Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SON SERVERA
Núm. 5126
Aprovació definitiva del Reglament orgànic
Versió PDF
Reglament orgànic de l’Ajuntament de Son Servera
Atès l'edicte publicat en el Butlletí Oficial dels Illes Balears (BOIB) núm. 40, de data de 29 de març de 2016, en relació a l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Son Servera, en sessió ordinària de dia 17 de març de 2016, el qual va aprovar inicialment el Reglament orgànic de l’Ajuntament de Son Servera (Illes Balears).
Atès l’informe d’impacte de gènere de l’Institut Balear de la Dona de data de 7 d’abril de 2016 (RME 2225, d’11 d’abril de 2016).
Atès que el passat dia 3 de maig de 2016, s' exhaurí el termini per a la presentació de reclamacions, sense que se n’hagi presentat cap, de reclamació, s'eleva a definitiu l'acord ressenyat objecte del present, el que queda íntegrament de la següent forma:
REGLAMENT ORGÀNIC DE L’AJUNTAMENT DE SON SERVERA
TÍTOL PRELIMINAR
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
L’Ajuntament de Son Servera està integrat per la persona que ostenta la Batllia i els regidors i regidores, elegits conforme a la legislació vigent.
Article 2
1.- L’organització i el funcionament de l’Ajuntament de Son Servera estan regits per les disposicions d’aquest Reglament Orgànic, en tot allò que no contradigui el que estableix la legislació bàsica de l’Estat dictada a l’empara de l’article 149.1, 18è, de la Constitució espanyola de 27 de desembre de 1978.
2.- La legislació que dicti la comunitat autònoma de les Illes Balears en matèria d’òrgans complementaris als de caràcter obligatori serà supletòria de les disposicions del present Reglament Orgànic.
3.- En defecte de legislació expressa, s’aplicarà, per aquest ordre, la legislació comuna i els principis generals del dret, amb especial atenció a les normes de funcionament democràtic.
TÍTOL 1
Del Batle o Batlesa I els Regidors i Regidores
Capítol I
Norma general
Article 3
Les disposicions del present títol s’aplicaran a les persones que elegides com a Batle i/o Batlessa als i als regidors i regidores de l’Ajuntament de Son Servera.
Capítol II
Drets dels regidors i regidores
Article 4
Les persones regidores , atès el seu càrrec, tenen dret als honors, prerrogatives i distincions que estableixi la llei de l’Estat o de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Article 5
Les persones regidores tenen dret a assistir amb veu i vot a les sessions de l’Ajuntament Ple i a les dels altres òrgans col·legiats dels quals formin part.
Article 6
Les persones regidores tenen dret a percebre la retribució que acordi el Ple de la corporació, tant quan desenvolupin les funcions del seu càrrec amb dedicació exclusiva com amb dedicació parcial, d’acord amb la llei.
Article 7
Les persones regidores que no tenguin dedicació exclusiva ni parcial podran percebre assistències per la concurrència efectiva a les sessions dels òrgans col·legiats de que formin part, amb la quantia i les condicions que estableixi l’Ajuntament Ple.
Totes els regidors i regidores tenen dret a dret a percebre indemnització de les despeses efectives ocasionades en l’exercici del seu càrrec, d’acord amb la llei.
Article 8
La quantia de les retribucions i indemnitzacions a què fan referència els dos articles anteriors s’assenyalarà cada any i es consignarà al pressupost municipal.
Llur quantia total no podrà excedir els límits que s’estableixin amb caràcter general.
Article 9
1.- Totes les persones membres de la corporació tenen dret a obtenir del batle tots els antecedents, dades i informacions que posseeixin els serveis de la corporació i siguin necessaris per al desenvolupament de les seves funcions. Sempre que sigui possible es facilitarà la informació mitjançant les noves tecnologies: fotocòpies, cd, internet, e-mail, etc., per garantir un estudi més exhaustiu i detingut dels temes a tractar.
2.- La petició d’accés a les informacions es concedirà per silenci ad silenci administratiu si el batlle o batlessa no dicta resolució o acord denegatori en el termini de cinc dies hàbils comptadors des de la data de la sol·licitud.
3.- En tot cas, la denegació de l’accés a la documentació informativa s’haurà de fer a través de resolució d’acord motivat.
Capítol III
Deures dels regidors i regidores
Article 10
Les persones regidores, en haver pres possessió del seu càrrec, estaran obligats al compliment estricte dels deures i obligacions que els són inherents, principalment els d’assistir a les sessions dels òrgans col·legiats dels quals formin part.
Article 11
La no-assistència injustificada a les sessions dels òrgans col·legiats i l’incompliment reiterat de les obligacions que se’ls hagin atribuït, facultaran el batle per a la imposició de sancions en els termes que determini la llei de la comunitat autònoma de les Illes Balears o, en tot cas, la de l’Estat.
Article 12
1.- Totes les persones regidores estan obligades a formular, abans de la presa de possessió, declaració dels seus béns i de les activitats privades que els proporcionin o els puguin proporcionar ingressos econòmics, o afectin l’àmbit de competències de la corporació.
2.- Així mateix, hauran de formular declaració de les variacions que es produeixin al llarg del mandat en el termini d’un mes des de que es produeixin.
Article 13
Sota la direcció de la secretaria de la corporació, el qual en té encomanada la custòdia, es constitueix el Registre d’Interessos de l’Ajuntament de Son Servera, on s’inscriuran les declaracions i variacions que formulin els membres de la corporació a les quals fa referència l’article anterior.
TÍTOL 2
DELS GRUPS MUNICIPALS
Article 14
1.- Les regidores i regidors en nombre inferior a dos podran constituir un grup polític municipal.
2.- No poden constituir inicialment grup separat regidors i regidores pertanyents al mateix partit polític, ni aquells que pertanyin a coalicions, federacions o agrupacions que com a tal hagin concorregut a les eleccions municipals.
Article 15
1.- Els regidors i regidores que no s’integrin en un grup polític municipal i aquells que se’n donin de baixa constituiran el Grup Mixt, que podrà estar integrat per un sol membre, i que necessàriament mantindrà aquesta denominació.
2.- Cap persona regidora no podrà pertànyer simultàniament a més d’un grup polític municipal.
3.- Durant el mandat de la corporació, els regidors i regidores podran constituir nous grups municipals o integrar-se en grups distints d’aquell al qual s’integraren inicialment, complint l’establert en l’article 14.1 del present Reglament si són dos o més regidors, o complint l’article 15.1 si es tracta d’un sol regidor.
Article 16
En iniciar el mandat de la corporació, els grups polítics municipals es constituiran per mitjà d’escrit dirigit a Batlia i subscrit per tots els seus integrants, el qual es presentarà a la secretaria de la corporació en el termini de cinc dies hàbils següents a la constitució de l’Ajuntament. Si al llarg del mandat es constituïssin nous grups municipals, aquests ho farien per mitjà d’escrit dirigit a secretaria de la corporació, com a mínim cinc dies abans del primer ple ordinari posterior a la constitució del nou grup municipal.
Article 17
1.- Cada grup municipal designarà una persona portaveu que el representarà en les seves relacions amb tots els òrgans municipals. Cada grup també podrà designar una persona portaveu suplent.
