Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SES SALINES

Núm. 5458
Aprovació definitiva de l'ordenança general reguladora de ocupació de via pública del municipi de Ses Salines

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

No havent presentat els interessats, durant el termini d’exposició al públic cap reclamació contra l’Acord d’aprovació inicial de l’ordenança general reguladora de l'ocupació de via pública del municipi de Ses Salines, adoptat en sessió plenària extraordinària celebrada el dia 15 de febrer de 2016, aquest acord ha resultat definitivament aprovat.

A continuació es publica el text íntegre de l’Ordenança:

 

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L’OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA DEL MUNICIPI DE SES SALINES

Índex

Exposició de motius

Capítol I. Objecte i definicions

Article 1. Objecte

Article 2. Definicions a efectes d’aquesta ordenança

Capítol II. Llicències

Article 3. Introducció

Article 4. Obligacions fiscals

Article 5. Sol·licituds i terminis

Article 6. Alteracions de l’autorització per raons d’interès general

Article 7. Execució

Article 8. Responsabilitats

Article 9. Modificació de sol·licituds de llicències a petició de la part interessada

Article 10. Revocació de llicències

Article 11. Denegacions

Article 12. Discrecionalitat

Capítol III. Normes generals de les ocupacions realitzades en la via pública

Article 13. Sol·licituds i terminis

Article 14. Renovació de les autoritzacions

Article 15. Execució

Article 16. Responsabilitats

Article 17. Zones d’ocupació

Article 18. Horaris

Article 19. Línia de façana de l’establiment

Article 20. Autoritzacions a voreres convencionals

Article 21. Autoritzacions a places

Article 22. Altres supòsits

Article 23. Prohibicions

Article 24. Senyalització de la zona ocupable

Capítol IV. Mobiliari autoritzable a la via pública als bars o cafès, cafeteries, restaurants i anàlegs

Article 25. Normes comunes

Article 26. Rètols o cartells dins l’ocupació

Article 27. Para-sols i elements d’ombra

Article 28. Mampares, tanques i paravents

Article 29. Tests, cossiols i jardineres

Article 30. Estufes i calefactors exteriors

Capítol V. Ocupacions temporals

Article 31. Ocupacions amb motiu de festes de carrer

Capítol VI. Ocupacions estables

Article 32. Màquines de venda automàtica i recreatives

Capítol VII. Activitats publicitàries en la via pública

Article 33. Introducció

Article 34. De la Publicitat transitòria a la via pública

Article 35. De la Publicitat fixa a la via pública

Capítol VIII. Filmacions, gravacions i fotografia publicitària

Article 36. Filmacions, gravacions i fotografia publicitària

Capítol IX. Extinció de les autoritzacions

Article 37. Extinció de les autoritzacions

Capítol X. Retirada d’elements de la via pública

Article 38. Retirada d’elements de l’espai de domini públic o de domini privat d’ús públic, per falta de llicència o per incompliment de les seves condicions

Article 39. Recuperació dels bens retirats de la via pública

Article 40. Procediment per a la recuperació dels bens retirats

Capítol XI. Infraccions i sancions

Article 41. Procediment sancionador

Article 42. Infraccions

Article 43. Sancions econòmiques

Article 44. Sancions accessòries o complementàries

Article 45. Procediment sancionador

Article 46. Actuacions subsidiàries

Article 47. Prescripció de les infraccions i de les sancions

Article 48. Sancions imposades al no residents

Article 49. Inspecció

Capítol XII. Restauració de la legalitat

Article 50. Restauració de la legalitat

Capítol XIII. Disposicions finals

Primera. Règim supletori

Segona. Règim transitori

Tercera. Clàusula derogatòria

Quarta. Entrada en vigor

 

 

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L’OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L’ocupació de via pública ha anat evolucionant del simple reclam d’oferta comercial a esdevenir un element dinamitzador de l’activitat econòmica i social d’un municipi. La present Ordenança municipal reguladora de l’ocupació de via pública del municipi de ses Salines pretén consensuar l’interès privat d’empresaris, comerciants, restauradors i hostalers per exercir la seva activitat particular, amb l’interès públic de vetllar pel compliment de les normes reguladores de la convivència i garantir els interessos generals dels ciutadans, els quals sempre prevaldran sobre els particulars, alhora que compatibilitzar aquesta ocupació amb el dret al descans i al lliure trànsit dels vianants, especialment els dels menors i dels col·lectius amb mobilitat reduïda.

La present Ordenança es redacta de conformitat amb el previst als articles 100 a 103 de la vigent Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i regula l’ocupació de via pública, les zones d’ocupació i els horaris, el mobiliari autoritzable i no autoritzable, tot per aconseguir una qualitat en la imatge i una reducció de l’impacte ambiental.

A més a més, es preveu un procediment sancionador pels infractors, així com un procediment de retirada, per part de la Policia Local, dels elements que ocupin la via pública de forma no autoritzada o indeguda. Tot per aconseguir l’efectivitat de la present ordenança.

CAPÍTOL I
OBJECTE I DEFINICIONS

Art. 1. Objecte

1. L’Objecte d’aquesta Ordenança és regular, en l’àmbit municipal de ses Salines, l’ocupació de la via pública i espais lliures públics d’aquest terme municipal per bars o cafès, cafeteries, restaurants, comerços i altres tipus d’establiments, que constitueixen un aprofitament privatiu de l’espai de domini i ús públic, compatibilitzant-la amb l’ús comú general dels ciutadans. També regula la majoria d’ocupacions que es duguin a la via pública com, entre d’altres: taules informatives, quioscs, campanyes d’interès general, pancartes, banderoles, rètols i publicitat. Igualment regula les prohibicions, la retirada dels objectes de la via pública i el règim sancionador.

2. S’exclouen de l’aplicació d’aquesta ordenança els actes d’ocupació de la via pública d’activitats que es realitzin en ocasió de fires, festes, activitats esportives i similars que disposin d’acords i/o regulació específica.

Art. 2. Definicions a efectes d’aquesta ordenança

  • VIA PÚBLICA. Es considera via pública tot aquell vial o espai lliure de titularitat pública o de titularitat privada d’ús públic: carrers, places, passeigs, etc.
  • VIAL D’ÚS PÚBLIC. Un vial o espai és d’ús públic quan sigui aquesta la seva naturalesa jurídica i pugui ser usat lliurament pels ciutadans, sempre que no tingui caràcter privatiu reconegut a document públic.
  • ESPAI LLIURE PÚBLIC. Tenen aquesta consideració les places, els parcs, les explanades o similars
  • CALÇADA. Es considera calçada l’espai de la via pública pel qual hi poden transitar i aparcar vehicles.
  • VORAVIA. És l’espai de la via pública destinat únicament al trànsit dels vianants.
  • TERRASSA. S’entén per terrassa l’espai de domini públic, degudament autoritzat per ocupar temporalment amb taules i cadires i altre mobiliari auxiliar de restaurants, bars o cafès, cafeteries o assimilats, inclosos els elements d’ombra i elements mòbils de climatització. No s’autoritzarà la instal·lació de terrasses a activitats que, atenent la legislació vigent, siguin classificades de sales de festa i/o discoteques.
  • VETLLADOR. És la terrassa que compta amb protecció a la coberta. En cap cas no s’admetrà la instal·lació de vetlladors i terrasses per la seva utilització com a prolongacions de bars musicals, cafès concerts o discoteques, quan s’utilitzin per aquesta finalitat.
  • MOBILIARI. S’entén per mobiliari, la instal·lació de taules, cadires, jardineres, para-sols i altres elements similars.
  • MOBILIARI AUXILIAR. S’entén per mobiliari auxiliar les estufes, mobles auxiliars, cablejat elèctric, cablejat per ordinadors i altres elements anàlegs.
  • PANCARTES. Són aquells suports publicitaris subjectes mitjançant cables o cordes, a les façanes, arbres o altres suports i que pengen sobre l’espai públic.
  • RECLAM. S’entén per reclam a  efectes d’aquesta ordenança un expositor de productes, de fusta, ferro o vidre que pot estar o no vora la façana de l’establiment, depenent de l’espai públic.
  • BANDEROLES. S’entenen per banderoles, a efecte d’aquesta ordenança, aquells suports informatius o publicitaris que, subjecte amb elements rígids o articulats a les faroles de l’enllumenat públic o a un altre suport, pengen verticalment sobre la via pública.

