Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 5503
Acord del Consell de Govern de 13 de maig de 2016 pel qual s’atorga l’autorització prèvia per a la modificació estatutària de la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia
Versió PDF
Mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 7 de setembre de 2012 es va autoritzar la creació de la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia amb la finalitat d’integrar les societats anònimes Bitel Balears Innovació Telemàtica i Parc Bit Desenvolupament, com també la Fundació Illes Balears per a la Innovació Tecnològica. Aquest acord, juntament amb els estatuts de l’entitat, es va publicar en el Butlletí Oficial dels Illes Balears núm. 135, de 13 de setembre de 2012.
Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les noves competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia s’adscriu a la Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme.
Amb la posada en marxa del Centre Bit Menorca, la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia, per tal d’assolir els nous reptes i objectius que com a instrument de les polítiques de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació de les Illes Balears del Govern s’ha marcat, necessita modificar l’estructura organitzativa de l’ens i adequar-la a les noves necessitats d’operativitat i d’eficiència que es prediquen per aconseguir els fins generals de la Fundació.
Per això, es proposa la modificació dels articles 10, 24 i 25 i afegir dos nous articles (24 bis i 25 bis) per incloure la figura d’un delegat territorial a l’illa de Menorca.
A més, es proposa la modificació dels articles 6 i 7 per incloure la realització d’iniciatives formatives per la Fundació i l’article 12 per incloure a la persona titular de la direcció general competent en matèria de foment de l’activitat industrial com a membre nat del Patronat.
L’article 57.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat per la disposició final primera del Decret llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que les modificacions dels estatuts de les fundacions del sector públic han d’elevar-se, en tot cas i amb caràcter previ a la seva aprovació per l’òrgan de l’entitat que correspongui, al Consell de Govern perquè procedeixi a la seva autorització prèvia.
Atès l’abast de les modificacions estatutàries assenyalades, es considera adient que el present Acord d’autorització de modificació dels Estatuts ordeni la seva publicació íntegra en el BOIB i no tan sols la dels articles afectats per la modificació.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Innovació, Recerca i Turisme, en la sessió de dia 13 de maig de 2016, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Atorgar l’autorització per modificar els articles 6, 7, 10, 12, 24 i 25 i afegir dos nous articles (24 bis i 25 bis) dels Estatuts de la Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia.
Segon. Ordenar la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com el contingut íntegre dels Estatuts de la Fundació.”
Palma, 13 de maig de 2016
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra
ESTATUTS DE LA FUNDACIÓ BALEAR D’INNOVACIÓ I TECNOLOGIA
CAPÍTOL I
CONSTITUCIÓ DE LA FUNDACIÓ
Article 1.
Denominació, nacionalitat i naturalesa
La Fundació Balear d’Innovació i Tecnologia és una organització de nacionalitat espanyola, sense ànim de lucre, de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, que té afectat de manera duradora el seu patrimoni a la realització de les finalitats d’interès general que es detallen en aquests Estatuts.
Article 2.
Personalitat jurídica, començament d’actuacions i durada temporal
1. La Fundació tindrà personalitat jurídica des de la inscripció de l’escriptura pública de la seva constitució en el Registre de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, en conseqüència, des de llavors pot dur a terme tots els actes que siguin necessaris per al compliment de la finalitat per a la qual ha estat creada, amb subjecció a l’ordenament jurídic
2. La Fundació té una durada temporal indefinida. No obstant això, si en algun moment lels fins propis de la Fundació es poden estimar complerts, o resulten d’impossible realització, el Patronat en pot acordar l’extinció d’acord amb la legislació vigent i amb l’article 33 d’aquests Estatuts.
Article 3.
Règim jurídic
1. La Fundació es regeix per aquest Estatuts, per les normes de règim intern que dicti el Patronat i per la legislació que hi sigui aplicable, especialment per la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de Fundacions; pel Decret 61/2007, de 18 de maig, de Regulació del Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’organització de l’exercici del Protectorat i per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del Sector Públic Instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. La Fundació es regeix per l’ordenació jurídica privada excepte en els aspectes establerts en la Llei 7/2010, i en la resta de normativa de dret públic que li sigui aplicable.
Article 4.
Règim de la Fundació com a mitjà propi instrumental de les administracions públiques i dels seus ens instrumentals
1. D’acord amb l’article 24.6 del Text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, la Fundació té el caràcter de mitjà propi i servei tècnic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sempre que es verifiquin les condicions a què es refereix l’apartat 3 d’aquest article. De la mateixa manera, la Fundació pot tenir el caràcter de mitjà propi i servei tècnic d’altres administracions i poders adjudicadors no integrats en el sector públic instrumental autonòmic, sempre que participin en la dotació de la Fundació.
