Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 5383
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 12 de maig de 2016 per la qual s’estableix l’informe final d’educació primària i es crea la Comissió Externa de Valoració d’aquest informe d’avaluació dels alumnes de sisè curs d’educació primària dels centres docents no universitaris de les Illes Balears en els quals s’imparteixen aquests ensenyaments durant el curs 2015-2016
Versió PDF
En data 14 d’abril de 2016, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 7 d’abril de 2016 per la qual es convoquen les proves d’avaluació individualitzada del curs 2015-2016 als alumnes de tercer i sisè cursos d’educació primària a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
En l’exposició de fets de la Resolució es posaven de manifest les dificultats temporals i pressupostàries que representaven el disseny, l’aplicació i la correcció de les proves en els termes establerts reglamentàriament.
En data 28 d’abril de 2016, es va publicar en el BOIB la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 23 d’abril de 2016 per la qual se suspèn temporalment la convocatòria de les proves esmentades pels motius que s’indiquen en la Resolució.
En el cas de l’avaluació individualitzada de sisè d’educació primària, la Conselleria d’Educació i Universitat, tenint en compte la situació política actual, considera adient comprovar el grau d’assoliment dels objectius de l’etapa i d’adquisició de la competència lingüística, la competència matemàtica i les competències bàsiques en ciència i tecnologia, partint dels resultats recollits pels professors a partir dels processos d’avaluació contínua i de les proves que, internament, hagin pogut dur a terme els centres.
Tenint en compte tot el que s’ha exposat, la Conselleria d’Educació i Universitat estableix un model d’informe final d’educació primària, que inclou, per a cada alumne, la informació referida a l’adquisició dels objectius proposats en aquesta etapa educativa. La finalitat d’aquests informes és aportar informació referida a cada alumne al centre on s’hagin de seguir els estudis d’educació secundària, a més d’ajudar els alumnes a millorar el seu aprenentatge.
Així mateix, es crea una comissió externa per validar els resultats finals de les avaluacions individuals i internes, que preveu la normativa vigent i que actualment apliquen els centres als alumnes de sisè d’educació primària.
Fonaments de dret
1. El Decret 145/2000, de 3 de novembre, de creació de l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE), que confereix a aquest organisme, en el marc de l’avaluació del sistema educatiu de les Illes Balears, la funció d’elaborar sistemes d’avaluació per als diferents ensenyaments, regulats per la normativa vigent.
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (LOE), modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), especialment l’article 21.
3. L’article 144 de la LOMCE, que estableix que les administracions educatives són les responsables del disseny, l’aplicació i la correcció de l’avaluació final de l’educació primària. Així mateix, tant la LOMCE com el Reial decret 126/2014, que regula el currículum bàsic de l’educació primària, defineixen l’avaluació en aquesta etapa com a contínua i global, i remarquen en diverses ocasions que ha de tenir en compte el progrés dels alumnes en el conjunt de les àrees del currículum. A més, aquest Decret també obliga a garantir als alumnes el dret a una avaluació objectiva i que la seva dedicació, esforç i rendiment siguin valorats i reconeguts amb objectivitat.
4. El Decret 32/2014, de 18 de juliol, pel qual s’estableix el currículum de l’educació primària a les Illes Balears.
5. Pel que fa al Reial decret 1058/2015, de 20 de novembre, pel qual es regulen les característiques generals de les proves d’avaluació final d’educació primària, cal tenir en consideració que el Tribunal Constitucional ha admès a tràmit el conflicte positiu de competència contra els articles 4 i 7 d’aquest Reial decret promogut pel Govern de Catalunya, la qual cosa ha implicat la suspensió de la tramitació del recurs interposat contra aquest Reial decret, entre altres institucions, per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears davant el Tribunal Suprem.
Per tot això, a fi que els informes finals d’educació primària es puguin elaborar amb la màxima garantia i els resultats tenguin la millor repercussió i efectes en els alumnes d’aquesta comunitat, i d’acord amb l’article 33 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la proposta del director general de Planificació, Ordenació i Centres, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Informe final d’educació primària
Es disposa que s’emplenin els informes finals d’educació primària dels alumnes de sisè d’aquesta etapa educativa del curs 2015-2016 d’acord amb el model que s’estableix en aquesta Resolució i les instruccions corresponents que es dictin.
Segon
Contingut de l’informe final d’educació primària
Els centres han d’elaborar un informe final individual per a cada alumne de sisè d’educació primària, en el qual s’han de fer constar, entre altres aspectes, el grau d’adquisició de la competència en comunicació lingüística en les llengües catalana, castellana i anglesa, de la competència matemàtica i de les competències bàsiques en ciència i tecnologia, a més del grau d’assoliment dels objectius de l’etapa.
Aquest informe, que ha de formar part de l’historial acadèmic de l’alumne, s’ha de lliurar als pares o tutors de l’alumne i se n’ha d’enviar una còpia al centre d’educació secundària on continuarà els estudis.
El model d’aquest informe es generarà a través del GestIB i la Conselleria d’Educació i Universitat remetrà als centres educatius les instruccions oportunes per poder dur a terme aquest procés.
Els centres privats que no utilitzin el GestIB han d’elaborar l’informe d’acord amb el model que figura en l’annex d’aquesta Resolució. Els informes dels alumnes han de restar a disposició del Departament d’Inspecció Educativa.
