Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSPARÈNCIA, CULTURA I ESPORTS

Núm. 5285
Resolució de la consellera de Transparència, Cultura i Esports per la qual s’aprova el model de declaració responsable en l’àmbit de les activitats de temps lliure infantils i juvenils que s’han de desenvolupar a l’illa de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets 

1. L’article 49 de la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, regula el règim de comunicació de les activitats de temps lliure que es desenvolupin a les Illes Balears, mitjançant la presentació d’una declaració responsable. L’apartat 4 d’aquest precepte disposa que la declaració es pot fer en els models normalitzats que s’han de posar a l’abast de les persones interessades. 

2. L’apartat 4 de l’article 6 del Decret 18/2011, d’11 de març, pel qual s’estableixen els principis generals que regeixen les activitats de temps lliure infantils i juvenils que es desenvolupin a l’àmbit territorial de les Illes Balears, determina que la declaració responsable s’ha de fer mitjançant impresos normalitzats que el consell insular corresponent ha de tenir permanentment publicats i actualitzats, i s’han de presentar en la forma prevista en l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 

3. Mitjançant la Resolució de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 19 de maig de 2011 per la qual s'adopten mesures provisionals durant la tramitació del procediment de modificació del Decret 18/2011, es va aprovar el model declaració responsable per al desenvolupament d’activitats de temps lliure a Mallorca, de conformitat amb el que  allò estableix l’apartat 14 de l’article 17 de la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d’atribució de competències als consells de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure, que especifica que correspon al Govern, dins l’àmbit de l’illa de Mallorca, la titularitat i l’exercici de les potestats específiques atribuïdes a la resta de consells insulars.

4. Amb posterioritat a aquesta Resolució, l’apartat 5 de l’article 13 de la Llei orgànica 1/1996, de protecció jurídica del menor, modificada per la Llei 26/2015 i per la Llei 45/2015, de voluntariat, exigeix l'obligació d'aportar certificats negatius del Registre Central de Delinqüents Sexuals a totes les persones professionals i voluntàries que treballen en contacte habitual amb menors. 

5. L’apartat 3 de l’article 9 del Reial decret 1110/2015, d’11 de desembre, pel qual es regula el Registre Central de Delinqüents Sexuals, estableix el procediment per sol·licitar aquests certificats i disposa que les persones d’origen estranger o que tinguin una altra nacionalitat han d’aportar, a més, un certificat negatiu de condemnes penals, expedit per les autoritats del seu país d'origen o d'on siguin nacionals, respecte dels delictes relacionats en l'apartat 1 de l'article 3 del Reial decret esmentat. 

6. Amb vista a incorporar aquesta nova obligació per a les activitats de temps lliure que es fan a Mallorca, és necessari actualitzar el model de declaració responsable per a la comunicació d’aquestes activitats. 

Fonaments de dret 

1. El capítol V del títol IV de la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, modificada per la Llei 12/2010, de 12 de novembre, de modificació de diverses lleis per a la transposició a les Illes Balears de la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis en el mercat interior (BOIB núm. 171, de 25 de novembre de 2010) i pel Decret llei 10/2012, de 31 d’agost, pel qual es modifica el Decret llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques, i s’estableixen mesures addicionals per garantir l’estabilitat pressupostària i fomentar la competitivitat, que regula les activitats de temps lliure infantil i juvenil. 

2. El Decret 18/2011, d’11 de març, pel qual s’estableixen els principis generals que regeixen les activitats de temps lliure infantils i juvenils que es desenvolupin a l’àmbit territorial de les Illes Balears.

3. La Llei orgànica 1/1996, de protecció jurídica del menor, modificada per la Llei 26/2015 i per la Llei 45/2015, del voluntariat, la qual estableix l'obligació que s'aportin certificats negatius del Registre Central de Delinqüents Sexuals per a totes les persones professionals i voluntàries que treballen en contacte habitual amb menors.

4. L’apartat 3 de l’article 9 del Reial decret 1110/2015, d’11 de desembre, pel qual es regula el Registre Central de Delinqüents Sexuals, estableix el procediment per sol·licitar aquests certificats i disposa, a més, que  les persones d’origen estranger o que tinguin una altra nacionalitat, han d’aportar, a més, un certificat negatiu de condemnes penals, expedit per les autoritats del seu país d'origen o d'on siguin nacionals, respecte dels delictes relacionats en l'apartat 1 de l'article 3 del Reial decret esmentat. 

5. L’apartat 10 d de l’article 2 del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, disposa que la Conselleria de Transparència, Cultura i Esports, mitjançant la Direcció General d’Esports i Joventut, exerceix les competències relatives a la participació i les associacions juvenils, a la coordinació de polítiques de joventut i a l’anàlisi i l’estudi de la realitat dels joves. 

6. L’apartat 14 de l’article 17 de la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d’atribució de competències als consells de Menorca i d’Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure, el qual especifica que correspon al Govern de les Illes Balears, dins l’àmbit de l’illa de Mallorca, la titularitat i l’exercici de les potestats específiques atribuïdes a la resta de consells insulars. 