2.- les persones portaveus dels grups municipals constitueixen la Junta de portaveus, presidida pel batlle o batllessa , o tinent de batlle o batlessa en qui delegui.
3.- Els acords de la Junta de portaveus s’adoptaran per vot ponderat. Correspondrà a cada persona portaveu un nombre de vots igual al nombre de regidors del grup municipal que representa. En cas d’empat decidirà la presidència fent ús del vot de qualitat.
4.- Els acords de la Junta de portaveus no tindran efectes vinculants per als òrgans decisoris municipals.
5.- Correspon a la Junta de Portaveus:
a) Qualsevol informació que pugui ser d’interès per el municipi
b) Tractar qualsevol qüestió relacionada amb el funcionament de les sessions del Ple i de l’Ajuntament.
6.- La Junta de Portaveus es reunirà com a mínim un cop cada dos mesos, mitjançant la convocatòria prèvia del batle o batlessa amb quaranta vuit hores d’antelació.
Article 18
De la constitució dels grups polítics municipals i llurs integrants i portaveus, hom se n’assabentarà en la primera sessió de l’Ajuntament Ple que se celebri, després de la presentació dels corresponents escrits.
Article 19
Quan per cobrir una baixa es produeixi la incorporació d’un regidor o regidora a L’Ajuntament, aquest disposarà d’un termini de cinc dies hàbils comptadors a partir de la sessió del ple en què assumeixi plenament el seu càrrec per integrar-se en algun grup constituït, de nova constitució o passar a formar part del Grup Mixt, sempre que acompleixi els articles 14 o 15 del present Reglament, la qual cosa acreditarà per mitjà d’escrit signat per ell i per la persona portaveu del grup en què s’integri, i presentat a la secretaria de la Corporació.
Article 20
1.- El Ple de la corporació podrà assignar als grups polítics municipals, des del moment de la seva constitució, una dotació econòmica que s’haurà de fixar als pressuposts anuals. Aquesta dotació tindrà un component fix, idèntic per a cada grup, i un altre de variable en funció del nombre de regidors de cada grup, dins els límits que marca la Llei 11/1999, de 21 d’abril, en el seu article 73.3.
2.- Aquesta dotació econòmica es destinarà únicament a activitats pròpies del grup municipal i mai no es podrà destinar a pagar retribucions del personal de cap tipus, a la compra de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial ni a finançar entitats, grups, associacions o organitzacions diferents del grup municipal al qual va destinada.
3.- Cada grup portarà al dia la seva comptabilitat, i en seran titulars i responsables autoritzats, únicament, les persones membres del propi grup polític municipal.
4.- La persona portaveu de cada un dels grups municipals donarà compte de les despeses fetes a càrrec de la dotació econòmica del seu grup, sempre que el Ple ho sol·liciti, i especialment ho farà en el darrer ple ordinari de la legislatura. Si algun grup no hagués gastat la totalitat de la seva dotació econòmica, l’hauria de retornar a l’Ajuntament, en un termini de quinze dies naturals després d’haver presentat el compte en el ple.
Article 21
Els grups polítics municipals designaran, per mitjà d’escrit de la persona que és la portaveu dirigit al batlle o batllessa i presentat a la secretaria, els components que s’hagin d’integrar en els òrgans col·legiats complementaris.
Article 22
1.- Durant el mandat de la corporació, cada grup polític podrà variar els seus representants en els òrgans col·legiats per mitjà d’escrit de la persona que és la portaveu presentat en la forma prevista en l’article 21.
2.- Si a conseqüència de la baixa d’algun dels regidors o regidores en un grup polític, aquest quedés sense representació en un òrgan col·legiat complementari o en resultés substancialment alterada la representació, s’actuarà de la següent manera:
2.1. Si la baixa s’ha de cobrir per una altre persona integrant de de la mateixa llista electoral, la persona portaveu del grup podrà designar un/una representant provisional en l’òrgan col·legiat afectat, sense perjudici de la realització de les designacions definitives un cop incorporat la persona del nou regidor en la corporació.
2.2. Si la baixa s’escau per passar a un altre grup, el regidor o regidora que hagi motivat que el seu antic grup quedi sense representació hi causarà baixa automàticament, sense perjudici de la possibilitat de representar el nou grup en què hagi quedat integrat.
Article 23
1. Si la variació del nombre de components de cada grup polític municipal determinés, al llarg del mandat de la corporació, variacions substancials en la representativitat amb què han de comptar els òrgans col·legiats complementaris, en la primera sessió següent de l’Ajuntament Ple, sempre que no fos l’última prevista en el mandat de la corporació, podria modificar-se el nombre de representants de cada grup polític en els esmentats òrgans complementaris.
2. En un termini de quinze dies, els grups hauran d’adaptar les seves designacions de representants al nou nombre que els correspongui. Si no es produeix l’adaptació, la batllia podrà decretar lliurement el cessament de tots els representants que excedeixin el citat nombre, amb la qual cosa quedarien sense proveir les noves places designades.
Article 24
En la mesura de les possibilitats funcionals de l’Ajuntament, els grups polítics municipals disposaran d’un despatx o local per reunir-se i rebre visites dels ciutadans, amb la infraestructura necessària de mitjans materials i personals.
Article 25
Els grups polítics municipals podran fer ús de locals de la corporació per celebrar reunions o sessions de treball amb associacions per a la defensa dels interessos col·lectius, generals o sectorials de la població. Aquest ús mai no podrà interferir en el desenvolupament de l’acció municipal general.
TÍTOL 3
DE L’ORGANITZACIÓ DE L’Ajuntament
Capítol I
De l’Ajuntament Ple
Article 26
El Ple està integrat pel batlle o batllessa i els regidors i regidores de l’Ajuntament, una vegada que hagin estat designats per la Junta electoral i hagin pres formalment possessió del càrrec.
Article 27
El Ple de l’Ajuntament assumirà les atribucions que li atorga la Llei 7/85 i qualsevol altra disposició normativa i podrà delegar aquelles atribucions que siguin susceptibles de ser-ho, amb les condicions establertes pel propi Ple i d’acord amb les condicions que s’esmenten en aquest Reglament.
Article 28
El règim de funcionament del Ple municipal serà l’establert en la Llei 7/85, o d’altra normativa vinculant, i en el present Reglament.
Capítol II
Del batle o batlessa
Article 29
1. El batle o batllessa és el president /a de l’Ajuntament, la persona representant del poble i el cap del Govern municipal.
2. Com a president/a de l’Ajuntament, li correspon presidir tots els òrgans municipals de caràcter col·legiat.
3. Com a representant del poble, té la responsabilitat de representar i defensar els interessos d’aquest.
4. Com a cap del Govern municipal, el batlle o batllessa ha de dirigir i administrar els afers del municipi i ha de retre comptes d’aquest deure davant dels seus delegats, davant del Ple municipal i davant de la ciutadania en general.
Article 30
El batle o batlessa ha de ser tractat amb el respecte i els honors que corresponen a la representació que exerceix.
Article 31
1. Corresponen al batle o batlessa les atribucions atorgades per l’ordenament jurídic, i aquelles que s’esmenten en aquest Reglament, les quals exercirà directament o a través de delegació.
2. També són atribucions del batlle o batllessa , o dels seus delegats l’execució dels acords i resolucions dels òrgans col·legiats de govern de l’Ajuntament.
