Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 4981
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre Ratificació de la resolució d’urgència del President de la CMAIB per la qual s’autoritza la modificació no substancia de l’autorització ambiental integrada de l’abocador de residus no perillosos de Milà II consistent en la millora de la cel·la III i de la bassa de lixiviats de l’ampliació de l’abocador de Milà II, TM de Maó (IPPC M02/16)
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 10.6 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 6 d’abril de 2016,
“Primer. Autoritzar la modificació no substancial de l’autorització ambiental integrada de l’abocador de residus no perillosos de Milà II consistent en la millora de la cel·la III i de la bassa de lixiviats de l’ampliació de l’abocador de Milà II. (TM Maó), amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:
1. S’afegeix el punt 6 al condicionant 6.5.1 relatiu a la fase de construcció de l’abocador per tal d’indicar la solució escollida per a la impermeabilització de la cel·la III i es renumeren els següents punts del mateix condicionant:
“6. La cel·la III disposarà d’una doble impermeabilització. Per una banda, la impermeabilització del fons del vas, i per una altra, una capa d’impermeabilització que confinarà 91.004 m3 de residus dipositats fins al desembre de 2014 i que contarà amb les següents capes:
a.Capa de regularització de terres i geotèxtil 300 g/m2 que actuarà com a protecció inferior de la geomembrana respecte la capa de terres de regularització.
b.Impermeabilització primària formada per geomembrana PEAD de 2 mm, geocompost Bentonític (GCL) com element impermeabilitzant mineral format per dos geotèxtils de polipropilè que encapsularan la bentonita i geomembrana PEAD de 2 mm.
c.Un drenatge primari format per un geotèxtil 500 g/m2, una capa de graves de 0,5 m d’espessor i canonades de captació de PEAD de 110 i 125 mm que conduiran els lixiviats fins a la nova rasa del límit oest del vas des d’on s’envien per gravetat a través d’una doble canonada de seguretat, per tal d’evitar fuites accidentals en cas de trencament de la canonada de transport, cap a la bassa de lixiviats.
d.Les geomembranes d’aquesta impermeabilització es connectaran mitjançant soldadura d’extrusió a la geomembrana ja existent a la cel·la III.
7. L’excavació del fons del vas es realitzarà, sempre que sigui possible, amb sistemes diferents al de voladura. En qualsevol cas, s’haurà d’assegurar l’estabilitat de la massa de residus dipositats a l’abocador de Milà II.
8. L’excavació del vas de contenció s’ha de realitzar de manera que tan sols suposi la destrucció de les parets seques estrictament necessàries.
9. El talús artificial que es formarà entre el camí perimetral al vas de contenció i el terreny natural haurà de ser condicionat per tal d’evitar la pèrdua del sòl. Aquest condicionament pot realitzar-se mitjançant la revegetació del talús (quan el talús tingui un pendent suau) o mitjançant la construcció d’una paret seca (en aquelles zones on el pendent del talús sigui alt).
10. En cas de detectar surgències de les aigües subsuperficials a l’hora de l’excavació d’un vas, s’haurà de comunicar el fet immediatament a l’òrgan ambiental amb una proposta de modificació de la impermeabilització projectada que sigui compatible amb les noves condicions.”
2. Es modifica el punt 1 del condicionant 6.5.2 relatiu a la fase d’explotació per tal d’indicar les noves condicions necessàries per al reinici de l’activitat a la cel·la III:
“1. El reinici de l’explotació de la cel·la III es farà en dues fases. Per iniciar l’explotació de cadascuna d’aquestes fases s’haurà de realitzar la corresponent visita d’inspecció.”
3. Es modifica el punt 18 del condicionant 6.5.2 relatiu a la fase d’explotació per tal d’equiparar el sistema de captació de lixiviats de la cel·la III amb el de la cel·la E:
“18. A la cel·la E, tal com s’especifica al projecte d’impermeabilització de la cel·la E de febrer de 2015, cada 6 metres de residus, s’haurà d’instal·lar drens horitzontals de drenat de lixiviat i gasos que seran connectats als diferents pous/registres.
Per sobre de la impermeabilització de confinament dels residus abocats fins al desembre de 2014 de la cel·la III, també, cada 6 metres de residus, s’hauran d’instal·lar drens horitzontals de drenat de lixiviat i gasos que seran connectats als diferents pous/registres.”