Per tot això, dict la següent 

RESOLUCIÓ

1. Aprovar el model de declaració responsable i el quadre de l’equip dirigent que han de subscriure les entitats i persones interessades a desenvolupar activitats de temps lliure infantil i juvenil a Mallorca, que s’adjunten com a annexos 1 i 2, respectivament.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

Interposició de recursos 

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Transparència, Cultura i Esports en el termini d’un mes comptador des de l’endemà haver-se publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

   

Palma, 3 de maig de 2016

  

La consellera de Transparència, Cultura i Esports

Ruth Mateu Vinent

 

ANNEX 1
Declaració responsable en l’àmbit de les activitats de temps lliure infantils i juvenils que s’han de desenvolupar a l’illa de Mallorca

 (Aquesta declaració s’ha de presentar en el període de quinze dies naturals previs a l’inici de l’activitat)

Dades de la persona o de l’entitat que promou l’activitat

Nom i llinatges o

raó social

 

NIF/CIF

 

Adreça

 

CP

 

Població

 

Telèfon

 

Fax

 

Persona responsable

 

Adreça electrònica

 

Dades de l’activitat

Tipus d’activitat*

 

Segons l’article 10 del Decret 18/2011, d’11 de març, classificau aquesta activitat:

Activitat ordinària

(     ) 

NO

(     ) 

Activitat extraordinària

(     ) 

NO

(     ) 

Activitat extraordinària d’aventura o d’esports de risc (recordau la formació que s’exigeix a les persones que han de supervisar i assumir la responsabilitat tècnica d’aquestes activitats, segons l’article 17 del Decret 18/2011)

(     ) 

NO

(     ) 

Durada

De dia

 

a dia

(     ) 

Horari

(     ) 

Nombre de participants

 

Edat

 

Lloc de l’activitat

 

Adreça

 

Localitat

 

Municipi

 

Persona propietària

 

*Acampada; camp de treball, de voluntariat o d’aprenentatge; escola d’estiu, urbana o de vacances; colònia; granja escola; aula de natura, marxa per etapes; casal o centre infantil o juvenil de temps lliure; altres (especificau-ho). 

Documents que, si escau, heu de presentar amb aquesta declaració responsable: 

  • En el cas que l’activitat es faci en un lloc de difícil localització (finques, platges,etc.), un croquis o la descripció exacta del camí per accedir-hi des del poble més proper.
  • En el cas de la marxa per etapes, un croquis de l’itinerari amb l’ordre cronològic de tots els municipis per on passareu i la ubicació exacta dels llocs on dormireu.
  • En el supòsit d’acampades superiors a un mes en el mateix lloc, una memòria ambiental. 

Dades del director o la directora de l’activitat

Nom i llinatges

 

Telèfon 1

 

Telèfon 2

 

DECLARAM

1. Que totes les dades esmentades són certes. 

2. Que l’activitat compleix els requisits que estableix el Decret 18/2011, d’11 de març, pel qual s’estableixen els principis generals que regeixen les activitats de temps lliure infantils i juvenils que es desenvolupin a l’àmbit territorial de les Illes Balears; que disposam de la documentació que ho acredita i que ens comprometem a mantenir el compliment d’aquests requisits durant el temps que mantinguem l’activitat. Així mateix, ens comprometem a comunicar a la Direcció General d’Esports i Joventut qualsevol canvi que es pugui produir en les dades d’aquesta comunicació. 

3. Que sabem que, en el supòsit que es comprovi la inexactitud o la falsedat de les dades essencials facilitades a l’Administració, això pot donar lloc a la suspensió de l’activitat o de l’exercici del dret afectat, amb l’audiència prèvia a les persones interessades, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que se’n derivin. En concret, en el moment d’iniciar l’activitat de temps lliure en qüestió disposarem de la documentació i dels requisits legalment establerts que s’indiquen a continuació: 