3. El batlle o batllessa té potestat per delegar les seves atribucions, en els termes que permet la Llei 7/85, i de revocar les delegacions amb plena llibertat. A les atribucions que atorgui el batlle o batllessa , s’hi aplicarà el règim de delegació d’atribucions previst en el present Reglament, sempre que en el Decret de delegació no es prevegi altre règim.
Article 32
1. Llevat de les ordres de direcció de caràcter menor, les decisions del batle o batlessa hauran d’ésser expressades formalment a través de decrets, dels quals retrà comptes en el ple ordinari següent a la seva emissió. Igualment seran comunicats a totes les persones que tinguin un interès directe en la decisió.
2. El batlle o batllessa haurà de trametre a Secretaria de la corporació una còpia de tots els decrets. Secretaria els foliarà i els desarà en un llibre que tindrà caràcter públic, i expedirà, en un termini de tres dies hàbils, les certificacions que els regidors i regidores o qualsevol persona ciutadana , amb interès directe, li demanin.
Article 33
El batle o batlessa publicarà les seves decisions o recomanacions a la població per mitjà de bans, i en donarà publicitat a través dels mitjans de comunicació locals, en els espais habilitats per a l’efecte i en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament; així mateix, també n’informarà a les persones membres de la corporació.
Capítol III
De la Junta de Govern Local
Article 34
1. Són atribucions del batlle o batllessa la determinació del nombre de membres de la Junta de Govern i el nomenament dels components. El batle o batlessa prendrà aquestes decisions per mitjà de decret, i n’informarà en la sessió ordinària de ple següent.
2. El nombre de membres de la Junta de Govern, al qual s’hi afegirà el batle o batlessa, no podrà excedir d’un terç del nombre total de regidors de dret de l’Ajuntament, desestimant-ne les fraccions.
3. El batlle o batllessa podrà destituir i nomenar membres de la Junta de Govern en qualsevol moment, sense altre requisit que comunicar-ho formalment a la persona afectada.
4. Els decrets de cessament i nomenament de membres de la Junta de Govern tindran efecte des del dia següent de la comunicació a la persona interessada, i també s’hauran de comunicar a la mateixa Junta i al Ple en la primera sessió ordinària.
Article 35
1. La Junta de Govern té l’atribució pròpia i intransferible d’assistir el batle o batlessa en l’exercici de les seves atribucions, i per a tal fi Batllia els informarà de les seves decisions.
La informació de tals decisions haurà de ser prèvia a la resolució d’aquestes en els casos en què l’assumpte tingui rellevància per qualsevol motiu.
2. La Junta de Govern tindrà les atribucions que li deleguin el batle o batlessa , el Ple i aquelles que reconegui la legislació.
Article 36
1. Les atribucions que el batlle o batllessa o el Ple municipal deleguin a la Junta de Govern es formalitzaran, respectivament, per decret i per acord adoptat per majoria simple.
2. El règim aplicable a l’exercici de les competències que altres òrgans hagin delegat a la Junta de Govern serà, si en la resolució de delegació no es disposa altra cosa, l’establert en la legislació administrativa general.
Article 37
En l’exercici de l’atribució d’assistir a la Batlia, la Junta de Govern podrà emetre informes o atorgar el vistiplau o el rebuig de totes les resolucions que Batlia presenti. L’atorgament del vistiplau suposarà la corresponsabilitat política davant del Ple municipal.
Article 38
Les resolucions adoptades per la Junta de Govern en aquelles matèries que altres òrgans de govern municipal els hagin delegat tindran els mateixos efectes que si les hagués resolt l’òrgan amb competència originari. No obstant això, i si no es disposa altra cosa en la resolució de delegació, la Junta de Govern tindrà la competència per revisar els acords presos per delegació.
Article 39
1. El batle o batlessa decidirà la convocatòria de la Junta de Govern.
2. El batle o batlessa formalitzarà l’ordre del dia de la Junta de Govern d’acord amb les propostes dels òrgans corporatius competents, prèvia instrucció de l’expedient que procedeixi.
3. Tan sols serà obligatòria la inclusió, en l’ordre del dia de la Junta, de l’aprovació de l’acta de la sessió anterior.
4. La convocatòria i l’ordre del dia es trametran als seus membres amb una antelació de dos dies hàbils. No serà necessari trametre’ls per escrit en els casos d’urgència, en què serà suficient la convocatòria oral o per qualsevol altre mitjà.
Article 40
1. Sessions deliberants són aquelles que es convoquen per debatre un o més d’un tema, però sense que es pugui prendre cap resolució de valor jurídic.
2. Són sessions resolutives les que es convoquen als efectes tant de debatre com de resoldre els punts de l’ordre del dia i aquells punts que es declarin urgents. Si no es diu altra cosa en la convocatòria, les sessions seran resolutives.
És imprescindible per a la validesa dels acords, la presència del secretari en el moment d’adoptar-los.
Article 41
1. Per a la vàlida constitució de la junta de govern local es requereix l’assistència de la majoria absoluta dels seus components. Si no existís quòrum, es constituirà en segona convocatòria, una hora desprès de la assenyalada per a la primera, essent suficient l’assistència de la tercera part dels seus membres i en tot cas un nombre no inferior a tres.
2. Les sessions de la Junta de Govern no són públiques.
3. Una vegada que la Junta de Govern s’hagi constituït amb el quòrum necessari i amb la presència del batlle o batllessa i de Secretaria es procedirà a debatre els punts de l’ordre del dia.
4. Els acords es prendran per majoria simple dels assistents i els membres tindran dret a fer constar el seu sentit del vot i les raons d’aquest en acta.
Article 42
Qualsevol membre de la Junta de Govern pot proposar l’adopció d’acords que no constin en l’ordre del dia, per raó d’urgència. L’apreciació de la urgència correspondrà a la majoria.
Article 43
De cada sessió resolutiva, Secretaria n’estendrà acta amb els requeriments i continguts establerts per a les actes del Ple. Una còpia de l’acta serà tramesa tant als regidors de la Junta de Govern Local, com a la resta de regidors en el termini de vuit dies naturals des de la celebració de la Junta.
Capítol IV
De les comissions informatives
Article 44
1. Les comissions informatives tenen la funció de debatre els assumptes que li encarregui el Ple municipal, el Batlle o Batllessa o presidència del Ple, i tenen el deure d’informar detalladament als grups polítics municipals respecte d’aquests com sigui possible, la síntesi de les actituds dels diversos grups. Seran integrants tots els regidors i regidores de la corporació o també ,prèvia decisió del plenari, es podrà escollir una representació ponderada .
2. Les comissions informatives, a més de tenir per objecte l’estudi, informe i consulta dels assumptes que han de ser sotmesos a la decisió del Ple o a la Junta de Govern Local, tindran també per objecte el seguiment de la gestió del batle, de la Junta de Govern i dels regidors que ocupin delegacions.
No obstant això, el Ple podrà crear òrgans específics per a aquestes funcions de seguiment i de control.
Article 45
El Ple, en sessió ordinària, determinarà, per acord, el nombre i especialitat de les comissions informatives.
Article 46
1. Al marge de les comissions informatives de caràcter estable i de la Comissió Especial de Comptes, el Ple podrà crear comissions informatives per a temes específics de caràcter temporal, l’objecte de les quals serà obtenir la informació sobre un tema i emetre el corresponent dictamen que sotmetrà a la decisió del Ple.
2. El procediment per a la creació i designació de les seves persones membres serà el que s’estableix en aquesta secció per a les comissions informatives generals, amb l’única especialitat que es dissoldran automàticament quan el Ple emeti el seu dictamen.
Article 47
1. Les comissions informatives tenen la funció de tractar i d’informar de tots els assumptes corresponents a les matèries assignades, abans del seu tractament en la sessió plenària municipal. Així mateix, el Ple no podrà tractar o acordar cap resolució que no hagi estat dictaminada per la corresponent comissió informativa, excepte en el cas que es voti prèviament la seva urgència.
2. Les comissions informatives també tindran la funció de tractar i d’informar dels assumptes que la batllia o la Junta de Govern els encomanin amb caràcter general o de forma puntual.
Article 48
1. El Ple, per acord ordinari, determinarà la composició de les comissions informatives, atesos els següents criteris:
a) Cada comissió estarà integrada de forma que cada grup municipal estigui representat. Cada grup polític assignarà els regidors i regidores corresponents per incorporar-s’hi.
b) Les persones portaveus de cada grup polític municipal proposaran al batlle o batllessa els noms dels membres de cada comissió informativa que li corresponen, en el termini de deu dies comptadors des que la Batlia els ho demani. Si la proposta no es produeix dins el termini esmentat, s’entendrà que el grup polític renuncia al seu dret de formar part de les comissions informatives.
2. La modificació del nombre o especialitat de les comissions informatives, i la variació de les persones que ho composen , es farà tot seguint el mateix procediment establert per a la seva determinació.
Article 49
1. El batle o batlessa és el president /a de les comissions informatives o, en tot cas, una persona membre de la Junta de Govern en qui delegui la presidència.
2. El batle o batlessa nomenarà, per decret, un president/a delegat/da o un regidor /a responsable de cada comissió informativa d’entre els membres d’aquesta.
3.La presidència , o en el seu cas el president delegat o regidor responsable, s’encarregarà de totes les atribucions pròpies de la presidència dels òrgans col·legiats i, sobretot, les atribucions de convocar les sessions, d’establir els ordres del dia, de dirigir els debats, de suspendre les sessions per raons d’ordre i d’executar els acords.
Article 50
1. Els dictàmens de les comissions informatives tenen caràcter preceptiu i no vinculant. Les normes de funcionament de les comissions informatives seran les generals establertes per al funcionament dels òrgans col·legiats en la legislació administrativa general i en aquest Reglament, sense perjudici que la pròpia comissió pugui establir normes complementàries per al seu funcionament.
2. En qualsevol cas, la iniciativa de convocar comissions informatives correspon a la presidència.
3. Les comissions informatives tenen el deure d’emetre dictàmens sobre els diferents assumptes, els quals hauran de ser objecte de votació dins la mateixa comissió, i s’acordaran per majoria. En cap cas, però, no podran prendre resolucions executives. Totes les persones membres de la comissió tenen el dret de proposta.
4. Les comissions informatives podran nomenar grups de treball de durada limitada per a la preparació i documentació dels assumptes de la seva competència.
5. El batlle o batllessa podrà convocar sessions conjuntes de dues o diverses comissions informatives o de grups de treball a efectes de tractar assumptes comuns.
6. La comissió informativa sol·licitarà al batle o batlessa el nomenament d’un secretari o secretària , d’entre les persones membres o d’entre les persones treballadores municipals, per estendre les actes de la comissió. Aquestes actes i els certificats emesos per Secretaria tan sols tindran valor de fe pública quan aquest secretari sigui també el general de la corporació. Els dictàmens i les observacions de la comissió informativa s’incorporaran en l’expedient administratiu del corresponent assumpte.
Article 51
En les sessions de les comissions informatives, tan sols podran assistir-hi els seus membres o, en tot cas, d’altres persones, entitats, autoritats, personal municipal o tècnics externs a l’Ajuntament sempre que la comissió els requereixi a efectes d’assistència tècnica, amb dret a veu, però no a vot.
Capítol V
De la comissió especial de comptes
Article 52
1. Una vegada a l’any i sempre abans de l’1 de juny, el Batle o Batlessa haurà de convocar a les persones integrants de la comissió a efectes de debatre els comptes generals del pressupost, els comptes de patrimoni i els comptes de valors independents i auxiliars del pressupost.
2. El Ple determinarà la composició de la comissió, tot respectant el dret de tots els grups polítics municipals de ser-hi presents.
Article 53
1. En la sessió constitutiva, el batle o batlessa , o el regidor/a delegat o responsable de l’àrea d’Hisenda haurà d’aportar els comptes , conjuntament amb la documentació complementària adient. Aquesta documentació restarà a disposició dels membres de la comissió a efectes de la seva anàlisi.
2. El president de la comissió convocarà les sessions que cregui adients a efectes d’adreçar tota la informació necessària als membres, i permetrà la participació de les autoritats municipals i del personal tècnic de l’Ajuntament necessaris per possibilitar un debat suficientment minuciós dels comptes.
3. Un cop la presidència entengui suficientment debatuts els comptes, convocar à la sessió de resolució, en la qual els diferents grups polítics municipals podran presentar propostes de dictamen a adoptar per la comissió, les quals seran votades.
4. Els comptes i el dictamen de la comissió especial de comptes s’exposaran al públic durant un termini de quinze dies, transcorregut el qual la comissió dictaminarà les eventuals reclamacions o observacions, esmenarà, en el seu cas, l’informe i elevarà les actuacions al Ple per a la seva resolució.
Article 54
La comissió especial de comptes, per majoria de les persones membres, podrà adoptar les següents resolucions, que vincularan als òrgans de govern municipal i als responsables tècnics de l’Ajuntament:
1. Requerir la documentació complementària.
2. Requerir la presència de les autoritats i dels responsables tècnics municipals relacionats amb els comptes que s’analitzen, als efectes d’aclarir dubtes.
El batle o batlessa podrà declinar la compareixença sempre que n’enviï un delegat en nom seu.
3. Requerir la correcció de defectes en els comptes tramesos als serveis corresponents.
Article 55
Per a tot allò no previst expressament en aquesta secció, es disposarà la normativa referent al règim general de funcionament d’òrgans col·lectius.
Capítol VI
Dels tinents de Batlia i els regidors /res delegats
Article 56.
1. Els tinents de batllia tenen la funció de substituir el batle o batlessa en cas de vacant, absència o malaltia, assumint les seves atribucions i prerrogatives.
Alhora seran els responsables dels actes de govern dictats durant la substitució.
2. Els regidors i regidores delegats tenen la funció de gestionar i proposar les decisions corresponents a l’àmbit de la delegació. Així mateix, podran rebre la totalitat de potestats que corresponen al batle o batlessa en una determinada matèria, fins i tot la facultat d’emetre actes administratius que afectin a terceres persones, amb les limitacions que per a les delegacions del batle s’estableixen en la Llei 7/1985.
Article 57
1. El batle o batlessa nomenarà, d’entre els membres de la Junta de Govern, els tinents de batllia que entengui adients, i determinarà l’ordre als efectes de la prelació en la seva substitució. El nomenament es comunicarà en la primera sessió ordinària de ple, a efectes de coneixement general.
2. El nomenament d’un regidor o regidora com a tinent de batle batllia requerirà, per ser eficaç, la seva acceptació. S’entendrà tàcitament acceptat si, en el termini de tres dies hàbils comptadors des de la notificació del nomenament, el regidor /a no ha presentat la renúncia expressa.
3. La pèrdua de la condició de tinent de batllia es produirà per renúncia expressa, per cessament disposat per la batllia o per la pèrdua de la condició de regidor o membre de la Junta de Govern. Els dos primers motius de cessament s’hauran de formular per escrit.
Article 58
1. El batle o batlessa podrà delegar en els regidors/res l’exercici d’aquelles atribucions pròpies que no s’esmenten com a indelegables en la Llei 7/1985.
2. L’acord de delegació s’haurà de formular per mitjà de decret de batllia, i contindrà l’àmbit dels assumptes que contempla la delegació, les potestats que es deleguen i les condicions específiques de l’exercici d’aquestes, si són diferents a les condicions generals establertes en aquest Reglament.
3. La delegació d’atribucions de la Batlia requerirà, per ser eficaç, l’acceptació del delegat pertinent, i s’entendrà acceptada tàcitament si, en el termini de tres dies hàbils comptadors des de la notificació de la resolució, el regidor no ha presentat davant de Batlia una renúncia expressa.
4. La condició de regidor /ra delegat i, consegüentment, l’eficàcia de la delegació es perdran pels següents motius: per renúncia expressa, per revocament disposat pel batle o batlessa , per pèrdua de la condició de regidor o de membre de la Junta de Govern, en els casos de les delegacions genèriques. Les dues primeres causes de cessament de la delegació hauran de formular-se per escrit.
5. El batle o batlessa haurà de comunicar, per a coneixement de tothom, el cessament de les delegacions en la primera sessió ordinària de ple.
Article 59
1. El batle o batlessa podrà delegar comeses específiques en qualsevol regidor o regidora.
2. Les delegacions per a comeses específiques podran abastar l’exercici de les competències corresponents a un projecte determinat. En aquest cas, l’eficàcia de la delegació restarà limitada al temps de gestió o execució del projecte.
Aquest tipus de delegacions podran contenir totes les potestats delegables de batllia , fins i tot l’atribució d’emetre actes administratius que afectin a terceres persones.
3. El batle o batlessa podrà fer delegacions de comeses específiques per a la gestió de determinats tipus d’assumptes sense limitació temporal. En aquest cas, les facultats delegades abastaran la direcció interna i la gestió dels assumptes corresponents. En cap cas, aquestes delegacions no podran contenir la facultat d’emetre actes administratius que afectin a terceres persones, facultat que restar à reservada al batle o al regidor amb delegació genèrica envers l’àrea corresponent.
Article 60
1. El batle o batlessa podrà delegar de manera genèrica les seves atribucions en les persones membres de la Junta de Govern, sense altres limitacions que aquelles que s’estableixen en la Llei 7/1985, quant a la relació de facultats indelegables.
2. Les delegacions genèriques faran referència a una o a diverses àrees o matèries determinades, i podran abastar la facultat de dirigir els serveis corresponents i de gestionar-los en general, fins i tot emetre llicències o d’altres actes administratius que afectin a terceres persones.
3. El batle o batlessa podrà fer delegacions genèriques sobre àrees determinades en els regidors i regidores membres de la Junta de Govern i, alhora, fer delegacions específiques en altres regidors per a la direcció o gestió d’assumptes determinats inclosos en les àrees esmentades. En aquest cas, el regidor/a amb delegació genèrica tindrà la facultat de supervisar l’actuació dels regidors amb delegacions per a comeses específiques de la seva àrea.
Article 61
1. Els regidors i regidores delegats respondran políticament davant del Ple municipal, per ells o de forma solidària amb el batle, de l’exercici de les facultats delegades.
2. Els regidors i regidores delegats hauran de comparèixer i retre comptes de la seva gestió a petició d’un terç dels membres del Ple i comissió informativa corresponent.
Article 62
Les prescripcions contingudes en aquesta secció seran aplicables a l’exercici de les competències delegades pels òrgans de govern municipal, sempre que en l’acord o resolució de delegació no s’emetin condicions específiques.
Article 63
1. Són delegables als òrgans de govern municipal totes les competències reconegudes per la Llei 7/1985, i que no es considerin expressament indelegables per aquesta Llei o per altra legislació d’aplicació obligatòria.
2. Els òrgans de govern i els regidors / res no podran, però, delegar en un tercer les competències o potestats rebudes en delegació per un altre òrgan municipal.
3. Si en la resolució de delegació no s’esmenta altra cosa, s’entendrà que la delegació contempla l’exercici, per part de l’òrgan delegat, de totes aquelles potestats, drets i deures referits a la matèria delegada que corresponen a l’òrgan que té reconeguda la competència originària, excepte aquelles potestats que resten indelegables d’acord amb la Llei 7/1985.
Article 64
Les delegacions d’atribucions del Ple es prendran per acord ordinari adoptat per majoria simple. El Ple podrà delegar matèries de gestió financera de les Bases d’execució del pressupost, i ho podrà fer en un regidor o en una comissió especial que el representi.
Article 65
Si no es disposa altra cosa, l’òrgan delegant conservarà les següents facultats de tutela en relació amb la competència delegada:
1. La prerrogativa de rebre informació detallada de la gestió de la competència delegada i dels actes o disposicions emesos en virtut de la delegació.
2. La facultat de resoldre els recursos que es puguin presentar en relació amb les resolucions emeses en l’àmbit de la competència delegada.
Article 66
Les competències s’entendran delegades pel temps que duri la legislatura, excepte quan l’acord de delegació estableixi expressament un altre termini, o que, de la naturalesa de la delegació, se’n derivi un termini clar.
TÍTOL 4
DEL FUNCIONAMENT DELS ÒRGANS MUNICIPALS
Capítol I
Dels òrgans de govern municipals
Article 67
1. Els òrgans de govern municipal d’aquest Ajuntament són: el Ple municipal, el batle o batllessa , la Junta de Govern, els tinents de batllia i regidors/res delegats, d’acord amb els termes establerts en la legislació.
2. També hi ha d’haver els següents òrgans complementaris: les comissions informatives, la comissió especial de comptes i els grups polítics municipals, així com la Junta de portaveus, d’acord amb els termes que s’estableixen en aquest Reglament.
3. Finalment, hi haurà els òrgans de gestió o de govern que l’Ajuntament pugui crear en l’exercici del dret d’autonomia organitzativa que empara la Constitució espanyola, la Llei 7/1985 i les lleis que dicti el Parlament de les Illes Balears en matèria de règim local, bé siguin íntegrament municipals o mixtes amb altres institucions.
Article 68
1. El batle o batlessa i els regidors i regidores integraran el Ple de l’Ajuntament de Son Servera, un cop la Junta electoral els hagi designats i hagin pres possessió del càrrec.
2. El Ple de l’Ajuntament assumirà les atribucions que li atorga la Llei 7/85 i qualsevol altra disposició normativa, i podrà delegar aquelles atribucions susceptibles de ser-ho, d’acord amb l’abast i condicions establerts pel Ple municipal i per aquest Reglament.
3. El règim de funcionament del Ple municipal serà l’establert en la Llei 7/1985, o d’altra normativa d’aplicació vinculant, i en el present Reglament.
Capítol II
De les sessions plenàries
Article 69
1. Els expedients administratius que el Ple hagi de resoldre hauran d’estar correctament formalitzats, excepte el cas de reconeguda urgència derivat de la finalització de terminis peremptoris, o per qualsevol altre motiu. Si és així, es podrà prendre una resolució condicionada al perfeccionament final de l’expedient, en el sentit que determini el Ple.
2. La documentació relativa als temes que s’han de tractar romandrà a la secretaria de l’Ajuntament, des del dia de la convocatòria, on es podrà consultar durant hores d’oficina.
Article 70
La periodicitat de les sessions ordinàries del Ple municipal serà la que fixi el ple a la seva constitució, i com a mínim bimensual. El mateix Ple constitutiu en fixarà el dia.
Article 71
1. Les sessions de l’Ajuntament són de caràcter públic, excepte en els casos que els assumptes a tractar afectin el dret d’honor, la intimitat personal i familiar o la imatge de les persones, en els termes establerts en l’article 18.1 de la Constitució espanyola, d’acord amb l’article 70 de la Llei 7/1985.
2. Quan es produeixin els supòsits esmentats en l’apartat anterior, o qualssevol altres que justifiquin la mesura a criteri del batle o batllessa o a petició de qualsevol regidor/ra , el Ple podrà considerar el caràcter secret del debat i de la votació d’un o més punts de l’ordre del dia. Si el Ple, per majoria absoluta, així ho decideix, aquests punts es tractaran al final de la sessió, quan, a petició del batlle o batllessa , les persones assistents com a públic hagin abandonat la sala.
Article 72
1. L’Ajuntament Ple s’haurà constituït formalment quan, acomplides les condicions establertes en l’article 46.2 c) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, el batle declari oberta la sessió, en el dia i hora establerts en la convocatòria. Tot seguit, el secretari anotarà l’assistència o la no-assistència dels convocats.
2. Si una vegada iniciada la sessió, algun regidor o regidora s’hi incorpora o l’abandona, el batle o batlessa ordenarà que aquest fet consti en acta a efectes de quòrum i votacions.
Capítol III
De la convocatòria i l’ordre del dia
Article 73
1. L’Ajuntament Ple es reunirà per convocatòria del batle o batlessa tramesa a tots els regidors, i s’hi adjuntarà l’esborrany de l’acta de la sessió anterior. El batle elaborarà l’ordre del dia, d’acord amb les propostes sorgides en les comissions informatives i de la Junta de Portaveus.
2. En les sessions ordinàries del Ple, l’ordre del dia sempre s’obrirà amb la lectura i aprovació de l’acta de la sessió anterior, i es clourà amb l’apartat de precs i preguntes.
3. La convocatòria i l’ordre del dia s’han de trametre amb un mínim de dos dies hàbils d’antelació, excepte en els casos de reconeguda urgència, quan el primer punt a tractar sigui l’apreciació de la pròpia urgència de la convocatòria de la sessió.
Capítol IV
Del procediment per al debat
Article 74
1. Correspon a la presidència del ple dirigir el debat i mantenir l’ordre al mateix.
2. En l’administració del temps de debat, la presidència tendrà en compte els acords de la Junta de portaveus relatius als assumptes que han de ser objecte de debat, els torns d’intervenció i la duració d’aquestes intervencions.
Article 75.
1. La sessió s’iniciarà amb la votació de la proposta d’aprovació de l’acta de la sessió anterior, que caldrà llegir prèviament en el cas que no s’hagi tramès l’esborrany, d’acord amb l’article 73 d’aquest Reglament, o que ho demani algun regidor o regidora.
2. El batle o batlessa enunciarà els punts de l’ordre del dia.
3. En els assumptes de l’ordre del dia sense debat, es llegirà en extracte per part de la persona que actua com a secretari del dictamen formulat por la comissió informativa corresponent, o si es tracta d’un assumpte urgent, no dictaminat per aquella, de la proposició que se sotmet al Ple, i l’assumpte se sotmetrà directament a votació.
4. A la resta d’assumptes, es llegirà en extracte per part de la persona que actua com secretari a el dictamen formulat por la comissió informativa corresponent, o si es tracta d’un assumpte urgent, no dictaminat per aquella, de la proposició que es sotmet al Ple .A sol·licitud de qualsevol grup es donarà lectura integra a aquelles parts de l’expediento de l’informe o dictamen de la comissió que es consideri convenient per a la millor comprensió. Si ningú demana la paraula després de la lectura, l’assumpte se sotmetrà directament a votació.
5. Si es promou debat, les intervencions seran ordenades per el batle / batlessa o President /a d’acord amb les següents normes:
a)Només es podrà fer ús de la paraula prèvia autorització del Batle/ batlessa o president/a.
b) El debat començarà amb una exposició i justificació de la proposta a càrrec d’una persona membre de la comissió informativa que l’hagués dictaminat, i en els altres casos, d’alguna de les persones del membres de la corporació que subscriguin la proposició o moció.
c)La presidència atorgarà la paraula a tots els grups polítics municipals que la sol·licitin, els quals l’exerciran a través dels seus respectius portaveus o regidors que designin, i en ordre invers al nombre de regidors de cada grup. La presidència procurarà que la duració de les intervencions sigui la mateixa per tots els grups, i s’adaptarà al que hagi determinat la Junta de Portaveus.
d) La presidència atorgarà un segon torn d’intervenció als grups que ho demanin. Consumit aquest segon torn el batle o batlessa podrà donar per acabada la discussió.
e) Quan a judici de la presidència , durant un debat es facin al·lusions que impliquin judicis de valor o inexactituds que puguin afectar al decòrum o a la dignitat de la persona o conducta d’un regidor/ra , podrà donar-se la paraula al regidor al·ludit a fi de què, per un temps no superior a dos minuts i sense entrar en el fons de l’objecte de debat, contesti estrictament a les al·lusions efectuades.
Capítol V
De la votació dels assumptes
Article 76
1. Una vegada s’hagin debatut, en es seu cas, suficientment els punts de l’ordre del dia, el batlle o batllessa sotmetrà a votació la proposta inicial o, en el seu cas, els texts alternatius que s’hagin formulat en el decurs del debat.
2. La votació serà ordinària excepte quan qualsevol grup municipal demani per a un cas concret la votació nominal, pública o secreta, i així ho acordi el Ple per majoria simple.
3. Si no se sol·licita la votació nominal, es procedirà a la votació ordinària, que serà a mà alçada, i el batle o batllessa demanarà els vots a favor, en contra i les abstencions sobre cadascuna de les propostes.
4. En la votació nominal, de la persona que actua com a secretari requerirà als regidors i regidores , per ordre alfabètic, que expressin la seva posició envers cadascuna de les propostes, a favor, en contra o si s’abstenen.
5. La votació nominal secreta es farà per mitjà d’una papereta que el regidor o regidora introduirà dins una urna; en acabar, de la persona que actua com a secretari procedirà al recompte. Els regidors i regidores tenen dret a emetre, en aquest supòsit, el seu vot nominal de manera pública i a sol·licitar que consti en acta.
Article 77
1. Els assumptes s’aprovaran per majoria simple, excepte aquells que requereixin una majoria més àmplia, d’acord amb el que s’estableix en l’article 47 de la Llei 7/85 i demés normativa de règim local.
2. En cas d’empat entre vots afirmatius i vots negatius es farà una segona votació, i si es manté l’empat, el vot de qualitat de la presidència resoldrà la proposta.
Article 78
Proclamat l’acord, els grups que no haguessin pres part en el debat o que després d’aquest haguessin canviat el sentit del seu vot, podran sol·licitar del president un torn d’explicació de vot, que no superarà els tres minuts.
Article 79
1. Qualsevol regidor o regidora podrà sol·licitar, al llarg del debat, la retirada d’algun expedient inclòs en l’ordre del dia perquè s’hi incorporin documents o informes, i també que l’expedient resti a taula, ajornant-se el seu debat a la següent sessió.
Ensems la petició serà votada; si la votació, per majoria simple, és favorable, no serà la votació de la proposta d’acord.
2. Si es tractés d’un assumpte no inclòs en l’ordre del dia, que requerís informe preceptiu de secretaria o d’intervenció, i aquest no pogués ser emès a l’acte, haurien de sol·licitar al la presidència president que el seu estudi sigui ajornat, restant damunt la taula fins a la propera sessió.
3. Si la petició no és atesa, de la persona que actua com a secretari ho farà constar expressament en acta.
Capítol VI
De les crides a la qüestió i a l’ordre
Article 80
1.la presidència d’una sessió podrà cridar a la qüestió un regidor o regidora que estigui fent ús de la paraula per digressions alienes a l’assumpte de què hom tracti o per insistència sobre el que s’hagués debatut o votat.
2. Després d’una segona crida a la qüestió durant la mateixa intervenció d’un regidor/a, la presidència podrà retirar-li l’ús de la paraula, sense perjudici que una altre persona membre del seu grup intervingui durant la resta de temps que correspongui al seu torn.
Article 81
1. la presidència d’una sessió podrà cridar a l’ordre el regidor o regidora que:
1.1 Profereixi paraules o utilitzi conceptes que puguin ofendre el decòrum de la corporació o dels seus membres, de les institucions públiques o de qualsevol altra persona o entitat.
1.2 Produeixi interrupcions que, de qualsevol altra manera, alterin l’ordre de les sessions.
1.3 Pretengui fer ús de la paraula sense que se li hagi concedit o després que se li hagi retirat.
2. Després de tres crides a l’ordre durant la mateixa sessió i amb advertència en la segona de les conseqüències d’una tercera crida, la presidència podrà ordenar al regidor/a que abandoni la sala en què se celebri la reunió, tot adoptant les mesures que consideri oportunes per fer efectiva l’expulsió.
Capítol VII
De l’ordre en el saló de sessions
Article 82
Les sessions del Ple se celebraran en el saló de plens, excepte en els casos en què, per raons extraordinàries degudament justificades en la convocatòria, el batlle o batllessa estimi convenient celebrar-les en un altre lloc del terme municipal.
Article 83
El batle o batllessa tindrà cura de mantenir l’ordre estricte en les sessions públiques de l’Ajuntament Ple. Podrà ordenar l’expulsió aquelles persones que pertorbin l’ordre, no tinguin un comportament correcte o manifestin la seva aprovació o desaprovació.
TÍTOL 5
DE LES INTERVENCIONS DELS REGIDORS
Capítol I
De les intervencions dels regidors i regidores afectats
Article 84
1. Els regidors i regidores s’hauran d’abstenir de debatre i votar aquells assumptes en què tinguin un interès directe i personal o, en tot cas, quan s’escaiguin les altres circumstàncies que es preveuen en la legislació administrativa general, d’acord amb el que s’estableix en l’article 76 de la Llei 7/1985.
2. Si s’esdevenen els anteriors supòsits i si la presidència estima que la presència del regidor /a afectat pot condicionar el debat i el sentit del vot dels altres regidors, disposarà que aquest regidor /a abandoni la sala.
3. En cas que l’assumpte afecti el batlle o batllessa o qui faci les seves funcions, també haurà d’abandonar la sala i delegarà la presidència de la sessió en un tinent de batllia.
Capítol II
Dels dictàmens, proposicions, vots particulars i esmenes
Article 85
Dictamen és la proposta sotmesa a Ple després que la comissió informativa l’hagi estudiat, i que conté una part expositiva i un acord a adoptar.
Article 86
Proposició és la proposta que se sotmet a Ple sense que la comissió informativa l’hagi informat prèviament, inclosa per la presidència en l’ordre del dia per raons d’urgència degudament motivades i a iniciativa pròpia o de l’equip de govern. Contindrà una part expositiva i un acord.
Article 87
Vot particular és la proposta per escrit de modificació d’un dictamen, formulada per alguna persona membre de la comissió informativa corresponent. Aquesta proposta s’haurà d’unir al dictamen com a màxim el dia següent al de la seva aprovació, si s’havia manifestat expressament en la sessió de la comissió informativa corresponent la intenció de presentar aquest vot particular.
Article 88
1. Esmenes són les propostes de modificació d’una proposta de resolució.
Tots els regidors i regidores, a títol individual, i els grups polítics, per mitjà de la persona portaveu del seu grup seu portaveu, en podran formular, i les presentaran per escrit al batlle o batllessa al menys vint i quatre hores abans de començar la sessió, excepte en el cas de esmenes a mocions, que es podran fer durant el transcurs de la deliberació de l’assumpte.
2. Només s’acceptaran esmenes orals, quan siguin transaccionals o tenguin la finalitat de subsanar errors materials, incorreccions tècniques o semàntiques, o omissions.
3. Les esmenes seran a la totalitat quan tractin sobre l’oportunitat, els principis o esperit de la proposta; en aquest supòsit, serà obligada la presentació d’un text alternatiu complet. Les esmenes a un punt o punts concrets podran ser de supressió, modificació i addició; en els dos casos darrers, l’esmena haurà d’incloure el nou text proposat.
4. La resposta d’aquestes esmenes es farà per mitjà d’un sol torn de rèplica de tres minuts. Les esmenes es votaran amb caràcter previ a la proposta de resolució.
Capítol III
De les mocions
Article 89
1. Moció és la proposta que se sotmet directament al coneixement del Ple
2. La moció es podrà formular per escrit o oralment i constarà necessàriament d’exposició de motius i proposta de resolució.
3. Estan facultats per presentar mocions: el batle o batllessa, les persones portaveus en nom del grup que representen i qualsevol regidor o regidora a títol individual. En tot cas tindran un torn favorable o desfavorable d’una durada màxima de 5 minuts a més la persona proponent tindrà un torn de rèplica per tancar el debat amb durada màxima de 5 minuts.
4.En cas d´una Moció presentada d’urgència , la persona proponent justificarà la urgència de la moció i el Ple votarà, acte seguit, sobre la declaració d’urgència; si la votació és favorable, per majoria absoluta, s’entrarà en l’estudi i la deliberació de la moció.
5. Les mocions de censura se subjectaran a la regulació legal i reglament ària corresponent.
Capítol IV
Dels precs i preguntes
Article 90
1. Una pregunta és qualsevol qüestió plantejada als òrgans de govern de resposta oral al Ple, formulada per un regidor/a o per un grup polític per mitjà de la persona portaveu del grup .
2. Les preguntes es podran de presentar per escrit davant al Secretari amb cinc dies hàbils d’antelació al dia de la sessió corresponent. L’escrit no podrà contenir més que l’estricta i breu formulació de una sola qüestió, interrogant damunt un fet, una situació o una informació, o si s’ha pres o es prendrà una decisió en relació a un assumpte determinat, sempre dins l’àmbit de competència municipal.
Article 91
1. Podran ser incloses a l’ordre del dia les preguntes de resposta oral presentades a la Secretaria al menys amb una antelació de cinc dies hàbils respecte de la sessió corresponent.
2. En el cas de les preguntes no incloses dins l’ordre del dia, l’equip de govern podrà sol·licitar, per una sola vegada respecte de cada pregunta de resposta oral al ple, que aquella es posposi i sigui inclosa a l’ordre del dia de la sessió plenària següent amb l’obligatorietat de ser contestada per part de l’equip de govern si en el moment de la formulació no té les dades i/o l’ informació demanada.
Article 92
1. Al Ple on es tracti cada pregunta, el regidor o regidora que l’hagi proposada la formularà concisament, i la contestarà la persona membre de l’equip de govern encarregat de respondre en nom d’aquest.
2. El regidor o regidora autor de la pregunta podrà intervenir a continuació per tornar preguntar o replicar, contestant seguidament la persona membre de l’equip de govern, amb la qual cosa es tancarà el debat.
3. El temps per a la tramitació de cada pregunta no podrà excedir de cinc minuts, repartits a parts iguals per la presidència entre les dues parts que intervenen.
Article 93
1. Un prec és la formulació d’una proposta d’actuació a algun dels òrgans de govern municipal.
2. Els precs s’hauran de presentar al Secretari menys amb vint i quatre hores d’antelació respecte de la sessió a la que s’hagin de debatre o també en el mateix moment de la sessió plenari.
3. Podran ser objecte de debat, però mai de votació. El debat consistirà en una intervenció per part de l’autor del prec, seguida de una intervenció de l’equip de govern.
Capítol V
De les potestats de la presidència
Article 94
El batlle o batllessa, o el tinent de batllia que el substitueixi, com a presidència del Ple municipal, té les següents potestats:
1. Variar la prelació de tractament dels punts de l’ordre del dia, a efectes de fer possible la presència de tots els regidors i regidores en el debat i la votació dels punts més rellevants, o per qualsevol altre motiu justificat.
2. Requerir o autoritzar la intervenció de personal de la corporació o d’altres persones tècniques assimilables per aclarir dubtes o facilitar una informació adient.
3. Cridar a l’ordre o a la qüestió als regidors i regidores ; retirar la paraula als regidors/res que no escoltin les cridades a l’ordre o a la qüestió, s’excedeixin del temps assignat, defugin la qüestió del debat o facin ús d’expressions injurioses o calumnioses envers persones o institucions. Si una vegada cridats a l’ordre persisteixen en la seva actitud, el batlle o batllessa els podrà obligar a abandonar la sala.
4. Cridar a l’ordre o desallotjar el públic assistent quan impedeixin, amb la seva actitud, el desenvolupament normal de la sessió, que, en endavant, continuar à a porta tancada.
5. Suspendre provisionalment el desenvolupament de la sessió quan les circumstàncies així ho aconsellin. Una vegada restablerta la normalitat, es podrà reprendre la sessió o, en tot cas, ajornar-la, com a màxim, tres dies.
TÍTOL VI.
Declaracions institucionals
Article 95
El ple podrà aprovar declaracions institucionals sobre les qüestions d’interès general, relatives o no a les matèries referides als articles 25, 26 i 28 de la llei reguladora de les bases de Règim Local.
Es podran incloure a l’ordre del dia del ple les declaracions institucionals presentades a la Secretaria al menys amb una antelació de cinc dies hàbils respecte de la sessió corresponent. En cas d’urgència serà presentada a l’inici del plenari.
TÍTOL VII.
del control i fiscalització per part del ple de l’actuació dels òrgans de Govern
Article 96
1. El control i fiscalització per part del Ple de l’actuació de la resta d’òrgans de govern s’exercirà a través dels següents mitjans:
a) Requeriment de presència o d’informació de les persones membres corporatius que tinguin delegació,
b) debats sobre l’actuació de la Junta de Govern Local
2. Per al millor exercici de la seva atribució de control i fiscalització dels òrgans de govern, podrà acordar la constitució, amb el caràcter d’òrgans complementaris del Ple, de comissions amb la denominació, composició numèrica, finalitat i d‘altres circumstàncies que acordi el propi Ajuntament Ple.
Article 97
Les comissions de control i fiscalització són els òrgans complementaris de l’Ajuntament Ple que tenen com a finalitat l’estudi, l’informe i la investigació de qualsevol assumpte de la competència municipal en les seves diverses àrees de decisió, per tal de subministrar i articular informació al Ple, als efectes de la competència que té atribuïda de control i fiscalització dels òrgans de govern, segons l’article 22.2.a) de la Llei de bases de règim local.
Article 98
Composició i funcionament:
1. Les comissions de control i fiscalització es constituiran per un, dos o tres membres regidors o regidores de cada grup municipal que existeixin en la corporació, per tal que la seva composició reflecteixi la del Ple. La seva finalitat específica i la seva durada es fixaran en la seva constitució.
2. Tots els grups municipals tenen dret a formar part de totes les comissions de control.
3. El secretari o secretària de la corporació, o la persona funcionària en qui delegui, ho serà també de la comissió.
4. Les comissions de control, convocades per la presidència , es reuniran almenys una vegada al mes.
Article 99
Competència:
1. Les comissions de control i fiscalització tenen competència per sol·licitar dels òrgans municipals qualsevol informe, dada o document dels qual tinguin coneixement per raó del seu càrrec o ocupació.
2. Les comissions de control i fiscalització tenen competència per requerir la presència de qualsevol persona funcionària o personal de l’Administració perquè emeti un informe més exhaustiu o perquè l’emeti per escrit. Podrà fer el mateix respecte dels regidors i regidores responsables polítics de les àrees o gerència dels ens, organismes o empreses municipals. Se seguirà el procediment de l’article 9 del present Reglament.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogades les disposicions municipals que s’oposin al present Reglament.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA. la presidència del Ple podrà dictar resolucions per a la interpretació i aplicació del present reglament.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA. Les disposicions del present reglament seran d’aplicació preferent a les contingudes en el Reglament d’Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les entitats locals, aprovat per Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, que regulin la mateixa matèria.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA. La Junta de portaveus es constituirà en un termini màxim d’un mes des de la entrada en vigor d’aquest reglament.
DISPOSICIÓ FINAL
El present Reglament entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, després de l’aprovació definitiva i quan hagi transcorregut, a més, el termini previst en l’article 65.2 de la Llei 7/85.
El que es fa públic per a general coneixement.
Son Servera, 4 de maig de 2016
La batlessa presidenta
Natalia Troya Isern