2. A aquest efecte, l’Administració de la Comunitat Autònoma o alguna de les administracions o entitats referides en l’apartat anterior poden encomanar a la Fundació l’execució de qualsevol actuació material relacionada amb els fins fundacionals enumerats en l’article 6 d’aquests Estatuts, sense que, per part seva, la Fundació pugui participar en cap licitació de contractació pública establerta per aquestes administracions o ens instrumentals. La contraprestació a favor de la Fundació per raó de les encomanes de gestió que rebi d’aquests poders adjudicadors s’ha d’ajustar a les tarifes que aprovi l’Administració autonòmica, que s’han de calcular segons els costos reals imputables a l’execució del projecte, tenint en compte especialment la informació que a aquests efectes, aporti la Fundació. En tot cas, les tarifes aplicables a cada encàrrec s’han d’aprovar amb anterioritat a la formalització dels actes o acords que contenguin els encàrrecs per mitjà d’una resolució de la persona titular de la conselleria d’adscripció.
3. En tot cas, el caràcter de mitjà propi i servei tècnic de la Fundació a què es refereixen els apartats anteriors exigeix a la Fundació que verifiqui els criteris per poder ser considerada Fundació del sector públic autonòmic, en els termes establerts en l’article 55.1 de la Llei 7/2010. D’aquesta manera, en el cas que no es verifiquin aquests criteris, la Fundació no adquirirà la condició de mitjà propi i servei tècnic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta de les administracions públiques i ens instrumentals o, si escau, en perdrà la condició.
Article 5.
Domicili i àmbit d’actuació
1. El domicili de la Fundació, s’estableix al carrer de Laura Bassy, Centre Empresarial Són Espanyol, ParcBIT, (07121), de Palma.
2. La Fundació du a terme les seves activitats en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i pot col·laborar en qualsevol altre àmbit territorial amb altres organitzacions i entitats per a la consecució dels seus fins.
CAPÍTOL II
FINS I BENEFICIARIS DE LA FUNDACIÓ
Article 6.
Finalitats
Són fins de la Fundació:
Article 7. Activitats fundacionals
Per a la consecució de les finalitats esmentades en l’article anterior i per tal d’obtenir el finançament necessari per fer-ho, la Fundació pot dur a terme activitats l’objecte de les quals estigui relacionat amb els fins fundacionals o siguin complementàries o accessòries de les anteriors, amb submissió a les normes reguladores de la defensa de la competència, com, per exemple, les següents activitats:
Article 8.
Beneficiaris
Els beneficiaris de la Fundació i dels seus fins fundacionals s’han d’elegir amb criteris d’imparcialitat i no discriminació i, en tot cas, en poden ser beneficiaris els següents:
a) L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b) El sector relatiu a la generació de coneixement i innovació: investigadors, tecnòlegs, universitats i centres públics i privats de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.
c) El sector empresarial de base tecnològica o amb potencial innovador de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d) La societat balear especialment i l’espanyola en general.
Article 9.
Aplicació dels recursos al compliment de les finalitats
1. La Fundació destinarà efectivament el patrimoni i les seves rendes al compliment de les seves finalitats fundacionals.
S’han de destinar, al compliment dels fins fundacionals, almenys, el 70 per 100 dels resultats de les explotacions econòmiques que es desenvolupin i dels ingressos que s’obtinguin per qualsevol altre concepte, en els termes previstos per la legislació vigent. La resta s’ha de destinar a incrementar la dotació fundacional o les reserves, segons un acord del Patronat.
2. El termini per complir aquesta obligació és el comprès entre l’inici de l’exercici en el qual s’hagin obtingut i els quatre anys següents al tancament d’aquest exercici.
CAPÍTOL III
GOVERN DE LA FUNDACIÓ
Article 10.
Òrgans de direcció
1. Els òrgans de direcció la Fundació són els següents:
1.1. Els òrgans superiors de direcció:
a) El Patronat
b) El president
1.2. Els altres òrgans de direcció
a) El gerent.
b) El delegat territorial de la Fundació a l’Illa de Menorca.
Article 11.
Naturalesa del Patronat
1. El Patronat és l’òrgan de govern, administració i representació de la Fundació, i ha d’executar les funcions que li corresponguin amb subjecció l’ordenament jurídic i a aquests Estatuts.
2. Correspon al Patronat complir els fins fundacionals i administrar amb diligència els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació, mantenint-ne el rendiment i la utilitat .
Article 12.
Composició del Patronat i durada del mandat
1. El Patronat estarà format per 10 membres d’acord amb l’article 20.3 de la Llei 7/2010, entre els quals hi ha d’haver, com a mínim, un representant de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.
Poden ser membres del Patronat les persones físiques que tenguin plena capacitat d’obrar i no estiguin inhabilitades per a l’exercici de càrrecs públics.
