Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT

Núm. 5504
Resolució de la directora general de Salut Pública i Participació de 9 de maig de 2016 per la qual es prorroga la validesa dels carnets per a l’aplicació de biocides

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fins que es va aprovar el Reial decret 830/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableix la normativa reguladora de la capacitació per realitzar tractaments amb biocides, l’Ordre de 8 de març de 1994 regulava l’homologació dels cursos de capacitació per fer tractaments amb plaguicides. La renovació dels carnets que regulava aquesta Ordre d’aplicador de plaguicides d’ús ambiental i d’ús de la indústria alimentària, de nivell bàsic i qualificat, es va regular a les Illes Balears mitjançant el Decret 133/2008, de 5 de desembre, pel qual s’estableix el procediment per a la renovació dels carnets d'aplicadors de plaguicides d’ús ambiental i d’ús en la indústria alimentària.

El Reial decret 830/2010 regula de bell nou la formació per als manipuladors de productes biocides d’acord amb els avenços científics i tècnics i amb l’objectiu d’adaptar-la al sistema actualment vigent de formació professional. Per tant, aquest Reial decret exigeix uns nivells mínims de capacitació tant per a les persones que desenvolupen activitats laborals relacionades amb l’aplicació de determinats grups i tipus de productes biocides com per a les persones responsables de fer diagnòstics de situació, supervisió de tractaments i avaluació de riscs a través del reconeixement dels títols de formació professional i certificats de professionalitat.

No obstant això, la disposició transitòria primera d’aquest Reial decret estableix una pròrroga de sis anys de validesa dels carnets de nivell bàsic i qualificat d’aplicador de plaguicides d’ús ambiental i d’ús en la indústria alimentària homologats fins aquest moment. Per tant, durant aquest període transitori conviuen les dues maneres d’acreditar la formació, per permetre que progressivament s’implantin els certificats de professionalitat i els títols de formació professional.

També durant aquest període transitori s’ha facultat les comunitats autònomes per autoritzar noves edicions de cursos per a l’obtenció dels carnets bàsic i qualificat, organitzats per empreses formadores que ja estaven homologades, amb la comunicació prèvia a la Direcció General de Salut Pública i Participació.

Una vegada transcorregut aquest període transitori de sis anys, és a dir, a partir del 15 de juliol de 2016, el personal de les empreses de serveis d’aplicació de biocides dels tipus 2, 3, 4, 14, 18 i 19, per poder continuar exercint la seva activitat, ha de disposar dels certificats de professionalitat corresponents a les qualificacions professionals de nivell 2 “Serveis per al control de plagues” i de nivell 3 “Gestió de serveis per al control d’organismes nocius” per al responsable tècnic de l’empresa, d’acord amb l’apartat segon de la disposició transitòria primera del Reial decret.

Atès que en l’àmbit de les Illes Balears a hores d’ara encara hi ha professionals que disposen de carnet bàsic o qualificat que no han pogut participar en un procediment d’acreditació que els permeti obtenir els certificats de professionalitat indicats abans perquè no compleixen els requisits de participació que exigeix l’article 11 del Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, quant a experiència i/o formació, és necessari, en aplicació de l’apartat tercer de la disposició transitòria primera del Reial decret 830/2010, prorrogar la validesa dels carnets més enllà del període transitori i per un període de quatre anys, tal com es va acordar en la Comissió de Salut Pública del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, en la segona sessió que va tenir lloc el 15 de febrer de 2016. Així doncs, s’ha d’atorgar el temps necessari perquè es puguin adaptar a la nova normativa i que, alhora, permeti que en el mercat de treball hi hagi prou professionals en la matèria.

La disposició transitòria primera esmentada faculta les comunitats autònomes per prorrogar la validesa dels carnets per un marc temporal determinat i més enllà de l’acabament del període transitori.

La Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut té competències en matèria de salut ambiental, d’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, per la qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Prorrogar la validesa per un període de quatre anys, comptadors a partir del 15 de juliol de 2016, dels carnets, nivells bàsic i qualificat, que acrediten la capacitació per dur a terme tractaments amb biocides dels tipus 2, 3, 4, 14, 18 i 19 emesos en aquesta comunitat autònoma.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d’alçada davant de la consellera de Salut, en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà d’haver-la publicada, d’acord amb el que disposen els articles 114.1 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 9 de maig de 2016

La directora general de Salut Pública i Participació
Maria José Ramos Monserrat