Tercer
Comissió Externa de Valoració
Es crea una comissió externa de valoració dels informes finals d’educació primària, integrada per representants del Departament d’Inspecció Educativa i de l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu, amb la finalitat de validar els resultats de les avaluacions individuals i internes dels alumnes de sisè d’educació primària.
Aquesta Comissió està formada pels membres següents: el cap del Departament d’Inspecció Educativa, que n’és el president, els inspectors coordinadors de cada demarcació territorial d’inspecció i dos membres de l’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears, un dels quals ha d’actuar de secretari.
Les funcions de la Comissió són supervisar i validar els informes finals d’educació primària que hagin elaborat els centres, a partir dels quals s’ha de redactar un informe que reculli el grau d’assoliment de cada una de les competències i dels objectius de l’etapa referit al conjunt d’alumnes de les Illes Balears.
Quart
Atorgament de facultats
Es faculta el director general de Planificació, Ordenació i Centres perquè dicti les instruccions necessàries per poder dur a terme el que s’estableix en aquesta Resolució. Aquestes instruccions s’han de trametre a tots els centres públics i privats i s’han de publicar a la pàgina web de l’IAQSE (iaqse.caib.es).
Cinquè
Revocació de resolucions
Es revoquen i es deixen sense efecte la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 7 d’abril de 2016 per la qual es convoquen les proves d’avaluació individualitzada del curs 2015-2016 als alumnes de tercer i sisè cursos d’educació primària a la comunitat autònoma de les Illes Balears i la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 23 d’abril de 2016 per la qual se suspèn la convocatòria de les proves esmentades.
Sisè
Publicació en el BOIB
Es disposa la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 12 de maig de 2016
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March i Cerdà
ANNEX
[Dades identificatives del centre]
INFORME FINAL D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA
|
1. Dades personals |
|
▪ Alumne/a: Data de naixement: Adreça: Telèfon: ▪ Dades de la mare / tutora Nom i llinatges: Adreça: Telèfon: ▪ Dades del pare / tutor Nom i llinatges: Adreça: Telèfon: ▪ Nacionalitat: ▪ Centre de destinació: |
|
2. Actituds i hàbits |
|
▪ Compleix les normes: Sempre / Quasi sempre / De vegades / Mai ▪ Té un comportament correcte dins l’aula: ▪ Demana ajuda si en necessita: ▪ Duu el material a classe: ▪ És correcte amb els companys: ▪ És correcte amb els professors: ▪ Expressa sentiments, desitjos i opinions: ▪ Fa les feines encomanades: ▪ Llegeix de forma habitual: ▪ Manifesta una imatge positiva de si mateix: ▪ Ordena i organitza la feina: ▪ Participa en les activitats que es proposen: ▪ Ritme d’aprenentatge: Molt lent / Lent / Adequat / Ràpid / Molt ràpid ▪ Té cura del material: ▪ Treballa bé en equip: |
|
3. Consecució d’objectius |
|
▪ Ciències socials - El món que ens envolta: Insuficient / Suficient / Bé / Notable / Excel·lent - Viure en societat: - Les empremtes del temps: ▪ Ciències naturals - L’ésser humà i la salut: - Els éssers vius: - Matèria i energia: - Tecnologia, objectes i màquines: ▪ Educació artística - Educació audiovisual: - Expressió artística: - Dibuix geomètric: - Escolta: - Interpretació musical: - La música, el moviment i la dansa: ▪ Educació física - El cos: imatge i percepció: - Habilitats motrius: - Activitats físiques, artístiques i expressives: - Activitat física i salut: - Jocs i activitats esportives: ▪ Llengua castellana i literatura - Comprensió escrita: - Comprensió oral: - Expressió escrita: - Expressió oral: ▪ Llengua catalana i literatura - Comprensió escrita: - Comprensió oral: - Expressió escrita: - Expressió oral: ▪ Llengua estrangera - Comprensió escrita: - Comprensió oral: - Expressió escrita: - Expressió oral: ▪ Matemàtiques - Processos, mètodes i actituds matemàtiques: - Nombres: - La mesura: - Geometria: - Estadística i probabilitat: ▪ Valors socials i cívics - La identitat i la dignitat de la persona: - La comprensió i el respecte a les relacions interpersonals: - La convivència i els valors socials: ▪ Religió catòlica - Adquisició de conceptes: - Recerca d’informació, ús i interpretació de fonts bíbliques: - Reflexió crítica: |
|
4. Grau d’assoliment de les competències clau Insuficient / Suficient / Bé / Notable / Excel·lent |
|
▪ Competència en comunicació lingüística en llengua castellana: ▪ Competència en comunicació lingüística en llengua catalana: ▪ Competència en comunicació lingüística en llengua estrangera: ▪ Competència matemàtica: ▪ Competències bàsiques en ciència i tecnologia: ▪ Competència digital: ▪ Competències socials i cíviques: ▪ Competència per aprendre a aprendre: ▪ Sentit d’iniciativa i esperit emprenedor: ▪ Consciència i expressions culturals: |
|
5. Grau d’assoliment global dels objectius de l’etapa: Insuficient / Suficient / Bé / Notable / Excel·lent
|
|
6. Observacions: Qualsevol observació que el tutor o la tutora cregui convenient
|
____________, __ d_______ de 20__
El tutor / La tutora Vist i plau
El director / La directora
[Signatura] [Signatura]
[Segell del centre]
[Nom i llinatges del tutor o tutora] [Nom i llinatges del director o directora]