Les persones jurídiques podran formar part del Patronat i hauran de designar a la persona o persones físiques que les representin.
2. Són membres nats del Patronat:
a) President: la persona titular de la conselleria d’adscripció de la Fundació.
b) Vicepresident: la persona titular de la direcció general competent en matèria d’innovació i recerca.
c) Vocals:
3. Els patrons nats exerceixen les seves funcions de manera indefinida, mentre ocupin el càrrec pel qual varen ser nomenats.
4. Els patrons electes, si n’hi ha, exerceixen les seves funcions durant quatre anys i poden ser reelegits per un nombre indefinit de vegades.
5. Els patrons exerceixen el seu càrrec gratuïtament i en cap cas no poden percebre cap retribució o dieta per exercir aquestes funcions.
Article 13.
Nomenaments i substitució de patrons
1. El nomenament de patrons electes és competència del Patronat.
2. Perquè els acords de nomenament siguin vàlids s’han d’aprovar per majoria absoluta dels membres del Patronat.
Article 14.
Acceptació del càrrec de patró
1. Els patrons entren a exercir les seves funcions després d’haver acceptat expressament el càrrec en document públic, en un document privat amb firma legitimada per notari o mitjançant compareixença realitzada a aquest efecte en el Registre de Fundacions.
2. Igualment, es pot acceptar el càrrec davant el Patronat, amb l’acreditació a través d’un certificat expedit pel secretari, amb firma legitimada notarialment.
3. En tot cas, l’acceptació s’ha de comunicar formalment al Protectorat i s’ha d’inscriure en el Registre de Fundacions.
Article 15.
Substitució i cessament dels patrons
1. El cessament dels patrons es produeix en els supòsits prevists en l’article 18 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de Fundacions. També se’n pot produir el cessament a proposta del mateix òrgan que els va nomenar.
2. La renúncia pot dur-se a terme per qualsevol dels mitjans i mitjançant els tràmits previstos per a l’acceptació del càrrec de patró.
3. La substitució i el cessament dels patrons s’ha d’inscriure en el corresponent Registre de Fundacions.
Article 16.
Facultats del Patronat
1. Correspon al Patronat el govern, la representació i l’administració de la Fundació, així com la interpretació i modificació d’aquests Estatuts.
2. Amb independència de les funcions que li atorguin aquests Estatuts i sense perjudici de sol·licitar al Protectorat les autoritzacions preceptives, són facultats del Patronat, a títol merament enunciatiu, entre d’altres, les funcions següents:
a) Exercir l’alta direcció, la inspecció, la vigilància i l’orientació de les tasques de la Fundació
b) Nomenar apoderats generals o especials.
c) Interpretar els Estatuts fundacionals i executar-los amb els oportuns acords si s’escau. També, prendre acords sobre la seva modificació, sempre que resulti convenient per als interessos de la Fundació o per aconseguir les seus fins.
d) Elaborar i trametre al Protectorat el pla d’actuació al què es refereix l’article 25.8 de la Llei 50/2002.
e) Aprovar i trametre a la persona titular la conselleria d’adscripció el pla d’actuació a què es refereix l’article 17.2 de la Llei 7/2010.
f) Aprovar els comptes anuals, l’avantprojecte de pressupost anual i proposar les modificacions d’aquest durant l’exercici i la liquidació del pressupost en els sis mesos següents al tancament de l’exercici.
g) Prendre acords sobre la fusió, l’extinció i la liquidació de la Fundació en els casos que estableix la llei, amb l’autorització prèvia del Consell de Govern, en els casos previstos en la legislació vigent.
h) Acordar les mesures per a l’administració dels béns i drets de la Fundació.
i) Acordar l’obertura i el tancament dels centres, oficines i delegacions.
j) Determinar els supòsits en què és necessari l’autorització prèvia del Patronat per contractar obres, serveis, subministraments i, si escau, autoritzar-ne la contractació.
k) Fixar els criteris d’ordenació de pagaments i assignar en aquesta matèria les atribucions del gerent, sense perjudici de la superior coordinació i control de la gestió de la tresoreria a càrrec dels òrgans competents de l’Administració de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l’article 11 de la Llei 7/2010.
l) Autoritzar, disposar i ordenar els pagaments la competència dels quals no s’hagi atribuït a un altre òrgan de la Fundació. Quan es tracti d’expedients de despesa dels quals es pugui derivar obligacions econòmiques superiors a 50.000 euros, la seva iniciació requereix l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d’adscripció d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010 o, en cas que superin la quantia de 500.000 euros, del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d’adscripció.
m) Contractar tot tipus d’operacions financeres i de crèdit a curt o llarg termini, amb les limitacions establertes en l’article 12 de la Llei 7/2010.
n) Delegar les seves facultats en un o més patrons amb excepció d’aquelles matèries l’acord de les quals requereixi majoria absoluta segons l’article 18.3 d’aquests Estatuts, així com aquells actes que requereixin l’autorització del protectorat.
o) Dissenyar la política de personal de la Fundació, amb les limitacions que, si s’escau, s’estableixin reglamentàriament, en els termes previstos en l’articulo 20.6 i en la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010.
p) Qualsevol altra facultat no atribuïda expressament a altres òrgans de la fundació.