CAPÍTOL II
LLICÈNCIES

Art. 3. Introducció

Tota ocupació de via pública amb qualsevol element de propietat privada, tant en espais de titularitat pública, com en els de titularitat privada d’ús públic, que representi un ús comú anormal o especial, haurà d’estar emparada per la corresponent sol·licitud i posterior obtenció de llicència municipal o en el seu cas, quan representi un ús privatiu, per l’oportuna concessió.

L’Ajuntament atorgarà llicència municipal a qui ho sol·liciti i reuneixi els requisits necessaris per a la concessió, prèvia comprovació dels serveis municipals.

Les concessions administratives quedaran regulades en els corresponents plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques.

Art. 4. Obligacions fiscals

Les llicències d’ocupació de la via pública estan subjectes a l’aplicació de taxes previstes en les Ordenances Fiscals i de Preus Públics vigents. Quan s’hagi efectuat una autoliquidació de taxes en base a dades incorrectes facilitades pel sol·licitants, independentment de les responsabilitats que es puguin exigir, podrà donar lloc a les liquidacions complementàries oportunes.

Art. 5. Sol·licituds i terminis

1. Les sol·licituds de llicències d’ocupació de la via pública es presentaran en el Registre General o per qualsevol procediment legalment establert amb una antelació màxima de 3 mesos respecte a la data d’ocupació sol·licitada o el seu inici. La llicència sols podrà ser atorgada a partir del dia següent a la presentació de la sol·licitud en el Registre General o altra mitjà legalment establert.

2. S’utilitzaran els impresos normalitzats vigents per a cada ocupació. Cal adjuntar-hi els documents següents:

a) Declaració jurada o responsable de que s’està al corrent de pagaments dels tributs municipals, que no té sancions imposades per disciplina governativa i que es disposa de pòlissa de responsabilitat civil.

b) Fotografia de la façana del local i de la zona on es pretén instal·lar les taules, cadires, mobiliari auxiliar, etc si s’escau.

c) Plànol a escala en mida paper A4, que reculli:

  • Els metres lineals de façana de l’establiment, l’amplada del carrer, vorera o lloc a instal·lar l’ocupació, ubicació de tots els accessos a habitatges o locals confrontats, amb indicació de les seves dimensions
  • Elements existents a la via pública, tals com arbres, papereres, fanals, senyals de trànsit, contenidors de fems, bancs o qualsevol altres que permetin conèixer l’espai lliure existent per compatibilitzar la resta d’usos permesos a la via pública amb la instal·lació pretesa.
  • Es dibuixarà la ubicació dels elements a instal·lar (taules, cadires, para-sols, jardineres, etc)
  • En cas de voler instal·lar estufes o calefactor s’adjuntarà la documentació indicada a l’article 30.
  • S’adjuntarà documentació descriptiva dels material, textures i colors a emprar.

3. En el cas de què el sol·licitant no tingui una residència al territori nacional, serà preceptiu que acrediti un representant domiciliat en aquesta Comunitat Autònoma. Els sol·licitants comunitaris aportaran el NIE i els no comunitaris a més del NIE, aportaran el Permís de Residència i Treball.

4. Per a qualsevol mancança de la documentació exigida serà requerida la seva subsanació i si en el termini de 10 dies de la recepció del requeriment no es presenta, s’entendrà desistit en la seva petició i s’arxivarà sense altra tràmit.

5. Les llicències d’ocupació de via pública s’entendran atorgades en precari, amb caràcter temporal i la seva durada es correspondrà amb l’any natural.

6. L’expedició d’autoritzacions d’ocupació de via pública correspon a l’òrgan administratiu competent amb l’informe previ dels serveis tècnics municipals.

7. L’autorització expressarà la superfície autoritzada i la distribució dels seus elements.

8. El silenci administratiu en matèria d’ocupació de via pública té caràcter negatiu i s’entendran denegades.

9. En els supòsits en què escaigui la denegació de l’ocupació per incompliment de les condicions disposades en aquesta ordenança, aquesta es resoldrà motivadament i es comunicarà a l’interessat.

10.   Amb l’expedició d’autoritzacions es podrà establir la garantia a prestar, si s’escau, per respondre dels danys i perjudicis a la zona d’ocupació.

Art. 6. Alteracions de l’autorització per raons d’interès general

1. Conforme al que estableix l’article 5.6 d’aquesta ordenança, les autoritzacions s’atorgaran en precari i estaran subjectes a les modificacions que pugui decidir l’Ajuntament de ses Salines, que es reserva el dret de revocar-les , limitar-les o reduir-les en qualsevol moment per la concurrència de causes d’interès general.

2. Per raons d’ordre públic, circumstàncies especials de trànsit o per compatibilitzar l’ús de la zona amb altres autoritzacions d’ocupació de la via pública, especialment en el cas de festes, fires o congressos, els serveis tècnics, amb la col·laboració dels agents de la Policia Local, podran modificar les condicions d’ús temporalment i ordenar la retirada immediata d’aquells elements que dificultin o entorpeixin el desenvolupament de l’activitat, amb la notificació prèvia a l’interessat, llevat dels casos d’emergència.

3. Els dies de mercat setmanal, l’Ajuntament de ses Salines es reserva el dret de limitar la instal·lació de taules, cadires i altres elements a les zones afectades, tenint en compte sempre les necessitats singulars característiques d’aquest esdeveniment tradicional.

4. En cap d’aquests casos es generarà per als afectats cap dret a indemnització o cap compensació.

Art. 7. Execució

1. El dret que atorga una llicència no podrà ser cedit de forma total o parcial, llogat o rellogat a tercers, ni usat per realitzar activitats distintes a les expressament autoritzades. L’exercici de la llicència, serà realitzada pel titular de la llicència o pel seu personal. El titular de la llicència d’ocupació, serà responsable del seu correcte ús i compliment de les condicions imposades.

2. No es podrà alterar la situació i altres circumstàncies dels elements del mobiliari urbà existent en una zona per acomodar-los a les conveniències d’una ocupació, llevat que sigui d’interès general i per iniciativa municipal.

3. Els elements autoritzables a la via pública per vinculació a una llicència de funcionament, seran els propis de l’activitat autoritzada a l’interior. Tots els elements que es col·loquin a la via pública compliran els requisits exigits per la vigent legislació en matèria de barreres arquitectòniques i no podran revestir perillositat per als vianants o usuaris.

4. L’Ajuntament es reserva la facultat de reduir el termini de les llicències quan hi hagi antecedents negatius per molèsties o altra causa justificada.

5.Una vegada hagi finalitzat el termini de la llicència, el titular haurà de deixar l’espai completament lliure i els bens públics utilitzats, tal com estaven abans de l’ocupació, nets i lliures de residus i estris privats. L’Ajuntament es reserva la facultat d’efectuar els treballs de reposició o la neteja subsidiària i passar el càrrec del seu cost al titular de la llicència corresponent.

 Art. 8. Responsabilitats

1. En cas de que l’ocupació de via pública no estigui emparada per llicència, es consideraran responsables a les persones que hi hagin intervingut o se n’hagin beneficiat i/o persones promotores de l’activitat/ocupació.

2. Quan l’ocupació de via pública pugui afectar a la neteja de vies i espais lliures públics, l’òrgan municipal competent podrà condicionar l’atorgament de la llicència a la contractació d’un servei de neteja extraordinari amb una empresa de neteja i/o la constitució d’una fiança en garantia de la restitució del domini públic utilitzat.

3. El titular d’una llicència d’ocupació de via pública assumirà qualsevol responsabilitat que en pugui derivar-se, al qual efecte disposarà de la cobertura de l’oportuna pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil per import suficient.

4.Per a la pràctica de notificacions, l’Ajuntament es reserva la facultat de fer-ho,  a més del lloc que indiqui en la seva sol·licitud, en el del lloc de l’activitat, en el seu domicili, en el número de fax i/o correu electrònic indicat pel sol·licitant o a qualsevol altre lloc on sigui possible la seva localització.

5. Les ocupacions de la via pública integrades dins programes d’accions promogudes per serveis, organismes autònoms i empreses municipals requeriran conformitat de les àrees competents a efectes de la disponibilitat d’espai.

Art. 9. Modificació de sol·licituds de llicències a petició de la part interessada

S’admetran modificacions de sol·licituds de llicència d’ocupacions de via pública presentades amb una antelació mínima de 7 dies a la data efectiva del inici de l’ocupació.

Art. 10. Revocació de llicències

Es podran revocar les llicències d’ocupació de la via pública en els supòsits que tot seguit s’indiquen, amb pèrdua de l’import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències d’ocupació de via pública durant el termini legalment establert prèvia instrucció del corresponent expedient.

1. Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades al sol·licitar la llicència.