4. S’afegeix un punt 3 al condicionant 7.2.1 relatiu als lixiviats per reflectir la gestió dels lixiviats que s’ha de dur a terme a la cel·la III:
“3. D’acord amb el “Projecte constructiu de les actuacions de millora de la fase I d’ampliació de l’abocador de Milà II, cel·la III i bassa de lixiviats (març de 2016)” es repararà la part del fons de la cel·la III on no s’hi ha dipositat residus, on es substituirà el sistema d’impermeabilització del fons i on es mantindrà el sistema de bombament de lixiviats existent per extreure els lixiviats dels residus actualment dipositats a la cel·la III.
A més, sota el sistema d’impermeabilització del fons de la cel·la III s’incorporarà un sistema pel drenatge i monitoreig de les aigües subterrànies. Segons els resultats de les analítiques d’aquest punt de control, si es tracta d’aigües netes es podran destinar a bassa de pluvials, mentre que en cas de detectar contaminació a les aigües subterrànies s’haurà de comunicar immediatament a l’òrgan ambiental i s’hauran de gestionar com lixiviats a la planta de tractament.
Els lixiviats generats durant el rebliment de la fase II i de la fase III drenaran cap al nou sistema de drenatge per gravetat de la cel·la III, mentre que els lixiviats generats durant el rebliment de la fase I drenaran cap a l’actual sistema de drenatge i bombament de la cel·la E.
Per tal de gestionar l’escorrentia superficial que provingui dels talussos de l’abocador de Milà II, mentre no es procedeixi a la regularització del talús com a tasca prèvia al seu segellat, es mantindrà la xarxa de drenatge del lixiviats existent a peu de talús consistent en una pantalla drenant de graves. Addicionalment s’executarà una nova cuneta temporal a peu del talús nord de la cel·la III per tal de garantir que les escorrenties superficials procedents de la cel·la III i les del camí intermedi existent entre les cel·les III i Milà II no entrin en contacte amb els residus.”
5. Es modifica el punt 3 (ara punt 4) del condicionant 7.2.1 relatiu als lixiviats per reflectir els canvis que el projecte suposa per a la bassa de lixiviats:
“4. La bassa de lixiviats actual que té un volum de 1.195 m2 serà substituïda per un dipòsit soterrat de formigó armat que tindrà un volum de 1.800 m3, amb una superfície de 730 m2, una alçada efectiva de 2,50 m i una alçada total de 2,80 m. El dipòsit estarà dotat d’una pantalla drenant de graves a tot el perímetre exterior i, interiorment quedarà revestit amb una geomembrana, dotant-lo així d’una doble impermeabilització.
Concretament la impermeabilització exterior del mur estarà constituïda per pintura asfàltica sobre el formigó, una làmina drenant tipus ouera, geotèxtil i un replè de grava drenant que connectarà amb el drenatge de fons.
La capa de graves pretén solucionar el problema de les subpressions i per això tindrà una pendent descendent cap al sud que conduirà per gravetat les aigües recollides fins al torrent adjacent, i s’emplaçarà un tub de control de nivell de les aigües subterrànies que permetrà dur a terme un monitoreig, qualitatiu i quantitatiu, de les aigües subterrànies captades.
Com a sistema de control de la qualitat de les aigües drenades previ al seu abocament al torrent es dotarà d’un sistema de mesura en continu de la conductivitat elèctrica. Si el valor mesurat és inferior a 2.500 microS/cm, l’aigua es drenarà cap al torrent i, en cas contrari, es tancarà la vàlvula de regulació impedint-ne la sortida i es desviaran les aigües cap a la planta de tractament de lixiviats.
Per altra banda, segons els resultats de les analítiques d’aquest punt de control, en cas de detectar contaminació a les aigües subterrànies s’haurà de comunicar immediatament a l’òrgan ambiental i s’hauran de tractar com a lixiviat a la planta de tractament i no es podran destinar a torrent.