Articulo 17.
Reunions del Patronat i convocatòries
1. El Patronat s’ha de reunir es reunirà tantes vegades com sigui necessari per a la bona marxa de la Fundació i, com a mínim, les necessàries per a l’aprovació dels plans d’actuació a què es refereixen els apartats d) i e) de l’article anterior, així com per a l’aprovació dels comptes anuals, l’avantprojecte de pressupost anual i les seves possibles modificacions i la liquidació del pressupost. Correspon al president convocar-ne les reunions a iniciativa pròpia o bé quan ho sol·liciti, almenys, un terç dels seus membres.
2. El Secretari n’ha de cursar la convocatòria i l’ha de fer arribar a cada un dels membres, almenys amb cinc dies d’antelació a la data en què s’hagi de dur a terme, utilitzant un mitjà que permeti deixar constància de la recepció. Cal indicar-hi el lloc, el dia i l’hora de la reunió, així com, l’ordre del dia.
3. No cal convocatòria prèvia quan es trobin presents tots els patrons i acordin per unanimitat la celebració de la sessió.
Articulo 18.
Forma de deliberar i adoptar acords
1. La sessió del Patronat queda vàlidament constituïda quan es presenten almenys la meitat més un dels seus membres. El Patronat pot prendre acords quan sigui present o representada la majoria absoluta dels patrons.
2. Els acords son executius immediatament i es prenen per majoria dels patrons presents o representats en la reunió. El president disposa de vot de qualitat en els casos d’empat.
3. No obstant això, es requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat per aprovar els acords referits als següents assumptes:
a) La reforma o modificació dels Estatuts.
b) El nomenament de nous patrons i càrrecs en el Patronat.
c) El cessament de patrons i càrrecs, amb causa legal o estatutària.
d) La disposició i el gravamen dels béns integrants del seu patrimoni
e) La fusió i extinció de la Fundació.
f) L’aprovació de l’avantprojecte de pressupost anual, els comptes anuals i els plans d’actuació al fet que es refereixen les lletres d) i e) de l’apartat 2 de l’article 16.
4. El secretari ha d’aixecar l’acta corresponent de les reunions del Patronat, que s’ha de sotmetre a l’aprovació de tots els membres presents. Aquesta Acta s’ha de transcriure en el llibre corresponent i l’ha de signar el secretari amb el vistiplau del president.
5. El càrrec de patró que recaigui en persona física s’ha d’exercir personalment. No obstant això, pot actuar en el seu nom i representació un altre patró designat per ell. Aquesta actuació és sempre per a actes concrets i ha d’ajustar-se a les instruccions que, si escau, el representat formuli per escrit.
Pot actuar en nom de qui sigui cridat a exercir la funció de patró per raó del càrrec que ocupi, la persona a qui correspongui la substitució.
Article 19.
Obligacions del Patronat
1. En la seva actuació el Patronat s’ha d’ajustar al que preceptua la legislació vigent i a allò que estableixen aquests Estatuts
2. Correspon al Patronat complir les finalitats fundacionals i administrar els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació i mantenir-ne plenament el rendiment i la utilitat.
3. El Patronat ha de donar informació suficient sobre les finalitats i les activitats de la Fundació perquè les coneguin els beneficiaris i la resta de persones interessades.
Article 20.
Responsabilitat dels patrons
1. Els patrons han d’ocupar el càrrec amb la diligència d’un representant lleial.
2. Els Patrons han de respondre solidàriament davant la Fundació dels danys i perjudicis que causin per actes contraris a la Llei o a aquests Estatuts, o pels duts a terme sense la diligència amb què han d’ocupar el càrrec. Queden exempts de responsabilitat els patrons que hagin votat en contra d’un acord i els qui provin que, sense haver intervingut per prende’l i executar-lo, desconeixien que s’havien pres o que sabent-ho haguessin fet tot el possible per evitar el dany o que s’hagin oposat expressament a executar-los.
3. Els patrons hauran d’assistir a les reunions a què siguin convocats i complir en les seves actuacions amb el determinat en les disposicions legals vigents i en els presents Estatuts.
Article 21.
El president
Correspon al president:
a) Exercir la representació de la Fundació davant tota classe de persones, autoritats i entitats públiques o privades, en tots els actes i negocis jurídics sempre que el Patronat no l’hagi atorgat expressament a cap altre dels seus membres.
b) Convocar les reunions del Patronat, fixar l’ordre del dia, presidir-les, dirigir els seus debats i visar les actes de les reunions a les quals assisteixi.
c) Vetllar per la correcta execució dels acords adoptats pel Patronat.
d) Qualsevol altra facultat que legal o estatutàriament se li concedeixi.
e) El president disposa de vot de qualitat per dirimir els empats que poguessin produir-se en les votacions que es facin en el Patronat.
Article 22.
El vicepresident
Correspon al vicepresident les següents funcions:
a) Substituir al president i exercir les seves funcions en cas de vacant, absència o malaltia.
b) Aquelles altres que per escrit li delegui president o el mateix Patronat.
Article 23. El secretari
1. El Patronat nomena el secretari de la Fundació, càrrec que pot recaure en una persona aliena a aquell, cas en què tindrà veu però no vot.
2. Correspon al secretari la certificació dels acords del Patronat, la custòdia de tota la documentació pertanyent a la Fundació, estendre les actes corresponents a les reunions del Patronat, expedir els certificats, emetre els informes que siguin necessaris i totes aquelles funcions que expressament li encomani el Patronat. En els casos de malaltia, absència o vacant exercirà les funcions de secretari el vocal més jove del Patronat.
Article 24. El gerent
1. El Patronat, a proposta del president nomenarà un gerent com a òrgan de direcció de la Fundació amb funcions de gestió. El nomenament del gerent de la Fundació s’ha de comunicar al Consell de Govern, d’acord amb el Reial Decret 1382/1985, d’1 d’agost, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial d’alta direcció; la llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de les illes Balears, la normativa que les substitueixi i altra normativa concordant.
2. El gerent manté amb la Fundació una relació de naturalesa laboral, com a personal d’alta direcció. Li és aplicable la normativa reguladora del règim d’incompatibilitats dels membres del govern i dels alts càrrecs, d’acord amb l’article 21.2 de la Llei 7/2010. La formalització d’aquest contracte d’alta direcció està condicionada a l’informe preceptiu i vinculant de la direcció general en matèria de pressuposts i de la direcció general competent en matèria de funció publica del Govern de les Illes Balears.
3. La retribució bruta anual del gerent és aprovada pel Patronat en el moment del seu nomenament. Aquesta retribució no pot excedir de la retribució anual establerta per als directors generals en les respectives lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. El gerent, a més de fer-ho en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i en la normativa laboral aplicable, cessa quan ho faci el president del Patronat que el va proposar. No obstant això, als efectes operatius i de gestió, el seu contracte mantindrà la seva vigència durant un termini màxim d’un mes des del cessament de l’autoritat que li va nomenar. En tot cas, el cessament s’ha de comunicar al Consell de Govern.
5. La persona titular de la gerència no percep en el moment del seu cessament cap indemnització excepte la que li pugui correspondre d’acord amb l’article 21.4 de la Llei 7/2010.
Article 24 bis El delegat territorial a l’Illa de Menorca
1. El nomenament i cessament de la persona titular de l’òrgan unipersonal de direcció per a la delegació territorial de la Fundació en Menorca, l’efectua lliurement el Patronat de l’ens, que ha de comunicar la circumstància que pertoqui al Consell de Govern, d’acord amb el Reial Decret 1382/1985, d’1 d’agost, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial d’alta direcció; la llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de les illes Balears, la normativa que les substitueixi i altra normativa concordant.
2. La formalització del contracte d’alta direcció del càrrec definit en aquest article està condicionada a l’informe preceptiu i vinculant de la direcció general en matèria de pressuposts i de la direcció general competent en matèria de funció publica del Govern de les Illes Balears.
3. El règim jurídic d’aquest òrgan unipersonal de direcció, igualment que el de la Gerència, és el que preveu l’article 21 de la Llei del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o la normativa que la substitueixi o desplegui.
Article 25.
Funcions del gerent
1. Correspon al gerent les següents funcions:
a) Establir, aprovar i fer complir les normes globals de funcionament intern de la Fundació i de cadascuna de les unitats organitzatives.
b) Elaborar i proposar al Patronat l’avantprojecte de pressupost anual d’ingressos i despeses i, si escau, les modificacions pressupostàries, així com formular els comptes anuals i la liquidació del pressupost de l’any anterior.
c) Elaborar i proposar al Patronat l’aprovació i els plans d’actuació al fet que es refereixen les lletres d) i e) de l’apartat 2 de l’article 16.
d) Administrar i gestionar amb caràcter ordinari el patrimoni de la Fundació, d’acord amb les lleis i les atribucions conferides pel Patronat, davant el qual retre comptes i mantenir degudament actualitzat l’inventari de béns.
e) Ordenar els pagaments i gestionar la tresoreria d’acord amb els criteris aprovats pel Patronat.
f) Adquirir els béns i serveis i contractar les obres, els subministraments i els serveis d’acord amb les quanties i els límits que estableixi el Patronat. La contractació s’ha d’ajustar a l’article 46.5 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de Fundacions, en relació amb allò que hi sigui aplicable de la Llei de Contractes del Sector Públic.
g) Vigilar el compliment dels principis i els criteris aplicables a la comptabilitat i supervisar-la.
h) Desenvolupar la política de personal dissenyada pel Patronat. A aquest efecte, concertar o rescindir relacions laborals, seleccionar el personal laboral, acordar les sancions i executar les actuacions que, en aquesta matèria, li siguin encomanades. En tot cas, la contractació de personal requerirà les autoritzacions o informes previs exigits per la normativa vigent en matèria de funció pública i de pressuposts.
i) Exercir la direcció del personal al servei de la Fundació i mantenir la relació amb els òrgans de representació del personal.
j) Comunicar a la conselleria competent en matèria de funció pública i en matèria d’hisenda i pressupostos, amb l’antelació suficient, les reunions dels òrgans de negociació de les condicions del personal, així com responsabilitzar-se de la legalitat de les contractacions del personal de la Fundació d’acord amb les disposicions addicionals novena i onzena de la Llei 7/2010.
k) Informar regularment, i almenys trimestralment al Patronat, dels resultats de gestió, operatius i financers.
l) Emetre l’informe anual d’activitat i la declaració de garantia i responsabilitat i informar-ne al Patronat, de conformitat amb el que es disposa en els apartats 2 a 4 de l’article 18 de la Llei 7/2010.
m) Exercir, en cas d’urgència, les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions judicials i administratives necessàries en defensa dels drets i els interessos de la Fundació, de la qual cosa ha de retre compte al Patronat en la primera reunió que es faci.
n) Qualsevol altra facultat que legal o estatutàriament se li atribueixi.
2. El gerent respondrà de les seves funcions davant el Patronat de la Fundació, amb independència i sense perjudici de qualsevol altra responsabilitat en què pugui incórrer.
Article 25 bis
Funcions i competències del delegat territorial de l’Illa de Menorca.
El delegat territorial de l’Illa de Menorca que es nomeni és responsable, davant la Gerència, de la gestió de l’ens en la seva delegació territorial, en el marc de les competències que li atribueixi el Patronat en el seu nomenament, vinculades en tot cas amb els objectius generals de la Fundació, sens perjudici d’altres funcions que li puguin encarregar específicament els òrgans de direcció de l’entitat.
CAPÍTOL IV
RÈGIM ECONÒMIC DE LA FUNDACIÓ
Article 26.
Patrimoni
1. El Patrimoni de la Fundació està format per tots els béns, drets i obligacions susceptibles de valoració econòmica que n’integrin la dotació, així com pels que adquireixi la Fundació amb posterioritat a la seva constitució, s’afectin o no a la dotació.
2. La Fundació ha de figurar com a titular de tots els béns i drets integrants del seu patrimoni i ha de constar en el seu inventari anual.
3. El Patronat ha de promoure la inscripció a nom de la Fundació dels béns i drets que integren el seu patrimoni en els registres públics corresponents.
4. La dotació patrimonial de la Fundació està integrada per tots els béns i els drets que constitueixin la dotació inicial de la Fundació i pels que en el futur s’aportin amb aquest caràcter.
5. En tot cas, les modificacions en la dotació patrimonial de la Fundació que puguin determinar la pèrdua del caràcter de fundació del sector públic autonòmic requereixen l’autorització prèvia del Consell de Govern, d’acord amb el que es disposa en l’article 56.1 de la Llei 7/2010.
Article 27.
Finançament
1. La Fundació, per al desenvolupament de les seves activitats, es finança d’acord amb l’article 10 de la Llei 7/2010, amb els següents recursos econòmics:
a) Els béns i drets que constitueixen el seu patrimoni.
b) Els recursos que provinguin del rendiment del seu patrimoni
c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzada a percebre segons les disposicions per les quals es regeix.
d) Les transferències, corrents o de capital, que tinguin assignades als pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres administracions o entitats públiques
e) Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixin de les administracions o entitats públiques.
f) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària que pugui percebre d’entitats privades i de particulars.
g) L’endeutament a curt o llarg termini en els termes previstos per la llei, i en particular per l’article 12 de la Llei 7/2010.
h) Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.
2. La gestió patrimonial de la Fundació es regeix per la legislació aplicable a les fundacions, sense perjudici de l’aplicació dels principis generals d’eficàcia, eficiència i transparència a què es refereixen els articles 3 i 25.2 de Llei 7/2010.
3. Queda facultat el Patronat per fer les variacions necessàries en la composició del patrimoni de la Fundació, de conformitat amb el que aconselli la conjuntura econòmica de cada moment i sense perjudici de sol·licitar la deguda autorització deguda o de fer la comunicació escaient al Protectorat.
Article 28.
Règim financer i pressupostari
1. L’exercici econòmic coincidirà amb l’any natural
2. La Fundació ha de dur una comptabilitat ordenada i adequada a la seva activitat que permeti un seguiment cronològic de les operacions dutes a terme. Per fer-ho ha de dur necessàriament un llibre diari i un llibre d’inventaris i de comptes anuals i aquells altres llibres obligatoris que determini la legislació vigent.
3. En la gestió econòmic financera, la Fundació s’ha de regir pels principis i criteris generals determinats en la normativa vigent i ha d’aplicar les normes específiques contingudes en aquests Estatuts i, especialment, les previstes per a les entitats que integren el sector públic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. Abans de la data que estableixi l’Ordre d’elaboració dels pressupostos del conseller competent en matèria d’hisenda i pressupostos de cada any, el Patronat ha de debatre i ha d’aprovar, a proposta del gerent, l’avantprojecte del pressupost de la Fundació per a l’any següent, de conformitat amb l’establert en els articles 31.2, 64.1, 65 i 66 del Text refós de la Llei de Finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 24 de juny.
En tot cas, les modificacions de les dotacions als pressupostos de la Fundació durant l’exercici s’ha d’ajustar a allò previst en l’article 8 de la Llei 7/2010, i en els apartats 2 i 3 de l’article 64 del Text refós de la Llei de Finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb caràcter general no es poden transferir dotacions de despesa de capital a despesa corrent, excepte les despeses de capital que, d’acord amb els pressupostos de la Fundació, estiguin finançades amb ingressos derivats de l’activitat pròpia d’aquella.
Així mateix, l’adopció de compromisos de despesa plurianual s’ajustarà a les normes contingudes en l’article 9 de la Llei 7/2010 i en les normes reglamentàries que la desenvolupin.
5. Els mateixos òrgans de la Fundació ha de formular i aprovar la liquidació dels pressupostos en els mateixos terminis que els comptes anuals i els han de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.
Article 29.
Règim de control intern
1. La Fundació queda sotmesa al control de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que ha de exercir les funcions de centre de control intern d’acord amb la Llei 7/2010, la normativa econòmic financera de la Comunitat Autònoma i la resta de normes legals i reglamentàries aplicables. Així mateix, la Fundació ha de subministrar a la direcció general competent en matèria de pressupostos la informació rellevant per verificar el compliment de les disposicions en matèria pressupostària que li requereixi.
2. Amb caràcter previ a l’inicio de qualsevol expedient de despesa per part de la Fundació del que es puguin derivar obligacions econòmiques per a aquesta, superiors a 50.000 euros, s’ha de requerir l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d’adscripció o, en cas que superin la quantia de 500.000 euros, del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d’adscripció d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010.
3. La Fundació està sotmesa al control d’eficàcia i eficiència per part de la conselleria d’adscripció, sense perjudici del que correspongui a la Intervenció General o a altres òrgans. Aquest control té la finalitat de comprovar el grau de compliment dels objectius i de la utilització adequada dels recursos assignats, així com del compliment dels compromisos específics que, si escau, hagi assumit la Fundació en virtut de conveni, contractes o altres negocis jurídics.
4. Igualment, són aplicables a la Fundació les mesures addicionals de control previstes en l’article 19 de la Llei 7/2010.
Article 30.
Comptes anuals i plans d’actuació
1. El Patronat ha d’elaborar i trametre al Protectorat, en els últims tres mesos de cada exercici, el pla d’actuació al fet que es refereix la lletra d) de l’apartat 2 de l’article 16, que inclourà els objectius previstos i les activitats que es prevegin realitzar durant l’exercici següent. Així mateix i després de l’aprovació del pressupost, el Patronat ha d’aprovar, durant el primer trimestre de l’exercici corresponent, el pla d’actuació a què es refereix l’apartat e) de l’apartat 2 de l’article 16 en el qual s’ha d’incloure, entre una altra documentació, un pla econòmic financer i les previsions relatives a recursos humans i tecnologies de la informació.
2. Simultàniament a l’aprovació dels comptes anuals, el gerent ha de presentar al Patronat i a la conselleria d’adscripció un informe anual d’activitat i signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les actuacions dutes a terme per la Fundació durant l’any anterior d’acord amb l’articulo 18 de la Llei 7/2010.
3. El gerent ha de formular els comptes anuals en el termini màxim de tres mesos des del tancament de l’exercici i els ha d’aprovar el Patronat en el termini màxim de sis mesos des del tancament de l’exercici, sense que pugui delegar aquesta funció en altres òrgans de la Fundació. Els comptes anuals s’han de presentar al Protectorat dins dels deu dies hàbils següents a la seva aprovació, acompanyada d’un certificat, expedit pel secretari amb el vistiplau del president, de l’acord d’aprovació del Patronat en el qual figuri l’aplicació del resultat.
4. Els comptes anuals, que comprenen, com a mínim, el balanç, el compte de resultats i la memòria, mostraran la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i del resultat de la Fundació. La memòria completa, amplia i comenta la informació continguda en el balanç i el compte de resultats i ha d’incloure un inventari dels elements patrimonials. A més ha d’incloure les activitats fundacionals, els canvis en els òrgans de govern, direcció i representació, i el grau de compliment del pla d’actuació. A més, ha d’incloure els recursos emprats, d’on provenen i el nombre de beneficiaris com a conseqüència de cada actuació realitzada, els convenis subscrits amb altres entitats per a aquesta finalitat i el grau de compliment de la finalitat a què estaven destinades les rendes i ingressos.
5. Els documents als quals es refereix l’apartat anterior han de sotmetre’s a l’examen i informe de auditoria pública o, si escau, al control financer permanent d’acord amb les normes que estableix el Text refós de la Llei de Finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Llei 7/2010 i les normes reglamentàries que les desenvolupin.
6. El Protectorat ha d’examinar els comptes anuals i dipositar-les posteriorment en el Registre de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. Els comptes s’han de trametre també a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els deu dies posteriors a la formulació i a l’aprovació.
CAPÍTOL V
MODIFICACIÓ, FUSIÓ I EXTINCIÓ
Article 31.
Modificació
1. El Patronat podrà modificar aquests Estatuts sempre que resulti convenient als interessos de la Fundació. En qualsevol cas, ha de modificar els Estatuts quan les circumstàncies que varen presidir la constitució de la Fundació hagin variat de manera que aquesta no pugui actuar satisfactòriament conformement als Estatuts en vigor.
2. Per a l’adopció d’acords de modificació estatutària, cal un quòrum de votació favorable de, almenys, la meitat més un dels membres del Patronat d’acord amb l’article 18.3 d’aquests Estatuts, així com l’autorització prèvia del Consell de Govern en els termes previstos en la Llei 7/2010.
3. La modificació dels Estatuts acordada pel Patronat s’ha de comunicar al Protectorat. Si el Protectorat no s’oposa motivadament i per raons de legalitat a la modificació estatutària, el Patronat ha d’elevar a escriptura pública la modificació dels Estatuts. Posteriorment, s’ha d’inscriure en el Registre de Fundacions.
Article 32.
Fusió
1. El Patronat de la Fundació pot acordar la fusió amb una altra fundació o la integració amb un altre tipus d’ens del sector públic, ja sigui de dret privat o de dret públic, sempre que resulti convenient en interès de la mateixa. Aquest acord haurà de ser comunicat al Protectorat. Si aquest no s’oposa motivadament i per raons de legalitat a la fusió, el Patronat ha d’elevar a escriptura pública la fusió. Posteriorment s’ha d’inscriure en el Registre de Fundacions.
2. La proposta de fusió s’ha d’elevar, en tot cas i amb caràcter previ a la seva aprovació pel Patronat, al Consell de Govern perquè procedeixi a la seva autorització prèvia conjuntament, si escau, amb el pla d’actuació i l’estudi econòmic financer.
Ha de prendre aquest el Consell de Govern a proposta de la conselleria d’adscripció amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d’hisenda i pressupostos i en matèria de fundacions, i també, si escau, de la conselleria competent en matèria de funció pública.
3. L’acord de fusió haurà de ser aprovat amb el vot favorable de, almenys, la meitat més un dels membres del Patronat d’acord amb l’article 18.3 d’aquests Estatuts.
4. La fusió, l’absorció o la integració no comporten l’obertura del procediment de liquidació conforme a l’article 56.4 de la Llei 7/2010.
Article 33.
Extinció i liquidació
1. La Fundació s’extingirà per les causes, i d’acord amb els procediments establerts per la legislació vigent.
2. L’extinció requereix l’acord previ del Consell de Govern a proposta de la conselleria d’adscripció amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d’hisenda i pressupostos, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.
3. L’extinció de la Fundació determinarà l’obertura del procediment de liquidació que es realitzarà pel Patronat sota el control del Protectorat, excepte en els supòsits al fet que es refereix l’apartat 4 de l’article anterior en els quals no serà necessària la liquidació de la Fundació.
4. Els béns i drets resultants de la liquidació es destinaran a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a entitats del sector públic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l’objecte social o activitat de les quals estigui relacionat amb la innovació, la recerca o el desenvolupament tecnològic.