2. Per extralimitació o incompliment manifest i reiteratiu de les condicions.

3. Per producció de molèsties a tercers acreditades a l’expedient, com a conseqüència de la transmissió de renous superiors als nivells legalment permesos o per incomplir l’horari autoritzat per l’ocupació.

4. Per propiciar la comissió d’activitats il·legals, prohibides o no permeses a la via pública, degudament informades per la Policia Local.

5. Per desacatament als agents de l’autoritat en l’exercici de les seves funcions.

6. Quan es realitzi una activitat distinta a l’autoritzada.

7. Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes en aquesta Ordenança.

8. Per excessiva ocupació de la via pública acreditada a l’expedient.

Art. 11. Denegacions

Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències es faran de forma raonada i motivada, fonamentada en algun dels següents motius:

1. Quan no es compleixin els requisits i criteris tècnics establerts en la present Ordenança.

2. Per ser deutor a la hisenda municipal en matèria d’ocupació de via pública.

3. Quan el sol·licitant no sigui el titular de la llicència municipal de funcionament.

4. Quan el nom del local pel que es sol·licita no sigui el mateix que l’identifica.

5. Quan s’interfereixi o es pugui interferir el trànsit habitual dels vianants o dels vehicles.

6. Per excessiva ocupació de via pública.

7. Per falta d’espai dins la zona autoritzable.

8.Quan l’ocupació pugui interferir les entrades del local propi o aliè.

9.Quan pugui interferir l’ús del mobiliari o equipaments públics.

10. Per raons d’impacte ambiental, especial rellevància del lloc o raons   d’estètica urbana.

11. Per l’existència de sancions fermes per infraccions greus o molt greus de l’Ordenança Municipal per a la protecció del medi ambient contra  la contaminació per renous i vibracions, o informes negatius per motius urbanístics, de seguretat, molèsties o d’altra tipus que afectin al lloc o a l’activitat a la que es vincula la llicència.

12. Quan s’hagin produït molèsties o perjudicis a tercers o comès activitats il·legals degudament acreditades amb motiu d’una ocupació igual o similar a la que es sol·licita.

13. Quan s’hagin causat perjudicis degudament acreditats a persones, immobles, paviment, arbrat, instal·lacions, cablejats, faroles i altres elements del mobiliari urbà i no hagin estat satisfactòriament reparats i adoptat les mesures adients per evitar la seva repetició.

14. Quan es sol·liciti una ampliació del nombre d’elements a la via pública i produeixin molèsties degudament acreditades a veïns o vianants.

15. Quan la configuració urbana de la zona a ocupar no ho permeti.

16. Quan l’ocupació afecti de forma directa o visual a un edifici públic,  monument o a un bé d’interès cultural.

17. Quan en el lloc sol·licitat hi hagi una evident acumulació de mobiliari urbà que dificulti el trànsit dels vianants o l’ús comú general.

18. Quan produeixi una competència deslleial respecte al comerç permanent legalment instal·lat a les proximitats.

19. Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per preservar la integritat i seguretat del domini públic i el seu ús general.

20. Per raons de seguretat, sanitàries o quan l’activitat pugui afectar a la integritat física de les persones.

21. Quan coincideixi amb activitats on es prevegi significativa afluència.

22. Quan hi hagi informes tècnics o policials que ho desaconsellin.

23. Quan els elements sol·licitats no figurin entre els autoritzables.

Art. 12. Discrecionalitat

1. En els casos no previstos en la present ordenança, l’adopció de la resolució pertinent s’adoptarà en base a la llibertat de decisió o discrecionalitat, amb aplicació de criteris anàlegs previstos en la present ordenança, que poden afectar a una zona o a una activitat, en funció d’unes circumstàncies existents col·lectives o particulars.

2. En matèria de via pública, s’aplicaran criteris restrictius en defensa de l’ús comú general del domini públic, prevalent sempre els interessos generals sobre els particulars, sota els principis bàsics de legalitat, universalitat, igualtat i equitat amb les regles de coherència, de forma que l’ocupació de la via pública es realitzi amb la menor interferència dels interessos generals.

CAPÍTOL III
NORMES GENERALS DE LES OCUPACIONS REALITZADES EN LA VIA PÚBLICA

Art. 13. Sol·licituds i terminis

1. Podran sol·licitar la llicència d’ocupació de la via pública els titulars de qualsevol establiment del municipi segons el que disposa l’article 5 d’aquesta ordenança.

2. La sol·licitud d’ocupació es resoldrà d’acord a les previsions tècniques que s’exigeixen en la present Ordenança i es tindrà en compte l’ocupació en estat d’ús, la densitat de trànsit de vianants i altres circumstàncies del lloc, per la qual cosa, per determinar la superfície i els elements autoritzables no sols es tindrà en compte l’espai disponible, sinó també la incidència que sobre el medi ambient pugui tenir l’ocupació, d’acord amb la normativa municipal reguladora de les contaminacions per renous i vibracions.

3. El període d’ocupació autoritzable serà anual.

4. Un cop autoritzada la instal·lació, s’haurà de disposar d’un certificat d’una companyia asseguradora acreditatiu de la subscripció d’una pòlissa de responsabilitat civil vigent i d’estar al corrent de pagament per a l’ocupació de la via de la via pública autoritzada o de l’ampliació de la pòlissa de l’activitat que empari aquesta ocupació.

5. La llicència quedarà reflectida a una fitxa que lliurarà l’Ajuntament i que haurà d’estar ubicada de cara a l’exterior en un lloc visible, preferentment a la porta de l’establiment on hi constaran com a mínim les principals dades de la llicència:

a) Nom del titular

b) Any autoritzat

c) Nombre i tipus del mobiliari autoritzat i superfície de la terrassa o vetllador

d)Condicions a què queda subjecta la llicència

e) Plànol amb indicació de la zona autoritzada

Art. 14. Renovació de llicències

1. La llicència d’ocupació de via pública s’entendrà renovada automàticament per un any, amb el pagament de les taxes corresponents, sempre que:

a) No hagin canviat les circumstàncies en què es va concedir l’autorització. A aquest efecte la sol·licitud s’ha d’acompanyar amb una declaració responsable de complir la totalitat dels requisits exigits perquè es pugui atorgar.

b) El seu titular no hagi estat sancionat com a responsable de la comissió d’una infracció molt greu tipificada en aquesta ordenança.

c) El titular de la instal·lació no hagi comunicat, almenys amb dos mesos d’antelació a la finalització del període, la seva voluntat contrària a la renovació.

2. En els supòsits en què no escaigui la renovació, es procedirà a la denegació-revocació de l’autorització, amb l’audiència prèvia de l’interessat.

Art. 15. Execució

1. Els renous que es generin motivats per l’ocupació de la via pública, estaran subjectes als límits fixats per l’Ordenança Municipal vigent corresponent o qualsevol altra normativa que sigui d’aplicació.

2. El titular de la llicència ha d’adoptar les mesures correctores que, en cada cas resultin necessàries per evitar l’embrutiment i assegurar la conservació i el decòrum de l’espai públic ocupat i dels elements en ell situats, i estarà obligat a mantenir en tot moment amb bon estat de neteja i salubritat la zona ocupada, així com a facilitar les labors dels serveis municipals de neteja.

3. En tots els casos sempre prevaldran els interessos generals sobre els particulars i es compliran les condicions per aconseguir la màxima seguretat que sigui previsible i evitar que es produeixin accidents o perjudicis a tercers.

4. La permanència d’animals domèstics o de companyia en una zona autoritzada està condicionada al compliment del previst a la normativa vigent.

Art. 16. Responsabilitats

El titular de l’autorització serà el responsable en cas de contravenir les Ordenances Municipals dins l’espai autoritzat o de qualsevol de les prescripcions de la llicència. En el cas de què les contravencions persisteixin l’Ajuntament es reserva la facultat de revocar la llicència i/o denegar futures llicències durant el termini legal establert.

Art. 17. Zones d’ocupació

1. L’ocupació de via pública es podrà fer en les zones següents:

a) Voreres convencionals de més de 2,5 metres d’amplària lliure al trànsit de vianants.

b) Zones de vianants

c) Places i jardins, exclusivament a les zones reservades per a la circulació de vianants.

d)Excepcionalment, en el supòsit previst en l’article 22 d’aquesta ordenança.

2. Quedaran lliures d’ocupar les zones següents:

a) Les destinades a operacions de càrrega i descàrrega.

b) Les situades en passos de vianants.

c) Els guals per al pas de vehicles a immobles.

d)Els guals o sortides d’emergència.

e) Les zones delimitades com a aparcaments de discapacitats.

f)Les calçades, llevat de les zones de vianants i el supòsit previs a l’article 22.

g) Les vies ciclables.

h) Les parades d’autobús urbans, interurbans i escolars, com també de taxis, tant en calçada com en el tram de vorera annexa. Els accessos a locals de pública concurrència o a edificis de servei públic tals com col·legis, instituts, centres de salut, etc.

i) Els voltants de llocs d’afluència massiva de vianants i vehicles.

j) Altres espais que l’Ajuntament de ses Salines pugui decidir d’acord amb les condicions urbanístiques, estètiques, mediambientals, de trànsit o altres d’interès general.

3. La zona a ocupar estarà suficientment allunyada de monuments i edificis de valor històric, d’acord amb l’establert a la legislació de patrimoni històric de les Illes Balears. No s’afectarà la percepció visual dels edificis declarats bens d’interès cultural (BIC) i dels que tinguin un interès arquitectònic.

Art. 18. Horaris

L’horari general autoritzable serà:

  • De l’1 de març al 31 d’octubre, de 06:00 hores a 01:00 hores, de diumenge a dijous. S’ampliarà en una hora, fins a les 02:00 hores, els divendres i dissabtes i les vigílies de festiu.
  • De l’1 de novembre al 28 de febrer, de 06:00 hores a 00:00 hores.

Per resolució de l’òrgan municipal competent podrà ser ampliat excepcionalment en zones d’ús majoritàriament turístic, així com restringit per evitar molèsties als veïns o en zones d’especial incidència en el medi ambient. La restricció podrà afectar a una zona concreta o únicament als locals on l’ocupació produeixi molèsties als veïns previ informe de la Policia Local, d’acord amb la normativa reguladora de les contaminacions per renous i vibracions. L’incompliment de l’horari autoritzat per a l’ocupació de la via pública podrà ser causa de la revocació de la llicència i la inhabilitació d’obtenir-la per al temps legalment establert.

Aquest horari no és extensiu a l’activitat musical que, en el seu cas, es regirà per la corresponent ordenança.

Art. 19. Línia de façana de l’establiment

1. No hi haurà possibilitat d’autoritzar l’ocupació de via pública als establiments que ho sol·licitin en aquella superfície que excedeixi de la seva línia de façana, llevat de moments puntuals i/o excepcionals.

2. Quan en una plaça o via pública pugui ser utilitzada per més d’un establiment, la superfície total susceptible es repartirà de forma directament proporcional a la longitud de la façana que el local del sol·licitant presenti cap a la via pública.

Art. 20. Autoritzacions a voreres convencionals

A les voreres de les vies públiques amb calçada per a la circulació rodada sense limitació horària al pas de vehicles es podrà autoritzar l’ocupació amb les condicions següents:

1. No s’autoritzarà la col·locació de taules, cadires i altres elements prevists en aquesta ordenança en voreres de menys de 2 metres d’amplària lliure al trànsit de vianants.

2. En tots els casos haurà de quedar una banda lliure d’obstacles mínima de 0,80 metres d’amplada per al pas de vianants.

Art. 21. Autoritzacions a les places

L’ordenació de places, parcs, explanades o similars de configuració especial o elevat nombre d’interessats, serà determinada per l’òrgan municipal competent i l’espai ocupable serà objecte d’un estudi individualitzat.

Art. 22. Altres supòsits

1. En cas de no poder autoritzar ocupació sobre la vorera, previ informe de la Policia Local, podrà autoritzar-se excepcionalment la ocupació en zones d’aparcament de les vies públiques obertes al trànsit rodat quan garanteixin una adequada protecció del trànsit mitjançant la ubicació d’elements de barrera i sempre que l’àmbit afectat no conculqui cap dels supòsits de prohibició d’ocupació prevists en aquesta ordenança.

2. Quan la ocupació estigui ubicada contigua a la vorera es podrà autoritzar la instal·lació d’una tarima que iguali l’alçada de la terrassa amb la vorera, de manera que no hi hagi separació entre la vorera i la tarima. En tots els casos els elements instal·lats hauran de ser desmuntables i assegurar la evacuació d’aigües pluvials.

3. En cap cas la instal·lació ni la ocupació sobrepassarà els límits de l’aparcament, suposarà perill per al trànsit rodat, els vianants o usuaris, ni interceptar llits de pluvials o tapar embornals. Caldrà que existeixin baranes laterals o elements delimitadors dels extrems de la tarima en la seva frontera amb els vehicles.

4. Excepcionalment quan la vorera no faci l’amplària mínima especificada a l’article 20.1 i no pugui ser autoritzada l’ocupació a la calçada, es podrà ocupar l’espai de vorera que determini l’ajuntament, sempre i quan es garanteixi una zona lliure al pas de vianants mínima de 0,80 metres.

Art. 23. Prohibicions

Queda prohibit:

1. Situar elements fora de l’espai autoritzat.

2. Excedir-se en el nombre d’elements autoritzats o la superfície ocupada.

3. Excedir-se en l’horari autoritzat a la llicència d’ocupació.

4. Realitzar tancaments quan representin una privatització total de l’espai públic.

5. Realitzar ancoratges, fixaments o qualsevol altra intervenció al paviment sense llicència municipal.

6. Col·locar aparadors, barres de servei, mostradors, frigorífics, planxes, torradores, màquines recreatives o de venda automàtica i qualsevol altre element que no estigui expressament previst i autoritzat.

7. Exhibir publicitat de tabac.

8.Apilar mobiliari sense autorització, així com caixes, envasos i altres elements a la via pública. Tampoc residus propis de les instal·lacions, tant per raons d’estètica i decor com d’higiene.

9.Col·locar a la via pública o vials d’ús públic cadafals, tarimes o altres elements permanents llevat dels autoritzats mitjançant autorització expressa.

10.   En cap cas es podrà fer ús dels bancs públics o d’altres elements del mobiliari urbà en benefici propi per part del locals autoritzats per ocupar la via pública.

11.   Obstaculitzar l’operativitat de serveis públics, tapes de registre, boques de rec, hidrants, etc., així com la visibilitat dels senyals de trànsit.

12.   Instal·lar en l’espai delimitat per als vetlladors i terrasses, com en el seus voltants, qualsevol aparell sonor com ràdios, televisors, reproductors de música, etc. S’ha d’evitar, així mateix, qualsevol altre renou o molèstia que puguin ocasionar les persones usuàries. Es podran admetre instal·lacions en aquells supòsits excepcionals (festes patronals, revetlles, fires...) en què el titular en demani el permís puntual amb una antelació mínima de 2 dies laborables i es compleixi la normativa acústica vigent. L’autorització que s’atorgui establirà les condicions d’aquesta instal·lació.

 

Art. 24. Senyalització de la zona ocupable

1. Els límits màxims de la zona ocupable estarà senyalitzada sobre el paviment de conformitat amb l’ordenació prevista a la llicència. Aquesta senyalització, que serà realitzada per l’Ajuntament, consistirà en marques en el paviment o altre elements delimitadors. Quan la zona ocupable estigui en una zona de valor patrimonial l’Ajuntament determinarà un altre tipus de senyalització què, en tot cas haurà de ser reversible.

2. El seu falsejament serà considerat com a falta molt greu, castigat amb la multa que correspongui i podrà donar lloc a la revocació de la llicència i la inhabilitació per obtenir-ne durant el temps legalment previst.

3. L’existència de la senyalització de la zona ocupable sobre el paviment no significa autorització per a la seva ocupació, ja que en tot cas serà preceptiu disposar de la corresponent llicència actualitzada, la qual indicarà la zona autoritzada i els elements autoritzats en un termini determinat.

CAPÍTOL IV.
MOBILIARI AUTORITZABLE A LA VIA PÚBLICA ALS BARS O CAFÈS, CAFETERIES, RESTAURANTS I ANÀLEGS.

Article 25. Normes comunes

1. Els elements que s’autoritzin seran mòbils i fàcilment desmuntables. En el cas que el titular de la instal·lació tingui autoritzat  un element d’ombra, n’haurà d’enrotllar els tancaments verticals, per tal de mantenir la via pública lliure d’obstacles.

2. Els elements autoritzables seran: taules i cadires, i dins el mateix espai, para-sols, tendals, rètols, estufes, cossiols, jardineres, barreretes, mampares i paravents transparents laterals i posteriors, un moble auxiliar i cartells amb informació de l’establiment.