La impermeabilització interior del dipòsit a més de la geomembrana de PEAD de 2 mm, comptarà amb un geotèxtil immediatament per sota de la geomembrana, que la protegirà i recollirà possibles fuites accidentals i les conduirà cap a una depressió situada al nord, on s’emplaçara un tub de control per a la detecció de fuites. En cas de detectar-se fuites al tub de control del dipòsit de lixiviats, per una banda, es comunicarà immediatament a l’òrgan ambiental, i per l’altra, s’analitzaran i es bombejaran al dipòsit de lixiviats, i es procedirà de forma immediata al buidat del dipòsit, a la localització de la fuita i a la seva reparació.
El dipòsit de lixiviats ha de ser comú a totes les instal·lacions i des d’aquest, els lixiviats s’hauran d’enviar a la planta de tractament. A més, s’haurà de mantenir sempre buit per fer front a emergències i haurà de garantir l’oxigenació suficient per tal d’evitar l’existència de zones anaeròbiques o estancades generadores de males olors.
S’han de preveure mesures d’urgència per si resulta no ser suficient la capacitat del dipòsit de lixiviats o de la depuradora, tant pel cas que les dades reals de lixiviats superin la seva capacitat, com pel cas que s’hagi de destinar un gran cabal d’aigües subterrànies contaminades a aquests sistemes, fets que s’hauran de comunicar immediatament a l’òrgan ambiental acompanyat de les mesures que es prenen per solucionar-ho.
Les obres per a la substitució de la bassa, de les que es preveu una duració de 4/5 setmanes, s’hauran de realitzar les 4 setmanes del mes de juliol, i la primera d’agost en cas de ser necessària aquesta darrera. Durant aquest termini, s’haurà de preveure un intercanviador amb el qual, en el supòsit d’una sobre generació de lixiviats a causa de pluges considerables, s’hauran de conduir els lixiviats a la bassa de pluvials la qual romandrà buida mentre la bassa de lixiviats no estigui operativa.”
6.Es modifica el punt 1 del condicionant 7.3.2 relatiu al control de les aigües, per tal d’afegir els controls a realitzar als nous punts de control de les aigües subterrànies i al tractament diferenciat de les dues zones de recollida de lixiviats de la cel·la III:
“1. La periodicitat amb què s’ha d’efectuar el control de les aigües és el que s’estableix en la taula següent:
|
Controls |
Paràmetres |
Explotació |
Post clausura |
|---|---|---|---|
|
Aigües subterrànies |
Composició Zona saturada |
Trimestral |
Semestral |
|
Nivell freàtic |
Trimestral |
Semestral |
|
|
Composició Zona no saturada |
Cada 5 anys |
Cada 5 anys |
|
|
Lixiviats i aigües pluvials al vas |
Volum |
Mensual |
Semestral |
|
Composició |
Trimestral |
Semestral |
|
|
Superficials |
Volum i composició |
Trimestral |
Semestral |
|
Lixiviats tractats abocats a la xarxa de clavegueram |
Volum i composició |
Trimestral |
Semestral |
|
Lixiviats del dren de seguretat de la cel·la E(1) |
Volum i composició |
Mensual els 6 primers mesos, trimestral |
Semestral |
|
Aigües subterrànies sota la cel·la E(2) |
Volum i composició |
Mensual els 6 primers mesos, trimestral i desprès d’episodi de pluges fortes |
Semestral |
|
Lixiviats del punt de bombament de la cel·la III (dels residus sota la nova impermeabilització) |
Volum i composició |
Mensual els 6 primers mesos, trimestral |
Semestral |
|
Lixiviats de la cel·la III (dels residus sobre la nova impermeabilització) |
Volum |
Mensual |
Semestral |
|
Composició |
Mensual els 6 primers mesos, trimestral |
Semestral |
|
|
Aigües subterrànies al punt de control sota cel·la III (2) |
Volum i composició |
Mensual els 6 primers mesos, trimestral i desprès d’episodi de pluges fortes |
Semestral |
|
Aigües subterrànies al punt de control sota el dipòsit de lixiviats (2) |
Volum i composició |
Mensual els 6 primers mesos, trimestral i desprès d’episodi de pluges fortes |
Semestral |
(1) En cas de detectar la presència de líquid, es comunicarà immediatament a l’òrgan ambiental, es prendrà una mostra per a la seva analítica. En el supòsit de trobar-se una afecció a les aigües subterrànies s’haurà de bombejar i realitzar el tractament idoni a la planta de tractament de lixiviats.