  • Autorització de la persona propietària del terreny o de l’edifici que s’ocupa.
  • Projecte educatiu, que ha de contenir una relació de les activitats de contingut educatiu, ecològic, esportiu o recreatiu que s’han de dur a terme, els objectius i els mitjans amb què es compta, una avaluació dels riscs de les activitats i una descripció de les mesures preventives dels riscs que es puguin originar.
  • Actuacions o normes bàsiques que s’han de seguir en cas d’emergència. Segons el grau de dificultat i el risc en el desenvolupament, segons l’edat, la destresa necessària i la formació prèvia dels infants i dels joves a qui va adreçada, el projecte ha d’incloure una avaluació de riscs de l’activitat i també una descripció de les mesures preventives dels riscs que se’n deriven.
  • Autorització de participació en l’activitat, que ha de lliurar la persona que té la pàtria potestat, la tutela o la curatela de cada participant menor d’edat.
  • Llista de participants amb indicació del nom, l’edat, les adreces i els telèfons.
  • Pòlissa d’assegurança d’assistència i d’accidents per als participants (inclosos el director o la directora, els monitors i altre personal participant, en pràctiques o no) en les activitats corresponents, que cobreixi, com a mínim, les despeses de curació, fins a 900,00 euros per víctima, i un capital mínim per víctima de 3.000,00 euros en cas de mort i de 6.000,00 euros en cas d’invalidesa, excepte que una altra normativa que desplegui les activitats que es puguin qualificar de risc estableixi quanties superiors. A la pòlissa s’hi han de reflectir per escrit totes les activitats extraordinàries que s’ofereixen. La pòlissa d’assegurança d’accidents personals s’ha de mantenir en vigor durant tot el temps de prestació de l’activitat.
  • Pòlissa vigent d’assegurança de responsabilitat civil per atendre el risc de danys personals i materials, o els desperfectes que el desenvolupament de l’activitat pugui ocasionar, que ha de preveure uns límits mínims de 150.000,00 euros per víctima i de 600.000,00 euros per sinistre. Aquesta pòlissa ha de ser vigent durant tot el temps de prestació de les activitats.
  • Permís de l’administració competent en el supòsit que es vulgui fer foc a la zona en què es dugui a terme l’activitat.
  • Fotocòpia que acredita la formació o les titulacions de l’equip dirigent.
  • Relació amb els noms i cognoms, documents nacionals d’identitat o equivalents i indicació de la titulació de l’equip dirigent de l’activitat de temps lliure, inclòs el personal amb el carnet de socorrista que expedeix la Conselleria de Salut i Consum, per al supòsit d’activitats que es desenvolupin en el mar o en la piscina i la normativa general d’aplicació no n’exigeixi (vegeu-ne equip dirigent —annex 2).
  • Certificats de cada una de les persones integrants de l’equip dirigent de no estar inscrites en el Registre Central de Delinqüents Sexuals, regulat pel Reial Decret 1110/2015, d’11 de desembre (BOE núm. 312, de 30 de desembre) i, en el cas de persones d’origen estranger o que tenguin una altra nacionalitat, certificacions negatives, a més, de condemnes penals expedit per les autoritats del seu país d'origen o d'on siguin nacionals respecte dels delictes relacionats en l'apartat 1 de l'article 3 del Reial decret esmentat.  

____________________, ____ d  ____________ de 20__ 

La persona promotora o responsable de l’entitat

 

 

(signatura)        

El director / La directora de l’activitat

 

 

  (signatura)

D’acord amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades, us informam que les dades personals que ens proporcionau figuraran en la nostra bases de dades. A aquest efecte, us comunicam que teniu dret a accedir a la informació que us afecta, rectificar-la, si és errònia, cancel·lar-la o oposar-vos que s’empri per a altres finalitats. Per exercir aquests drets, us heu d’adreçar per escrit a la Direcció General d’Esports i Joventut (c/ de l’Uruguai, s/n (Palma Arena) 07010 Palma).

 

 

ANNEX 2
Equip dirigent
 

 

Nom i llinatges

NIF

Titulació (*)

Escola de formació

Director / Directora de l’activitat

 

 

 

 

Resta de l’equip dirigent

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

(*) S’ha d’indicar si es troba en període de pràctiques. 

S’ha de marcar el que correspongui

NO

NO ES PROCEDENT

1. Es duen a terme activitats en la piscina.

 (     )

 (     )

 (     )

2. Es duen a terme activitats en la platja.

 (     )

 (     )

 (     )

3. La piscina disposa d’un socorrista propi de la instal·lació.

(     ) 

 (     )

 (     )

4. La platja disposa d’un socorrista propi.

 (     )

(     ) 

 (     )

La piscina no disposa d’un socorrista propi, la persona titulada que en farà és: _______________________________________________, NIF ____________________

La platja no disposa d’un socorrista propi, la persona titulada que en farà és: ________________________________________________, NIF ____________________

La persona promotora o responsable de l’entitat                                                      El director / La directora de l’activitat

(signatura)                                                                                                                                               (signatura) 

 

Nom i llinatges

NIF

Titulació (*)

Escola de formació

Resta de l’equip dirigent

11

 

 

 

 

12

 

 

 

 

13

 

 

 

 

14

 

 

 

 

15

 

 

 

 

16

 

 

 

 

17

 

 

 

 

18

 

 

 

 

19

 

 

 

 

20

 

 

 

 

21

 

 

 

 

22

 

 

 

 

23

 

 

 

 

(*) S’ha d’indicar si es troba en període de pràctiques. 

 

S’ha de marcar el que correspongui

NO

NO ES PROCEDENT

5. Es duen a terme activitats en la piscina.

 (     )

 (     )

 (     )

6. Es duen a terme activitats en la platja.

 (     )

 (     )

 (     )

7. La piscina disposa d’un socorrista propi de la instal·lació.

 (     )

(     ) 

 (     )

8. La platja disposa d’un socorrista propi.

 (     )

 (     )

 (     )

La piscina no disposa d’un socorrista propi, la persona titulada que en farà és: _______________________________________________, NIF ____________________

La platja no disposa d’un socorrista propi, la persona titulada que en farà és: ________________________________________________, NIF ____________________ 

La persona promotora o responsable de l’entitat                                                                  El director / La directora de l’activitat

 

(signatura)                                                                                                                                               (signatura)