes: vint-i-quatre hores

- Per cada quatre alumnes més: sis hores més 

b) Especialistes en audició i llenguatge (AL): segons els alumnes amb suport educatiu de tipus AL a la butlleta d’estat, malgrat que ja estiguin comptabilitzats com a ACS.

En aquest cas, s’aplica la correspondència següent:

 - Per cada dotze alumnes o fracció: sis hores

c)  Professors d’atenció a la diversitat (AD): segons els alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu a la butlleta d’estat, malgrat que ja estiguin comptabilitzats com a ACS o AL.

En aquest cas, s’aplica la correspondència següent:

- Per cada quaranta alumnes o fracció: sis hores

 ANNEX 3
Dotació total (bàsica + addicional)

 

PT

(segons alumnes amb ACS)

AL

(segons alumnes amb suport AL)

AD

(segons alumnes amb NESE)

Hores assignades

Nombre d’alumnes

1-4

1-12

1-40

6 hores

5-8

13-24

41-80

12 hores

9-12

25-36

81-120

18 hores

13-16

37-48

121-160

24 hores

Per cada 4 alumnes més

Per cada 12 alumnes més o fracció

Per cada 40 alumnes més o fracció

6 hores

Dotació d’ATE

 

ATE

Hores assignades

Nombre d’alumnes

1-2 alumnes

12 hores

3-4 alumnes

18 hores

5-6 alumnes

24 hores

Per cada 2 alumnes més o fracció

6 hores