(2) En cas de detectar afecció a les aigües subterrànies es comunicarà immediatament a l’òrgan ambiental i les aigües s’hauran de tractar com a lixiviat a la planta de tractament i no es podran destinar a torrent.”
6.Es modifica el punt 3 del condicionant 7.3.2 relatiu al control de les aigües, per tal d’establir les condicions per als nous piezòmetres i actualitzar les dades de la resta:
“3. S’han d’executar i dur el control dels següents pous de control de les aigües subterrànies:
-El Pz 3 (punt de control 3) que es troba més proper a l’ampliació de Milà II, cel·les I i II, que es tracta d’un pou autoritzat però que no s’ha executat.
-El Pz 6, situat entre la cel·la III i Milà II.
-El Pz 7, situat al sud de la cel·la III.
-El Pz 8, situat a l’oest de la cel·la III, per tal de tenir dades aproximades del que succeeix a la cel·la III, amb una profunditat aproximada de 20 m, un diàmetre de 250 mm i que consistirà en una canonada de PVC ranurada en la seva totalitat.
-El Pz 9, situat al nord de Milà II, a la zona de les plantes de tractament de residus, per tal de disposar de les característiques hidroquímiques en la zona de capçalera, i també servirà per avaluar quantitativament la recàrrega, instal·lant en el piezòmetre una sonda tipus Diver per el control de pressió. La profunditat aproximada serà de 40 m, el diàmetre de 250 mm i consistirà en una canonada de PVC ranurada en la seva totalitat.
Les característiques del Pz 3, Pz 6 i Pz 7 seran una profunditat de 25-30 m, un diàmetre de 250 mm i consistirà en una canonada de PVC ranurada en la seva totalitat.
Respecte a l’entubat de tots els pous de control, en funció de quins siguin els nivells registrats, l’entubament haurà de ser totalment ranurat o bé parcialment ranurat. En el cas en que no es detectin filtracions provinents de Milà II, l’entubament serà totalment ranurat (a excepció del tram superior de 2-3 m segellats). En el cas que apareguin surgències caldrà aïllar el nivell de la surgència amb el nivell freàtic més profund.
|
Punt núm. |
Coordenades UTM (x,y) |
|---|---|
|
Pz 1 |
607.904, 4.419.822 |
|
Pz 2 |
607.588, 4.419.407 |
|
Pz 3 |
607.480, 4.418.990 |
|
Pz 4 |
607.745, 4.418.928 |
|
Pz 5 |
608.000, 4.419.880 |
|
Pz 6 |
607.830, 4.419.020 |
|
Pz 7 |
607.880, 4.418.890 |
|
Pz 8 |
607.755, 4.419.008 |
|
Pz 9 |
607.760, 4.419.274 |
Respecte a la proposta de l’estudi hidrogeològic a realitzar que incorpora el “Projecte constructiu de les actuacions de millora de la fase I d’ampliació de l’abocador de Milà II, cel·la III i bassa de lixiviats (març de 2016)”, cal fer una sèrie de consideracions:
-Per poder caracteritzar correctament el subsòl i determinar els possibles nivells freàtics i qualitat de les aigües és necessari que els nous sondejos (Pz 3, Pz 6, Pz 7, Pz 8 i Pz 9) es duguin a terme en primer lloc amb testimoni continu. Un cop descrits els testimonis i determinades les profunditats i qualitat de les aigües es podrà procedir a reperforar els sondejos amb un diàmetre suficient que permeti el mostreig. Opcionalment es pot optar per a perforar el sondeig amb testimoni continu però amb un diàmetre superior, de manera que no sigui necessari la reperforació.
-Les caixes amb els testimonis hauran de ser guardades per tal que tècnics de l’administració puguin dur a terme la revisió dels mateixos.
-El Pz 6 i el Pz 8 són els que la seva vida útil depèn de l’avanç de l’explotació i que hauran de ser segellats.
-Respecte a l’assaig de bombament cal indicar que en qualsevol cas la durada mínima ha de ser de 8 h.
-El monitoreig que es proposa per a les aigües adalt també s’hauria de realitzar a la zona d’aigües avall, per exemple al Pz 7.