3. Tot el mobiliari s’haurà de conservar sense desperfectes i en correcte estat de conservació i neteja.

4. S’hauran de respectar els criteris d’accessibilitat i barreres arquitectòniques.

5. El titular de la llicència d’ocupació està obligat a la seva retirada immediata del  mobiliari en els casos d’emergència o evacuació que així ho requereixin. Si a qualsevol hora del dia un vehicle autoritzat o d’urgència té la necessitat de circular per la zona de vianants i les taules ho dificulten o impedeixen, el titular d’aquestes les ha de retirar ràpidament per facilitar la maniobra dels vehicles.

Article 26. Rètols o cartells dins l’ocupació

1. Els establiments que disposin de llicència d’ocupació de la via pública podran situar, dins l’espai autoritzat i durant l’horari permès, cartells amb informació de l’establiment. El seu nombre serà limitat discrecionalment amb criteris restrictius en funció de l’espai i ocupació autoritzada.

2. El seu disseny serà preferentment rectangular, d’unes mides màximes de 0,80 d’ample per 1,20 d’altura, sense parts que sobresurtin de la seva base o que puguin constituir perill pels vianants, especialment per als invidents i altres persones amb discapacitat.

3. Només podran dur informació pròpia del local i no es podran penjar dels arbres, pals d’electricitat, façanes, faroles o altres llocs no destinats per l’ajuntament a tal finalitat, ni col·locar de forma que perjudiquin a tercers.

Article 27. Para-sols i elements d’ombra

1. Els elements d’ombra han d’estar fets amb elements fàcilment desmuntables i amb materials d’estructura provisional i lleugers.

2. Els elements d’ombra que no estiguin ancorats a la façana de l’establiment hauran de disposar d’una base estable que impedeixi el bolcat per l’acció del vent, ni altra causa imprevista.

3. Els elements d’ombra no es podran subjectar a altres elements de mobiliari urbà existents,

4. No podran dificultar l’accés a la calçada des dels portals de les finques, ni dificultar la maniobra d’entrada o sortida en els guals permanents.

5.Sota cap concepte la instal·lació d’elements d’ombra restarà visibilitat al trànsit de vehicles, en especial en les cruïlles i proximitat de passos de vianants.

6. No es permetran elements de tancament, excepte els enrotllables transparents.

7.En espais singulars del poble es podrà limitar la instal·lació d’elements d’ombra a només para-sols.

8. Els elements d’ombra es deixaran plegats en cessar l’horari autoritzat, sempre que això sigui possible. S’hauran de retirar de la via pública en cas de realització d’obres, actes públics o altres necessitats d’interès general.

Article 28. Mampares, tanques i paravents

Es podran autoritzar mampares, tanques i paravents. Seran transparents i sense ancoratges al terra.

Article 29. Tests, cossiols i jardineres

Es podran col·locar, sense necessitat d’obtenir llicència, tests, cossiols o jardineres amb plantes naturals dins l’espai autoritzat per ocupar amb taules i cadires, sempre que compleixin les següents condicions:

1. No es podran situar de forma que facin tancament o que propiciïn la privatització de l’espai o via pública.

2. No es podrà interceptar els trànsit de vianants, ni vehicles, ni als discapacitats. Entre un cossiol o jardinera i el següent es deixarà com a mínim la distància d’1 metre.

3. No superaran 100 cm d’ample per 50 cm de fondària i 120 cm d’altura, excepte en el cas que es situïn dins espais entrants de l’alineació de façana i de forma que quedin fora de la zona de trànsit habitual dels vianants.

4. Per la seva forma no podran constituir cap molèstia o perill pels vianants i, especialment, cap barrera arquitectònica per persones amb discapacitat.

5. Les plantes no podran ser d’espècies verinoses, tenir punxes o brancatges que puguin resultats perillosos o provocar molèsties als vianants.

6. No podran dur cap tipus de publicitat ni ser usats comercialment per exposar productes o mercaderies.

7. S’hauran de poder retirar cada dia al finalitzar la jornada laboral i en cap cas podran obstaculitzar l’accés dels serveis de seguretat, emergència o neteja de la via pública.

8. No ha d’haver informes tècnics i/o policials o  una altra causa justificada que els desaconsellin.

Article 30. Estufes i calefactors exteriors

Són aquells elements de climatització de l’exterior, elèctrics o a gas butà o propà.

No es permetrà la instal·lació d’estufes a gas que tinguin els cremadors i la zona de foc sense la deguda protecció. Sols es permetrà la utilització de dispositius que mantinguin la flama dins vidre o similar i tinguin protecció per evitar les cremades.

No es permetrà la instal·lació d’estufes elèctriques separades de la façana.

Per obtenir llicència per qualsevol tipus de dispositiu serà necessari presentar una declaració responsable del titular de l’establiment on s’indiqui:

1. Que les estufes compten amb el distintiu CE i compleixen la normativa aplicable a l’efecte i les instruccions del fabricant en quant a la seva col·locació.

2. Que es troben a una distància mínima de seguretat de qualsevol para-sol o tendal, o altres elements com poden ser línia de façana, arbres o fanals.

3. Que es diposa d’extintors de pols ubicats en un lloc de fàcil accés.

4. Que les estufes o els calefactors seran retirats de la via pública al tancar l’establiment.

CAPÍTOL V.
OCUPACIONS TEMPORALS

Article 31. Ocupacions amb motiu de festes de carrer

Es podran autoritzar ocupacions temporals de la via pública amb motiu de festes de carrer sempre que la cabuda resulti insuficient per fer-ho a l’interior, i es faran d’acord amb les condicions que disposi l’òrgan municipal competent.

 

CAPÍTOL VI.
OCUPACIONS ESTABLES

Article 32. Màquines de venda automàtica i recreatives

1. Estan prohibides les màquines de venda automàtica i les recreatives situades en el domini públic.

2. Estan prohibides les màquines expedidores de tabac, begudes alcohòliques, de joc o de qualsevol altre tipus, situades a espais de domini públic o privat d’ús públic que estiguin oberts a la via pública i a les zones privades que donin a domini públic, excepte les que disposin de la corresponent autorització municipal.

CAPÍTOL VII.
ACTIVITATS PUBLICITÀRIES EN LA VIA PÚBLICA

Article 33. Introducció

1. L’activitat publicitària comercial situada sobre el sòl o al vol de la via pública, estarà subjecta a l’obtenció de la corresponent llicència o concessió, segon sigui el cas, i al compliment de la regulació establerta per la present ordenança, normativa específica de publicitat i la normativa urbanística vigent.

2. No es podran difondre missatges que vagin contra la dignitat de la persona ni que vulnerin els valors i drets fonamentals reconeguts a la Constitució, els que resultin enganosos, deslleials, subliminals, que puguin resultar ofensius a la sensibilitat del comú dels ciutadans o que infringeixin la normativa específica reguladora de la publicitat.

3. No es podrà utilitzar la via pública ni cap dels seus elements o infraestructures com a suport publicitari o anunciador en cap cas, llevat dels que excepcionalment estiguin permesos per aquesta ordenança i els que determini l’ajuntament a tal fi.

4. No es podran utilitzar les façanes de les cases ni les parets de tancament de solars com a suport per aferrar-hi cartells o pancartes a excepció dels cartells indicadors de la venda o lloguer de la mateixa casa o solar, o els rètols indicatius de comerç ubicat al mateix immoble. Tant uns com els altres hauran de complir la normativa d’estètica establerta, en el seu cas, a les Normes Subsidiàries.

Article 34. De la Publicitat transitòria a la via pública

1. Queda prohibida la instal·lació de pancartes excepte amb motiu de campanyes electorals, d’activitats solidàries promogudes per ONGs, per activitats institucionals, culturals esportives o amb motiu de festes populars, de barri, etc., als llocs on indiqui l’Ajuntament.

2. Durant les campanyes electorals, l’Ajuntament estipularà els llocs i la forma de col·locar la propaganda electoral, d’acord amb allò que disposi la llei electoral i aquestes ordenances.

3. La seva col·locació no entorpirà el pas de vianants o vehicles.

4. Per tal de facilitar el suport publicitari als grups i entitats de caràcter no lucratiu, l’Ajuntament podrà instal·lar uns panells fixos, als quals s’hi podran aferrar els anuncis o la publicitat necessària.

5. Qualsevol que vulgui utilitzar aquests panells informatius, ho haurà de sol·licitar prèviament a l’Ajuntament deixant a les oficines municipals els cartells o les fulles per aferrar.

6. La utilització d’aquests panells informatius serà amb el següent ordre de prioritats:

a. Ajuntament i altres entitats de l’Administració.

b. Grups i entitats del municipi, degudament registrades al cens d’entitats ciutadanes.

c. Empreses comerços i persones en general empadronades amb activitat al municipi de ses Salines.

d. Entitats o grups sense ànim de lucre que no pertanyin al municipi de ses Salines.

7. Queden prohibides les promocions comercials de productes a la via pública, excepte quan es tracti de productes locals i sempre que siguin realitzades per organismes públics, consells reguladors de denominació d’origen o associacions de productors i/o comerciants. Només es podrà autoritzar la venda dels productes promocionats en el cas de Fires o esdeveniments similars promoguts per aquest Ajuntament.

 

Article 35. De la Publicitat fixa a la via pública

1. L’Ajuntament podrà autoritzar, prèvia sol·licitud de la llicència corresponent, la col·locació de cartells fixos a la via pública que anunciïn indrets, comerços, allotjaments turístics o entitats i que no estiguin situats a la pròpia façana. La finalitat dels cartells serà la de facilitar als vianants la localització del lloc en qüestió.

2. El text del cartell només podrà fer menció a les dades necessàries per a la millor localització del lloc que s’anuncia.

3. Els condicionants d’aquests cartells seran els següents:

a. Materials: del cartell; el material que determini l’ajuntament. Del suport; tub d’alumini marí.

b. La forma del cartell serà rectangular.

c. No es permetrà més d’un cartell indicador dins un mateix carrer per un mateix establiment, llevat que la llargària del carrer sigui superior a 200 m. En aquest cas es podran permetre un cartell més per cada fracció de 200 m. Fins un màxim de sis cartells per establiment.

4. La situació dels cartells serà exclusivament en aquells punts prèviament determinats per a tal fi per l’Ajuntament.

5. Les despeses de renovació o manteniment aniran a càrrec del sol·licitant sota la supervisió de l’Ajuntament.

6. En el cas en què els cartells presentin un estat de deixadesa, l’Ajuntament podrà exigir al titular la renovació del mateix i en cas de no aconseguir aquesta renovació, l’Ajuntament podrà retirar el cartell carregant les despeses al titular.

7. En el cas en què el titular abandoni el negoci o activitat, per la qual cosa el cartell deixi d’esser necessari, l’Ajuntament podrà exigir del titular la retirada del cartell.

8. No es podrà situar cap element publicitari de forma que interfereixi la visibilitat de senyals de trànsit, retolació dels carrers, número dels immobles, de edificis catalogats o monuments.

9. La instal·lació de qualsevol tipus de cartell fora del casc urbà i al costat de les carreteres, o bé dins els terrenys que limitin amb les carreteres, es regularà per les normes establertes per l’entitat que tingui les competències pertinents.

CAPÍTOL VIII.
FILMACIONS, GRAVACIONS I FOTOGRAFIA PUBLICITÀRIA

Article 36. Filmacions, gravacions i fotografia publicitària

1. Es podran realitzar filmacions de pel·lícules, espots publicitaris, gravacions en vídeo i preses de fotografia publicitària per catàlegs o similars, a la via pública o en espais lliures públics prèvia obtenció de llicència, amb les condicions que determini l’òrgan municipal competent per a cada cas concret. Sols tindran dret a aquestes llicències les persones físiques o jurídiques dedicades a activitats audiovisuals.

2. Filmacions majors. Inclou totes les filmacions de pel·lícules cinematogràfiques, sèries de televisió, espots publicitaris, etc. Amb finalitat lucrativa que requereixin l’ocupació de la via pública sense limitació, amb aparells o vehicles (càmeres de cine, grues, focus estàtics, grups electrògens, cadafals, escenaris, decorats, camions, etc.), que produeixin l’entorpiment del trànsit de vianants o rodat, sense limitació de medis ni del personal.

3. Gravacions menors. S’integren en aquest apartat aquelles gravacions de reportatges, documentals, concursos, espots publicitaris i imatges de videoclips musicals o similars, efectuades amb finalitat lucrativa mitjançant càmeres lleugeres de vídeo i es compleixin les següents condicions:

a. Que l’ocupació de la via pública no sigui superior a 10 m2.

b. Que no s’interfereixi el trànsit rodat ni el de vianants.

c. Que no s’utilitzin tanques, decorats, focus estàtics, grups electrògens o altres mitjans similars, excepte el trípode, reflectors solars i algun element senzill.

d. Que els vehicles utilitzats no superi el nombre de dos, dels tipus turisme o furgoneta – no camions – degudament estacionats, podent autoritzar la corresponent reserva la Policia Local.

e. Que el personal que intervingui, en total, no superi les 12 persones.

f.Preferentment s’utilitzaran càmeres mòbils.

Per aquestes filmacions o gravacions es compliran les condicions generals aplicables previstes per a les filmacions. Es podran concedir llicències genèriques de duració no superior a l’any natural.

4. Convenis de col·laboració. Amb la finalitat de donar facilitats per l’ocupació de la via pública amb motiu de filmacions i gravacions, a aquelles empreses productores cinematogràfiques o de televisió, es podran concertar convenis de col·laboració.

5. Fotografia publicitària. Sols es podrà autoritzar l’activitat de preses de fotografia publicitària a la via pública o espais lliures públics de titularitat municipal per la realització de catàlegs o similars, de conformitat amb les condicions generals que dicti l’òrgan  municipal competent mitjançant Decret. En aquest apartat no s’inclou l’activitat de fotògraf ambulant amb finalitat lucrativa, la qual no serà autoritzable.

6. Filmacions, gravacions i preses fotogràfiques exemptes d’obtenir llicència. No serà preceptiva l’obtenció de llicència per l’obtenció de fotografies, o la filmació o gravació de vistes o d’escenes, quan es tracti de curtmetratges experimentals, programes informatius, culturals o artístics i pràctiques de camp d’escoles de cine o fotografia, realitzades amb càmeres mòbils, la finalitat primordial de la qual no sigui lucrativa ni s’ocupi la via pública amb infraestructura, excepte trípode i elements senzills que no dificultin el trànsit de vianants o rodat. A aquest efecte no es considerarà finalitat lucrativa, el cost dels treballs de la pròpia filmació o presa fotogràfica, sinó la comercialització que després es faci.

7. Elements auxiliars de filmacions o preses de fotografies amb motiu d’activitats realitzades dins espais de propietat privada. Quan amb motiu de la realització de filmacions dins espais privats, s’hagi d’ocupar la via pública amb elements auxiliars, com poden ser: generadors elèctrics, grues, focus o altres elements, sols haurà de sol·licitar la llicència d’ocupació de la via pública o reserva d’espai corresponent i ingressar les taxes que corresponguin per aquests conceptes.

CAPÍTOL IX.
EXTINCIÓ DE LES AUTORITZACIONS

Article 37. Extinció de les autoritzacions

1. Les autoritzacions regulades en aquesta ordenança podran extingir-se per les causes següents:

a. Revocació

b. No renovació

c. Suspensió provisional

2. L’Ajuntament iniciarà l’expedient per a la revocació, la no renovació o la suspensió, si s’escau, de l’autorització atorgada, en els supòsits següents:

a. Quan s’hagi apreciat incompliment de les condicions de l’autorització o de les obligacions disposades en aquesta ordenança.

b. Quan es modifiqui la realitat física existent en el moment de l’atorgament de l’autorització.

c. Quan s’apreciïn circumstàncies d’interès públic que impedeixin l’efectiva utilització de sòl per a la destinació autoritzada, tals com obres, esdeveniments públics, situacions d’emergència, si així ho considera la Policia Local, o altres circumstàncies d’interès general que l’Ajuntament consideri mitjançant resolució motivada.

d. En els casos de falta de pagament de la taxa corresponent.

3. En el supòsit a) escaurà la no renovació de l’autorització. Per als successius exercicis, l’interessat haurà de demanar novament l’autorització per ocupar la via pública i justificar que es compleixen les condicions necessàries per obtenir-la.

En el supòsit b) escaurà la revocació de l’autorització.

En els supòsits c) i d), escaurà la suspensió de l’autorització fins que desapareguin aquelles situacions que impedeixin la utilització de sòl a l’efecte de l’autorització esmentada o s’efectuï el pagament degut de la taxa.

4. En tots cas, l’extinció de l’autorització no generarà dret a cap indemnització.

 

CAPÍTOL X.
ETIRADA D’ELEMENTS DE LA VIA PÚBLICA

Article 38. Retirada d’elements de l’espai de domini públic o de domini privat d’ús públic, per falta de llicència d’ocupació o per incompliment de les seves condicions

En els casos d’ocupació de la via o espais lliures de domini públic o de domini privat d’ús públic, sense comptar amb la preceptiva autorització o disposant-ne amb clar incompliment de les seves prescripcions o de la normativa vigent, la Policia Local, bé d’ofici, per denúncia de tercers o a instància de l’àrea municipal competent, formularà la corresponent denúncia i estarà facultada per recuperar el ple domini o ús públic de l’espai ocupat mitjançant la retirada dels elements que l’ocupin il·legalment, de conformitat amb el següent:

1. Si es té coneixement del titular dels bens, s’aixecarà acta en la qual constaran els següents punts: la infracció comesa, l’ocupació existent i les al·legacions que pugui formular l’interessat o el seu representant, al qual se li entregarà una còpia i es remetrà un tercer exemplar al departament que correspongui a efectes de la incoació del corresponent expedient sancionador. En la qual acta o denúncia s’advertirà a l’interessat, de l’obligació de procedir a la seva retirada de la via pública d’immediat o en el termini de 24 hores, deixant l’espai ocupat completament lliure.

2. Si es desconeix el titular dels béns que l’ocupen il·legalment, seran retirats sense altra tràmit i considerats residus sòlids urbans.

3. Si dins el termini de 24 hores, l’interessat no hagués retirat voluntàriament els béns en qüestió, la Policia Local, executarà subsidiàriament la retirada amb costes a càrrec del titular, cosa que podrà fer auxiliada pels mitjans que es considerin necessaris, de la qual aixecarà acta en la que constarà l’inventari dels bens retirats i la dependència on seran dipositats a disposició de qui acrediti dret sobre ells.

4. La reiteració d’una ocupació il·legal dins un termini de 6 mesos, no requerirà aplicar el termini de 24 hores, procedint a la retirada immediata dels elements objecte d’infracció.

5. També es podrà dur a terme la retirada de forma immediata de les taules, cadires, expositors i d’altres elements no autoritzats, quan obstaculitzin o redueixin l’espai destinat al trànsit de vianants o rodat.

6. En el cas què la Policia Local o altres serveis municipals, després de la negativa de l’interessat a efectuar la retirada voluntària dels elements que ocupin indegudament la via pública, hagin mobilitzat els mitjans per a la retirada subsidiària, encara que l’interessat o el seu representant els retirin voluntàriament, amb independència de la sanció que pertoqui, l’infractor vendrà obligat a l’abonament de les despeses o taxes devengades pels serveis mobilitzats, al qual efecte s’entendrà mobilització, quan els vehicles, mitjans o serveis hagin iniciat l’actuació.

Article 39. Recuperació dels bens retirats de la via pública

Els bens apresos o retirats de la via pública per alguns dels motius previstos a la present Ordenança, es podran recuperar a partir de les 72 hores de la seva retirada o aprensió, sempre que s’hagi subsanat la deficiència que hagi motivat la retirada, no hi hagi la sospita de que siguin de procedència o de naturalesa il·lícita, ni que estiguin intervinguts judicialment o que puguin constituir prova d’alguna actuació policial, o que la taxa d’emmagatzematge sigui superior al valor de mercat del material retirat, en el qual cas es procedirà a la seva destrucció immediata.

Quan els materials retirats siguin conseqüència d’activitats reiterades i sigui previsible que una vegada retornats siguin usats altra vegada per cometre la mateixa infracció, l’òrgan municipal competent podrà decretar un termini de retenció de major duració i les condicions per procedir a la seva devolució, durant el qual temps, l’Ajuntament no serà responsable del deteriorament que puguin sofrir.

Article 40. Procediment per a la recuperació dels bens retirats

1. Els bens retirats de la via pública a que es refereix l’article anterior, podran ser recollits del lloc on es trobin dipositats, per l’interessat, per la persona que ell autoritzi per escrit o la que demostri tenir dret sobre ells, pels seus propis medis i una vegada que s’acrediti haver subsanat la deficiència que va motivar la retirada, s’hagin ingressat les taxes que corresponguin per la retirada, l’emmagatzematge o en el seu cas les despeses ocasionades i la sanció imposada.

2. El termini màxim per a la recuperació dels béns mobles retirats de la via pública serà d’un any a comptar de la data de la seva retirada o aprensió, passat aquest termini es perdrà qualsevol dret sobre ells.

3. L’Ajuntament no es responsabilitzarà dels desperfectes o degradació que hagin sofert els béns retirats de la via pública durant la retirada o emmagatzematge.

CAPÍTOL XI.
INFRACCIONS I SANCIONS

Article 41. Procediment sancionador

1. Seran subjectes responsables de les infraccions comeses en matèria d’ocupació de la via pública, les persones físiques o jurídiques titulars de les instal·lacions en les quals es duguin a terme accions o omissions que vulnerin les prescripcions d’aquesta ordenança.

2. L’incompliment de les normes previstes en la present Ordenança serà sancionat amb multa, per a la seva valoració es podrà tenir en compte l’excés d’ocupació objecte d’infracció i l’agravant de reincidència o reiteració en la comissió d’actes sancionables, sense perjudici de resoldre la revocació, caducitat o la suspensió de la llicència en cas de resistència manifesta al seu compliment, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències durant el termini legalment previst.

3. Correspon a l’òrgan municipal competent ordenar la incoació i resolució dels expedients sancionadors que dimanin de les infraccions a la present Ordenança, així com les actuacions pel control i adopció de mesures complementàries que es considerin necessàries per aconseguir els seu compliment.

Article 42. Infraccions

Les infraccions a la present Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

1. Són infraccions lleus:

a. La falta d’ornament o neteja de la instal·lació o el seu entorn.

b. Realitzar activitats d’ocupació de la via pública subjectes a autorització municipal sense obtenir-la.

c. No facilitar la llicència al funcionari municipal acreditat que en exercici de les seves funcions la sol·liciti.

d. Tenir cossiols o jardineres a la via pública contravenint les condicions establertes en la present Ordenança.

e. Tenir estores o altres recobriments sobre el paviment de la via pública sense llicència.

f. Col·locar tancaments, paravents, cortines o similars a la via pública, encara que siguin de fàcil retirada, sense llicència.

g. Tenir rètols no autoritzats sobre la via pública, especialment en l’espai destinat al trànsit dels vianants.

h. Realitzar l’activitat autoritzada, una persona distinta del titular, quan així no estigui previst o que el nom de l’establiment autoritzat no correspongui al de la seva identificació.

i. L’incompliment de qualsevol instrucció o condició que se imposi a les llicències d’ocupació de la via pública, que no estigui expressament tipificada en el present règim disciplinari.

j. L’incompliment de qualsevol altra obligació prevista en aquesta ordenança que no sigui constitutiva d’infracció greu o molt greu.

2. Són infraccions greus:

a. La comissió de dues infraccions lleus en un any.

b. L’ocupació de via pública sense autorització, quan la seva instal·lació resulti legalitzable.

c. La instal·lació d’instruments o equips musicals o altres instal·lacions no autoritzades.

d. L’excés en l’ocupació quan no impliqui incompliment de la normativa reguladora de l’accessibilitat de les vies públiques per a persones amb mobilitat reduïda.

e. La col·locació a les terrasses de frigorífics, màquines expenedores de productes, màquines de jocs d’atzar i similars.

f. La instal·lació d’elements d’ombra no autoritzats conforme al que disposa aquesta ordenança.

g. Ocupar la via pública o realitzar activitats subjecte a llicència d’ocupació sense obtenir-la, quan es doni l’agravant de la producció de perjudicis a tercers, ja sigui per renous o per interceptar o dificultar el trànsit dels vianants o rodat.

h. Incomplir l’horari autoritzat en matèria d’ocupació de la via pública.

i. Produir desperfectes al paviment, mobiliari urbà o altres bens públics, o la seva usurpació.

j. La publicitat o promoció del tabac.

k. La comissió d’infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència. Als efectes del present article, existeix reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d’una infracció tipificada com a lleu en aquesta Ordenança en el termini d’un any i les sancions siguin fermes.

3. Són infraccions molt greus:

a. La comissió de dues faltes greus en un any.

b. L’ocupació de via pública sense autorització, quan la seva instal·lació no resulti legalitzable.

c. L’excés en l’ocupació quan impliqui una reducció de l’amplària lliure de la vorera o el pas de vianants que incompleixi la normativa reguladora de l’accessibilitat de les vies públiques per a persones amb mobilitat reduïda.

d. La producció de molèsties greus als vianants o transeünts derivats del funcionament de la instal·lació per incompliment reiterat i greu de les condicions establertes en aquesta ordenança.

e. No retirar o modificar una ocupació de la via pública d’immediat quan sigui requerit per la Policia Local, en casos que afectin a la seguretat de les persones o béns, manca de llicència o excés manifest d’ocupació.

f. La falta de consideració als funcionaris o agents de l’autoritat, quan intervingui per raó del seu càrrec, o la negativa o obstaculització a la seva labor inspectora.

g. Esborrar o modificar maliciosament la senyalització de la zona ocupable a la via pública.

h. Realitzar tancaments o estructures a la via pública sense autorització municipal.

i. La falta de reposició de l’entorn urbà (paviment, mobiliari urbà, instal·lacions de serveis públics...) que es vegi danyat per la instal·lació i el desenvolupament de l’activitat.

j. Quan es mantengui instal·lada i en funcionament l’ocupació encara que s’apreciïn circumstàncies d’interès públic que impedeixin l’efectiva utilització de sòl per a la destinació autoritzada, tals com obres, esdeveniments públics, situacions d’emergència o altres circumstàncies d’interès general que l’Ajuntament consideri mitjançant resolució motivada si així ho considera la Policia Local.

k. La falsedat de forma fraudulenta dels documents, fotografies o les dades exigits per l’Administració en l’atorgament de llicències d’ocupació de la via pública.

l.  La venda o dispensació de begudes alcohòliques i/o tabac a menors d’edat a la via pública.

m. La comissió d’una infracció greu quan concorri la circumstància de reincidència. Als efectes del present article, existeix reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d’una infracció tipificada com a greu en aquesta Ordenança en el termini d’un any i les sancions siguin fermes.

Article 43. Sancions econòmiques

1. Les infraccions regulades en aquest règim disciplinari se sancionaran de la següent forma:

a. Infraccions lleus: multa des de 100 fins a 750€

b. Infraccions greus: multa des de 750,01 fins a 1.500€

c.Infraccions molt greus: multa des de 1.500,01 fins a 3.000€

2. En els casos d’infraccions greus o molt greus per la producció de danys efectuats al domini públic la sanció consistirà en una multa d’una quantia entre el 100% i el 200% del valor del dany causat, amb un mínim de 750,01€ per les greus i 1.500,01€ per les molt greus.

3. Per determinar la quantia de les multes s’atendrà la intensitat de la pertorbació ocasionada en la tranquil·litat o en el pacífic exercici dels drets d’altres persones o activitats, la transcendència del dany causat i la conducta reincident de l’infractor.

Article 44. Sancions accessòries o complementàries

1. En el cas del supòsit de falsedat documental, serà imperativa l’aplicació de les sancions accessòries.

2. En el supòsit de faltes greus, a més de les multes, es podran imposar les següents sancions accessòries:

a. Reducció del termini o revocació de la llicència i/o la inhabilitació per obtenir una altra durant el termini previst legalment.

b. Retirada de la via pública dels elements que hagin estat objecte d’infraccions greus, que dificultin el trànsit de vianants o rodat o que constitueixin o serveixin de suport a l’activitat denunciada o delictiva, la qual retirada serà realitzada en qualsevol moment per la Policia Local.

3. En el supòsit de faltes molt greus, es podran imposar les següents sancions accessòries o complementàries:

a.En les conductes que constitueixen infraccions molt greus de forma repetitiva, a més de les sancions accessòries previstes per les faltes greus, es podrà aplicar la suspensió cautelar i temporal per un temps de fins a 15 dies, de l’activitat principal a la qual estigui vinculada l’ocupació. Per a la iniciació d’aquest expedient serà suficient l’existència de cinc sancions executives per infraccions molt greus en via administrativa dins un període de dos anys.

4. De l’abandonament de béns a la via pública, en seran responsables els seus titulars.

Article 45. Procediment sancionador

1. La imposició de les sancions requerirà la incoació i la instrucció prèvies del procediment corresponent, el qual es substanciarà d’acord amb el que disposa la legislació general sobre el procediment administratiu comú i altra normativa que resulti  de concreta aplicació, llevat únicament del que disposa quant al termini de tramitació del procediment sancionador de les infraccions lleus que serà de tres mesos.

2. L’acord d’iniciació podrà ordenar l’adopció de les mesures provisionals que resultin necessàries per garantir l’eficàcia de la resolució que pugui recaure, tals com  la retirada de les instal·lacions il·legals.

Article 46. Actuacions subsidiàries

L’Ajuntament es reserva la facultat de reclamar de l’infractor el rescabalament de les despeses que es derivin de la correcció de les anomalies, danys causats o reintegrament de les despeses ocasionades per actuacions subsidiàries per tornar a la normalitat, com a conseqüència d’infraccions a la present Ordenança.

Article 47. Prescripció de les infraccions i de les sancions

1. Les infraccions comeses en matèria d’ocupació de via pública prescriuran:

a. Les lleus, als 6 mesos

b. Les greus, als 2 anys

c.Les molts greus, als 3 anys

2. Les sancions imposades per l’esmentada matèria prescriuran:

a. Les lleus, a l’any

b. Les greus, als 2 anys

c. Les molt greus, als 3 anys

 Article 48. Sancions imposades al no residents

Quan l’infractor no sigui resident a aquest terme municipal o es tinguin dubtes amb la identitat o residència , el Policia Local denunciant està facultat per cobrar l’import de la sanció en el mateix moment i per la quantia mínima prevista.

Article 49. Inspecció

Els serveis municipals i la Policia Local tindran cura del compliment exacte de les disposicions d’aquesta ordenança o d’altres de complementàries i de general aplicació, i conseqüentment podran inspeccionar i fiscalitzar en qualsevol moment l’ús adequat de l’espai públic autoritzat per a terrasses o vetlladors. El o la titular de la llicència té obligació de facilitar la tasca inspectora del personal municipal.

CAPÍTOL XII.
RESTAURACIÓ DE LA LEGALITAT

Article 50. Restauració de la legalitat

1. Sense perjudici del règim sancionador i de l’exercici d’altres potestats reconegudes en l’ordenament jurídic, l’Ajuntament exercirà la seva potestat de restauració de la legalitat, tant per garantir l’efectivitat de l’extinció de l’autorització demanial com en els casos de carència d’autorització, excés en el nombre de taules i cadires instal·lades o excés en l’horari autoritzat  i emmagatzemament a la via pública del mobiliari utilitzat per la terrassa.

2. Així mateix, per al supòsit que l’autoritzat no reposi el paviment afectat per una instal·lació que comporti algun tipus d’ancoratge un cop extingida l’autorització, la imposició de la sanció oportuna no obviarà, així mateix, la repercussió del cost que la reposició esmentada suposi.

3. Quan el titular o la persona que es trobi al càrrec de l’establiment no acrediti estar en possessió de la preceptiva autorització municipal, s’hagi excedit de la superfície concedida en l’autorització, no es trobi al corrent en el pagament de la taxa, la Policia Local requerirà al titular esmentat o la persona a càrrec de l’establiment perquè retiri immediatament les taules i les cadires instal·lades. En cas que el requeriment no sigui atès, la Policia les retirarà, i en aquest cas el cost, tant de la retirada com de l’emmagatzemament seran a càrrec del titular de l’establiment.

4. La mesura prevista en el paràgraf anterior té caràcter provisional, de conformitat amb el que disposa l’article 72 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

 

 

CAPÍTOL XIII.
DISPOSICIONS FINALS

Primera. Règim supletori

En tot el que no es prevegi a la present Ordenança i no estigui expressament prohibit, hom s’ajustarà al que disposen la Llei de bases del règim local i la seva normativa complementària, la Llei 30/1992 del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú o les que en el seu dia les substitueixin, i quanta normativa vigent sigui d’aplicació, així com, en el seu cas, els criteris discrecionals que s’han vingut aplicant en casos similars.

Segona. Règim transitori

Amb la finalitat de facilitar l’adaptació del mobiliari urbà a utilitzar en l’ocupació de via pública s’estableix, per aquells establiments que disposaven de l’autorització pertinent, una moratòria de 2 anys des de l’entrada en vigor de la present ordenança.

Tercera. Clàusula derogatòria

Queden derogades totes les disposicions de igual o inferior rang que s’oposin a aquesta ordenança.

Quarta. Entrada en vigor

Aquesta ordenança entrarà en vigor una vegada s’hagi publicat el seu text íntegre al BOIB en la forma i terminis previstos en els articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears."

 

Ses Salines, 12 de maig de 2016.

El Batle
Bernat Roig.