L’estudi hidrogeològic s’ha de realitzar en paral·lel a l’execució de les obres del projecte presentat, de manera que quan es finalitzin les obres, estimades en 19 setmanes, s’han d’haver entregat a l’òrgan ambiental, els resultats de l’estudi hidrogeològic juntament amb la determinació de les actuacions que es duran a terme per evitar el contacte dels nivells freàtics amb el fons de la cel·la III i per reduïr el volum de lixiviats generats.”
8.S’afegeix el punt 7 al condicionant 8.3.3 relatiu a emissions de biogàs, per tal de reflectir els canvis que el projecte implica en la gestió del biogàs a la cel·la III:
“7. El sistema de desgasificació dels residus abocats fins al desembre de 2014 i confinats a la cel·la III, es farà mitjançant connexions flexibles i es connectarà a un sistema d’extracció actiu mitjançant bomba de succió i conducció fins a la torxa.”
9.Un cop la bassa de lixiviats torni a estar operativa, s’haurà d’omplir la bassa de pluvials per tal que recuperi la seva funció com a magatzem d’aigua contra incendis o per evitar l’emissió de pols.
Es recorda que:
1.L’abocament de residus a cadascuna de les fases de la cel·la III podrà reiniciar-se una vegada finalitzades les obres i, en compliment de l’article 82 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, per a l’inici i exercici de l’activitat, presentada una declaració responsable d’inici i exercici de l’activitat davant la conselleria competent en matèria de medi ambient, acreditativa de les obres realment executades i, si cal, les variacions entre el projecte presentat en la sol·licitud i allò realment executat i una visita d’inspecció per part de tècnics de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca. La declaració responsable s’haurà d’acompanyar del certificat final d’obra del tècnic director.
2.D’acord amb la Llei 26/2007, de 23 de octubre, de Responsabilitat Mediambiental, el compliment dels requisits i condicions establerts a l’autorització ambiental integrada, no exonera la responsabilitat ambiental i l’aprovació de projectes per les Administracions públiques, quan així ho determini la normativa aplicable, no es pot considerar una ordre o instrucció que condueixi a la inexigibilitat de l’obligació de reparar els danys mediambientals i sufragar els seus costos.
3.L’explotador haurà de dipositar les fiances de les cel·les que estan en explotació en els termes de l’autorització ambiental integrada de l’abocador de residus no perillosos del Milà II, TM Maó.
S’insta al titular ha presentar en el termini d’un mes el projecte indicat al punt 7 del condicionant 7.2.1 referent a la depuradora de lixiviats. Aquest projecte haurà d’incloure la suficiència de la capacitat del nou dipòsit de lixiviats i la suficiència de la capacitat de la depuradora per a tractar els lixiviats de totes les instal·lacions de Milà (Milà I, Milà II i ampliació Milà II) considerant el fet que a les aigües subterrànies de sota la cel·la III i de sota el dipòsit de lixiviats es pot detectar contaminació i aquestes aigües s’hagin de destinar al dipòsit de lixiviats i a la planta de tractament de lixiviats. A més, haurà de justificar la incongruència a les dades de la capacitat de tractament de la depuradora de lixiviats entre l’establert a l’AAI i el projecte objecte d’aquesta modificació, estimat en 40 m3/dia”.
Segon. Abans d’iniciar l’explotació de la cel·la III, l’explotador haurà de dipositar la fiança establerta per a aquesta cel·la en l’autorització ambiental integrada de l’abocador de residus no perillosos del Milà II, TM Maó.
Tercer. Notificar la resolució a l’entitat interessada, tot fent-li saber que exhaureix la via administrativa i que contra la mateixa pot interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Quart. Donar compte d’aquesta Resolució a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears als efectes de ratificar-la.
Quint. Fer constar expressament a la certificació que s’emeti sobre aquesta Resolució que, d’acord amb l’apartat 5 de l’article 27 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, resta pendent de l’aprovació de l’acta del proper Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.”
Aquest acord es publica abans de ser aprovada l’acta corresponent i a reserva dels termes que resultin de la seva aprovació, de conformitat amb l’establert a l’article 27.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.
Palma, 21 d’abril de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias